Huhti-Hiput 2008

  • Viestiketjun aloittaja marjonetti
  • Ensimmäinen viesti
voi miten ihania ultrakuvia ja masuja! itsellä on elopainoa rapiat 90 kiloa, onneksi raskaana ei ole tullut lisää. MUTTA hetkittäin tuo maha pömpöttää kuin vauvamaha, tosin aivan kuin oisin vähintään 7. kuulla :LOL: innokkaana kyllä odotan jo masun kasvua kunnolla :whistle:

meille on tulossa liuta leikkikavereita kohta kylään, kivaa. ja eilen saatiin valkattua siskon häihin hääpaikka, ihan meidän läheltä. kiva, lupasin ottaa siskontytön meille sitten yökylään että saavat rauhassa juhlia ja toipua. enköhän mä kahden uhmaikäisen kanssa pärjää jotenkin, ja yksi yöhän se vain on!

olipa ihan omaa napaa näin pikaseen :ashamed:

äitipeikko ja Chimi 10+1 :heart:
 
Ihania massuja! :) Eihän noita saa enää piiloonkaan. ;)

Epiduraalista: ennen ekaa synnytystä mua pelotti ajatus siitä pistämisestä. Mutta sitten kun se kipu oli kovimmillaan, niin mulle oli aivan sama vaikka olisivat lyöneet kirveellä. :headwall: Pääasia että joku auttoi. No tyhmä vitsi, taidan olla huono kestämään kipua.

ps.Mulla on himo pinaattikeittoon. Melkein nuolin kattilankin äsken. :p
 
Mahtavat masut teillä Tilsu ja Heili ... mulla ei ole vielä mitään, kaikki menee turvotuksen piikkiin. edelleen samat farkut jalassa, eikä kiristä :/ Mulla tosin LA kuun lopulla (virallisesti 16. päivä, mut lääkäri meinasi, että voisi olla jopa 1,5 viikkoa nuorempi?) ja ensimmäinen tulossa, kyllähän se maha toisella tai kolmannella kerralla aiemmin esiin tulee. Onko muita ensikertalaisia, joilla ei vielä kumpu ole ilmestynyt???
 
heippa taasen kaikille :wave: :wave:

mulla oli tossa viimeviikon lopulla muutama helppo päivä, olot olivat tiessään. nyt taas heti sunnuntaina alkoi pahoinvointi ja väsymys. olen taas nukkunut sellaisia 3 tunnin päikkäreitä ja silti oon ihan veto veks koko illan. onneksi poika on tarhassa ja saan löhöillä rauhassa päivät ja mieskin nykyään on kotosalla kilo 14 lähtien joka toinen viikko uuden työn takii :heart:

ällötyksistä on ollut puhetta, mua ällöttää karkit, outoo. välillä tekee mieli ja syön pari ja saan sitten kärsiä pitkän aikaa, kun olot hyökkää. ja sit mua rupee ällöttämään yleensä kaikki ruoka mitä olen ahtanut paljon napaani. itse tehdyt ruuat ei kiinnosta yhtään. mul on ihan outo raskaus :eek:

oli kyl jännä kuva tosta epiduraalista, en tosiaan ollut tajunnu, että se noin alas laitetaan. aion kyllä ensi kerralla, jos tilanne taas vaatii, ottaa puudutuksen. oli se kyllä niin ihana helpotus tosi pitkässä synnytyksessä, minä sain kaksi lisä annostakin. ootteko muut saaneet?

oli kyllä ihastuttavia masu kuvia, itsellänikin jo alkaa masu pyöristymän vaikka vasta viikolla 8 mennään. MARIAANA mä sain ekan kanssa odottaa ja odottaa sitä masua, vasta siinä 4-5 kuukauden paikkeilla mulla alko olemaan sellainen oikea vauvamasu. kuvittelin tosin koko ajan jo aikaisemmin sen näkyvän, vaikka taisi olla läskiä vaan. ekassa raskaudessa kun lihoin roimasti jo heti alusta (yht. tuli 34 kg ;) )

tulipas pitkät selitykset, omaan tapaani, kun niin harvoin käyn kirjoittamassa.

hyviä vointeja masut ja mammat
 
Kellukka myös minut laitettaan sokerirasitustesteihin, vaikka painoindeksi on 20,8. Mulla johtuu PCO:sta, jolloin riski sairastua raskausajandiabetekseen kasvaa. Eli ei aina johdu painosta.

Täyty vielä kerran todeta, että iiihaniiaa masukuvia =) omaa kumpua odotellessa...
 
laskurin, mun indeksi on 21,6. miten toi painoindeksi vaikuttaa noihin sokereihin ja diabetekseen ja oliko vielä jotain? mä olen aivan tietämäton näistä.

voisiko joku valaista

ja nyt lopetan tän pommituksen

kiitos ja anteeksi :p
 
2 tuntia nukuttu ja pojan kanssa välipalalla.. Onneks osaa jo itte syödä niin saa mamma istua koneella ku toinen ruokailee.

Tilsu mulla oli ihan samoissa lukemissa verenpaineetki sun kanssa! Tosin mulla se oli varmaan jännittämisestä... Toivottavasti sullaki lähtee tippumaan. Ja jos ei niin sit varmaan saat lääkityksen.

Kalenteri! Mulla oli kans järkyt jälkisupistukset esikoisesta juurikin sen istukkajutun takia. Mä sain tiputuksella supistavaa.. Mut mä sain sit onneksi niihin jotain vähän vahvempaa troppia ku ne jatkui 2 päivää synnytyksestä vielä niin kipeinä ettei pystyssä pysynyt.

Sit vielä piti kommentoida tota painonnousua. Kyllä se voi johtua raskaudesta, muttei ihan kuitenkaan lapsen kasvamisesta vaan aineenvaihdunnan hidastumisesta, pahoinvoinnin korjaamisesta ruualla ja väsymyksestä(=liikuntaa vähemmän). Niin ja mulla esikoisen aikaan sekin vaikutti etten riekkunut enää baareissa viikonloppuja ja olin muutenki enemmän kotona ruoka-aikaan. Normaalilla ruualla minäkin sain esikoisen aikaan ennen ekaa neuvolaa kasaan 3kg!! No, nyt elämänmuutos ei onneksi ollut niin iso ja niinpä tällä kertaa paino (toki isompi ku viimeks) olikin laskenut 0,5kg normaalista. Kotona en nyt ole puntarilla käynyt joten ens viikolla näkee onko lisää painoa alkanut tuleen.

Pinaatti, mä sain sitä epiduraalia lisää kans niin et yhteensä sain 3 annosta. Ehdin olla salissa hmm.. laskee -> 11 tuntia joten ehti sinä aikana kokeen kaiken näköistä. Tätä ennen olin synnytysvastaanotossa samaisen 11h käynnistyksen takia ja sielläki ehdin jo ottaa kaiken mitä saa eli aquarakkulat ja petidiinipiikin, plus tietty nää kaurapussit sun muut. Voi ku tulee muuten ikävä synnytystä, niin kipeä ja pitkä ku se olikin mut jotenki sitä on ikävä. Ja voi ku sitä on ihana muistella!

Ihania masukuvia! Mulla on illalla kans ihan selkeä vauvamasu, turvotusta tosin vaan.. En edelleenkään saa selvää missä kohdun raja menee eli ei se ole vielä noussut kunnolla. Mut kyllä varmaan jo viikon 14 paikkeilla alkaa uudelleen synnyttäjällä näkeen oikean vauvamasun.

Ja sit noista liikkeistä, mä kans joku päivä luulin tuntevani.. Mutta mutta, luulen että se näillä viikoilla on ihan vaan sitä ku on uudelleen synnyttäjä niin voi tulla haamupotkuja. Oliko teillä niitä esikoisen synnyttyä? Mä tunsin potkuja muutaman kerran vielä kk pojan syntymän jälkeenkin. Niin se keho vaan muistelee...

No, nyt pitää lähtee pitään seuraa pikkumiehelle.

Anu
 
heippa kaikille! enpä olekaan pitkään aikaan mitään kirjoitellut, kun ei oikein mainittavaa ole ollut.

Ihania vatsoja teillä heili ja Tilsu! näyttää kyllä jo ihan oikealta vauvamahalta. Mulla ei sellaista vielä kyllä ole, omaa löllyä vaan ja jotenkin turvottaa etenkin illalla paljon.

Joku kyseli tuosta sokerirasituksesta, täällä Helsingissä se ainakin tehdään kaikille, joilla painoindeksi 25 tai sen yli. Ekalta siihen jouduin, mutta nyt hieman vähemmän alkupainoa niin vältyn siltä. Se oli kyllä aikas epämiellyttävä tutkimus tai se kun ei saanut syödä aamulla ja oli sen takia niin huono olo.

Mulla esikoisen synnytys käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia ja kun käynnistyi siitä parin vrk:n kuluttua käynnistyksen aloituksesta niin meni kyllä rytinällä loppuun. Pääsin synnytyssaliin vasta, kun olin reilut 8cm auki ruuhkan takia ja oli kyllä jotain aivan järkyttäviä ne supistukset. Salissa sain spinaalipuudutuksen ja se oli kyllä taivas maan päällä. Siinä vaiheessa ei olisi voinut vähempää kiinnostaa sen neulan koko, mulla ainakin meni kaikki energia siihen, että pystyin olemaan paikoillaan, kun tuli koko aika kauheita supistuksia. :whistle: Ja lopussa sydänäänet vauvalla laski ja mulla hävis supistukset niin jouduttiin ottamaan imukupilla vauva ulos, mutta loppu hyvin kaikki hyvin! Mulla ei jäänyt mitään kammoa mistään, mutta jotenkin toivon, että ei tarvttis nyt käynnistellä vaan lähtis ittellään käyntiin sitten kun aika on. =)

Joku puhui, olisko ollut äitipeikko?, että on korkeita verenpaineita kun neuvolassa mitataan. Mä oon sopinut mun neuvolaterkan kanssa, että mittaan aina kotona arvot ja laitan lapulle ylös ne sitten. Mulla oli ekassa neuvolassa RR189/102 eli tosi korkea, mutta mulla johtuu vaan jännittämisestä se. :kieh:

Onko teillä kellään ollut aiemmissa raskauksissa b-ryhmän streptokokkia alapäässä? Oikein ottaa päästä, kun taas mulla löytyi sellainen pissanäytteestä. Esikoiselta oli myös ja söin raskauden aikana 5 ab-kuuria siihen, mutta se oli ja pysyi. Nyt oon ab-kuurilla taas, mutta eipä taida paljon auttaa sekään, jotenkin luulen, että se pöpö on ja pysyy. Mutta ei auta, pakko sitä on vissiin yrittää hoitaa, vaikka ei nyt mitään oireita aiheutakaan. ainoa, että antibiootista tulee aivan järkyttävän paha olo, kun ei muuten tuota pahoinvointia ole juurikaan ollut. :/

Tulipas pitkä sepustus taas...

amalia ja pieni rv10+4 suunnilleen :heart: =)
 
Amalia minulla löytyi edellisen (4/04) bkeskenmenon jälkeen "B-kokki" emätimestä johon söin penisiliinin.
nyt kuulema tarkastetaan emätin näytteestä viikon 20 paikkeilla ja sitten lopuksi tämä asia.
neuvolan mukaan muuten ei kuulema ole mitään haittaa on kuulema toisilla naisilla "normaali" kokki alapäässä, mutta voi aiheuttaa ennen aikaisen synnytyksen..

tätä näin pikaiseen, nyt suihkuun esikon kanssa. mies on kokous reissulla huomiseen saakka joten yksikseen öllötellään täällä. :|
 
Nyt on tullut pitkä aika, kun olen viimeksi kirjoittanut. Syy löytynee karmeista työvuoroista (ilta aamu ilta aamu ilta...), ja 8 päivän putki takana. Huomenna vapaa =) .

Unia en oo nähny, muuta kuin sellaisen, että saan kaksoset ja kaikki paikat repiää. Karseeta. Seksielämä tuntunee meilläkin vähän laimenneen, jotuen osittain varmaanki tyttöjen jatkuvasta sairastamisesta+mun väsymyksestä+mun pahoinvoinnista (aamusta iltaan). Hienoa on se, että vuota näyttää loppuneen, vaikkakin vielä tulee sellaista "keltaista limaa", josta jotkun muutkin täällä muistaakseni mainitsi jossain vaiheessa. Np-ultra meillä on 28.9 ja sydänääniä en ole kuullut sitten alkuraskaus ultran...alkaiskohan ne neuvolassa kuuntelemaan, jos pyytäis...? Tosin viikkoja ei ole kuin 10+2, lieneekö edes kuuluis...

Nyt meen laittamaan nuoremman unten maille ja taidan itsekin rysähtää tuonne punkan pohjalle... :wave: .
 
amalia77, kiitos sokerirasitustiedoista - unohdin kysyä asiaa neuvolassa ja olenkin juuri mietiskellyt, joudunko sinne vai en. Painoindeksi alusa 25,9, eli ilmeisesti joudun... Milläköhän viikoilla tuo yleensä tehdään?

Mulla on niin iso maha jo ennestään, että vielä ei ainakaan ole jälkeäkään vauvamahasta havaittavissa. Ihme kai se olisikin näin 9. viikolla =)
 
Suppis76 oliko sulla millä viikoilla tuo keskenmeno? Nyt "iski paniikki", että jos se streptokokki voi sellaista aiheuttaa. :snotty: Mä ihmettelin, kun sitä nyt jo alettiin hoitamaan, kun oon aatellut, että se sitten synnytyksessä voi olla vaarallinen vauvalle tai aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Mä taidan ihan kiltisti syyä kaikki nuo ab:t mitä määrätään.

Viljaliina, mulla oli ekassa raskaudessa tuo painoindeksi varmaan suunnillen samaa luokkaa, kuin sulla nyt. Silloin mulle sanottin, että se vain tehdään, vaikka ei paljon olisi rajan yli tai riippuu varmaan aika paljon terkasta ja paikasta, kun nuo rajat voi olla tiettu erit eri paikoissa. :whistle: Muistaaksen se tehdään joskus 18-20 viikoilla, mutta siitä en ole ollenkaan varma, muisti voi pettää pahastikin. :whistle: :D Mutta tietty pieni vaivahan se on kuitenkin ja varmasti sulle kerrotaan, että mitä täytyy tehdä. =)
 
Juu, hyvähän se on että tekevät kaikki tarpeelliset testit, eihän sitä koskaan tiedä. Että ehkä pitää melkein toivoa, että pääsen testiin =)

Tervetuloa mukaan muuten, Hexuli! Minä en ole ollenkaan pyörinyt noissa kerhoissa - vissiin tämä keskustelu toimii siellä aika samalla tavalla?
 
Tänään on meidän vaavinalun 12-viikkoissynttärit :hug: Nyt pitäisi olla kai pahin pelko poissa niskasta, tosin.. siltikin vähän vielä pelottaa :hug: No, tänään on ihan pakko hakea kakku ja juhlia miehen kanssa, onhan tämä meidän ensimmäinen vaavi jo hieman todellisemman tuntuinen :hug:

Ihanaa päivää kaikille toivotellen

Dooris ja sintti 12+0
 
Kyllä mä ainakin tota 12 viikkoa tiettynä rajana pidän, etenkin ku ultra on tehty ja kaikki on ollut siinä kunnossa. Sen jälkeen riski on samaa luokkaa ku on riski jäädä auton alle tms. Eikä sitä tosiaan kannata koko raskausaikaa pilata murehtimalla etukäteen mitä kaikkea voikaan sattua. Suree sit jos tapahtuu, mut nauttii muutoin, ku ei se hirveen todennäköistä kuitenkaan ole että mitää enää tapahtuu.... :hug: :D
 
Huomenta kaikille!

Hexuli Tervetuloa joukkoon!

Dooris Onnea synttäreistä! Itsellä pitää vielä jännittää ainakin jonkun aikaa.

Tuosta epiduraalista oli puhetta. Minä sain sen esikoista tehdessä. Minulla se vaan ei täysin vienyt kipuja pois. Vasen puoli kyllä puutui liikaakin, jalka oli ihan tunnoton, miehen piti sitä pitää ponnistusvaiheessa pystyssä, kun se oli ihan holtiton. (Siis jalka, ei mies :LOL: ) Oikea puoli taas ei puutunut lainkaan, eli supparit tuntui sillä puolen koko ajan. Ei kuulemma ole mitenkään tavatonta että vain toinen puoli puutuu, syynkin kyllä kertoivat, en vaan sitä enää millään muista. Kakkosen olen synnyttänyt ihan luomuna, ilman mitään aineita. Oli vähän kiirus. Kolmannelta ehdin muutaman henkäyksen kaasua ottamaan, puudutteita ei ehditty antamaan. Pelkoja ei kyllä ole ollenkaan jäänyt. Kivuliastahan se on, mutta kun muistaa että jokainen supistus vie asiaa eteenpäin ja palkinto on mitä mahtavin, niin kyllä ne kivut kestää. Nyt vaan toivon että tuonne synnärille asti pääsisin. Tuhruttelu jatkuu, perjantaina nähdään mitä sille sitten tehdään, jos mitään.

Puella 9+1
 
Huomenta ja tervetuloa Hexuli!

Onnea Dooris minunkin puolestani pyöreistä viikoista! Ota vaan rennosti, on jo erittäin tod.näk., että kaikki menee mutkitta! Mulla olis sama viikkomäärä täynnä ylihuomenna (tosin varhaisultran mukaan ehkä pari päivää vähemmän), mutta huokaisen vasta maanantaina, jos niskapoimu-ultrassa kaikki ok. Jännittää!

Täällä öinen vessaramppaus tuntuu aavistuksen vähentyneen, mietin, pitääkö siitä huolestua vai olisko kohtu noussut jotenkin ylöspäin niin ettei enää paina yhtä paljon. Masu on hassun muotoinen, mutta en osaa tuntea kohtua kädellä. Alavatsassa tuntuu pientä arkuutta painellessa. Miten ne lääkärit osaavat tuntea kohdun kasvun? Mulle vain tuo masu on kasvanut ja vähän jäpäkkä, mutta syömisen huomioon ottaen voisi kuvitella läskien siellä vain kertyneen. :D

Hienoja masuja teillä on kuvien perusteella! Saisinkohan itsekin jonkun kuvan tuosta aikaiseksi, katsotaan...

Nyt tulee anoppi puistosta Anton kanssa, jatkellaan...
t. Kalenteri ja pikkusisarus 11 + 5
 
niin unohdin mainita et tuonne kerhoon salasana on masukat :)

joo meillä tosiaan odotellaan neljättä.. esikoinen synt 17.7.02, Keskimmäinen 12.10.04 ja kuopus 13.10.06.

Meillä olisi varmaankin marraskuussa muutto ja joulukuussa mennään naimisiin :) hääpuvun jouduin vaihtamaan meinaan siihen mikä mulla oli ei masu mahtuisi :)

tuo minkä ostin on sellainen että menee ilman masua tai masun kanssa :)

tiistaina olis eka neuvola.. ennen sydänääniä tai ultraa en osaa iloita raskaudesta koko ajan vain pelkään että menee kesken :( eli niitä odotellessa!

Nyt sain pikkuisen nukkumaan ja taidan mennä itsekkin lepäämään.

T: hexuli ja masukki rv 8+2
 
Jännittää niin pirusti!! huonosti nukuttu yö takana kamalien unien kera.
pari tuntia niin kaikki on taas selkeämpää. Kaikki on mennyt tähän asti paremmin kuin hyvin. pientä alkuällötystä ja ummetusta. nyt oikeastaan viimeisen viikon kaikki oireet ovat hävinneet ja on ollu hyvä olla. miksi mä pelkään sitä kesken menemistä niin hulluna? vaikkakaan ei pitäisi olla mitään syitä siihen. (osaltaan tää ryökäleen palsta, tai siis maalismasut on osa syytä, kun siellä ollut niin huonoja uutisia paljon niin kai se kertyy alitajuntaan väkisin.)
Nyt vaan kaikki peikut pystyyn että kaikki olisi hyvin. tulen ilmoittelemaan sitten, ku ollaan kotiin päästy.

Minäa + Voice 12+3
 
Onnea angel, ja kyllä sieltä hyviä uutisia tulee :hug:

Ja kiitos kaikille onnitteluista, livistin sitten äsken kauppaan ja ostin vaavinalulle synttärilahjaksi jo ekat potkaritkin... =) Hiukanko innoissani... No, ikää 35 ja eka vaavi tulossa, joten.. suonkin tämän intoilun itselleni, tosin sormet ja varpaat ristissä :hug:
 

Yhteistyössä