Helmikuun helmet 2014

miss_piggy
Ei oo seksiä tullu harrastettua :D Ei oo kyllä edes jaksanut ja minipillerit alkaa vaikuttamaan vasta ensi viikolla kun aloitin ne ilman että menkat edes oli tullu :)

Ostettiin uusi läppäri, vähän oli opettelemista tämän käytössä. Pojalle ostin Disflatyliä jota nyt koitetaan antaa se 3 krt pvä jos auttais vaikka noihin yöllisiin örinöihin kun kovasti ainakin on öisin ilmavaivoja...
 
Meillä mentiin eilen nukkumaan "vasta" 20.20 ja sen ansiosta nukku 4.30 asti! Meille uusi ennätys! Poju kuitenkin muutaman päivän päälle 6vk ja täysimetyksellä mennään.

Imettävät, ootteko ajatelleet miten pitkään jatkaa imettämistä? Mä en henk.koht ymmärrä/pidän vähän inhottavana taapero/lapsi imetystä. Olin ajatellut ensin että jos 3kk ois tavoite mut nyt alkanut pyörimään mieles et jos jatkais 6kk asti, mikäli kaikki siis menee hyvin?

Masuvaivoja on edelleen, kylläkin lyhyitä hetkiä. Poikaa vaivaa jos kakka ei tule joka päivä, meillä ollut max 3vrk ummetus. Tavallisesti jokatoinen pvä saa äherrettyä.

Seksiä meillä aloitettu jo muutamaan kertaan, tyssää jossain vaiheessta kun kumpikaan ei tykkää kondomin käytöstä.. Odotan minipillereitä, jännään vaan et miten kun mulla migreeni taustalla... Kyllähän se paikoissa tuntu, repemää täälläkin ihan kiitettävästi :( Seksikästä olo ei kyllä ole laisinkaan, tuntuu ettei ehi laisinkaan laittautumaan, on ihme jos hampaat ehtii/ saa aikaiseksi pestä aamulla. Lisäkis haisee maidolta ja tissiliivejä ei voi ottaa pois ilman et heti rupee roiskumaan. Se vasta inhottavalta tuntuu, iha ku ois joku lypsylehmä.

Täällä maidontulo hiukan rauhoittunut, enään ei siihen huku, tulee kyllä yli tarpeiden.

Jos vauva jää hoitoon lasken 100ml/ joka toinen tunti + varasatsi. Meillä 1 pakkaslokero kans täynnä maitoa...

Onko joku menossa lapsimessuille
nyt vkl? Mä meen huomenna äidin kaa, jospa sieltä löytyisi jotain ihanaa :)

Saan ensi viikolta yhdeltä tuttavalta kantoliinan käyttöön opetusta (siihen erikoistunut kätilö). Pelkään et poika huonossa asennossa. Olen liinaa muutaman kerran jo koekäyttänyt ja tykkään siitä tuntumasta.

Äp en meille ottanut.
 
Mä käyn täällä usein lukemassa mut jotenkin sitä on niin laiskalla päällä että en saa enää edes kommentoitua tänne :D :D

Meillä tulee kohta jo 3kk täyteen.menee aika nopsaa!!
Huutomaratonit jatkuu eikä oo vielä yhtään yötä nukuttu putkeen. 4h ihan maksimi mitä nukkuu putkeen..

Imetyksestä!
viimeks täysimetin 3kk ja sit vielä osittaisesti 1kk eli yhteensä 4kk. Nyt ajattelin ainakin tuon 4kk imettää. Lopetin koska otin itse siitä kovasti stressiä ja oli jotenkin helpottavaa kun ei ollut niin sidoksissa vauvaan tai vauva muhun. Enkä halua mitään huono äiti-kommentteja vaikka lopetin imetyksen omasta halusta enkä esim sen takia että maitoa ei ois tullu. Tuntuu myös vieraalta ajatus että imettäisin vanhempaa lasta (lähemmäs vuoden ikäistä siis).mut kaikki tyylillään ;)
 
miss_piggy
Ehkä imetän ainakin 4kk, saa nyt nähdä. En ole suunnitellut.

Meillä ei oo pakkasessa maitoa yhtään, en jaksa pumpata :D Annan välillä korviketta jos on sellanen tilanne ettei voi imettää, mutta muuten imetän aina kun on tarvis. Maitoa kyllä tulee ihan tarpeeks, kun välillä poika meinaa vetää sitä väärään kurkkuunkin.
 
Ei seksiä täälläkää. En oo täysin varma onko tikit lähteny, muutenki ajatus jänskättää jotenki.

Olin aatellu aiemmin, et imettäsin 3-6kk. Isompaa tuntus oudolta imettää, mutta kuten jo sanottu niin kukin tyylillään. No lopputulos oli kuitenki se et se imettäminen ei ees onnistunu. Aluksi podin huonoa omatuntoa siitä ja stressasin, mutta enää en asiasta stressaa. 2 ekaa viikkoa sai kuitenkin pumpattua äidinmaitoa. Mut kyllä välillä iskee ahdistus, jos joku kysyy että imetänkö. On tässä puolensakkin, yöllä mies voi syöttää vauvan ja muutenkin vähä helpompi lähtee käymään jossain, sekä yksin että vauvan kans :D Jos joskus lisää lapsia siunaantuu, niin en aio asiasta stressata.

Meillä tosiaan muksu rupee yöunille 23-00, sitä ennen valvotaan muutama tunti :D aamulla nukutaan porukalla vähintään 9.30 asti, yleensä yks syöttö siinä välissä. Passaa mulle !

En muista päivitinkö, mut keskiviikkona oli 2kk neuvola. 5130g, 58,6 cm ja rotarokotteen tyttö sai. :)
 
Mä ajattelin etukäteen, että imetän 6 kk ja edelleen samaa mieltä. Voisin imettää pitempääkin, mutta palaan syksyllä opintojen pariin, joten vauva menee hoitoon isovanhemmille.

Vauva sai nimen viikko sitten ja ristiäiset oli tosi ihanat. Itkin koko toimituksen ajan :'( oli niin herkkää! Saatiin ihania lahjoja ja yhtä lukuunottamatta kaikki pääsi paikalle. Meitä oli 30 henkeä.

Rintaraivarit alkaa olla ohi, onneksi. Muuten on kyllä itkuisuutta, ilmeisesti mahakipuja. On aloitettu Dysflatyl, jonkinlaista apua niistä on saatu. Nyt taas pari huonompaa yötä takana, vauva ähisee ja kiemurtelee. Kauheesti ilmavaivoja, itelläkin. JOhtuukohan lakritsipussista, jonka vetäsin eilen....:ashamed:

Tänään poika on tursottanut pitkiä unia. Muutaman tunnin ollut hereillä silloin tällöin, mutta muuten nukkuu. Toivottavasti unta riittää yöksikin.

Varasin muuten matkan syyskuulle. Mukaan lähtee vauva ja hänen kummitäti. Menemme viikonlopuksi Prahaan. Onko joku käynyt, onko matkavinkkejä??
 
miss_piggy
Koitin aamulla pumppailla maitoa ja yllätyksekseeni sitä tulikin jo aika paljon pumppuun :D Täytyy lyödä pakkaseen ainakin pari satsia.

Olen nyt antanut pojalle Disflatyliä yöllä, päivällä ja illalla. Yöllä annoin sen ennen ruokintaa, sillä kun poika nukahtaa tissille, niin ei sitä oikein voi antaa syöntiä ennenkään. Pieree kyllä vieläkin jonkun verran ja örisee yöllä, mutta nuo örinät nyt saattaa olla vain ihan luonteenpiirrekin :)

Onko teille tullut siitä rota-rokotteesta vauvalle jotain haittavaikutuksia? Meillä kun se olis ensi viikolla...
 
Rotarokotteesta vauvalle ei tullut mitään. Rokotteen antamisen jälkeen kakka oli yhden kerran ehkä vähän löysempää kuin tavallisesti, vaikka eihä se muutenkaan mitenkään hirveän kiinteätä ole :D Huolelliseen käsien pesuun kakkapyllyn pesun jälkeen kehotettiin n. viikon ajan, koska rokote poistuu kakan mukana ja näin ollen voi itsellä vatsa mennä vähän sekaisin jossei käsiä huolella pese. :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Hitsi että kantoliina on hyvä, olen ihan rakastunut <3. Lapsimessuilla kantoliinayhdistyksen nainen opetti käyttämään. Kätevästi saa asioita tehtyä. Olen aikasemmin ajatellu niitä vaan hippivillityksenä, mut ei.

Multa pääsi tänään pieni kyynel, tajusin että meijän poika ei tuu koskaan enää olemaan vastasyntynyt! Minne se aika rientää?? Kohta se on jo koulutiellä. Niisk...

Meillä tehtiin uusi ennätys tänään poika heräsi 05.05 ekan kerran, hurraa!! Ei muka imetyksellä nuku, niin mulle peloteliin raskausaikana. Puh ja pah :)

Toivottavasti en loukkaa ketään mut järkytyin eilen lapsimessuilla, kuka pukee lapsilleen niitä kamalia retrohirvitysrytky vaatteita? Kamalan kalliita ja ihan merkkivaatteita, olisin tarvinnut migreenilääkettä. En vaan ymmärrä miten ne on muodissa??.. Mä tykkään kaikesta hillitystä ja nätistä. Väriä saa olla mutta ei tarvii näyttää siltä että maalikauppa räjähtäny kankaalle :D Sai oikein etsimällä etsiä kauniita vaatteita.

Tiistaina nla lääkäri, ollaankohan jo yli 6kg? :)
 
margareta mä itkin ihan samaa asiaa tässä yks päivä. Vauva on niin kasvanut niistä ensi hetkistä ja tuntuu jo paljon isolta vauvalta, vaikka toki vielä pieni on. Ne ensi hetket on vaan niin ainutlaatuisia ja on vähän haikea olo niitä muistellessa. Aika tosiaan rientää...Hyvä ystäväni synnyttää minä hetkenä hyvänsä ja voisin melkein mennä ja synnyttää hänen puolestaa! Aika kultaa muistot näköjään :O

Kantoliinaa haluaisin oppia käyttään, mut tarvisin jonkun opettamaan. Liina olis jo kaapissa ja jonkunlaiset ohjeetkin.

Lastenvaatteista oon huomannu sen et pojille on paljon vähemmän nättejä ja kauniita vaatteita kuin tytöille. Poikien vaatteet on usein synkkiä, tummia ja täynnä sarjakuvahahmoja tms, ei oikein iske kuten ei nuo retrotkaan.
 
Täällä tänään just miehelle itkin samaa, että aika rientää ja on ikävä sitä masua ja jännitystä uudesta tulokkaasta <3 :D Minulla myös pari kaveria synnyttää näinä hetkinä ja olen melkein kateellinen ;) <3 No ehkä minäkin vielä joskus toisen :D

Täällä masuvaivat vaivaa toista välillä. Ei paha kuitenkaan, mutta itkuinen on enemmän ja ajoittuu ruokailun jälkeen. Jätkä kakkaa nyt kerran päivässä ja kakka on vähän kiinteämpää, mutta ei kovaa. Käytiin apteekista hakemassa disflatyl tippoja ja nyt iltaruoan yhteydessä meni 10tippaa ja aamulla annan lisää :) Toivottavasti nuo auttais poijalke pierut kulkemaan :) Muuten on mennyt oikein hyvin. Huomenna lääkärineuvola...vähän jännittää :)
 
miss_piggy
Disflatylithän mun mielestä ns estää pieruja tai vähentää niitä kun jotenki pilkkoo niitä kaasuja, ite annan pojalle just ku pieree niin paljon.Ja ummetukseen levolac. Täällä kyllä normaalia että ei kakkaa pariin päivään.
 
Imetyksestä en aio ottaa stressiä. Täysimetyksellä mennään niin pitkälle kuin pojalle riittää. Soseita me varmastikin aloitellaan siinä 4 kk iässä, koska poika on varsin iso vauva ja vähän epäilen ettei pelkästään meikäläisen maidolla kovin pitkälle pötkitä.
Maksimissaan täysimetystä jatketaan sinne puolivuotiaaksi, vaikka sekin tuntuu varsin utopistiselta tavoitteelta. Jos (täysimetys) loppuu aiemmin, se loppuu. Imetystä noin yleensä en aio minnekään 2-vuotiaaksi jatkaa. Toivon, että jäbä itse vieroittaa itsensä tissiltä kun soseet astuu kunnolla mukaan kuvioon.

Nimiäisiä vietettiin lauantaina. Oli mukavan leppoisat juhlat ja poika sai ihania muistoja lahjaksi. :)
Nimekseen jäbä sai Aatu Elias Nestori.

Toissa yönä meillä nukkuttiin ihan ennätyksellisen hyvin. Yöunille kävi 21.30 ja heräsi syömään vain kerran, klo 04.15. Siitä sitten jatkettiin koko perhe uniamme klo 08 saakka. :)
Viime yö olikin sitten levoton, vaikkakin syömään heräsi vain kahdesti.
Olemassa kuitenkin on vieno toive, että yöunet alkaisi hiljaksiin pidentyä.
 
Mahalääkkeet rikkoo ilmakuplia mahassa niin että helpompi piereä. Eli saattaa piereä enemmän mutta helpommin tulee ulos eli vähemmän kipua. Pojalla oli tosi huono yö, huusi 3h mahaansa, ja nyt aamullakin ollut selvästi kipeä. Mistä ihmeestä muutos... Toissapäivänä tuli ed kerran kakkaa...

Vasen silmäkin rähmii, nyt tehopuhdistukset, huomenna nla lääkäri jos sais varuiksi ab kuurin. (silmiähän pitää hoitaa kotona 3 vrk eka ite).
 
miss_piggy
Ei oo kokemusta oikein noista korvikkeista, tai joskus annan jos ei pysty imettään. Ostin sitä NAN1 joka on sitä allergia-ystävällistä ja vähän kalliimpaa ku se normaali.

Meidän pojalla kanssa joku aika sitten rähmi silmä ja käytin päivystykse hoitajalla, meni kuitenki ohi kun keitetyllä vedellä ja pumpulilla puhdistelin.

Ei hitto, miten joidenki teidän vauvat syö vaan kerran yössä, tää tissitakiainen syö edelleen 2-3 tunnin välein yölläki :D Tai ainaki imetän niin usein, ku herään aina siihen ku poika alkaa örisemään eikä rauhotu ennen ku on saanu tissiä. Varsinaisesti ei itke koskaan sitä tissiä kuitenkaan, eli annankohan liian helposti tissiä yölläkin..
 
Vasen silmä rähmi meilläkin jossain vaiheessa, mutta meni ohi ajan myötä ihan kotona ahkerasti putsaamalla. Neuvolalääkäri sanoi, ettei siihen antibioottikuuria kannata määrätä, koska silmä ei punoita ja rähmäkään ei ole mitään vihreää jankkia.
Itsekseen tuo silmä sitten rauhoittui rähmimisen suhteen. Kuulemma vauvoilla saattaa kyynelkanava olla ahdas ja sen vuoksi silmät rähmii herkästi. Läheskään aina ei ole tulehduksesta kyse.

miss_piggy, älä huoli. Meilläkin syödään öisin keskimäärin kolmen tunnin välein. Yleensä syötöille tulee yöllä väliä sen 3-4 tuntia ja levottomina öinä saattaa syödä parinkin tunnin välein.
Nyt olen alkanut kuulostelemaan noita ähinöitä vähän kärsivällisemmin. Välillä poika saattaa ähistä unissaan hetken ja jatkaakin sitten uniaan heräämättä syömään. Meikäläinenkin on siis saattanut tyrkyttää tissiä turhankin herkästi unissaan ähisevälle vauvalle, vaikka vähän pidempään kuulostelemalla olisi voinut jatkaakin uniaan tissille heräämättä. :D
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Täällä masua kitistiin päivällä, mutta rauhottui nukkumaan pitkät päikkärit. Ilta meni kokonaan ilman kitinöitä :) Oli muuten eka ilta about yli viikkoon, että ei huuda 19.30-20.00 välisenä aikana. Olin aivan ihmeissään :D Kakkakin tuli illalla ilman ähinöitä, koska en huomannut edes, että kakkaa tekkee ;)

Nyt siis oon pikkuhiljaa vaihtanut korviketta siihen toiseen ja disflatyliä saanut eilis illasta eli eilen 10tippaa ja tännään sit 10tippaa x3. Seuraillaan tilannetta :)

Kertakaikkiaan hyvä fiilis ja vaavi nukkuu niin tyytyväisenä omassa sängyssä <3
 
Rotarokotteesta vielä.. juuri ku pääsin eilen kirjottamasta että ei tullu vauvalle mitään niin herättyään söi ja sen jälkeen rupesi kurkkusuorana huutamaan mahaansa, vatsa aivan kivikovana.. ikinä ennen ei ole nuin huutanut, eikä mahakipujakaan ole ollu. Tätä kesti n. tunnin ja senki jälkeen vähä väliä itkeskeli lähinnä säikähdystään.. Epäilen, että tosta rokotteesta tuli, kun kakkakin on kulkenut normaalisti, pierut myös. Sen jälkeen ei oo mahaansa itkeskelly, yöllä teki kakat joten sekin auttoi rokotetta poistumaan elimistöstä.

Meillä vauva juuri nukahti.. eilen illalla rupes nukkumaan 23, söi yhen kerran yöllä ja nukuttiin porukalla puol 12 asti :D
 
Puuh, nyt kaks huonoa ytä takana ja olen ihan rikki... Heikkoa tekoa. Viime nä meni nukumaan jo puol 7 ja heräsi 22 symään. Sit jo uudestaan klo 01 ja huusi mahaansa ja sit ku helpotti ni rupes jokeltelemaan itsekseen puoli kolmeen. 05 halusi taas ruokaa ja sit nukkuu 7.. Toiv helpottaa pian, en jaksa muuten päivisin.

Nyt kaverin kaa lenkille, mukavaa saada koiranulkoilutusseruraa (1 vk nuorempi poika) ja sit ois nla lääkäri.
 
Meillä meni myös tämäkin yö levottomissa merkeissä. Jäbä nukahti 21.30, heräsi syömään 23.30, seuraavan kerran n. klo 02 ja klo 05. Viidestä eteenpäin ei sitten juuri nukuttu. Seitsemältä otti pienet, katkonaiset puolen tunnin tirsat. Sitten vaihdettiin vaippa, seurusteltiin, syötiin, pusattiin köntsä, käytiin aamupesulla ja nyt yritetään etsiä unta.

Josko ensi yönä saataisiin jäbän kanssa nukuttua vähän paremmin. Alkaa itsellä taas parin yön valvomiset vaatia veronsa. Nytkään ei poika tunnu saavan unta kunnolla joten meikäläinenkään ei nuku...

Huomenna tulee pojalle ikää jo 7 viikkoa, ensi viikolla täyttää jo 2 kuukautta. Vauvavuotta enää kymmenen kuukautta jäljellä :)'().
 
miss_piggy
Mua väsyttää ihan hemmetisti kun poika valvottaa mua öisin.. |O Sit ku mennään päikkäreille niin just ku meinaan ite nukahtaa niin tää herää. Ei oo Disflatylit tai Cuplatonit auttanu tohon älyttömään örinään ja ärjymiseen...

Äiti on vähän väsynyt. Piste.
 

Yhteistyössä