Helmikuun helmet 2014

vaatetuksesta, meillä pojalla päällä body ja jotkut housut. Yleensä myös hanskat ja villatakki, tai sitten on peittoon käärittynä. Ulkona ollut kerran liian vähän vaatteita. Oli välihaalari ja untuvapussi normivaatteiden lisäksi.

Milloin on mielestänne oikea aika lähteä vauvan kanssa kyläilemään tai johonkin harrastukseen? Vaikka perhekerhoon tms?

Me ollaan kyläilty 2 viikkosesta lähtien. Mun mielestä nyt on vielä helppo käydäkki kylässä, ku jos vauva nukahtaa, ni voi viedä johonkin sänkyyn nukkuun ja kun ei ole niin tarkkaa rytmiä vielä. :)

Kiitos Vilja-Maaria tiedosta! :) Joo tuleehan niitä kuvia räpsittyä puhelimella melki päivittäin, mut just tosiaan ois ihana saada laadukkaita kuvia pienestä :) Pitääki rupee selvitteleen mitä täällä päin noista ammattilaisen ottamista kuvista kustannetaan ^_^

Me mahettiin tehä eka vierailu vajaa 2 viikon ikäisenä. Vieraillaan lähinnä vauvan mummoloissa, muutekseen meillä käy paljon vieraita :D kaupassa käytiin ekaa kertaa lapsen kans toissapäivänä, muuten on jompikumpi aina käyny.

miss_piggy
Ite röyhtäytän aina syötön jälkeen paitsi yöllä. Täälläkin poika välillä puklailee, mutta kai se kuuluu asiaan :) Viime yönä syötin ekan kerran joskus klo 03 kun poika nukahti ennen klo 23:00. Toka syöttö aamulla klo 07 ja kummallaki kerralla herättelin herraa syömään. Muutoin nukuin ite taas sikahuonosti ku poika örisee unissaan. Nyt sitte ku sai mut herätettyä, nukkuu hiljaa miehen kanssa kamarissa :D Kiitti vaan.

Meillä on nyt ollut muutama levoton yö. Viime yö kaikkein levottomin toistaiseksi.
Poika nukahti klo 23, heräsi taas syömään 00. Nukahti taas kunnes 01.30 heräsi jälleen syömään. Sitten herättiin n. klo 03 ja 04.30 syömään. Kuudelta herätessä otin viereen nukkumaan ja siinä torkuttiin n. klo 07.30 asti. Yöt on levotonta ähinää ja liikehdintää. Sisko just vinkkasi unipussista ja kertoi monen löytäneen siitä avun levottomiin öihin. Täytyy siis sekin kivi kääntää ja kokeilla.

Itselle iski tämän räkätaudin päälle silmätulehdus. Tosi kiva... Oikea silmä on aivan punainen, ei kipeä kuitenkaan onneksi joten kokeilen josko hellittäisi ihan kotikonstein. Lääkäriin ei just nyt huvittaisi lähteä. Hyvä kun hereillä pysyn. Vieraitakin on jälleen tulossa käymään. Jospa tässä hiukset saisi harjattua ja puettua päällensä muutakin kuin pyjaman. :D

Eilen käytiin ostosreissulla, sain viimein haettua tarpeet nimiäiskutsuja varten. Lisäksi kävin ostamassa lisää imetystoppeja ja vähän tukevammat imetysliivit noiden olemassaolevien lisäksi. Jäbä nukkui koko parituntisen ostosreissun ajan rattaissa (tai niihin liitetyssä turvakaukalossa) oikein tyytyväisenä.

oma iho tuntuu että kädet kuivaa ihan liikaa. johtuuko tämä nyt sappisaippuapalalle altistumisesta vai vedellä läträämisestä? sappisaippuan käytön jo lopetin. kädet varsinkin sormenpäistä karheat. rasvaan. "kiva" silitellä vauvaa kun kädet sahapaperia. Mun pieni ihottuma kyynärpäissä on myös villiintynyt käsivarsiin. Ainoa muutos erisanin nestemäinen pesuaine, joka sopii kestovaipoille, käytän sitä myös liivejä käsin pestäessä.

Muilla kuivia käsiä?

Viime yö meni tavallisesti, mutta päivän olen ollut veto pois, olen nukkunut päiväunia kiitettävästi. Poika myös tuntuu syövän enemmän, saattaa molemmista haluta.

Muilla vaikeuksia muistaa "kummasta" tissistä? :)

Liivinsuojat!! Nyt kehiin teidän SUOSIKIT. Laitoksella tykkäsin lasinoh suojista, ne on riittävän isoja, ja niissä on hyvät teipit. Soveltuu myös yökäyttöön mielestäni. Kotona noita ei vielä ole. Natusanin valkoiset kupit, tuntuu nykyään kovin kovilta, ennen tykkäsin. Lidlin pareja testasin eilen, kovin halppikset. Kestosuojia suosin yöllä, useampaa paria.

Eilen kylvetin pojan ekaa kertaa "oikeasti" ammeessa. Miellyttävä kokemus.

Elm
Parus, laitappa pojalle kylpyveteen muutama tippa vaivaöljyä, voin luvata että häviää kuivuus vauvan iholta ja omista käsistä! Meillä pari kertaa laitettu, tytsältä loppu hilseily samantien ja omat kädet tuntuu pehmeiltä kuin se kuuluisa vauvan pylly! :LOL:

Miten tässä ei muka koneelle enää kerkeä vaikka vauva syö ja nukkuu :D Ja pissaa ja kakkaa tietenkin.
Aika menee hirveän nopeasti ja meillä poitsu maanantaina jo 2viikkoa :heart:

Torstaina kävi neuvolantäti ja hienosti oli poika kasvanut. Syntymäpaino saavutettu ja ylitetty vaikka ei vielä sitä 2viikkoa ollutkaan. Tämä minulle suuri helpotus, koska nyt tiedän että ruokaa saa ihan riittävästi :) Imetys on nyt ollu helpompaa ja lisämaitoa ei ole enää niin hirveästi tarvinut antaa. Lähinnä iltaisin menee ja päivisin ehkä joku 20-30ml :) Mutta helpotti hirveästi kun neuvolasta kävi niin sai jutella tästäkin ammattilaisen kanssa. Se sanoi, että imetät sen mitä imetät ja sitte korviketta jos ei riitä. Niin yksinkertaista :D

Täällä yöt nukutaan yleensä hyvin ja päivisin nukkuu pitkiä päikkäreitä. Meiän poitsu on iltakukkuja ja tankkaaja ;) Kiva vain niin saa yön nukkua suht rauhassa. Herää syömään 2-3kertaa.
Maanantaina ajattelin lähteä kärryttelemään jos on hyvä ilma :) Jee. Meillä poika viihtyisi sylissä tosi hyvin ja mietinkin, että voisin jonkimoista kantoreppua suunnitella. Liinoista en jotenkaan innostu, koska sitomiset tuntuu niin monimutkaiselta. Onko kellään suositella hyvää kantoreppua mihin voi ihan pienen laittaa? :)

Miten teillä kaverit on suhtautuneet uuteen tulokkaaseen? Minusta tuntuu, että kaverit on alkanut kaikkoamaan ja yksi kaveri jota kummiksikin pyysin ei ole vielä edes tullut poikaa katsomaan vaan perunut tulonsa monta kertaa :( En tiedä miksi?

Huh! Nyt se nukahti! Meillä poika itkee, syö ja valvoo. En tiedä, että minne on jääneet nukkumiset? Se on kuitenkin vasta 3 viikkoa. Edellisen viestin oli tarkistus olla pidempi, mutta poika heräsi ja taas mentiin. Ehkä nyt nukkuu hetken...

Suosikkiliivinsuojat on lansinohit ja käytän myös kestoja. Kestot on aamulla läpimärät. Tilasin myös nettikaupasta jotain uusia samalla kun tilasin imetysliivejä. Monetko ja minkälaiset imetysliivit teillä on?

Ja taas poika heräsi....

Mulla yhdet liivit käytössä ja ihan prismasta ostin :) Pitää ostaa useammat kunhan pääsen kaupoille. Mulla ei kyllä valuta maitoa kun joskus yli. Yks ilta piti pumpata toinen tissi tyhjäksi kun oli jo niin kova. Muuten kyllä pysyny löysänä :D

Mitä D-vitamiinia te annatte? Niitäkin niin monenlaisia.
Jännittää tuleeko kovasti mahapuruja kun tipat aloitetaan maanantaina :( Tuliko muiden lapsille?

Sunya, oisko teiän poitsulla nyt se eka tiheän imun kausi et vaatii sitä ruokaa enemmän, suunnillee ton ikäsenähän se tulee. Toinen tulee n. 6 viikon iässä, meiän tyttö nyt 5 ja puol viikkoo ja muutaman päivän on nyt aikalailla tankannu.. tänään nyt vähä tasottunu tuo syöminen..

Ja d-vitamiineista, saatii neuvolasta devisol drops tippoja jotrn ne käytössä. Ei tullu vatsapipejä, vaikuttanee se et alotettiin relatipat 3 päivää ennen d-vitamiinin aloitusta, ja niitä annetaan edelleen d-vitamiinin yhteydessä. Toisillehan tosin nuo relatki voi aiheuttaa vatsakipuja mutta meiän vauvalle ne passas :)

Meillä käytössä Rela drops maitohappobakteerit käytössä kun mulla ollut 2 vahvat antibiootit. Vois varmaan auttaa tosiaan niiden tippojenki kanssa :) Kauanko näitä tippoja saa antaa? Ja kuinka nopeasti te annoitte maksimimäärän niitä d-tippoja? Ja kauanko niitä sit syödään :D

Meillä alotettii siten, että ensimmäiset kaks päivää 1 tippa, sitte seuraavat 2 2 tippaa jne, kunnes 5 tippaa täynnä. Tämä siis neuvolan ohjeistus. Siitä en kyl osaa sanoa et kauan noita reladropsejan saa antaa?! Googleen hipsin mä...

Joo meillekin ohjeistus oli että voi mennä vaikka useamman päivän 1 tipalla ja sitte nostaa :) Taidan olla varovainen ja antaa hissukseen nuo tipat. Hirvittää jo ajatus, että reppanalle tulee mahapuruja :( No toivottavasti ei tule!
vauva nukkuu ja ois mahdollista itekki nukkua, mutta ei malta. Haluttaa vähän ns. Omaa aikaa :)

Täällä kans pikkuhiljaa rauhotutaa nukkuu.. sit ku vauva nukkuu nii hetken itekki haluu ottaa sitä omaa aikaa.. kiitos tikkien, ei miehen kans sitä tiettyä omaa aikaa päästä harrastaa... HUOH. 6 viikkoo kohta menny eivätkä oo vieläkää sulanu.
Päivisin en nuku päikkäreitä vaikka mahollista ois. Jotenki sitä haluaa touhuilla ja sen leponi otan sillä, että katon edellispäivän salkkarit tallennukselta ja meikkailen ja laitan hiukset samalla. Olo on paljon pirteempi ku ees yrittää näyttää ihmiseltä :D

Meillä kans relan d vitamiinitipat käytössä, minusta nlasta sanotiin että 2 vuotiaaksi asti käytetään?.. Meillä ohjeistettiin nla:sta alotus 1 tippa ekana, 2 tippaa tokana jne ad 5 tippaa. Ja kannattaa muistaa antaa tipat aamusta ku jos tulee mahavaivja ni tulee n. 6h pääatä antamisesta.

Meillä masuvaivat pahentuneet, huomenna suuntaan apteekkiin hakemaan cupltonia. Kokeilin jättää d vitamiinit pois, eikä ollut vaikutusta. Onneksi ne vaivaa päivisin, toisinaan pitkiäkin hetkiä. Rauhottuu onneksi sylissä ku tarpeeksi vatkaa.

Yöunille poika menee 7-8aikaan ja herilee syömään 2-puoli 3. Jonka jälkeen tankkaa sit 1,5-2h välein. Ihanaa ku saa omaa aikaa/ yhteistä aikaa iltasin ja sit yhden pitkän unipätkän. Nukahtaa yleensä hyvin uudestaan. Toivotaan että jatkuu näin piitkään.

Mulla käytössä maidonkerääjä, ootteko kokeilleet? Taivaan lahja. Muuten tarvis kellukkeet ku imettää :D Minusta ihan Rainbow suojat on hyvät, vaihdan muutaman kerran päivässä. Mä vihaan maidon hajua...

Huomenna alkaa terveellinen elämä! Jee.... Tänään olen vielä vähän herkutellut. Tavotteena -10kg ilman oikeaa laihduttamista. Suon itselleni kuitenkin aamu ja ilta kaakaot että saa tarpeeksi kalsiumia, maitoa kun en juo. Vaunulenkkeillä pitäis joka pvä ja ja. Hyvähän on suunnitella.

Ootteko miettiny muskaria/ vauvauintia?

Muilla vauvoilla finnejä? Niihin poppakonsteja? :) Kamalan näköstä...

käytän maidonkerääjää, maito menee hukkaan, mutta liivinsuoja ei kastu, ikävä tunnekin häviää toisesta. yölläkin saatan käyttää. taivaanlahja :)

ne finnit, tänään on ollut vauvalla, hormoninäppyä? luulisi menevän itsekseen ohi. en tee mitään. kohta kuukauden vanha jo.

meidän vauvan nenää pitää puhdistaa päivittäin, muilla samaa? keittosuolatippoja ja topspuikkolla kaivaa.

Parus mä kans tyhjennän vauvan nenää ajoittain. Laitan suolatippoja ja sitten imaisen räät nenä friidalla. Suosittelen tuota nenä friidaa, sillä saa tosi nopeasti ja näppärästi nenän tyhjäksi eikä vauva ole moksiskaan siitä. Saa apteekista.

Täällä on taas itketty tissillä ollessa. En ymmärrä enää mitä vauva siinä itkee. Kun tuntuu, että ei se johdu suihkuavasta maidostakaan aina. Vauva siis alkaa syödä, sitten itkee, taas syö ja itkee...itellä vähän onneton olo kun ei tiedä mikä on vialla. Joka kerta ei itke, mut tänään aika useasti. Imettäminen alkanut tuntua raskaalta ja uuvuttavalta ja joka kertaa jännittää, et miten nyt käy. Kuinkahan kauan tätä kestää...ei tee mieli mihinkään julkisille paikoilletai kyläpaikkoihin lähteä imettämään.

Vilja-Maaria, omistan kyllä nenäfriidan, se että olenko "osannut" käyttää sitä on sitten toinen tarina. kokeillaan. Eli 5 tippaa keittosuolaa ja nenäfriidalla röörit puhtaiksi.

Imettäminen Tänään muutama imetys onnistunut hienosti ilman rintakumia. Ihan vain olen aloittanut imettämisen ilman. Vasemmasta rinnasta tosin vain onnistuu, mutta onhan sekin jotain.

Munkin vauva huutaa tissillä. Ihan tuntuu taistelevan välillä. Kynsillä raapii ja polkee jalkaa. Tietääkseni maitoa tulee välillä liikaa ja vauva vetää maitoa myös väärään kurkkuun. Muutenkin alkanut vauva äännellä enemmän.

Imetysliivit kahdet uudet napakat käytössä, prisman 17e, valkoiset. Hyvät on, mutta sais olla "pienemmät", kun nukkuessa tissit ei pysy kupeissaan, kylkiasennossa varsinkaan. Erityiset yöliivit? Kolmanne on myös, venyneet, raskausajalta. Pesen noita tiuhaan tahtiin, tyyliin yöksi ja päiväksi puhtaat päälle.

Vauvanhoito Otin ä-pakkauksen vanupussin käyttöön, mielettömän kätevä nukahtavan vauvan kanssa. Voi laskea huomaamatta vauvan alas, ja jos herää, noston tunne rauhoittaa nopeasti. Käänsin yläreunan alas.

vauvauintiin pääsemistä oottelen innoissani ! Jotenkin niin ihana ajatus :D

Meillä tyttö on oikee päivänsäde.. hymyilee ja jokeltelee !! :) kyllä niitä kitinöitäki on, mutta ei mitää isompia itkuja, muuta ku nälissään. Iltasin vaan ei malta asettua ku pitäs saaha hämmästellä, sitte menee yliväsyneeksi ja tulee iltakiukut.. kestoltaan max. 15 min..
Jee, mulla on huomenna kampaajalle meno !! :) loppuviikosta otan ripsenpidennykset (mies hommannu mulle ajan ja aiko tulla maksaa ;) ja uuet ihanat kengätki on kastajaisia varten... jotka on muuten jo viikon päästä !

Meidän pienen miehen ensimmäiset juhlat oli eilen. Nyt on nimi kaikkien tiedossa eikä tarvii pelkästään vauvaksi kutsua :)

Voin sanoa nyt jälkikäteen viisaampana että nauttikaa siitä vauva-ajasta kun on ensimmäinen lapsi kyseessä..tää on ihan eri homma kun on toinen vanhempi lapsi ja vauva.ei toivoakaan että voisit nukkua univelkoja pois päivällä kun vauva nukkuu, samat yövalvomiset saati sit että olisi minkäänlaista omaa aikaa :D
aamulla esikoinen herää palttiarallaa klo6 ja pakko itekkin herätä vaikka vauva nukkuis..ja voin sanoo et sitä ollaan niin silmät ristissä kun yöllä heräillään noin 1-2tunnin välein syömään..

Katsooko teidän vauva teitä silmiin? Minua on ruvennut huolestuttamaan kun tämä pian 1 kk poika ei oikein katso silmiin... Välillä kun on rauhallinen ja Seurustelen hänen kanssaan, saattaa katsoa, mutta normaalisti ei. :( Onkohan normaalia? Katselee mielellään värejä ja valoja. Tuntuu myös, että vauva ei halua katsoa juuri minua. Onkohan tämä tunne vain omassa päässä...

Minkä ikäisen voi teidän mielestä viedä johonkin rauhalliseen mammapilatekseen tai vastaavaan? Entäs muskarit tai perhekahvilat? Vauvauintiin vissiin vasta yli kolme kuisena.

Yöt nukutaan hyvin, päivät huudetaan masua. En tajua mistä johtuu... Mietin et voisko johtu siitä et öisin imetän makuulteen ja päivisin istualteen, ainakin osan syötöistä. Masu ei kipeydy jokaisen syötön jälkeen vaan usein. Täytyy huomenna testata teoriaa. Cuplaton käytössä. Röyhtäytän monta kertaa syötön aikana jne. Kakkaakin tulee useita kertoja päivässä. Toivotaan että ratkasu löytyy. Huomaan että itse turhaudun ku toinen vaan rääkyy enkä osaa ollenkaan auttaa. Kamala päänsärky... ja huono omatunto ku olin niin turhautunut pienelle..

Huomenna olis 1kk nla. Apua, minne se aika karkaa?? Jännittää ku pitäis junalla mennä neuvolaan, saankohan nostoapua tuon valtamerilaiva vaunun kaa.

Sunya: ei meilläkään katsota silmiin, pitäiskö? Usein jos on sylissä katselee sohvan yläpuolella olevaa värikästä taulua tai sit jotein lamppua. Toisinaan katselee kyllä kasvoja.

Vilja-Maaria: meilläkin on tuota tissiraivoamista. Turhauttaa ku ei ymmärrä mikis toinen huutaa, enkä osaa mitää aialle tehdä. Tuntuu et oisko helpompaa lykätä tuttelit naamaan...

Tänään on kaikenkaikkiaan aika huono päivä, toiv huomenna olo ois parempi.

Yhteistyössä