JoUlUkUiSeT 05 =O)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minni, meidänkin vauva on hirveä viuhtomaan ja potkimaan, ja niissä potkuissa on todella voimaa, lyhyitä on ne hetket kun joskus on ihan rauhassa vaan. SILTIKIN vaan kasvaa hirmuista vauhtia, on siis kertakaikkisesti vaan kasvavaa sorttia :). Ja ihan nälkäänsä se vaan syö, ei tisuttele kauaakaan ja suuttuu jos yrittää sillon rinnalle ottaa kun ei ole nälkäinen... Sitä enempi ottaa päähän nuo kommentit, eilen käytiin allergialääkärillä joka lässytti lapselle että ""syötköhän sä vähän liikaa"" ja että ""mun pojat tais olla tämän kokosia vuoden vanhana"". GRRRR!

Saanko udella, että mihin päin Keski-Eurooppaa ootte matkustamassa? Meillä oli puhetta että mentäis Luxemburgiin ja ehkä siitä johonkin ""naapuripitäjiin"" kuten Ranskaan. Mä oon ollut aupairina luxessa aikoinaan, ja siellä ois mukavaa käydä verestämässä muistoja :)

Mutta joo, aivan uskomattoman kaunis päivä, me lähdetään kans liinailemaan ulos! Kun on vihdoin sulat ja kuivat tietkin :)

Katikka: me ollaan menossa Sveitsiin. Heinäkuun helteisiin sinne, alpeille. Vuoristokylät on aivan upeita. Tarkoitus olisi vaeltaa ja retkeillä. Osittain vauva varmaan rinkassa, osittain joggerissa (juoksuvaunut) ja osittain mummin ja ukin hoivissa niin päästään iskän kanssa kaksisteen :o)

En tiedä eikö ihmiset oikein ajattele mitään mitä suustaan päästävät. tarkoitan noita kommentteja vauvasta. Mulle itelleni on annettu aika paljon kommenttia mun omasta kropasta. Jo raskausaikana yks työkaveri koko ajan hoki että olen liian laiha ja väsyneen näkönen ja kehotti jäämään sairaslomalle (olen liikunnanohjaaja). Ja nyt kuulemma sama juttu, liian laiha ja väsynyt. Syön kyllä kun hevonen ja nukun sen minkä pystyn.... Mutta varsinkin raskausaikana tuli paha mieli.

Nostetaanpa jouluisia ylöspäin...
Täällä kertakaikkiaan ihana aamu, aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta. Itelleni tuli tosi energinen olo, pesin jo vessat ja vähän muutenkin puuhastelin kun vauva on aamutirsoilla.
Kohta pitäisi lähteä käymään työpaikalla kun lupauduin sunnuntaina vähän työkeikalle. Huh. No, rahaahan se vaan tietää. Ajattelin samalla varotella pomoa että turha odotella syyskuussa töihin, ainakin 1/2vuotta otan hoitovapaata, näin alkuun. Sittehän voisikin jo yrittää pikkukakkosta ja jäädä äitiyslomalle. Hih! Sanoinkin niille kun lähdin äitiyslomalle että nähdään vuonna 2010. Kukaan ei kyllä uskonut....
Meidän tyttö nukkui viime yönä jotkuu superunet. Väsähti joskus kuudelta ihan totaalisesti ja sain nukkumaan. Nukkuikin sitten melkein 4h. Vähän ihmettelin kun ajattelin että ottaa pikkutirsat. Ei osattu iskän kanssa oikein tehdä mitään kun odotettiin vaan että jos neiti herää. No, herättyään laitoin yökkärin päälle ja syötin ja laitoin pinnikseen. Siellä se aikansa touhusi mutta olin ainakin itse nukahtanut... Heräsi sitten onneksi vasta vähän yli kuusi aamulla (söi kyllä kahdesti). Ajattelin että herää joskus neljältä ja ei enää nuku.
Hauskaa päivää!!!

Terppa!
Eilen oli ihana sää, mentiin pikku-ukon kanssa kävelemään moneksi tunniksi ulos, ja kerranki olin osannut laittaa vauvalle juuri oikean verran päälle, sillä hän ei pahemmin hikoillut. Tänään näyttää olevan pilvistä.. :/ Tosin parempi tuokin sää kuin että olisi lunta ja pimeetä :( Nyt kyllä on huomannut kuinka auringosta saa energiaa! Talvi ei ole ollenkaan mun juttu.. aloin jo yhdessä vaiheessa miettimään että entä jos muuttaisikin jonnekkin ulkomaille.. mutta eiköhän se jää vaan haaveiluksi :)
Meidän kesä suunnitelmiin kuuluu mökkeilyä, yksi tukholman matka ja heinäkuussa äiskä pääsee mahdollisesti osallistumaan Hesa Cuppiin :)) Olen epätoivoisesti jo yrittäny kerätä joukkuetta kasaan (mentäisiin sinne siis ystävien kesken) mutta suurimmalla osalla on kesätöitä joten katsotaan nyt kuinka käy...
Olisi kyllä ihanaa lähteä ulkomaille (siis pidemmälläkkin kuin ruotsiin..) Oi voi.. ehkäpä me vielä säästellään rahaa.. en kyllä tiedä mihin :D
Me oltiin eilen neuvolassakin. Poika oli 67,5cm pitkä ja painoa kertynyt 8,380kg :) Neuvolatäti sanoi että jäntevä, mutta totinen poitsu. Meidän pienokainen on tainnut tulla isäänsä.. kummatkin pikku-mörköjä, yleensä aina kulmat rutussa :)
Joku mainitsi ""lihavuus"" kommenteista.. Itse en ole koskaan loukkaantunut vaikka pulleroksi vauvaa kehutaankin. En usko että kukaan tarkoittaa sanoessaan ""lihava vauva"" että vauva kärsisi ylipainosta ja että dieetti on nyt paikallansa.. Mutta toki aikuiset ihmiset voisivat valita sanomisensa vähän parempaan muotoon, sillä jos noin tullaan kommentoimaan kun vauva on kasvanut siihen ikään että tietää mitä lihava tarkoittaa, voi hänelle tulla laihduttamisesta pakkomielle..
Äitini kertoi että kun veljeni oli vauva niin neuvolatäti oli kehottanut vähentämään syömistä, mutta äitini mielestä veljeni ei ollut yhtään liian lihava ja jatkoi syöttämistä normaaliin tapaan. Noin kuukauden päästä sitten uudella neuvola reissulla neuvolatäti oli sanonut että ""olipas hyvä että kehotin pojan syömisen vähentämistä sillä nyt poika on juuri sopivan kokoinen.."" Eli ei välttämättä edes niitä neuvola tätejä tartte kuunnella, uskon että jokainen äiti tietää itse parhaiten vauvan hoitamiseen liittyvät jutut.
No nyt tuli taas hölötettyä oma pää pyörälle.. Ehkäpä aika lähteä ulos virkistäytymään! Hyvää päivän jatkoa kaikille! :)

Lumilomat takana ja raskas arki edessä. Kyllä on vaikeeta aamulla ja yöllä tuo herääminen kun kerkesi muutamassa päivässä jo tottua noihin täyspitkiin yöuniin.

Osku oli sitten reissun aikana ottanut uudet tavat: nyt syödään yölläkin ainakin se kerta joskus kahdesti ja illalla käydään nukkumaan vasta klo 22. Just kun luuli, että helpottaa niin ei. Ja kohta vissiin pitäisi ruveta nukkumaan täysiä öitä... ei taida onnistua.
Soseita menee edelleenkin samaan tyyliin. Tosin nyt kertoja on päivässä kolme kun maistellaan. Kanaakin kokeiltiin ja hienosti meni, yhtään ei vierastanut makua.
Osku nukkuu nyt pelkästään mahallaan. Yöllä yleensä käännän varmuuden vuoksi selälleen tai kyljelleen jossain vaiheessa.
Meilläkin on nyt ruvettu hihkumaan, tosin aika hillitysti. Mutta tuntuu poitsu muutenkin olevan suht hillitty.
Automatka helsinkiin ei mennytkään ihan niin helposti kuin ennen. Nyt piti syödä kesken matkan ja millään ei malttanut nukkua vaan ikkunasta tuijotteli ohikiitäviä maisemia. Loppumatkasta olikin niin väsynyt, että vikat 25 km oli yhtä itkua...joka tietysti lakkasi ihan samalla hetkellä kun turvakaukalo nostettiin autosta ulos.
Oskun ihottuma on taas villiintynyt. Kyllä nyt täytyy mennä ihotautilääkärille... ei se meidän neuvolalääkäri kuitenkaan itse mitään rasvoja kummempaa määräile. Kun ei vaan olis psoriasista (meillä suvussa). Mikään ruoka sitä ei erityisesti aiheuta, eikä se ole kissoista peräisin. Nyt oli tullut jotain pientä näppylääkin naama taas täyteen.

Omaa pahoinvointia en ole vielä saanut selvitettyä kun tuli tämä reissu väliin, josko ensi viikolla pääsisi vihdoin sinne lääkäriin. Yhtään ei helpottanut olo reissussa vaikka sai levätäkin kunnolla. Kyllä taitaa olla parasta ostaa se raskaustestikin uusiksi, nyt siis jo kahdet menkat jääneet kokonaan väliin...ja maha turvoksissa.
Beebille onnea yritykseen!! Toivottavasti tärppää. Itse en kyllä vielä ole valmis seuraavaan, mutta jos tämä nyt sitä on niin minkäs sille sitten voi...sitten on vaan oltava valmis. Ja kyllähän se kakkonen joskus on kuitenkin yritettävä saada.

Ja todellakin ihmettelen mitä ihmisten päässä liikkuu kun vauvaa lihavaksi haukutaan. Meille kun aina jauhetaan sitä, että on hoikka ja jäntevä poika ...ja meikäläinen yrittää kaikin keinoin lisätä niitä makkaroita. Vauvan kuuluukin olla pullea ettei ihan riisikepiksi kuihdu kun liikkeelle lähtee (liioitellusti ilmaistuna). Itseäni ainakin hiukan hirvittää miten hoikka Oskusta sitten tulee kun nytkin on jo niin hoikka...kyllä niitä vararenkaita pitäisi olla.

Mutta nyt täytyy mennä ottamaan nokoset Oskun kainaloon ennen kuin se herää... kyllä reissaaminen on väsyttävää puuhaa!!

Heippa teille kaikille. =)
Kiirettä pitää niin,etten ole tänne vauvanhoito puolelle Petterin syntymän jälkeen ehtinyt ollenkaan poiketa.
Meidän poika voi ja kasvaa hyvin. Neljän kk. neuvolaan mennään ensi viikolla,mut viime kuussa painoa oli reilu 7 kg ja pituutta 63cm .
Petter on hirmu iloinen ja puhelias..Huomaan,et hän on vähän samanluontoinen kuin tuo meidän keskimmäinenkin..iloinen.Äiti saa hymyn aina ohimennen vaikka olis unet kuinka kesken =)
Viikon olen jo antanu iltaisin velliä ja nyt parina päivänä olen antanut myös kerran päivällä.Muutoin hän juo tuttelia ja tissiä vain öisin.Heräilee 1-3kertaan.
Isosiskot on reippaita hoitoapulaisia,joskus vaan joutuu monesti sanomaan keskimmäiselle 1v10kk,että voiman käyttöä pitää vähentää.. =)
Poika on jäntevä ja kääntyy vatsalta selälleen ja melkein toisinkin päin.
minäkin oon jaksanut hyvin.Olen jopa pirteämpi nyt,kuin toisen lapsen syntymän jälkeen.
Ehkäisykin on kunnossa,jottei pariin vuoteen tulisi lisäyksiä.. mutta eihän ne ehkäisytkään ole 100% varmoja. Yhet menkat jo olikin.. toisia tässä oottelen..taitaa olla vielä kierto sekaisin....

Aurinkoista kevättä äideille ja pikku piiperoisille! VOikaa hyvin.. =)

Hei vaan kaikille!

Vähän nostelen jouluisia...
Kevät tuli sitten ihan kunnolla, ihanaa. Eilen oltiin ""retkellä"" koko perheen voimin tuolla järven rannassa, tyttökin sai ihmetellä luontoa :)

Meidän tytsillä tuli 4kk täyteen viikonloppuna. Ja mitähän uutta se ois tuonut tullessaan... nukkuminen on tuskasen vaikeaa. Äskenkin itki väsymystään, ja laitoin vaunuihin, mutta ei, siellä sitten rupeaa vaan tillistelemään eikä mitään merkkejäkään nukkumisesta. Yöunille rauhoittuu hyvin, mutta kaikki muu on aikamoista arpomista... yölläkin on ruvennut heräilemään tuon tuosta, eikä oikein ota tolkkua onko nälkä vaiko ei. Nälkä ei varmaankaan ole syynä, koska usein lopettaa syömisen kesken vaikka maitoa vielä suihkuaa...

No, jonkin aikaahan tuossa jo olikin niin satumaisen ihana vaihe vauvelin kanssa, että aikakin tulla taas jotain koetusta hermoille ;)

taas kaunis aurinkoinen päivä tulossa. Tässä on nyt kovasti yritetty miettiä mikä voisi aiheuttaa Oskun ihottumaa. Eivät taida tehdä allergiatestejä näin pienille...harmi. Ei me ainakaan olla saatu mitään tolkkua siitä voisiko se olla jokin ruoka-aine. Tuntuu siltä, että yhtenä päivänä se on mustikka ja toisena päivänä ei. Ja nyt kun se on noin pahana niin olisiko jokin siitepölyallergia? Tosin edelleenkään ei ole nuhaa tai yskää, eikä silmät vuoda. Harmittaa kauheasti kun posket ja korvat selkeästi kutiavat ja niitä pitää sitten väsyneenä ainakin raastaa.

Katikka: meillä myös kaikki helppous muuttui kuin yhdessä yössä kun ikää tuli 4 kk. Nyt näyttäisi taas vaihteeksi hiukan hellittävän. Mutta ikää onkinOskulla jo 5 kk.
Nyt viihdytään taas itsekseen jopa lähes puoli tuntiakin (aamupäivällä) ja päristeleminen on todella hauskaa kun sylki lentää. Senkin Osku keksi ihan vain yhtenä päivänä...just kun olin kerennyt kummeksua etteikö meillä ollenkaan tule sitä vaihetta.

Millekäs asioille teidän vauvat nauraa? Meillä se peilikuva aiheuttaa sellaista hihkumista ja veijarimaista myhäilyä (taitaa poika yrittää flirttailla)...mutta tosi naurut tulee kun puhalletaan mahaan tai kaulaan, samoin jos Osku säikähtää jotain ja huomaa että asialle vain hymyillään. Ja eilen sai naurukohtauksen kun kovan päristelysession päätteeksi räkäinen tutti tarttuikin lattialta omaan poskeen kiinni.

Me nostettiin rattaissakin selkänojaa hiukan pystyyn ja heti kun pikkumies näyttää nukahtavan lasketaan se alas lepoasentoon. Hyvin on viihtynyt. Tykkää tuijotella maisemia. Tuntuu vähän helpottaneen sitä kauheaa halua istua koko ajan sylissä. Ja nyt meilläkin pitää hiukan jo katsella mitä siellä pöydällä on kun Oskun syliin ottaa...kyllä kupit ja lusikat saa kyytiä.

Näin myös pikaisesti sen jutun vauvan temperamenteista. Ja noin äkkiä sanottuna meidän Osku taitaa olla jakomielitautinen. Vitsi vitsi. Kaksi selkeää piirrettä löytyy: toisaalta on se hurja tuuliviiri jolla kädet ja jalat heiluu koko ajan, ja sitten taas on usein sellaisia hetkiä jolloin pikkufilosofi ottaa vallan...tuntuu että kaikkea pitää miettiä kauhean tarkkaan ja harkitusti...kunnes yhtäkkiä taas tuuliviirilähtee käyntiin. Saas nähdä mitä tästä miehestä tulee isona.

Mutta nyt kutsuu taas pienet nokoset kun ei viime yönä tullut uni sitten millään...taitaa stressi vaivata minuakin kun asiat vain pyörivät mielessä.

Pakko vielä mainita näistä halvatun sivuista!!! Miten ihmeessä te kanssasisaret löydätte meidän ketjun täältä. Mä jouduin taas hakemaan sen tuolta : hae viestejä-kohdasta. Ja sitten sillä pääsee tasan jonnekin listan puoliväliin. Harmittaa kun sitten siirtyy tuonne takaisin ketjun alkuun kirjoituksensa jälkeen niin sitten näkee, että onhan sinne muutkin kirjoitelleet. Olis kiva kirjoittaa aikajärjestyksessä ja välillä niitä viestejä saa luettua vasta monen tunnin päästä. Ei oikein tuo päivitys sivuilla pelaa. Murr. Nyt onneksi tällä kertaa sain luettua kaikki viestit vaikka oma kirjoitus sitten menikin sinne kohtaan josta viestiketjun löysin. Sekava juttu tuli, mutta ymmärtänette.

Jaahas, mihinkäs kaikki jouluvauvat on kadonneet?! Taitaa ulkoilma houkuttaa niin ettei netissä ehdi pörrätä. heh-heh.

Kyllä sitä on itsekin tultu ulkoiltua nyt paljon enemmän kun ilmat on niin hienot. Hurjan lämmintä on. Vähän pelottaa ettei tulisi puettua liiaksi Oskulle päälle kun ulos lähdetään. Tyytyväinen on ainakin toistaiseksi ollut, joten vissiin ihan sopivasti on vaatetusta.
Tosin enää en ole laittanut koppaan lainkaan vaan vöillä kiinni rattaisiin ja heti makuuasentoon kun silmät alkaa lurppaamaan. Vaatteina on ollut vain ohuen kevätpuvun alla ohut fleecepuku ja tietysti ne sisävaatteet (Osku on sellainen kuumakalle että pitkähihainen body ja ohuet housut riittävät sisällä).

Nyt selkeästi taas harjoitellaan jotain uutta kun on pikkumies kauhean väsynyt koko ajan ja syö huonosti. Nukkuminenkin on yhtä pyörimistä ja pään veivausta. Itkeekin välillä ja nyyhkyttää unissaan. Epäilin että olisi kuume noussut, mutta ei. Pää on välillä todella lämmin...aivot taitaa raksuttaa ylikierroksilla. Tätä on nyt ollut jo pari päivää. Tänään katselin kuinka unta hakiessaan yritti kovasti vetää polviaan mahan alle koukkuun ja sitten suoraksi. Olisiko jo konttaus/ryömintä mielessä? Tai mitenkähän se istumaan nousu? Yhtään en tiedä mitenpäin sitäkin yritetään; kammetaanko mahan kautta vai yrittääkö sitten vetää käsillään itseään jostain tukea ottaen ylös. No, aika näyttää mitä sieltä seuraavaksi tulee.
Hauskinta on ollut huomata, että laittaa Oskun miten päin tahansa nukkumaan niin nukahtaa vasta sitten kun on saanut käännettyä itsensä mahalleen ja pää länteen ja varpaat itään päin =)...eli meillä se tarkoittaa sitä että jätkä on sängyssä poikittain...ollaan kohta kuin siinä liberon (vai oliko pampersin) mainoksessa jossa vanhemmat nukkuu kumpikin laidoilla roikkuen ja vauva tyytyväisenä keskellä sänkyä poikittain.

Kyllä tämä pieni mies yrittää viedä meitä jo nyt ihan mielensä mukaan. Olen välillä itsekin yllättynyt kun ""pitää"" ottaa napkat otteet ja tiukka äänensävy. Ikinä en siis ole Oskulle huutanut tai riuhtonut, mutta napakasti kyllä ohjeistanut. Ja tuntuu tehoavan. Rauhoittuu kummasti meno jos esim. iltaunille käydessä rupeaa kitisemään ja heilumaan käsiensä kanssa niin että onnistuu raapimaan itseään niin otan käsistä napakasti kiinni, vien ne rinnalle ja sanon rauhallisesti mutta tiukasti että pitää rauhoittua. Ilmeisesti jää kuuntelemaan ja sitten onkin hyvä hetki rasvata kutiavat kohdat. Samoin syödessä kun ne sormet menee ihan koko ajan sinne suuhun niin olen nyt sanonut että ei sormia suuhun syödessä, Oskari ja sitten nätisti koskettanut kämmentä...ja aina ottaa kiltisti sormet pois sieltä kitalaesta. Näinköhän näin pieni vielä ymmärtää?! Ainakin tuntuu toimivan lähes poikkeuksetta.
Sitten on tietysti niitä kitinöitä mihin ei auta mikään muu kuin syliinottaminen.
En olisi uskonut, että ihan näin aikaisin alkaisin ohjeistamaan ja ""kasvattamaan""...poikahan on niin pieni. Kuvittelin jostain syystä, että ne olisivat sitten niitä lähes vuoden vanhan lapsen juttuja. Tai sitten olen liian tiukka äiti ja kaikki on tässä vaiheessa vielä ihan turhaa. Toivottavasti ei tule ihan tukahdutettu lapsi.

Jaahas, Osku kävikin sitten näköjään ihan yöunille. Hyvä niin kun tänään on ollut jokseenkin hankala päivä kun mikään ei ole kelvannut silloin harvoin kun on ollut hereillä. Ehkä huomenna sitten taas jaksetaan naureskella muullekin kuin sille, että äidin saa todella hyvin kasteltua läpimäräksi iltakylvyssä polskimalla.

ps. SannaA, näin kaupungilla yhdellä äidillä sellaiset rattaat joihin oli kiinnitetty se kantokoppa (muistaakseni teillä on sellaiset), ja pakko myöntää että todella näppärältä näyttivät...kateellisena katselin kun raahasin tätä 7kg (pieni onneksi) + turvakaukaloa (todella painava jo itsessään)kauppakeskuksen parkkipaikalla. Olisipa sitä osannut itse ajatella silloin niin kauskantoisesti =)

Kyllä ottaa pattiin!! Eilinenkään kirjoitus ei sitten ole edes tullut listoille. Tyypillistä näillä sivuilla!! Täytynee taas tehdä valitus tuonne soneran laskutuksen puolelle ettei saa rahoilleen vastinetta niin johan taas rupeaa toimimaan (meillä siis soneran liittymä). On meinaan toiminut ennenkin.

Mutta mukavampiin asioihin. Tuli tuossa eilen mieleen, että oletteko laittaneet jonnekin sivuille tai lehteen pienokaistenne kuvia? Olisi hauska nähdä millaisista veijareista on kyse. Itse en ole vielä laittanut kun ei ole kauhean edustavan näköinen taaskaan tuo Oskun naama ihottumineen...ajattelin kyllä sitten vaikka vauva-lehden edustuksellisiin kunhan vähän siistiytyy (sen verran onnellinen pitää omasta mussukasta olla että kaikille kailottaa...enpä olisi itsestäni uskonut!!). =)

Heipistä.

Uuh. nyt väsyttää. Tyttö ei oo nukkunu kunnolla öitään varmaan viikkoon. Hirvee heiluminen ja ähinä päällä.
Päiväsaikaan on kyllä niinkuin päivänsäde, yhtä hymyä ja naurua ja höpötystä!

Ei oo tullu laitettua kuvia mihinkään, mutta voishan sitä. Hmm. minne? Ois tosiaan kiva nähdä muidenkin pikkusia, joten kertokaahan jos jostain kuva löytyypi!

Löytyhän ne jouluvauvat. Meillä ei ole näkynyt tätä ketjua missään ja kun yritin hakea niin ei löytynyt (muka)...
Helmi oli kyllä oikeassa että lämmin ilma on meikäläisen ainakin saanut päikkärien ajaksi ulos. Tämä omakotitalo vaatii pientä puuhastelua tässä keväällä. Olen yrittänyt kaivaa kukkapenkkejä esiin, leikannut aitaa ja haravoinut nurmikkoa. Ja päiväkahvit nautiskellut terassilla... Kyllä tätä on odotettu.
Meillä on noi yöunet menneet tosi levottomaksi. Pari tuntia siitä kun vauva nukahtaa hän parahtaa hirveään itkuun ja ei meinaa rauhoittua millään. Ihan kuin puoliunissaan itkee. Silmät ainakin aluksi kiinni ja kamalan kova ääni. Ja muutenkin hirmu levotonta; pää pyörii ja puhuu unissaan ja uni-itkuakin tulee tosi paljon. Taitaa tosiaan aivot raksuttaa.

Meillä tyttö on jonkin aikaa vetänyt jalkoja vatsan alle ja yrittää siitä ponnistaa mutta tietysti jalat vaan liukuu suoraksi. Muutenkin on vatsallaan lattialla hirmu meno. Sievinen olisi kateellinen siitä potkumäärästä ja nopeudesta mitä pikkupirpana esittää. Kädet on kyllä sivuilla, niillä ei juuri muuta kuin huido vähän. Ja sitten tietysti menee hermo kun ei mihinkään pääse. Selällään kyllä kiemurtelee ""eteenpäin"" jos vaan haluaa. Ja sängyn pääty kolisee välillä kun tyttö menee toisesta päästä toiseen.

Ja sitten se huuto. Ihan selvästi on mukava kuunnella omaa ääntä. Eikä mitään ihan hiljasta ääntä. Ja hirmu naurut perään.

Helmi:oletko siirtynyt siis vaunuista rattaisiin? Pidätkö puoli-istuvassa asennossa jo ajoittain? Meillä on se ongelma että tyttö ei sekuntiakaan halua olla vaunukopassa selällään jos ei nukuta. Tänäänkin heräsi kaupassa ja sitten retuutin sitä kainalossa (oltii siis vaunuilla). Meillä on sellaiset juoksurattaat joilla ollaan hölkkäilty ja niissä tykkää olla kun näkee (istuva asento, vähän kun turvakaukalossa). Ajattelin neuvolantätiltä ensi viikolla kysyä joko saisi rattaisiin laittaa. Meidän tyttö kyllä punkee muutenkin istumaan. Pidän kyllä aina kainaloista kiinni kun istuu. Eilen päästin sängyssä irti ja istuma-asento säilyi mutta hups, tyttö oli kyljellään sängyssä. Ja se olikin sitten hauskaa...

Nyt taas pihahommiin. Hauskaa vappua!!!

Minni: juu, puoli-istuvaksi sitä asentoa voisi sanoa. Aikansa siinä jaksaa törrötellä ja sitten se tasainen tärinä saa silmät lurppaamaan. Siinä vaiheessa sitten kellautan ukon makuulleen. Joskus on nökötellyt 20 minuuttiakin maisemia tuijotellen.
Ilman tuota ""rönötystä"" ei meidän vaunutteluista tulisi mitään kun ei ukko enää oikein tahdo nukkua noita päikkäreitä kun puoli tuntiakin välillä vain kerrallaan.

Nyt on meillä sitten jännä vappu tiedossa. Oskun iho on taas mennyt astetta pahempaan ja nyt aamulla oli silmät turvoksissa ja vuotivat. Flunssaa en usko olevan edelleenkään kun ei ole nuhaa...eiköhän tämä ole siitepölyallergiaa!! Lääkäriin päästään vasta ensi viikolla, jos ei nyt sitten tarvitse lähteä päivystykseen. Kunhan ei tule hengitysvaikeuksia. =(

Uusista taidoista: Osku ei vieläkään tartu varpaisiin. Mutta osaa jo ilmaista ojentamalla kätensä kohti kun haluaa syliin. Tuossa aamulla sylissäni istuessaan ojensi kätensä mummia kohden ruokapöydän ääressä ja niin tyytyväinen hymy levisi naamalle kun pääsi sinne syliin.

Olipas taas lyhyet aamupäivän unet...ähinä kutsuu taas!

Vappu on vietetty, aika railakkaasti kun kaikki pienet serkut oli mummolassa. Yöunet olikin kaikilla lapsilla sitten levottomat... jokainen itki vuorotellen ja äitit ei sitten nukkuneet varmaan yhtään. Minä ainakin koko ajan jännitin että koska meidän tyttö herää itkemään kun kuulin jonkun muun lapsen itkevän.
Syliin ottamisesta. Meillä tyttö ja ojentaa käsiä kun haluu syliin ja joskus kun on oikein sylin kipeä niin ottaa kaulasta tiukasti kiinni ja nojaa ihanasti olkapäätä vasten. Yleensä sylissä katsellaan ja ihmetellään maailman menoa. Sitten syliin otettaessa tyttö vetää ittensä ""tiukaksi"" ja laittaa kädet vartaloa vasten eli jännittää itsensä niin saa paremman otteen...
Hirveä halu olisi kyllä meillä liikkeelle. Kohta varmaan ponkastaan menemään, sellainen on minulla kutina. Sittenhän ei paljon tyttöä yksin lattialle jätetäkään. Mummi jo oli hyvin huolissaan kun tyttö yrittää vaunukopassakin kääntyä ja jalka heilahtaa vaunukopan reunan yli. Pitäisi kait siirtyä rattaisiin ja köyttää tyttö kiinni. Mitähän kaikkia osia siitä kopasta pitikään ottaa irti kun tekee sen lämpöpussin? Meillä on emmaljungat.
Nyt kahvinkeittoon ennen kuin pikku vipeltäjä herää päikkäreiltä.

nostetaanpa taas meitä vähän ylös ettei kokonaan huku.

Mitään järisyttävän ihmeellistä ei ole tapahtunut. Oskun kanssa pitäisi lähteä kohta ulos. Odotan, että saa vähän sulateltua tuota sapuskaansa ja sitten mennään. Peruna, sianliha, kesäkurpitsa-sose ei kyllä sitten oikein uponnut. Irvisti vain ja työnsi kielellä ulos suustaan. No, ei se munkaan mielestä järin herkulliselta maistunut.
Eli meillä syödään jo lihaa jos en ole maininnut vielä. Kana+riisi-sose on herkkua ja kinkku-kasvissose menee myös. Aika vähäisiä annoksia vielä toistaiseksi. puoli purkkia näin lounasaikaan ja 1/3 purkkia hedelmää sitten iltapäivällä. Illalla velli, muuten maitoa vaan.

yöt on nyt yhtä hulinaa vaikka ukko nukkuukin ihan kivasti taas. Muutaman kerran etsii unissaan tuttia ja kerran herää syömään. Mutta siis itkeskelee ja veivaa ja venkslaa koko ajan. Sängyssä pyörii kuin tornado. Hienosti rupeaa se peppu jo nousemaan ylös, vielä kun keksisi nostaa sitä ylävartaloaan samalla käsien varaan niin johan tulisi kiire asentaa turvaportit portaisiin. Mutta tämä harjoittelu siis vielä sängyssä ja lähinnä unissaan...ihan kuin se kääntyminenkin aikoinaan. Kun se onnistuu pehmeällä niin sitten varmaan rupeaa tekemään sitä lattiallakin. Mutta vahtimatta ei voi jättää sängylle enää.
Kauheat voimat noilla pienillä. Osku nykii irti leluja jumppamattonsa lelukaaresta ihan tuosta noin vaan. Ja ne on siis sellaisissa lenksuissa kiinni. Ja sitteriin pitää aina muistaa köyttää kiinni, muuten osaa ""valuttaa"" itsensä sieltä pois.

Mies on taas mennyt takaisin töihin. oli siitä sairaslomasta jotain hyötyä. Enää ei tule marmatusta tekemättömistä asioista. on jopa kuulemma huolissaan siitä kuinka ihmeessä jaksan Oskun kanssa kun se on tuollainen vilpertti ja niin seuranhaluinen. On nyt jopa tajunnut, että mä olen tosiaan kuin töissä 24 h vuorokaudessa. Kiva vaihteeksi saada arvostusta. Mutta kauheasti ei hän auta vieläkään.
Kävi juttelemassa psykologin kanssa siitä paniikkihäiriöstään ja ahdistuksesta. Osku on kuulemma ollut yksi laukaiseva tekijä asiassa. Näkee kuulemma Oskussa itsensä pienenä ja pelkää epäonnistuvansa isänä. Hänellä kun ei ole ollut omassa isässä minkäänlaista esikuvaa. Mies ei muista esim. lapsuudestaan juurikaan mitään. Yhden tapahtuman sieltä toisen täältä. Tästä nyt sitten alkavat purkamaan vyyhtiä ja vastassa on luultavasti onneton lapsuus. Melko varmasti on pahoinpidelty lapsena isänsä toimesta. Saihan heidän äitinsäkin osansa nyrkistä...se tiedettiin jo etukäteen, mutta että mahdollisesti on lyönyt sitten lapsiaankin kun äiti ei ole ollut paikalla. Ei taida asiat ihan yhdessä yössä parantua. Pääasia, että joskus. Ja kovasti yrittää Oskun kanssa ollessaan. Tulee vain kuulemma niitä toivottomia hetkiä jolloin ei tiedä mitä pitäisi tehdä ja tekeekö oikein. Onneksi on myöntänyt tilanteen ja nyt saan jopa antaa vinkkejä ja ohjeita kuinka itse vastaavassa tilanteessa toimin. Ja kovasti nauttivat toistensa seurasta niinä muutamana tuntina mitä päivässä kerkeävät keskenään seurustelemaan =)

jeps! Täälähän minä yksinäni taas kirjoittelen. Mutta täytyyhän jonkun pitää meitä tuolla listoilla.

Tänään oltiin 5 kk neuvolassa. Tai siis 5,5 kk kun oltiin reissussa kun olis ollut oikea aika. Vieläkin oli Oskulle tullut tuo puoli kiloa painoa kuukaudessa, pituutta 2,4 cm ja pipokin kasvanut taas 0,7 cm...eli ihan kivasti menee vaikka tuo pituus meneekin edelleen -1 käyrällä. Paino onneksi on siellä nollassa.
Ihosta puhuttiin paljon ja kyllä se hirvittää jos ja kun se nyt kovasti atooppiselta näyttää hoitsunkin mielestä. Rankkaa tulee olemaan. Positiivista asiassa on kuitenkin se, että lähes kaikki vauvaiän atoopikot paranevat kouluikään mennessä. Mutta tarkkana saa olla. Toisaalta kun liika vesi iholla on huono ja kun jokapäiväinen pesu olisi kuitenkin todella tärkeä ettei tule tulehdusta iholle. Suihku tai pikaiset kylvyt ja sitten myöhemmin maks. 1 kerta viikossa uimahallissa saa käydä. Jos oikein pahaksi menee niin tulee valohoitoa. Ja rasvatakaan ei saa kuitenkaan kuin ihan maksimissaan kaksi kertaa päivässä. No, ehkä sitten kun asia varmistuu niin saadaan tarkat hoito-ohjeet.

Rokotekin saatiin. Katsotaan nyt sitten miten käy sen kuumeen kanssa, nouseeko vai ei? Hampaatkin vihdoin ja viimein näyttävät jo puhkeavan. Kaksi terävää reunaa näkyy jo ihan ikenen pinnan alla ja tuntuu teräviltä myös. Oli jo aikakin.
Osku vierasti virallisesti ekaa kertaa. Neuvolan tädille piti hiukan alahuulta väpättää ja sitten itkeä tirauttaa. Ja lähtihän se huuto siitä rokottamisestakin.
Viimeyönä heräsi kaksi kertaa syömään ja nyt odottelenkin, milloinka sitä päästään sosetta lämmittämään kun aamumaitokin meni vasta 9.30. Nukkuu niin autuaasti tuolla etten kyllä rupea herättelemäänkään.
Voi, tätä hellettä ja vielä lämpimämpää lupasivat! Meillä on sisällä yläkerrassa ihan kamalan kuuma ja ikkunoita ei kehtaa ihan selällään pitää kun sitten tulee vetoa. Mutta kyllä oli nukkuminen tuskaa viimeyönä. Hiki lensi varmaan meiltä kaikilta. Pitää hankkia jokin viilennin kesäksi kun ei voi kattoikunaakaan pitää auki ettei tule liiaksi vetoa. Plääh!
Onneksi ei enää tarvitse kauheasti pukea Oskullekaan päälle kun ulos lähdetään... ei tarvitse ihmetellä sitä tossuista ja hanskoista ulos luikertelemista...taitaa olla Oskun pravuuri.

Kauhea jano. Taidampa lähteä juomaan hiukan limpparia. Auringon paistetta kaikille!

Minä yritän kantaa korteni kekoon tässä jouluvauvojen nostamisessa ylös.
Me kävimme myös 5kk neuvolassa. Meidän tyttö ei silmäänsä räpäyttänytkään kun rokotettiin... Muutenkin esitteli neuvolantätille kaikki taitonsa; kääntyi molempien kylkien kautta, hekotti kunnon naurut ja huitoi leluja minkä ehti. Pituutta oli tullut 2,5cm ja painoa 0,5kg. Tosin meillä ei edellisestä neuvolasta ollut kuin 3,5vkoa kun oltiin viimeeksi vähän myöhemmin.
Tänään onkin ollut ihanan lämmin. Laitoin tytölle vaunuihin päiväunille bodyn, sukkikset, villasukat, äippäpakkauksen käsineet ja verkkaripuvun sekä päähän kypärämyssyn... Nukkui autuaana 3h mutta hikinen oli kun heräsi. En kyllä uskalla paljon vähentää, vaikka lupasivat huomiseksi ja viikonlopuksi vielä vähän lämpösempää. En tiedä auttaisiko jos vaihtaisi sukkikset potkareihin. Yhdet ohuemmat käsineetkin olisi.... Mitä muut on pukeneet vauvoille päälle??
Nyt pitää lähteä vielä pyykin raivaukseen. Sitten nukkumaan tytön perässä. Iskäkin on jo koisimassa.

Hui, siitä on jo vierähtänyt aikaa... hmmm paljon kun olen viimeksi kirjoittanut vaikkakin olen välillä käynyt lukemassa. Kasimir on nyt reilu neljä kuukautta 7270g 67 cm oli kolme viikkoa sitten ja nyt varmaan paljon enemmän. Huh hauis kasvaa kun häntä viihdyttää.

Kassu ei viihdy enää paikoillaan yhtään. Lattialla ähkii jo eteenpäin kovaa vauhtia välillä kierien välillä jalat masun alle ja siitä ponkaisu ja taas edettiin. Tänään aamulla jätin hänet hampaidenpesun ajaksi yksin matolle ja hups heijaa pieni mies oli ehtinyt jo kaapin alle. Ei siis voi jättää enää yhtään vahtimatta.

Kuolaa tulee myös valtavasti ja kovasti ikeniä hankaa eli varmaan hampaatkin tulevat pian. vielä ei tosin näy mitään, mutta voi kuulemma kestää kauankin ennen kuin puhkeaa.

Yöt nukutaan niin että 21-22 nukkumaan, mitä ennen peruna-porkkana velli sitten herää tutittamaan pari kertaa yöllä ja syömään n.04.00. Kuudelta ihan pirteenä ja otan viereen mihin yleensä nukahtaa vajaaksi tunniksi. Sitten ylös ja aamutohinoihin.

Päikkärit Kassu nukkuu ulkona tosin vähemmän ja vähemmän. 1-3 h mutta yleensä n.1,5. Tänään puin bodyn, verkkarit, sukat, neuletakin ja laitoin pehmeä pussiseen vaunukoppaan. Mittasin vaunujen sisältä lämpötilan ja mittari näytti +25c. Meillä on todella aurinkoinen etelä piha johon paistaa läpi päivän.

Meillä oli tossa puolitoista kuukautta sitten pieni episodi kun Kasimir nukkui vaunuissa tuossa ulkona ja rotta meni vaunuihin ja puri pientä kultaani. Jouduttiin kolmeksi vuorokaudeksi sairaalaan tiputukseen ja luojalle kiitos selvittiin säikähdyksellä eikä infektioita tullut. Kassun arvet ovat parantuneet mutta äidin sydämeen jäi ikuinen arpi. Hyi olkoon. Näistä tapauksista on kuullut vain kauhutarinoita, mutta ei olisi ikinä uskonut että oikeesti niin voi käydä. Meilläkin oli suojaverkko, mutta eihän rottaa pidättele mikään. Onneksi mieheni oli asentanut talon nurkille rotan ja hiiren loukkuja kun oltiin kuultu edellis yönä rapinaa välikatosta ja siihen se sitten napsahti. Hyvä niin . En uskaltanut nukuttaa kassua ulkona ennen kuin ihan pari viikkoa sitten. Aloin olla jo niin väsynyt kun ei nuku sisällä kuin vartin pätkiä ja yliväsyneenä sitten vaan raivoaa koko ajan.

Kauhee oon kirjoittanu kohta jo romaanin. Täytyy varmaan käydä useemmin niin ei tarvi kaikkee kertoo kerralla :)

Mietin myös jos ottaisi jo rattaat käyttöön kun ei vaunuissa viihdy eikä kyllä enää oikein mahdukaan.

Jenni: voi kauhistus! Rotta vaunuissa... apua. Minä olen hiukan laiska laittamaan sitä verkkoa, mutta tästedes laitan kyllä. Nyt alkaa kyllä ampparit ym pörräämään ja olisi kaameaa jos joku pörriäinen vauvaa pistäisi. Meillä ei onneksi ole hiiriä tai rottia näkynyt. Jänis juosta jolkottaa tossa tiellä harva se ilta muttei onneksi päivällä. Naapurin kissat kyllä hiiviskelevät. Miten ihmeessä se rotta sinne vaunuun kiipesi. Voi tavaton!!!Onneksi oli onni onnettomuudessa...
Kylläpä on Jennin Kassu kova menemään ja iso poika. Meillä tyttö kyllä vetää jalkoja vatsan alle mutta jalat aina vaan luistaa eikä matka etene. Ja sekös harmittaa. Selällään kyllä venkoilee menemään, varsinkin sängyssään...
Meillä kuolaaminen on hiukan vähentynyt niistä superajoista. Hampaita ei kyllä vielä näy eikä ikenet pullota. Kyllä niitä hampaita kutittaa kun koko ajan nyrkki suussa (käsi ihan verillä) tai joku muu esine. Puklurätillä oikein hankaa aina ikeniä. Käsissä olen nyt pitänyt sisälläkin käsineitä kun kädet ovat kaamean näköiset. Ja noin 5min. käsineet ovat sitten litimärät.
Meidän tyttö ei pissannut viime yönä ollenkaan. Viideltä menin vaihtamaan vaippaa kun tuli kakka ja vaippa oli muuten ihan kuiva. Sitten vielä kun sain vaipan pois niin kakkaaminen jatkui siihen hoitoalustalle. Hyvä, hyvä... Kahdeksan jälkeen otettiin sitten vähän ilmakylpyä niin sitten vasta tuli pissa. Kakka oli jo tullut toisen kerran ja oli vihreetä ja valkosta seassa. Ajattelin että onkohan ripuli. En tiedä. Ja kun pissaakaan ei ollut tullut koko yönä vaikka yleensä aamulla vaippa painaa ""ainakin kilon""... Onko kokemuksia???
Yks kaveri oli lukenut jostain että 5kk vanhoille olisi hyvä aloittaa pottaharjoitukset. Oletteko aloittaneet? Meillä ei vielä ole edes pottaa....

Odottelen tässä pesukoneen lopettamista ja raapustan muutaman rivin.

Jenni: Kauhistus! Rotta! Meillä onneksi on noi tehopyydystimet takapihalla, joten ei tartte rottia, hiiriä, myyriä tai mitään lentäviäkään pelätä...ja hyvin saavatkin niitä kiinni...harva se päivä on joku raato kivetyksellä...vaikka piha onkin aidattu etteivät naapureita lähde kiusaamaan. Ei sitä uskoisi, että tällaisella siistillä asuinalueella mitään rottia olisi, mutta olenpa nähnyt monesti kuinka kissat niitä raahaa saaliinaan. Onneksi kuitenkin Kassu ei saanut mitään vakavampaa siitä puremasta... eihän sitä tiedä mitä kaikkea ne rotat levittää.

Ulkovaatetus on kyllä välillä ihan hakusessa. Nytkin on taas + 20 ja ei edes tuule. Kyllä meilläkin mennään vain sisävaatteet + kesäulkopuku (ohut kangasvuori) paksuimmillaan. Ja jos töppösiä yritän Oskulle laittaa niin ovat kyllä samantien poispotkitut, samoin lapaset/tumput Osku osaa repiä itse pois. Myssystä kysyin neuvolassa, kun Oskun ihottuma pahenee selkeästi liian kuumasta ja nyt sitä on päässäkin. Täti sanoi, että ihan hyvin voin jättää näillä ilmoilla myssyn pois. Korvatulehduksen saa joko niin että on vettä korvassa ja sitten tuulee suoraan korvaan tai sitten niin että ensin kylmettää kaulan tai niskan. Ihanaa, vaunut kun on niin suojaisat ettei sinne suorillaan tuule. Hiukan helpottaa tuota meidän kuumakallea. Osku jos itse valitsisi niin päällä olisi vain vaippa jos sitäkään.

Minni: olisiko hampaita sittenkin tulossa. Oskulla meni maha löysälle sillon kun niitä rupesi sinne ikeniin nousemaan. Ja meillä oli kädet kanssa ruvella kunnes Osku keksi ne purulelut. Nyt osaa jo käyttää itsekseen vauvojen hammasharjaa ja hinkkaa sillä ikeniään.

Jaaha. Pesukone on hiljaa...pyykkinaru kutsuu!