*Helmikuun hurmaajat elokuussa*

Vatsan kovettumisista: ne on supistuksia. Itselläni joka aamu vatsa kovana jonkin aikaa, enkä nouse ennen kuin pehmenee samoin sexin jälkeen aina kovettuu (sperma ja orgasmihan monesti laukaisee supistukset)
Ne ei ole vaarallisia niin kauan kun ovat kivuttomia. Näin th sanoi aikoinaan....sit jos alkaa olla kivuliaita niin pitää käydä tarkistuttamassa.
Mulla on vaan alkanut supistella jonkin verran myös töissä ja eilen kotona kun siivosin. ei koske, mutta samanaikaisesti on pientä nippailua.....olenkin miettinyt et pitäis varmaan käydä tarkistuttamassa tilanne. Mutta en tiedä minne menisin...työterveyteen vai soitanko neuvolaan vai äitipolille....? Miten olenkin nyt näin "avuton" :/ :D
 
Imettämisestä: Esikoista imetin 14kk ja tokaa 18kk. Alussa tietty oli ongelmia, mutta kuten piipiäinen sano miustakin oli helpompaa ite jättää maitotuotteet pois tokalta ja hoitaa siten maitoallergiaa. Kun etsiä sopivaa korviketta, mitä ei oikein tuntunu olevan... Näin meillä.

Eilen tais poksua 17 viikko, eli nyt siis 17+1 (piti käydä tarkistamassa laskurilla kun oli menny jo unohtamaan mikä viikko menossa :LOL: )
 
Hei pitkästä aikaa! Lomat on nyt lusittu ja viikko on ollut jo töissäkin. Paha olo on tiessään ja energiaa piisaa. Uutena on kuitenkin tullut aikamoiset huippailut, tänäänkin oli todella lähellä etten pyörtynyt. Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Kaikki arvot pitäisi olla täysin kohdillaan, johtuisiko vain hormoneista...?
 
täällä kanssa imetyksen kannattaja! esikon kanssa oli kaikki mahdolliset ongelmat imetyksessä, mutta lopulta ku lähti sujumaan niin on se niin ihanaa ja helppoa. töitä piti tehdä kyllä ihan kauheesti, että alkoi sujumaan, neuvolassaki sanottiin et moni olis jo luovuttanut. yhden viikon jouduin yöllä nousta lisämaitoa lämmittämään ja voi sitä onnea kun ei tarttenut enää yöllä nousta vain sai vetää tuhisijan kainaloon ja työtää vain tissin suuhun. oli liian rankkaa tuo yömaidon lämmitys mulle :LOL:
yksivuotiaaksi imettelin ja sitten nyytti totesi olevansa niin iso ettei enää tissillä malta =)
 
Imettämisestä: esikoista pystyin imettämään vain 4kk, kun maito loppui :( Kakkosta imetin 10kk, ja sitten lopetin ihan tarkoituksella, koska pystyi sitten jo siirtymään tavalliseen maitoon. Ehdottomasti olen imettämisen kannalla ja aion tätäkin vauvaa imettää tuonne 10kk ikään jos vain maitoa riittää. Se tuttipullorumba ei oikein kiehdo :headwall: Ja onhan se ihanaa, jos pystyy omaa vauvaa imettämään :heart:

Ja huimausta on täälläkin. En tiedä mistä johtuu, tiistaina on neuvola niin saa ainakin tietää hemoglobiinin ja verenpaineen. Torstaina mulla oli se sokerirasitus ja tulokset oli loistavat, ei siis tarvitse mitään kotiseurantaa. Seuraava rasitus tehdään sitten joskus 24-26 viikolla.

Nyt nukkumaan!

pojatx2 ja vauveli rv 15+3

p.s. ja noita kivuttomia supistuksia on ollut jo muutaman viikon, mutten niistä vielä ole huolestunut. Tulee sen verran harvoin.
 
Malinda
Athena. Ma oon kans ilonen, etta imetys onnistui esikoisen kanssa eniten just siks, ettei tarvinnu niita yopulloja lammittaa! Oon niin huono nukkuja, etta mulla olis varmaan pullosyoton jalkeen menny se vahintaan puoli tuntia, etta olisin ite saanu taas unen paasta kiinni. Imettaessa ei tarvi ite oikeestaan edes herata, kun ottaa vaan vauvan kainaloon ja jatkaa unia :) Ja tietysti sekinoli plussaa ettei sinne puolen vuoden ikaan asti tarvinnu koskaan miettia,etta mita otetaan evaaks mukaan.

Kukahan se olikaan,joka kyseli odotusfiiliksista eri raskauksissa? Muistan esikoisen kohdalla, etta tama alku oli tosi piiiitkaa odotusta aina rakenneultraan asti, kun neuvolakaynteja oli niin harvakseltaan. Yks viikko tuntu kestavan ikuisuuden ja luin monta kertaa niista opaskirjoista mita millakin viikolla tapahtuu. Talla kertaa nuo ekat kolme kuukautta meni ihan itsestaan kun en tiennyt olevani raskaana, ja nyt tuntuu, etta se rakenneultra ja puolivalihan on ihan kohta. Muuten olen kylla molemmista vauvoista ollut yhta innoissani. Talla kertaa ehka stressaan jonkin verran enemman sita synnytyksen jalkeista aikaa, etta mitenkahan sitten jaksan, jos vauva ei esim nuku hyvin ja esikoinen 1,5 vuotta heraa kuitenki aikaisin jne. Miten muuten onko jollakin, jolla on ennestaan useampi lapsi, lapsia pienella ikaerolla? Tai vaikka olis suuremmallakin erolla,miten ootte jaksanu vauvan hoidon ohella hoitaa muitakin? Mua jotenki hirvittaa, kun nytkin oon valilla tosi vasynyt, vaikka on vain yks lapsi,etta miten sita sitte hengissa selviaa...

Omassa olossa ei muutoksia. Vahan mahaa kipristellyt, mutta ei se mitaan supistelua kylla oo. Ummetusta varmaan. Arsyttaa kun normaalisti suoli toimii lahes kellon tarkkuudella ja nyt ei sitte millaan...
 
nopsaan ilmoittelen itestäni, että täällä kaikki hyvin, liikkeitäkin oon jo tuntenut, niinhän sanotaan että tokalta tuntee aiemmin,kovasti vaan väsyttää, varsinkin töissäkäynti ja huimausta on täälläkin :(

Nanna 14+5 :heart:
 
Zuh
Oh, töissä taas. Koko pää kyllä vieläkin ihan tukossa, eli aika rennon viikon aion pitää, ei tässä paljon viitsi kutsua ihmisiä käynneille kun itse niiskuttaa ja röhii..

Piipiäinen: Muakin supistelee enemmän ja vähemmän säännöllisesti, esim. töissä istuessa pahimmillaan vajaan ½h välein, sitten kotona kun on rennommin niin ei paljon mitään. Neuvolassa olen asiasta sanonut ja sanoivat että niin kauan kun eivät ole kivuliaita niin ei haittaa. Siihenhän se on uskominen ja ei pidä mennä nettiin lukemaan kauhukertomuksia liian aukaisin aukeamisista jne.. Huolettaa vain kun tuo seuraava sisätutkimus on vasta ikuisuuksien päässä!

Nimbe: Huippaa täälläkin, tosin ei just viime päivinä kovin pahasti. Itselläni oli hemoglobiinit 120 viimeksi, saa nähdä minne ovat nyt tipppuneet. Just viikonloppuna luin jostain että tippuvat viikolla 20-30, eli tippuminen olisi vielä edessä.. hmm..

Katsottiin viikonloppuna vihdoin neuvolasta saatu helistimen vauva-dvd. Ollaan taas molemmat ihan yltiörealisteja, ei oikein päästy mukaan koko videon tunnelmaan ja ideaan, tulihan siellä hyvääkin asiaa, mutta varsinkin näytellyt kohdat oli vedetty niiiin överiksi että meni meidän silmissä enemmän kehnon komedian puolelle..

Omassa olossa ei muutoksia, paitsi että ruoka alkaa vihdoinkin maistumaan edes jotenkuten (lukekaa: on jopa joskus NÄLKÄ!) ja paino sitä mukaa alkanut nousta. Mutta tavoitteena olikin päästä viikolla 20 sen suuremmitta nousuitta ja siinäpä taidan onneksi onnistua. Videolla kerrottiin että tämä keskikolmannes on sitä energisintä aikaa, naureskelin vaan miehelle että juupajuu, onpa tosiaan kun kaikki taudit pukkaa yhtä aikaa päälle :D Olepa siinä sitten elämäsi kunnossa! Mutta nyt sähköpostien kimppuun, asiat tärkeysjärjestyksessä :p

~Zuh & Naatti 18+3 (laskurin mukaan sikiön liikkeet piti tuntua jo toissapäivänä, Naatti on myöhässä aikataulusta, kheh!)
 
:heart: 17+0 POKS :heart:


Miten tämä aika menee näin kovin nopeasti? Jouluun on enää vajaa neljä kuukautta ja sitten alkaakin äitiysloma. (..jos ja kun kaikki menee hyvin.. )

Väsymystä edelleen, satunnaisia oksennuksia, mutta muuten tunnen itseni pirteämmäksi. Ainut huoli on, että masu on mukamas pienentynyt. Aamuisin vattaa ei ole ollenkaan,illalla onkin sitten rantapallo. Huomenna onneksi neuvola, viikon olen ollut huolissani että onkohan tuolla masussa enää ketään. :/

Mielitekoja tulee edelleen, eilen kävin kaupassa enkä voinut odottaa kotiin asti..Vetelin sitten kokonaisen suolakurkun kun ajoin kotiin. Mahtoi vastaantulijat ihmetellä :LOL: :p
 
Mä jäin nyt supistusten takia sairaslomalle. Riskiä ei oteta nyt yhtään, näin sanoi lääkäri.
Nyt on komentona täydellinen lepo ja nostelu kielto. Aamulla kun makailin sängyllä (tai makaanhan vieläkin) kokeilin masua niin mites tää kohtu tuntuu toispuoleiselta? Oikealla puolella tuntuu sellainen reilun nyrkin kokoinen möhkäle ja vasemman ei niinkään? :eek: siis ollaan kuitenkin keskellä mahaa (navan alapuolella vaan enemmän möhkäle painottuu oikealle puolelle...)

mulla to neuvola.....

piipiänen ihmeissään 16+5
 
Zuh
Piipiäinen: Mitä ihmettä? Mulla samoilla oireilla vaan sanotaan ettei tässä mitään? Vaikuttaako tuohon sun vaikea alkuraskaus kenties, kertoiko lääkäri mitä varotaan? Himskatti sentään näitä oireita, olin jo ihan hermoiluvapaa kunnes näin tekstisi.. ÄÄÄH!

~Zuh
 
Oikein paljon onnea P123 :flower: Aivan ihana uutinen :heart:

Supistukset vaivaavat tääläkin :/ Välillä tuntuu inhottavalta, ei siis kipeetä tule mutta on vain inhottava tunne kun koko alavatsa on ihan kivikova ja se painon tunne on kans ilkee :|

Muutaman kerran olen tuntenut pieniä liikkeitä mutta en läheskään joka päivä ja se vähän huolestuttaa, väkisinkin tulee mietittyä että onko masussa kaikki hyvin kun on niin tosi hiljasta.

Mulla on vielä pari viikkoa seuraavaan neuvolaan, mutta jos tää asia vaivaa liikaa niin käyn kyllä tarkastuttamassa tilanteen ennemmin =) Mulla on niin ihana neuvolatäti että aina jos vaivaa onko vauvalla kaikki hyvin niin saa käydä tarkastuksella, eli ultrataan tai kuunnellaan sydänäänet.

Nyt ruuanlaittoon ja sit hakemaan esikkoa kerhosta :)

Tänään poksuu viikot taas muhvi rv15 :heart:
 
Zuh
Piipiäinen: Ehkäpä juuri tuo on syy sinun pikalepoon. Sanottiin tosin mullekin että pitäisi tilanteen ajan kanssa rauhoittua, eli ei oo hyvä jos supistelee aina kun olen töissä -> eli siis istun. Puolirauhallinen olo jo, huomennahan pääsee taas neuvolaan. Tosin ei mua pahasti oo supistellu kun oon ollut kotosalla koko viime viikon :D

~Zuh
 
piipiäinen Se kova möykky on sun vauva :D Tai ainakin mulla on näin. Maha on ihan toispuoleinen ja se kova möykky siellä vaihtaa paikkaa :heart: En mä vielä erota et mikä osa vauvaa se on, mutta vauva se vaan siellä on :) Älä nyt ole jatkuvasti niin huolissasi :hug: Tosin ymmärrän, että sun tilanteessa se on varmaan vaikeaa ottaa vaan rennosti. Hieno juttu kuitenkin, että lääkärikin on varovaisempi. Varmasti sulla itsellään parempi mieli :)

Tosiaan, supistuksia tuntuu täälläkin joka päivä mutta en ole huolissaan. Tässä vaiheessa niitä kuuluukin jo tulla :) Aina kun makaan selällään alkaa maha kovettumaan. Vähän inhottavan tuntuista mutta niistä oikeista supistuksista vielä kaukana ;) :D

rv 15+6
 
Mä en sais varmaan ollenkaan tulla tänne lueskelemaan, kun heti alkaa huolestuttaa... Eihän niitä liikkeitä vielä pidäkään tuntea, mutta silti... Olis kiva saada jotain merkkejä tuolta masuasukilta, muutakin kun satunnaiset supistukset ja mahan kasvu. :)

Imettämisestä: imetin esikoista vuoden ja toivottavasti nytkin sujuu yhtä hyvin. Ajattelin jopa pyrkiä 6 kk täysimetykseen, jos vaan onnistuu. Viimeksi aloiteltiin kiinteitä 4 kk iässä, koska neiti oli niin iso ja nukkui huonosti, mutta eipä siitä apua ollut, lähes täysimetyksellä sitten mentiin + 7 kk asti kuitenkin, kun ruokaa upposi vain muutama lusikallinen kerrallaan.

Mini77 15+3
 
Tänään tapahtui paluu arkiseen aherrukseen, kun loma loppui. Tunteepahan tämän päivän jälkeen käyneensä töissä. Kävi taas vähän ikävästi, kun jouduin lääkärinkierron aikana seisomaan, ja yhtäkkiä tuli kylmä hiki ja sen jälkeen silmissä sumeni niin, että hyvä kun ehdin istua ennen kuin taju olisi mennyt. Ei tuntunut mukavalta, ja melkein hävettää, kun ennen lomaakin kävi näin. :ashamed:

Vietin viikonlopun mökkiolosuhteissa hyvin humalaisten ihmisten kanssa, mutta kaikeksi yllätyksekseni mulla oli todella kivaa, eikä ihmisen juopottelukaan alkanut ärsyttää ennen la-su yötä. Olin etukäteen pelännyt, että sietokykyni humalaisia ihmisiä kohtaan on nollassa.

Täällä ei muuten mitään erityistä. Tissit on kasvaneet viime aikoina kovasti ja muuttuneet ihan kivikoviksi ja aivan eri muotoisiksi kuin aiemmin. Aivan kuin olisi jotkut kivenmurikat ilmestyneet tuohon eteen. :LOL: Lonkkakivut senkun jatkuvat ja pahenevat ajoittain ikävästi.

Lähinnä odottelen, että neljä ja puoli viikkoa menisi nopeasti ja olisi rakenneultra. Ja tietysti, että ekat liikkeet tuntuisivat!

Ikuisuus ja masukki 15+4
 
Flunssa edelleen jatkuu....tosi tukoinen olotila. Supistukset rauhoittuneet, tulee kyllä kun yskänpuuska iskee, mutta varmaan siis supistukset johtuu tästä yleisestä huonosta olotilasta joka taas johtuu flunssasta.
Samoin huomaan kun vauva enemmän liikkuu niin tulee (kivuttomia) supistuksia. Nyt on alkanut päivittäin tuntumaan nuo liikkeet, ihanaa :heart:

piipiäinen 16+6
 
Neuvolassa käyty, mutta mieli mustana.. :'(

Neuvola tätini on lomalla ja sijainen ei saanut sydänääniä kuulumaan. Kävimme sitten ultrassa katsomassa, vauva liikkui kyllä, mutta näin itsekin että sydän jumskutti rauhallisemmin kuin aiemmin olen nähnyt. :/ Laski että syke olisi noin 120. Tähän asti ollut 150 paikkeilla ja niin oli edellisessäkin raskaudessa.


Minulle jäi todella huolestunut olo. Sain ensi viikolle uuden ajan heti maanantaille, silloin on oma neuvolatäti paikalla.
Tämä sijainen kyllä kovasti sanoi että elä huolestu. Syke on normin rajoissa, ja vauva liikkui kauniisti. ( Vähän heilutteli käsiään )
:'( :'( :'(


MILLAISIA sykkeitä teillä on ollut edellisissä raskauksissa? Onko kokemuksia alhaisesta sykkeestä ?
:attn: :attn: :attn:


Huolestunut matami-mimmi ja 17+
 
Malinda
Voi Matami-mimmi! Mulla ei oo kokemusta alhasesta sykkeesta, mutta pakko laittaa sulle joku lohdutuksen sana. :hug: Ala huolestu liikaa, ehka se vain just lepaili oikein rentona. En oo kylla mikaan asiantuntija, mutta kyllahan aikusillakin sykkeet heiluu paivan mittaan, etta jos vauvallakin sattu just mittaushetkella olemaan rauhallinen hetki. En tiia lohduttaako yhtaan, mutta koita vain ottaa rauhallisesti siihen maanantaihin asti. Ei tilanne ainakaan stressaamalla parane! :hug:
 
matami-mimmi meillä sykkeet olleet 120-160 välillä ja samalla vauvalla! Kaikilla lapsilla ollut kyllä sivuäänet ja yhdellä reikä sydämessä mutta en tiedä onko niillä mitään merkitystä. Koskaan ei ole sykkeistä mitään sanottu muuta kuin et kun olleet matalammat niin et sikiö nukkuu.....nuorimmaisen syke laski synnytyksen yhteydessä ja siitä oltiin huolissaan mutta se liittyi supistuksiin....älä ole huolissasi. Ne ois ottanut sut heti tutkittavaksi jos oisivat oikeesti huolissaan jostain. Oikeesti toi on normi raja ja onhan jo tietoa et syke ollut korkeampikin eli vauva varmaan lepäili nyt?
 

Yhteistyössä