Helmikuun helmet 2014

Mä annan pojan ähistä itsekseen pinnasängyssään, varsinkin öisin nukkuu tosi kovaäänisesti ja toisinaan tekee kakkaa ähkimällä. Jos rupeaa huutamaan yritän eka tuttia (siis jos ed syötöstä lyhyt aika) ja yleesä se auttaa. Tietty jos sit tulee se kakka ni vaippa vauhdetaan mut on ihan tyytyväisesti itsekseen. Usein ähinät on unia :)

Meillä alotettiin ristiäikorttien teko raskausaikana, ei kyllä juurikaan saatu mitään aikaseksi mutta tänään ne tehdään :) Pikkusisko tulee auttamaan, pitelee vauvaa ja miehen kaa tehää kortit mut sit jos tissiä tarvitaan ni pikkusisko jatkaa askartelua. Ristiäiset 3.5. Ostin vihreää korttipohjaa johon tulee kanteen eka keltanen taustapaperi ja sit pienempi valkonen johon leimataan vastenvaunukuva. Siihen sit kans kutsu tarra. Sisälle runo ja tiedot :) Kyllä nyt tuntuu et ois ollu helpompaa ja edullisempaa ostaa valmiina mut mut. Onhan ne sit itsetehdyt.

Ens ma meen kaupoille ystävän kaa äivällä, mies jää kotiin vauvan kaa ja nyt jo huono omatunto... Tyhmää mut en mahda itselleni mitään. Käydään kuitenkin syömäs samalla ni en halua vauvan kaa lähteä. Vielä.

Me mennään jos vaan paikka saadaan ensi syksyllä muskariin, 13.5 on ilmttautuminen sinne. Vauvauintiinkin haluan mutta sitä en oo vielä saanu aikaseksi selvittää.

Meillä on sunnuntaina kastajaiset.. ei tullu pieneen mieleenkään askarella saati lähetellä postitse kutsuja, täältä ku oon lukenu nii ois kyl ollu ihana idea... viestit oon vaan asianosasille pistäny, että tulkaapa klo 13 mennessä paikanpäälle :D

Tytöllä oli tänään neuvola. Lääkäriki ois ollu, mut peruuntu. Mitat: 4815g, 55.8 cm, pipo 38 cm. :)

Aivan kamala päivä ollut. Aamulla kun yöunilta tokesin, nappasin vauvan vaipanvaihtoon (yöllä vaihdettu useasti) ja oli navan alla ihorikkeymä 2cm alueella navan alapuolella!! Voi sitä huutoa. Bepanthenia laitettu useasti ja pelattu vaipan kanssa. Ilmeisesti vaippa rikkonut ihon?

Tuossa aamun sohinassa sain pissat ja kakat päälleni reisiä myöten, alusvaatteisillani olin. Näytin miehelle alastonta vauvaa, meni peitto lakanoineen pyykkiin.

Vauvat liikkuu Meillä vauva nukkui taljan päällä päiväunia, peiton alla. Kun itse heräsin päiväunilta, oli nukkuva vauva matolla kyljellään.

miss_piggy
Vauvalle muuten voi myös hörppyyttää tuttipullosta keitettyä huoneenlämpöistä vettä, me on esim. annettu puklailujen jälkeen ja välillä muutenkin. Auttaa pitämään myös suolistoa kunnossa.

Miten hörppäyttää? :D

Meidän poika alkanu tosiaan taistelemaan tissillä. Saa nähä kosahtiko imetys alkuunsa kun korviketta joutunut antamaan ja pullosta saa niin helposti :/

Ah nyt poika nukahti ja toiveissa olisi, että nukuu ainaki puolille öin :) Saa rauhassa kattoa illan ohjelmat ja järkätä paikat valmiiksi aamua varten :D

Meilläkin välillä hermostutaan tissille. Tosin auttaa se, että välillä kärsivällisesti ja rauhassa rauhoittaa raivoavan vauvan (ja itsensä) ja törkkää sitten takaisin rinnalle. :)

Olipa ihana parituntinen omaa aikaa ja hemmottelua, kun kävin kampaajalla värjäämässä ja leikkauttamassa hiukseni. Tuli tuhlattua siis miehen antama lahjakortti.
Virkisti kummasti mieltä. :D

Nyt äkkiä takaisin nukkumaan kun jäbäkin vetää unta palloon syötyään pikaisesti. Nukahti siinä kymmenen aikoihin, joten meillä on paljon kaivattu hyvä yö menossa.

miss_piggy
Niin siis hörppäyttää että antaa pari kulausta pullosta sitä vettä :) Toimii ainakin meillä :D

Ajattelin jättää relatipat vähäks aikaa pois jos aiheuttaa jotain masuväänteitä, ostan tilalle gefilus-kapseleita ja sekoitan sisällön veteen (1kapseli/pvä) ja lisäks niitä jekovit-d-vitamiinitippoja kun ovat vesiliukoisia. Kaikkea pitää kokeilla.

Meillä on parin tunnin päästä neuvola, saa nähdä paljonko tyyppi on kasvanu. Jee, oon onnistunu venyttämään päivän syöttövälejä nyt noin 1,5 tunnin mittaisiksi :D

Elm
Meillä D-vitamiinit aiheutti hirveet masukivut tytsälle.. Tosin saattaa vaikuttaa se, että turhan nopeasti annettiin liian paljon. Eilen en antanut ollenkaan ja tyttö oli hyvin tyytyäinen koko päivän ja yökin oli siedettävä! Tänään lähdettiin sit taas siitä yhdestä tipasta liikkeelle.. Nyt kun vielä keksis että mitenkä tuon tytsän sais tankkaamaan vähän enemmän kerralla varsinkin illalla ja yöllä, kun nukahtaa aina kesken syönnin niin heräilee vähintään 3h välein.

Maidonsakeuttaja otettiin käyttöön. Tyttö puklaili niin paljon ja yökkäili ilman että mitään tuli ylös, joten mietin josko olisi jonkinasteista refluksia. Kolmesti tullut myös ihan kaaressa kaikki ruuat pihalle. Maidonsakeuttajan käyttöönoton jälkeen pulauttelut loppui ja tyttö muutenkin paljon tyytyväisemmän oloinen. Myös disflatylit voitiin jättää nyt pois, kun palattiin tuohon minimiannostukseen noissa D-vitamiineissa. Aikamoista
rumbaa tämä on.. Ja nyt mietitään toimiiko äidimaidonkorvikejauhot yhtä hyvin kuin käyttövalmiit korvikkeet, ja voiko niitä sakeuttaa samalla tavalla. Huh. Ensimmäinen muksu oli jotenkin helpompi, koskaan ei ollut oikeestaan mitään vaivoja minkään kanssa, nyt sit senkin edestä.. :D

Ihanaa "omaa" aikaa tänään, tytsän kanssa reipasvauhtinen, noin puolituntinen vaunulenkki jonka jälkeen hakkasin nyrkkeilysäkkiä ja päästelin pahimpia höyryjä pois. Lihakset taas muistuttaa olemassaolostaan, mutta olo on mitä parhain! :)

Tiistaina ensimmäinen neuvolalääkäri, viimeisimmällä käynnillä keskiviikkona oli mittää 53cm ja painoa hurjat 4380g! Tyttä oli tuolloin siis 3vkon ikäinen ja syntyessään oli 51cm ja painoi 3750..

Olisko täällä kiinnostuneita lukemaan blogia? Harkitsin tekeväni sellasen, aiheena kaikki vauvoista jokapäiväiseen elämään ja kaikkeen muuhun mukavaan, jotenkin vaan tuntuu todella hölmöltä tehdä se vain itseä varten.. :D

-Elm ja tytsä 3 viikkoa ja 4 päivää

Mahavaivaa Vauvalla tuntuu olevan maha kipeänä. Tänään aamusta kun tuli kakat (2), niin hirveä huuto kun kakka vaipassa, tummemman keltaista maitokakkaa. Olen syönyt muutamia tomaatteja kuluneina päivinä. Tulisiko siitä? D-vitamiinia menee 3 tippaa päivässä, paitsi tänään. Hirveää huutoa siis, ähinää ja kitinää, alkaa aamulla ennen 7 ja loppui vasta klo 11.

Imuroin ja siivosin, vauva liinassa, oikein hyvä oli siivota, vauva nukkui tyytyväisenä, tosin aika kuuma pakkaus, liinan kangas lämmintä.

Omaa maitoa Olen alkanut antamaan omaa maitoa pullosta, siis pakkasesta tyhjennän varastoja, ternimaitoa pienelle.

Muutenkin tuntuu virkeämmältä vauva, jaksaa olla hereillä.

miss_piggy
Ostin tänään itse vesipohjaisia D-vitamiinitippoja, Jekoviteja, ja gefilus-kapseleita. Alan huomisesta alkaen sekoittamaan veteen 1 kapseli ja sitten noita jekoviteja. Koitan jättää relatipat hetkeksi pois, kun ovat öljypohjaisia ja voivat ärsyttää mahaa.

Eilen oli pojan kastejuhlat, nyt pojulla on virallisesti nimi, Leevi :heart:

Perjantaina oli neuvola, pojalla nyt painoa 5510g, noussut 1kg kolmessa viikossa :D Pituuttakin oli jo yli 58cm.
Öisin Leevi valvottaa mammaa edelleen örisemällä ja mörisemällä kuin merimies :)

Piggy ja Leevi 6 viikkoa ja 6 päivää.

Täällä arki rullaa ja vauva kasvaa :D Eilen kitistiin masuvaivoja ja ilta venyi vähän pitkäksi. Nukahti onneksi ja kakatki oli tullu yöllä ja tänään ihan normaalisti :) Sylissä viihtyy hyvin ja aamulla lussuteltiin yli tunti tissillä :D Sylivauva <3

D-tippoja meillä mennään vasta 3tipalla, mutta mielummin näin ku liikaa kerralla :) Meiän poika on aika totinen tapaus :D Ei oo paljoa hymyjä näyttänyt :D Koska nämä alkaa hymyilemään kun ikääkin tuli tänään tasan 3vkoa <3

Ei oo Maiscu hymyn kans kiirettä, keskimäärin ne oikeat hymyt tulee 6-8 viikon iässä :)

Meillä tyttö kääntyilee jo kyljelleen, on sitä jonkun aikaa nyt harrastanu.. tänään oikein säpsähin ku ei kylelleen kääntyminen ollu enää sellasta punnertamista vaan melko näppärästi saa itsensä käännettyä :) pieni sai eilen myös nimen! Hänestä tuli Enni :)

Meillä poitsu on alkanut hymyilemään äitille ja isille. :heart:
Ihan muutaman päivän aikana on muutenkin alkanut juttelemaan ja ottamaan kontaktia ulkomaailmaan. Hereillä ollessaan ihmettelee kaikkea, "juttelee" ja hymyilee silmät loistaen.
Ikää pienellä herralla nyt 4 vkoa ja 5pvää.

D-vitamiinia on mennyt jo jonkin aikaa 5 tippaa päivässä. Käytössä Rela Drops + D3.
Jekovitiä harkitsin jossain vaiheessa kun masuvaivat kiusasi kovastikin, mutta sisältää D2 -vitamiinia joka kuulemma ei imeydy yhtä hyvin kuin D3.
Nyt meillä ei mahavaivoja enää ole juurikaan (kakkaa äheltää välillä kovasti, mutta itkeskely on vähentynyt ihan merkittävästi).

Yöt sujuu vaihtelevasti, nyt ollaan muutama yö nukuttu ihan hyvin, osa jopa oikein hyvin. Viime yönä herättiin kylläkin syömään kolmesti, mutta noin muuten ollaan menty parilla syötöllä ja nukuttu sikeästi muu aika. Välillä herra on siinä klo 3-4 syötöllä pirteä kuin peipponen ja haluaisi kovasti seurustella. Niinpä sitten vaihdellaan vaippaa ja hetki hymyillään toisillemme. Monesti sitten otan viereeni nukkumaan ja nukahtaakin siihen nopeasti uudelleen.

Ulkoillaan päivittäin, vähintään tunnin vaunulenkkejä tehdään reipastahtisesti (jotta meikäläinen joskus pääsisi eroon lopuista raskauskiloista).

Tänään ollaan poitsun kanssa ensimmäistä päivää kahdestaan kotona kun mies palasi lomilta töihin. Ihan hyvin ollaan pärjätty vaikka hieman jännitti mitä tästä tulee, kun ei ole toista käsiparia apuna päivisin. :)

Noniin :) Huomaan kyllä, että poika on alkanut ihmettelemään enemmän ympäristöä ja hoitopöydällä oleva soiva dino on kiinnostanut jo kauan :) Monesti huitoo sitä nyrkillä ja kattelee. Tunnistaa kyllä meidän äänet ihan selkeästi ja aina kun vaavi on iskän sylissä ja menen siihen höpöttämään alkaa suu lappasta kun tissi haisee ;) Yks kerta alkoi imemään minun nenää kun annoin pusua :D

Meillä myös käytössä nuo rela drops d3 tipat :)

Mitäs te pidätte vauvalla päällä ulkoillessa kun täällä ainaki ollut ny muutaman plussan kelejä ja aurinko paistaa? Mulla on joku ongelma tuosta pukemisesta :D Entä mitä te autossa pidätte jos käytte esimerkiksi kaupassa tai kavereilla?

Me ollaan oltu jo useina päivinä keskenään, koska ukolla on pakko painaa duunia ja pitkiä päiviä onkin :/ Onhan se ikävä kun yksikseen "Joutuu" kotosalla olemaan, mutta tällaista se on. Jollain se leipä on tuotava kotiin. Käy kuitenkin kotona koiran käyttämässä jos pitkän päivän tekee, koska en jaksa käydä kun kerran päivässä vaunuilemassa :) Ollaan käyty nyt tunteroisen lenkkejä. Tai siis ukko on käynyt nyt parina päivänä koiran ja vauvan kans ihan keskenään ;) Luksusta!

Viimeksi muokattu:
Vaunulenkeillä poitsu on vaunuissa ÄP:n makuupussissa. Vaatteita puen tuolle kuumakallelle hillitysti näillä lämpimillä keleillä - alla body ja housut/puolipotkarit, sukat. Päällä fleecehaalari ja pipo. Hyvin tarkenee.

Autolla jos ollaan liikenteessä, yleensä tuo sama vaatetus. Sekin tuntuu välillä olevan melkein liikaa.

Meillä on sellainen untuvapussi, jossa poika matkustaa autossa ja vaunuissa. Alla normaalit sisävaatteet ja villatakki ja pipo. Kylmällä kelillä on vielä päällä äp-pussi.

Meidän vauva pieree ihan tuhottoman paljon ja itkee myös iltaisin masuvaivoja. Voikohan syynä olla d-tipat vai ehkä minun ruokavalioni?

Poika hymyilee jo paljon ja ääntelee kaikenlaista. Kovasti haluaa seurustella. En ole varma, milloin ensimmäinen hymy tuli, kun kaikenlaisia tahattomia ilmeitä tietysti on. Kaikenkaikkiaan aivan ihana poika! :)

Noniin meillä toppapuku jonka alla sisävaatteet ja lisäksi se äp-pussi. Tumput, villasukat ja kypärälakki+villapipo. Pitäis autoon+kauppaan ostaa joku ohuempi puku esim. Joku karvahaalari? :)

Mulla huolettaa mun ruokavalio. En oo paljon aatellu mitä syön :( Pitää skarpata. Muutama tupakka menee myös päivässä. :/

Mä luen ahkerasti blogeja, en kylläkään kirjoita. Imettäessäkin on helppo lukea, läppäri sohvapöydälle ja hiiri käteen :)

Meillä ulkoillaan sisävaatteet + villasukat+ tumput+ kypärämyssy ja villapipo + villatakki. Sit vaunuun ja peitto päälle + vaunun suoja. Usein hikinen näin. Asutaan siis pk seudulla :) Me tehdään lähes joka pvä 2h reipaskävelylenkki/ muuta liikuntaa.

Ihanaa, ensiviikon keskiviikkona alkaa meillä agility treenit 1xvk. Sillon synnytyksestä 6vk, eiköhän paikat jo kestä. Eilen alko tottelevaisuusharjotukset, ihanaa treenata ilman mahaa!.

Oujee, mulle meni tänään sellaset farkut jalkaan jotka eivät menneet jalkaan ennen raskautta!! Oli kyllä napakat mut silti! Dietti ei oo kyllä pitäny laisinkaan sillee ku ois toivottavaa, mutta elämäntapamuutoshan tämä on jonka ansiosta toivon et kiloja lähtee.

Masuvaivat helpottaneet, onneksi! Disflatylin ansiota todennäköisesti. Vieläkin kakkaa väsätään mutta täyshuuto vähentynyt.

Muilla Väsyraivoja? TURHAUTTAVAA, heti ku hiljenee 30 sek ni sit nukahtaa....

Ootteko pitäneet tulevan nimen salassa ristiäisiin asti? Meillä on sukulaisillekkin jo kerrottu että pojasta tulee Leo Juhani <3 3.5 ristiäiset. Eilen sain kutsukortit postiin.

Maiscu, minä oon luullu olevani ainoa joka päivässä muutamat savut polttaa.. oon helpottunu etten oo ainoa, vaik eihä se tupakointi ikinä hyväksi kellekkää oo.. :p

Jos vauva menee välillä yliväsyneeksi nii itkee kyllä suoraa huutoa.. menee hetki, että saa rauhotettua sillee että joisi maitoa, sit ku saa mvähän juotua nii simahtaa.. kesto max 15 min :D iltasin tätä toisinaan, kun ei malta rueta nukkumaan, ei syliin ei sänkyyn.. tän jälkeen nukkuu ehkä puoli tuntia, sit valvoskelee oikein ilosena vielä melkee tunnin kunnes nukahtaa yöunille :D

Mulla tippunut painoa n.14kg :) Nyt vaan suklaa maistuu "vähän" liikaa :( Ei pidä päästää taas läskillä herkkusuuta valloilleen ;)

Joo mulla menee päivässä 2-4 tupakkaa ja ajoitan ne kyllä niin, että tupakan ja imetyksen välillä on yli 2h. Ja oikeastaan tupakoin aamulla ja illalla kun tiedän, että poika nukkuu pitkät pätkät. Reilusti sen 2h . Huono omatunto on silti, mutta pikkuhiljaa taas pois koko pahuus. :(

Sillon ku oon vauvan kaa kahdestaan, ajoitan tupakoinnit juuri nuihin pitempiin unipätkiin.. vauvan hereillä ollessa jos käyn nii pesen sen jälkeen kädet, enkä mee heti vauvan lähelle. Pahapaha tapa, joka palas heti ku maidontulo loppu. Helpottaa pahimpiin kiukutuksiin, mut ei se selitys oo. Omatunto kolkuttelee.

En imetä, se ei vaan meillä ruennu sujumaan. Maitoo pumppailin 2 vkoa vauvalle, et osin sai äidinmaitoaki. Sit maidontulo loppu ja maes tupakkikauppaan, vierotusoireet pukkas heti päälle ku alitajunta mahdollisti ajatuksen tupakoimisesta.. niin sitä vaan on ihminen heikko !!

Hirvittää tuo teidän tupakointi, ikinä en halua sitä kokeilla, kun saa lukea noista "himoista", turhaa sellainen. Parempi olla ilman. Vaikeaa kun on kerran kokeillut, onneksi ei ole tullut tupakkaa eteen. Lähipiirissä ei polta kuin oma mummo ja pari kaukaisempaa tuttua.

Kiitos Miss-piggy Tein samat temput kuin sä, eli ostin jekovitit tänään.

Pukeminen Toppahaalari, alla sisävaatteet eli yksi kerrasto, toppatossut, kypärälakki ja ap-pussi muumikuosilla, vaunuissa. Eka pitempi vaunulenkki tänään 2x 25min äitikaverin luokse.

Oma ruokavalio myös mietityttää, mies ei hoksaa ettei mulle sovi mustapippurimakkara... Iltahuutoa eli väsymystä olen myös huomannut, itkuun ei auta tissi, nukuttaminen auttaa. Ja ehkä myös lastenlaulujen soittaminen youtubesta :D

Pulauttelu vähentynyt, olen varovaisempi imettämisen jälkeen.

• Tykkää
Reactions: miss_piggy
Kyllä muakin hirvittää ja jätin iltasavun ottamatta! :) Jospa pääsis edes siihen, että yks vaan päivässä. Ja sit NOLLA! Vaavi täällä tissittelee ja mami surffaa ;) Oli ohivuoto tullut pissat läpi.. Miehen jäliltä vaippa :D Mur!

Yhteistyössä