Kesäkuun Kastehelmet 2012 ** MARRASKUUSSA **

Ultrakuulumisia täältäkin!! kaikki oli hyvin ja kaveri köllötteli ihan oikeassa paikassa ja viikot vastasivat ja sydän löi, ihanaa :heart: Tekis mieli jo kertoa kaikille, mutta saa nyt riittää että muutama läheinen ystävä tietää ja isovanhemmat ja töissä oli kerrottava, kun ne olis arvannut, kun käyn oksentamassa, enkä juo kahvia :)

Mahan vihlomisesta täällä kanssa välillä vihloo ja varsinkin, kun töissä istuu melkein koko päivän, niin kun nousee ylös niin vihlasee välillä aika paljon, mutta menee ohi sitten. Luulen että on normaalia.

Mulla on nyt vapaapäivä ja aion nyt huilata, eilen mulla ei pysynyt mikään sisällä, oksensin kaiken, pienen karkinkin kun söin niin ylös tuli pian, joten energia aika vähissä, mutta en valita, kun kerran kuuluu asiaan :ashamed:

Jkoo + Pikkuinen 6+5

Heip!

Mä pistin ninaninalle fb:ssä viestiä :)

Mä oon saanut jo tosi monta kertaa pienen sykkeet kuuluviin :) Nyt tiedän suurin piirtein paikan mistä etsiä ja ja melko nopeasti löytyykin. Ekan kerran kuulin rv 8+3 kun ekan kerran edes kokeilin. Uudestaan en enää silloin lähipäivinä saanut kuulumaan. Mut nyt toissapäivänä eli rv 9+2 sain äänet taas kuulumaan kun kokeilin ekaa kertaa muutamaan päivään :) Eilen 9+3 kuului myös. Lukemia en tiedä, kun mun doppleri ei näytä niitä.

Meillä on neuvolalääkäri ens viikolla, eli 11.11, rv 11+0. Sitä odotellessa :)
Nt-ultraan on aikaa vielä 3 viikkoa. Voi ku aika menis nyt nopeemmin :D

Nyt pienet päikkärit.

Pillipöllö ja Aino-Einari 9+4

Änkeän tänne Sanmaria jututtamaan tuolta heinäkuisista...:)

Juu,muistan sut! Ihanaa,onnea sullekin! :hug:

Mä oon kyllä ihan huolesta soikeena tän raskauden suhteen,ei osaa otta rennosti!
Hoitsun piti jo aamulla soitella niiden lugejen pohjalta mutta varmaan se lääkäri sit haluaa soitella itse.. Siis lapsettomuuslääkärini,en ehkä ole selostanu tilanetta hoidoista sulle keskenmeno-pinkassa..?
Meillä siis oli eka IVF syyskuussa. Meni päin p*rsettä..Oltiin sit ukkelin kaa rentoutumassa kylpylässä ja tämä pieni ihme ilmoitti itsestään sen reissun johdosta! :heart: Hän on siis pienoinen luomu-ylläri! :) Mun piti mennä verikokeisiin jossa määritellään munasarjojen toimintaa ja clomit siihen kylkeen,mutta kävinkin näin ihanasti!! :)

Mulla on lugeja tuolla kaapin pohjalla,reseptikin on ehkä vielä tallessa,jossa siinäkin pari pakettia jäljellä..Mullakin on proge-arvot ok,mutta lääkäri kirjoitti ne joskus kun mainitsin siitä,että voiko keltarauhanen ns. romahtaa yhtäkkiä aiheutten keskenmenon..Sanoi että mahdollista sekin.

Koska sä alotit sit ne luget? Uskaltaakohan sitä "vielä" ne alotta,nyt menossa rv 5+2 yhden laskurin mukaan jossa voidaan laskea LA oviksen perusteella ja sen kyllä tunsin todella mojovina kipuina 8.10 eli 9.10 ovis luultavasti. Kierrot niin sekavat 22-27 ennen IVF:ää että ei voi tietää. IVF kun meni mönkään,tuli sen kierron menkat ja nyt kauan kaivattu plussa siis..

Jaksuja sulle! :)

Neuvolalääkäreistä Täällä meillä on 3 (vai olkohan 4) mutta kuitenkin itelläni on ensimmäinen ens viikon tiistaina.
ultrausta täällä ei loppuvaiheessa ole. Esikoisesta kävin aikoinaan vammalassa paino arviossa rv 36 mutta muuten ei oo mitään ollut näissä muissa jotka on syntyneet tampereella ja kuopiossa.
Mulla toisin on jo 2 insuliinillä olevaa raskausdiabetestä takana ja kolmattakin lasta miettivät että saatto olla silläkin syntyi rv 38 iso kokoisena mutta sitä raskautta ei tutkittu eikä paasto kokeet olleet vielä pakollisia.
Joten ite vaadin että mun on pakko päästä ultraan loppuvaiheessa josseivat muuten tajua..mutta mun tuurillahan tuo raskausdiabetes taas iskee vaikka söis mitä..en tosiaankaan haluu synnyttää mitään 7,5 kilon jässikkää :)

möhköpantti +heta-einari 7+1

joku mainitsi tyttö/poika olot Mulla oli tytöstä älytön suklaasn syönti mä olisin voinut vaikka elää pelkällä suklaalla mulla meni päivässä 2 fazerin sinistä ja vaaka kiitti kun tuli +20kg ( kaikki haihtui kyllä syntymän jälkeen) pojista sitten oon ollut roskaruokaan menevä..
Nyt on paha viä sanoo mitään kun sekä suklaa että roskaruoka tekee pahaa mut jotenkin mulla on sellanen tunne että tämäkin on poika kun ei tuo ukko muista miten niitä tyttöjä tehtiin :)

Viimeksi muokattu:
Terppaterppa! :wave:

Täällä käyty tänään siellä neuvolalääkärissä kinumassa sitä lähetettä varhaisultraan, jonka sain \o/ \\o o// Jeiiijjj! Lääkäri sano, että loppuviikosta voi sinne soitella :O En tiiä miten noi toimii noi tollaset lähetteet tietokoneen kautta, meneekö siinä niinko aikaaki? Ajattelin, et jos torstaina soittas :)

Joku täällä kyseli pahoinvointirannekkeista, SUOSITTELEN! Mulla on sellaset, ne vie sen suurimman piikin pois, mut ei tietenkään koko pahoinvointia kadota.. :)

Mulla on kyl nyt ihan hyvä fiilis tän suhteen, kun siellä jälkitarkastuksessa sillon mulle sanottiin, et ei oo mitään rakenteellista vikaa enää, joten luulis ny, et tää on oikeessa paikassa.. Mut who knows.. :O : / :)

Emby^ (ja rakas Jormaliini 6+6)

Sanmar: mulla on juuri tuollaisia heikotuskohtauksia. En ole nyt enää uskaltanut nousta aamuisin syömättä, vaan syön ensin jotain ja sitten n. 10-15min päästä vasta nousen ja hitaasti. Tuollainen tärinä vaan mulle on iskenyt ihan muulloinkin, esim. päivällä töissä kun yritän seisaaltani puhua. Koita siinä sitten opettaa :( Siksi olenkin saikulla. Heräsin juuri päikkäreiltä. Ensi viikoksi takaisin töihin sitten. Syöminen tosiaan auttaa vähän heikotukseen, mutta mulla on ollut päiviä, jolloin "tärisen" lähes koko ajan, kun olen pystyssä / liikun. Nytkin tässä mietin, että oliskohan kuitenkin hyvä käydä edes vähän ulkoilemassa, mutta kun jalat ovat niiiin spagettia, ettei kerta kaikkiaan yhtään huvittaisi. Haluaisin vain takaisin peiton alle! Enkä tiedä, mikä oikein olisi hyväksikään. Jatkuva makaaminenkaan ei kyllä yleiskunnolle hyvää tee, mutta minkäs teet, kun ei vaan tunne pystyvänsä mihinkään.

Tyttö/poikaoloista: Mulle ei oo vahvistunut vielä minkäänlaista oloa. Toisaalta olen vähintään yhtä huonosti voiva kuin tyttöjä odottaessa.. mutta ehkä vähän vahvemmin vielä. Samat asiat ällöttävät. Esim. karkki, pulla, kahvi, jugurtti - mitään näistä en pysty syömään ollenkaan. Makeat tuntuvat potkaisevan takaisin entistä huonompana olona vähän ajan kulutttua, ehkä siksikin aloin niitä välttää. Meillä on tosiaan ennestään kaksi tyttöä, joskus ennustelin, että jos kolmas tulee, sekin on varmaan tyttö. Mutta eipä tuota varmaksi tiedä!

Onpa täällä ollut taas paljon juttua. Koitan muistaa vastata edes muutamaan juttuun...

Kaneli: Mulla meni siinä aiemmassa kierrossa kesken jo 5. raskausviikolla eli siihen nähden ollaan jo pitkällä. Ikävämpi tilanne oli taas sitä aiemmassa raskaudessa, jolloin saimme huonot uutiset nt-ultrassa 12. raskausviikolla. Siitä meni vielä muutama viikko ennen kuin kaikki testitulokset ja keskeytyslupa olivat tulleet ja päätös tehty. Sitä nyt pelkään eniten, että joudutaan samojen asioiden eteen. Keskeytys osuisi vielä ikävästi joulun alle...

Noista kemikaaleista olen aikalailla eri mieltä kuin moni täällä. Se ei ole esihistoriaa vaan uutta tietoa. Muinoin ei tiedetty esim. tupakoinnin tai alkoholin vaikutuksesta sikiöön. Nyt tiedetään ja silti FAS lapsien määrä kasvaa koko ajan. 11-vuotta sitten, kun esikoista odotin, ei kemikaaleista puhuttu yhtään mitään. Nyt puhutaan. Nyt tiedetään yhä tarkemmin mitä kohdussa tapahtuu ja miten sikiö kehittyy. Samoin kemikaaleja käytetään yhä enemmän ja toisaalta niiden vaikutuksia tutkitaan enemmän. Tutkimuksia löytyy laidasta laitaan ihan sen mukaan minkä tuloksen haluaa. Esimerkkinä aspartaami, joka on yleisesti käytössä vaikka se on kielletty jo 70-luvulla tutkimusten osoitettua selkeästi sen aiheuttavan mm. syöpää. Sen jälkeen valmistaja lobbasi poliitikot ja teetti itselleen sopivia tutkimuksia ja kas! se on taas sallittu ympäri maailman. Edelleen kaikki riippumattomat tahot sanovat sen olevan erittäin haitallinen, mutta sitä ei kielletä. Miksi? RAHA RAHA RAHA ja RAHA! Monsanto, joka valmistaa mm. aspartaamia ja rounduppia tienaa päivittäin niin isoja lukuja, ettei meidän käsityskyky pysy perässä. Jos he joutuvat maksamaan silloin tällöin oikeudessa korvauksia tuotteiden aiheuttamista haitoista, se on kärpäsen kakka verrattuna sinä päivänä tuleviin tuloihin. Ei asiat ole ihan niin yksinkertaisia miltä ne joskus näyttää. Ei ihminen ole oppinut historiasta vielä tarpeeksi. Aina tässä 7 miljardin joukossa löytyy joukko niitä, jotka viis veisaavat muiden terveydestä. Kunhan omalla tilillä on riittävästi kahisevaa.

Linkkejä aiheesta mitä äkkiä googlella löysin:
Akuutti
Puhtaus haisee kemikaaleilta - Kuluttaja - Turun Sanomat

Kemikaaleja on täysin mahdotonta välttää kokonaan nyky-yhteiskunnassamme. Me saamme niitä käsittämättömän määrän päivittäin mm. ruoan, kosmetiikan, tekstiilien, muovien ym. ym. kautta. Lasten leluja vedetään joka vuosi pois markkinoilta niiden sisältävien kemikaalien vuoksi. Oikeasti ei tiedä mikä tuolla kaupan hyllyllä on testattu ja turvallinen tuote. Myyjä voi lätkäistä siihen minkä tahansa merkin eikä niitä juuri tarkisteta. Vain harvoin (joulun alla) otetaan testiin muutamia leluja - muut menevät suoraan hyllylle ja sieltä lasten suihin.

Itse olen ainakin tullut yhä tietoisemmaksi näistä asioista mitä enemmän ikää tulee. Ikä oppia kaikki sitä sanotaan ;) Yritän omalta osaltani vaikuttaa siihen mihin voin. En ole kuitenkaan mitenkään nihilisti asioiden kanssa. Emme siis syö aina vain luomua tms. Tästä voisin jauhaa vaikka kuinka, mutta jokainen tekee tietenkin omat valintansa. Älkää pliis teilatko minua siitä, että olen teidän kanssa eri mieltä. =)

tirlittan: Teillä on aika erikoisen kuuloinen neuvolasysteemi. Tietääkseni joka paikassa pitäisi tuo lääkäri olla ihan normaali käytäntö. Johtuisikohan sun kohdalla siitä, että sulla on ollut "erikoistilanne" eli olet käynyt lääkärillä muutenkin sen vuoksi? Joskus nimittäin noita suunnitelmia muokataan. Esimerkiksi ensimmäistään odottavat käyvät usein aikaisemmin neuvolassa. Tämä siksi, että saadaan tarvittava info esim. vältettävistä ruoka-aineista ajoissa. Konkareille sitä ei niinkään tarvita ja siksi ensimmäinen neuvola voi olla vaikka rv 10. Toisaalta loppuvaiheessa toiset käyvät useammin kontrolleissa ja lääkärillä, jos on jotain ongelmaa. Jotkut viettävät puoli raskautta sairaalan vuoteella, jotta vältettäisiin ennenaikainen synnytys tms. Tässä vaiheessa ei oikein voi ennustaa miten lopulta kenenkin kohdalla käy. Ne suunnitelmat on vain suunnitelmia =)

Kertomisesta... Me ollaan kerrottu molempien äideille ja parille ystävälle. Jos ultrassa on perjantaina kaikki hyvin, kerrotaan ehkä useammallekin. Julkisesti en halua kuitenkaan tiedon leviävän ennen kuin ainakin np-ultra on ohi ja ehkä rakenneultrakin. Siksi en siis vielä hyppää FB:n puolelle. Sen sijaan se kerho olisi tosi hyvä idea! Sellaisessa olin kolmannessa raskaudessa ja hyvin toimi. Siellä purettiin vähän henkilökohtaisempiakin asioita, koska se oli suljettu eli kaikki ulkopuoliset eivät pääse lukemaan juttuja niinkuin täällä. Siellä ei kuitenkaan tarvitse paljastaa täysin henkilöllisyyttään, jos ei halua.

Hei... Saako tulla mukaan? Vaikken ihan varma olekaan kuusta jne :D Tein tuossa eilen raskaustestin. Menkkojen mukaan oisin jollain 11+ viikolla ja laskettuaika toukokuun lopulla, mutta uskon että se ei ihan pidä paikkaansa sillä mun kuukautiskierto on ollut niin epäsäännöllinen... Joten kesäkuun puolelle taidetaan mennä :) Tänään soittelin neuvolaan ja laittoivat sieltä lähetteen äitiyspolille, saa nähdä millon pääsen ultraan.

Meillä on tyttö joka on syntynyt 12/10 joten toinen olisi sitten tulossa :) vielä ei kyllä viiti kauheesti riemuita ennenkun ollaan ultrassa käyty...

Barbamama35 Tietääkseni ihan yleinen käytäntö täällä ettei neuvolalääkärissä käydä ilman syytä (ei oo kukaan täältä oleva tuntemani odottaja käynyt "ohjelmoidusti"). Lienee johtuvan siitä ettei ole kuin yksi neuvolalääkäri ja jos hän ei ole töissä niin ei ole ketään tilalla. (Sairasloman kun hain kuukautta ennen äitiyslomaa niin jouduin hakemaan sen päivystyksestä, koska neuvolalääkäri sairaslomalla) Mulle ei edes tehty sitä sokerirasitusta (täällä tehdään vain jos alkuraskauden painoindeksi yli 25) vaikka oon kuullu et jossain päin tekeevät senkin AINA. : / Mut mitäpä sitä lääkärissä käymään jos ei syytä ole, näin mä ainakin ajattelen.

Pissanäytteistä jos menee hankalaks sen asian kanssa niin pyytäkää saada neuvolasta testiputket (ja imupillit) kotiin. Putkessa näyte säilyy vuorokauden, eli jos vaikka yöllä otat näytteen niin ihan ok viedä päivällä labraan. :) Näin mä sain ainakin tehdä kun asutaan sen verran korvessa että kotona otettu pissanäyte saattaa "mennä pahaksi" ennen kuin labraan/ neuvolan testiin ehtii ;)

Dobleria en meinannut hommata, varmaan kokoajan vaan sit kuuntelisin ja oisin ihan paniikissa jos jotain mulle outoa ois. :headwall: parempi jättää väliin. :)

Pissanäytteestä tutkitaan kolmea eri asiaa, yksi on sokeriarvot (muita en muista..) ja ainakin meillä kuulemma seurataan niitä arvoja joka neuvolakerran yhteydessä. Sain jo eilen pissapurkin mukaan seuraavaa neuvolakäyntiä varten.

Lisätty: "Meillä" tarkoitan siis Turussa :)

Tänään 6+6

Viimeksi muokattu:
Tipetsu Kiitos onnitteluista :) Mä muistan, että olitte syksyllä menossa IVF:ään. Harmi, että hoito epäonnisui, mutta ihanaa, että saitte luomuyllärin!

Kyllä mä luulisin, että voit ihan hyvin aloittaa vielä ne luget. Toivottavasti saat tänään puhuttua lääkärin kanssa, niin voit vielä varmistaa siltä, mitä mieltä on. Mulle gyne, joka reseptin kirjoitti, laittoi ohjeeksi että plussatestistä alkaen 100mg 2*päivässä. Mutta mä lueskelin netistä, että useissa tapauksissa luget oli määrätty jo 3-4 päivää oviksen jälkeen ja ajattelin sitten omatoimisesti kokeilla samaa. Oviksen jälkeen käytettyinä niillä voi olla vaikutusta myös alkion kiinnittymiseen. Eli oon siis käyttänyt niitä melkein oviksesta asti. Eihän sitä tiedä, vaikka tämä raskaus olisi meilläkin mennyt yhtä hyvin ilman lugejakin, mutta jotenkin mulla on sellanen kutina, että on niistä hyötyä ollut. Mäkin oon ollu ihan huolesta hulluna tän alkuraskauden ajan, mutta niin se on vaan kestettävä, jos sen vauvan joskus syliin asti haluaa ;) Mutta pystyn kyllä hyvin samaistumaan sun fiiliksiin. Tsemppiä ja toivon kovasti, että pieni pysyy matkassa!

Barbamama oon osittain sun kanssa samaa mieltä. Mä kattelen aika paljon ruoan suhteen, että ostan sellaisia vaihtoehtoja, mitkä sisältää mahdollisimman vähän lisäaineita tai ei ollenkaan ja yritän muutenkin ostaa mahdollisimman aitoa ruokaa. Luomua ostan silloin kun ne ei ole liian kalliita verrattuna tavan tuotteeseen Valaistuin aika hyvin, kun luin kirjan "Aitoa ruokaa" (Mats-Eric Nillson) ja nyt on työn alla saman kirjailijan "Petos lautasella". Tosin en ole mikään turhan tarkka, enkä oo pystyny esim. luopumaan karkista, suklaasta tai sipseistä, jotka on täynnä lisäaineita :D Kosmetiikan suhteen en oo vielä "valaistunut". Jotenkin niitä ei osaa ajatella samanlailla, kun "eihän niitä syödä". Mutta tottahan se on, että imeytyy niistäkin kaikenmaailman vieraita aineita elimistöön.

Emby Jeee! Hyvä, kun sait sen ultralähetteen!

Mupelo enpä tosiaan tullu ees ajatelleeksi, että pidemmillä viikoilla ollessa toi pissanäytteen saaminen on vielä haasteellisempaa :D

ninanina En mäkään tiedä mitä ne siitä pissanäytteestä kattoo. Täti lykkäs mulle vaan purkit käteen ja käski toimittaa ne labraan lähiakoina. Luulisin, että kattovat jotain ihan perusjuttuja. Meiän neuvolassa on lisäksi käytäntö, että joka kerta neuvolaan tullessa pitää itse testata pissa raskaustestin näköisellä tikulla. Ja jos tikussa on jotain värimuutoksia, niin pitää ilmoittaa th:lle. Luulisin, että toi käytäntö on aika sama kaikkialla, että jollain tavalla se pissa joka kerta tsekataan? Sitä mä ihmettelin, kun multa ei otettu HB:tä ollenkaan. Eikös se pitäis kanssa ottaa joka kerta?

pillipöllö ja muut kellä dopleri.Minkä merkkinen laite teillä on ja kannattaako hankkia??
itellä heräs mielenkiinto nyt laitetta kohtaan :) viikkoja on nyt 8+2 kuuluiskohan syke jo hmm...
Mulla on Angelsounds. Malli on se edullisin eli JPD-100S. Maksaa tällä hetkellä Raskauskeijussa 39.00e + kulut. Mukana tulee se ultraäänigeeli. Sillä sain ite kuulumaan sillon ku eka kerran kuuntelin eli 8+3. Jouduin kyllä puolisen tuntia etsimään ja sit kuulu vaan ihan hetken, ennen kun katos. Nyt 9+ on kuulunut jo joka kerta kun oon kuunnellut. Tiedän suurin piirtein missä kohtaa asukas masussa on, niin osaan etsiä ekana siitä kohtaa.
Tossa doppleri mallissa ei siis näy sykkeen lyöntimäärää mut ite oon koittanu vähä laskee ja reilusti yli 100 sain laskettua alle minuutissa. :)

• Tykkää
Reactions: Taistis
Erottaako lääkäri jo selvästi ultralla onko oikea raskaus vai viikolla 7, ensi viikolla lääkäri, ajattelin vasta sen jälkeen neuvolaa varailla.. kaikki oireet kadonneet, mtä nyt väsymystä ja selkäkipua. kontrollitestikin eilen plussaa

ninanina: Mulle kans lykättiin neuvolasta purkit kouraan ja sanottiin, että vie labraan vaikka samalla kun käyt antamassa verinäytteet. Ei esikoisen aikaa tarvinnu mitään viedä minnekään. Lisäks pitää antaa klamydianäyte ja se tässä eniten huolestuttaa. 2 tuntiin ei saa käydä vessassa, eikä se näyte säily. Terkka ohjeistikin käymään labrassa vessassa ja samantien lykätä purkki sinne tiskille.

Outoa, ettei mulle annettu tota!!?
Ja mulla edellisessä raskaudessa oli toi virtsaputkentulehdus (mikälie olikaan viralliselta nimeltään)
Pitänee huomenna soittaa neuvolaan ja kysäistä että mikäs tää juttu oikeen on.
Tuolla tehään joka kerta ne tikkutestit mutta tota puteloa en saanu kotiin..

Kauhiasti tekstiä taas tullut. Ei meinaa millään ehtiä käymään täällä kun on mukamas niin kiire ja jos ei ole niin on ihan hirmu väsynyt.

Facebook-ryhmään en ajatellut liittyä ollenkaan. Tämä riittää mulle, harmi jos tämä sitten kuihtuu pois.

Barbamama mä olen kanssa jokseenkin samoilla linjoilla sun kanssa. Mutta jokainen toki tekee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Mä esimerkiksi kaipaan kahvia aika paljon, mutta en käytä sitä ollenkaan kun se ei ole välttämättömyys mulle. Enkä kauheasti tykkää noista "kolme kuppia on turvallista" arvauksista. Samasta syystä en tosiaan värjää hiuksia, ainakaan ennen viikkoa 12 ja tosi maltillisesti sen jälkeenkin. Ja joku mietti että miksi tuo viikko niin juurikin siksi, että sillon sikiön pitäis rakenteellisesti olla suht kehittynyt ja ennen sitä se on altis kaikelle ulkopuoliselle. Vaikkakin alkio on alussa turvassa odottajan toimilta. Enkä mä normaalisti näin tiukkis ole, mutta raskauksien suhteen mä olen. Ja toisaalta mä meikkaan ja käytän esimerkiksi deodoranttia vaikka nekin kai nykyään lasketaan arveluttaviksi raskausaikana. Tärkeintä kai kuitenkin on, että on sinut omien valintojensa kanssa.

Neuvolalääkäri meillä on vissiin kaksi kertaa raskauden aikana. En ole ihan varma kun mä en niissä käynyt sen meidän lääkärin takia, vaan kävin yksityisellä. Mutta en ole kyllä koskaan kuullut ettei ole tarjottu yhtään neuvolalääkäriä koko raskauden aikana.

).( Paha olo tuntuu helpottaneen hieman. Tai se terävin kärki puuttuu vaikka etova olo onkin mukana melkein koko ajan. Väsymys on turhauttavan suurta ja menenkin nukkumaan jo yhdeksän jälkeen. Itku tulee vieläkin herkästi, mutta ei ahdista enää niin paljoa.

Pari päivää alkuraskauden ultraan. Jännittää.

Feli ja ET 7+2

Mä kyllä oon myös aika tarkkaan seurannut kehotuksia välttää mm. aspartaamia yms. makeutusaineita raskausaikana, sekä muutenkin kaikkea ylimääräistä e-alkuista. Tykkään myös luomua ostaa, jos sitä on tarjolla eikä aivan tähtitieteelliseen hintaan. Hiuksia en värjää muutenkaan, joten sitä ongelmaa ei ole. Kerran oon värjännyt. Oon kai harvinaisuus, omaan väriin tyytyväinen :D No, hiukset on mulla olleetkin esim. murkkuiässä ainoa asia, johon oon tyytyväinen.

Kosmeettisista aineista sen verran, että mulla on jokin yliherkkyys hajusteille. Sen vuoksi en käytä hajuvesiä tai hajustettuja rasvoja. Oon atoopikko, siis muutenkin herkkäihoinen.

Mäkin oon kuulostellut, että oisko pahoinvoinnin pahin osa takana. Ihan kuin Felianakin! 7+1 täällä menossa. Ehkä sairausloma osui kuitenkin aivan nappiin. Pelko kun on ollut, että olo vielä tämän viikon menisi alamäkeä, mutta ehkäehkä vähän parempi olo ollut tänään. Aina voi tietty tulla takapakkia...

Saa nähdä miten täällä tuo virtsanäyte homma nykyään menee. Ainakin vielä reilu vuosi sitten toimi entiseen tapaan eli neuvolakäynnillä käytiin vessassa ja jätettiin se virtsanäytepurkki "luukulle". Hoitaja sitten teki ne testit ja ilmoitti, jos siellä oli jotain häikkää.

Neuvolalääkäri on ainakin kaikissa minun raskauksissani ollut (3 eri kunnassa) muutaman kerran raskauden aikana. Viikkoja en muista yhtään. Hoitajahan tekee ne perusmittaukset eli virtsatestit, paino, verenpaine, haastattelee kuulumiset jne. Sieltä siirrytään toiseen huoneeseen tai lääkäri tulee siihen huoneeseen ja tekee koko arviot ym. Ihmettelen suuresti, jos ensisynnyttäjä ei tapaa lääkäriä koko raskauden aikana. Kuulostaa aika hurjalta :O

teris: Millä viikolla olet? Kyllä alkuraskauden ultrassa rv 6+ näkyy raskaus ja sykekin alkaa sillä viikolla näkyä. Ultra tehdään alakautta, jotta sen pikkuisen sintin näkee.

Minäkin ajattelin varata neuvolan vasta alkuraskauden ultran jälkeen. Se olisi perjantaina. Jännittää jo näkyykö siellä sykettä.

Saa nähdä miten täällä tuo virtsanäyte homma nykyään menee. Ainakin vielä reilu vuosi sitten toimi entiseen tapaan eli neuvolakäynnillä käytiin vessassa ja jätettiin se virtsanäytepurkki "luukulle". Hoitaja sitten teki ne testit ja ilmoitti, jos siellä oli jotain häikkää.
(onnistuukohan mun lainaus..tuskimpa)

Täälläkin on just noin. toisin vähän jänskättää kun viime raskaudessa rv 21 asti mun pissa oli koko ajan ++ jouduin sit jatkuvasti extra tutkimuksiin ja esim säilöön kaikki pissat JÄÄKAAPISSA viikon ajalta kiva siinä sit lapsillekkin selitellä saatika et ne kauheet "saavit " raahas terveyskeskukseen. ärgh!! mutta ikinä ei selvinnyt syytä miksi se oli sen ++ aina..
(Mulla oli siis edellisessä raskaudessa varmasti ihan kaikki vaivat mitä vaan raskaana olevilla vaan voi olla eli edellisissä kolmessa oon päässyt kyllä niin helpolla) esim mua ei oo ikinä närästänyt ei normaalisti eikä raskaanakaan mutta viime raskaudessa sekin sit tuli ja pitäs melkein jo valmiiks käydä hakemassa närästyslääkkeet jos ne taas riesana.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä