*HUHTIKUUN MASUASUKIT* Tammikuussa <3

Eilen oltiin shoppaamassa ja ostettiin vihdoinkin sänky ja patja.Mutta jätettiin ne sinne lastentarvikkeeseen oottaan.
kaapin sain näppärästi täytettyä.Ei olisi uskonut että vaatteita olisi vaaville kertynyt jo noin paljon.Mutta kiva niin,eihän niistä ole kuin 2 osaa ite ostettua=)

Pitäisi ruveta pähkäilemään tota tän vuoden veroprosenttia ettei ihan pieleen mene!
 
onko teille muuten tullut vielä ä-rahapäätösiä, tai äitiysavustuspäätöstä?
sori, kun en ihan tuolta kaukaa jaksanut lähtee haeskeleen :ashamed:

mä otin itse rahana tuon äitiysavustuksen, huomasin esikosta, että jäi käyttämättä suurin osa pakkauksen vaatteista, makuupussi ym. on ollut käytössä, ja onneksi tallessa.
 
Heippa!

Kovia naisia ootte kirjottelee, oma aktiivisuus ei kyllä kukoista... Mutta hiukka aattelin kuulumisia laittaa.


Ensinnäkin HeidiNea sokerirasituksentulokset sinulla on ihan normit, ainakin meidän kunnan rajojen mukaan.

Minä olen yksi rd:n kanssa kamppaileva. Nyt kotona mittari, jolla mittailen kahden viikon ajan kolmena päivänä aina aterian jälkeen. Arvot ovat olleet oikein hyviä, paitsi yksi paasto oli yläkanttiin. Ruokavaliolla näyttäisin siis pärjäävän onneksi.

Hyviä puolia tässä ruokavaliossa on, että painoa ei ole koko raskausaikana tullut kuin kilo. En kyllä tosin pystyisi varmaan kävelemään, jos 20kg:tä napsahtaisi sillä lantionluut on niin höllät. Kohta toinen jalka menee eteen ja toinen taakse...

Joku tuolla tuskaili rd:n ruokavaliojuttuja. Tietysti 1600 kcal on vähän ja energiaa voi lisätä oman tarpeen mukaan, on suuntaa antava. Jos esim. liikkuu paljon niin silloin voi hiilareitakin syödä enemmän mutta muuten energia pitäisi koostaa vähähiilarisista ruuista, koska juuri ne hiilarit nostaa verensokeria, joka puolestaan kasvattaa vauvaa. Jos äidin sokeritaso on raskausaikana korkea, lisääntyy vauvan insuliinin tuotanto ja kun syntyy laskeekin sokeritaso vauvalla liian alas joka tuottaa sitten ongelmia vauvalle. Mutta eipä kai koko juttu kaadu yhteen kinuskikakkupalaan :D

Äitiysavustus ja -rahapäätöksistä Otin äitiysavustuksen rahana, on nuita vauvan vaatteita vaikka joka lähtöön. Rahapäätöskin on tullut ja ihan kivaltahan tuo näytti kun pari vuotta on mennä kitkutellut melkeisti kotihoidontuella :)

Noh, noin 10 vkoa vielä ja sitten sais vauvan maailmaan...

SydänAlma ja Nyysä 30+4
 
millipilli
nannuli, äitiysavustus päätöksessä meni alle viikko ja äitiyspäivärahastakin KELAsta soittivat jo alle viikossa, mutta siitä päätös tulee vasta myöhemmin kun haluavat siihen mun helmikuun tulot vielä.

muoks. en muuten tiedä vaikuttiko tuohon käsittelyn nopeuteen se, että mä tein ne hakemukset sähköisesti KELAn sivujen kautta

Nyt on pakko hehkuttaa!!!! Mullahan on kova yritys valmistua vielä toukokuussa... jota nyt hiukan hämmentää se, että mulla on ne kolme tenttiä vielä maaliskuun lopussa ja kolme päivää koulua huhtikuun lopussa + toukokuun alussa :whistle: Mutta... anyway. Tiistaina olin uusintatentissä tekemässä kaksi tenttiä joiden kanssa oon takunnut ihan huolella ja toisesta niistä oli viimeinen uusintamahdollisuus. Jos ei ois mennyt läpi niin oisin joutunut syksyllä käymään koko kurssin uudestaan. No, molemmat tentit meni läpi!!!!!!!

millipilli & Frank 29+4
 
nannuli: Mä jätin hakemuksen 9.12.08 ja päätös äitiysavustuksesta tehtiin 19.12.08. Pakkaus oli tilattu 23.12.08 ja tuli siitä noin kahden viikon kuluessa (7.1.09 oli noudettavissa). Äippärahapäätöstä ei näy eikä kuulu. Tosin soittelin tuossa kelaan reilu viikkoa takaperin ja sain selville ettei palkanlaskija ollut vielä toimittanut omaa liitelomakettaan ja hälle kun soittelin niin oli siellä päässä tapahtunut kämmi. Lupasi toimittaa hetimiten, joten nyt sitten taas odotellaan.
 
Onnea millipilli! Toivotaan, et pääset keväällä raahautumaan kouluun :).

Mä jätin viime viikon maanantaina paperit ja 2.12 netissä äitiysavustushakemuksen. Mitään päätöksiä ei oo tullu. Jotenki tuntuu, että ei oo ihan menny putkee kelan kanssa nää jutut ku ensin hukkas paperit ja nyt niillä kestää tehä päätöksiä.
 
Heipsan kaikille masumammoille!

Namnam, masu täys ruokaa, jaksaa kirjottaa :D

Ihania masukuvia!! :) ja vaavimasulle mä veikkaisin poikavauvelia :)

Nannuli ja Manna ja muut joilla verta vuotaa nenästä.. mulla vuosi kanssa yhdessä vaiheessa jatkuvasti, mutta nyt on loppunu.. mä hain apteekista keittosuolatippoja (suosittelivat siellä), niitä samoja, joita laitetaan lapsillekin.. mulla ainakin auttoi, kannattaa kokeilla! :)

Ziki, kyllä se olo helpottaa :hug: , ei täälläkään mies jaksa joka bodysta innostua mitä kaupasta kannan :D ja kampaaja piristää varmasti, sinne on aina ihana päästä rentoutumaan! :) nauti huomenna!! =)

Äitiysraha ja äitiysavustus päätöksessä mulla meni päivää vajaa viikko, vein paperit torstaina 8.1 ja päätökset oli tehty keskiviikkona 14.1 eli yllättävän nopeeta toimintaa oli.. Ens viikolla saa varmaan hakea äitiyspakkauksen postista! :) ihanaa :heart:

Onko kellään kokemusta Ikean Hensvik pinnasängystä? tai Brio Two pinnasängystä? mitä ootte tykänneet? :)

eikai tällä kertaa kummempia, jaksuja kaikille! :)

Sannismami ja masuvauva 26+4
 
AAM
millipillille :hug: :flower: toivotaan että saat loputkin opiskelut reilaan ennen varsinaista vauvarumbaa :)

Miesten kanssa :headwall: joo tiedetään, esikoisen kanssa stressasin nyt en jaksa :D se on mörö mikä mörö, kun se ei oo niin konkreettista niin no ymmärtäähänsen ko ei oo tossa nivusiin potkimassa sitä :kieh: ja sen selkää särje tai lonkkaa jomota ko nousee punkasta, tekis mieli pesäpallomailalla huitasta tonne alaselkään ja tossa sulle pintamakua mun tulevista kivuista :xmas:.

AM & hippunen 28+3 :heart: :heart:
 
Mie katoin et mitä hittoo, tänään ei oo kukaan kirjoittanut mitään, et onko mulla mennyt kuukauden vaihtuminen ohi vai onko tää pino muuten vaan laitettu telakalle... Sit älysin et kellohan on jo vaikka mitä!!! Ei oo yhtään mitään raskaustarkkaavaisuushäiriötä, ei...

Ihania masuja monella! Harmittaa kun ei ole saanut aikaiseksi ottaa omasta masusta kuvia. Meidän kamerasta on salama paskana ja vähän hankala yksin päiväsaikaan kuvia ottaa ja illalla ei sitten valo riitä :headwall:

Miekin suunnittelin tekeväni työn ohella aloittamani opinnot päätökseen tässä ennen vauvan tuloa mutta saas nyt taas nähdä. On niin saamaton olo eikä mikään muu kuin vauva jaksais kiinnostaa. Hyvällä mallilla ois kyllä jo osa näytöistä että ei ois periaatteesta iso homma koko revohkaa pulkkaan pistää mutta saamattomuus rajoittaa kummasti :( Ihanaa että Millipilli jaksaa ja tsemppiä uurastukseen! Ehkä miekin innostun...

Liitoskivut on täällä tällä hetkellä pahin riesa. Häpyluu huutaa hoosiannaa jo pelkästään levossakin, puhumattakaan sitten esim. kävelyn yhteydessä. Ja supistelut rajoittaa kummasti kävelyäkin. Ajattelin ensi viikolla kokeilla, josko kuntosalilla antaisi polkea pyörällä niin siirtyisi käppäilystä pyöräilyyn. Meinasin tänään jo taksin tilata kotimatkalle kaupasta kotio kun mummotkin ois varmaan ohitse pyyhältäneet...

Nyt nukkumaan, öitä mammat ja masut!

Sanni-Maria ja pikkunen 31+6
 
Meikä heräsi neljältä ko näki pahoja unia.Ja siitähän vaavi innostui ja sitten ei ollakkaan nukuttu.Yllättävää että nyt kauhea nälkä vaikka muuten saatan syödä ns.aamupalan vasta puolilta päivin,mutta kun ei saa syödä niin sitten tarttis saada=)

milky 27
 
nannuli32 mä vein kelaan paperit 31.12 ja ne odottaa
siellä nyt palkanlaskijan paperia
palkanlaskija ainakin lupasi hoitaa sen kelan tällä viikolla...
tiistaina tuli kuitenkin päätös äitiysavustuksesta ja saan
äitiyspaketin sen mukaan
kahdenviikon sisään. jesh!
 
Moikkelis..

Noista kelan jutuista..Mulle tuli ainaki kaikki päätökset samalla kertaa ja paketissa meni vajaa vko kun sit jo oli postissa..Mut kotihiodontuesta eti vieläkään ole päätöstä kun eivät sitten olleet mulle soittaneet että pitäs toimittaa yrittäjän tuloselvityslomake!!! No eilen sit vein sen kirjanpitäjälle täyteltäväks ku oli sellasta teksti mihkä mie en osannu mitää laittaa.. Niin että kannattaa soittaa jos ei kuulu jos niillä vaikka puuttuu jotai ja ajattelevat vain että toimitatte myöhemmin..
Tossa ois 28vko edellisestä raskaudesta..Edestä en ikinä ottanu kuvia sillon ku se oli niin kauheensuippo se maha eestäpäin..


Ja alapuolella on vkoa ennen synnytystä 36+2 kuva edellisestä raskaudesta..

Jotenki näyttää nyt noissa kuvissa samalta toi masu mut ittestä tuntuu että nyt on erilainen..Ja toi napa mua häirittee ku se nyt on pullahtanu..

Laala
sf tais olla 24 tai 25 viimeks neuvolassa.. Samaa luokkaa on ollu joka kerta..

Nyt ei taa smuista muuta mitä täällä oli ollut puheenaiheena..
No noista kivuista..
Mula on nyt vähän parempana vaihteeks ollu noi lonkat jne,mut vähä meinaa nivuset taas kipuilla,mut ei mitään pahaa verraten edellisiin raskauksiin tässä vaiheessa..
Oikee lonkka vähä juilii vieläki..Närästystä on jonki verran mut ei tartte kuiteskaa rennietä paketti tolkulla onneks vetää niinku ennen..
Mutta jospa siinä taas olis tälle kertaa juttua..Pitää selata noita poikien vauvakuvia kun nyt ne toho koneelle laitoin levyltä..

Hyvää päivänjatkoa ja parempia vointeja kaikille!!!

Vaavimasu ja napukka 28+2
 
Vaavimasu ootko sä sit jotenki kauheen lyhyt kun tuo maha näytti niin järjettömän ulkonevalta kuvissa? :D Mulla on sf sama ja mun mielestä maha näyttää ihan säälittävän kokoiselta sun palloon verrattuna. :LOL:

Kelan toiminta on vähän liian hidasta mun makuun ainakin täällä Turussa päin. Mä postitin paperit kans viime vuoden puolella (olisko ollu 30.12 tjsp?) ja edelleenki on vaan Asiakirja vastaanotettu. :kieh:

Liitoskivuista ei kauhean suurta ongelmaa, paitsi että aamuisin tuntuu että ehkä halkean nivusista ja häpyluusta lähtien mutta sit kun hetken on jalkeilla niin se menee ohi. :) Niinku oon aiemminki sanonu, joku vois armahtaa mut istumisesta, liikkuminen ei tuota ongelmaa.

) .) Saa pitää peukkuja että mua ei revitä kappaleiksi, meen pitää 8. luokan matikantuntia kymmeneksi ja on taas sellanen olo että en tiiä mitä oon tekemässä. Vastahan mä syksyn pidin matikkaa siel koulussa, mut sillon oli lukiolaisia ja ne oli kivoja ja helppoja käsitellä. :D

LISÄYS: Just kun ehtisin KELA:sta valittaa niin nyt ne on EILEN myöntäny mulle äitiysavustuksen, äippärahan ja sit siel lukee että lapsilisä alkaa 1kk vauvan syntymästä!!! :D :D :D Jee mä oon oikeesti tulossa äidiksi! :D Ihihihiiii nyt ei voi olla kuin hyväntuulinen tänään! :D Kaks viikkoa ja pakkaus on täällä!!! :D :D :D :D

Laala ja Punkero rv27+3
 
ihania massuja =)
unettomuus vaivaa täälläkin, tai siis toi öinen vessaravailu ja sen jälkeen ei oikein unesta saa kiinni. mulla on tällä vkolla alkanut pahoinvointi siis samanlainen kun alussa, kuvottaa,onko kellään muulla samaa?pääkipu ja väsymyskin vaivaa liekö siitä että hemppa oli sen 105..

sf-mitasta oli joku huolissaan. mulla kanssa tosi pieni viikkoihin nähden. joten joudun menemään taas tänään neuvolaan, vaikka vkko sitten siellä piipahdin. oli rvkolla 28 vain sf- mitta 24 ja alakäyrän alapuolella mennään. Kuten moni sanoo riippuu mittaajasta, mikä on taas veikeetä, kun aina on ollut eri mittaaja (olen siis tavannut vain sijaisia, en kertaakaan omaa neuvola tätiä raskauden aikana)..

supituksia on alkanut tulemaan ja menkkamaista kolotusta. supparit on välillä kivuliaita ja liitokset kiukuttelee kuten on koko raskauden tasasesti tehneetkin. kuten Sanni-marialla mulle kävely tekee eniten haittaa.

Kelan papereissa ja paketeissa meni mulla yli kuukausi ennen kuin sain, vein joulukuun toinen päivä ja paketti tuli viimevkolla postiin,näin täällä suunnalla helsinkiä.

ja tosta neuvolan punnituksesta piti kysellä, onko teillä sama meininki että kaikki vaatteet päällä siihen vaa´alle? siis kengät ja kaikki. meillä punnitaan siis noin. ja mä kun olen sellanen vilukissa että mulla on usein kahdetkin housut farkkujen alla niin se vaaka sitten näyttää ihan omiaan. viime kerralla 4 kiloa enemmän kun muut vaa´at :LOL: :LOL: :LOL:

ja treffit sopii maaliskuussa ja aamulla ja vkolla ja sanomatalolla oikein hyvin :D
 
Huomenta


Neuvolan punnituksesta: Meillä myös vaatteet päällä, mutta ei sentäs kengät jalassa.

Liitoskivut: Argh :kieh: Täällä sama vaiva ja on pahentunut tässä viikon parin sisään. Häpyluu todellakin huutaa hoosiannaa ihan levossakin. Suojatiellä ei meinaa ehtiä valoista yli kun kävely on tooodella hidasta.


Ruttana & Beanie 30+2 :heart:
 
millipilli
punnitus, täällä punnitaan vaatteet päällä mutta ilman kenkiä

nenäverenvuoto, jeps, mulla samaa vaivaa... esikoista odottaessa oli myös

Ja sitten voihan PYLLY... meillä poika on ollut viimeisen 7kk täysin terveenä (vaikka on päiväkodissa). Ei oo ollut kuin pientä nuhaa ja yskää sen jälkeen kun kesällä oli keuhkokuumeen vuoksi sairaalassa. No, nyt sitten naureskelin että kai se sairastuu nyt kun mies lähtee kertaamaan. Poika on AINA silloin kipeä kun mies on jossain. Nooooo, nyt sitten poika yskii ja on tukkoinen ja mulla on kurkku kipeä |O

Tunnin päästä neuvolaan ja sit poitsun kanssa parturiin. Palailen neuvolakuulumisten kanssa myöhemmin. Lumista päivää kaikille!

millipilli & Frank 29+5
 
huomenia,

pientä taukoa on kirjoitteluun tullut, kun työt tuppaavat päälle ja iltaisin tosiaan väsyttää kovin.

Äippärahapäätöksistä: vien ihan henkilökohtaisesti kelaan joskus 9.12. ja äippäpakkaus tuli 2.1. ja päätös rahoista nyt 19.1. Verokortinkin prossan jo ehdin myös muuttamaan vastaamaan nyt tuloja. Palkkaa tulee kuitenkin kesäkuuhun saakka ja sitten sitä äippärahaa.

SydänAlma ja aika moni muukin täällä mittailee sokereita. Mulla on kanssa oikealla ruokavaliolla pysyneet arvot aika hyvin rajoissa ja mun paastoarvot on aina alla viiden, mutta sitten tunnin jälkeen tulee reipas nousu, jos hiilareita tai hedelmäsokeria syön liikaa.
Söin palasen käpykakkurullaa ja tunti sen jälkeen sokerit oli yli 12. Eli taitaa mun makean herkuttelut olla ohitse. Olen myös huomannut, että tuoremehu mulla nostaa sokereita nopeasti, mutta lounaalla voin syödä ihan normaalisti ja sokerit pysyy jossa 6-7 välissä. No painoa ei ole tullut pitkiin aikoihin ja suunta taitaa olla laskussa.

Nenäverenvuodosta: mulla ei varsinaisesti vuoda verta, mutta limakalvot on sen verran kuivat, että niistäessä verta tulee.

Millipillille: toivotaan, että valmistut tänä keväänä suunnitelmiesi mukaan. Ahkera olet - mulla opiskelu(harrastus) on kyllä jäänyt vähemmälle, kun kaikenlainen vauvanäpertely vie vapaa-ajan.

Tutsa: jos meilläkin punnitus on vaatteet päällä, mutta kengät jätetään jo eteiseen. Ja kyllä se neuvolan vaaka näyttää enemmän kuin kotivaaka - ero on tosin vain puolisen kiloa.

Taitaapi olla koko Suomessa aika talvinen keli,
siispä talvista perjantaita toivotellen mimuli ja poitsu 29+5


 
tervehdys!
kelasta: postitin paperit n.3 viikkoa sitten ja eilen olivat tehneet päätöksen.
verotuksesta: sain uuden verokortin joka oli laskettu työtulojen mukaan, tiesin mitä tulen saamaan äippärahaa ( saan samaa kuin kolmosestakin ) ja muutin verokortin. hulluinta on se että jos olisin töissä -tienaisin enemmän- veroprosentti pienempi. nyt kun olen kodinhoidontuella ja sitten äippärahalla -tulot pienemmät - veroprosentti suurempi. siis ihan pee...stä! kelahan ottaa vähintään 20%. pienistä tuloista järkyt verot!!!

(.) ei uutta tällä rintamalla. potkitaan ihan pirusti... :D

iltsu & beibe rv ?
 
huomenia mammat!!
juu mä vein 5.1 noi paprut, mutta olen varautunut odottaan, kanssa tottuneena tohon kelan ei niin ripeeseen toimintaan!!
mä en ole saanu mitään päätöksiä, eikä ainakaan nettipalvelussa sanota edes että hakemukset olisi sinne saapunut tai vastaanotettu.

kävin eilen Reiman ale myynnissä, ja USKALSIN ostaa sellasen gollege-haalarin ja potkarit kokoa 50 ja TYTTÖJEN värityksellä :D olivat puoleen hintaan, joten jos nyt ultrakone erehtyy niin ei pahasti ainakaan mennyt rahaa hukkaan, ja varmasti saa joskus eteenpäin..en vaan voinut vastustaa :)

nivuskivut ihan kamalat!! tänään lähetäänkin etelä-suomeen reissuun perheen kanssa, jos huomenna vaikka huimalaan suuntaisi ton esikon kanssa, ja palkitsisi itsensä Ikealla :D

- nannuli ja tyyppi rv. 26+2
 

Yhteistyössä