~*~Joulukuun tonttuset 2013 marraskuussa ~*~

marrr onnea kauheesti koko perheell! :flower:

Kauhee ku täällä alkaa melkein joka päivä olla joku synnyttänyt :D koska on mun vuoro!! malttamatonko... Eilein poksu ja nyt ollaan täysaikasia!! :) Joten voisi tulla vaikka sitten tuossa ensviikon torstaina, kun miehellä on loppuviikko siitä lomaa, sekä mun äitillä. Olis hyvä jos siihen tähtäisi. Eipä tässä kyllä kummonen olo ole että tulisi edes.. hohhoh.. :)

Neyski +poitsu 37+1 :kiss:
 
Onnea marr <3

Itselleni iski viimeyönä flunssa. Kurkku kipeä ja ei mitään jaksa tehdä. Verhot vaihdettu ja jouluvalot asennettu - sekä sytytetty. Nyt on aika varmasti vähän rauhoittuakin ennen pikkuisen syntymää :)

Judie + sintti 36+1 (POKS!)
 
Onnea Marr! <3

Meillä oli viime viikolla 35+4 neuvolalääkärillä. Paikat vielä täysin kiinni ja kohdunkaulaa yli 3 senttiä jäljellä. Onkohan tää ihan tavallinen tilanne tässä vaiheessa vai meneeköhän yli LA? Vai voiko tilanne muuttua sitten ihan parissa päivässä kun jotain alkaa tapahtumaan?

Iikki + tyty 36+0
 
Suuret onnittelut marr!!!!

iikki kyseli kohdunkaulasta....mullahan oli todella kipeitä supistuksia jostain puolivälistä alkaen ja koskaan ei mitään ollut tapahtunut kohdunsuulla. Lääkäri sanoikin joskus 34 viikolla ettei ole koskaan nähnyt näin tiukasti kiinniolevaa kohdunsuuta uudelleensynnyttäjällä näillä viikoilla!!! Olisipa ollut "mukava" tieto jos olisin ns.normisynnyttäjä, olisin ohittanut LA:n varmaan kuukaudella :D ja viikko ennen synnytystä kohdunkaula oli yhä väh.3cm ja ihan aavistuksen pehmentynyt mutta siitä huolimatta vesi lähti menemään viikko tuon jälkeen. Sairaalaan tultaessa supistukset olivat jo todella kovia mutta kohdunsuu täysin kiinni!!!! Esikoisestakin avautumisvaihe kesti yli 15 tuntia :O

Täällä perhe-elämä sujuu, paitsi miehelle
nousi eilen 40asteen kuume ja kuopus oli illalla aivan apaattinen ja veltto :( mittasin kuumeen niin mittari näytti 35,1 eli hieman alilämpöä jopa. Annoin Pronaxenia ja vartti sen jälkeen poiks juoksee kitara kädessä iloisesti hypellenn:O korviaan valitteli aiemmin ja räkäinen on ollut jo viikon verran, tänään sitten lääkäriin. Kunhan ei nyt vauvaan tarttuisi :(
Ja kaikille esikoista odottaville pieni myyntipuhe tuosta Pronaxen-lääkkeestä; on siis tulehduskipulääke ja noussut todelliseksi suosikiksi näinä 7 vuotena kun äitinä olen ollut. Tehoaa todella nopeasti ja annos on pieni ja vaikutus kestää 8 tuntia :) että jos joskus olette lapsen kanssa lääkärissä ja teille tarjotaan Pronaxen-reseptiä niin suosittelen ottamaan vastaan ;)

Nyt vauva huhuilee sitterissä ja pojalta pitää mitata kuume, se on moro!!!

-Naurukohtaus ja Hertta 1vko 3pvää-
 
Ihana kun olet käynyt naurukohtaus moilaamasaa meitä odottajia. :) Pronaxen.. täytyy painaa mieleen.

Vauva myllää kauheasti menemään massussa ja sattuukin välillä. Eikö jossain ollut joskus että liikkeet loppu kohden vähenee kun tilaa on vähän? Pyhhh, sanon minä. Tämä kaveri riehuu ihan urakalla täällä. :D Kuulin myös eilen taaaaas vauvauutisia lähipiiristä. Vissin joku vauvabuumi iskenyt...? ;) Nyt on tulossa tammikuulle kaks ,helmikuulle yks, toukokuulle yks ja kesäkuulle yksi. :D vauvoja <3

Miettkääs äitit, kohta vaituu se meidän kuukausi. Meillä loppuu aika ja saadaan vauvat syliin. <3

Paivih ja palleroinen 35+5 ( mä oon jo iha sekasi viikoista)
 
marr onnea! Hyvä että säästyi pieni murtumilta ja sinun selkäsi turhalta kiusalta, ja ihanaa kun pääsee tutustumaan pikkuiseen :)

Minnie meillä on vain mies alkanut kuorsata näin loppuraskaudesta - ihan kuin ei muutenkin kaikki asiat herättäisi..

Valkovuotokeskusteluun vielä kommenttina, että nyt on bongattu parina päivänä vähän sitkeämpiä tuotoksia , jotka viittaisivat vähän limatulpan alkavaa irtoamiseen, oo. Muuten onkin sitten ihan ok olo, silloin kun ei tule kovia potkuja, joten ei ole kiirettä pientä odotellessa juuri nyt. Ensi viikolla viimeistään tulee varmasti erilainen olo, jos ei sitä ennen ala kuulua.

Paiju 39+1
 
marr, onnea onnea kovasti! :flower:

neuvolassa käyty just. Nyt oli sf-mitta 32 cm. Painoa tullu 1131 g viikkoa kohden, HUPS!! Vaikka en myönnä että yli äyräiden olisin syönytkään, sitä nyt vaan oli tullu noin. Ihana kun sitä ei kuitenkaan moitittu, opiskelijakin sano vaan että ehkä se on sitä turvotusta. Toki kysy oonko syöny erilailla, mut mielestäni en ees oo.. Yhteensä tullu nyt 13 kg. Mites teillä muilla, onko tullut kiloa viikkoa kohden missään vaihees?

Nyt on ollu täällä kans menkkamaisia kipuja, sairaalakassin pakkaamisestakin oli puhetta, pitäis vissiin tehä ees ajatustyötä sen eteen? :D

Tuntu et viikonlopun lumityöt kahteen kertaan ja pulkanvetämislenkit jotain ois saanu aikaan, sen verran oli jotenki vaikee olo eilen, ja tänään. No saa nähä tekeekö kuitenkaan mitään.

Tafgu 36+5.
 
Onnea vielä marr!:flower:

Hohhoijaa että alkaa olee kyllä ihmeellistä tää loppuodotus. Mielialat vaihtelee joka toinen minuutti. Fyysisesti on yllättävän hyvä olo ja olenkin siivoillut ja puunaillut ties mitä päivät pitkät ja ei kyllä näyttäisi minun kohdalla ainakaan edistävän yhtään mitään. Harjoitussupistuksia tulee välillä taas enemmän mutta eipä ne näytä miksikään kehittyvän joten on kyllä sellanen olo että aikasintaan tän viikon lopulla mitään tapahtuu. Muuten ei olisi jotenkin niin malttamaton mutta kun jo valmiiksi ajattelee että kun nyt ei mitään limatulppia sun muita ole ilmennyt niin varmasti yli menee. Että ihan hyvin sitä jaksais vielä viikonloppuun odottaa ja se olisikin oikein hyvä ajankohta niin sais kaiken mahdollisen valmiiksi vauvaa varten. On se vaan jotenkin niin epätodellista että kohta on vauva sylissä:heart: Ei osaa millään kuvitella miltä jo teistä synnyttäneistä on tuntunut.

Tafgu Välillä on tullut kilo viikossa ja sitten taas seuraavalla viikolla tippunut se kilo. Ihan miten sattuu on siis paino mennyt välillä. Sitten taas joskus tullut tasaisesti 200g/viikko. Et en tiiä pystyykö sen yhden viikon painon muutoksesta oikein mitään päättelemään. Itse pakkasin sairaalakassin pari viikkoa sitten ja siellä se lattialla edelleen odottelee mutta onpahan sitten valmiina :)

Miips ja pikkuR 39+2 ja odotusta jatketaan..
 
Hei vaan täältäkin!
Huomenna olisi laskettuaika. Mietittiin tuossa miehen kanssa että mitä itua on antaa joku dl päivä kun ei se kuitenkaan silloin synny... Laskin jopa itse että 280 päivää edellisistä kuukautisista in kulunut 30.11. eli ensi viikonloppuna vois ootella vauvaa saapuvaksi.
Mitään oloja ei just nyt ole. Eikä tunnu siltä että olisin viimeisilläni raskaana. Viikonloppuna siivoiltiin (pesin lattioiden lisäksi ovet ja kaapinovet=hullu) ja käytiin messuilla Messukeskuksessa. Vauva hilluu tuolla kuten ennenkin. On jopa pää lähtökuopissa tänään.

Kohdunkorkeus on mulla ollut maksimissaan 33 cm ja sekin tais olla joku virheellinen mittaus. Lääkäri katto vähän sinnepäin silloisten viikkojen mukaan. Sen jälkeen on viimeksi ollut 31,5 cm. Vatsa ei muutenkaan ole järin suuri ollut mutta nyt viimeisen viikon aikana on puskenut yhä enempi eteenpäin. Vauva hakee asentoa kait.
Supistuksia mulla oli viikko sitten jopa 12 tuntia epäsäännöllisen säännöllisenä mutta sen jälkeen on tullut vain ajoittain selän puolelle.
Turvotusta alkaa olemaan jaloissa ja käsissä iha reilusti mutta paineet oli 126/68 eilen illalla joten eipä syytä huoleen.
Koti on valmis vauvaa varten. Eikä täällä nyt oikeastaan muuta ole tehty kuin laitettu sänky ja lipasto vaatteille ja hankittu hoitotaso ym. tarvikkeet. Siivoukset me tehdään muutenkin 1krt /2vko niin että tampataan matot ja imuroidaan kaikki paikat ja vaihdetaan lakanat ym. Kerran viikkoon sit imuroidaan siinä välissä ja lakaistaan syksyn hiekkoja pois. Käytännössä siis ei huomaa että talossa asuu kolme pitkäkarvaista koiraa. :) Ja se on tavoitekin.

Raskaana olemiseen alan olemaan jo melko kypsä mutta kyllä vauvan syntymä jännittääkin. Imetystä odotan kovasti. Pidän siitä että voin tarjota omalle "pennulle" ruoan.

Tsemppiä odotukseen kaikille!
Ja suuret onnittelut vauvautuneille!

Paivih:lle voimia koiran poismenon johdosta!


Vanamo+ Tintti 39+6
 
Marrr: Onnea todella paljon!! :flower: !!

Pikaisesti omaa napaa: Paikkoja särkee todella paljon, alaselkää, vatsaa, häpyluun aluetta ym. Tänään lisänä myös menkkamaiset säryt. Vauva painaa hemmetin alas, vaikka ei ollut vielä kiinnittynyt.
Keskiviikkona sitten se kokoarvio Kättärillä, josko sais jo ajan käynnistykseen... Ollaanhan sitä lauantaina jo täysiaikaisia!

On kyllä älyttömän raskas ollut tämä viimeinen raskaus, odotan jo innolla vaunulenkkejä ja ihan ruokakaupassa käymistä ilman tuskanhikeä!

Jouluverhot sain jo silitettyä ikkunoihin ja jouluvalot on laitettu. Vaatteita, lakanoita ja riepuja on pestynä, jos illalla silittäisi...

Jaksamista kaikille viimeisiin viikoihin!! Kohta on meidän kuu!!

T: Alexa ja Olio 36+2
 
Vanamo: ihan niin! tuttu kätilö sanoikin, että la:n antaminen äideille on vain stressaava asia eikä siitä ole mitään iloa kellekään ;) parempaa olisi antaa se kuukausi, milloin vauva tod.näk. syntyy :) "sä saat vauvan toukokuussa" olis ihan riittävä tieto kuulemma :D
 
  • Tykkää
Reactions: Liise
Pieta 39+0 ja 39+1 on aikasemmat syntyneet täälä :)
Ne tosiaan alko suoraan supistuksilla, ja mitään muuta supistuksia tai vaivoja ei ollukkaan ennen synnytystä. Tästä on nyt ollu jos minkämoista ja tuntuu kyllä että tää tulee aikasemmin.
35+0 poksuu tänään <3
 
iikki olen ymmärtänyt, että kohdunkaulan ja kohdunsuun tilanne saattaa muuttua hyvinkin nopeasti. Se on todella yksilöllistä.

Neuvolassa kävin tänään, virtsassa oli hieman proteiinia. Saattaa kuulemma johtua lähestyvästä synnytyksestä, verenpaineet kun kuitenkin 121/80 (sama kuin viikko sitten). Turvotusta hieman käsissä ja jaloissa. Painoa tullut viikossa +400 g.
Sit uutena oireena tänä aamuna huomasin käsivarsissa ja reisissä olevan ihottuman. Kutiavaa laatua ja tuntuu leviävän..Olo on muutenkin tuskainen. Ihan hirveä.

Mieliala on todella ärtynyt ja malttamaton. Yritin siivoilla toissapäivänä, enpä pystynyt. Koskee, koskee, koskee. Huomenna testataan vielä virtsatieinfektio. Taijan alkaa itkee ihan just. :(

Liise ja poika 38+3
 
Heipsan!
Täälä alkaa kaikilla olla hektistä näköjää!
Hui, mua pelottaas saada sektio aika, tietääs koska syntyy viimestää! :D en sais unta varmaa ennen sitä yhtää ku miettisin vaa että enää sen ja sen verra ja si enää sen ja sen verra ja si että huomenna.. :D hui.

Täälä on tänää tullu pari supistusta, kipeitä semmosia siis. Alkanu sillai että sattuu alaselkää sillai menkkamaisesti ja sitten tullu supistus ja samalla sattunut. Mutta niinku alkaa selkäkivulla. jaiks. Jospa kohta tämäki pikkune tulis! olen kyllä jo aika kypsä tähä raskauteen :D

Neyski +poitsu 37+2 :kiss:
 
Jessica: Minulla esikoinen syntyi 41+ ja minulla myös ensimmäiset supistukset koko raskausaikana olivat silloin ne synnytykseen johtaneet. Nytkään ei supistuksia tuu millään, muut paikat vaan hajoaa. No tällä viikolla taas äitipoli-käynti, saa nähdä kuinka on Junnu nyt kasvanut.

Pieta ja Junnu 35+0 poks!
 
  • Tykkää
Reactions: Jeccika
Heips!
Täällä käyty tänään ultrassa! Kaikki loistavasti pikkumiehellä. Painoa on tällähetkellä 2770g :heart: Normaalia sirompi vauva tulossa ja kuulemma hyvän kokoinen minun kokoiselle synnyttäjälle ja hyvin mahtuu siis tulemaan ulos :) Kohdunkanavaa oli jäljellä enää 2cm, kun viimeksi oli 4cm ja ulkosuu on yhdelle sormelle auki, eli noin sentin verran! :) Vauva on toodella alhaalla ja kiinnittynytkin jo! Kuulemma lähtökuopissa ollaan, että on ajan kysymys koska mennään! :)

Eilen mulla oli ekaa kertaa semmosia supistuksia mitkä otti selkään sillai menkkakipumaisesti! ei yhtään mukavia :s Kerroin tästä ultrassa ja sanoikin että ''on tehnyt supistukset tehtävänsä kyllä'' :) wihiiii! en malta odottaa koska tämä putkahtaaaa!!

Neyski +poitsu 37+3 :kiss:
 
  • Tykkää
Reactions: Miips
Tuhannesti onnea marrr! :flower:

Neyskihän on saanut kivoja uutisia, ootkin tainnut jo oottaa =) Ei siis enää paljoa odoteltavaa siulla!

Täällä on paineet edelleen koholla lääkityksestä huolimatta, ehtii aina päivän aikana nousta yli 140/90. Lääkkeen otan siis aamulla ja illalla. Huomenna neuvola, katsotaan mitä sanovat… Pikkukakru onneksi liikkuu edelleen kohtalaisesti, ei oo tarvinnut liikelaskennan kanssa hirveesti huolehtia.

Lisconen & pikkujannu 36+5
 
Neyski: Jänniä aikoja eletään siellä! ;)

Tänään mulla oli neuvola ja kaikki ok... Tafgu minulla myös tullut viimeksi 1225 g painoa viikossa, mutta nyt oli taas -300 g viikossa eli paino laskenut... Näin oli esikoisenki aikaan siinä lopussa. Kätilö teki sisätutkimuksen pyynnöstäni ja totes, että tilanne vielä aika epäkypsä kohdunsuulla, kohdunsuu aika takana eikä hän ylettyny kunnolla... kanavaa jäljellä... Veikkas ett ens viikolla vielä varmasti nähdään. Veikkas että vauva painaa tällä hetkellä vähän alle 3500 g. Sopivan kokoinen ja siropäinen vauva. :)

Merve ja masupoju 38+2
 
Onko kukaan miettinyt vauvan hikkaa? Huomasin vaan tänään ettei moneen päivään ole tuntunut vauvalla hikkaa vaikka jostain viikosta 30 on tullut hikka aina 1-3krt päivässä. Liikkeet on kyllä tuntunut normaalisti ja muutamaa päivää lukuunottamatta pikkuinen on ollut hyvin aktiivinen. Eikös se hikka kertonutkin että vauva tekee hengitysharjoituksia ja on hyvä merkki? mietin vaan kun nyt ei sitten olekaan tullut sitä hikkaa ni pitäiskö huolestua..

Huolien lisäksi on alkanut ärsyttää se kun ihmiset on alkanut ihan tosissaan nyt soittelemaan ja kyselemään että joko vauva on syntynyt. Eikä ole edes laskettuun aikaan päästy! Mietin vaan että miettiikö ihmiset tosissaan etten kerro kenellekkään jos vauva syntyy ja että pitää erikseen sitten päivittäin pirautella ja varmistaa :D Ja miks ei voi kysellä kuulumisia tai jotain vaan aina se "vieläkö olet yhdessä kasassa". Enpä olisi uskonut että tällänenkin alkaa ärsyttämään mutta minkäs sille voi. Varmaan tää neljän seinän sisällä oleilu saa tunteet vähän pintaan sitten.

Miips ja pikkuR 39+3
 
Miips: Täällä on kans tuntunu vauvan hikka monta kertaa päivässä... Oon jopa välillä miettiny, ett onko se normaalia ku hikkailee niin paljon. Mut tietääkseni kaikki vauvat ei edes hikkaa?? Tai jotkut ei tunne sitä hikkaa? En usko ett siitä pitää huolestua tuntuuko hikkaa vai ei. :)

Nuo jokojokojoko-kyselyt on äärimmäisen rasittavia... Jotenkin tässä vaiheessa kun odottaa jo iteki niin kovaa vauvan tuloa ja hermot kireellä, tunteet pinnassa... niin ei kyllä kestä yhtään ihmisten typeriä kyselyjä ja kommentteja. Parempi ois kysyä vaikka ett: "Miten sä voit?" tms... Mä kävin tänään töissä piipahtamassa ja ai että ku otti päähän yhden 50-v sijaisen kommentti mun mahan koosta: "Onpas sulla pieni maha! Mun mielestä näyttää kyllä LIIAN pieneltä!" Just... tokaisin vaan ett ihan normaalisti se on kasvanu ja ihmisen ruumiinrakenteesta se riippuu millanen maha on.

Merve
 
multa ei oikeastaan kukaan kysele että joko joko... oon kai sen verran pelottava ihminen ettei kukaan uskalla kysyä, tai sit mulla on sen verran fiksuja tuttuja ettei kysele typeriä :D mieheltä muuten tais esikoisen aikaan jotkut kyselläkin. kyllä me ilmotetaan sitten, että turha sitä on kysellä. :)

jotkut kyllä kyselee jotain siihen malliin, että joko sulla on kiire synnyttämään tms. se on todella ärsyttävää kun mulla nimenomaan ei ole mitään halua sinne vielä pitkään aikaan... siis että oletetaaan että olisi mukamas kiire. :/ yks suurperheen äiti sanoi että "pyytäkää nyt sit jo käynnistys!" siis täh? :confused: eiköhän sen pitäis tietää että vauvat tulee sit ku ne haluaa, ja turha niitä on turhaan hoputtaa... :stick: saatika et käynnistyksiä vois vaan pyytää miten lystää.

taas menee hermot mutsiin. se kyylää koko ajan että miltä mä näytän, miten supistelee ja kaikkea sellasta. sanoin sille tänään suoraan että älä puhu mulle, mutta silti palo käämi sen juttuihin saman tien, vaikka puhui lähinnä vain miehelle. vitsi miksi se kyselee yhtäkkiä ihan typeriä?!

Merve: no voi ei, miten tyhmä kommentti! jos haluaa jotain sanoa niin voisi vaikka sanoa nätisti että "onpas sulla nätti siro masu" eikä mitään tollasta huolestumista ruokkivaa! :( Onneks tiedät itse että on seurattu eikä ole mikään "liian pieni" :)

Mä olin tänään ultrassa, ja vauva on takaisin poikkitilassa. :( Ensi viikolla sitten käännetään taas, puhkastaan kalvot tai jotain. Äh kun huolestuttaa ja pelottaa... enkä halua vielä ensi viikolla vauvautua. Vähän lisää aikaa vielä kiitos :)

Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikka 38+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä