Kesäkuun Kastehelmet 2012 ** MARRASKUUSSA **

Mupelo, mä varmaan tekisin just niinkuin Stiinuliini ehdotti. Menisin ihan pokkana haastatteluun ja katsoisin valitaanko mut ja sit ilmoittaisin että oon raskaana. Se on niiden asia päättää miten suhtautuvat asiaan.

Itse pähkäilen kans työjuttujen kanssa. Oon nimittäin opettajana vuoden määräaikaisella sopimuksella, joka päättyy heinäkuun loppuun. Tuskin mua siihen enää seuraavaksi lukuvuodeksi valitaan... Ajattelin ens viikolla (kun rv 12 tulee täyteen ja np-ultra käyty) kertoa rehtorille tilanteesta. Sieltä on edelliset kaksi mun aineen opettajaa lähteneet äitiyslomalle, eikä niiden sopimuksia uusittu. Rehtori sanoi työhönottohaastattelussa, että "mukavaa kun sadaan tähän nyt joku pysyvä, kun on ollut näitä äitiyslomajuttuja". Tosi fiksua sanoa noin 32-vuotiaalle naimisissa olevalle yhden lapsen äidille... En tietenkään siinä vaiheessa sanonut, että ollaan btw just menossa hedelmöityshoitoihin. Ajattelin kyllä kysäistä liiitosta, että onko perusteita riitauttaa asia, jos mun sopimusta ei jatketa kesän jälkeen.
 
Kiitos kaikille kommenteista. Meen haastatteluun, enkä kyllä siinä vielä paljasta mitään. En tosiaan tiedä paikasta oikeastaan mitään, joten avoimin mielin liikkeellä. Ja sinänsä helpottaa kun on olemassa tuo "takaportti", eikä se maailmaa kaada vaikka en sitä sais. Ois vaan n. 40 km lähempänä kuin nykyinen työ ja suurempi/varmempi organisaatio takana. Ja jos ne mut siihen haluaa niin eiköhän ole valmiit sitten pitämäänkin. :) Tosiaan lomautusaikana saa tehdä toista työtä, joten en ole velvoitettu irtisanomaan itseäni. Sit tulee kyl ongelmia, jos ne haluu mut vanhaan takas, mut veikkaampa ettei kiinnosta enää kun ilmoitan sinne äippälomasta. On nää työjutut sitten ihania!

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista Kareliini, mutta päivittelen sitten joulukuun listaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista kaikille! :)

Täällä kans maha pömpöttää niinku viikkoja ois 10 enemmän.. tahtoisin kans jo kertoa ihmisille ja pukeutua johonkin muuhunkin kun tunikoihin ja telttamaisiin vaatteisiin :D
Huomenna ultra ja jännittää ihan hemmetisti.. jos siellä on kaikki hyvin niin perjantaina kerron pomolle ja sitten pikkuhiljaa muillekin.

Rubiini ja pömpiäinen 11+3
 
Mupelo Vaikea tilanne! Itsekin haen töitä ja toiveissa olisi vakkaripaikka, mutta ellei pian nappaa, niin koko jutun saa varmaan unohtaa... Tuskin tammikuussa enää pystyy tätä mahaa piilottamaan! Opiskelen siis, ja nyt olisi hyvä saada työpaikka toukokuulle saakka. Voin opiskella sitten äippälomalla!
 
Mupelolle ja muillekin tiedoksi:

(Kopsattu jostain vanhasta ketjusta, alunperin siis SAK:n sivuilta).

Vierailija

Työsuhteen purku koeaikana

Työsuhdetta ei voi purkaa koeaikana työntekijän raskauden takia.

Koeajalla työskennelleen huoltamokahvilan työntekijän työsuhde purettiin, kun hän oli esittänyt sairaslomatodistuksen raskauspahoinvoinnin takia. Työnantajan mukaan työntekijä ei soveltunut muista syistä tehtäväänsä.

Hovioikeuden mukaan työnantajalla ei ollut oikeutta purkaa työsuhdetta. Työnantaja ei näyttänyt työsuhteen päättyneen muusta syystä kuin raskauden takia.

Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan työntekijän, työnantajan on näytettävä, että irtisanominen ei johdu raskaudesta. Tätä lainkohtaa sovelletaan myös työsuhteen koeajalla tapahtuneeseen purkamiseen.

kopsattu täältä
SAK fi&id=29923


Ilmeisesti siis ennakkotapauksia on useampiakin joissa raskauden takia irtisanottu ja oikeudessa voittaneet. Työnantajan pitää antaa todistettavat työntekoon liittyvät perustelut irtisanomiselle koeaikanakin jos työntekijä on raskaana.

En kyllä mainitsisi asiasta ennen kuin nimi on paperissa ja työt alkaneet. (Itsekin itseasiassa teen juuri näin, tosin mulla on eri aisa kun työsuhde päättyy juuri enenn ä.loman alkua...)
 
Mupelo, Kannatan rehellisyyttä. Voi olla ettei sua valita mutta... : / Mut tee miten itsestäs parhaalta tuntuu :) Mulla on itselläni vakkaripaikka mutta oon harkinnut työpaikan vaihtoa. Mahdollisesti ois ens kesänä tiedossa mut JOS edes työhaastatteluun pääsisin niin oisin raskaana jo aika tuhdisti siinä vaiheessa (jos nyt kaikki vaan hyvin menee..). Ei yrittänyttä laiteta :)

Barbamama35, Toivottavasti masussa olisi kaikki hyvin tällä kertaa! Yrittäkää jaksaa ja voimia puhallan puuuuh :whistle:

Masun salailusta no problem häär. Masu on iltaisin kuin ilmapallo. Läskistä tämä mun masu menee :D Ja mun ongelmamahasta on se hyvä puoli ettei kukaan ihmettele mun vessaraveja.

Ihottumasta/kutinasta, pitää mainita neuvolassa. Bepanthenilla oon voidellu noita raapimajälkiä ja kynnet leikkasin niin lyhkäseks kun sain. ITCHYY! |O

Ehkä tyhmä kysymys mutta seuloista! kävin lukemassa ja siellä mainitaan että Downtestin hälytysraja on sama kuin +35-vuotiaalla. (en nyt muista sanasta sanaan mut jospa ymmärtäisitte mitä haen) Eli tarjotaanko kaikille +35-vuotiaille raskaanaoleville aina noita istukka/lapsivesi tutkimuksia?

Masuasukin "tekonimestä" että kutsutteko te sitä masukkia sillä nimellä minkä aijotte sitten synnyttyä antaa? Me ei, vaikka siis nimet onkin valmiina tytölle ja pojalle. Tyttöä kutsuttiin The Thingiksi ja tämä nyt toverina kulkee. Jotenkin helpompi näin. En muutenkaan osaa ottaa semmoista suurta kontaktia mahassa kasvavaan lapseen, varmaan johtuu ihan menetyksen pelostakin.. Musta on niin ihmeellisiä ne kuvat joissa äiti lukee mahalleen satukirjaa tai isä höpöttää, suloista joo, mutta ei "meitä". Syntymä tekee sen lapsen vasta "oikeaksi" jotenkin..Oonko kellään samantapaisia ajatuksia tai sitten just päinvastaisia? :)

T + toveri 10+4
 
Sanmar ja tirlittan: Kiitos! Koitan olla ajattelematta asiaa, mutta käyhän se väkisin mielessä joku tuhat kertaa päivässä...

Seuloista: Mullehan annettiin neuvolassa kaksi vaihtoehtoa: normiseula tai suoraan istukka/lapsivesi punktioon. Päätettiin, että aloitetaan normiseulalla ja päätetään jatkosta ultran perusteella. Lapussa minkä sain, lukee, että punktioita tarjotaan seuraavista syistä:

1. äidin ikä
2. perheen aikaisemmalla lapsella todettu kromosomipoikkeavuus
3. trisomiaseulan positiivinen tulos
4. poikkeava ultraäänilöydös sikiön rakenteellisessa ultrassa
5. jommankumman vanhemman kromosomipoikkeavuuden kantajuus

Mulla siis täyttyy sekä ikä että aiemmassa raskaudessa todettu poikkeavuus. Viimeksi ei tarvinnut käydä siellä verikokeilla ollenkaan. Ultrassa näkyi, että jotain on pahasti pielessä. Se varmistettiin samantien istukkapunktiolla. Saimme itse valita miten edetään ja haluttiin varmaa tietoa niin nopeasti kuin mahdollista. Tulosten odottelussa meni viikko. Sen jälkeen käytiin tulokset läpi lääkärin kanssa, kuultiin tarkempaa tietoa mitä olisi odotettavissa mikäli annettaisiin raskauden jatkua ja varmuuden vuoksi haettiin lupaa keskeytykseen (pitää anoa lupaa rv 12 jälkeen). Lupaa odotellessa voi vielä muuttaa mieltään. Se oli raskasta aikaa. Päätös ei todellakaan ollut itsestään selvä. En olisi ikinä uskonut päätyväni siihen, mutta näin sitten kuitenkin kävi. Ei näihin asioihin voi etukäteen varautua. Se iskee ihan eri tavalla, kun on sen todellisen valinnan edessä. Sairaalapappi sanoi ihanasti käydessään meitä lohduttamassa synnytyksen jälkeen: "Otitte kärsimyksen lapselta itsellenne kannettavaksi. Se on suurin rakkauden teko mitä voi tehdä."

Tekonimestä: Meillä ei ole mitään tekonimeä. Varmaan nämä pelot vaikuttavat myös. Ei olla edes sitä oikeaa nimeä vielä mietitty. Viimeksi oli sekin valmiina lähes alusta asti. Toisaalta on ihanaa, kun voidaan nyt kutsua meidän enkelipoikaa hänen omalla nimellään. Ulkopuoliselle häntä ei ole olemassa, mutta meille hän on aina läsnä. Lapset muistavat piirtää perhekuviin pikkuruisen enkelin. Heillekin pienen menetys oli kova paikka vaikka eivät tietenkään tiedä keskeytyksestä mitään. Vaikka isoja ovatkin, niin ei lapsen mieli osaa tuollaisia asioita käsitellä - ei aina aikuisenkaan.
 
Huomenta,
apua, että mäkin panikoin tuota np-ultraa. Sympatiat Barbamamalle! Meillä siis tosiaan aika on huomenna. Ikäkin lisää paljon noita riskejä. Oikein eilen mietin, etten tosiaan uskaltaisi vieläkään esim. ostaa vauvalle jotain. Eikä tosiaan ole mitään työnimeäkään vielä meilläkään. Äitiysvaatteitakin on ollut henkisesti vaikea ostaa jotenkin, mutta pakko on ollut ostaa, kun en enää muihin mahdu, paitsi tunikamallisiin paitoihin.
Voi kun olisi jo huomisaamu... ja onneksi ultra on heti aamulla, muuten panikoisin koko päivän.
 
Barbamama, kyynel tuli silmään sairaalapapin sanoista, sillä niin totta se teillä oli. :hug: Voimia edelleen teille odotteluun.

Mupelo, Tirlittanin tavoin kannatan näillä raskausviikoilla rehellisyyttä. Olen itse työni puolesta ollut paljon näiden asioiden kanssa tekemisessä ja kyllä koeaikapurun voi helposti tehdä, vaikka työntekijä olisi raskaana. Se vain vaatii työnantajalta parempia perusteluja, jne. Mikäli salaat asian haastattelussa ja sinut valitaan, olet heikoilla joka tapauksessa työsuhteen pitkäaikaisuuden suhteen, sillä työnantaja kokee tämän tyyppisen olennaisen asian salaamisen helposti "petkutukseksi", jota ei hevillä unohda.

Ninanina, tuplavaunuista vielä. Oletko tutustunut Bugaboon Donkey vaunuihin? Minulla itselläni on Bugaboon Camleon vaunut ja kaupungissa ne kyllä pelittää hyvin.

Aanna, varmasti ikäkin vaikuttaa, mutta uskon että ennenkaikkea kropan "venyminen ja paukkuminen" on joka kerralla aina voimakkaampaa. :D Vähän samalla lailla mitä jälkisupparit eivät ekan jälkeen olleet paljon mitään, mutta toisen jälkeen huusin hallelujaa kivusta. Lisäksi useilla naisilla ei ole mahdollisuutta toisessa, kolmannessa, neljännessä, jne. raskaudessa keskittyä samalla lailla itseensä mitä ensimmäisessä, sillä on ne aikaisemmat muruset siinä myös hoidettavana.

Pöhinä
 
Huomenta naiset!

Eilen eka neuovolalääkäri ja kaikki siltä osin kunnossa; verenpaine ja hb oli hyvät, paino ei ollu noussut ekan käynnin jälkeen edes sataa grammaa vaan olikin tismalleen sama. Sydänäänet löyty heti ku lääkäri iski doplerin mahalle ja kauhia ja ravi ja nyrkittely kuului :heart: Syke oli 160 :heart: Eli ainakin hengissä sielä ollaan, toivotaan että huomenna np-ultras todetaan kaiken muunkin olevan kunnossa!! Huomenna joutuu odottelemaan klo 13 asti :| Taitaa tulla huomenna piiiiitkääää aaaamuuu ja aaamuuupäääivääää |O

Nyt töiden kimppuun...

PikkuMyy ja Muppelo 12+4
 

Yhteistyössä