jouluiset -05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
nostetaanpas hiukan.

Täällä ei oikeastaan mitään uutta. Oskulla pientä kuumeilua. Nyt pitää vaan tarkkailla ettei nouse liian kovaksi...taitaa hampaat taas vaivata.
Rankkaa tää soseiden kokeilu. Niin kamalan vähän menee, että milloinkohan päästään siihen asti, että yksi ateria olisi kokonaan sosetta. Nyt kun edelleenkin menee vain teelusikallinen päivässä niin pitää sitä maitoa antaa vielä päälle aika paljon. Meillä menee ainakin litra päivässä.
Sitterissäkin nostettiin selkänojaa hiukan ylemmäs jotta sieltä näkisi paremmin. Ja perjantaina pitäisi kaikki saada jotenkin mahtumaan autoon...parin viikon vaatteet, sitteri, aktivointimatto, kylpytuki ja oma peitto, puhumattakaan mun tavaroista. Ollaan meinaan vihdoin lähdössä sinne ""mummilaan"" lomailemaan. Pitäis vissiin kissatkin jotenkin saada autoon. Ihanaa kun pääsee helsinkiin ostoksille; vaihtoehtoja vauvanvaatteissa hiukan enemmän kuin täällä itärajalla =) ja ajateltiin ostaa uudet rattaat kesäksi (nyt käytössä käytetyt) kun Osku sai niin paljon rahalahjuksia ristiäislahjoina. Mallikin on jo katsottu...ei muuta kun etsimään!

ps. mies aina välillä meinaa mennä samoille vanhoille urille, mutta pienellä ystävällisellä muistutuksella äheltää taas Oskun kanssa =)
Varmaan oli itselleenkin helpotus kun tunnusti pelkäävänsä epäonnistumista vauvan kanssa ja tulevansa samanlaiseksi isäksi kun oma biologinen isänsä. Ottaisi vaan mallia tästä isäpuolestaan joka on kyllä ihan eri kaliiperia ja tuntuukin oikealta isältä.

Tervehdys täältäkin suunnalta!

Kovasti olen käynyt lukemassa teidän juttuja, mutta mulla on päällä nyt joku väsymysviikko ja tuntuu, että ei jaksa tehdä juuri mitään...edes kirjoitella.

Meillä tyttö on nyt 2kk -päivän kunniaksi näyttänyt ""ison tytön elkeitä"" ja heräillyt viitenä yönä viikon sisällä vain kerran syömään. Sitten tyttö on oppinut (tai äiti on oppinut ajoituksen) nukkumaan ulkona vähän pidempiä päiväunia! Ollaan päästy jopa kolmeen tuntiin entisten tunnin tirsojen sijaan...epätodellinen fiilis vaan kun on tottunut, että ei kauaa päivällä nukuta :)

Tervetuloa helmi tänne pääkaupunkiseudulle lomille! Varmasti tekee hyvää vähän vaihtaa maisemaa ja päästä shoppailemaan :) Mä odotan kovasti kaverini poksahtamista ja sitten me tytön kanssa rynnätään lahjaostoksille. Muutenkin kyllä menisin, mutta ei tuolla ä-päivärahalla kauheasti juhlita...

Nyt täytyy mennä valmistelemaan päivän ruokaa kun tyttö nukkuu...

heippahei!

mäkin olen kovasti lukenut juttujaja ollut menossa mukana, monta kertaa tehny mieli kirjottaa mutta ei oo sitten jaksanutkaan... :)

päivät vaihtelee niin laidasta laitaan. lähinnä parisuhteessa, vauvan kanssa ymmärretään toisiamme kai jo suhteellisen hyvin :) tänään neuvolassa jymyuutinen: tyttö on jo 7kg! neuvolantäti on kyllä ihana, kehui vaan kasvua eikä ihmetellyt että ""onpa se pullukka""... mulla ne hyväntahtoisetkin kommentit särähtää aika pahasti korvaan, itse kun olin ala-asteikäisenä aika pullukka ja melkein syömishäiriöinen sittemmin yläasteella, kun en enää ollutkaan yhtään pullukka mutta minäkuvaan oli pysyvästi jäänyt jäljet kun terveydenhoitaja puhui ""pään yli"" äidille naureskellen, ja laittoi dieetille kun olin 7v. vieläkin pistää vihaksi.

nojoo...semmosta :)

meillä päikkärit on edelleen hyvin rikkonaisia. yöllä nukutaan hyvin, yhdellä syötöllä yleensä selvitään siitä n.9h rupeamasta.vähän on ehkä havaittavissa tulosta siitä, ettäisukki on jaksanut nukuttaa parvekkeella, suostuu jopa vähän aikaa nukkumaan siellä vaikka vaunut on pysähdyksissä! 1,5h taitaa siltikin olla maksimi (ja tämä aika sisältää sen, että siellä pitää käydä välillä heiluttelemassa vaunuja kun tytsy on herännyt)

onko teillä ollut alusta asti sama päiväunirituaali? miten nukahtavat päiväunille? ehkä täällä onkin ollut kirjoittelua siitä, luen paremmin vanhat viestit kun ehdin... musta tuntuu että vaihtelen liian usein tekniikkaa, en oikein osaa päättää meille sopivaa tyyliä,kun päiväunille meno on alusta asti ollu vähän ongelmallista... neuvolassa lohduteltiin senkin suhteen, pääasia että yöllä nukkuu jos ei päivällä nuku. ja siitähän toki kiitollisia olemmekin.

nyt taidan hemmotella itseäni teekupposella, sillä tyttö nukkuu kuin nukkuukin parvekkeella! :)

meillä ristiäiset muuten vasta ensi viikon lauantaina. oletteko tehneet anagrammeja lastenne nimistä? ne on aika hupaisia! meillä mm. tällasia:

jaaha, pätkäsin sitten viestin kesken kaiken. alkaa tämä vauvallinen elämä näkyä jo ihan jokaisessa pikku toimessa ja askareessa...mitenhän sitä saisi päänsä pysymään vähän paremmassa vireessä.

no, niitä anagrammeja oli mm. käsikirjoittajan anarkia alli. mikä oli hauska koska molemmat kirjoitellaan näytelmiä, mies ja minä :)

ps. nyt ne unet vieläkin jatkuu! apua! :)

Emmää tajua noita anagrammeja! ;(

No. Meillä jatkuu silti arki aika entisellään. Yöunet on välillä 5h pisin pätkä, mutta harmikseni vain välillä. Koskahan meilläkin päästäis jo yhdellä syötöllä?? Saati kokonaista yötä?? Mutta ei 2-3h pätkissäkään ole valittamista, kun poika nukahtaa yleensä aina kiltisti uudestaan.

Olen alkanut nukuttaa poikaa päivisin parvekkeella, mutta nytkin sieltä kuuluu itku 10min välein... Aprikoin, että koskahan ne unet sitten loppuvat, koska nostaisin pojan sisään. Mutta kunhan hyssyttelyllä taintuu, niin saa se kai siellä vielä olla. Meillä ei ole mitenkään täysin säännöllistä rytmiä vielä. Näihin aikoihin nukutaan välillä tunti, välillä kolmekin tuntia. Tosin iltapäivän uneen vaikuttaa paljon äidin menot, ja kuinka paljon vaunuilla ollaan liikkeessä.

Katikka kyseli nukuttamisrutiineista. Iltaisin on samat rutiinit: sama imetyspaikka, hämärä valo, unilaulu, nukahtaa rinnalle, röyhtäytän, siirrän sänkyyn. Saattaa siinä havahtua, mutta nukahtaa. Muuten meillä nukahdetaan oikeastaan vaunuihin tai kapalossa omaan sänkyyn. Tuolla parvekkeella nukuttamisen ""keksittyäni"", on omin avuin nukahtaminen omaan sänkyyn jäänyt vähemmälle opettelulle ja on jälleen vähän hankalampaa...

Meillä on uutena taitona opittu nyrkkien vieminen suuhun, ja niitä mussutetaan nyt paljon! Syököhän poika sitten isompana peukaloa? Tuttia ei huoli, ei sitten millään.

Näillä aatoksilla seuraavaan kertaan!

Ompula: meillä on sama juttu, hirmusti mussutetaan nyrkkiä ja tuttia kun yrittää suuhun niin alkaa hirmu itku ja huitominen... Kysyin neuvolasta ja neuvolan täti sanoi että ei hätää nyrkin maistelusta jos ei syö juuri peukaloa tms. eli jos vaan tunkee nyrkkiä suuhun niin ei haittaa. Meillä kyllä tungetaan nyt sinne suuhun kaikkea muutakin: helistintä yrittää tyttö nuolla ja saada suuhun mahtumaan, tosin välillä se menee silmään, korvaan jne. :o)
Myös lapanen, toppapuvun reuna ym. on maisteltu!!

Ensi viikolla aloitamme vauvauinnin, vähän jänskättää. Tytsy tykkää ainakin ammeessa polskia ja elän toivossa että uiminenkin olisi ok.

Kirjoitelkaahan jotain vaikka päivärutiineista. Mitä touhuilette päivisin vauvan kanssa???

heippa!

nostellaanpa meitä joulusia taas hieman.
täällä on tapahtunut ihmeitä: tyttö nukahtaa nykyään parvekkeella samantien, pari vaunujen nytkäytystä ja se on siinä! yritän nyt ""opettaa"" että ne pisimmät päikkärit ois aina samaan aikaan, eli käyn lykkimässä takasin uneen kun heräilee. elikäs n.10.30-13.(sen pidempiä on turha odottaa, paitsi jos on ollut isän kanssa eli pulloruokinnalla, sillon jaksaa kyllä nukkua 3-4h päikkärit). ajan on tytsky itse valinnut, eniten juuri tuohon aikaan tykännyt nukkuilla.
sitten toiset päikkärit vielä parvekkeella, kun siellä nyt niin mieluusti nukkuu, tai sitten ulkona liikenteessä.

eli meillä on vähän sama juttu kuin teillä ompula, ei hajuakaan miten nyt tuon sisälle nukuttamisen kanssa sitten taas...huoh. no, kohta lähestyy tuo maaginen 3kk, katsotaan tuoko se ikä jotain taikoja tullessaan ;)

minni kyseli päivän puuhista.
jos ei mennä mihinkään, niin meillä päivät on kutakuinkin tällaisia:
herätään n.7, sillon vaan vaihdetaan vaipat.
aamu-unet jatkuu 8-9
9-10.30 aamutoimet, vauvahierontaa, yksinleikkiä
13-14.30 ""osallistumista"" , puuhailen jotain ja tytsi mukana menossa sitterissä, sylissä, hoitopöydällä jne. tai vaan jutskaillaan, meillä kun on kova tarve keskustella koko ajan :)

myöhemmin iltapäivällä sitten aktiivisemmin leikitään ja tanssitaan ja katsellaan juttuja, että jaksaa olla vielä hereillä (meinaa iltapäivällä aina väsyä kovasti), ja sylitellään ja halitellaan ettei varmasti halikiintiö jää päivältä vajaaksi ;)

kylpy on n. klo 19-20, nyt tosin on joka päivä pitänyt miettiä tarkkaan kylvyn ajankohtaa kun tuntuu olevan niin väsyinen aina iltasella, joskus hermostuu hirveesti kun vie kylpyyn kun oliskin ehkä vaan halunnut tisutella ja torkkua...

mun mielestä päivät muuttuu koko ajan vaan antoisimmiksi, kun tytöstä on tullut niin ihana hymyilevä ja jutteleva seuralainen. harmittaa kun se jaksaa olla aina niin vähän aikaa kerrallaan hereillä...heh. katsotaan mitä ajattelen parin kuukauden päästä :)

yösyötöistä muuten, nyt on yhtäkkiä alkanut yöllinen tisuttelu lisääntyä vallan. parina yönä 2h välein, ja viime yönä 3 kertaa. että se siitä kehityssuunnasta kohti kokonaista yöunta :D

mulla oli aika raskas viikonloppu kun olin koulutuksessa, mies hoiti kyllä ansioituneesti vauvaa ,mutta mä hoidin yösyötöt toki ja eilen sitten romahdinkin ihan täysin... itkin vaan koko halvatun päivän, en pystynyt nukkumaan vaikka mies passitti (ja sillä aikaa kun lepäsin oli siivonnut ja laittanut ruokaa vauvanhoidon lomassa)... no, lepäsin ainakin ja yöllä sainkin sitten nukuttua paremmin tiheimmistä syötöistä huolimatta.

säikähdin kyllä jo kovin, sen verran voimakas oli väsymyksen tunne ja masennuksestakin on kokemusta.. ja oon ihmetellyt, kun tähän asti oon jaksanut niin hyvin. joskushan se väsymys tietty yllättää...
nyt mä päätin olla römppäkuurilla, en välitä mistään kotitöistä enkä pahemmin itsestänikään, makaan vaan ja haisen ja hoidan vauvaa :)

meilläkin nyrkit ahkerasti suussa. samoin harsot ym. mutta ei kyllä tartu helistimiin tms. vielä ollenkaan. roikkuvia leluja osaa vähän huitoa, aika vahingossa mun havaintojen mukaan mutta ainakin riemastuu kun saa jotain ääntä ja liikettä aikaiseksi. :)

missä vaiheessa tällaset jutut normaalisti kehittyy??
että osaa esim. ottaa helistimen käteensä?? tai huitoa leluja?
mulla ei oo mitään muistikuvaa, vaikka kehityspsykologiaan oon vähän tutustunutkin :)

Masennuksesta... mulla on pari kertaa tullut hirmu itkukohtaus illalla kun vauvakin ollut väsynyt ja itkenyt vaan vaikka mitä olisi tehnyt. Hoidan yleensä kotona kaikki kotityöt ja ruuanlaiton ym ja olen usein iltaisin ihan puhki. Varsinkin jos vauva nukkunut huonosti päiväunet. Sitten kun vauva on vaan itkenyt ja itkenyt niin itellekin tullut paska olo ja olen itkenyt vauvan kanssa... Ja mies kun tullut kotiin niin ottanut vauvan ja yrittänyt muakin lepytellä. Siitä sitten vasta iskenytkin masennus että pitääkö sitä pillittää kun lasta pitäisi hoitaa. Hirmu morkkis. Onneksi mies on ymmärtänyt (ainakin sanoo niin ja tolkuttaa että älä tee kotitöitä jos olet väsynyt)

meillä päivärutiinit menevät myös leikkien ja laulaen ja tanssien. Tietty myös vauva usein sitterissä mun mukana laittamassa ruokaa, pyykkiä jne. Illalla sitten sylitellään ja katellaan telkkaria.

Neuvolassa sanottiin ettei yleensä 3kk vielä hirmusti tartu esineisiin. Meidänkin vauvalle pitää antaa helistin käteen ja sitten se sitä heiluttaa ja koittaa saada suuhun. Nuolee kuten tikkaria.... Hirveesti kyllä huiskii leluja ja kuvia kohti. Ja kun ei osu niin hermot menee ja alkaa komentamaan. Temperamenttia löytyy meidän tytöstä. (tullut harmi kyllä äitiinsä siinä asiassa, isä on paljon säyseämpi)

Käyttekö kylvyssä joka päivä vai miten usein? Me ollaan kylvetty 3-4xvko mutta voisi kyllä kylpeä vaikka joka ilta kun tyttö tykkää. Ja nukahtaa heti syötyään rauhallisesti....

terveiset vaihteeksi täältä läntiseltä uudeltamaalta!

Nyt on jo pari päivää keretty lomailla täällä ""mummin ja vaarin"" hoteissa. Hyvin on mennyt, mitä nyt Oskun rytmi (jos nyt sellaista olikaan edes vähän) meni ihan sekaisin perjantaisesta neljän tunnin automatkasta. Koko matkan tuo nukkui ja aika lähelle osui vielä iltaunia...mutta kun heräsi perille päästyä ja huomasi olevansa jossain muualla kuin kotona niin loppuyö menikin jotenkin sekavasti. Nyt on sitten hiljakseen yritetty päästä samaan vanhaan rytmiin takaisin...mutta kun täällä on niin kauheasti uutta katseltavaa ettei millään malttaisi välillä nukkua.

Lauantaina käytiin pikaisesti tuossa prismassa hakemassa vaippoja ja tuli sitten hamstrattua Oskulle vähän vaatteita. Jännä miten erilainen valikoima voi jossain prismassakin olla. Meillä ei prismassa ole paljoa vaatteita pojille, tytöille kyllä löytyy, ja täällä taas tilanne tuntui päinvastaiselle. Olipa jokin huikea 2 bodya 5 eurolla tarjouskin...ei meillä vaan idässä tuollaisia ole!!
Saas nähdä milloin päästäisiin jonnekin isompaan ostoskeskukseen hamstraamaan. Voisi vaikka käydä siellä uudessa sellossa kun ei ole vielä ollut tilaisuutta. Oskulla vaan pukkaa koko ajan pientä kuumetta hampaiden takia...eli ulos ei ole paljon asiaa ollut.
Nyt on nähtävillä ikenissä jo kuultavan 3 hammasta alhaalla ja olin tuntevinani ylähampaatkin jo ikenien läpi. Tulevat siis kaikki yhdellä kertaa. Voi apua! Vieläkään ei yksikään ole tullut ikenestä läpi siis...odotan kauhulla sitä päivää.

Voi kun meidän Oskukin leikkisi leluilla. Kerran pari päivässä saattaa viihtyä jumppamatolla leluja tuijotellen ja heilutellen. Mutta kyllä suurin osa päivästä kuluu seurusteluun. Sitterissäkin viihtyy vain jos siivotaan. Tiskauksesta ja ruoanlaitosta ei välitä (tyypillinen mies!) saatikka pyykinlaitosta. Keskustella pitäisi koko ajan ja päristellä ja kurlutella (pitää erilaisita äänistä). Ja peili on ihan ehdoton ykkönen, sieltä kun aina hymyilee kaveri takaisin =)
Ei meilläkään vielä itsenäisesti leluihin tartuta; tai ei ainakaan saa otetta. Ja kun käteen annetaan niin ovat lähinnä poskella tai otsassa...huvittaa joskus kun ne ei millään mene suuhun vaikka kuinka yrittää. Nyt olen yrittänyt helpottaa kutiavia ikeniä itse hinkkaamalla purulelulla niitä ja kyllä se näyttää niinkin toimivan. Hymy senkuin leviää kun lelu natisee ikeniä vasten.

Ihokin on lähtenyt taas parempaan suuntaan täällä maalla. Ensin pelkäsin kissa-allergiaa (hurja ihottuma käsissä ja jaloissa Oskulla), mutta kun täälläkin on kissa. Ja pesuaineetkin ovat samat joita äidin kanssa käytetään. Muuta selitystä en keksi kuin sisäilman. Meillä on kummallisia vaurioita ilmestynyt kotona korkkilattiaan...aivan kuin kosteusvaurioita ja mies valittaa, että siellä haisee jokin mädälle (viemärit ja kaikki kaapit on tongittu moneen kertaan, eikä niistä mitään ole löytynyt). Muurahaisiakin oli jo keittiössä ja eteisessä pari viikkoa sitten (tulevat yleensä vasta kesällä). Toivottavasti ei ole mitään häikkää tullut rakenteisiin! Yhtään remonttia en kyllä enää jaksa meidän taloyhtiössä.
Me muuten käydään kylvyssä melkeimpä joka ilta (vaikka Oskulla ihottuma). Vedessä on useimpina kertoina kulpyöljyä ja sitten on vielä rasvattu ihon kuivimmat kohdat kylvyn jälkeen. Ei Osku niistä mitenkään erikoisen paljon nauti, mutta osaa jo aina iltasella odotella niitä...tietää kyllä mistä on kyse kun iltaruoka lähestyy ja vaatteet nykästään pois päältä. Nakuilee mielellään ennen ja jälkeen kylvyn.

No nyt nakuilija heräsi...täytynee lähteä laittamaan herralle aamupäivän lounasta.

hei taas!

mä täällä vielä totuttelen tähän uuteen, entistä helpompaan päiväunipolitiikkaan...eli pyörin netissä kun voisin tehdä kaikkea sitä, mitä yleensä en ehdi tai pysty kun tyttö ei nuku kunnolla... :) noo, ehkä tähän tottuu pian (ja toivottavasti tämä suuntaus on pysyvä ;) ja osaa ruveta tekemään jotain järkevääkin, esim. opiskelujuttuja. Mulla on jotenkin semmonen krooninen stressi päällä, ei osaa edes alottaa mitään kun tyttö menee unille, kun ajattelee että 10min päästä se kumminkin herää...

Nyt saatiin vielä itkuhälytin niin on parvekkeella nukuttaminen helpompaa. Aiemmin piti pitää ovea auki, ja sitten itse värjötellä täällä kylmässä...heh, mitä sitä ei tekisi että vauva nukkuis :) (Tosin nyt mulla on toistaiseksi vielä se, etten oo varma, toimiiiiiiko tuo hälytin varmasti...friikkimutsi!)

Tinka on nuhainen, hengitys rohisee hirmuisesti. Sen takia TAI siitä huolimatta viime yö nukuttiin aivan ihanasti! 21-7.30 ja kaksi syöttöä. Oikeastaan vaan yksi, en tiiä mikä se kello 1 juttu oli...ei loppujen lopuksi edes syönyt kuin vähän imaisi toisesta rinnasta, halusi kai vaan päästä viereen, no siinäpä tuo sitten saikin uinua aamuun asti. Mä imettelen nykyään niin unenpöppyrässä etten juurikaan herää jos Tinka siis on vieressä eikä mun tartte nousta nostamaan sitä pinniksestä. Eli silloin kun selvitään 1-2 syötöllä ja tyttö nukahtaa hyvin syöttöjen jälkeen niin oon kyllä ihan pirteä aamuisin. Mutta ei tarvi paljoa hässäkkää olla niin johan ollaan kuolemanväsyneitä..

Kylvetyksestä: meillä kylvetään kyllä joka päivä. Kun siitä kerran nautitaan ja muutenkin se on sellanen helposti tunnistettava iltarutiini, jonka jälkeen aletaan valmistautua yöpuulle... Yöunille nukahtaminen käykin ihan helposti meillä, en tosin tiiä onko noilla rutiineilla asian kanssa tekemistä vai ei. Mua vaan harmittaa, kun meillä on niin vetoinen kämppä että täällä ei viiti oikein nakuilla. Nakuillaan siis vaan kylppärissä jossa kylvetys lämpimän saunan yhteydessä ja vessassa, jossa hoitopöytä (ja hiustenkuivaaja lämmintä ilmaa puhaltamassa).

Tänään ollaankin koko päivä kaksin kun mies on töissä ja sitten vielä teatteritreeneissä. Huomenna sama juttu. Joten sitä suuremmalla syyllä jatkan mun ""römppäkuuria"" vielä, jos sattuukin tulemaan väsyisempi iltapäivä niin jaksaa sitten paremmin...

Me siis molemmat harrastetaan teatteria. Mäkin oon mukana sellaisessa vasta alkaneessa jutussa, jossa käsitellään äitiyttä. Ja ohjaaja on nimenomaan pyytänyt siihen mukaan ihmisiä, joilla on lapsia.. siellä treeneissä, joita on yleensä kerran viikossa, pyörii siis mukana lapset ja aikuiset. Koetan ottaa meidän pikkuisen mukaan ensi sunnuntaina myös, jos suinkin jaksan, lauantaina kun on ristiäiset. (Mä en oo kyllä oikeestaan tehny juuri mitään koko ristiäisten eteen, oon delegoinut ansiokkaasti kaikki hommat kummeille.)

Vauvauinti ois kiva, mutta en tiiä onko aikaa ja saako paikkoja. En oo onnistunut saamaan ees sitä tyyppiä kiinni joka niistä paikoista vastaa. Sellanen ""babyjam"" ois kiva vauvaharrastus, jossa tanssitaan vauvan kanssa..mutta ajankohta on maanantaiaamuisin klo10, ei toivokaan että mä pääsisin liikkeelle niin aikaisin...

Meillä on ruvennut imetys vähän häiriintymään siten, että tytsi ei jaksa oikein keskittyä imemiseen jos jotain kiinnostavaa tapahtuu, enkä siten oikein tiiä millon on syönyt tarpeeksi, koko ajan saa olla tyrkkimässä rintaa takaisin suuhun. Ja sitten jos erehtyy luulemaan että nyt se on syönyt tarpeeksi, niin kohta nälkä muistuukin taas mieleen ja rinnat on kaivettava uudelleen esiin. Ei se nyt kotona niin häiritsevää ole, täällähän nyt voi olla vaikka koko päivän tissit paljaana.

Mä annoin tytön maistaa eilen luumusosetta...yaiks ;)
Ei mulla kyllä minkäänlaisia aikomuksia oo mitään kiinteitä vielä alotella, mutta kun söin sitä itse vatsanpehmikkeeksi niin johan mä sitten rupesin maistattelemaan sitä vauvallekin... ja se innostui silminnähtävästi! maiskutti ihan innoissaan ja katsoi odottavasti purkkia.... äkkiä piiloon purkit ;) Kyllä aikomuksena ois täysimettää ainakin siihen 4kk ikään asti. Saa nyt nähdä. Mä en hirveesti ees ymmärrä, milloin kiinteiden alottaminen on perusteltua ja millon ei, oon ihan pihalla vaikka oon täällä elleissäkin yrittänyt keskusteluja aina välillä seurata. Liittyykö se siis siihen, jos maitoa alkaa mennä niin paljon, että lisäravintona tarvitaan jotain tuhdimpaa? mutta mitenkäs sen rintamaidolla olevasta tietää...tihentyykö välit vai häh täh? :)

Nyt mä taidan ottaa itteeni niskasta kiinni ja....könytä sohvalle lueskelemaan :)

Aurinkoista viikkoa kaikille äideille ja pikkuisille! Ja antoisaa lomaa Helmin poppoolle!

Meidän tyttö täyttää 15.3 , 3kk, saas nähdä paljon on painoa ja pituutta tullut lisää kun on neuvola , viimex oli 2kk 55,7 ja 4980.Eli hyvin on syönnyt, vain rintaa.
Aamulla herätään n. 7-9 aikaan , hoidetaan aamusyönnit ja pesut ja ja sitten melkein onkin taas väsy vaatteet päälle ja käymme lenkillä, sitten hän nukkuu parvekkeella2-3 tuntia.Herätessä onkin kova nälkä, syötän ja vaihdan vaipan , sitten leikitään ja jumpataan ....Päivällä sitten taas nukutaan 2-5 tuntia ja illalla hän pysyy aika kauan hereillä, nukahtaa 20-23.
Hyvin nostaa päätä ja sängyssä kääntyy selältä mahalleen.Nyrkki myös maistuu.Iltaisin on välillä ollut kovat itkukohtaukset ja sitten onkin nukahtanut, johtuu varmaan mahavaivoista , ainakin siltä vaikuttaa, ollaan kyllä hierottu ja tehty pieru jumppaa.
Yöllä syödään 1-2 kertaa.Me aloitamme myös sunnuntaina vauvauinnin toivottavasti hän viihtyy niin kuin suihkussa ja kylvyssä, siinäpä ne tärkeimmät olikin , hyvää ja aurinkoista päivää kaikille.

Heipparallaa!
Helmi:pidä rentouttava loma, mekin suuntaamme tytön kanssa loppuviikoksi mummolaan vähän rentoutumaan (useampi lastenhoitaja) niin iskäkin saa vähän tuulettua (me ollaan aina kotona, sillä ei ole hetken rauhaa, saapahan surffailla netissä vaikka kaikki illat)...

Meillä on noi vatsavaivat aina aamulla. Syötän yöllä makuultaan enkä röyhtäytä. Liekö siitä mutta aamulla joskus kuuden jälkeen tyttö herää ja voihkii ja kipristelee jalkoja. Ei auta hieronta eikä pierujumppa. Jos nostan olkapäälle tai sitteriin istumaan niin ei mitään.... Olen myös miettinyt että syönkö iltaisin jotain erikoista. Kokeilin ilman lakuja, suklaata ym. mitä herkuttelen iltaisin mutta ei tulosta. Muutama yö on mennyt ilman voihkintaa mutta silloin tyttö syönyt vain kerran...
Niin, ja usein yöllä syödessään tyttö paukuttelee oikein kunnolla pieruja. Muttei koskaan yöllä kakkaa, vaikka muuten kakkaa lähes aina syödessään tai heti sen jälkeen (eli 5-6krt/pvä)
Kertoilen vaikka huomenna miten vauvauinti meni....

Vauvauinti meni oikein mukavasti. Kuten arvelinkin niin tyttö tykkäsi tosi paljon ja varsinkin vatsallaan ""ui"" eli heilutti käsiä ja jalkoja ja nauroi... Sitten uinnin jälkeen syötiin ja automatka nukuttiin ja kotonakin vielä uni maittoi.

Kirjotelkaahan kuulumisia? Oletteko löytäneet jostain hyviä pehmeitä pyyhkeitä vauvalle? Meillä ainoastaan äippäpakkauksen pyyhe ja sillä ei oikein meinaa pärjätä. Tiedän että ainakin H&M:llä niitä on mutta kaveri sanoi ettei kovin peheitä.... Käytättekö tavallisia pikkupyyhkeitä pyllypyykin jälkeen vai mitä???

moi Minni, mukavaa että nautitte uiskentelusta!
meillä myös H&M:n kylpypyyhe mutta ei se tosiaan oo niin pehmonen ku äippäpakkauksen. Pikkupyyhkeitä käytetään joo, tai sitten sitä kylpypyyhettä joka yleensä roikkuu myös siinä hoitopöydän tietämillä. (kakkaa tulee kyllä tosi harvoin meillä:)

Terveiset täältäkin, pakkasen keskeltä! Ei meinaa sitten kevät tulla millään...mä niin jo odottelen, että kevätaurinko rupeaisi lämmittämään ja olisi kivempi kärrytellä ulkona...nooh, mutta tuleehan se kesä sieltä...on se aina ennenkin tullut :)

Täällä oli juttua pyllynkuivauspyyhkeistä? Mä kuivaan pepun harsolla...mistä lie siihen jumiutunut? Sitten mulla on lastenhoito paikalla myös vanhempia käsipyyhkeitä joita käytän tarpeen mukaan alustana...kylpypyyhkeenä on Hemtexsistä ostettu normaali pyyhe...ja nyt kun tuli puheeksi, niin täytyy kaivaa tuolta kaapista ""oikeat"" vauvanpyyhkeet esiin (ä-pakkauksen ja Hobby Hall:n nalle pyyhe), niin ei jää käyttämättä! Olin ne ihan unohtanut...

Vitsi mä olin tänään onnellinen kun käytiin kaupoilla ja miehen töissä ja mulla oli uudet MATKARATTAAT mihin turvakaukalon heittämällä kiinni! Oli niiiiiiiin helppoa ja lystiä liikkua kaupassa kun tähän asti on tullut raahattua kaukaloa käsipuolessa (en ole aina jaksanut raahata isoja vaunuja kauppareissuille mukaan). Kyllä se onni on välillä pienestä kiinni :) Nyt musta tuntuu, että voi mennä vaikka mihin kun liikkuminen noin helpotti.

Mistä tulikin mieleen, että helmi: missä päin läntistä uuttamaata olet lomailemassa? Tarvitsetko kauppakeskus-seuraa, vai onko sitä ihan omasta takaa riittävästi?
Täytyy varmaan huomenna lähteä ostamaan kaverin tenavalle lahjaa (pitäisi olla syntynyt tai syntyy näillä hetkillä), kun selviää, että mitä merkkiä tulokas edustaa.

On ollut nyt kiva huomata, että tuolla meidän tenavalla on sittenkin joku rytmi...nyt kun tulee 2½ kk täyteen. Aamulla heräilee yleensä samoihin aikoihin, nukkuu aamupäivällä tunnin, päivällä pidempään, iltasella tunnin ja menee yleensä aina samaan aikaan nukkumaankin ja nyt kahden viikon sisällä on enempi heräillyt vain kerran yössä syömään. Yllättäen poikkeuksiakin tietenkin löytyy...
Miten on, vaihdatteko te vaipan yösyötöllä? Alkuun minä vaihdoin aina sillä ensimmäisellä syötöllä, mutta nyt kun nukkuu pidempään, niin en ole enään vaihtanut...tuntuu, että se vaippakaan ei täyty enään samaan tahtiin ja ""sinapitkin"" tulee vasta aamulla. Ihan kiva sekä äidille, että lapselle...eivät kumpikaan herää turhan paljon keskellä yötä :)

No nyt rupeaa neiti heräilemään! Ei muuta kuin ruokaa tarjoamaan...

Vaipanvaihdosta... Meillä ei yöllä tule kakkaa (päivällä sitäkin enemmän, 4-7xpvä) joten en vaihda vaippaa. Aamulla vaihdan vaipan heti ensimmäiseksi sillä se haisee niin pissalle ja on TOSI painava. Se on toisaalta aika turhaa sillä heti aamusyötöllä tyttö vääntää kakat ja taas vaihdetaan vaippa. Meillä siis tyttö kakkaa melkein poikkeuksetta päivisin joka syötöllä. Se on aika ärsyttävää sillä hän usein nukahtaa rinnalle ja sitten pitää ruveta vaihtamaan vaippaa. En tiedä että voisiko joskus laittaa vaan nukkumaan kakat housuissa kun aina herää vaipanvaihtoon ja enää ei sitten uni tule. Yhtenä yönä tuli kakka ja menin vaihtamaan vaipan (melkein pimeässä ettei heräisi ihan valveille) ja sitten ei tyttö enää nukkunutkaan. Tai siis valvoi melkein kaksi tuntia ennen nukahtamista uudelleen....

Olen aloittanut nyt kylvetyksen joka ilta. Huomaan että ""rutiinit"" auttavat nukkumiseen eli uni tulee kylpyiltoina paremmin eli nyt aina kylvyn ja syötön jälkeen vaan kannetaan sänkyyn ja nukahtaa joko heti tai ainakin alle 15min.

Hirmusesti täällä opitaan uutta. Tyttö yrittää koko ajan istua ja selällä ollessa kun ottaa käsistä niin nostaa koko pään ylös ja kampeaa ""istumaan"". Samoin (blue one mainoksen) lentoasento vatsallaan alkaa olemaan hallussa. Ja helistimeen tarttuu kiinni kun vaan käteen osuu. Ja heti suuhun... Kääntyminen selältä vatsalleen on onnistunut muutaman kerran. Usein autan pikkasen lantiosta.... Ihanaa katsoa kun tyttö oppii joka päivä jotain. Nyt varmaan viikon verran on tapahtunut huimaa kehitystä.

Pari iltaa sitten vauva keplotteli itsensä sängyssä jotenkin toiseen päätyyn. Nukkuu siis jalat kiinni toisessa päädyssä ja toisessa päädyssä pehmoeläimiä. Jotenkin keinutteli itsensä noin 20-30cm:n matkan keskelle pehmoeläimiä ja jutteli niille innoissaan.... Heh! Eipä uskalla paljon korkealle yksin jättää....

Aurinkoista päivää teille kaikille!!!

Heipsis, ja aurinkoista pakkaspäivää kaikille!

Hirmupakkaset täällä, enkä kehtaa parvekkeella nukuttaa.. niinpä työntelin tytsin vaunuissa uneen parvekkeella ja roudasin vaunut sitten olkkarin avonaisen ikkunan eteen. Ite tulin pakkasilmaa karkuun tänne koneelle ;)

Melko säännöllinen on meidänkin rytmi. Mikä on ihan mukavaa. Sitten vaan vireystaso vaihtelee...tietysti. Mua mietityttää perhepeteily kovasti. Mä kun haluan nukkua vaavin kanssa suurimman osan yötä, mutta se nähtävästi tarkoittaa sitä että tissiä pitää olla tunkemassa suuhun kahden tunnin välein siitä kun viereen otan. Jos taas laitan ekan yösyötön jälkeen omaan sänkyyn takaisin niin nukkuu aamuun asti tai ainakin melkein. Oon vuorotellu tuota toimintaa, eli joskus ""panostan"" siihen että laitan takas omaan sänkyyn. mutta koska itse nautin perhepedistä ja muutenkin koen olevani vähän""pehmo-luomuäiti"" niin... No, mietin vaan, tuleeko jossain vaiheessa sitten vaikeaksi tuo omassa sängyssä nukkuminen, että pitääkö siihen sitten tehdä hirmuisesti työtä että suostuu myöhemmn sinne jos tottuu viereen. Nyt kun kummassakaan ei oo ollu ongelmia, yöt nukuttu aina ok.

Mä vaihdan vaipan yleensä siinä kuuden aikaan aamulla, sillon sieltä useimmiten löytyy sinappisatsit. jos on pissavaippa vaan niin vaihdan sen tuossa sängyllä ja sit vaan jatketaan unia -->klo 8. Muutoin pitää käydä veskissä ja nukahtaminen sen jälkeen on hitusen vaikeampaa. Tosin tänään ei ollut..onneksi, tuli valvottua illalla miehen kanssa ja sen kyllä taas huomaa nyt.

Meillä ei vielä kääntyillä mihinkään, muuta kuin vähän on yritystä selältä kyljelleen. Lelujen huitominen on se must-juttu nyt. Helistimen ottaa kyllä käteen ja koittaa viedä suuhun. Mutta eipä siitä juuri mitään tajua ;)
Tykkää myös kun luen kirjaa! Katsoo kirjaa innoissaan ja kuuntelee tosi rauhallisena. Hih. Onkin tullut tavaksi, että torkuille siinä 17-18 aikaan nukutan isoon sänkyyn, jossa ensin lueskellaan jotain kirjoja ja höpötellään mukavia. Sinne kuukahtaa useimmiten äitikin. mutta mikäs sen mukavampaa kuin yhteinen lepohetki ennen iltatohinoita..

Tänään tulee kylään mun veli perheineen, joten täytyy tästä varmaan yrittää laittaa normaalit vaatteet päälle...

Meillä on mennyt tämä loma vähän pipariksi. Osku kärsii kuumeilusta, joten ei olla päästy mihinkään...edes sinne ostoksille. SannaA: tässähän me viereisessä pitäjässä eli Siuntiossa. Kävi itselläkin mielessä josko olisi löytynyt sitä shoppausseuraa...mutta täytynee ottaa revanssi vaikka ensi kerralla kun tänne päin tullaan. Harmittaa suunnattomasti kun ei ulos päästä edes vaunuilemaan. Hampaistahan tuo kuumeilu johtuu, mutta en uskalla ottaa riskiä ettei sitten nouse kovemmaksi kuume.
Olisi sitä luullut jo niiden puhjenneen läpi kun niitä on jo monta viikkoa ähisty...vaan ei, koko ajan tuntuu vain lisää nousevan ikeniin hampaita.
Puglailu ja väsymys vaivaavat Oskua. Nämäkin niitä hammasoireita sen hurjan kuolaamisen lisäksi. Osku nukkuu kevyesti sellaiset 14 tunnin yöunet ja sitten vielä komet kolmet päikkärit. Hereillä ollessaan on pirteä ja iloinen kyllä, mutta väsymys painaa heti tunnin hereilläolon päälle. Kuumelääkettäkään en ole antanut kun kuume on pysynyt nukkumalla ja sisätiloissaololla pahimmillaankin alle 38 asteen. Yleensä pyörii siinä 37,5 asteessa...eli ei paljoa mutta väsyttää varmasti pitemmän päälle. Aluksi annoin lääkettä, mutta kun sitä pitäisi antaa joka päivä niin ehkä ei sitten kuitenkaan.

Mieskin ilmoitti tulevansa viikonloppuna hakemaan meitä. Sillä on joku meno ensi viikolla eikä pääse silloin. Lyhyeksi jäi loma. Täytynee sitten kesällä varata enemmän aikaa ja varmistaa ettei neuvolat pukkaa aikatauluun kuten nyt on esteenä pitemmälle lomalle. Meillä tuleekin kohta täyteen 4 kk. Onkin lääkärin tarkastus neuvolan yhteydessä, onneksi ei rokotuksia tässä kuussa. Oskun ihottumasta tulee varmasti sanomista, mutta ollaan kokeiltu kyllä kaikki mahdolliset rasvat mitä näin pienelle vain uskaltaa. Varmaankin pistää meidät kortisonikuurille.

Mitä tulee pyllynkuivausvälineisiin niin meillä käytetään enimmäkseen vanhoja käsipyyhkeitä kun ovat niin sopivasti jo käytössä pehmenneet. Eikä sitten ole väliä vaikka keittäisi ne pesussa, sopivan kokoisiakin ovat ja kuivuvat suht nopeasti pesun jälkeen.

Me ei enää vaihdeta vaippaa yöllä jollei sinne ole tullut kakkoset (joskus harvoin aamulla kukonlaulun aikaan on ollut). Ja pepun iho on pysynyt todella siistinä. Hassua kyllä se on paremmassa kunnossa kuin Oskun iho missään muualla.

Meillä kävi sitten soseiden kanssa niin, että kukkakaali ei sopinut vaikka piti olla niitä miedoimpia. Neljä päivää kerettiin maistelemaan ja kun ilmavaivat senkuin pahenivat päätettiin vaihtaa parsaan. Vieläkin mennään siellä lusikallinen tai kaksi per päivä, mutta hiljaa hyvä tulee. Oskulla ei oikein riitä malttia siihen ruokailuun ja jos annan maidon ensin niin sitten ei edes haluakaan kokeilla. Huomasin ettei maitoa saa antaa yhtään ennen kuin on soseita syöty muuten ne ei kiinnosta. Nyt sitten otetaankin pari huikkaa vettä soseiden kanssa ja maito sitten kun kokeilu muuttuu huudoksi ja soseet löytyy enimmäkseen paidalta ja otsalta ja millon mistäkin. Peruna-porkkanavelliäkin testattiin iltamaidon sijaan. Hyvin maistui, mutta ei kyllä pitänyt yhtään paremmin nälkää. Hyvänä puolena koko hommassa on onneksi ollut Oskun mahan toiminta...se ei ole häiriintynyt sitten mitenkään soseista ja velleistä (lukuunottamatta tietysti niitä kukkakaalin ilmavaivoja)...kakka luistaa ihan normaalisti.

Täällä on taas niin ihana auringonpaiste että! No, meidän on vain tyytyminen ikkunasta tuijotteluun. Onneksi kerettiin käydä heti lauantaina kyläilemässä kaverin luona ennen kuin kuume taas nousi. Siellä oli sellainen ihana 10 päivää vanha tyttövauva. Ja serkullekin on kuulemma syntynyt poika. Meillä on oikein tuttava ja sukulaispiireissä sellainen vauvabuumi menossa että käsi vääränä saa kortteja raapustaa ja kohta ristiäisissä juosta. =)

Jaaha, vaikutta siltä että pikkupotilas heräilee. Ja ei muuta kuin maidon lämmitykseen...

Meillä on opittu nyt lopullisesti selältä vatsalle kääntymisen salat ja sitähän sitten pitää tehdä koko ajan lattialla ollessa. Ja mitä siitä seuraa... no puglut tietysti. Sylissä tyttö vääntää myös itseään koko ajan ja ei millään haluaisi olla paikallaan. Tämä kääntyily ja heiluminen on aiheuttanut myös uneliaisuutta. Vaunukoppaan nukahtaa hetkessä sisälläkin ja tänäänkin veti unta monta tuntia sisällä. Tälläistä ei ole ennen tapahtunut...
Ihanat ilmat ollut ulkona ja minä olen vaunuillut tosi ahkerasti ja pitkään. Odotan innokkaasti kesää kun saa olla koko kesän kotona ja touhuilla tytön kanssa omalla pihalla. No, siihen on tietysti vielä aikaa...
Ensi viikolla suuntaamme Espanjan kevääseen. Vähän hirvittää lentomatka. Ja askarruttaa että osaanko pukea tytön siellä oikein. Ja ottaako vaipat täältä vai ostaako sieltä... Kaikenlaista...
Hauskaa viikonlopun jatkoa.

Tänään oli eka vauva uinti, oli todella mukavaa ja tyttö oli tyytyväinen, sitten tulikin nukuttua 4h.Meillä on yöt nyt mennyt vaihtelevasti, yksi yö herätään kerran ja toinen yö voi olla että kolmekin kertaa, tietenkin vähän vaikuttaa kun välillä nukahtaa aikaisemmin.Pitäisi alkaa siivomaan, mutta mistähän sais energiaa,kannattais varmaan meidänkin käydä sukulaisia moikkamassa niin jaksais taas hyvin olla kotona. Tylsää kun ei ole paljon kavereita täällä ja mies paljon töissä, no keskiviikkona mennään käymään mamma kahvilassa.Joo kaipa se on pakko vaan aloittaa, hyvää päivän jatkoja kaikille.
Minni minnepäin espanjaa olette lähdössä , jos saa kysyä??

Täällä käännytään, käännytään ja käännytään. Vaipanvaihto ja pukeminen on tosi mukavaa kun tyttö vaan yrittää kääntyä. Uusi hieno taito niin pitää koko ajan harjoitella.
Mamma: kysyit mihin päin Espanjaa. Menemme mantereelle, tarkemmin Alicanteen. Kuin?
Ihanaa kun on ollut niin aurinkoista, tosi mukava vaunuilla ulkona. Piristää tosi paljon. Odotan innokkaasti kevättä ettei tarvi topata vauvaa niin upoksiin kaikkia vaatteita. Tietty viikonpäästä saadaan jo harjoitella kevät/kesäpukeutumista.... Mukavaa. Meilllä on mamman kanssa vähän sama tilanne. Kavereita ei paljon samasta kaupungista löydy (olen muuttanut työn perässä), paitsi työkaverit, eikä ketään sukulaisiakaan asu 100km:n säteellä. Itekseen on vaan oltava ja mies tekee aika pitkää työpäivää ja sitten sillä on vielä noita harrastuksiakin...
Helmi: joko olette kotona? Meillä mummolareissut menee aina shoppailun puolelle. Mummo ja minä innostutaan ostelemaan vauvalle vaikka mitä ja sitten on auto kotimatkalla täynnä pussia ja nyssäkkää...
Oletteko osallistuneet Natusan-kampanjaan josta saa sen pyyhkeen? Minä osallistuin ja perjantaina tuli vauvan kylpypyyhe. Ihan on käyttökelpoisen tuntunen. Ihan hyvä kun ei ollut kuin äippäpakkauksen pyyhe.

Vaipanvaihdoista yöllä: Me vaihdetaan yöllä vaipat, jos kuulen tai haistan, että turauttaa kakat. Viimeaikoina ei ole yöllä kakannut, mutta välillä taas parikin kertaa saa yöllä vaihtaa vaipat.

Pyyhkeenä meillä on äitiyspakkauksen pyyhe kylvyissä ja pikkuisia pyyhkeitä pepunpesussa. Kylvyssä meillä käydään pari kertaa viikossa. Olen miettinyt, kestäisikö iho enemmänkin kylvetystä -alussa iho oli kovin kuiva. Iltakylpy ainakin kuulostaisi mukavalta rutiinilta ja voisi valmistaa nukkumiseen. Ihan kuin -kukasenytolikaan- tuossa edellä, sanoi.

Tempuista: Meillä osataan kellahtaa mahalta selällään, mutta ei vielä selältä mahalle. Blue1-asento on meillä kuitenkin jo melko hyvä :) Poika löytyy sängystä milloin mistäkin: välillä tulee jalka pinnojen välistä (pehmusteita on täytynyt vähän parannella...), välillä on kammennut itsensä poikittain jne. Kääntymistä ja tarttumista vielä odotellaan...

Kerropa Minni sitten, miten matka Espanjaan meni? Meilläkin on suunnitteilla matka lämpimään, kun poika on reilu 3kk. Kerro sitten vinkkejä! Olen mm miettinyt, että pärjäisikö jo matkarattailla, jotka saa makuuasentoon (ei tarvitsisi kuljetella isoja vaunuja), juotetaanko helteellä vettä pullosta vai vaan maitoa rinnasta enemmän, pääseekö ravintolaan syömään jne. Neuvolasta toki kyselen myös...

Minni kyselin vain sen takia mihin matkustatte koska ollaan asuttu etelä espanjassa, ja olisin voinut antaa hyviä vinkkejä ruokapaikoista jne, jos olisitte tarvinneet.Lähettiin tytön kanssa sitten päivällä vaunuilemaan ja hän nukkui vielä parvekkeella 2 tuntia.Minäkin sain sitten siivottua, hyvää musiikkia niin kyllähän se fiilis löytyi.Päätin että me lähdetään tytön kanssa kotiin sukulaisia moikkamaan kun miehellä on pitkiä työpäiviä koko viikko, niin sitten on taas mukava tulla kotiin.Mihin ehkäisyyn päädyitte jälkitarkastuksessa??Minä otin minipillerit, en kyllä ole niitä vielä hakenut myöhemmin otan kierukan, kuukautisetkin alkoi, kuulin että harvoin näin nopeasti alkavat, en sitten tiedä
No ei muuta kun hyvää yötä kaikille

Yhteistyössä