Kesäkuun Kastehelmet 2012 ** MARRASKUUSSA **

Hellou. täällä olis uus odottaja.
Sain vasta tänään varmuuden raskaudesta, kun luulin että tuli varhainen keskenmeno, kun verta tuli tosi reippaasti tossa 3 viikkoo sitten, mutta toissapäivänä kävin verikokeessa mittauttaan hcg:n ja tänään ultrassa paljastui että massussa uiskentelee 92mm pitkä täysissä voimissaan oleva pikkunen.

Laskettu aika on pikkusen viä vähän epäselvä... Lääkärin mukaan nyt olis 6+6, mutta ovulaatiosta laskettuna nyt olis 7+2. En tiä sitten kuka sen loppujen lopuks päättää, mutta jotain 18-21.6 se on. Ton verenvuodon takia joudun(tai saan) käymään ultrassa viä ens viikolla ja vähän kyllä pelottaa että miten tässä käy.

Raskausoireet on niiiiin lieviä että en oikeen viitti edes oireiksi niitä kutsua.

Mutta mulle voi päivittää torstai * 21 * toinen * TAYS. Laitetaan LA vaikka nyt se 21.6
 
Pitkästä aikaa ajattelin minäkin kirjoitella :wave:

Facebookin ryhmään saattaisin jossain vaiheessa mahdollisesti liittyä, mutta ehkä vasta aikaisintaan puolen välin jälkeen. Olisi kyllä mukavaa, että kirjoittelu jatkuisi aktiivisesti täälläkin :)

Pissanäytteistä sen verran, että aluksi otetaan verikokeiden kanssa ihan ne labraan vietävät näytteet ja myöhemmin sitten jokaisella neuvolakerralla mitataan pissasta juurikin ne proteiinit (nämä mitataan itse tai neuvolatäti mittaa). Itse sain purkin ja putkilot pissanäyteen ottoa varten ja viime viikolla onnistuinkin olemaan yli kolme tuntia yöllä pissamaatta, ja otin näytteen aamulla. Sitten kävi niin, että toinen koeputkista, jotka piti täyttää, ei toiminutkaan ja hukkaan meni se yritys :headwall: Menin sitten suoraan labraan ja sain luvan antaa näytteen suoraan siellä. Kerroin, ettei mulla pissaväli ole yli 3 tuntia yöllä eikä päivällä, joten labrassa olivat sitä mieltä, ettei ole väliä milloin näytteen ottaa. Verikokeet olinkin jo "otattanut" aiemmin.

Neuvolalääkäri on täällä Helsingissä ainakin uudelleensynnyttäjällä kaksi kertaa, joskus rv 28 tienoilla ja sitten 36 viikolla. Ensisynnyttäjät taitaa käydä lääkärillä rv 10, itse ainakin viimeksi kävin. Onhan se hyvä neuvolalääkärissä käydä, lääkäri kun osaa tutkia "paikkoja" ja asioita eri tavalla kuin terkkari. Eikä mulle esim. sisätutkimusta ole neuvolantäti koskaan tehnyt vaan se lääkäri.

Kemikaaleista oli ollut puhetta. Kyseessä on paljon keskustelua herättävä aihe, mutta itse ajattelen, että kohtuus kaikessa. Siis sekä kemikaalien käytössä että niiden "vastustamisessa". Jokainen varmasti tuntee oman kroppansa ja tietää, mikä tyyli sopii itselle. Silti en lähtisi esim. hiusvärien käyttöä ja alkoholin käyttöä raskausaikana vertaamaan toisiinsa.

Haikaranpesään en ole menossa enkä pääsisikään, kun en täytä kaikkia kriteerejä. Oikeastaan ainoa kriteeri olisi paino, mutta en ehkä menisi kuitenkaan vaikka pääsisin. Tuonne ei muuten kaikki kriteerit täyttäväkään pääse, yksi tuttu esimerkiksi ei päässyt, koska samaan aikaan kun hänellä oli la, oli jo niin paljon ilmoittautuneita.

Ultra-ajat ovat vielä hämärän peitossa. Tulisivat nyt äkkiä, on muutama tärkeä työjuttu tässä kuussa niin ehtisi sitten tarpeen mukaan työasioita järjestelemään. Onko helsinkiläiset saaneet jo ultra-aikoja? Kuinka pian ennen np-ultraa kutsu tuli?

Raskausoireet on helpottaneet, välillä unohtaa hetkeksi olevansa raskaana :O Mutta kyllä kasvanut maha muistuttaa aina tilanteessa, ritsikoissakin on pitänyt siirtyä seuraavaan kuppikokoon =)

Eebowi 8+4
 
Viimeksi muokattu:
Jessus kun olette saaneet päivän aikana paljon tekstiä. Tosin kävin työpäivän lomassa lueskelemassa, mutta eipä enää kaikkea muista.

Tervetuloa uusille ja onnea plussasta! :flower:

Pillipöllö, mahtava masu sulla. =) Ei mun turvotukset kyllä tuolle vedä vertoja...

Viikon päästä eka neuvolalääkäri, joita ainakin esikoisen aikaa oli 3 kpl rv 12+, 28+ ja 36+. Joku kyseli mitä läkärikäynnillä tehdään, niin ei siellä kummoista. Lekuri tutkii kohdunsuun, tunnutelee kohtua, mittaa sf-mitan isommilla viikoilla ja kuuntelee sydänäänet. Painoarvio ultraa ei meillä ole, tosin esikoisen kohdalla ois voinu jalat mennä ristiin, jos oisin tiennyt minkä kokoinen poitsu on tulossa. Sokerirasitustesti odottaa sitten jossain vaiheessa, saa siihenkin hrattua työaikaa...

Pissanäytteet viety onnistuneesti labraan. Sanmar: Mun piti sitten yöllä alkaa sihtailemaan purkkiin, pakko oli päästä vessaan ja herätykseen oli aikaa enää 3,5 h.

(.) Omassa olossa ei suuria muutoksia. Oireena väsymys, toisinaan lievä pahoinvointi ja lievä rintojen arkuus. Uutena oireena on tullut nyt tuo yöllinen vessareissu. Olin eilen tuntevani kohdun, tosin voi hyvinkin olla jotain muuta, mutta jotain kovaa tuolla häpyluun alla/vieressä/takana oli.

Mupelo, rv 10+2
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan!

Pikaisesti kuulumisia päivittelen. Tänään oli eka neuvola & neuvolatäti löysi ultralla pienen Asukkaan , jonka sydän löi kiivaasti :)

Kolmen viikon kuluttua on lääkärineuvola, jolloin tarkennetaan laskettua-aikaa, koska raskaus lähti suoraan keskenmenon jälkeen ja 2.12. ois sitten niskapoimu-ultra. Niitä odotellessa...

Wendy + Asukki 7+3 :heart:
 
tervetuloa uusille.

ja moni oli taas hyviä ultra kuulumisiakin saanut!!:heart:

kuten eilenkin mulla alko pahoinvoinnit helpottaa taas illasta vasta n. 16-17.00 välissä..tuntee ittensä taas jotenkin normaaliksi vähän jaksoin jopa siivotakkin (mitä en oo koko viikkona tehnyt) Mutta kohta nukkumaan ja luultavasti aamulla taas sama juttu. (jos ei ihmettä tapahdu) mä toisin oon kärsinyt kaikista pahoinvoinnista rv 14-20 asti että luultavasti myös tässä joudun vielä tovin kärvistelemään.

Joku mietti jo synnytystäkin ja siitä muistu itelleni kans mieleen että oon päättänyt että nyt en epiduraalia ota. näin jälkikäteen mietittynä oon siis kahdessa ottanut ekassa ja vikassa synnytyksessä ja molemmat oon kokenut kamalana synnytyksenä toinen kesti 23h45in ja toinen 3h15min, en tiä onko tuolla epiduraalilla syynsä mutta nyt en halua joku muu vaihtoehto mielummin.:)

ja viä noista masuista, mä kun odotin esikoista mun vaatekoko oli s ja koko raskauden kuljin isommissa tavis vaatteissa koossa l( sillon noita äitiysvaatteita kun ei ihan joka paikasta saanut) eli ei se masu kovin iso ollut..siis oikeastaan tosi säälittävä.. sitten me mentiin mun ukon kans reteinä ensimmäiseen synnytysvalennukseen se oli 4vk ennen mun la oltiin kauheen ylpeitä kun fillaroitiin sairaalan pihaan mä olin 18v just täyttänyt ja ukko 17v. niin meiät käännytettiin pois.. meille tokastiin vaan että tänne ei voi nyt tulla kun täällä alkaa synnytysvalmennus.Me siinä soperruttettiin että sinne me tullaankin..
No pojista on ollut isot mega masut että ei oo ollu epäilystä että onko tuo raskaana vai ei.
 
kuudennelle viikolla laskujen mukaan olen, mutta kun oviskin oli vasta kp 19 niin en tiedä oisko varhaisempi vaihe. En malttaisi odottaa ensi viikon lääkäriä.
Mitä tietoja neuvolasta influenssarokotusten suhteen olette saanu? ja aiotteko
ottaa? Mä saan työn puolesta ja näillä tiedoilla kai rokotus on pienempi riski.
 
Kemikaaleista No ompa täällä hysteeristä porukkaa! :D No, jokainen taplaa tyylillään.

Wendy79 onnea ihanista uutisista!

pillipöllö
Eipä voi enää salata raskautta :D

ON: Eräs ilta nukkumaan menessä kävin oksentamassa 3 kertaa! Mutta ainakin tietää että istukka toimii ja elämää on :)

Tunteet kuohuu pahasti, olo on kuin teini-ikäisellä..

Eka neuvola vasta rv 11+0


ki7i 9+0
 
Dingelidong Tutkivat labrassa pissan tulehdusarvotkin tarpeen tullen mutta myös sama testi mikä neuvolassakin tehdään on mahdollinen labran kautta :)

Influenssarokotetta en aijo ottaa. Sikapiikin otin töiden takia puoliksipakosta 2 vuotta sitten ja toivon vaan ettei saparo kasva 20vuoden kuluttua.. Hirveetähän se ois se influenssa sairastaa, mut mä en jotenkin niihin rokotteisiin luota (kun käytössä ovat olleet niin vähän aikaa, rokotusohjelman rokotteet mun mielestä ok)... : /

Synnytyksestä tasan otan epiduraalin ja vaikka halolla tajun kankaalle. Tytön synnytys kesti melkein kaksi vuorokautta mutta silti! Ei ollu mun mielestä mikään miellyttävä kokemus, ainutlaatuinen, mutta kaukana miellyttävästä.

Tänään se iski. Ennustelin että iskee vasta varhaisultran jälkeen mutta tänään se tuli. Nimittäin hetkellinen pakokauhu, meille ois tulossa vauva, kuinka me selvitään, miten asiat hoituu... apuva! Mut se pakokauhu oli hetkessä ohi ja nyt vaan hymyilyttää :) Toivotaan vaan että siellä massussa asukki olisi ja kaikki menisi hyvin.

T+ Toveri 6+6
 
haisuli83
Täällä ilmoittaa yksi plussanneista. 8 viikolla ollaan ja ensi viikolla pitäisi mennä neuvolatädin kanssa haastelemaan. Pahoinvointia on ollut muutamia päiviä mutta ei sentään oo vielä tarvinnut oksennella. Esikoinen olisi tulossa.
 
Oonkohan mä vähän tollo kun meen jo tänään ultraan? Mulla olis ollut aika maanantaille, mutta en millään ehdikään alkuviikosta ja loppuviikko ollaan reissussa. Sitten ultra olis mennyt 9. rv:lle ja haluan kyllä sitä ennen varmistaa, että pieni on oikeassa paikassa!

Eli tänään siis rv 6+3 (tms). Eli on erittäinkin mahdollista, ettei sykettä vielä näy, mutta senhän näkee jo, ettei ole kohdun ulkopuolista raskautta.
 
Emby: mä luulen myös, että suolapitoisuudella on jotain tekemistä pahoinvoinnin kanssa. Mulla ainakin sokeri/suolatasapaino jotenkin heittelehtii selvästi. Tästä kertoo se, että kaikissa raskauksissa mulle on tullut sokerikammo. En voi syödä mitään makeaa. Ja makealta ovat alkaneet sitten maistua mm. jotkin hedelmätkin, esim. banaania ei kerta kaikkiaan voi syödä, muttei myöskään ananasta eikä jotain omenia. Samoin leivät, joihin on lisätty sokeria, tökkii! Sen sijaan suolaista tekee mieli syödä, ja suolaiset ruuat tuntuvat jotenkin auttavankin pahoinvointiin. Ongelma on vain se, että mulla on myös turvotusta esim. jaloissa, ja suolaisen syöminen ei ainakaan paranna tilannetta! Eilen innostuin napsimaan suolapähkinöitä vähäsen illalla.

möhköpantti: mullakin pahoinvointi on kestänyt edellisissä raskauksissa melko pitkään, ekassa rv 16 ja toisessa rv 20 asti. Mutta ONNEKSI ei sentään niin vahvana kuin aivan alussa. Nyt tuntuu, että pahin olisi ehkä jo takana. Edellisissä raskauksissa rv8 taisi olla se pahin, nyt toivottavasti rv7. Ainakin on jotenkin selkeämpi olo. Jaksan jopa vähän jotain muutakin kuin maata sohvassa. Tärinä ja heikotus on vähän vähentynyt. Superpahaolo-kohtauksia tulee edelleen, mutta ei ole koko ajan aivan kamala olo. Mutta sen sijaan flunssaa pukkaa :(
Tänään 7+3
 
Huomenta naiset! :D Tervetuloa uusille! :wave:

Lumi No jos mä olisin ollu sä, nii olisin kans valinnu tän viikon ajan ku odottanu viä melkei kolme viikkoo! :D Näkeehän siä tosiaan, että on oikees paikas.. Moneltako sulla on ultra? Tuuhan sit nopsaan kertoo kuulumisia! :heart:

Tirlittan Mullekki tulee aina välillä sama pakokauhu.. Mutta se ei tosiaan kestä kauaa. Mut ei se häävi tunne oo ku se tulee. :)

Napaalua: Täälä on pahoinvointi lisääntyny, hurjasti.. Yöllä ku käy vessas ni alkaa nii pirusti tekee pahaa. Ja aamulla, hyvä ku silmät sai auki nii ajattelin, että nyt nousee ylös.! Nyt syön suolakeksejä :p ku ei oikee tee mitää mieli.. Kai olis pakko jotai käydä tekemäs. Jee, kiva mennä vaihtelee töihin paskavaippoja!! :x Mutta, en valita!! Tykkään, että on mukava ku on jotai oireita.. Ja, sitä saa mitä tilaa! ;) Joten, ei kitinöitä.. Ainakaa viä täs vaihees! :D

Me kerrottii eilen mun miehen vanhemmille. Mun vanhemmat on reissus nii niille ei voi käydä sanomas, Ne saa odottaa isänpäivää! :D Miehen äiti alko vollottaa, oli aikas onnellinen.. Me vietiin niille sellanen muumien isovanhempien kirja ja kirjotettii sisäsivulle tällanen.

"Toive suuri toteutuu,
kunhan koittaa kesäkuu.
Salaisuus ei pysy kauaa,
meillä odotetaan vauvaa!"

Isäntää jännitti ihan sikana.. Huomasin siitä ja sitte kysyin nii se sano, et "joo, jännittää enemmän ku se testin tuloksen odottaminen". :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ninanina
Tervetuloa uusille! Kiva saada lisää odottajia mukaan :)

Facebookin ryhmästä: Itse en ihan vielä uskalla siihen liittyä, mutta ehkäpä ensi vuoden puolella. Täytyy pitää mielessä kun viikkoja alkaa kertymään enemmän.

Influenssarokotteesta: Ei tullut edes mieleeni koko asia mutta nyt oon kyl sitä miettinyt. Toisaalta en oo ikinä ennenkään ottanut joten en varmaan nytkään ota vaikka raskaana olenkin.

Kemikaaleista: Heh, minäkin vältän liikoja kemikaaleja. Varsinkin hiustenvärjäystä. Sen verran paljon oon värjäyksestä lukenut etten enää uskalla laittaa sitä myrkkyä päähän. Nyt siis yritän kasvattaa omaa väriä takaisin, toki välillä värjään luonnon hiusväreillä. Niin ja mineraalimeikkejä oon käyttänyt jo vuoden verran.

Pikkumyy87: Ihan tuo teksti :heart: Mistä tuommoisen muumien isovanhempien kirjan voi ostaa? Mietin vähän samanlaista ideaa miehen vanhemmille joille ei olla vielä kerrottu mutta ajateltiin kertoa isänpäiväviikonloppuna.

Tiituliini: Ihanaa, oikein paljon onnea! :flower:

Täällä en muuten vielä kertonutkaan. Mies kosi viikonloppuna ja tässä ollaan nyt kihloissa :heart: Ihana tuo mies mulla, oikein romanttisesti kosi :heart:
 
Tervetuloa kaikille uusille :wave: Kiva, kun saadaan lisää porukkaa!

Pillipöllöllä kyllä ihana masu :heart: Mun masu näyttää vähän samalta iltaisin, kun tuo sun 8+ kuva :D Mutta mulla on muutenkin "iso maha", vaikka oon muuten tosi hoikka. Jotenkin kaikki läski kertyy mulla just mahaan. Mun ryhti on ihan paska ja se osaksi tekee sen, että mun maha näyttää välillä niin isolta. Nyt se ei haittaa, kun saakin kasvaa, mutta esim. viime kesänä ei paljon naurattanu, kun työkaveri totes ruokkiksen jälkeen, että sä näytät ihan siltä, kun olisit raskaana :mad:

Mupelo voi olla, että mulla on sama kohtalo edessä, että yritän keskellä yötä tähtäillä siihen purkkiin :D

diiselikissa mullakaan ei neuvolassa kuulunu sydänäänet, kun th kokeili. Viikkoja oli 8+5 sillon. Mullekin th sanoi, että varmaan kukaan sen kollegoista ei edes lähtisi kokeilemaan ennen 10+ viikkoa. Uskon, että sulla (ja mullakin) on kaikki masussa hienosti ja äänet kuuluu sitten myöhemmin :)

Lumi Tsemppiä ultraan!! Ihan hyvin siellä voi jo sykekin näkyä ja ainakin se, onko asukas oikeassa paikassa. Kyllä mäkin olisin mennyt sun asemassa mielummin nyt, kun vasta 9+ viikolla. Pidän peukkuja, että kaikki on hyvin ja sykekin näkyisi b:)d

Pikkumyy-87 ihana tuo runo, jonka kirjoititte siihen kirjaan :heart:

Tekisi myös niin mieli päästä kertomaan molempien vanhemmille. Meen vkloppuna käymään kotona, joten ehkä voisin jo paljastaa...Toisaalta mulla on niin huonot muistot ekasta raskaudesta, kun paljastin äitienpäiväkortissa äidilleni raskauden ja siitä muutaman tunnin päästä alkoi ruskea vuoto, joka sitten jatkui noin viikon ja raskaus meni kesken. Se oli kun joku "luontoäiti" olisi ilkkunut, että mitäs menit kertomaan...

neuvolan antamasta la:sta Piti jo aimmein neuvolan jälkeen kirjoittaa tästä, mutta unohdin. Joku taisi aikaisemmin mainita, että neuvolan la heittää päivällä muihin laskureihin/omiin laskelmiin. Mullekin neuvola laski la:ksi 31.5. vaikka 28 päivän kierrolla kaikilla muilla laskureilla tulee 1.6. Oviksen ja ar-ultran perusteella la ois 2.6. Onkohan oikeesti niin, että noi neuvoloiden koneet ei huomio, että ensi vuosi on karkausvuosi? Mielenkiinnolla odotan, että mikä lopullinen la tulee olemaan ;)

Nukuin tosi huonosti viime yönä. Mentiin miehen kanssa jo puol kymmenen nukkumaan, kun mies on flunssassa ja mä muuten vaan taas torkuin sohvalla jo ennen yheksää. Mutta sitten ei kumpikaan saanu unta ja koko yö meni ihan pyöriskelyksi. Lisäksi mulla tuli taas mahaan inhottavia tuntemuksia ja mietin puolinukuksissa, että "tässäkö tää nyt taas oli" :( Mutta tais olla taas ilmavaivoista johtuvaa, kun inha tunne mahassa helpotti heti, kun sain päästeltyä ilmat pihalle. Mun maha on muutenkin ihan sekaisin, kun joka toinen päivä ummettaa ja seuraavana päivänä sattaa tulla sellasella vauhdilla, että hyvä kun vessaan kerkeää! (anteeks nää ihanat kuvailut :D)

Sanmar + superpapu 9+5
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut kaikille ihanista ultrakuulumisesta! Omaa kohtalo saa vielä jännittää vajaat pari viikkoa, jollon on np-ultra.

Tervetuloa uusille masun kasvattelijoille, onnea plussasta!

Pikkumyy87: Aivan ihana idea!

Tirlittan: Itsekin alkanut miettimään mitä kaikkea muutosta tämä vauva tuo tullessaan ja miten pärjätään jne. Tosin esikoisen jäliltä tietää suurinpiirtein mitä odottaa, mutta lähinnä mietityttää miten esikoinen suhtautuu tulevaan perheenjäseneen ja miten saa sovitettua vauvan tähän nykyiseen. Mietinkin, että täytyy esikoiselle ostaa nukke joululahjaksi, jotta pääsee hieman harjoittelemaan. =)

Joku mietti jo synnytystä. Eskoisen aikaan en osannut pelätä tulevaa vaan menin avoimin mielin. Nyt kuitenkin jollain tasolla hieman "pelottaa" mitä tuleman pitää, kun tietää mitä siellä tapahtuu. Epiduraalin ja pudenduspuuduttein voimin sain tuon isokokoisen jättiläisen ulos (4790g, py 38,5 cm) ilman suurempia ongelmia, mutta ainoa haittapuoli oli nivuseen kohdistunut supistuskipu. Noh, näitä ehtii miettimään myöhemminkin. Ja, jos mennään esikoisen mukaan samalla kaavalla, niin kerkeen olla salissa sen vuorokauden ennen tositoimia. Viimeeksi meni lapsivedet ja seuraavana aamuna vauhditettiin tipan voimalla kun omat supparit loppuivat yön aikana.

Lueskelin tuossa aamusella odotusketjua esikoisen ajoilta. Tuli jotenkin haikeat fiilikset. Aika samoissa mennään oireiden kanssa. Esikoisen aikaa olen bongannut ekat mahdolliset liikkeet jo rv 13+. Muistan sellaisen oudon tunteen, ihan kuin olisi syönyt eläviä kaloja kun joku kutitteli tuolla alavatsalla. =) Saas nähdä miten nyt käy ja alkaa tuntumaan.

Mupelo, rv 10+3
 
Laurelle onnittelut kihlauksesta! :heart:

Sanmar: Esikoisen aikaan neuvolan terkka sanoi, että noi netin laskurit ei huomioi karkausvuotta, mutta nythän se on, joten itsekin ihmettelen miksi tipppui päivä poris. Ei mua kyllä haittaa, eipähän tartte tapella kelan kanssa äippärahojen määräytymisesta 2 lasta 3:ssa vuodessa säännön perusteella. Mulla la nyt päivää ennen esikoisen 3-vuotis synttäreitä. Täytyy vaan toivoa, että la ei ultrassa muutu, tosin th kertoi, että eivät muuta ellei heitä viikolla. Peukut siis pystyssä
 
Pikkumyy87: Ok, kiitos tiedosta! Mä oon ollut esikoista yrittämään pinossa ja sitten näissä joku kuukauden vaihtuvissa lokakuussa plussaavat, marraskuuta suunnittelevat. Minäkin yritän miettiä mistä minä sinut muistan!
 
Onnea Laurelle kihlauksesta! :) :flower:

Mä oon suunnitellu ton kertomisen kans isänpäivänä, jos siellä ultrassa on kaik hyvin, ni jos kirjottas jonkun sieltä saadun valokuvan taakse runon: "Silitti hiljaa enkelin siipi, kauneinta kaikista käytti. Onnen ovesta sisään hiipi, todeksi toiveet täytti. :) Mut en tiiä sit vielä, kattoo ny..

Viimeks me ostettiin sellaset pyyheliina"koukut", missä luki "Pappa" ja "Mummi", mut ei se sit mennykkään ihan nappiin.. :(

Emby^ (ja rakas Jormaliini (7+1))
 
  • Tykkää
Reactions: Pikkumyy87

Yhteistyössä