**Huhtihiput Helmikuussa 2008**

Joanna: Tuosta Hml:n mammatapaamisesta, jossa siis eilen olin...on tutustuttu toisen palstan kautta ja nyt tavattu joku 3 kertaa ja tosi hauskaa ollut. Mä oon kaikista pidemmällä raskaudessa, mutta silti juttua riittää, eilenkin meni kolme tuntia ainakin kun käytiin syömässä Rossossa ja sit kaupungilla muuten vaan. =) Jos haluat mukaan, laita YV:tä, niin kerron palstan nimen, en viitsi mainostaa täällä toista palstaa! :ashamed:

Kiitos kaikille imetystukiasoista! :hug: Kai sitä ihminen kehittää itselleen päänvaivaa kaikesta mahdollisesta ja tää asia on kuitenkin niin henkilökohtainen, että sen haluaisi todellakin onnistuvan. Nyt sit ootan perhevalmennusten alkamista, niissä kerrotaan ainakin jotain asiasta. Tänään ois vanhemmuudesta luento, mutta tuo mun mieheni ei oo kovin innokas lähteen istuun mihkään luennolle, joten saattaa jäädä väliin. Ensi viikolla on sitten tutustuminen sairaalaan ja sit alkaa ne kiinnostavimmat valmennukset! =)
Paha olo on alkanut vaivaamaan enemmän ja vähemmän iltaisin...ruoka ei oikein maistu ja muutenkin ahdistaa, alkaa Lissu painamaan jo sen verran masussa, että on vaikea olla. :(

t.vemu76 ja Lissu 30+1
 
Heipsan taas kaikille. =)

Oli pakko tulla pikaisesti kysymään teidän mielipiteitä imetyksestä. Tuttavani kävi kylässä ja kehui kuinka oli ollut kauhistunut kun joku äiti oli alkanut nurkkapöydässä imettää vauvaansa, oli kuulema ollut törkeää käyttäytymistä..ei ajatellut ollenkaan muita asiakkaita :eek: ( hän on itsekkin raskaana ja tuumasi ettei aijo muiden aikana imettää...poistuu huoneesta tai lypsää pulloon...)
Multa nousi tuon jälkeen karvat pystyyn :headwall: Mun mielestä imetys on maailman luonnollisin asia eikä mua häiritse muidenkaan imetys ollenkaan. Imetyksen saa kyllä hoidettua huomaamattomasti ilman että tarvii rintojaan kellekkään esitellä. Onko muilla tommosia suunnitelmia et ei imetystä kenenkään edessä tai lypsy pulloon? Miten tommonen edes onnistuu?? Itse muista kun esikoinen oli ensimmäiset 3kk rinnalla aivan kokoajan, muuta en tehnytkään kun imetin ja vaihdoin kakkavaippaa ja jos oisin mennyt toiseen huoneeseen imettämään niin en olisi kyllä ekaan puoleen vuoteen nähnyt muita ihmisiä ollenkaan, tyttö nimittäin viipy rinnalla monta kertaa 45min.-1h. Vasta kun kunnolla alko syömään kiinteitä imetysaika ja kerrat väheni.
Siis mä en tajua kuinka ketään voi puistattaa vauvan imetys ja varsinkaan että kokee sen äidiltä törkeänä käyttäytymisenä muita kohtaa että pitäisi kuulema painaa esim. vessaan imettämään??? |O
 
Nyt täytyy tulla kirjottaa,ku pystyy taas istumaan kunnolla,on supistukset vaivannut nyt muutamana iltana :whistle: ei ne muuten kipeetä tee mut istuminen on ollu aika hankalaa,supisteli taas tossa aamulla,mut nyt onneks sit helpotti ainakin hetkeks =)

Mimmuli82 mä oon kans ihan samoil linjoil sun kans,ei voi ymmärtää et miten jonkun mielest imettäminen on niin kamalaa/vastenmielist...se nyt kun vaan on luonnollista,mut ku meitä löytyy niin moneen junaan,tää on ja aihe mistä ei kai ikinä päästä yksimielisyyteen :/ Jos sitä näkee jonkun äidin imettävän ni ei kai sitä tartte tuijottamaan jäädä,jos se on omast mielest niin kamalaa :|
Mä meinaan ainakin imettää,jos vaan pystyn,siellä missä lapsi sitä ruokaa tarvii,mut on mullakin kaveri jolla kolme lasta ja ikinä en oo hänen nähny imettävän,et aina on pumpannu maitoo jos ovat tulleet kylään tai myö ollaan oltu siellä,must se on vaa niin outoo,mut jokainen tavallaan.Mä viel paraskin puhumaan,kun ei oo tota kokemusta tost imettämisestä omalt kohalt vaikka jo yks lapsi onkin,mut ku hänel oli kitalakihalkio syntyessään niin ei imettäminen onnistunut ja oli lypsettävä kaikki maito,ni aika lehmälle siin olonsa tuns ku parin tunnin välein oli oltava lypsyllä :kieh:

Piitsi ja VilmaIisakki 34+4

Saatiin nimetkin päätettyä eilen,ku oli rauhallinen ilta,esikko on mummilla ollut yökylässä,kai sitä kohta pitäis sieltä lähteä hakemaan :heart:
 
Puella kyllä täälläkin vihloo. Sillälailla hassusti pitkittäin alavatsassa, joskus oikealla puolella, joskus taas vasemmalla. Tuntuu ilkeältä, mutta usein menee viimeistään yön aikana ohi. Useimmiten nopeammin. En ole osannut ottaa sitä vakavasti, ajattelen, että kuuluupi asiaan.

Huh, heppu hikkaa, koko maha heiluu!:)

Kiitokset myös anrille ja malttamattomalle perätilasynnytyslohdutteluista! Kiva tietää, että synnytys voisi sittenkin toimia alakautta, vaikka vauva olisikin perätilassa. Terkka vain kovin mainosti sitä, että nykyään melkein kaikki perätilassa olevat sektiodaan. Erityisesti ensisynnyttäjillä. No, katsotaan mitä tuleman pitää, toivottavasti nyt kuitenkin heppu tajuaisi kääntyä. Laiska jätkä, jos ei käänny! Tullut vanhempiinsa! :LOL:

Tyhmistymisestä on ollut puhetta...Joo, todellakin on tyhmyys rantautunut tännekin. Ei leikkaa enää!! :eek: Yksi syy tälle on varmasti se, että keskittymiskyky on huonontunut kovasti, sen huomaa jo esim sanomalehteä lukiessa, en jaksa lukea enää pidempiä artikkeleita. Ennen olen myös ollut romaanien himolukija, mutta en enää...paria sivua pidempään ei tämän mamman keskittymiskyky enää kestä... :ashamed:

Onko täällä kukaan ollut pidempää aikaa sairaslomalla? Sain nimittäin palkkakuitin, joka oli niin pieni, että meinasi hätä tulla. Palkanlaskennasta sanottiin, että olen ollut liian pitkään sairaslomalla, että palkkaa ei makseta koko ajalta...Olen ollut tammikuun toiselta viikolta sairaslomalla ja jatkan suoraan äippälomalle. Minun mielestäni tämä ei vielä ole niin pitkä aika etteikö tästä kuuluisi maksaa palkkaa....Onko muilla vastaavia kokemuksia????? Sairaspäivärahaa kuulemma saan anoa Kelalta. Jees, kivaa taas sitä lomakerumbaa.... |O

imetyksestä Joo, tuommoisia ihmisiä on, jotka eivät hyväksy imettämistä julkisella paikalla. Vielä töissä ollessani meinasin kahvipöydässä vetää sumpit väärään kurkkuun kun kollegani, jolla on itselläkin lapsia, kertoi tuohtuneena siitä, että edellisenä päivänä oli joku äiti imettänyt lastaan jossain kahvilassa. Että kamalaa! Ihmettelin siinä kyllä hieman tätä asennoitumista, mutta jotkut vain ajattelevat noin. Omasta mielestäni imettäminen on niin kovin luonnollista, että siitä vain ja ajattelin niin itsekin tehdä! Tietty on fiksua peittää itsensä niin, ettei nyt ihan tarjoile tissejään silmänruokana sivustakatsojille, mutta muuten en kyllä näe siinä mitään pahaa....Outoa kyllä, että jotkut ottavat tuosta noin pulttia.... :$

Kivaa, kun on lunta täällä etelässäkin! B)
 
Marika75 katoppa tes mitä se kertoo sairausajan palkasta.. kun meillä (pam) on noi työsuhteen kesto sidottu siihen että montako vuorokautta saa palkkaa... esim jos on ollu yli 3 vuotta niin sairasajan palkka maksetaan 35 arkipäivää (alle 3 v 28 päivää )

Anuuu Mä kyselin neuvolasta noista yövuoron teoista ja siellä sekä terkka ja lääkäri sano et oman jaksamisen mukaan..
ainoo mitä mä oon huomannu et tekee mieli koko ajan öisin syyä jotain.. jamielummin jotain makeeta (jätskii, suklaata, salmiakkia .. )
 
terkut sokeripolilta. pojalla kokoa painoarvion mukaan 2,4kg :heart: eli yläkäyrällä mennään, mutta siihen vaikuttaa kuulemma enemmän voimakas napanuoravirtaus kuin diabetes tai paineet. Mineaa odottaessa oli sama juttu. muuten kaikki hyvin, paineet 145/85, mikä on mulle jo ihan ihanteellinen. seuraava käynti kolmen viikon päästä. käynnistyksestä ei vielä sen tarkemmin puhuttu, mutta vähän oli siihen suuntaan jotain lauseenpoikasta että ehkä sitten rv 38 tienoilla, jos oma olo ja vauvan koko on siihen suuntaan taipuvaisia. voipihan tuo olla ettei yhtenä kappaleena sinne asti edes päästä muutenkaan.

yö meni ihan vituralleen kun ei hormonit anna nukkua. sain mä tunnin nukuttua mutta väsyneenä nyt kaikkia känkkäröittää ja menetin hermoni siskon draamanhakuisuuteen niin että soi :headwall: sanoinkin että nyt en oikeasti jaksa yhtään enempää draamaa kuin on pakko, sen takia oon laittanut muutaman kaverisuhteenkin jäähylle kun en yksinkertaisesti jaksa kantaa maailman kaikkia murheita hartioillani. kotimatka meni itkien, mahtoi siinä vastaantulijat ihmetellä :whistle:
mutta sain nukuttua tytön kanssa pienet päiväunet, jos niillä jaksaisi yöhön asti sitten.

mimmuli, mun mielestä imetys on luonnollinen asia mutta monien mielestä ei. meillä esim. mun oma isä meni ihan vaikeaksi ekan kerran kun kaivoin ryntääni esiin omassa olohuoneessani ja aloin imettää. saa nähdä mitä siskon hyvinkin estynyt mies siitä sitten tuumaa. ja tapanani on siis imettää imetyspaidan avulla, eli hyvä jos sieltä vauvan ja paidan välistä vilahtaa ihoa ehkä sentti. itteäni ei pätkääkään häiritse muiden imettämiset ja faktahan on että vauvan pitää saada ruokaa sillon kun on nälkä. vai huudattaako pitäisi sitten tuolla ulkona liikkuessa ettei vaan saa pahoja katseita osakseen?
tosin meillä tyttöä piti imettää jostain 4kk iästä aina syrjäisessä paikassa, muuten pää kääntyili kaiken muun aktiviteetin perään eikä maito nälästä huolimatta maistunut. ja ekat 3kk neiti asui tissillä, saas nähdä miten käy nyt kun olisi huolehdittavana tuo taaperokin...
 
Heissan
Mua kyllä jännittää niin paljon synnyts, ku tuo kaveri on tuol miten sattuu-päin ja terkkari ei sano mihkää juuta eikä jaata ja ootan vaan et millon joutuu lähtee ja melkeinpä et kuin paljon ennen laskettua ja ja...
Ahdistavaa... Iltaisin supistuksia tulee osa hieman kipeitä ja osa kivuttomia, mut sekin pelottaa kun en niitä kuopukselta tuntenu ja menin sairaalaan tiputukseen oksentelun/ripuloinnin takia ja sit mut laitettiinkin synnyttää :eek:
En tiedä miten täs pitäis asioihin suhtautua....
Mietityttääkö muita synnytys?
SähköhellaElla rv 31+4
 
imetyksestä, kyllä samaa mieltä olen ku muutkin, kun lapsi on nälkäinen niin ei se katso aikaa ja paikkaa eikä ole mitään luonnollisempaa ku kaivaa tissi esiin ja syöttää muksu. se joka ei halua katsoa niin kääntää sen päänsä toiseen suuntaa. eikä se rinta siinä juurikaan vilahda ku on imetyspaita tai/ja joku huppari/huivi siinä näköesteenä.

vuotaraaputin onpa sulla jo valmiin kokoinen poika mahassa, tai siis tarkoitan että pian on jo yli 2500g eli sen maagisen keskosrajan!! onnea siitä :flower:

SähköhellaElla kyseli mietityttääkö muita synnytys. Eipä juuri. Mulla on sama olo ku esikoista odottaessa et mitä tulee vastaa niin tulee, ei syytä huoleen.. Mä kyllä luotan sairaalan henkilökuntaan kympillä. Ja kai mä oon jotenki sekopää ku oikeestaan tykkäsin synnyttää vaikka se ei mulla ihan oppikirjojen mukaan mennytkään.. Tai sit aika on kullannut muistot ja kun ensimmäinen kipeä supistus tulee niin sitä mä alan jännittään. No mut fakta on se et ei se etukäteen suunnittelemalla tai murehtimalla muutu miksikään.

No joo jos sitä lähtis kattoon mitä sitä keittäis tänään.. Poika heräs vasta päiväunilta joten ei kiire onneksi sen suhteen.

Anu
 
hei vaan kaikille..
huomenna olisi taas töihin paluu vapaiden/sairasloman jälkeen. jotenkin ahdistaa koko puuha sillä yleiskunto huonontunut/laskenut roimasti viikon aikana :/

kalenteri
vedetty hammas on alhaalta edestä kuudes, mun mielestä :$ kipeä kuin mikä vieläkin.. |O

malttamaton
sähän olet enemmän hommannut kaikkea kuin minä, joten taidat nimimerkkisi veroinen olla :xmas: :D
mä tänään ostin tytölle jo ristiäisiin puvunkin :LOL:
ja mies ihan äimänä että olenko ihan seonnut ;)
vaippoja ajattelin kanssa ruveta ostamaan kotiin ja laittamaan vauvalle sairaalakassin valmiiksi, sillä en halua että mies etsii vaatteet tulopäiväksi- ymmärrätte varmaan- :heart: :xmas:

Katarina-81
joo, valkosipuli menee hyvin alas. :p onneksi. :p

SähköhellaElla
mä olen synnytystä miettinyt tosi paljon. lähinnä odotan tosi paljon sitä tapahtumaa.. tänään juuri sanoinkin kaverille että voisin heti lähteä synnyttämään jos tietäisin että vauva on iso jo ja kaikki kunnossa.
ehkä parempi odottaa vielä hetki.. ;)

lupasin tehdä pojille pannukakkua iltapalaksi, joten parempi mennä tekemään taikinaa heti :p :p
 
Tänään oli neuvola ja hiukka taas pänni ku oma terkkari ei taaskaan paikalla vaan joku "hei olen 20v just sairaanhoitajaksi valmistunut eikä mulla ole käryäkään millaista on odottaa vauvaa, ku ite alotin just ekakertaa seurustelemaan, enkä mä oo vielä edes seksiä harrastanut" Oikeasti !
Eli enpä halunnut häneltä sitten sen kummempia kysellä, muutako nämä normaalit
Paino: tullu yhteensä nyt 16kg (turvotus +++)
hemoglobiini: 112
verenpaine: 125/72
vauvan syke: 150-170 Innostu oikein kunnolla jumppaamaan kun häntä kuunneltiin.
sf-mitta: 34, eli yläkäyrällä mennään, mut niin menty alusta asti

Vauva on jo laskeutunut tosi alas, voipi enteillä ennen aikaisesta synnytyksestä ja mun puolesta voiskin syntyy vaikka vkolla 38. Ultrien mukaanhan vauva on mennyt kokoajan viikko edella laskettua aikaa, mut sitä ei lähdetty muuttamaan.

Oikeastaan nyt vasta viimeiset päivät ovat tuntuneet raskailta. Vauveli painaa tuonne alas ikävästi, nukkuminen on ollut katkonaista ja aina kyljeltä toiselle kääntyminen vaatii kauhean tyynyrumban. Muutenkin mua ärsyttää tää turvotus ku se tekee jalat levottomiksi. Ei siihenkään oo muita apuja ku juoda paljon ja leputtaa jalkoja ylhäällä.. plaah.

Sanoinkin miehelleni eilen, että nyt ekakertaa on sellainen olo et haluan eroon tästä isosta mahastani ja kömpelöstä olostani. Hän vain tuumasi että pitkät 6vkoa edesssä... ;)

Meillä on tänään seurustelun 2v päivä ja edellispäivänä oli puolivuotis hääpäivä! Mieheni toi minulle 10 kpl valkoisia pitkiä ruusuja. Kuulemma ne jää viimeisiksi seurustelun vuosipäivämuistamisiksi. Seuraavaksihan me saadaan ruveta juhlistamaan Kokonaisia häävuosipäiviä =))

Tänään ollu ihana aurinkoinen päivä, oikein keväinen. Olisi ihana käydä pitkillä kävelylenkeillä kun normaalisti, mut eipä voikaan. ajatuskin puistattaa =( Sitä vaan odottaa,että kohta sitä pääsee kärryjen kanssa kävelemään ja sitten onkin jo paljon aurinkoisempaa ja keväisempää!

Tällä kertaa vain omaa napaa siis, Voikaa hyvin!

Minä + Voice 34+3
 
Heips kaikki,

Tuosta vauvan asennosta ja lähestyvästä synnytyksestä:
olen neuvolassa terkkarilta ja lääkäriltä ymmärtänyt, että vauva pyörii mahassa ihan miten sattuu jonnekin viikolle 34-35 asti. Eli heidän mukaansa vauvan asentoa ei kannattaisi juuri tutkailla ennen kuin rv35, sitten se alkaa jo todennäköisesti olla lopullisessa asennossaan. Onko teille annettu samansuuntaista tietoa?

Enää 2 päivää töitä jäljellä!! Sitten tosin pitäisi vielä jaksaa opiskella muutama viikko...

Viljaliina ja Alvi 31+3
 
Iltaa!

Pulttis, tsemppiä hammaskipuiluun, ei kiva :hug:

Angel oli saanut ruusuja seurustelun vuosipäiväksi, meillä taas tällainen ruusujen sota tänään: mies oli sopinut illalla kuvaavansa kaveria, ja sitä varten sanoi lounaspöydässä ostavansa ruusun. Multa tuli itku, kun ymmärsin, että mies ostaa kuvaussessiota varten kukkaa eikä mulle juuri ikinä. :D Mies sitten oli tosi pahoillaan, eikä siinä mitään, kyllä vähän lapselliseksi itseni tunsinkin, mutta kunhan suretti meidän suhteen nykyinen romantiikan taso. Sain sen kuvausruusun sitten kuitenkin lopuksi, kiva niinkin. :D

Täällä on juotu nyt terkkarin määräyksen mukaan - ja juostu vessassa. Kiva kun muutenkin ollut nukkuminen katkonaista, niin viime yönä heräsin vessaan oliko kolme kertaa. Eihän tuo niin tavatonta ole mutta kuitenkin.

Mulla on todellakin ollut jo kuukausia sellainen olo, että mahaa ei tule yhtään ikävä. Ehkä sitä vauvan liikkumisen tunnetta mutta ei tätä kömpelöä oloa, todellakaan :| Keväiset auringonpaisteet luovat kummasti toivoa siitä, että tämänkin kanniskelun loppu koittaa jossain vaiheessa eikä niin kamalan pitkän ajan päästä.

Imetyksestä vielä, mähän olin ennen esikoisen syntymää vakaasti sitä mieltä, että en imetä julkisesti, yksin makuuhuoneen nurkassa enintään :LOL: Huvittaa, kun todellisuutta ajattelee: mulle oman isän edessä imettäminen oli yksi hankalimmista ajatuksista, mutta tuollaiset estot kyllä karisivat hyvin nopeasti, ja imettämisestä tuli luonteva juttu myös läheisilleni. En ole niin kauheasti muiden mielipiteitä homman säädyllisyydestä jäänyt kuuntelemaan. Vaatteet toki pidän niin, ettei mitään kovasti "näy", en ole tuosta etumuksesta mitenkään ylpeä eli ei siitä kuitenkaan sitä silmänruokaa olisi. :| Kun Antto oli reilun vuoden, aloin kyllä hiljalleen karttaa ostoskeskuksissa ym. julkisesti imettämistä - tämä kyllä ihan ihmisten asenteiden pelossa, myönnettäköön, mutta toisaalta oli se muutenkin erilaista, kun olikin kyseessä kävelevä ja juokseva pikkutyyppi, joka repii ja raastaa paitaa miten sattuu. Niin ja sen muistan, että kun meillä kävi turkkilaisia vieraita Anton ollessa muutaman kuukauden ikäinen menin toiseen huoneeseen imettämään, koska niin teki myös vierailevan perheen äiti, ja ajattelin ehkä olevan muslimeille hämmentävää, jos alkaisin siinä imettää kaikkien nähden. Liikaa ei toki mielestäni omassa maassaan tarvitse ottaa mahdollisia kulttuurisia estoja huomioon, mutta kyllähän pienellä porukalla ollessa on hyvä olla hienotunteinen, jos tilanne tosiaan vaikuttaa siltä, ettei kaikkien mielestä ole luontevaa imetystä katsella. Sama toki suomalaisten kanssa, mutta harvemmin on ollut tilannetta, että tuntisin hämmentäväni jotakuta imettämällä.

Joo on kyllä turvotusta jaloissa, vieläkin näkyy sukkien jäljet, vaikka olen riisumisen jälkeen jo käynyt suihkussa, lojunut tässä sohvalla ja vaikka mitä - siis aikaa on mennyt. Jospa nämä uudet juomakuvioni tuovat helpotuksen, sopii toivoa...

Mies löysi kirpparilta sen astinlaudan tms. kärryihin, vaikuttaa ihan hyvältä ja tukevalta. On nyt yritetty vähän enemmän miehen loman aikana käydä kävelyllä niin, ettei kärryjä oteta mukaan ollenkaan, ja yllättävän hyvin on poika pysynyt ruodussa. Mulla vaan ei kahdestaan pojan kanssa ollessa ole kärsivällisyys riittänyt kovinkaan usein lähteä jonnekin ilman kärryjä: kun tulee erimielisyyttä suunnasta, en kestä sitä retuuttamista etenkään ostosten kanssa.

Ja nyt tulee tosi outo juttu, tavallaan, ja aivan aiheen vierestä: mies tilasi pojalle mönkijän :eek: Tänään sen joku Kiitolinja kuljetti meille. Kyseessä on lasten mönkijän runko, johon mies aikoo rakentaa sähkömoottorin. Ei kai poika sillä vielä pariin vuoteen osaa ajaa, mutta nyt ainakin nousi jo hyvin ketterästi kyytiin ja oli aivan onnessaan. :heart: Siinä isälle ja pojalle yhteinen rakennusharrastus. Vähän hirvittää, mutta kuulemma mönkijän saa menemään niin hiljaa kuin päätetään - siis mun mielestä reilusti alle kävelyvauhdin. Ja kypärä pysyy päässä ja mönkijä kotipihassa valvonnan alaisena!

Oli puhetta siitä, jännittääkö synnytys. Mulla vähän samat tunnelmat kuin Anulla, että uskon kaiken menevän omalla painollaan. Enemmänkin kärsimätön on olo. Muistan kyllä esikoisen synnytyksestä ne ekat kivuliaat supistukset, jolloin tuli kiusaus sanoa, että perutaan homma. Kuitenkin jäi älyttömän hyvä maku synnytyksestä, oli jopa kivaa. Sairaalassa täysihoidossa olemisesta tykkäsin tosi paljon. Siis ajattelen, että kipua ehdin jännittää sitten vasta, ja kerron tällä kertaa jo hyvissä ajoin kätilölle, että tulen varmaan haluamaan kunnon tropit, niin tietää varautua ajoissa. Itseänikin helpottaa, jos tiedän, että lievitys tulee heti tarvittaessa, niin kuin viimeksi (paitsi että anestesialääkärillä oli vuoronvaihdos juuri epiduraalihetken koittaessa, joten puolisen tuntia taisin joutua puudutusta odottelemaan). Eräs kaverini aikoo mahdollisuuksien mukaan synnyttää nyt(kin) ilman kipulääkitystä, mutta mä ajattelen realistisesti, että rupean sitä kuitenkin kaipaamaan jossain vaiheessa. Toki sellaiset asiat mietityttävät, meneekö kaikki turvallisesti ja onko lapsi hyvässä kunnossa, mutta enää en murehdi sitä, että saattaisin alkaa käyttäytyä sekopäisesti - se on jo nähty - tai peräti epäkohteliaasti - odotusaikana olen jo välillä ollut niin kärttyisä, että luulisi itsenikin tottuneen jo. :D

No niin, tämä lyhytsanainen sai sähköpostia ja voisi nyt siirtyä sen pariin :wave:
T. Kalenteri ja Paapau 33 + 5
 
Huomenta-päivää.
Tänään olis kerhopäivä ja valokuvaus siellä. Otetaan ekaa kertaa pojalle kaverikuvakin. Saa nähä vaan pysyykö kaverukset sovussa kuvaa ottaessa.. Meillä on nimittäin herätty 06 ja ku kerho alkaa vasta 10 aikaan niin voi olla et pinna on kireällä sinne mennessä (väsy nälkä....). Pitää varata mukaan jotain rusinoita tms millä voi kuvatessa lahjoa muksuja jos ei muuten tule mitään.

Viljaliina joo niinhän se menee että vielä rv 34-35 mahtuu muksu kääntymään. Ja uudelleen synnyttäjillä ku vauva tapaa laskeutua ja kiinnittyä myöhemmin nii olen kuullut että rv 38 on vielä vauva kääntynyt itsekseen mihin asentoon tahtoo. Että ei tässä ihan vielä hätää ole, muutama viikko aikaa kääntyä!

Kalenteri mun serkkutytöllä on ollut kans pienestä (2-3v) jo tommonen sähkömönkijä! Koko suku sitä on jännittänyt miten se pysyy hengissä sen kanssa mut oikeesti se menee hitaasti... Nyt ku se on 5-vuotias sai se joulupukilta täydellisen mikroautopaketin, eli auto, ajopuvut, kypärät yms. Saa nähä onko tyttö joskus vielä f1-kuski ku sillä on niin pahasti vauhti verissä ettei tytöksi uskoisi!
Ja sama homma ku sulla ton synnytyksen suhteen, otan kyllä kaiken lääketieteellisen kivunlievityksen vastaan jos tilanne niin vaatii. Itse ainaki uskon siihen että avautumisvaihe voi vaan pitkittyä jos kroppa jännittää liikaa kivun vuoksi, joten....

No joo mä meen pukeen.. Pian saa jo painua kerhoon!

Anu
 
Mä taisin eilen tehdä liikaa noita s-kirjaimella alkavia asioita kun viime yö meni supistusten merkeissä :( Supisteli kyllä niin hirveästi, tai luulen niin. Tosin en sitte tiiä oliko osa jotain liitoskipuja kún kuitenkin kipua tuntui välillä enemmän tuolla alhaalla. Otappa sitte selvää...
Tänä aamunakin vielä ei oo tarvinut kun pari kävely askelta ottaa niin heti supistaa, ei nyt niin kipeää mutta kuitenkin.

Ja synnytys kyllä mietityttää. Esikoiselta en jännittänyt ollenkaan mutta nyt...Olen kyllä vähän miettinyt etten ottaisi epiduraalia (esikoiselta se oli jotenki niin selvä juttu että otan) mutta sen laittaminen kävi niin perhanan kipeää ja luulen että se venytti ponnistusvaiheen niin pitkäksi. Tiiä sitten.... :whistle:
Oletteko muut miettineet mahdollista kivunlievitystä???

Dacapo ja Aino 34+1
 
Pulttibois: niin olenkin nimimerkkini veroinen eli tosi malttamaton ;) Varmaan se vaikuttaa, että tätä vauvaa on oikeasti yritetty niin tuhottoman pitkään, on esikoinen ja on ollut kaikkia ongelmia: keskenmenot ja lapsettomuushoidot, niin tuntuu asia paljon konkreettisemmalta, kun saa johonkin purkaa odotuksen tuskaa. Siksi on tullut hommattua jo kaikki!

Mua ei jännitä synnytys, ehkä se on se, kun on ekaa kertaa tilanteessa niin ei oikein tiedä mitä jännittää. Kauheasti tekisi mieli käydä vielä kerran ultrassa niin näkisi tytsyn, vähän jo tuossa mietin, että jos jättäisi sen neuvolalääkärin väliin rv35 ja kävisikin taas yksityisellä. Meille lääkäri sanoi, että yleensä kuten meidän tapauksessa, kun vauva on ollut niin pitkään pää alaspäin, niin se on tottunut siihen eli vaikka pyörisi masussa niin pyörähtää itselleen luontevaan asentoon aika nopeasti takaisin vaikka voltteja tekisikin.

Tässä masukuva eiliseltä:

http://www.aijaa.com/v.php?i=1635942.jpg

malttamaton&prinsessa rv 31+1
 
Eskarilaisen uni:

Äiti, mie näin unta viimeyönä. Sie olit synnyttäny. Mie olin ainakii viis tuntia lapsiparkissa sillä aikaa ja sitten te tulitte hakemaan miuta pois ja uusi vauva oli siellä rattaissa. :D :heart:

Näin meillä muu perhe valmistautuu vauvan tuloon nähtävästi. Aika sööttiä minun mielestäni tuollainen. (Niin ja esikoisen suuri unelma taitaa olla tuo viiden tunnin lapsiparkki..).. :D

Ps. Hyvää viikonloppua! Me lähdetään tänään reissuun.. Viimeinen mummolareissu ennen vauvan tuloa..

Heili
 
Kiitokset kaikille vastanneille! Vieläkin on massussa tuommoinen hellä kohta, että kun vauveli potkaisee oikeaan kohtaa niin kipeää tekee. Ja eilen tuli kyllä noita harjoitussuppareitakin ihan jatkuvasti. Varmaan ärtyi jotenkin huonosta yöstä ja tuosta kipuilusta. Mutta viime yö oli jo parempi, niin että eiköhän tätsä taas jatketa.

Imetyksestä ollut puhetta. Olen kyllä ihan samaa mieltä kuin muutkin, että lapsen on saatava ruokaa silloin kun sen on nälkä. Jos jotain haittaa niin ei ole pakko katsella!

Synnytys ei minuakaan ainakaan vielä jännitä. Enemmänkin pelottaa se, ettei vauva yksiössään tarpeeksi kauan viihdy. Jostain kumman syystä mulla on jo kauan ollut tunne, että vauva syntyisi liian aikaisin. Järjetöntä, mutta en voi sille mitään. Varmaan nyt sitten mennään yliviikoille, kun tämmöisiä puhun. Mutta puudutuksia en ole kahdelle edellisillekään saanut, sen verran nopeaan on tapahtuma edennyt. Niinpä luulen että luomuna tai pelkän kaasun voimalla saadaan tämäkin maailmaan. Tosi kipeitä suppareita, siis semmoisia mihin olisin kivunlievitystä kaivannut ei kuitenkaan ole tullut muutamaa minuuttia kauemmin. Mun kipukynnys on kylläkin aika korkea. Ja ainakin aiemmin puudutuksia ei ole annettu ilman kalvojen puhkaisua, ja minulla vesienmeno tarkoittaa yhtäkuin sitä että nyt se tulee!

Mutta nyt vapaapäivää viettämään shoppailun merkeissä. Taidan mennä katsastaan sen Pikku-Liinun Oulussa. Onko joku muu siellä käynyt? Onko hyvää tavaraa, ja kohtuuhintaan?

Puella ja Kompiainen 31+2
 
Taas yö meni parin tunnin unilla. Mä tein yöllä palapeliä ja kattelin telkusta frendejä kun oon ostanu yhden tuotantokauden muka äitiyslomaa varten.. Nyt väsyttää ja on huono olo.. Mutta onneksi ei tarvi mennä töihin. Vielä viikko sitten näitten lyhyiden yöunien jälkeen piti mennä töihin, nyt ei oo sitä huolta..

Sairauslomalaiset: Mitä te teette päivät? Mulla on uskomattoman tylsää. Enää ei oo mitään siivoamistakaan, ja jaksan korkeintaan puolen tunnin kävelylenkkejä. Levähtää en yksinkertaisesti osaa. Mulla on tuossa tuo palapeli, jota yritän väkertää ja ristikkolehtiä ja tosiaan tuo frendien yks tuotantokausi. Mut silti tarviin jotain muutaki hommaa..

Mua ei synnytys jännitä, uskon että se menee omalla painollaan. Enemmän mua jännittää se suuri elämänmuutos kun vauva tulee tänne meille. Mut sekään ei jännitä liikaa..

sh07 rv 31+0
 
sh07, ootas vain, kun olet viettänyt n. parisen viikkoa kotosalla, niin laiskottelu alkaa maistua :hug: Itselle ainakin, kun olen ollut nyt jotain viisi viikkoa saikulla, kaikkien simppeleidenkin hommien tekeminen kehtuuttaa, kuten ruoanlaitto, pyykkien pesu ym. Laiskaksi oppii, ja todella nopeasti! Mulla kyllä supistelee todella herkästi, jos olen liian kauan jaloillaan, mikä tietty myös rajoittaa puuhastelua, mutta sellainen liiallinen hötkyily ainakin on karsiutunut pois.
 
juu
Huomenta päivää, kanssasisaret vatsoinenne,

täällä alkaa myöskin jo kyllästyttää tämä ison vatsan kantaminen, ja kaikki sen tuomat liitännäiset - närästys on pahentunut (kaiken syömisen jälkeen ruvennut närästämään) , pikkukakkonen potkii välillä kipeästikin, turvottaa, väsyttää, pissattaa koko ajan, nälkä on melkein heti syömisen jälkeen, yöunet aika pätkittäistä... Hohhoijaa, ja tietenkin vielä flunssaa pukkaa päälle. Esikollakin nokka vuotaa ja yskii ja alas vielä kulmahampaatkin puhkeamassa, eli hälläkin yöunet olleet levottomat.

Ja ettei valittaminen vielä tähän loppuisi, niin kokoajan mietittyttää enemmän että mitenhän sitä sitten pärjätään kun on kaksi yöllä valvottajaa - pystyykö sitä venymään molempien tarpeisiin... Kuinka hartaasti toivon ettei tulisi koliikkivauvaa... Esikko oli kyllä ihan rauhallinen öisin siihen asti kunnes alkoi liikkumaan enempi, sitten halusi liikkua öisinkin ja sitä sitten kanneltiin ja keinuteltiin ja vaunuissa sisällä heijattiin.

Ja kyllä synnytys jo mietityttää vaikka esikon synnytys sujuikin hyvin ja ilman sen kummempia hässäköitä ja ilman kivunlievityksiäkin. Mutta mulla sama asenne kun Anulla ja Kalenterilla, eli luotan kätilöön homman sujumisen suhteen. Kunhan vaan ehtisi ajoissa sairaalaan, jos muistatte niin mulla tulee sitä matkaa 300km ja kun viimeksikään tuo synnytys ei mitenkään mahdottoman pitkiä aikoja kestänyt.

Mutta mikä mukavaa, niin meillä hääpäivä viikonloppuna (ei kyllä varmaan tehdä mitään erikoista kun ehkä tavallista parempaa ruokaa kotona) ja mammiksen alkuun reilun 3vkoa!

juu rv 31+2 (? kait)
 
Huomenta täältäkin:)

Sh07; vähän samat fiilikset täälläkin tästä kotona olosta.. No, itsepä valitsin tämän varhennetun äitiysloman, eli olen kotosalla aikaa tappanut nyt pari viikkoa, ja välillä on äärettömän tylsää.. Tekemistä olisi kyllä yllin kyllin, mutta osa niin raskaita, ettei uskalla enää yksin niitä hoitaa.. Eilen menin jopa miehen työpaikalle toimistohommia tekemään, ukolta loksahti suu auki, harvoin viitsin moiseen tarjoutuakaan, mutta kun ei vain ollut yhtään mitään tekemistäkään :LOL: Vaavin vaatteet pestynä ja silitettynä kaapeissa, kehto verhoiltu, kaikki turvakaukaloa lukuun ottamatta hankittu, huusholli edes about järjestyksessä... Telkkaria tulee tuijoteltua riittämiin, ja sudokut ovat olleet kanssa kova sana :LOL:

Eilen tosiaan erehtyin sitten juomaan pari mukillista kahvia.. en erehdy enää! Viime yönä sitten valvoin, kävelin ympäri huushollia ja popsin rennietä, eikä auttanut yhtään.. Närästi niin, etten päätä voinut tyynyyn laittaa... Ja nyt hieman väsyttää.... :/

Mutta josko lämmittäisi vaikka päiväsaunan, josko tästä taas elämä alkaisi hymyilemään vaihteeksi :/

Mukavaa päivää kaikille toivotellen

Dooris ja Väinö 34+1
 
mä synnytin viime yönä 7,5kg painavan SIRON pojan :LOL:

ostin vauvalle Tissitakiainen-bodyn ja Minea hiluu tuossa nyt se päällä. meillä oli eilen tytön kanssa puhetta imetyksestä, että äitin tissistä tulee vauvalle maitoa jota pienet juo. tyttöä se kauheasti nauratti, kuulemma tissistä tulee mehua ja Mineankin tissistä tulee mehua nukkevauvalle :D

eipä tänne muuta. väsyttää kovasti, jos tästä pihalle pääsisi. ärsyttää vaan kun ei siellä kauaa voi olla kun äitiä alkaa pissattaa :kieh:
 
Vuotaraaputin Säpäs olet pienen pojan synnyttänyt :LOL: tää taitaa olla jo guinesin ennätystenkirjaan pääseviä :D Onnea vaan matkaan,mulla onkin sitten suhun verrattuna helppo synnytys eessä,ku kaveri näki unen et synnytän kuukautta ennen laskettua nelikilosen pojan :eek: ei taida meidän pinoon pieniä poikia tullakaan :eek:

Mä tääl ekaa äippäloma päivää vietän,eipä tää paljo poikkea noist muista päivistä,ku oon sairaslomal ollu marraskuun lopusta asti,liitoskipujen takia.Väsyttää vaan ihan tajuttomasti,pitäsköhän lähtee päikkäreille,ne tekis nyt terää |O

Piitsi rv 34+5
 

Yhteistyössä