Helmikuun Helmet 2014 *Elokuussa*

Miss Piggy, äidin sairausvakuutukset ei oikeestaan ikinä korvaa mitään raskaudesta tai synnytyksestä johtuvaa kulua. Muutenhan ultratkin sais sitä kautta samaan omavastuuseen...

).( Oltiin miehen kanssa häissä viikonloppuna. Mies oli toinen bestman ja viipotti tuulispäänä järjestelemässä asioita. Onneks mä tunsin molemmat suvut ja juttuseuraa riitti (morsian lapsuuden kaverin sisko ja sulhanen miehen serkku ja kaveripiiritkin menee ristiin). Olin, ja olen edelleen, yllättynyt kuinka onnellisia väki oli mun raskautumisesta. Halaajia riitti ja osa jopa silitti mahaa (normioloissa en vois sitä sietää). En tiedä. Kai hääparin luoma rakkauden ilmapiiri (ne oli niiiin rakastuneita) sekoitti jopa jäyhät hämäläiset.
Mä viihdyin pippaloissa kahteen asti ja mies tuli kuuden aikaan perästä potiin. Eilen sitten ei jaksanutkaan tehdä mitään ja poikaparkakin sai mummulasta kotiuduttuaan pussimuusia ruoaks... Ja nyt sitten mua ei nukuta, ja mies ja poika nukkuu edelleen.
Lisäks tajusin että kurkkua kutittaa ja aivastuttaa. Mä palelin häissä sillon yöllä kun ei voinut jäähdytysnestettäkään nauttia. Nyt sitten flunssaa ootellessa...
 
miss_piggy
Täällä ollu eilisestä asti tosi kovia toispuoleisia alavatsakipuja vasemmalla, kipu tuntuu lähinnä ku mahaa painaa tuosta yhdestä kohtaa. On erittäin arka. Yö meni valvoessa kipujen takia... Lääkäriin on aika klo 12, mutta varmaan joudun lähteä pian kotiin pois töistä kun pitäis vaan mennä makaamaan olon takia...
Toivottavasti ei oo mikään umpisuoli tms.. :( Sykkeet kyllä kuuluu dopplerilla, eli eiköhän vauvalla kaikki oo hyvin. Mulla vaan ei.. Tiä sitte voisko olla myös jotain lihasperäistä..

16+3
 
miss_piggy
:D

Ei selvinny kipujen syy mutta mahassa kaikki hyvin. Saikkua tuli keskiviikkoon ja pitää vaan lepäillä + uudelleen päivystykseen jos kivut pahenee. Ite epäilen jotain lihaslukkoa taas kerran ku kipu säteilee selästä tuonne mahaan tällä hetkellä.
 
Tänään alko jo viides raskauskuukaus! : )

Piggy- Toivottavasti kipuihin löytyy joku selitys tai ne edes loppuis!

Vakutuksesta- Jos sen aikoo ottaa niin kannattaa ottaa ennen synnytystä, mitä olen katellut niin rakenneultran jälkeen sen voi ottaa. Jos synnytyksessä tapahtuu jotain/ tai sen jälkeen esim korvatulehdus viikon ikäisenä ja vakutusta ei ole niin vakuutus ei enää korvaa mitään mikä voi korviin liittyä. Meillä ajatuksena ottaa heti ru jälkeen. Itsellä ei ole kun tapaturmavakuutus mutta lapsen kanssa on päästävä heti lääkäriin eikä sillo pinna kestä kunnallista päivystystä.

Rinnoista- Mulla tilanne taas helpottumaan päin, kylläkin edelleen kasvavat kokoa mutta ei ole ollenkaan niin kivuilasta, yhdessä vaiheessa pääs iltasin itku kun rintsikoita yritti ottaa pois.

Täällä olo on hyvä, hiukan tullut väsymystä takasin. Torstaina nla, jännittää sydänäänten kuuntelu.

Poks 17+0
 
Onpas tänne tullut paljon tekstiä edellisen kirjoitukseni jälkeen! Joka päivä olen kyllä puhelimellani juttuja lueskellut, mutta mieluummin ihan tietokoneella kirjoitan, kun se on paljon nopeampaa.

Joku kysyi joko raskausajan dementia on alkanut vaivaamaan, ja taitaahan se olla.. Tosi ikävää kun kesken lauseen unohtaa mitä oli sanomassa, tai kun soittaa jollekin niin unohtaa mitä asia koski, vaikkei vastaamiseen menisikään kauaa. Saati sitten jos on menossa hakemaan jotain tavaraa esimerkiksi toisesta huoneesta; saatan vaan käydä kääntymässä siellä ja palaan takaisin kuin vain se kääntyminen olisi ollut tarkoituskin..:eek: Kerran töihin yövuoroon mennessä ajoin vaan tyylikkäästi risteyksen ohi, olin ilmeisesti menossa kauppaan, kunnes tajusin että nyt taitaa olla sen verran pimeää, etteivät kaupat ole enää auki! Toivottavasti ei mene pahemmaksi ajan myötä, unohdan pian missä asunkin!

Vieläkään en ole oikein sisäistänyt olevani raskaana, vaikka normifarkut eivät tosiaan ole pitkään aikaan sopineet jalkaan, ja pienimmät t-paidat ovat alkaneet jo ikävästi kiristää. Mahassakin tuntuu välillä omituisia muljahduksia, mutta niistäkään on vielä vaikea olla varma, onko se vauva siellä joka liikkuu vai ihan vaan ruoka ja kaasut...

Ehkäpä tuonkaan takia ei töissä kertominen ole tuntunut kovin luonnolliselta. Oletteko muut vielä kovin yleisesti kertoneet, vai meinaatteko odottaa vielä? Aikaisemmin tästä on kyllä tainnut olla jonkun verran puhetta, ja muistan että jotkut ovat ihan käytännön syistäkin jo kertoneet. Itse lykkäsin kertomista eiliseen asti, kun oma pomo oli lomalla, ja halusin kertoa hänelle ennen kuin "suurempi yleisö" saa asian tietoonsa. Toki moni on asiaa jo kysynytkin, mutta heitä olen vannottanut olemaan hiljaa kunnes saan pomolle kerrottua. Nyt sitten tuntuu tosi hölmöltä kuuluttaa lopuille työkavereille, ehkä annan heidän huomata itse...:D

Vakuutusta emme ole vielä miettineet, mutta varmaan se otetaan ennen lapsen syntymää, ihan vaan varmuuden vuoksi. Ainakin koiralla se on osoittautunut ihan kannattavaksi hankinnaksi, vaikkei silläkään mitään kovin erityisiä ongelmia ole ollut..

Onko kukaan muuten yrittänyt raskausoireista päätellä, kumpaa sukupuolta tuleva lapsi olisi? Itse tänään huvikseni keräilin netistä tietoa asiasta ja tein itselleni listan, jonka mukaan tulossa olisi aika selkeästi poika. Tuntuu tosi hassulta, etenkin kun tähän asti olen ollut täysin sitä mieltä ettei sukupuolta noin voi ennustella. Tässäkin ajattelin että todennäköisesti molemmat saavat saman verran pisteitä, mutta toisin kävi. Toisaalta kun miettii, niin nt-ultrassa tuli kyllä vahva tunne että kaveri olisi poika, mutta tiedä sitten. Voihan tuo johtua siitäkin että taidan ehkä himppasen enemmän toivoa poikaa, niin sitten sain nuo kysymykset kaiveltua sen mukaan kumpi olisi poika-tuloksen kannalta parempi. Sitä en vielä tiedä meinataanko selvittää sukupuoli rakenneultrassa vai ei, tavallaan tekisi mieli pitää asia salaisuutena ihan meiltäkin, mutta toisaalta vähän kiinnostaisi kyllä tietääkin sukupuoli etukäteen...

Kirpparilla kävin viime viikolla yhden kaverin kanssa ostamassa vähän vauvan vaatteita, tarkoitus oli ostaa mahdollisimman neutraaleja, mutta kotiin tullessani huomasin ostaneeni aika paljon sinistä...:eek: Eipä siinä, kyllä ajattelin tytönkin siniseen pukea, mutta silti... Seuraavalla kerralla pitänee keskittyä enemmän ja paremmin :D

pikku-inkeri ja myyryläinen 16+5
 
Mäkään en jotenki tajua vielä että vauva on tulossa. Tai en osaa ajatella vauvaa vielä omana persoonanaan. Joskus jostain luin että seuraavissa raskauksissa vauvaan kiintyy jotenkin aikaisemmin kun tietää mitä on tulossa, mutta yhtä pihalla oon tästä kun edellisessäkin, ainakin vielä. Odotan ekojen potkujen tuntemista josko se jotenkin konkretisoisi tätä =)
 
Töissä kertomisesta Mä kerroin tosiaan pomolle jo melkeen heti plussaamisen jälkeen kun piti kysyä et saako neuvolassa käydä työajalla. Ennen kesälomaa olin 1 kk verran sairaslomalla ja sen jälkeen 1 työkaveri arvas ja 1 kuuli asiasta samalla kun en valehdellakaan halunnut. Olisin kyllä toivonut et oisin kertonut asiasta vasta kesäloman jälkeen. No eilen palasin kesälomalta ja jokaikinen vastaantuleva onnitteli.. Niin ne huhut leviää, käy se hups ilmiö. Nyt ei kahvihuoneessa muusta puhutakkaan.

Sisäistämisestä, en kyllä minäkään meinaa tajuta et vauva tästä seuraa, olen kyllä tavaraa ostanut mutta ei sitä millään meinaa sisäistää. Epätoivoisena yritän joka ilta tunnustella jos joku pierunomainen masussa liikkuis mutta mitään varmaa ei ole kyllä tuntenut.

Eipä tässä muuta, rumpali 16+1
 
  • Tykkää
Reactions: pikku-inkeri
miss_piggy
Mä en oo töissä kertonu pomolle, muutenki työt loppuu tällä viikolla kun on ollu vaan sesonkityö. En tiä onko arvannu tai onko yks työkaveri kertonut joka tietää mutta samapa tuo mulle. Saattoi kyllä nyt arvata ku jäin saikulle :D

Mulla on ollu alusta asti poikaolo, en tiedä miksi. Ei mua kyllä haittaa vaikka tyttökin tulisi, kunhan on terve ja kaikki menee hyvin.

16+4
 
Heipat!

Mä en edelleenkään muista olevani raskaana! Vaikka edelleen ne liikkeet tuntuu (ja vahvistuu), niin silti sitä ei vaan muista. On tää vähän hassua. :) Ja nyt alkoi 18. raskausviikko, tosissaanko sitä ollaan niin "pitkällä"?! Aika menee hurjaa vauhtia eteenpäin.

Vakuutuksesta, otetaan jo raskausaikana se kuten myös edelliselle. Onhan se mukavaa että jos on pieni kipeänä niin pääset nopeasti tarkistuttamaan kaiken ja ainakin itsestä tuntuu että yksityisellä ollaan saatu niin hyvin rahoille vastikettakin! Tutkitaan tarkasti kaikki mahollinen jne.. :) Ei sitten oo ehkä niin hyviä kokemuksia julkisesta, siellä tuntuu että aina vaan ne samat jutut kuullaan eikä edes haluta tutkia sen tarkemmin. Esikon saadessa ensimmäisen korvatulehduksen, mentiin käymään julkisella jossa ei edes kunnolla tutkittu.. Eivät meinanneet uskoa että mitään korvissa edes on kun ei kunnolla "oireile" (poika ei ilmoitellut kivusta, ainut mistä huomattiin oli se kun välillä saattoi haroa korvia). No, tulehdushan sieltä loppujen lopuksi löytyi. Toisen tullessa myöhemmin mentiin suoraan yksityiselle joka sitten tutki samantien sen kummemmin kyselemättä ja totesi että selvästi tulehtunut. Otettiin myös kokeet ettei muuta löytyisi samalla. Mutta kyllä julkinen ottaa välillä niin pattiin!

Vielä sitä omaa napaa.. Täällä pahoinvoidaan edelleen ja oksennellaan päivittäin, maanantaina neuvolassakin terkka ihmetteli että vieläkin voin pahoin. :D Mun mielestä ei oo mitenkään yllättävää, kyllähän esikostakin voin pitkään pahoin, mutta en enää tähän aikaan tainnut oksennella. Neuvolassa muuten kaikki oli ok!

Ainiin, onko täällä muita, jotka rh-negatiivisiä? Huomasin neuvolakortista, että siellä luki veriryhmä O ja rh -. Mun äiti on kans negatiivinen, ja hän kertoi että enemmän hänen aikanaan otettiin verikokeita ja jos lapsi on + niin laitetaan synnytyksen jälkeen sellainen piikki. Kellään kokemusta? :O

Mimmau + pieni 17+0 <3
 
-Bambi- ehkä mäkin nyt jo uskallaudun fb ryhmään liittyä. Joten laitan sulle viestiä.
Kuulumisia täältä.. Odotus aika on mennyt suhteellisen hyvin, kun pahoinvointikin on jo takana päin. Vielä hormoonit heittelevät suhteellisen mukavasti, sen myös ikävä kyllä mies saa huomata harvasen päivää :(.
Täällä mennää 17. raskausviikkoa, ja väsymys painaa edelleen päällä. Perjantaina sain neuvolasta raudat käyttöön, alhaisen hempparin vuoksi. Onko muille annettu lisä rautaa? Onko toiminut hyvin?
Töissä kuulen miltein päivittäin kysymyksiä uudesta tulokkaasta (asiakkaat eivät ollenkaan aristele ottaa aihetta puheeksi, vaikka itse olen vielä varovainen). Jospa sitä hiljalleen oikeasti uskaltaisi jo alkaa luottamaan ja nauttimaan raskaudesta :)
 
Vakuutuksesta: Oisko se ollu niin, et jos ottaa vakuutuksen omasta vakuutusyhtiöstä (missä on esim. kotivakuutus), niin tän lapsivakuutuksen saa puoleen hintaan. Niin ainakin viimeks tais olla. Meillä siis Lähivakuutus, ja se lapsivakuutus oli muistaakseni jotain alle 200 € vuoteen, mut kun katoin muista vakuutusyhtiöistä, niin ois ollu jotain 300-400 €.

Täällä on hyvin vahva poikaolo. Olo kun on hyvin samanlainen kun edellistä odottaessa. Olo on siis kaikinpuolin loistava, tosin nyt tänne on rantautunut ihan järkyttävä väsymys.

Vähän on iskenyt myös sellaista kodinlaittovimmaa. Siivoaminen ei tietystikkään kiinnosta, mutta vaatehuonetta oon järjestänyt ja tehnyt tilaa uusille tavaroille. Vanhoja vaatteita menee reippaasti kierrätykseen. Mihinkään kirpparille ei nyt tosiaankaan riitä voimia lähteä myymään.

Merile
 
vakuutuksesta Meillä on otettu kahdelle vanhemmalle eli eiköhän tällekin oteta.

Mitään erityistä tyttö- tai poikaoloa ei ole. Meiltä löytyy kaksi tyttöa jo eikä kolmannestakaan oltaisi pahoillaan. Poika olisi toki yhtä toivottu. Enää vajaa kolme viikkoa rakenneultraan. kylläpä aika rientää. Ja kyllä kysytään sukupuoli.

Mulla on menneet poskiontelot ihan tukkoon. Onko muilla tällaista vaivaa? Luin jostain että saataa olla normaalia raskausoireilua. Jos ei parane täytyy käydä tarkistaa ettei vaan mitään tulehdusta ole. Tylsiä nämä vaivat.

Vatsalihakset. Miten treenaatte? Pystyn vielä hyvin tekemään ja mietinkin, että koskas niiden teko vaikeutuu. Oikeastaan selkä on ainoa jota pitää nyt varoa. Eli vaan pienillä painoilla. Muuten kroppa toimii normaalista.
 
Hb mulla oli ensimmäisellä neuvolakäynnillä 118, viimeksi oli laskenut jo 109 ja käskettiin syömään lisärautaa purkista. Nyt menee 125 mg päivässä, saa nähdä miten hyvin auttaa vai auttaako ollenkaan.

Poikaolo oli ihan raskauden alussa, mutta jossain viikolla 10 se hävisi ja nyt ei ole enää mitään oloja suuntaan tai toiseen. Kunhan sieltä nyt joku tulee aikanaan ulos. :D

Vakuutus otetaan varmaan Pohjolasta jonne ollaan kaikki muutkin vakuutukset keskitetty.

Omaan napaan kuuluu just nyt vaan ihan karsea NÄLKÄ! Tuli tuossa lyhyen työpäivän jälkeen ulkoiltua sellaiset lähes 5 tuntia ja olkapääkin meni siinä huomaamatta kärvähtämään. Nyt vaan äkkiä ruokaa napaan ja sohvalle vaaka-asentoon...
 
Tännehän on tullu tekstiä.. Inhaa kun ei nyt jostaa syystä tule ilmoitusta s-postiin. :(

Olo on täällä hyvnkin normaali. Edelleenkään ei tunnu et olis raskaana. Muutama viikko sitten olin tuntevinani liikkeet, mut ny en kyl o tunten mitää. Pakko dopplerilla varmistella et eloa masussa on, mut täytyy kyllä sanoa et hyvin blokkaa toi istukka noi äänet, kun on tossa edessä. Jonkun aikaa saa ettiä et äänet löytyy. Esikoisesta, kun ei tartten ettii, vaan löytyi heti.

Paljonko on tullu painoa? Aamulla kävin puntarissa, ni edelleen ollaan lähtöpainossa. Huojentavaa, kun esikoisesta ol tull jo 3kg tähän mennessä ja yhteensä tulikin 27kg. Nyt jos ei tulis niin paljoa, please! ;)

Ninzi&Papu 17+5
 
miss_piggy
Täällä kerrottu tänään anopille vauva-uutiset :) Olihan tuo innoissaan.

Mun paino on noussut alkuajoista about 2-3kg. Mahassa tuntuu vieläkin aristusta, mutta ei niin pahasti mitä on ollu.. En tiedä sitte onko nuo jotain kasvukipuja vai mitä lie, kun ei lääkärikään löytäny syytä. Huomenna töihin eniveis.
Mun mahahan ei oo tähän päivään mennessä kasvanu vielä juuri laisinkaan.

16+5
 
Mimmau minä kans rh-neg. ja esikoisen kanssa en muista muuta erityistä kuin että sai syntymän jälkeen sen piikin. Mut se oli ihan "pikkujuttu"! :) en mä ainakaan muista että ois ollut jotakin ylimääräistä hulabaloota? Oisko multa otettu joku extra verikoe yms..

Tänään pokspoks 17+0 :D hulluu..kohta puolivälissä..jaiks!
 
mulla näköjää paino samoissa kun alussa. Viimekskin lähti hitaasti nousuun mutta lopussa olikin 20 kg lisäpainoa. Toivottavasti ei tosin tällä kertaa.
Tänään tunsin ekat potukut =) Aamulla tuli yksi potku ja päivällä toinen. Tai hassua puhua potkuista niin hentoisista hipaisuista, mutta niitä kuitenkin =) Tänään siis oli 16+1
 
  • Tykkää
Reactions: Suvisnii ja Ninzi
Mimmau ja emlu, täällä myös negatiivinen mammakokelas. Mulla on yksi keskeytynyt raskaus taustalla ja sen jälkeen sain piikin. Nyt kukaan ei ole reagoinut mitenkään minun negatiivisuuteen. Jospa seuraavassa neuvolassa siitä puhuttaisi, kun itellä vähän vaivaa asia.
 
Vakuutuksista. Taitaa olla niin, ettei vauvavakuutusta edes saa, jos ei ole kotivakuutusta samassa vakuutusyhtiössä. Ja vauvavakuutus piti ottaa muistaakseni 3kk ennen laskettua aikaa, eli marraskuussa se pitäisi sitten ottaa. Se kyllä kannattaa ottaa, jos synnytyksessä sattuu vauvalle jotain, esim. niin vaikea synnytys, että lapsi kärsii hapen puutteesta ja vammautuu (tai vammautuu muuten) niin saat vakuutuksessa määritellyn korvauksen. Jos vakuutusta ei ole niin mistään ei korvauksia saa (jos ei sitten kyseessä ole selkeä hoitovirhe). Ja mitä aiemmin joku mainitsi, se korvatulehduskierrejuttu. Meillä on molemmilla lapsilla vakuutukset ollu jo ennen syntymää ja ovat kyllä maksaneet itsensä takaisin. Esikoisella ollut kaksi leikkausta yksityisellä ja kymmeniä lääkärikäyntejä lääkekuluineen on mennyt vakuutuksen piikkiin. Tällä toisella takana yksi putkitus yksityisellä ja lääkärikäyntejä about 20, kuureja noin 10. Kaikki vakuutuksen piikkiin. Suosittelen siis tutkimaan oman vakuutusyhtiön vaihtoehtoja!

).) Omat olot on pulleat. Ei tosin siinä mielessä, että muka jotain vatsaa jo olisi. Kiloja vaan tullut jo liikaa ja taidankin saada neuvolassa maanantaina asiasta noottia :stick: Noin 3kg tullut tähän mennessä. Muuten on ihan ok olot, välillä huippaa ja heikottaa, väsy nyt kulkee mukana edelleen, mutta eiköhän sen kanssa pärjää, kun muistaa levätä.

Kohta se puolivälikin alkaa jo häämöttää, tänään 16+1 :)
 

Yhteistyössä