*HUHTIKUUN MASUASUKIT* Tammikuussa <3

Huomenta täältä Tampereelta ja kiitokset Zikizikille uudesta pinosta! Mahtavia masuja näkyy olevan muillakin mameilla. Multakin kysyttiin vasta, että olenko varma, että vauvoja on vain yksi... =) Väsy on edelleen kauhea ja nukahdankin joka ilta viimeistään 9. Olen istumatyössä ja selkä on kyllä alkanut pahasti vaivaamaan. Katsotaan nyt kuinka kauan kykenen vielä töissä olemaan. Seuraava neuvola on vasta 13.1. ja silloin onkin lääkärintarkastus. Supistuksia on ollut päivittäin, mutta onneksi eivät ole olleet kipeitä. Tänään on muuten 26 viikkoa täynnä!
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE!

:kieh: saikkuahan sieltä tuli ja vielä 3 viikkoa!! en usko että normaaliin työrytmiin enää tulen palaamaan. kohdunsuu oli kiinni, mutta muutosta edelliseen (kk sitten) oli huomattavasti. sain (onneksi) lähetteen äippäpolille ultraan. sinne varmaan kahden viikon sisään.

hassua kuinka mua alkoi oikeen itkettään kun saikulle laittoivat. tilanne ei ole siis vielä paha, mutta heti tuntui että on jotenkin epäonnistunut :ashamed: panoa tullut liikaa ja turvotusta on tosi paljon. nyt viikon välein seuraa neuvolassa pissaa ja verenpainetta |O tulee olemaan pitkät 3kk edessä, jos tosiaan sinne asti vauva pysyy kyydissä.

mitä ihmettä te jotka ootte jo saikulla olette tehneet kaiket päivät??!! mä kyllästyn ihan täysin |O oon säästellyt kaappien siivousta ja vauvan vaatteiden pesua sekä huoneeen sisustusta äitiyslomaa varten. ei ole kyllä mitään tekemistä ja tää on pitkä aika. hyviä vinkkejä otetaan vastaan!!

JJ-t ja maha 26+5

Huomenta mammat.
Vuoden viimeistä päivää viedään ja vauvavuosi alkamassa. :D

JJ-t: Tsemppiä saikulle. Kyllä se aika soljuu eteenpäin enkä mä oo oikein mitään ihmeellistä ees tehnyt. :ashamed:

Eilen tuli kompuroitua tuolilla ja nyt on jalkapöytä kipeänä. Partsin verhotanko tippu esikoisen päähän ja täytyhän se mun kiivetä laittamaan takaisin, tosin en sitten huomannut/muistanut alas tullessa että siellä on purkki mun takana, joten siinä sitten nyrjäytin jalkani. :snotty:
Onneksi ei mitään pahemmin käynyt. :)

Ruttana & Beanie 27+0 :heart: (poks :D)

Zikizikille kiitos uudesta pinosta!

Allusmamman ja Laalan kanssa olen samaa mieltä, että mieluummin leikataan välilihaa kuin sen antaisi revetä. Minua on napsittu varmaan joka kerta ja eipä ole eloa liiemmälti haitannut. Ystäväni oli ekasta synnytyksestä revennyt todella pahasti taisi olla miltei peräaukkoon saakka, ettei siitä entiselleen koskaan tullut.

Öljyllä voitelusta ei varmaan ole haittaa, mutta kovasti tuohon alapään joustoon vaikuttaa muut tekijät ja jos lapsella on iso pää, niin aina ei vaan joustot riitä, vaikka kuinka rasvailisi. Raskausarpiakin joillekin vaan tulee helpommin kuin toisille ja siinäkään ei rasvat välttämättä auta.

Kaikille mukavaa uuden vuoden aattoa!

JJ-t Mä ainakin olen hyvin viihtynyt kotona, vaikka saikulla olen ollut jo 2,5kk. Tallentelen mielenkiintoiset ohjelmat boksilla ja kattelen niitä kun mies ja likka poissa, netissä hillun aivan liikaa ja lueskelen vanhoja lehtiä. Tilasin juuri kaksplussankin kun oli taas tarjouksessa 19,45e / 6kk.. Elokuviakin olisi tallentavalla, mutten jaksa keskittyä niihin :| Lapsen kanssa touhutaan aina jotain puoliröhnöttäen. Ihmeen hyvin olen viihtynyt, esikon kanssa tulin mökkihöperöksi parissa kuukaudessa, vaikka silloin olisi voinut liikkuakin, pelkäsin lähteä pitkille kävelylenkeille kun ajattelin, että vauva kuitenkin olisi tullut nälkäiseksi, eikä MISSÄÄN meidän kotoa 2km sisällä ole penkkiä, mihin olisi voinut istua imettämään.. Ensi kesänä kyllä mennään sitten vaikka metsään istumaan ja syöttämään, esikko kuitenkin tarvitsee riehumishetkensä ja onhan se kaikkien hyvä olla ulkona.

AAM
Jj:t nyt otat vain relasti ettei mtn ongelmia synny.. :hug: varmasti jos olet tekevä ihminen tuleekin aika pitkäksi.. miten ois joku käsityöjuttu ? :) opetella joku huovutusta tai vastaavaa..

JJ:t mie oon kuitenki ollu kotosalla jo lokakuusta lähtien ja mie ihmettelen sitä itsekkin kovin et mite oon saanu tän ajan kulumaa??? :eek: no tietyst siivoilen ja koiraa paapon ja netissä surffailen (todellakin ihan liikaa, oon saanu siitä jo palautetta ukolta :ashamed: ) ja tietyst meillä löytyy se vanha kasibittinen nintendo ;) ja aku ankkoja tykkään lukea :D en mikään kirja-ihminen ole, en malta ikinä keskittyä niihin..
Adaliina miultaki kaikki kyselee et ootko varma et siel on vaa yks vauva? tuleva mummiki epäilee, ni joutuu sit aina selittää et kyllä se nykyaikana huomataan että jos siellä kaks vauvaa lillii :D oha tää aikamoinen möllikkä jo, mut minkäs teet :)

ei kyllä enää onnistu puhisematta kenkien laitto tai sitte varpaankysien leikkaus!! :eek: se on ukon hommia täst lähin :D ja toi alapään siistiminenki täytyy tehä iha sokkona ku ei näe enää sinne :D pitääks seki homma laittaa ukolle!!? :D no eiköhä ne kätilöt oo nähny jos jonkin näköstä pusikkoo :D ei vaa jotenki ite osaa olla siistimättä niit paikkoi.. pitää vissii totutella ajatukseen..

että tällästä tänään :)

OIKEIN HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE MAMMOILLE JA MASUKEILLE!!!

ziki ja mimmi 23+5

ÄÄÄÄ, prkl meni koko teksti ku painoin jotain nappulaa :headwall:. Anyway, mulla tuli vähän perse kipeeks noista väliliha jutuista. Lähinnä sellast henkistä kipua, ku ajattelen meijän tulee seksielämää :D. Tai sen puutetta :LOL:. Taidan tehä jaahassut ja jättää peilillä kurkkimiset synnytyksen jälkee. Oon nähny töissä aika pahoja haavoja mut sit ku on oma pimppaliisa kyseessä ni en taida uskaltaa.

Olin neuvolassa tänää ja siellä ihan pikkasen ehdein huolestua ku vauvan sykkeet heitteli 118-145 välillä. Kuunteli niitä tosi pitkään, mut sano ettei kannata huolestua että vauvan sykkeen kuuluuki heitellä. No sit se pyysi mua menemään kyljelleen ja sykkeet alko pysymäänki siinä 140 tuntumilla. Eli ku mun verenkierto on heikko selällään ni vauvanki verenkierto heikkenee. Toisin sanoen selällään oleskelu on tästä päivästä lähtien kielletty :(. No täytyy totutella siihen että nukkuu koko ajan kyljellään. Vähän tietty huolestuin, mut se laitto äippäkorttiinki sykkeeks 140 ja vakuutti ettei tästä kannata olla huolissaan niin mä päätin nyt sit olla huolehtimatta.
Muita arvoja:
Hb 113 (rauta täytyy alottaa)
RR 118/69
Paino +373/vko (yhteensä +5,8 kg)
SF 22 cm
Tarjonta RT
Liikkeet ++

Niistä vaatteista sen verran, et taidan nyt mennä ostamaan niitä 50 cm housuja. Ollaan miehen kans molemmat tälläsii persjalkasia että varmaan aika lyhyt lapsiki olis tulossa. Molemmat ollaan synnytty alle 50 cm...

Kiitti ziki uudesta pinosta! Mä en olis osannu :D.

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!!

Säde ja masupoju 25+5

Heippa täältäkin. Kiitokset uudesta pinosta...mä en osais :(
Täänne ei kummempaa. Hemppa oli viimeks 110 ja käski aloittaa kuurin, mutta empäs aloittanutkaan. Viimeksi oksensin kolmet eri rautavalmisteet ja sitä samaa en aijo kokea. Ostin sitä rautamehua jota yritän muistaa juoda :D
Vauva valvottaa yöllä ja selkä on kipeytynyt. Kahtotaan meneekö ittestään ohi vai tarviiko tehä jotain.
Saikkulaisille tsemppiä ja toiv. vointisi paranee :hug:
Mä yritän saada tän huimauksen kuntoon ni pääsisin ostamaan rintsikoita. Tuppaa puristamaan noi omat. Ajattelin jo ostaa imetysliivejäkin, ku osaan arvioida miten nää hinkit tästä turpoo...ja nehän turpoo :LOL: :LOL:
Hyvää Uutta Vuotta kaikille ja voidaan hyvin!
Superheppuli ja MaijaEemeli 25+3

OIKEIN HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE :D

välilihan leikkaamisesta.. ite annan kyllä ennemmin leikata kun repeen..parani myös nopeasti kun viime synnytyksessä leikattiin..(kätilö kyllä koitti pehmittää ensiksi paikkoja kosteella liinalla) :)

t: lumi-enkeli+masuasukki 24+1

Kyl mie oon oikeen hyvin saanu ajan kulumaan vaikka kotona oonkin :D (helmikuu on tosin töitä) Mie vaa surfailen ja kahtelen telkkuu. Ehk oon muutenki enempi koti-ihminen nykysi. Joskus kävelyl käyn mut iiiiiiha liian harvoin.. Pitäs innostua siittä useemmin..

kiitokset kaikille tsempityksistä :hug: päätin tosiaan etten anna tylsyyden tulla! mullakin on tapana tallennella boxille leffoja ja sarjoja. niitä tulee sitten katteltua. tää netissä pyöriminen on nyt jo alkanut meneen liian pitkälle. pahinta on se kun lueskelee kauhujuttuja ennenaikaisuuksista ja kohtukuolemista :headwall: kyllä sitä osaa olla tyhmä!!

kävin äskön kävelyllä :D oli kyllä liukasta ja kävelin kun mikäkin mummo :ashamed: oli untuvatakki päällä, siitä ei masua hirveen helposti erota n iin mahtoi ohimenevät lenkkeilijät ihmetellä kun taapersin siellä mummojen kanssa samassa tahdissä :LOL: :ashamed: teki ihan hyvää, yhtään supistusta ei tullut, mutta sen jälkeen kyllä pari :/ tulisi nyt nopeesti se äippäpoli kutsu niin pääsee selvyyteen asioista.

ajattelin mennä kirjastoon hakemaan jotain hyviä kirjoja ja ehkä alkaa kutomaan. kyllä sitä aikaseksi saa kun vain yrittää ja arempi se on jotain muuta tehdä kun vain tv:n ja näytön edessä tapittaa. pitää ajatella tää saikku ja äippäloma niin että laatuaikaa itselle, koska sitä ei tule ehkä koskaan enää olemaan!!

Mulle ei ainakaan ole aika tullut pitkäksi vaikka lähes tulkoon lokakuulta olen kotona ollut=)Netissä itseasiassa pyörin tosi vähän.

Mies kävi alkossa ja toi mulle pullon kuoharia,alkoholitonta tietty=)

Katoin just että mulla oli oletuksena/arvauksena tyttö!Ja kyllä jotenkin tuntuu että tyttö se on vaikka ei me tulla sitä koskaan etukäteen tietään.Meillä on ainakin kaikki "pakolliset" ultrat käyty,ja synnytystapa-hommeli on vaan lekurin tarkastus.

Kaveri sai yöllä pojan tyksissä.Oli ollut kuulemma kivaa ton tilanpuutteen tähden.Ja sitten olikin turun sanomissa taas kivaa juttua kun juuri synnyttänyt jätettiin moneksi tunniksi ootteleen vertavuotavana ja isä hoiti vauvvaa ekat tunnit kun tuli hätätilanne.Mitä hittoa ne tekee jos tulee kaksi samanlaista yhtäaikaa.Hitto kun salo on niin kaukana meille kun turkuunkin ajaa jo 30min.Ja sieltä olisi ainakin samanverran saloon=(

Muuten oma olo kiva,ei sen ihmeempiä paitsi että vaavi potkii hurjana välillä ja kunnolla mahan läpi.

milky 23+5

Nyt on ihan pakko sanoa, että eipä tuo Milkysternin matka tunnu kovin pitkältä kun meilläkin vielä mielestäni ihan lyhyt matka synnärille vaikka 130 kilsaa onkin ;) Kun siis miettii aina että mitä ne matkat on tuolla Lapin puolessa...

Illaks lähdetään ystäväpariskunnan ja heidän tyttöjen luo saunomaan ja iltaa istumaan, kivakiva! Saa taas höpistä näitä odotusjuttuja muidenkin kuin isännän kanssa. Pääsee reppanakin tuulettamaan korviaan yhdeksi illaksi miun jutuilta. Mie sain joululahjaksi veden hapotuskoneen, joten jos sillä tekisi kuplivaa juomaa mukaan niin saa kilistellä. On kyllä sen verran tukkonen tämä olo, ettei jaksa varmaan pitkään edes olla poissa kotoa. Tänään on onneksi parempi olo kuin eilen. Tosin sen eilisen tukkosuuden tilalle on tänään tullut sitten taas vaihteeksi kunnon kipeys tuonne häpyluun alueelle. Tämän vaivan osalta oli taas eilen parempi päivä joten näköjään vuorottelevat nämä kiputilat tässä kropassa. Supisteluja tosin on tullut tänäänkin kaupassa käynnin yhteydessä.

Mutta nyt mammoille hyvää vuoden vaihtumista ja katsellaan kuulumisia sitten ensi vuonna!

Sanni-Maria ja pikkunen 28+4

Ei sais toisen tuskalle nauraa mutta meinas lirahtaa kun luin JJ-t: kommentin että panoa tullut liikaa...Voi olla että olen hivenen väsynyt ja vielä väsyneempi illalla jos jaksan valvoa 24 asti.
Mutta hyvää vuotta 2009 kaikille!
Happy + Sampo-Nella 26+2

Juu mullakin herätti hilpeyttä tuo ilmeinen painovirhe paholainen...

Mutta tänään kävin kontrollirakenneultrassa.Ensimmäisellä kerralla löydettiin takaraivolta plexus kysta rakkulat.Muita markereita ei kuitenkaan silloin ollut ja lapsivesipunktiokin oli jo käytynä, siitä puhtaat paperit.Sanottiin että ei syytä huoleen kun ei muuta poikkeaavaa ole.
No tänään ne rakkulat olivat sitten hävinneet kokonaan niin kuin useimmiten kuulemma käy.Lapsi oli myös kasvanut hyvin,paino arvio 730 g, oli virkeä ja kaikinpuolin terveen oloinen.Iso kivi kyllä vierähti sydämeltä kun oli noin hyviä uutisia.Olenhan jo ikäni puolesta riskiodottaja.
Vauva siellä leveästi haukotteli kun saatiin kasvot kuvaan...

Liitoskivut on alkaneet kovasti vaivaamaan kuten aiemmissakin raskauksissa.Myös supistuksia tulee jatkuvasti, nyt tosin lomalla on voinut ottaa rauhallisemmin niin ei ole niin paljon supistellut.

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

Mamma 67 ja vauveli 24+3

Plääh, me ollaan jo vissiin vähän vanhoja ja tylsiä miehen kanssa. Käytiin alkuillasta kaverilla mutta nyt jo kotona. Lapset nukkuu, mies katsoo telkkaa ja mie tulin koneelle. Tuskin jaksaa edes puolille öin valvoa.

JJ-t pahoitteluni sairaslomalle joutumisesta. Mutta nyt otat rennosti. Varot rasittamasta itseäsi liikaa ja nautit olostasi. Neulot vaikka vauvelille villavaatteita ensi talveksi ;)

otahan varovasti myös noiden mahdollisten myrkytysoireiden kanssa. Vältä suolaa ja kofeiinia. Etteivät ne turhaan nosta verenpainetta.
Juo vettä runsaasti jottei turvotusta pääsisi tulemaan. Ja ainakin meidän neuvolasta saa verenpainemittarin lainaksi ja samoin niitä pissatikkuja että voi kotona seurata.
Minulla edellisissä raskauksissa alkaneet verenpaineet nousta rv 20 ja molemmilla kerroilla iskenyt raskausmyrkytys.
Nyt samaa pelätty ja mittari onkin jo lainassa. Toistaiseksi onneksi paineet pysyneet kurissa. Ehkäpä siitä on apua etten ole käyttänyt kofeiinia yhtään ja suolakin minimissä.
Pari kertaa sitten ollut paheellinen ja herkutellut sipseilla ja kolalla :LOL:

Ruttanalle paranemisia jalan kanssa.

Säde: Hienoa että neuvolassa kaikki kunnossa. Varmasti teilläkin tulee olemaan käyttöä niille 50cm vaatteille. Meillä itseasiassa muutamia 45cm käytössäkin ollut.

Imetysliiveistä linkkivinkki

http://www.taikapilvi.com/index.php?cPath=10_11&osCsid=d5c148189cafec4f5324962ee8eb7e54

myydään noita kyllä muuallakin. Mutta noi carriwellin ovat ainakin musta huippuhyviä. Uskaltaa ostaa jo raskausaikana ja kun ne ovat joustavat ja mukailevat niin samat liivit menee sairaalassa kun rinnat on pinkeenä maidosta ja edelleen sitten kun maidon tulo tasoittuu ja samoin rintojen koko.

Eli minä ainakin suosittelen ja tykkään. Eivät ehkä niin hyvän näköiset kuin monet pitsiunelmat. Mutta mukavat päällä ja hyvä käyttää.
Eli poitsun imetysaikan käytin niitä ja nyt on tarkoitus parit hommata.

mamma67 :hug: upee että teidän pienellä kaikki kunnossa. Varmasti helpottava tieto. Onnea :flower:

Paljon onnea uudelle vuodelle, meidän vauvat syntyy ensi...( kello on nyt 22:31) vuonna. Tai melkein jo voi sanoa että tänävuonna :D

t: Solina ja Kirppunen rv 24+3 ( melkein +4)

Hyvää Uuden vuoden ensimmäistä päivää kaikille tasapuolisesti.

Yö meni ihan harakoille, ennen puolta yötä kömmin sänkyyn, enkä ehtinyt nukahtaa ennen räiskeen alkamista, siinä siiten kuuntelin sängyssä toista tuntia pauketta, pikku neiti pahimmassa räiskeessä kerran säikähti itkuun pamausta, mutta jatkoi väsyneenä kuitenkin heti uniaan. Nukahdin viimein herätäkseni tunnin päästä kun ukko kävi kotona pyörähtämässä ja taas valvoin hetken. Myöhemmin heräsin kun kuulosti että joku olisi jotain ikkunaan heittänyt ja taas valvottiin. Ukko kotiutui tuhannen jurrissa aamuyöstä ja kun viimein löysi sänkyyn asti ajoi kuorsauksella ja örinällään minut sohvalle. Sohvalla olo oli tuskaa sekin, jokainen asento sohvalla saa liitos ja selkäkivut kamaliksi, sinnittelin kuitenkin aamuun asti siinä kunnes lapset heräsi. Jossain välissä kävin vielä rennietä hakemassa kun närästys poltteli ja joka heräämisen yhteydessä vessassa. Ei tällasia öitä enää kiitos, olo on pahempi kuin krapulassa, eikä edes okseta :kieh:

Saikkupäivät
Itse olen ollut n. kk nyt saikulla , eikä liiallista luppoaikaa ole kyllä ollut vielä yhtään. Alku saikusta selvittelin sopivan kevyesti vaatehuoneen kamalaa kaaosta ja laittelin joulujuttuja esiin rauhallisesti pikkuhiljaa. Lapset oli esikoulussa ja päiväkodissa aamupäivän ajan. No kotiin kun lapset hakee niin sitten sen levon voikin unohtaa totaalisesti. Lomalla on lapsetkin olleet nyt 2 viikkoa joten meno sen mukaista ollut. Vauvan tavaroiden laiton olen minäkin jättänyt ihan suosiolla alku vuoteen, jos tässä vielä saikkua saisi jatkaa niin seuraavaksi olisi niiden pariin sitten uppouduttava. Meillä ukko on leffafriikki ja leffoja on vaikka ja mitä, joita en ole katsellut. Harlekiinejakin tilailin hetken aikaa, kerkeämättä kuitenkaan niitäkään lukea joten, tuskin aika pitkäksi jää. Käsitöitä tykkään myös näperrellä, joten kyllä minä ainakin ajan saan kulumaan. Ja illat tosiaan lapset pitää touhua yllä...

Onkos se muuten niin että, rv 30 tienoolla aletaan käymään 2 vkon välein neuvolassa? Yritin vanhoista korteista kattoa mutta siellä on käyntejä neuvolassa ja lääkärillä aika tiuhaan jo aiemminkin ollut noiden supistelujen vuoksi...

Apua, se on jo meidän vuosi! :heart:

Oli villit bileet eilen illalla... Oltiin tutun luona, syötiin tacoja, muut joi alkoholia, mut mulla oli Robby Bubblea (sitä lastenkuoharia)... :D Mutta enkös se ollu silti minä joka meinas sammua yhdentoista aikaan ja joka sen jälkeen sai jostain ihan hirveän kikatuskohtauksen, niin että meinasin parkua silmät päästäni sen nauramisen takia. :LOL: No mutta muillakin oli hauskaa... hyvä vaan jos tuotan iloa (hupia)... :LOL:

Nyt pitäis saada mies aktivoitua johonki sosiaaliseen toimintaan itseni kanssa, kun se vaan pelaa tietokoneella hela tiden. :kieh: Tuntuu että se osoittaa enemmän huomiota Punkerollekin kuin mulle. :kieh:

Laala ja Punkero rv24+2

Yhteistyössä