***JOULUN ODOTTAJAT*** Elokuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heissan taas!

Vapaa päivää oon vietelly, ja on ollutki ihana ilma, kun aurinko on paistanu, mutta ei ole kuitenkaan niin läkähdyttävän kuuma. Yks hyvä puoli ainaskin talvivauvasta, ettei näillä kauheilla helteillä tarvi olla viimeisillään.

Kaupungilla käytiin kaverin kanssa, ja sitten mentiin ravintolaan syömään, niin oli jotenki nolo fiilis kun en mahtunut tämän vatsani kanssa ikkunaloossi pöytään istumaan. Maha otti sen verran kivasti eteen. Tarjoilija siinä kommentoi, että sellaista se on tossa raskauden loppuvaiheessa.. Arvatkaa vaan että kehtasinko mainita, että vasta on puoliväli ylitetty, myöntelin vaan, että niinhän se. =) Kaveri kyllä varmasti lohkoo tästä loppu iän, näytti sillä sen verran hauskaa olevan.

Anni76 Kaikella toden näköisyydellä sun masuasukilla on lepo päivä, mutta jos tosissaan huolestuttaa, niin ole yhteydessä neuvolaan. Mun hyvä ystäväni säikähti samasta syystä, ja pääsi neuvolan kautta suoraan äippäpolille päivystys ajalla, jossa ultrasivat että kaikki varmasti ok.

Mun täytyy myöntää, että mulla ei ole kiirus vielä sen vauvan saamiseen. Pikemminkin sitä ajattelee, että kiva kun vielä neljä kuukautta saa tässä totutella ajatukseen. Ehkä mulla on vähän pelkoja, että miten sitä pärjää, ja osaa hoitaa niin pientä ihmisen alkua. Ja miten sitä jaksaa jne. Vauva on kuitenkin niin avuton, ja kaikesta täysin riippuvainen. Vaikka mulla ei tämä odotus ole ollut helppoimmasta päästä rytmihäiriöineen, verenvuotoineen, turvotuksineen ja selkäkipuineen, niin koen tämän todella ainutlaatuiseksi ajaksi, ja sellaiseksi kasvuksi juuri tuohon kaikkeen vastuuseen mitä tämä pikkuneiti tuo tullessaan. Ajaksi saada tutustella kaikessa rauhassa ennen varsinaisen äksönin alkua. :heart:

Pitää nyt lähteä housujen lyhennykseen äidin luo, kun vihdoin ja viimein löytyi tällaiselle tasapaksulle persjalalle hyvät äitiysfarkut, ja vielä kohtuu hintaan.

T. Jennipenni ja tylleröpyllerö rv.21+6

Kirjoittelin pitkän tekstin mutta tää ei näköjää toimi enää millään tasolla tää homma!! Voi himskatti!! Ei riitä että mut bannataan vaan ku kirjoittelin niin en sit muka enää ollu kirjautuneena..

No lyhyesti sitte. Saikku jatkui elokuun loppuun. Lepoa lepoa ja lepoa. PAinogallup:+6kg!! Argh!! Noh.. terkkarin mukaan ei mitään stressiä sen suhteen. "sallittu 500g viikko" on lisäystä. kohdunpohjakorkeus 19. paineet ok. syke vauvalla yli 150. Mutta tosiaan nyt seurataan mille mallille se rupiaa kehketyy toi kohdunsuun tilanne. -mutta mieluummin nyt ottaa rauhallisesti ilman suurempia rehkimisiä.

Te ootte ihania!! jaksatte tsempata!! Jaksuja teille kaikille myös!!! I´ll be back!!

Ai niin.. nyt ei tiedä enää noi tekniikan puolen ihmisetkään miksen pääse kirjoittelee.. Aika tylysti meikäläiset on sitte luokiteltu ihan pöllöksi. Viimeisimmässä sähköpostissa minkä sain ylläpidolta nii oli viesti: Tiedäthän että viesteihin vastauslaatikko löytyy ihan sivun alareunasta?? iha tosi?? voi jee!! vähäkö ne pitää mua pöllönä?? jos oon tehny selväksi että ennen pystyin kirjottaa niin nyt en sit muka löytäiskää vastauslaatikkoa!!! Nii ja toinen lause: Muistathan että sun pitää kirjautua kun kirjoittelet, ainoastaan mitäs nyt osioon voit kirjoittaa rekisteröitymättä. joo!! seki on selvää mulle. Kirjoitin heti ensimmäisessä palautteessani ylläpidolle kaikki nuo asiat..
Mut sovitaan sit niin että en vain osaa enää yhtä äkkiä käyttää tätä palstaa vaikka vähän aikaa sit se onnistui. Sori vuodatus! Mutta nyt vähä nyppii ku mua pidetään ihan tyhmänä!!

Lumienkeli

Täällähän on porukka ihan himmeenä, liekö lämpö pehmittänyt pään.. hmm?? Ei vaan hassuja jutustelette!! :D

Taaskaan ei oo sydämellä oikein mitää, ei ainakaa sellaista et täällä viitsis pohtia. Mahassa on karsee meno koko ajan, jäätelö pistää poitsuun vipinää täälläkin. Ja sehän tälle mammalle maistuu, taannoisesta välikohtauksesat huolimatta :D

Tuitsulle rentouttavaa saikkua ja oikein teit kun saikulle hakeuduit, enpä oo kuullu sellasesta tapauksesta että pomo tulis kiitteleen et hyvä hyvä kun olit kipeenä töissä.. Ja pah! Muista nyt ottaa iisisti ja äkkiä se aika menee et mammaloma alkaa ihan virallisesti. Niin ja täällä sama homma että kiloja on tullut mutta ovat kerääntyneet tuohon keskivartaloon myöskin. Jenkkakahvat on niin kivat..jepjep =)

Omani ajattelin aloittaa 13.10. 12.10. loppuu koulu ja heti aloitan sit loman. Kuis teillä muilla, meinaatteko olla ihan viime tinkaan töissä vai aloitatteko jo aiemmin?

Jos menis kaivaan pakastimesta mehujään tai kax, ei oo tullu vedettyä niitä ku öö..kolme tänään. Mut ne on ihan pikkusia, ihan varmasti on!! :D

Huomenna alkaa sit 7. kuukausi..hui!!

Vaunuista kyseltiin, niin tulipa mieleen, että kuinkahan vanhoihin vaunuihin mahtaa saada ostettua uusia renkaita? Tietysti varmaan soittamallakin selviäisi, mutta jos joku sattuu tietämään. Meillä nuo vuosimallin 2000 Brio aluminat ovat tosi hyvässä kunnossa muuten, mutta niillä kuljetut kilometrit kyllä näkyvät renkaissa eli ne tarvittaisiin uudet, ettei vaan irtoa kesken matkan.

Se on kuulkaa perrrrrjantai joulumammat!! B) :D Ihanaa, johan tämä työviikko onkin pitkältä tuntunut (johtunee maanantai-illan päivystyksestä).

Emmä tahdo olleskaan pysyä teidän jutuissa mukana. Viikonloppuna ajattelin täytellä noi Kelan lappuset, niin sais ees alustavan arvion äippäloman rahasta, mähän haen sitä puolta vuotta edeltävillä tuloilla, niin vielä ei ihan tarkkaa laskelmaa pystykään antamaan. Äitiyspakkauksen saamista toki odottelen :heart:

Me mennään huomenna kopistelemaan (taas... ) niitä vaunuja, joskohan nyt tehtäis jo vihdoin päätös. Varmaan syys-lokakuussa sitten tilataan. Ja sitä Stokken sleepiä mennään kattomaan. Joku se vinkkas mulle kirpparilla (vai huutonetissä?) myynnissä olevasta Sleepistä, kiitos vaan. Me taidetaan kuitenkin ostaa ihan uutena, JOS siihen siis päädytään. :)

Mua joskus naurattaa, kun Pieni muljuaa ja möyryää mun mahassa niin kovasti, että koko maha möljyilee sillai hassusti :D

Tänään rv 25 :heart:

Maukkis kyselit äippälomalle jäännistä. Jutskailin tänään töissä henkilöstöasioista vastaavan kanssa ja kerroin samalla raskaudestani. Taas sain ihanaa kommenttia takaisin :heart: . Mulla taitaa jäädä ennen varsinaista äitiyslomaa pari viikkoa muita lomia + 1 kesälomaviikko vielä tässä kuussa, joten loppujen lopuksi jään kotiin jo hyvällä säkällä pari kuukautta ennen kuin vauva syntyy (jos menee yliaaikaiseksi) ja kaikenkaikkiaan töitä ei elokuun jälkeen ehdi tekemään kuin 2 kuukautta :o . Se on tosi vähän, kun keväällä ajatteli, että talveen on ikuisuus! Mulla on töissä myös kiire syksy, joten ei niin innosta tuo työajan väheneminen, ne työt kun on jokatapaksessa tehtävä. Mutta toki mulle passaa olla kotona jo marraskuun alusta saakka =) .

Saa ostettua hyvinki vanhoihin vaunuihin vaikka sellaset ilmalla täytettävät.. juuh sana taas hukas mut tiedätte mitä tarkotan. Ja ite ostin ihan vaan ne laakerit vanhoihin umpirenkaisiin ja hyvin pelittää sen mitä tartteeki.

Tivoli: Ajatella kuin vähä täs enää on aikaa mammalomaan.. =)

Närästää.. ääks.. Hei kuin sitä ruokasoodaa otetaan närästykseen? Tyhmä kysymys, tiedän mut kun ei oo mitään tietoa.. :ashamed:

Saa ostettua hyvinki vanhoihin vaunuihin vaikka sellaset ilmalla täytettävät.. juuh sana taas hukas mut tiedätte mitä tarkotan. Ja ite ostin ihan vaan ne laakerit vanhoihin umpirenkaisiin ja hyvin pelittää sen mitä tartteeki.

Tivoli: Ajatella kuin vähä täs enää on aikaa mammalomaan.. =)

Närästää.. ääks.. Hei kuin sitä ruokasoodaa otetaan närästykseen? Tyhmä kysymys, tiedän mut kun ei oo mitään tietoa.. :ashamed:

Lumienkeli Onko sut bannattu koneen ip:n mukaan vai miten? Eikø onnistu jos luot vaan uudet tunnukset?

En muista kuka kyseli noista sukelluskuvista mutta ne on otettu vuosi sitten toukokuussa Thaimaan Pattayalla :) Kiva oli reissu vaikka paikka kylla oli vahan pettymys... Nyt enaa vajaa kaksi viikkoa ja sitten meika makaa rannalla Hanialla.. aah, on sita odotettu... =)

Huomenta!

Eilen oli ihan supervilkaspäivä mahassa, vihdoinkin. illalla ukko piti mahan päällä kättäkin tosi kauan kun oli hirvee möyryyminen päällä. Hassua kun mahan läpi tuntu ihan selvästi että tossa on pää ja tossa peppu ja sitten tuli kinttua, nyrkkiä ja terävää kyynärpäätä. Ompas friiikkiä. oli ukon kommentti. Kunnon Alien-efektit sai.

kyllä taas hymyiletti kun tää viikko on ollut niin hiljaista, bileet siis jatkuvat.

eemmaa, mekin oltiin viime talvena thaimaassa, phuketissa ja olihan siellä kuuma ja hienot näkymät kun lähti turistirysistä ulos. Mut olin mä vähän kaqnssa pettynyt...Kaikki kun oli semmoista kämästä. Hotelli oli hyvä viiden tähden. mutta ympäristö ja ihmisten kodit ja kauhee tavaran tyrkytys kokoajan. Olin ootellut jotain vähän enemmän...hmmm...paratiisia.

Mun isi haluaa ostaa meille aikaiseksi joululahjaksi vaunu! Hinnalla ei väliä! Kuinkahan luksukset kehtaa ottaa? :D

Ainnii, mittasin mahan ympäryksen taas kun tuntuu että "ei kasva" ja oli tullut 4 cm lisää parin viikon takaiseen. Eli 104 cm navankohdalta mitattuna.

Lauantaita kaikille.

Tui ja rakas rv 23+4

Shamandalie: Minulle pakkaus tuli viikko hakemuksen jättämisen jälkeen, elikkäs aika nopeasti. Vein hakemuksen heti kun sain neuvolasta paperit, koska yleensä täälläpäin kaikki tuommoiset kelan päätökset kestää...ja kestää... :D
On se vielä ihanampi mitä kuvissa.. Sitä olisi voinut hipelöidä vaikka kokopäivän :p

Enää reilu kuukausi äippäloman alkuun.. Saa nähdä miten selkä kestää kun ensiviikolla menee taas töihin, vai joutuuko taas saikulle.. :/

Vaunu hankintoja pitäisi pikkuhiljaa ruveta tekemään. Emmaljungiin olen todella ihastunut. Onko kenelläkään kokemuksia kannattaako? Sillä aika hinnakkaita tuntuisi nuo olevan :)

Tara- ja Mötkylä 23+4

Heipsansaa!
Äitiysloman aloituksesta kyseltiin... Itse aloitan marraskuun alussa pidän 2 viikkoa muita lomia ensin virallinen ä-loma alkaisi 17.11. Joten 2½kk enää! HIh! Odotan jo kovasti lomaa.
Minä kyllä muistan olevani raskaana - pahoinvointi on alkanut uudelleen pysyihän se poissa komeat 3 viikkoa! Eilen kävin pusikossa oksentamassa 3 kertaa, kun kävelin töihin. Kaupungin työmiehet oli tietyö hommissa naureskelivat partoihinsa, kun yks yökkii puskassa. Teki mieli mennä selittämään, etten ole krapulassa. Mutta sit ne olis varmaan nauranu vie enemmän. HÖH!
Tänään on Hämeenlinnassa kestovaippa yhdistyksen tapahtuma messuilla esitellään tietty kestovaippoja, mutta myös muuta vauva kamaa ja siellä on ymmärtääkseni myös vauvatarvike kirppis. Messut on auki 11-16 Hattelmalantie 8, jos jota kuta kiinnostaa.

Nyt suihkuun...'
Pinkeiju+tyttönen

Onpas taas ollut vilkasta keskustelua täällä... Joo tästä mun pikkuisen potkuista, kyllähän tuolla elämää taas tuntuu olevan ja kävin torstaina ultrassa ja silloin oli kaikki hyvin että eipä siellä varmaan heti seuraavana päivänä jotain vikaa ole. Kunhan hermoilin... :) Kaverilla oli eilen varmaan lepopäivä rankan ultraamisen jälkeen! Onko muuten muilla tullut sellaista pientä vatsakipua? Ei siis tosiaan mitään isoa, lähinnä esiintyy selällään nukkumisen jälkeen... Kätilö sanoi että alkaa varmaan kohtu painaa jo sen verran että joutuu etsimään eri asentoja. Jotenkin tänä aamunakin tukalampi olo vatsan kanssa - varmaan tosissaan alkaa nyt kaveri kasvamaan. :)

ok. pitääpäs kysyä sitten, että tarviiko olla kirjallisena. Kaveri vaan kertoi, että ei ollut edes tiennyt että pitää olla kirjallinen ilmoitus ja häneltä sellaista oltiin oltu vailla. on kyllä eri työyksikössä. Mutta kysymällähän tuo selviää.

Alkaa kohta tulla kiirus kun kattelin tuossa et äippäloma alkais 25.10, sehän on jo ihan kohta!

Snoukku

En ole vieläkään löytänyt sopivaa juhlavaatetusta tuleviin häihin. Aattelin jo, että pitääkö tässä kaivaa ompelukonen kaapin perukoilta ja ommella itte jokin yläosa. Onko kukaan ommellut itse mammavaateita? Onko tiedossa, mistä löytyisi kivoja kaavoja juhlavaatteisiin? Onkohan burdan ja stillin kaavakirjoissa mammavaatteiden kaavoja. Pitäs jaksaa raahautua kangaskauppaan katsomaan.

Snowtiger, mä kyllä aattelin ihan suullisesti ilmoittaa pomolle mammalomalle jäännistä. Ei ole tullut mieleenkään, että pitäis ihan kirjallisena antaa se.

Mites te, joilla laskettu aika on 13.12 aloitatte sen mammaloman? Sainko oikean tuloksen tuolta Kelan sivuilta, kun sain mammaloman alkamiskohdaksi 7.marraskuuta?

Mitenköhän sitä jaksaa loman jälkeen taas töissä? Olo on niin naatti. Aj kun tietää mitä siellä töissä on luvassa, niin ei paljon naurata. Lähinnä pelkään, että saan heikotuskohtauksia, mitä tässä viimeviikkoina on aika-ajoin ollut. Ja poikkeuksetta ne ovat tulleet kävelyn yhteydessä tai sitten jos oon puuhastellut jotain. Kyllähän se menee tässä lomalla ollessa, kun voi "kohtauksen" iskiessä mennä pötkölleen, mutta teeppä se töissä, kun pitäs vaan jaksaa seisoa koko ajan. Huh huh.

Joku kyseli jossain vaiheessa tunteesta, että jokin työntäis mahaa sisältäpäin ulospäin. Mullahan on ollut muutaman viikon myös just tuollaista olotilaa juurikin noitten heikotuskohtausten aikaan. Ei ole mikään kiva tunne. Silloin ois just päästävä vaan pötköttämään tai edes istumaan. En tiedä mistä lie johtuu, ei ainakaan neuvolassa osannut sanoa tuohon mitään.

Helteistä viikonloppua vaan kaikille joulumammoille :)

Leppoosta lauantakia kaikillen! Tässä istun koneella ja syön taas, sitten kohta on ihan ähky ja ällö olo. Tuntuu oudolta, kun eka syöt nälkääs ja sen jälkeen on ihan kauhea olo. Tuntuu, että se ruoka jää tohon välille jotenkin jumiin, eikä mee mahaan asti.

Schätzchen huomasi mun palanneen takaisin pienen tauon jälkeen. Miten tuntuu hyvälle, kun joku huomaa. Vähän mä oon säälittävä, mutta melkein itku tuli :ashamed: .

Tracy75 mä oon just tollanen sun mainitsema äiti, joka ei huomioi mahaa näin raskaana. Siis en juttele sille tai silittele sitä. Mies on samanlainen, eikä sekään hirveästi puhele. Huomioi toki mun olotilan hankaluuden ja mun murehtii jaksamisestani. Että se meidän hössötys alkaa sitten vauvan synnyttyä. Esikoisesta tuli ainakin pari päivää synnytyksen jälkeen ihan hirveitä liikutuskohtauksia, kun vaan piti sylissä sitä pientä tuhisijaa. Samoin kävi miehelle, kun makoili perhehuoneen sängyssä vauvan kanssa. Ainut kerta kun oon nähnyt sen itkevän.

Polka ite oon hankkinut -99 Brioihin ilmakumipyörät. Eli siis kyllä vanhoihinkin saa. Ei tosin oo mitkään merkkipyörät, mutta ihan pelittää.

SnowTiger kyseli siitä työnantajalle tehtävästä äitiyslomailmoituksesta. Miten mä muistelen, että neuvolasta saa sellaisen lapun, jonka voi toimittaa työnantajalle. Näin oli muistaakseni esikoiselta silloin, työnantaja ei sitä tosin vaatinut ja käski mun pitää itellään koko lapun. Uskoi mua ihan ilman kirjallista lappuakin. Voi toki mun muisti tehdä ihan tepposia, mutta 99,9 % varma kuitenkin oon.

Lopetan raporttini tältä erää tähän!

Ei mtn uutta, kunhan kirjoittelen aikani kuluksi, sillä aikaa kun ruoka valmistuu uunissa.. :)
Kyllä se on jännä miten tää raskaus herkistää.. Näin tänään hyvän kaverini tyttövauvan, syntynyt 1.8'07, oli niin suloinen pieni kääryle että itkuks meni koko homma..
Ja rakenneultra kokemuksesta sen verran viä, että mä en kyllä tiedä mtn niin henkisesti raskasta kuin ultran odottaminen.. Kun sitä ehti jo mielessänsä loihtia kaikki maholliset ja mahottomatkin jutut mitkä vois olla vialla.. Rupes huimaamaan, oksettaan ja mahaan sattuun.. Mä en enää oikein kuullutkaan mtn ja kun mies sitten tuli hakemaan kotoa, että nyt mennään, niin sai taluttaa mut sisään, kun olin niin paniikissa.. ja ihan sekaisin.. Ja olihan se sitten huojentavaa kuulla että vauva on erinomaisessa kunnossa.. :heart:

on muuten jännä juttu kuinka paljon tää flunssa raskauden aikana vie voimia, itellä nyt varmaan viikon verran ollu tää räkätauti kurkkukipuineen.. Eikä mtn saa aikaseksi. Heikottaa, väsyttää ja tuntuu välillä että hapen saantikin tekee tiukkaa.. |O

mafiamamma & nyytti rv 20+3

Mauahtavaa kyseli koska on aikeissa aloittaa äippäloma... Mulla se venyy pidemmäksi (toivottavasti...) kun olis aika... Mulla on työharjoittelua niin et se loppuu kaks tai kolme viikkoa ennen laskettua aikaa, siihen asti koitan olla ja loput sitten jää koulussa tekemättä. Tosin ei siinä sitten olekaan kuin parisen viikkoa, mut kuitenkin. Jos vaan pystyn niin teen harjoittelun loppuun, niin saisin sitten paperit. Saan aloittaa harjoittelun jo syyslomalla (meillä se on viikon) ja mulle luvattiin fyysisesti joku kevyt paikka, iltapäiväkerho mahdollisesti. :) No, eiköhän se pian selviä minne menee, kun koulukin alkaa pian. :D

polka: meille sanottiin kun renkaita kyseltiin, et jos vaan akseliväli(?) on sopiva, niin sitten saa minkälaiset pyörät tahansa vaihdettua. Et se on ihan siit akselin pituudesta kiinni. Meillä kun on Emman vaunut/rattaat, ja mä haluisin niihin umpinaiset pyörät. Mut Emmalla ei oo kuin ilmakumi pyöriä, niin pitää mennä sit liikkeeseen rattaiden kanssa sovittelemaan sopiiko muun merkin pyörät niihin. :D Mulla kun on taipumus, etten jaksa/muista renkaita pumpata, ja huomaan sen sit kun pitäis jo mennä. :ashamed: Ja kun noihin ei tolla meitin pumpulla saa kunnolla ilmaa, kun on kierrettävä se sydeemi, niin sieltä pääsee aina ilmaa karkuun.. No, pitää nyt katsoa tuleeko renkaisiin investoitua. :)

Tuitsu: jos kerran vaunut saatte ja hinnalla ei väliä, niin sittenhän otatte just ne mistä tykkäätte. :) En usko et ois sanottu ettei hinnalla oo väliä jos oikeesti ois. :)

Hippula: Mulla äiti on tehnyt parin mammahousut, ja itseasiassa tänään meen sinne niin tehään kuitenkin parit kesähousut. Tuli tänään taas itku, kun on kauhee hiki jo ilman vaatteita, ja sit ei oo sopivia housuja kuin pitkää mallia... :ashamed: Mut nyt ostin tarvikkeet, niin kaksille housuille hintaa tulee 20e... Ja kaavat on ite piirretty, et ei mitkään kovin muodikkaat, mut kehtaa kuitenkin käyttää. :D

Me käytiin eilen sairaalassa katsomassa kummipoikaa, ja nyt uskalsin syliinkin ottaa... :heart: En vaan ois raskinu pois antaa. :D No, toivottavasti pääsevät pian kotiin niin pääsee sitten vähän viileämmissä oloissa pientä katsomaan... ;)

No, nyt lopettelen ja meen syömään... Sitten lähdetäänkin vähän pulahtamaan ennen kuin meen housujen tekoon...

:wave: Ja hyvää viikonloppua kaikille.

Shamandalie ja Torsti 22+5 :heart:

Hyvää lauantaita arvon joulukuiset!

Me ollaan todennäköisimmin kuitenkin vaunuissa päätymässä Teutonioihin, kun kriittisen lähes kolmen tunnin katselun, kopistelun ja arvioinnin jälkeen tutustuttiin, Brioihin, Teutonioihin ja Emmaljungiin. Ja ai että se Stokken sleepi osaa olla herkullisen ihana :heart: Maksaa aivan liikaa, mutta todennäköisesti ostetaan kuitenkin se, meneehän se kuitenkin tosi pitkään sitten. Ja siihen sitten verho, lakanat, reunapehmuste :ashamed: Hävyttömän kallista, mutta menkööt. Ja tänään kävin vielä hakemassa Henkkamaukalta tulleen paketin, huoh kun noita vauvanvaatteita alkaa olla enemmän kuin laki sallii ("fiksuna" olen kuitenkin ostellut jo isompiakin kokoja, eli ei pelkkää viiskytkuussenttistä!).

Oi kun mä haluaisin ne vaunut ja pinniksen jo, olis ihana hypistellä niitä!

- Asrai ja Tiitiäinen rv25+1 -

Yhteistyössä