***HUHTIKUISET Syyskuuhun***

Neila voi kamala mikä epätietoisuus teille iskettiin pariksi viikoksi! :eek: :hug: Kyllä yleensä mitä olen kuullut, niin tällaisissa tilanteissa uusinta-ultra viikon päästä - ja sekin on niiiin pitkä piinaviikko varmasti, saati sitten 2 viikkoa! :( |O :hug: :hug: Voimia lähetän sulle kovasti! Toivotaan, että olisikin vain hedelmöittynyt myöhemmin :hug:

Bambinoko voit valmistautua siihen, että isompikin valkovuoto voi yllättää (ja on siis todellakin normaalia) :whistle: :wave: Varsinkin sitten loppuviikoilla täällä vertaillaan että millaista limaklönttiä ja muuta sitä tuleekaan *ekakertalaiset, uskokaa pois, tämä on totta, limatulpan metsästys* :LOL:

Onko täällä ketään muuta, jolla EI OLE väsymystä? :wave: Poikia odottaessa oon ollut toooosi väsynyt, mutta olisko tää sitten se tyttö, kun tyttöraskauksissa en ole ollut sen kummemmin poikki ;)

Onnittelut vielä kaikille hyviä uutisia saaneille :wave: :flower: Ja ekstra-pahoittelut huonoista uutisista, jos en ole tajunnut erikseen mainita :ashamed: :hug:

stoppis 9+0

Neila, toivon todellla että kaikki olisi kunnossa!!!
Itse pelkään (ja samalla kauheasti odotan) np-ultraa. Jos siellä taaskin on vain kuollut sikiö. Menee mielialat asian suhteen ihan laidasta laitaan, kun välillä olen ihan varma että nyt kaikki menee hyvin, ja viiden minuuutin päästä pelkään jo kuollakseni. Vielä kaksi viikkoa!!! :/

Eelis ja Pikkuveli 9+2

Neila :hug:

Siitä tyhjiöpakatusta graavilohesta vielä. Siinä ei oikein päde se kohtuus kaikessa, sillä siitä voi saada listerian, joka on sikiölle vaarallinen. Kyse ei siis ole siitä, kuinka paljon sitä syö, vaan siitä, että aina kun sitä syö, niin ottaa riskin.

Babinoko valkovuoto on ihan normaalia raskaudessa.

Happis melkein 10 viikkoa

Kiitos Empuuu, niin laskeskelin, että vois liittyä menkkoihin. Ei ole mitään merkkejä verenvuodosta näkynyt, mutta tottakai koko ajan sellainen pelkokin on.
Neilalle ja muille huonoja uutisia saaneille iso :hug: .

Vihreästä teestä löysin tällaisen mielenkiintoisen tekstin:
Vihreän teen juominen raskaana ollessa ei ole sen vaarallisempaa kuin tavallisen teen tai kahvin juominen.

Aydin Tekay (lääketieteen tohtori ja synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri) aikoinaan omalla kysymyspalstallaan selvitteli asiaa seuraavasti:

Lainaus:
Yleensä en vasta tuotteita koskeviin kysmyksiin, mutta tämä on sikäli mielenkiintoinen juttu, että päätin ottaa se nyt käsittelyyn. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että miten asioita manipuloimalla voidaan ylittää uutiskynnyksen ja saada juttu myyntikelpoiseksi.

Taustaa
Luettuani kysymyksen tuli hieman vaivautunut olo lähinnä sen takia, että tällaisista asioista yleensä meikäläinen kuulee noin 1.5-2 vuotta ennen kuin asia tulee julkisuuteen. Ajattelin, että olinpa nyt laiskana ja missasin täysin. Harmiiti. Sitten satsasin tähän jostakin kumman syystä pari tuntia aikaa ja hommat yllätten alkoi valjeta. Ensin tein Ovid ja PubMed haut sanoilla "polyphenols", "neural tube defects", "spina bifida" ja myöhemmin varmuuden vuoksi "green tea". Ei yhtään osumaa. Sitten kävin New Scientistista hakemassa tiedon lähteen, joka paljastui Cancer Research lehden Maaliskuun numeroksi. Sitten vielä kirjoittajien nimellä googlasin saadaakseni käsiini lehdistötiedotteita - aivan oikeaa salapoliisitoimintaa.

Mitä löytyi
- Medline haun perusteella ei löytynyt yhtään tutkimusta, joka olisi osoittanut polyfenoolien (runsaasti vihreässä teessä) ja keskushermoston sulkeutumishäiriöiden välistä yhteyttä (mikä helpotus!)
- Sitten törmäsin tämän Espanjalaisen kirjoittajan haastatteluun, jossa hän mainitsi, että "tätä ei kuitenkaan ole tutkittu ihmisellä, mutta oletettavasti..."
- Kävin yliopiston arkistosta hakemassa alkuperäistutkimuksen (Cancer Research, The Antifolate Activity of Tea Catechins, Navarro-Peran et al., 2005, 65 (6), sivut: 2059-64).
Lyhyesti
1. Kyseessä on in vitro (elimistön ulkopuolella lab oloissa toteutettu) koe-eläintutkimus, jossa selvitettiin vihreän teen sisältämän EGCG:n (epigallocatechin gallate) haittavaikutusta foolihapon toimintaan. Tämä tapahtuu siten, että EGCG kilpailee foolihapon kanssa DHFR-entsyymistä (dhydrofolate reductase). Foolihapolla on keskeinen rooli DNA-synteesissä.
2. Tutkimuksen diskussio-osassa mainitaan toista tutkimusta, jossa on epäilty "vihreän teen" ja neuraaliputken sulkeutumishäiriöiden välistä yhteyttä (Ann Epidemiol. 2000 Oct 1;10(7):476-477. Prenatal tea consumption and risks of anencephaly and spina bifida. Correa A, Stolley A, Liu Y). Eli tätä asiaa ei ole tutkittu yhtään tässä mainitussa kohua herättäneessä jutussa.
3. Kävin hakemassa myös tuon mainitun jutun, joka paljastui alkuperäistutkimuksen sijasta erään kongressiesitelmän lyhennelmäksi. Vielä kaiken lisäksi jutussa ei ollut mitään mainintaa vihreästä teestä vaan tavallisesta. Abstraktissa todettiin, että tee lisää spina bifida riskiä 2.3 kertaiseksi, mutta korostettiin, että tarvitaan asian selvittämiseksi lisätutkimuksia.
4. Kävin vielä tarkistamassa, että ovatko tuon viimeisen jutun kirjoittajat ehtineet julkaista abstrakstin julkaisemisen jälkeen mitään kunnon alkuperäistutkimusta - vastauksen varmaan arvaatte. Ei! Eli ilmeisesti tuo juttua ei ole kelpuutettu mihinkään lehteen.

Summa summarum
1. Kohua ja paljon julkisuutta herättäneessä jutussa ei ole edes tutkittu vihreän teen vaikutusta sikiön keskushermoston kehitykseen. Kyseessä oli vaan kyseisen jutun viimeisessä kappaleessä esille tuotu harhaan johtava kirjallisuusviite, jota ei ole koskaan edes julkaistu.
2. Aivan mahtava esimerkki siitä, että miten helposti asioita voidaan vääristää. C'est la vie!

Voidaanko spina bifida nähdä ja milloin?
Voidaan. Alkaen 17 viikon jälkeen ja viimeistään 24-25 raskausviikoilla. Tämä johtuu siitä, että selkärangan ossifikaatio (luun muodostuminen) alkaa ylhäältä ja päätyy häntäluuhun. Tämä tapahtuu eri ajanjaksoina. Jos ongelma sijaitsee verraten alhaalla (mikä on tavallisin), niin se ei välttämättä näy vielä viikolla 17.

PS: Toivottavasti nyt ei ala muilla palstoilla "vihreä tee- piinaa". Ja jos törmäätte asiaa koskeviin keskusteluihin olkaa yst ja liittäkää tuo eo. siiheen!

Niin ja vielä tietysti, tee sisältää kuitenkin kofeiinia ja melko uunituore suositus löytyy täältä:
Raskaana olevien syytä rajoittaa kofeiinin saantia

27.7.2009
Raskaana olevien naisten on syytä rajoittaa kofeiinin saantia, suosittaa Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Kofeiini on kahvin ja teen sekä kola- ja energiajuomien piristävä aine. Kofeiiniherkille, raskaana oleville sekä alle 15-vuotiaille lapsille se saattaa aiheuttaa jo pieninä annoksina muun muassa sydämentykytystä, vapinaa, uni- ja keskittymisvaikeuksia sekä riippuvuutta.

Jotta kofeiinia ei saisi päivän mittaan liikaa, raskaana olevien olisi hyvä rajoittaa kahvin juontia korkeintaan kolmeen kupilliseen päivässä. Teetä voi käyttää hieman reilummin kuin kahvia. Teekupillisessa kofeiinia on noin 50 milligrammaa, kun taas kahvikupillisesta sitä kertyy 100 milligrammaa.

Kola- ja energiajuomien käyttöä on syytä välttää kokonaan. Ravitsemusneuvottelukunta varoittaa myös luontaistuotekaupoissa myytävistä yrttiteevalmisteista, jotka voivat sisältää voimakkaasti vaikuttavia aineita. Siksi ne eivät sovi raskaana oleville ja imettäville naisille.

Suosituksessa korostetaan lisäksi, että sekä raskaana olevien että imettävien on syytä välttää alkoholin käyttöä.

Lyra 8+3

:hug: kaikille huonoja uutisia saaneille ja muillekin kaipaaville..
:heart: taas kivoja kuulleille.. :)

Itsellä eilen eka neukkari eilen.. Ei ihmeitä.. Kuulin vaan että kaupunki säästää ja ekaa lääkäriä ei ole!!! |O |O Kuulema kun kaupunki tarjoaa kaksi ultraa ja seulan niin ei "tarvi"..
Kökköä!!! Olen vieläkin melko kiukuissani, ei sillä eihän siin ekas juuri mitään ihmeellistä ole, mutta ketuttaa vaan jotenkin se että neuvolatoiminnoissa säästetään.... :headwall:

Väsymys on täälläkin tuttua, tuntuu välillä että vois nukahtaa seisaalleen..
Tosin juuri muita oireita ei sitten olekkaan..

Nyt nukkumaan.. Jos vielä kuopuksetkin nukkuis edes...vaikka kolmeen.. Huoh..
happihypylläkös oli kanssa tuplat??!? :wave: :wave:

Fantastic4 ja viidesviimoinen 8+5

Täällä yksi joka ei kärsi väsymyksestä.
Tuntuu, että ei ole mitään oireita mihinkään suuntaan. Tyhmää.
Olisin niin onnellinen kyllä jos edes oksettais :(
Niinkuin joku sanoi, että kaikkihan ei siitä kärsikkään.

MInäkin menen nyt nukkumaan. Haleja kovasti sitä tarvitseville :hug: :heart:
Kauniita unia!!

Emmi ja hippu

HaP
Neilalle hirmuisesti voimia. Kauheaa tuommoinen epätietoisuus :hug: ja haleja muillekin tarvitseville.

Donu minäkin oon kuullut samaa, että tupakoitsevan odottajan pitäis vähentää kerralla paljon ja sitte vasta lopettaa kokonaan. Tupakan jättämisestä koituva stressi elimistössä voi aiheuttaa jopa keskenmenon. Tämäkin tosin oli kaverille sanottu neuvolassa, kun hän sai pojan -06. Tuo sun taktiikka lopettaa kuulosti hyvältä keinolta. Saattaisi toimia itsellänikin. Ja mielellään kaikki keinot kokeiliskin, että jos joku tepsii.

Poppeliini mainitsi jo kertoneensa esikoisen kummille (muistanko oikein?). Mites te muut? Joko ootte kertoneet tai joku saanut selville? Meillä vähän sellainen diili, et eka kerrottas tuleville isovanhemmille ja sitte vasta muille.

on: sanoinki eilen asiakkaasta, joka ihmetteli, että kaikki työntekijätkö täällä on raskaana. hän kysyi tänään uudestaan, että etkö varmasti ole? piti vaan taas kuitata, että ei kai sentään. sama olin kun tulin töihin. työkaveri kysyi heti ensimmäisenä, että olenko raskaana. kysyin häneltä, että pitäiskö kenties laihduttaa, kun jo toinen epäily parin päivän sisään. vastasi vain, ettei kuulemma muuten näy, mutta naamassa on sellainen hehku. että en tiedä sitten. kielsin kuitenkin kaiken hänellekin.
en oikeen tiiä onko itellä oireita, jollei hakemalla hae. lievää etovaa oloa, arat nännit ja nippailee alavatsaa.

Neilalle :hug:

Tänä aamuna herätysenä oli kamalat yökkäykset... :$ Mut oksentaa ei onneksi tarvinnu.
Tossa koiraa pihalla käytin niin siinä tuli kauheita yökkäys kohtauksia mut meni onneks ohi.
Eilen olikin sitten illalla rinnat niin kipeät että ei voinu laittaa nukkumaan ilman rintaliivejä ja sit koko yö meni tosi huonosti ku ne oli päällä, aamu yöstä ne otin sit pois. Vaan ei missään asennossa ollu hyvä nukkua kun sattu niin paljon.
Aika paljon on sitten sellasia repäisyjä tuntunu jos nousee vähänkään liian nopeeta, mut tää taiski olla ihan normaalia.
Tänään aamusta olen itsekin tuntenut oloni niin raskaana olevaksi että tekee tästä todellisen.

Tuntuuko teillä muilla sellasta painoa vatsan päällä kun esim. selällään makaatte?

Kertomisesta vielä, me ollaan kerrottu mun vanhemmille, miehen äidille (miehen isä kuollut) ja 5 hyvää ystävää sen tietää, ja yks arvas, mutta ei tiedä totuutta vielä, eli tavallaan 6 sen tietää, mutta ei tää joka arvasi, uskonut kun sitä kieltelin. Pojalle ajateltiin kertoa sit ultran jälkeen, sen ekan neuvolan jälkeen, mikäli kaikki on kunnossa.

Nyt eväiden tekoon ja sit taas suunnatessa oulua kohti...Eikä millään jaksais!

buam 6+1

Neilalle :hug: ! Toivottavasti asiat kääntyvät kuitenkin parhain päin. Voimia näihin tuskaisen pitkiin piinaviikkoihin.

Viikonlopulla ollaan menossa mummilaan ja mummolaan, jolloin ajateltiin kertoa molempien vanhemmille iloisia uutisia =) . Mun molemmat siskot tietää jo sekä miehen veli.

Tänään poksahti 10 viikko käyntiin ja olo on suhtellisen hyvä. Väsymys rupeaa onneksi helpottamaan.

manteli ja sulo 9+0

HUomenta..
Mä olen miettinyt paria juttua.. jospa joku muukin olis..
Mulla on välillä jomotusta ns.häpyluun kohdalla tai mikä toi luu nyt onkaan:p
tai ei jomota alamasuun vaa sinne alemmas tai en oikee tiiä.. kuitenki vähän oudosti.
Miltä se kohdun venyminen tuntuu? :)

Huomenna jos kaikki on hyvin niin ei tarvii enään piilotella vatsaa.. ihanaa.. vaikka en mä kyllä meinaa sitä mitenkää korostaakkaan.. koitan viel muutaman viikon pitää matalaa profiilia:)
se ultra on huomenna 12.15.. pelottaa ja vietävän paljon! huomenna poksuuviikotkin alkaa 12viikko eli 11+0..

tiitu ja nasu rv10+6

Eelis - meillä onkin sitten sama tilanne kun np-ultraan mennään. Viime toukokuussa oli kuollut sikiö ultrassa, kokoa 10+0. :'( Ja kyllä nyt pelottaa tuo ultra!

Rooibos-teetä saa kyllä juoda, ihan teepussissakin lukee että sopii odottajille.

Tiedättekö voiko kokovartalonhierontaan mennä, tai siis voihan mennä, mutta käytetäänkö siinä jotain aromatuotteita ja oliko ne vaarallisia? Mulla on lahjakortti joka menee 2/10 vanhaksi eli nyt pitäisi käyttää kun maha on vielä suht olematon ja voi maata kunnolla.

Selällään en kyllä voi maata.. Tulee heti huono olo. Hmm.. mitenkäs tuo hieronta sitten onnaa. En haluais parin sadan euron lahjakorttia missata!

Lyralle :hug:

Pitäiskö kohdun tuntua jo selkeesti näillä viikoilla (rv6+6)? Mä tuossa sängyssä makoillessani yritin tunnustella, mutta ei tuo alamaha mitenkään kovin erikoiselta tunnu. :/

Empuuu ja Tirppana rv6+6

Neila, koita jaksaa. voin kuvitella miten hirveää ja piinavaa tuo odottaminen on. Mun kaverilla on ollut sama tilanne. Hänellä tosiaan luultiin viikoja olevan enemmän ja sitä sitten ihmeteltiin ultrassa kun ei elämää näy. Näkyihän siellä sitten parin viikon odotuksen jälkeen =)

Mua jäi vaivaamaan mun varhaisultra. Kävin tosiaan viime maanantaina jolloin oli 6+2...tai jotain sinnepäin. Syke näkyi mutta möykky oli ihan paikoillaan. Sori jos nyt kyselen tyhmiä, mutta liikkuuko sen ikäiset alkiot?...vai tarviiko ensin olla kehittyny kädet ja jalat :LOL:

Se mun ultratäti oli jotenkin kamalan hätänen ja kiireinen ja mulle jäi vähän tyhjä tunne kun en oikein ehtinyt kysellä kaikkea.
Mulla eka neuvola vasta parin viikon päästä. Ei jaksais odottaa. Seuraavasta ultrasta ei ole vielä tietoakaan. Varmaan tämän kuun lopussa joskus.

Huh, iltavuoroviikko töissä. Ei jaksais eikä huvittais. Mutta välillä mä lohduttaudun kun laskeskelen että tosiaan reilu puoli vuotta niin alkaa äitiysloma! Mä en ole vielä kertonut kenellekkään raskaudesta, vaikka mieli on tehnyt välillä. Sovimme miehen kanssa että odotetaan nämä kriittiset alkuviikot ennen kuin kerrotaan.
Mukavat päivänjatkot!

piipa kyllä se kuulemma ihan normaalia on.. eikä noin pienen heiton takia muuteta laskettua aikaa.. mua rauhoitti se että pieni oli kuitenkin kehittynyt niin kuin pitikin käytiin ekan kerran ultrassa rv7+5 ja pieni vastas viikkoja 7+1 ja kahdenviikonpäästä mentiin uudelleen ja piti olla 9+5 niin pieni oli 9+1.. eli oli tismalleen kasvanut niin kuin pitikin..

mutta varhaisultrassa on vaikea saada kunnon ja tarkkaa mittaa joten muutaman päivän heitto ei kuulemma ole epänormaalia.

Ja heti omaan napaan. Nyt alkoi pelottamaan. Kävin ennen töihin lähtöä vessassa ja pikkareihin oli tullu veristä vuotoa ihan vähän. Ja paperiinki sitä jäi pyyhittäessä. Menkkamaista jomotusta on,ihan sellasta ku ois menkat. Vanhan kierron mukaan niitä ei nyt pitäs olla, mut keskenmenon jälkeen kierto venähti ja vois kyllä tavallaan liittyä siihen. Eli pitemmän kierron mukaan olis nyt. Pitää nyt katella lisääntyykö vuoto, mut huolestuttaa. Kipuja siis ei ole.

Päivittäin käyn täällä kuulumisia lukemassa, mutta nyt sain itsekin aikaiseksi kirjoittaa.
Sairaslomalla olen edelleen, tosin olo pahoinvoinnin kanssa alkaa lievittää himpun verran. Ekat neuvolat ja utrat siis on takana, voisiko listan päivittäjä korjata la:n mulle, se siis 8.4.10
Musta näkee jo vieraatkin, että oon raskaana, sellanen pömppö on alamahalle ilmestynyt, vaikka paino onkin oksentelun takia laskenut. Yöt on ollut tosi levottomia, kova flunssakin kyllä vaivaa, mutta tuntuu,että joka asennossa vatsaa painaa, tyyny jalkojen välissä koitan nukkua, se on hiukan helpompaa. Yleensä nukun aina mahallaan, mutta nyt ei puhettakaan siitä.

Ai juu, tänään poksuu mullakin:)

Mammamia82 ja pieni 9+0:)

Empuuu kaikki eivät vielä itse tunne/osaa tunnustella kohtua noilla viikoilla. Riippuu myös paljon siitä millainen ruumiinrakenne ja mihin suuntaan kohtu on. Itsellä on kyllä masumakkaroita, mutta koska kohtu eteenpäin kallellaan niin tunnen sen hyvin. Ja nythän mun kohtu oli lääkärin mukaan isompi kuin viikot, koska siellä on ne 2 sikiöpussia. Eli älä ole vielä huolissaan vaikka et suurentunutta kohtua vielä tunnekaan.

buam mulla on kans tuollaista painontunnetta alamasulla kun makaan selällään.

Piipa75 muutaman päivän heitot ovat erittäin yleisiä (=normaalia) alkuraskaudenultrassa. Monella voi olla jo viikonkin heitto ja silti kaikki on kunnossa.

Leenulaanu meillä kyllä pikkuinen oli vähän eri paikoissa ultrassa. En sitten ole sata varma ettei johtuisi ultralaitteen asennosta.. Ja mulla oli kans ultran mukaan silloin 6+2 menossa.

Itsellä tällä hetkellä vaihteeksi vähän helpottunut olo. Viikkoon ei ole tullut vuotoja ollenkaan, väsymystä on ja ruoka tökkii. Oksentaa ei ole tarvinnut, mutta siitä en ole yhtään huolissani (esikoisestakaan en oksentanut kertaakaan). Huomenna aamusta on neuvola, katotaan mitä tuon mun la:n suhteen tehdään vai tehdäänkö vasta np-ultran jälkeen.

Poppeliini ja Taito/Taidot 8+1 (ultran ja omien ovistuntemusten mukaan 6+4)

Yhteistyössä