Baby on Board: meillä mies on ollut mukana
synnytyksissä, tulee nytkin. Henkisesti itselle tosi iso apu. :heart: synnytyksessä ylivoimaisesti pisin osuushan on yleensä avautumisvaihe eli odottelua ja kärvistelyä, jonka aikana tokassa synnytyksessä kävelin sairaalakaapu päällä ympäriinsä, kuuntelin radiota ja taiteilin supistusten kanssa. Ekan lapsen avautumisvaihe kesti niin kauan että mies kävi välillä torkkumassa käytävän sohvalla ja syömässä välipalaa.
Ainakin itselle seura ja alaselän hieronta kelpas paremmin ku hyvin avautumisvaiheessa.
kätilö ei ehtinyt olla avautumisvaiheessa paljon paikalla, vaan kävi tarkistamassa säännöllisesti tilanteen. ja eihän miehen tarvi ponnistusvaiheessakaan olla jalkopäässä, vaan vaikka henkisenä tukena pääpuolessa ja pitää kädestä kiinni, ei siitä näy mitään "kamalia" ellei oikein erikseen katsele.
ponnistusvaihe menee yleensä kuitenkin aika nopeesti. musta oli hienoa että mies oli apuna sen verran mitä pystyi ja itse halusi, ja ainahan mies pääsee pois salista heti jos alkaa tuntua siltä. Ihaninta että oli siinä lähellä paikalla. mies itse sanoi esikoisen synnyttyä et oli liikuttava kokemus, eikä mistään hinnasta halua olla synnytyssalin ulkopuolella muissakaan. mut ne on yksilöllisiä mielipiteitä.
Isyysvapaasta mies on sopinut töissä että jää sitten kun vauva syntyy. Jos työpaikalla käytäntö ei ole ihan noin joustava, niin varmaan sitten mies sopisi isyysvapaan alkamaan viikko lasketun ajan jälkeen, niin ei käy ainakaan niin että isä vaan "odottelee" äidin kanssa kotona vauvan syntymistä. Ja isäkuukauden pitää sitten kun mun hoitovapaa alkaa, elikkä äitiys- ja vanhempainvapaakauden loputtua.
lanttu-anttu: itse olen
ottanut sairaalaan mukaan kaksi vaatekertaa: yhden 50cm ja yhden 56cm vaatekerran (body, potkuhousut, verkkarit ja puseron/mekon) sekä myssyn ja muutaman vaipan, varmaan nytkin (vaikka mietityttää onko pojat yleensä isompia kuin tytöt?). sairaalassa oloaikana pidettiin sairaalan antamia vauvanvaatteita, joita käsittääkseni on käytössä joka sairaalassa ja samoin sairaalassa käytettävät vaipat saa sieltä. kotona odotti toinen 50cm vaatekerta ja loput oli 56cm. lisäksi käytettiin joskus tarvittaessa isompiaki vaatteita ja rullattiin hihoja, vyötäröresoria ja housunlahkeita.
Äitiyspakkauksessahan tulee
haalari mukana, mutta se on tosiaan kokoa 68-74. Mutta pakkauksessa on myös vaunuhaalari ja villahaalari, jotka on kokoa 70. Itse ajattelin pärjätä sairaalasta kotiutumismatkan noilla ja tarvittaessa lisäksi peitemakuupussilla siihen turvakaukalon ja vauvan jalkojen päälle, tosin liikutaan autolla. vastasyntynyttä ei kuitenkaan muutenkaan voi pakkasilla juuri ulos viedä ja vauva kasvaa aika nopsaan, jolloin pienet vaatteet jää tosi pian pieniksi. esikoinen syntyi toukokuussa ja 50cm mekko oli päällä, mutta sairaalasta kotiin viedessä käytettiin 70cm vaunuhaalaria vetoketju puoliavoinna, ja vaikka puku oli iso niin kyllä se kotimatkan hyvin meni.
Oon ajatellut et jos vauva on sen verran pieni että tarvii pikkuhaalarin, voin ulkoilujen alkaessa käydä ostamassa pikkuhaalarin ja "paketoida" vauvan kauppamatkan ajaksi isoon haalariin.
saas nähdä miten käy, itsellä edeltävät on kevät- ja kesävauvoja.
Ootteko vielä miettineet kertis/kestovaippa-asiaa ja oisko kokemuksia mikä on paras kestisratkaisu vastasyntyneelle tai paras kestovaippamerkki pojalle? Kahdella ekalla käytin pääasiassa kertakäyttövaippoja. Toisen kanssa yritys oli siirtyä kestoihin, mutta jotenkin jäi. Otin tytölle 1-vuotiaana kokeiluun kestovaippayhdistyksen vuokrattavan "testivaippa-paketin", jossa oli vaikka minkälaisia ja -merkkisiä kestoja. Silloin tykästyin Fuzzi Bunziin, mutta mietin toimiikohan yhtä hyvin pojalla kun nuo strategiset ruumiinosat on hiukka eri mallisia tytöillä ja pojilla.
Nyt on tavoitteena pelkät kestot.
Netistä etsin tietoa kestovaippayhdistyksen, ym. sivuilta. Sairaalaan aion ottaa mukaan harsoja, pul-kuoria, villahousut ja all-in-one-vaipan. Harsoista löysin monenlaisia taitteluvaihtoehtoja. "Superleija" ja "comfort-leija" kuulosti parhailta taitteluilta, "origamitaitostakin" vois kokeilla. Ajattelin taitella harsot valmiiksi sairaalakassiin ja kokeilla mikä toimii parhaiten.
Tulipas taas pitkästi, mut kun oli niin paljon kysyttävää.
Aurinkoista päivää,
Tupuna ja Pikku-Ruu alias "Boitsu" 21+3 (tai 20+6)