Helmikuun helmet 2014

Mä onneksi sain lopetettua tupakoinnin jo hyvissä ajoin ennen raskautta, helmikuussa tuli täyteen vuosi savutonta elämää. (Miehellä taas tulee heinäkuussa kaksi vuotta savuttomuutta täyteen.) :)
Muutenkin lähipiirissä tupakoivia ihmisiä on kovin vähän ja moni heistäkin suunnittelee lopettavansa.
Helppoahan lopettaminen ei aina ole. Itse lopetin ihan kertalaakista, ilman mitään korvaushoitoja tms.. Mies lopetti Champix -kuurin avulla.

Meillä pikkujätkä on jokseenkin räkäisen oloinen. NenäFriidan ja keittosuolaliuoksen avulla yritän pitää röörit puhtaana, mutta silti rohisee välillä melko ikävästi. Noin muuten ei ole kipeän oloinen, joten johtunee ehkä katupölystä tuo räkäisyys.

Huomenna neuvolalääkärille ja nähdään miten jäbä on kasvanut. Painaa ainakin ihan tuhottomasti ja meikäläiselle tuottaa välillä vaikeuksia mahduttaa poitsu syliin imetystä varten. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Maiscu
Olkaa onnellisia ketkä ei polta. Tänään polttanut vain yhden ja siitäkin aikaa jo reilusti :) Eikä edes tee mieli tupakkaa kun hermot lepäsi kun käytiin poitsun kanssa reipas vaunulenkki. Tietysti koira oli mukana ;)
Nyt on paikkoja siivottu, pyykit pyörimässä, tiskit pyörimässä, ruoka uunissa ja vaavi vetää vieläkin sikeitä vaunuissa takapihalla :kieh: Luksusta! Mutta tosiaan kiva kun nukkuu pitkät päikkärit niin kerkeää ite touhuilla ja laittaa vaikka ruokaa. Ps. muuten eka kerta kun teen ite ruokaa kun ollaan kotiuduttu ;) Ollaan haettu joko valmista tai sitten mun äiti tai sisko on täällä kokkaillut. Huomennakin tulee äiti tänne touhuamaan ja hösöttämään ;) Ukko kun painaa pitkää päivää niin on mukava, että välillä saa apua kotiinkin. Vielä en muutenkaan sen sektion takia pysty esim. imuroimaan.

Nyt laitoin vaunulenkille sisävaatteet, villasukat, tumput, kypärälakin, pipon, toppahaalarin ja äp-pakkauksen pussukan. Saa nähdä kuin kuuma/kylmä on kun herää. No vielä ainakin nukkuu tyytyväisenä :)

Kakasta. Kuinka usein teillä kakataan ja millaista se kakka on? Meillä kakataan aika useasti päivässä ja pissitään paljon. Kakka on vaaleanruskeaa ja aika löysän rakenteista. Seassa ryynejä. Eikai sen vielä kuulukkaan kovin kiinteää tavaraa olla :D ? Tulee vaippaan aina aika rytinällä varsinkin kun korviketta annetaan.
 
miss_piggy
Mulla oli tänään jälkitarkastus ja minipillerit otin taas käyttöön. Oon ennenkin niitä syönyt. Lisää lapsia kun ei ihan heti ehkä pariin vuoteen ole haaveissa, vaikkakin on sitä lapsettomuutta taustalla ja tämäkin raskaus alkoi noilla clomeilla. Hakeudun sitten uudelleen julkiselle/yksityiselle hoitoihin jos joskus lisää lapsia halutaan, ja otan taas clomit käyttöön.

Tässä yhdessäkin vauvassa kun on nyt tarpeeks hoitamista :D Menkat ei oo vielä alkaneet mutta silti lääkäri sanoi, että pilsut voi aloittaa jo tänään, kestää vaan 2 viikkoa että alkaa tehoamaan.

Meillä poika on hymyillyt myös jo pidemmän aikaa, vastaa hymyyn ja jokeltelee tosi paljon ja päästelee erilaisia ääniä :) Kakka ei oo tullu taas pariin päivään mutta vissiin ihan normaalia näin täysimetyksellä.

Jos vauva pieree paljon ja tuntuu että ne pierut sattuu niin ostakaa Cuplatonia ja antakaa ennen ruokaa vaikkapa lusikalla (neljä tippaa)

Piggy ja Leevi 7 viikkoa, 1 päivä
 
Tuota mahajuttua mietin, aamut aina äheltämistä ja itkuisuutta esiintyy, klo 7 molemmin puolin sitä itkua ja kakka tulee ennen puolta päivää. Tänään jopa mietin levolaccia vai miten se kirjoitetaan. Eli levolaccia 2,5ml-5ml vauvalle tarvittaessa? Ja hyvä antaa illalla?

Yhdet isot kakat siis teki tänään keskipäivällä, mun kämmenen alueella kakkaa :D kestovaipassa. Tummemman keltaista maitokakkaa, ryynimäistä.
 
Yleensä tyttö tekee yhden kakat päivässä ja ne jotenkin ajottuu aina aamupäivälle 11-13 väliin. Tytöstä oikeen huomaa kun alkaa kakkaa vääntään, ähisee yksikseen hiljaa ja vääntelee suutaan :D Rota-rokotteen jälkeen on kakkaa tullu useemmin päivässä, yks päivä tuli 4-5 krt ja on ollut vähän löysempää mitä normaalisti. Ripulia ei siltikään tullu vaikka siitä varoiteltiin.

Huomenna on mun jälkitarkastus ja pitää samalla myös kysyä sieltä yhtä juttua. Alkanut nimittäin epäilyttään, että tuolle likalle tulee HAMMAS! :D Kuolaa aivan tuhottomasti ja kalvaa nyrkkejä. Oikealla alhaalla ien vähän turvonnut ja yhessä kohtaan on sellanen vaalea kohouma, saa nähdä onko veikkaukset oikeessa :) Ostettiin sellanen "purututti" missä on 4 eri purukohtaa mitä vauva voi "pureskella" ja se auttaa siihen ikenien kutinaan. Sitä ei tyttö tosin viel hirveen hyvin tajua.
Jos toi nyt on hammas mikä tuolta on tulossa, ni muillekki vinkiks mitä mun kaveri kerto mikä myös auttaa noihin hampaisiin. Keittää vettä ja laittaa sitä kippoon, kippo jääkaappiin ja tutit sinne, ni tulee kylmiä tutteja ni jos ne rauhottaa ikeniä ja vauvan oloa :)

Mulle maistuu kans herkut vähän liianki hyvin. Paino ei oo hetkeen laskenu yhtään ja ulkoiltua ei oo tullu niin usein mitä haluisin. Nyt pitäs ottaa vaan itteensä niskasta kiinni ja raahata perseensä useemmin pihalle.

Kyllä mullakin pari tupakkaa päivässä menee ja kun en imetä, ni siitä ei vaaraa lapselle ole. Toi on sellanen aihe mikä aina aiheuttaa keskustelua, mutta kun tässä nyt aikuisia ollaan, niin eiköhän jokainen tiedä mitä on tekemässä :) Eihän se hyvää tee, mutta ei tee myöskään moni muukaan asia tässä maailmassa. Itekkin haluisin ja koitan kovasti lopettaa, mutta niin isoa ressiä en siitä ota.

Nimee ei olla kerrottu kenellekkään, ristiäisissä se sitten paljastuu :)

Tällä viikolla pikku hässäkkä päällä, koska sunnuntaina on tosiaan ristiäiset. Äiti lupas hoitaa lämpimän ruuan valmistuksen (perunoita, lihapullia, paahtopaistia, kermakastike, savulohisalaatti ja vihreä salaatti.) Äiti halus myös tehdä unelmatortut ja kaksinkertaiset keksit.
Mä teen täytekakun, johon kirjotan tytön nimen, 2 juustokakkua ja cake popseja eli kakkutikkareita. Noita tikkareita en oo ikinä ennen kokeillu, mut saa nähdä miten onnistun :D Eiköhän nuo riitä tarjottaviks. Vieraita tulee siis 36 kpl.
Löysin itelleni aivan ihanan valkoisen pitsimekon ristiäisiin, tytöllä on saman tyylinen afterparty mekko joten ollaan vähän samiksii ;) :D Innolla niitä odotan! :)
 
Meillä poika kakkaa kerran 5 päivässä ja tuntuu huutavan ilmavaivoja iltaisin. Paukuttelee kovaa ja epäilen nyt että syynä saattaa olla syömäni suklaa (salainen tunnustus, syön joka päivä ja paljon ja syön muitakin herkkuja. Nam pulla!). Nyt yritän olla muutaman päivän ilman ja katsoa auttaako.

Meidän poika taitaa olla syntynyt samana päivänä kuin Hortensian? Tänään jo 5 viikkoa! Neuvolassa eilen mitat 60cm ja yli 5kg. Aika jytky! :D

Jälkitarkastus ensi viikolla ja sen jälkeen tekisi mieli vähän aloitella urheilua. Haluaisin juoksemaan, mutta täytyy kysellä onko se jo turvallista. Mitään kohdunlaskeumaa en haluaisi. Joko te treenaatte ja mitä?
 
miss_piggy
No hei, täällä se varsinainen possu on, poika pian 2kk ja syö päivällä tissiä noin 1,5 tunnin välein ja yöllä 3-4 tunnin välein :D Annan yleensä päivällä kahdesta tissistä joskus, niin on vähän pidempään tyytyväinen. Korviketta vaan harvoin jos vaikka ollaan jossain reissussa.
Levolacia voi antaa pari kertaa päivässä vauvalle, ekku vaikka sellanen 2,5mm ja jos ei tuu kakkaa niin sitten toinen annos vaikka 5mm, eli vaikka aamulla ja päivällä.
 
Sunya, taitaa tosiaan olla samana päivänä syntyneitä meidän pojat. Tänään jo huimat 5 viikkoa ikää. :D

Neuvolalääkärillä käyty. Painoa pojalla on nyt 5705 g (2 vkoa sitten 4910 g) ja pituutta 56,7 cm, py 40 cm. Terve, jäntevä ja suloinen poika lääkärin mukaan. :)
Maidon riittävyydestä ei tarvitse olla huolissaan, korviketta ei anneta kuin satunnaisesti poikkeustilanteissa. Ilmavaivojen syyksi veikkasivat neuvolassa simppelisti sitä, että ahne vauva hotkii ilmaa syödessään. Kysyin omien syömisteni vaikutusta, mutteivät nähneet syytä alkaa mitään karsimaan pois ruokavaliostani. Disflatyliä kuulemma ei tarvitse vältellä käyttämästä, koska ei imeydy millään tavoin vauvan kehoon. Cuplaton on jätetty kokonaan pois, koska siitä ei meille noihin ilmavaivoihin ollut mitään apua.

Meillähän jäbällä huomattiin VIIKON iässä hammas suussa, vasen etuhammas alhaalla pilkisti esiin. Ei ole edelleenkään noussut kunnolla, mutta ihan selvä pieni hammas sieltä pilkottaa kun poitsu hymyilee leveästi tai muuten aukoo suutaan. :D
Mikään yllätys tuo varhain puhjennut hammas ei ollut. Minulle kun ensimmäinen hammas puhkesi kolmen kuukauden iässä. (Taisin tuosta hampaasta aiemminkin jo kirjoitella, ellen ihan väärin muista.)

Nimiäisiä vietetään ensi viikon lauantaina. Alunperin meinasin tilata täytekakun, mutta päädyinkin sitten leipomaan senkin itse. Teen myös pari voileipäkakkua, pari kuivakakkua sekä ostetaan keksejä ja jotain suolaista pikkupurtavaa lisäksi.
Vieraita on kutsuttu parikymmentä, paikalle pääsee ilmeisesti n. 15 henkeä.
En tiedä millä ajalla aion kaikki leipomiset hoitaa, mutta eiköhän tuota ehdi. Äitini onneksi saapuu apuun jo ensi viikon perjantaina, joten hän ehtii auttelemaan hieman (lähinnä saa hoitaa poikaa ja miehen kanssa saadaan leipomiset ja siivoukset hoidettua paremmin kuntoon).
Eilen käytiin ostamassa pojalle juhlapuku nimiäisiinsä, toivotaan ettei kasva siitä ulos seuraavan puolentoista viikon aikana. (Kuitti on varuilta tallella, tarvitsee vielä pari päivää ennen h-hetkeä kokeilla ja käydä vaihtamassa numeroa isompaan jos vaikuttaa jäävän pieneksi.)

Tissillä jätkä viihtyy päivisin tiheämmin, illalla ottaa pidemmän tankkaussession ja yöllä syö 2-4,5 tunnin välein. Kakkaa tulee tasaisesti, aamuisin enemmän (parit isot lastit aamun ja aamupäivän aikana, iltapäivällä/illalla pienempiä satseja). Yöllä ei juuri kakkaa tule ja monesti äheltääkin köntsää ja/tai ilmavaivoja öiseen aikaan jos on äheltääkseen.

Mitähän vielä piti tarinoida... Eiköhän tuossa ne keskeisimmät ollut tältä erää kuitenkin!
 
miss_piggy
Meillä saattaa mennä useampikin päivä ilman köntsää, tai no yleensä päivänä nro 3 viimeistään sitten tulee :D Mutta vissiin ihan normaalia jos on täysimetyksellä.
 
Vielä lisätäkseni niin, meillä syödään siis parin tunnin välein päivällä. Öisin nukkuu 23-06 tai 08 heräämättä ja sit alkaa sykli :)

Jännä huomata kuin iso ero tyttö ja poikavauvoilla on. Kun meiän tyty on nyt 53 cm ja n. 4 130g ja ikää kohta 8 vk, niin täällä on nuorempia vauvoja jotka on paljon isompia. Tietysti syntymämitat vaikuttavat, mut mun mielestä on aika jännä juttu :) :D
 
miss_piggy
Ootan kyllä innoissani sitä kun meidän jätkä suostuu nukkumaan koko yön tankkaamatta :D No eipä tuo iso vaiva oo lyödä tissiä suuhun, muutenkin melkein joka yö poju nukkunut meidän kanssa sängyssä vaikka olin ennen synnytystä sitä mieltä että en ota meidän sänkyyn nukkumaan ;)
Viime yönä oli taas kunnon örinä-yö. Jotenki tuntuu että vauva meni vähän sekaisin tuosta kesäaikaan siirtymisestäkin.
 
Meillä nukutaan yleensä aamuyöstä lähtien perhepetissä, illalla vauva rupee omaan sänkyyn nukkuu. Nukkuu aina meiän keskessä sillon, yleensä mun kainalossa. Viime yö oli meille kaikille vähä levoton. Vauva oli meiän keskessä taas ja heräsin sitte ku vauva vähän kitisi siinä vieressä. No, miehen käsi oli vauvan kasvojen päällä ! Ei mitenkää sillee, että ois voinu tukehduttaa vauvan tjsp, aika kevyesti siinä kun vauva pystyi heiluttaa päätään ym. Silti mietin, että eihän se voinu joutua kärsimään mistään hapenpuutteesta tjsp ?! Ja että uskaltaako tuota enää ottaa yöksi samaan sänkyyn.. Paniikkimutsi pyrkiytyy esiin..
 
Terve kaikille. Täällä ollaan vähän silmät ristissä. Pojalla alkanut masuvaivat, ja niitä ähistään öisin. Ei varsinaisesti itke, mutta kiemurtelee, ähisee ja on vaikeroiva. Tosin itse nukkuu, mutta minä en. Viime yö oli hiukan edellisiä parempi. Aloitin disflatylit pari päivää sitte, josko oisivat alkaneet tehota. Muuten kaikki ok.

Neuvolalääkärissä oltiin tiistaina. Vauva painoi siellä tismalleen 5 kg ja pituutta 55,5 cm. Kasvaa hyvin rintamaidolla, ei tarvetta lisämaidolle. Vauva kakkaa useamman kerran päivässä, melko löysää ja keltaista. Muuten nukkuu omassa sängyssään, mutta nyt masuvaivojen aikaan on nukkunut mun vieressä. Päivisin nukkuu pitkiä päiväunia pihalla vaunuissa ja lenkeillä käydään joka päivä, joskus parikin kertaa. Poika syö edelleen kolmen tunnin välein, tosin vaihteluakin on. Välillä 4 tuntia, joskus taas 2 tuntia väliä. Oispa ihana jos nukkuisi jo pitempiä pätkiä öisin syömättä, mutta ehkä joskus isompana sitten. Ristiäiset on ylihuomenna, jännää! En leivo mitään itse, kaikki tulee joko leipomosta tai tuttavan leipomana. Tänään panikoin vielä nimiasiaa ja hain varmistusta vanhemmiltani. "onhan se varmasti hyvä nimi!?" No, on se.

Jälkitarkastusaikaa en ole vielä saanut (synnytyksestä tulee nyt 7 vkoa). Se tehdään mulle äitipolilla.
 
Tänään ensimmäinen neuvola ja jäi oikein positiivinen fiilis :)
Ukolla pituutta 55.7cm ja 4510g. Ja tosiaan herralla ikää 3vkoa ja 3päivää.
Painosta sanoi, että sais olla vähän enemmän, että ruokaa lisää jos ei tissiltä riitä enempää. Eli rohkeasti vaan lisätä korvikkeiden määrää jos tuntuu, että nälkäseksi tissiltä jää. Ja jäähän se :( No mutta nälissään en ala poikaa pitämään kun tisseistä ei tule nii ei tule. Ärsyttää vaan olen ottanut tuosta imetyksestä itelle ison ongelman :( No jospa se tästä tasottuupi.
Muuten oikein rauhallinen ja ihana vauva on :heart: Kaikki ihmettelee pojan pituutta ku on niin pitkä kaveri vaikka äitisä on alle 160cm :LOL: No onhan tuo mun mies reilu 180cm pitkä, että onneksi periny pituutensa sieltä :)

Nyt poitsu nukkuu tyytyväisenä päikkäreitä. Jospa tästä hipsis itekki nukkumaan.
 
Täällä on ollut testissä pari kertaa rintareppu ja oon ihan täpinöissäni siitä! :) Tyttö viihtyy siinä hyvin ja on tosi mukava pitää. Sain serkulta lainaan baby björn -merkkisen rintarepun ja voin suositella lämpimästi :)

Ylihuomenna ristiäiset, jee! Vähän jo jänskättää. Käytiin eilen kattoon seurakuntataloa ja oli ihan mielettömän kiva, vuonna 2003 rakennettu eli suht uus :) Huominen päivä meneeki kakkuja väsätessä. Äiti vähän innostu ja tilas ruoka- ja kahvipöytiin pienet kukka-asetelmat ja si tekee ite muihin pöytiin ite asetelmat ^_^
 
Inkku90 onko mitä mallia se rintareppu? Itekkin olen ajatellut, että pitäisi joku hommata kun poitsu on melkoinen sylivauva ;) Kädet väsyy kun tuota kohta 5kg mönttiä päivät täällä kantelen! ;) Jotku suosittelee manducaa?, mutta ne maksaa ni hitokseen, että noita baby björnejä ois käytettynä suht edullisesti. Vaan niitäkin niin montaa eri mallia, että mistä sen parhaan osaa valita :) Ja onkos se vaikea yksin pukea ja laittaa vauva siihen?
 
miss_piggy
Mulla on käytössä Emma-merkkinen rintareppu, ostin käytettynä 10€, mutta tätä on käytetty vain ennen mua pari kertaa.

Kokemuksia: tehdään just suursiivoja, ja jätkä nukkuu rintarepussa mun sylissä :D Pystyy mamma vähän surffailla välillä netissä ja pitää kädet vapaana :)
 
Huomenna saan kaverilta lainaan jonku vanhemman rintarepun :) Toivottavasti jätkä viihtyy, koska on melekonen sylivauva ja mammalla kädet vässyy ;) Nyt ollaan menossa päiväksi mun siskon luo kylään ekaa kertaa. Saa nähdä miten menee :) Ei oo muuten nykyään nii heleppoa vaan lähtiä ku pitää pakata poitsulle mukaan vaikka ja mitä :)

Mukavaa lauantaita teille :)
 
Meillä rintareppu lojuu tuolla hyllyllä, mies sitä kerran testasi ja sen jälkeen on jäänyt tyystin käyttämättä. Tosin ei tuota tässä kotona käytettäväksi niinkään hankittu, vaan metsälenkkejä/kuvausreissuja varten. Merkkiä en muista, kympillä ostettiin käytettynä.

Pitkästä aikaa nukuttiin yö ihan todella hyvin, poitsu nukkui klo 21.00-02.30 ja 03.00-06.00 ja siitä vielä 07.30 asti. :)
Eilen jäbä päätti ettei enää kertakaikkiaan suostu Disflatyliä syömään, ei vaikka äidinmaitoon se ollaan aina sekoitettu. Räki ulos koko satsin (siis teelusikallisen äidinmaitoa sekä sen 10 tippaa Disflatyliä). Katsotaan nyt miten pärjäillään ilman mahalääkkeitä. Vähän jännittää, kun jäbällä on paha tapa niellä ilmaa syönnin yhteydessä ihan mahdottomia määriä.
 
Meillä alkanut masu vaivaamaan. Olen nyt lopettanut imetyksen, koska vaavi ei tehny rinnalla muutakuin huutanut eikä maitoa ilm. Tullut tarpeeksi :(
No kuukauden imetin, että parempi kuin ei mitään kai... Olen kyllä äärettömän pettynyt, mutta ei auta ruoskia itseä ja nyt osaan nauttia lapsesta kun ei ole ressiä siitä ruokailusta... Tai en mää tiiä ahdistaa välillä :(
Netistä kun etsii tietoa korvikkeista saa luuseri äidin leiman ottaan :( Argh!

No nytpä kysynkin pelkällä korvikkeella olevien mammoilta, että mikä merkki käytössä, kuinka usein teillä kakataan, onko masuvaivoja, kuinka vaihdan merkkiä toiseen? Siis pitääkö totuttaa jotenkin? Annatteko jotain masulääkettä ja kuinka herkästi? Siis että onko millaiset oireet kun olette mahalääkkeen antanut? :)
 
Maiscu,meillä käytössä Nan-merkkinen korvike. Ei oo tullu masuvaivoja, relat ollu käytössä koko ajan. Osastolla sillon sanoivat kun joutuivat antaa korviketta, et aluksi voi tulla vähä masuvaivoja. Meille ei tullu mitään, mut alkuun voi vissii olla tavallista jo tulee.. ?
Kakkaa tehään 1-2 krt päivässä, joskus voi mennä toista vuorokautta. Koostumus on hieman erilaista ku äidinmaito kakassa, älä säikähä sitä !
 

Yhteistyössä