Itsetehdyt joululahjat ketju

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"muumi"
Mä en ainakaan tahdo nurkkiin enää mitään itse tehtyä virkkausta tai nypläystä tai muuta krääsää.
Sitä on muuten liikaakin. Onko kummin kaimoille pakko tehdä jotain sontaa.
Itse tehty hillopurkki vielä menee, mutta anoppilaan tai vanhemille ostetaan tarpeellista. Ne kysytään
etukäteen tai sitten viedään vain kukka.
Lapset ovat asia erikseen.
 
"vieras"
Olen kyllä samoilla linjoilla, että ne itse tehdyt ihanat virkatut koristeet ei kyllä oikeasti ole mikään hyvä lahjaidea. Aivan liian monilla ne kulkeutuu samoin tein kaapin perukoille ja hieman myöhemmin roskiin (eihän niitä voi kirpparillakaan myydä kun se tekijä voi ne siellä nähdä). Mieluummin siis kulutuslahjoja suosin. Me teimme viime vuonna paholaisen hilloa. Toki tuossakin on se riski että jollain jää syömätä (niin kuin huomasin ainakin yhdellä kaverillä jääneen), mutta ainakin ne on helpompi hävittää vailla huonoa omatuntoa.

Tänä vuonna mietin rakentavani jonkinlaisen sushikorin veljelleni lahjaksi. Anoppi saa todennäköisesti itse tehtyä saippuaa.
 
meillä
Minäkin tykkään ennemmin saada esim. syötäviä lahjoja, kuin koristeita. Pannulaput, sukat jne. joille on joku oikea käyttötarkoitus, on kyllä ihania :)

Itse kudon varmaan muutamat villasukat. Naapureille viedään perinteisesti joulukakut.
 
[QUOTE="vieras";27221332]Olen kyllä samoilla linjoilla, että ne itse tehdyt ihanat virkatut koristeet ei kyllä oikeasti ole mikään hyvä lahjaidea. Aivan liian monilla ne kulkeutuu samoin tein kaapin perukoille ja hieman myöhemmin roskiin (eihän niitä voi kirpparillakaan myydä kun se tekijä voi ne siellä nähdä). Mieluummin siis kulutuslahjoja suosin. Me teimme viime vuonna paholaisen hilloa. Toki tuossakin on se riski että jollain jää syömätä (niin kuin huomasin ainakin yhdellä kaverillä jääneen), mutta ainakin ne on helpompi hävittää vailla huonoa omatuntoa.

Tänä vuonna mietin rakentavani jonkinlaisen sushikorin veljelleni lahjaksi. Anoppi saa todennäköisesti itse tehtyä saippuaa.[/QUOTE]

Meillä on joululahjaksi saatu virkattu enkeli, joka on meidän aarre. Joka joulu roikkuu kuusessa, vaikka enkeleistä en noin niinkuin muutoin pidäkään.
 
Olen tehnyt lahjaksi monille huovutettuja tonttuja ja enkeleitä. Niitä on toivottu lisääkin. Ja lahjan saajat ovat kysyneet, että teenkö niitä heille, jotta voivat itse antaa niitä lahjaksi. Nyt tonttujani on Espanjassa ja Italiassa asti. Joka toinen vuosi anoppi ja äitini toivovat uudet kranssit ulko-oveen.

Että ei ne kaikki koristeet ole ei-toivottuja...

Syötäviä toivotaan yhtä lailla kuin koristeita. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Angelinaa...
"leah"
[QUOTE="muumi";27221471]jos niitä tehdään Espaanjaan asti se on sitten jo bisnestä ja se on asia erikseen.[/QUOTE]

Ei se mitään bisnestä ole, jos siitä ei makseta mitään :)

Teenhän mäkin jatkuvasti tilaustyönä villasukkia, materiaalien ja postikulujen hinnalla (hiukan jopa alle)
 
  • Tykkää
Reactions: Angelinaa...
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;27221420:
Olen tehnyt lahjaksi monille huovutettuja tonttuja ja enkeleitä. Niitä on toivottu lisääkin. Ja lahjan saajat ovat kysyneet, että teenkö niitä heille, jotta voivat itse antaa niitä lahjaksi. Nyt tonttujani on Espanjassa ja Italiassa asti. Joka toinen vuosi anoppi ja äitini toivovat uudet kranssit ulko-oveen.

Että ei ne kaikki koristeet ole ei-toivottuja...

Syötäviä toivotaan yhtä lailla kuin koristeita. :)
Siinä on just se pointti, että niitä koristeita kannattaa tehdä VAIN niille jotka niitä pyytää. Niille jotka ei erikseen pyydä, kannatta amieluummin antaa jotain muuta.
 
Olen tehnyt erilaisia syötäviä, ja lisäksi bambulangasta tiskirättejä. Villasukkia, siivouslahjakortteja, piparitaloja (olivat todella pidettyjä, monena vuonna tein sukulaisille!).

Arvatkaa, mitä olisi IHANAA saada?
Lapsille lorupussi, joku missä olisi huolella tehdyt kauniit kortit ja kivoja loruja:)
Oiskohan mulla vielä tallessa kouluun aikanani tarttemat lorut. No jos joku tähän täkyyn tarttuu niin huudelkoon täällä. Kaivelen sit oisko lorut koneella.
 
Minä tapaan tehdä toiselle äidilleni joka vuosi valokuva-albumin menneen vuoden perhetapahtumista. Vastaava allakka myös suosittu mutta kumpikaan ei taida olla oikeasti kovin edullinen toteutukseltaan (10-50 eetua).

Kauniisti sidottu kauralyhde voisi olla edullinen "kukankorvike"?
Taikataikinasta ja kauniista nauhasta + vanhoista kukkakoreista säästetyistä koristeista voi kasata alle 5 eetun "näyttävän" lahjan.

Kotitekoinen sinappi tai piimälimppu?
(Rakastan molempia vuosittain saamiani.)

Hauska (kauniisti, ehkä valokuvin höystettynä - ne kun maksavat printattuna noin 10 senttiä kipale - kokoonkasattu) lahjakorttivihko tyyliin " tällä saat lunastaa hieronnan vuonna 2013", "tällä saat lunastaa yhden ikkunanpesun 2013", "tällä kortilla voit lunastaa lemmikkisi yhden viikon hoitopaikan lomasi aikana" jne?

:)
 
[QUOTE="vieras";27221332]Olen kyllä samoilla linjoilla, että ne itse tehdyt ihanat virkatut koristeet ei kyllä oikeasti ole mikään hyvä lahjaidea. Aivan liian monilla ne kulkeutuu samoin tein kaapin perukoille ja hieman myöhemmin roskiin (eihän niitä voi kirpparillakaan myydä kun se tekijä voi ne siellä nähdä). Mieluummin siis kulutuslahjoja suosin. Me teimme viime vuonna paholaisen hilloa. Toki tuossakin on se riski että jollain jää syömätä (niin kuin huomasin ainakin yhdellä kaverillä jääneen), mutta ainakin ne on helpompi hävittää vailla huonoa omatuntoa.

Tänä vuonna mietin rakentavani jonkinlaisen sushikorin veljelleni lahjaksi. Anoppi saa todennäköisesti itse tehtyä saippuaa.[/QUOTE]

Minä tein "start"-paketin sushiin viime vuonna sisaruksilleni. Riisin, wasabin, maton, levän,inkiväärin, jne laitoin itse aaltopahvista taittelemaani rasiaan, jonka päälle liimasin sushia ahmivan 1 v lapsenlapsen kuvan + ohjeen omaan kotisushiini.

Sain paljon myönteistä palautetta.
(Ja pari kysymystä, jotta saako kuvaa ja ohjetta käyttää uudelleen lahjoissa ensi vuonna...)

Saa.

:)
 
"Gloria"
Viime vuonna tein mm. saaristolaisleipää, karpalohyydykettä, rockyraodia, minttusuklaakonvehteja, villasukkia. Ai niin, entiselle anopille lapsista kalenterin. Kaikki tykkäsivät kovasti :) Osaan koreista laitoin myös kuivattuja suppilovahveroita.

Itse taas sain mun mummulla korin, missä oli koko perheelle villasukat/tossut, mariannekakku, sienisalaattia ja perunalaatikkoa. Ihania nää itsetehdyt lahjat :)

Siskon kanssa taas tehdään niin, että mä leivoin hänelle saaristolaisleivät (jotka hän antaa eteenpäin omissa lahjakoreissaan) ja hän tekee mulle mun lahjakoreihin sinapit itse.
 
[QUOTE="Gloria";27222469]Ihania juttuja oot värkänny. Mun suosikki oli toi pehmolelu, aivan mahtava :) Mä oon miettiny, että lopulta opettelisin itse virkkaamaan niitä pyöreitä mattoja... En oo vaan vielä saanut aikaiseksi :)[/QUOTE]

Kiitos :)
Niiden mattojen virkkailu on kivaa. Siihen tulee himo kun on aloittanut :D Mä virkkailen trikoopaloista koreja uuteen kotiin :)
 
Booty: Minkä kokoisella koukulla teet? On ollut vuoden verran suunnitteluasteella tämä, kun en osaa päättää minkä kokoisen koukun ostan :ashamed:
kympin koukulla yleensä. Riippuu tosin kuinka leveää kudetta leikkaan.

Ostin juuri Jätti-Rätistä valmista kudetta ja se oli aika leveää. MIelestäni kympin koukku oli liian pieni ainakin siihen kuteeseen josta tuolle pikkuiselle virkkasin pikkuruisen korin ja hyvin pienen maton :D

Tuossa linkissä oleva sukkakori on tehty muistaakseni 7 koukulla. Leikkasin vähän liian kaposta kudetta. Mutta nyt jo osaa vähän katsoa tuota leveyttä.
 
Minä tapaan tehdä toiselle äidilleni joka vuosi valokuva-albumin menneen vuoden perhetapahtumista. Vastaava allakka myös suosittu mutta kumpikaan ei taida olla oikeasti kovin edullinen toteutukseltaan (10-50 eetua).
Näitä mekin teemme. Tosin sellaisella toteutuksella, että ostan uudet albumit ja annan ne tarvittaessa joululahjaksi ja kuvia lähetellään pitkin vuotta lisää. Sitten kun pääsemme Mummilaan ja Fammulaan käymään, niin siellä sitten kirjoittelen kuvatekstit. Albumit ovat osoittautuneet todella rakastetuiksi. (Asumme kaukana ja näin isovanhemmat näkevät kuvista lapsukaisen kasvun. Kuvat eivät ole kuulemma sama juttu tietokoneelta katsottuina. :D)


Kalenteri tehdään usein miehen ottamista luontokuvista. Hän harrastaa makrokuvausta, niin kaikenlaisia ötökkä-, perhos-, sieni- ja kukkakuvia meillä riittää. :D

Olen käyttänyt tuota "sushikori"-ideaa intialaiseen ruokaan. Intialaisia mausteita ja reseptejä kauniiseen koriin. Sitähän voi soveltaa vaikka minkälaiseen ruokaan. Esim. mittaa valmiiksi kuivat aineet browniehin ja laittaa ne kauniisiin purkkeihin ja kirjoittaa ohjeen mukaan jne.
 
Viimeksi muokattu:
Tein viime vuonna sisarusten teineille virkatut talvipipot. Joka vuosi olen tehnyt lähisukulaisille villasukat (he käyttävät villasukkia ahkerasti ). Kuivakakkuja olen vienyt myös missä ollaan käyty joulun aikoihin kylässä.
 

Yhteistyössä