**Huhtihiput Helmikuussa 2008**

Joanna Liikelaskentaan tuli neuvolasta muistaakseni ohjeina niin, ettei vauva liiku joka tunti välttämättä. Välillä on "laiskempia" kausia.
Jos on menossa aika, jolloin vauva yleensä liikkuu, eikä tunnin aikana tuli 10 liikettä, pitää juoda makeaa mehua tms ja laskea liikkeitä seuraavakin tunti. Ja sitten jos ei tule liikkeitä niin ottaa yhteyttä neuvolaan/äippäpolille.
Näin se muistaakseni meni...
 
Joanna kokeile tuota makeaa. Mulla ainakin tehoaa. Makea mehu, limukka tai vaikka karkki. Meilläkään muikkunen ei läheskään aina reagoi tökkimiseen tai heilutteluun, mut makealla saa liikettä aikaan lähes 100% varmuudella :LOL:
 
Joanna :hug: tuossahan muut olivatkin noita vinkkejä jo antaneet, mutta kokeile tosiaan kaikkia syömisiä makeaa varsinkin. Ja mulla ainakin auttaa ihan pelkkä vesikin, kylmää vettä ja kaveri alkaa heti melskata. Jos ei näilläkään tule mitään niin sitten vaan rohkeasti soitat äippäpolille jaksuja sinulle, toivotaan että vauvalla on kaikki hyvin :heart:
 
Hei taas, heräsin päiväunilta. Hassua ku sai herätä ihan omia aikojaan... Siks meniki näin myöhälle. Sh07 saatko sä päivällä nukuttua? Mulla on kans toisinaan vaikeuksia saada nukuttua yöllä, mut parhaiten onnistun kun menen yöunille jo klo 22 eli ennen ku mies tulee viereen kuorsaamaan. Viime yön nukuin kans huonosti, valvoin 23 saakka ja jotenki mun uniaika oli jo ohi joten en sit saanu millään nukuttua. Sit ku nukahdin niin ennen 01 poika itki jotain oisko unia nähnyt ja sit en taaskaan saanut nukuttua ja eiku sama pyöriminen uudestaa... Sit oliki jo 07 ja poika heräs joten pakko oli minunki nousta.

Ja siitä et miten saa päivät kulumaan kotona (toki eri mulla ku on esikoinen seurana) niin mulla on ainaki pojan kanssa kotona ollessa ollut tapana ottaa lähes joka päivälle joku asia hoidettavaksi tai sit joku tapaaminen kaverin kanssa tms. Näin tuntuu näennäisesti siltä ku olis "jatkuvasti" tekemistä ja viihtyy paremmin. Tälläki viikolla joka päivälle oli jotain, neuvolaa- perhekerhoa- kaverit oli tänään aamulla leikkimäs meillä.....

vuotaraaputin mulla kans alkanut tuleen semmosta pakottavaa tarvetta saada laittaa vauvalle kaikki valmiiksi. Mullahan ei ole mitää pestynäkää vielä... Tekis mieli jo ostella vaipat sun muut mut mies jo toppuutteli kaupassa et herää pahvi, saa ne myöhemminki, miksi ostaa jo nyt kaappeja täyteen kaikkee.... No, en sit ostanut.
Saa kattoo jos mä huomenna sittenki kasaisin jo hoitopöydän meidän makkariin niin sais paikan minne pestä vaatteet.. Eihän sitä tiedä vaikka tuliski jo ajoissa. Kyllähän sitä jo rv35+ alkaa muksuja maailmaan paukkumaan niin mistä sitä tietää vaikka itse olis ajoissa synnyttämässä tällä kertaa. Viimeksi meni vähä yli.

no joo mä unohdin mitä piti sanoo...

Anu
 
Joanna, saitkin jo hyviä neuvoja mutta tässä yksi lisää. Mulle sanottiin synnäriltä ku soitin vauvan liikkumattomuuden takia että juo KYLMÄÄ vettä ja laske uusiksi tunti. Ja sit semmonen et ne liikkeet pitäis kuulemma laskea sillon ku muksu yleensäkkin liikkuu, eli esimerkiksi itselläni tiedän et parhaiten liikkuu illalla klo 22 aikoihin.
 
Pupu76;
Noista neuleohjeista kyselit. Olen itsekin vähän sellainen sun tällainen ohjeiden tulkitsija, mutta mie tekisin siten, että oikean kerroksen alussa päättelisin 8 silmukkaa, heti seuraavan nurjan alussa 8 silmukkaa, seuraavan oikean alussa taas 8 silmukkaa ja vielä heti seuraavan nurjan alussa 8 silmukkaa. Näin kunkin kavennuskerroksen väliin jää yksi normaali kerros, ja sitten ohjeen mukaan lopuksi vain nuo viimeiset 18 silmukkaa. Miun blondin logiikalla olen toiminut näin, ja paitoja niistäkin on tullut =)

Tänne ei ihmeempiä kuulu. Eilinen päivä meni enempi ja vähempi nukkuessa, sitä edellisen yön kun valvoin karmean närästyksen ja mahakivun kourissa.. Ne helpottivat onneksi, tänään on ollut ihan normaali olo.. Yhden päätöksen tein sitten miekin; NO MORE COFFEE to me, en keksi mistä muustakaan moinen närästys olisi voinut saada alkunsa :/

Mukavaa illan jatkoa kaikille toivotellen

Dooris ja Väinö 34+2
 
Heippa pikaiseen, näyttelynvalvonnan lomasta!


Joanna
, hyvä kun siellä ilmoiteltiin itsestä, nuo rauhalliset kaudet kyllä joskus pistävät huolestuttamaan. Meitsin Paapau on niin tasaisen vilkas Anttoon verrattuna, että mietin, millainen nukkuja mahtaa synnyttyään olla - 20 minuutin pätkissä? :eek:

Hysteerinen, tosiaan lohtu, että itkuisuudesta voi syyttää tätä tilaa. Muuten lähettäisivät mut varmaan jo lataamoon ja pian. :hug:

Pupu, kyllä se menee näin: ensin kavennat 8 silmukkaa kummaltakin puolelta. Sitten kavennat yhden silmukan yhdestä päästä ja seuraavalla kerroksella yhden silmukan toisesta päästä. Taas seuraavalla kerroksella toisen silmukan, seuraavalla kerroksella toisesta päästä toisen silmukan jne., kunnes olet kaventanut molemmista päistä ensin sen 8 ja sitten toiset kahdeksan eri kerroksilla. Miten sen nyt selittäis järkevämmin. Kuitenkin kapenee ihan ensin reilusti ja sitten vähittäin. Tuollaista ohjetta olen joskus tulkannut mäkin ja tähän päätynyt! :D

Palaillaan, t. Kalenteri, Paapau ja tasaviikot 34, jee! :D
 
Pupulle joku taisi jo neuvoakin, mutta siis päättelet ensin 1. kerroksella 8 silmukkaa kummastakin reunasta ja sitten 3. kerroksella taas 8 silmukkaa kummastakin reunasta.

vai että olin mä Hysteerisen unessa :LOL: sinällään hupaisaa, mä kun en jaksa/kerkiä nykyään avata tuota meseä ikinä.

Anu ihan surutta voit laittaa vauvalle valmiiksi mitä huvittaa. ei tässä meinaan kauaa ole enää h-hetkeen :D

kauhea jytä menossa pojalla, käytiin vähän ravintolassa syömässä :p
 
Viimeinen työpäivä takana, mahtavaa!! Ja edessä yksinäinen viikonloppu kotona tenttikirjojen kanssa, mies lähti äitinsä luo kyläilemään. Rauhallinen yksinolo tuntuu oikein mukavalta =) Eilen ja tänään on vaan tullut syöpöteltyä tukalan paljon sekä suolaista, rasvaista että makeaa - nyt on tukala olo ja närästää...

Onko kukaan muu muuten syönyt noita pannaan julistettuja MultiTabsin Raskausinkiväärejä? Minä söin niitä monta viikkoa alkuraskaudessa, vähän harmittaa. Vaikka tuskinpa on kovin suurta vaaraa, että ne mitään valtavaa haittaa olisivat aiheuttaneet.
 
Iltaa mammat!

Tänne kuuluu jo parempaa. Mies on jo paremmassa kunnossa :saint: Nyt on lääkkeet ruvenneet auttamaan ja onneks. Ku ei ole meinannut saada nukutuksi, kun on niin kovasti koskenut päähän.
Itellä kaikki ok. Topi ollu välillä vaan aika hissukseen, mut sit ku käy kyljelleen ni joha se rumpa alkaa :heart:
Mut nyt rasvaamaan ku tulin just saunasta.
Onko muilla iho kuiva ja kutisee??? Mulla on :kieh: Ja varsinkin vatsa ja rinnat, on melkein verille raavittu :ashamed:
Mut mukavaa viikonloppua kaikille :wave:

Baby dream ja "Topi" 31+4
 
Moikka taas!

Vielä askarruttaa tuo Pupun neuleohje. Totta mitä muut sanoitte, katsoin uudestaan ja tuohan tosiaan sanoo, että ensin 8 kummastakin päästä ja sitten vielä 8 kummastakin päästä, siis kerralla... Luin että 1x8 ja 8x1. Mutta mielestäni sen pitäisi silti olla silleen kuin kuvittelin, jotta tulisi hyvä hihapyöriö vai mikä lie. :/ Mullakin on tullut vähän sellainen olo, että ois kyllä kamalan kiva neuloa joku pienenpieni haalari vielä, keväällä vois olla käyttöä sellaiselle.

Baby Dream, mulla on pari sormenväliä tosi kuivia, muistan sen kyllä myös ajalta, jolloin esikoista odotin. Naamassakin on kuivahkoja länttejä, mutta se on mulle arkipäivää. Yleensä kuivuus ei vaivaa kuin naamassa ja ehkä päänahassa, mutta nyt odotusaikana vaiva ulottuu muuallekin. Ei vielä kuitenkaan tämän pahempaa, mutta viimeksi mulla oikeasti kuoriutui jalkapohjat kokonaan. :eek:

Viljaliina, mä söin noita inkiväärejä alussa, mutta ei mua kyllä erityisemmin harmita muu kuin se, että niistä ei ollut mitään apua. En millään usko näin helpolla, että inkivääri olisi mitenkään erityisemmin haitaksi, eihän nuo kapselit nyt kuitenkaan sitä vastaa, että söisi inkivääriä kilotolkulla. Kysymys oli ymmärtääkseni siitä, että turvallisuutta raskauden aikana ei ole todistettu, ja kun niitä on markkinoitu nimenomaan raskaana oleville, pitäisi lain tms. mukaan ensin tutkia ja sitten vasta hutkia - siis todeta turvallisuus ja sitten pistää markkinoille. Sama voisi olla vaikka jonkun kalaöljyn tai minkälie porkkanakapselien kanssa: jos sitä erityisesti myisi raskausajan vaivoihin, pitäisi ensin vielä kertaalleen varmistaa, ettei siitä ole mitään haittaa. Tässä vaiheessa raskautta, siis kun ei mitään ilmeisesti tullut, aattelen näin viileästi tästä asiasta, vaan ehkä oisin eri mieltä, jos olisin mättänyt inkivääriä päivin öin viimeisen kuukauden ja olisin viikolla 10.

Mulla vaan tämä ilta- ja vähän muukin närästys vaivaa. Pöh!

T. Kalenteri kera Paapaun
 
Iltaa rakkaat kanssatoverit!

Miehellä sitten alkoi se kauan odotettu talviloma, tein yllätykseksi miehelle tortilloja (lemppareita kun on) ja ostin jopa saunakaljatkin. Ja iso kiitoshan siitä tuli...mies tuossa istuskeli tietsikan äärellä nauttien olutta kun minä laitoin poitsua nukkuun, puhui pari puhelua ja tuumasi että lähtee käymään kaverillaan. Iltaa istumassa ja jos paikallisessa kävis.... |O |O |O Ja mä kun oon odottanut ku kuuta nousevaa että sais pitkästä aikaa olla ukon kanssa. Ihan toive ajattelua :ashamed: Itkettää..
Kysyihän se, että haittaako. Mitä siihen olis voinut vastata?Kieltää aiukuista ihmistä menemästä?? Sanoin vaan että oonhan mä täällä illat tähänkin asti yksin pärjännyt. Ja niin se meni....Arrghhh :headwall:
 
Dacapo, onpa tylsä juttu - toivottavasti loppuloma sujuu mukavammin :hug:

Kalenteri, niinhän se taitaa tosiaan olla, että kyse on aika äärimmäisistä varotoimenpiteistä näiden inkiväärien kanssa. Sen olen kuullut, että suuret inkiväärimäärät voivat aiheuttaa keskenmenoja, mutta sitä riskiä ei ainakaan enää tässä vaiheessa ole!
 
Huomenta!

Vuotaraaputin kirjoittelit jossain vaiheessa korkeasta verenpaineesta ja kivunlievityksestä synnytyksessä. Minkälaisia paineita sinulla oli edellisessä raskaudessasi ja miten sitä hoidettiin. Entäs sitten synnytys? Tuliko raskausmyrkytystä?

Itselläni verenpainelääkitys, Albetol nostettiin nyt 100 mg kaksi kertaa päivässä ja saan itsenäisesti nostaa sen vielä 3 kertaan päivässä jos alapine on yli 95..
Ja tämä yhdistettynä yli kolmen kilon viikottaiseen painonnousuun veivät minut taas käyrään synnärille ja ultraan jne. Mutta kaikki on onneksi kunnossa, lukuunottamatta tuota verenpainetta ja turvotusta.

Eli sellaista täällä. Ostettiin sitten vaaka kotiinkin. Nyt paino laskenut pari kiloa tuosta keksiviikon pahimmasta turvotuksesta. Syön tosi terveellisesti ja en suolaa lainkaan, mutta elimistö reagoi nyt kovin raskauteen.

Muuten olo on hyvä ja tässä vielä hieman yli kuukausi jäljellä.

Aloin eilen neulomaan vaippahousuja ja 15 vuoden tauon jälkeen en muistanut edes miten silmukat luodaan, joten kirjaston kautta sitten kotiin ja opettelemaan. Ihan hyvin sujuu jo..

Nyt tuli taas tällaista oma napa-juttua, mutta sehän tässä on lähinnä ja huolestutti taas kovasti nuo verenpaineet ja turvotukset.

Lumisateisin terveisin

Kellukka & Vaivero 35+2
 
Ainiin, sellainenkin jäi sanomatta että jäi sitten se Britaxin kaukalo ostamatta, kun ei mahtunut turvavyöt minun Saabissani edes itkemälläkään sen ympäri ja isofixia ei ole..

Pitkällisen etsinnän ja Autoliittoon soittelun jälkeen päädyimme sitten Gracon Logico S-malliin jalustan kanssa. Jalustanhan pitäisi sopia kaikkiin autromalleihin. Sellainen on nyt sitten tilattu.

Ottaa päähän tuo Saab, koska syksyllä juuri vaihdoin pienen autoni siihen, että vauavn kanssa on turvallista ajella.. Toiseen autoomme Toyota Rav4:seen meni Britaxikin ihan heittämällä eteen ja taakse.

Eli kannatta todella testata kaukaloa molempiin autoihin, ennekuin ostaa.

:)Kellukka taas
 
Dacapo :hug: semmosia ne miehet vähän tuppaa olemaan :kieh: meil ainakin,ne mitään ymmärrä vaik rautalangast vääntäiski

hyvä et teil baby dream aletaan olee parempaan päin :hug:

meillä se alkoikin sit aamu taas tappelulla :kieh: tuo neiti ku haukkuu isäänsä tyhmäksi,ni sai kyllä kuulla siitä :( meille on kyl muuttanu yks oikein känkkis :kieh:

Piitsi &VilmaIisakki 35
 
Kellukka Mineaa odottaessa mulla oli paineet yleensä raskausaikana luokkaa 145/95, loppuraskaudessa korkeammat (siis pari päivää ennen synnytystä). paineita eihoidettu mitenkään, mutta syitä kyllä tutkittiin eikä mitään löytynyt. ultrassa kävin useasti tutkituttamassa että vauva saa tarpeeksi happea. synnytyksessä korkea verenpaine huomioitiin niin että pyrittiin pitämään kivut alhaisina sekä synnytystä joudutettiin oksitosiinilla, muuten olisi varmaan kestänyt puolet pidempään. nyt kesti himpun alta 14h. eli mulla oli avautumisvaiheessa ennen saliin siirtymistä petidiini, joka ei vienyt kipua pois mutta aina kun supistus meni ohi, olin taju kankaalla puoliunessa. vessaan kävelin pitäen seinästä tukea ja hihittelin kuin kännissä. salissa sain parin tunnin odottelun jälkeen epiduraalin, joka auttoi muutaman tunnin ja sain levättyä. sitten se epiduraalista toinen satsi ei auttanutkaan, eikä auttanut myöskään kohdunkaulapuudute. mun verenpainetta seurattiin koko synnytyksen ajan, samoin vauvalla oli tietty se antura päässään kun mulla oli epiduraali.
raskausmyrkytys meinasi iskeä synnytyksen jälkeen, paineet oli muutaman päivän lähemmäs 190/120. parina yönä sain unilääkettä ja vauva oli kansliassa noin viitisen tuntia että sain nukuttua. verenpainelääkkeen, yksittäisen, sain myöskin. ja sain mittarin sänkyni viereen, mittailin paineita parin tunnin välein ja laitoin ylös mistä kätilöt sitten katteli että mitä tarttee tehdä.

ja nythän mulla on ollut Albetol käytössä rv 16 lähtien.
 
Kellukka huomattiin tuo sama ongelma meidän saabin kanssa :( Ja päädyttiin lopulta kanssa samaan kaukaloon kuin mitä tekin.. tuossa se nurkassa nököttää =) Testattiin että se meni just js just ilman sitä jalustaa saabin vöihin. Tosin ei sitä kyllä niin aiota pitää. Sillä vaan testattiin että tiedettiin että toiseen autoon se sitten menee. Minkä värisen otitte? Meillä ruskea :) Nyt aamupalalle!

JOanna ja tiltiäinen 34+1
 
Kellukka mulle kätilö ihan suoraan sanoi että "ja mehän laitetaan sulle tää epiduraali ettei paineet nouse liian korkeiksi". epiduraali kun laskee verenpainetta, kipu taasen nostaa sitä.

väsyttää taas sairaasti. huomenna tyttö menee porukoille hetkeksi, jos saisin nukuttua univelkaa kiinni.
 
Kiitos kaikille halauksista. Lämmittää mieltä kun joku ymmärtää. Voisinpa kertoa että viime yönä sain unta mutta ei.. Kävelin viiteen asti ympäri asuntoa ja itkin. Mulla on niin hirvee olo, mua väsyttää mutta uni ei tuu. Enkä saa päivälläkään nukuttua. Pahoinvointi tuntuu tulevan takas taas, mut se johtuu todennäköisimmin tästä unettomuudesta.. Tää tilanne varmaan osin johtuu myös siitä, että monen vuoden kiireet lakkas näin yhtäkkiä ja tilanne on sen verran outo ja uus ettei se ihme oo jos yöunet menettää..

Mut hyvää viikonloppua kaikille mammoille! Toivottavasti viikonloppu korjaa tilanteen..

sh07 rv 31+2
 
kannattaa sh puhua unettomuudesta neuvolassa. mulle tarjottiin viime raskaudessa mahdollisuutta mennä osastolle lepäämään kun ties monettako yötä valvoin ja itkin hysteerisenä väsymystäni.

mulla on jälleen kanssa pahoinvointia. kuulemma joka 100. odottaja oksentelee paljon rv 20 jälkeen ja tytöstä ainakin olin tosi huonovointinen loppuviikot. mutta nyt oli pari viikkoa niin että oli ihan hyvä olo ja tadaa, taas on parina päivänä tullut oksennettua. no, ei tässä onneksi enää kauaa mene :D
 
heippa

omanapa - mullaki vauva liikkunut tosi vähän nyt. kuitenki tulee laskettaessa se 10 just ja just. muistan samat "ongelmat" esikoisen odotuksesta, loppuaikana siis.. rasittavaa jännäämistä. mä oon täällä hissukseen siivoillut vaatehuonetta ja sain sinne yhden hyllyn verran tilaa joten pistin vauvanvaatteet pesuun. eipä tarvi vielä sit hoitopöytää kasata kun saan ne tonne piiloon siksi aikaa..
mulla kans ollut paha olo joskus iltaisin. huomaan et just väsymys tekee sen. esikoista odottaessa ei ollut samaa vaivaa. mut siis en mä oksentanu ole, etoo vaan ja kovaa. (onneks ei kuitenkaa joka ilta)

sh minäkin neuvoisin ottaan neuvolassa puheeksi unettomuuden. olis kuitenki tärkeää saada levättyä ja syötyä hyvin ennen ku vauva syntyy jotta jaksaa synnytyksen ja sen jälkeiset vauva-ajat paremmin. onko sulla muuten päivissä rytmiä? meinaan se voi helpottaa unen tuloa jos tekee ikäänkuin lukujärjestyksen itselleen, eli ihan vaikka rakentaa sen aikataulun ruokailujen ja ulkoilujen pohjalle. tyyliin aamup. klo 09 lounas 12 jne. (5 ateriaa) sit ulkoilua vaikka klo 10 ja 18 ja päivälepo klo 13 yöunille ajoissa vaikka klo 22. vaikka uni ei aluksi tulisi niin toi tarkan rytmin noudattaminen voi parissa päivässä jo tehdä ihmeitä! aina kannattaa kokeilla... niin ja sit nää perusohjeet - viileä tuuletettu pimeä makuuhuone. ei tietokoneella istumista ennen nukkumaan menoa.... ei teetä eikä kahvia. noi nyt ekana tulee mieleen.

 

Yhteistyössä