Nuo raskausdiabetekseen liittyvät käytännöt ja ohjeistukset tuntuu vaihtelevan tosi paljon eri kunnissa / sairaanhoitopiireissä.
Meillä ohje on, että jos yksikin arvo sokerirasituksessa on liian korkea, niin automaattisesti aloitetaan heti 2 vkon kotiseuranta. Ts. Ensin 4 pvänä paastoarvo, ja joka viides päivä sokerikäyrä eli yhteensä 9 mittausta päivän aikana (paasto, tunti aamupalan jälkeen, ennen lounasta, tunti lounaan jälkeen jne). Näiden kahden viikon jälkeen tulee lähete diara-polille (äitiyspoliklinikalla), jossa sitten suunnitellaan jatko. Mulla on nyt 9 päivää seurantaa takana ja toistaiseksi kaikki arvot on olleet ok.
Minä sain samantien myös tarkat ruokavalio-ohjeet. Syödä pitäisi säännöllisesti, suosia täysjyväviljaa, lautasmallin mukaiset lämpimät ateriat ja minulla rajoitettiin hedelmiäkin niin, että 3 / pvä saisi syödä. Olen yrittänyt noudattaa tuota ruokavaliota, mutta hedelmiä on tullut syötyä enemmän ja kasviksia pitäisi syödä PALJON enemmän mitä nyt olen syönyt. Paino mulla on lähtöpainossa ja mulla on kieltämättä stressi koko painoasiasta, kun joka ikinen kerta neuvolassa siitä paasataan, että yhtään ei saa tulla.
Mulla on nyt 25.1. diara-polille aika. Siinä on ensin kätilön vastaanotto, jossa ottaa normi mittaukset, siis verenpaineet, painon ym. Sitten on lääkäri, joka ultralla katsoo vauvan kasvujutut ja en tiedä mitä muuta tekee. Mutta antaa jokatapauksessa sitten jatko-ohjeet verensokeriseurantaan.
Eilen iltavuoron jälkeen mulla oli selkä ihan saamarin kipeä, nukuin sitten yön tosi huonosti. Nyt olis tänään vielä iltavuoro, onneksi todennäköisesti aika rauhallinen sellainen. Sitten pari vapaata.
Ja just nyt tuli viesti, että äitiyspakkaus on noudettavissa matkahuollosta. Jeee! Pitääkin lähteä hakemaan heti, kun auto on lämmennyt.
Vaatetuksesta oli puhetta. Minä ostin ohutvuorisen fleecehaalarin kokoa 56. Ajattelin, että sillä tullaan synnäriltä kotiin. Alle body, housut, sukat ja joku collegetakin tapainen. Tumput, villasukat, kypärämyssy ja haalari + huppu päähän. Joku pieni peitto vielä mukaan. Huhtikuussa on täällä kuitenkin jo melko lämmintä ja auto on lämmin. Pientä toppapukua en ole hankkinut, enkä ajatellut ostaakaan. Huhtikuussa varmasti tarkenee jo ohuemmalla ulkopuvulla, kun laittaa muutoin vaatetta. Kerrospukeutuminen rules
Kirpakkaa pakkaspäivän jatkoa!
T. Huhtihapsukkainen 26+6