Helmikuun Helmet 2014 *Elokuussa*

Ai, että näkyykö vatsa? En ole enää moneen viikkoon edes haaveillut käyttäväni farkkuja, sentään muut omat vanhat pökät vielä mahtuu. :whistle:
Onneksi sain siskoltani muutamat mammafarkut jo joskus kuukausi sitten, niin on olleet valmiina sitä hetkeä varten kun en enää yksiinkään omiin farkkuihini mahdu ( ja se hetki tuli ja meni hyvän aikaa sitten).

Ensimmäinen raskaus kyseessä ja näemmä tuo maha vaan päätti pullahtaa ajoissa esiin. Syytän tästä lyhyttä ja kapoista vartta, valtaisaksi kasvanutta ruokahalua sekä ilmeisen eteen kallistuvaa kohtua. :D

Noista vaivoista kun on ollut puhetta, niin mulla koskee ilkeästi tuonne oikean pakaran seudulle kävellessä ja pelottaa hieman, miten pahaksi äityy jahka maha tästä kasvaa kunnon vauvamahaksi, työkin kun on varsin fyysistä sorttia ja käveltyä tulee paljon.
Eipä siinä auta kuin tohtorin pakeille lopulta ontua, jos tilanne niin ikäväksi menee.

Flunssa sentään näyttäisi hellittävän, eikä pahentunut joksikin vuosituhannen kaameimmaksi taudiksi.

14+2
 
mahaa ei näy. näytän mielestäni vaan läskiltä :( . tasapaksu pötkö on tullut musta!!!! mä haluan mielummin nätin kumpareen! ekoista lapsista olen loppuajasta ollut kuin rantautunut valas!ei sekään kivaa. musta tuntuu kuin en olis raskaana ollenkaan :(
 
Joo mulla kans kunnon maha, paljonhan siinä on myös turvotusta mutta kyllä siinä sellanen kova pallo on tiellä ettei kyl mitkään housut tahdo mennä päälle..verkkareita voisin pitää yötä päivää :D

Ja on kyllä iltaa myöten niin ahdistavan turvonnut olo et hyvä ku pystyy olemaan..selkä myös tullut superkipeäksi, argh.. ja flunssaakin pukkaa! Ja huomenna niin kiire päivä töissä et ei voi ees kuvitella jäävän kotiin..

Tänään 15+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Neuvola vol. 3 takana. Kaikki ok. Painoa tullut noin 300g/vko lisää, joten sitä pitää vähän tarkkailla. Sykkeet kuului hienosti ja kohtu on kasvanut. Sisätutkimusta ei oo tehty vieläkään. En tiedä tehdäänkö edes kun kävin julkisella puolella varhaisultrassa ja mistään neuvolalääkäristä ei oo ollu vielä ainakaan mitään puhetta.
Seuraava neuvola 16.9 ja RU 24.9.

Sokerirasitus mulla on joskus rv 26, kun painoindeksi on kuitenkin normaali ja ainut syy sokerirasituksen tekemiseen on ikä :)

15+3
 
miss_piggy
Täällä kans jouduttu ostamaan jo ekat äitiyshousut :) Mietin että voiko tuo maha edes olla vielä noin isona, kun kaikki puhuvat ettei esikoisesta näkynyt maha kuin vasta noin viikolla 20. Täällä meneillään rv 15! :) aamumaha ei vielä niin paha mutta päivällä turvottaa jo sen verran että housut puristaa.

Ihanaa, lisää blogeja, joita voi seurailla! :) Oon seuraillut täälläkin lähes päivittäin muttei ole ehtinyt kirjoittelemaan.

Näkyykö teillä muilla vielä vatsa? :)
Mulla ei näy paljon mahaa, ehkä sellanen pieni kumpu, mistä laitoinki kuvan tonne alkuraskauden mahakuvat-ketjuun. Turvotusta ei oo ollu noiden alkuraskausviikkojen jälkeen, mutta kohtua kivistää vähän väliä jotenki, ja tuntuu aika kovalta, eli eiköhän se kasva pikkuhiljaa :)

15+3
 
maha näkyy, todellakin On sellainen kiva kumpu joka kyllä näkyy :). Mulla on kohtu eteen kallistunut ja muissakin raskauksissa näkynyt masu nopeasti.

Mulla on maailman ihanin pomo. puhuttiin tänään tästä mun pahoinvoinnista ja hän sanoi (40 v. mies), että mitäs jos pitäisin kaikkein pahimpina päivinä kotitoimistoa? Saisin vähän levätä ja olisin puhelimen päässä. Tietenkään aina se ei onnistu, mutta joinain päivinä kyllä. Olin ihan yllättynyt tarjouksesta ja aionkin heti hyödyntää huomenna sitä yhteisestä sopimuksestamme.

suvisnii afro on kyllä tosi kiva harastus ja avaa ihanasti hartioita. voin lämpöisesti suositella.

Mulla todettiin eilen virtsatientulehdus. jo toinen tässä raskaudessa. harmittaa kun koskaan aiemmin tällaista ongelmaa ei ole ollut. sanoivat vaan, että raskaus saattaa herkistää näille.

14+1 (eilen poksuttiin)
 
Ei se vältsii oo Bambi tulehdus, vaan kohtu oikeesti painaa siihen...Jos ei oo kirvelyy, nii nou hätä :) Mä juoksin muutama viikko sit koko ajan ns.pikapissalla ja aamusinki heräsin niiiiin hirveeseen pissahätään et ei tosikaan, mut ku pääsin vessan niin...2s ja se oli ohi :D Nyt ku tyypit on noussu niin on taas helpottanu...Loppuraskautta odotellessa ;)

Ainii, vauva A yritti eilen tulla väkiste mun navan vierestä pihalle :heart: himppa outo olo ku joku pönkee ylöspäin :D
 
  • Tykkää
Reactions: -Bambi-
miss_piggy
Voi kökkö, mun suunnitelmat osallistua asahiin ai shindoon ei onnistunutkaan, kurssit nyt jo täynnä vaikka ilmottautuminen alkanu tänään klo 11:30! :mad: Nyt oon jollain hemmetin varasijalla.

15+4
 
Elsa90, täällä oli samanlainen selkäkipu pari viikkoa sitten! Ihan yllättäen alaselkä tai pakara tulivat järjettömän kipeiksi, ja kipu säteili kumartuessa ja kävellessä alaspäin. Olin paniikissa, että sainko nyt jonkun viikkoja kestävän iskiaksen, mutta onneksi kipu meni itsestään ohi parissa päivässä. Ja toivotaan, ettei tule takas - en meinannut pystyä ollenkaan kävelemään.

Muuten menee oireettoman leppoisasti, vatsakumpua odotellessa (iltaisin on jo jonkinmoinen, mutta päivisin ei vielä sellasta selkeää, josta tuntematonkin osaa tunnistaa). Tänään saateltiin hyvä työkaveri äitiyslomalle ja väistämättä tuli ajatus, että seuraava olen minä... Ihanaa =)

Tietääkö kukaan jotain sivua, jonne olisi kerätty hyvä lista asioista, joita esikoista varten kannattaa hankkia? Siis perushankinnoista, ei siitä kaikesta, mihin on mahdollista hurahtaa... Jostain varmaan pitäis alottaa :)

smulan ja kompis 16+1
 
  • Tykkää
Reactions: -Bambi-
Sellaiset perushankintalistatkin sisältää paljon turhuuksia ;) itse hommaan välttämättömän vauva-ajalle, kyllä sitä kaikkea ehtii keräämään! Hoitopöydät sun muut passaan ihan kokonaan, sohvalla/sängyllä/lattialla onnistuu vaipanvaihdot yhtä hyvin :)
 
  • Tykkää
Reactions: -Bambi-
Me jätetään myös hoitopöytä hankkimatta, koen ettei ole ollenkaan tarpeellinen. Aluksi hankitaan pinnis, vaatekaappi, lipasto, keinutuoli vauvan omaan huoneeseen + tietysti kaikki tarpeelliset hoitotarvikkeet. Yhdistelmävaunut ja turvakaukalon ostan siskoltani. Sitteri saatiin jo anopiltani kun sen halusi meille hankkia. Siskoltani sain myös imetystyynynkin jo hyvissä ajoin. Vauvan huoneen oveen täytyy myös hankkia korkea turvaportti (koirien ja kissan vuoksi).

Näemmä tuota hankittavaa kertyy vaikka ajattelee, että mahd vähällä pyritään selviämään. :D
 
Me käytiin lauantaina ostamassa käytetty täyspuinen sorvattu pinnasänky. Aivan ihana. Tänään ajeltiin kirkkonummelle hakemaan jo ennalta katottua muumin reunapehmustta, olen muumihullu. Koko ilta mennyt hypitellessä sitä.

Mulla on ikävää tunnetta lyhyitä aikoja niin vasemmalla kun oikealla alavatsalla, liekö liikettä tai jotain ihan muuta.

myöhäset poksumiset 15+1
 
Täälläkin eka ultra käytynä...vihdoinkin :) Ja viikkojakin tullut jo 13+2 ja masu näkyy kyllä! Ekassa raskaudessa ei kyllä vielä näkynyt,mutta nyt tuntuu että täytyy mamma vaatteita jo alkaa pitämään :)
Noista hankinnoista....Meillä nyt ei edessä juurikaan ole tarvetta uusille hankinnoille, paitsi sisarusrattaille,mutta sitä mietitään sitten vasta joulun jälkeen...
Esikoistaan odottaville voin sanoa, että hankkikaa nyt ainakin valmiiksi auton turvaistuin (jos siis auto on käytössä) ja opetelkaa etukäteen käyttämään sitä! On sitten mukavampi poistua sairaalasta ilman sitä stressiä :)
Esikoisen syntymän aikaan meillä oli valmiina hankittuna (lähinnä saatuna), turvaistuin,vaunut,sitteri (oli muuten tooosi hyvä juttu!, hoitopöytä (joka edelleen käytössä, suosittelen kyllä! Ei rasitu selkä ja toimii myös tavaran varastoimiseen,mikäli on sellanen mihin saa hyllyt tms...), pinnasänky, rintapumppu,vauvan amme ja kelan äitiyspakkaus. Vaatteita ei kauheesti alussa kyllä tartte ja kietaisubodyt on aivan ehdottomia! Ainakin itte pelkäsin niin paljon sitä päätä alussa ja en halunnu laittaa mitään paitoja/bodyja pään yli...heh :D Muuta suurempaa ei nyt tule mieleen....joku leikkialusta tais olla, mutta ihan alussahan sitä ei vielä tartte.
Muuten aivan ihanaa,kun tulee syksy!!! Oon niin kyllästynyt näihin kesähelteisiin :)
Erilaista syksyä meille kaikille!!!!
 
miss_piggy
Meillä on nyt täysikoivuinen pinnasänky, sitteri ja turvakaukalo sekä pinniksen reunapehmusteet, kaikki ostettu yhteensä käytettynä tutulta 60€. Lisäksi hoitopöytä joka maksoi käytettynä 40€, ja josta saa muokattua lipaston. Enää ei puutu ku vaunut, jotka ostan myös käytettynä, ja lisäks kaikki tarvittavat hoitovoiteet, vaipat, tutit, tuttipullot, itelle siteitä, liivinsuojuksia...

Eiköhän niillä alkuun pääse :)

15+5
 
Näin alkuun: tänään on jo 16+0<3

Meilläkin ennen esikoisen syntymää oli jo kaikki hankittuina, joten nyt ei tarvi paljoa hankkia. Mies haluaisi että ostettais tälläkertaa hoitopöytä, jos halvalla löytyy hyvä niin se voidaan kotiuttaa. Ja tietty ne sisarusvaunut täytyy hankkia! Oon miettinyt josko ostais Britaxin b-dualit, ja niihin sit sisaristuimen. Pehmeä kantokoppa löytyis meiltä valmiina niihin jo. Niistä kun saisi tarvittaessa vaan yhden lapsen vaunut ja käytettyinä löytyis paljon jopa valmiita paketteja :)

Liikkeitä oon tuntenut jo viikkoja, vahvistuneet kokoajan. Esikoisesta taisin tuntea rv 18+. Alle viikko, niin olis neuvola, jossa sitten sydänääniä kuunnellaan. Varmaan odottasin enemmän sitä jos ei tuntis liikkeitä :) Eipä tänne sen kummempia.
 
Hankinnoista: Meillä on onneksi paljon kaikkea esikoisen jäljiltä. Hankintoja tietty pitää tehdä, esim. toinen pinnasänky. Yritän etsiä sellaista, mistä saisi toisen laidan pois, niin menisi eikoisella pidempään. Uusi tulokas saa nukkua esikoisen nykyisessä (mieheni vanhassa) retro-pinniksessä. Sitterin olen jo hankkinut, kun kerkesin esikoisen käyttämän myydä. Ostin BabyBjörnin sitterin, kun käytettynä löytyi.
Meillä hoitopöytä on ollu korvaamaton. Vieläkin käytetään sitä esikoisella, vaikka ikää näinäpäivinä tulee 1v. Kyllä se mulla selkää säästää, kun oon melkosen pitkä.
Sisarusrattaat varmaan pitäisi hankkia, mut ne katsellaan sitten myöhemmin. Alkuun mennää noilla nykyisillä yhdistelmillä.
Haluaisin myös ostaa telakallisen kaukalon. Nykyinen on vöillä kiinnitettävä, joka tuli yhdistelmien mukana ja sopii niiden runkoon. En vaan jaksaisi alkaa pelaa taas vöiden kanssa, kun on tuo esikoinenkin kiinnitettävä aina vöihin, helpottaisi vähän lähtöä.
Muuta suurempaa tuskin alussa tarvitaan. Leikkimatto ja syöttötuoli sitten, kun aikaa hieman kuluu. :)

Ninzi&Papu 16+5
 
Mä oon kans sitä mieltä, et niissä "nämä tavarat tarvitset ennen lapsen syntymää" listoissa voi olla paljon turhaakin. Oikeesti pärjää aika vähällä ja kaupasta saa nopeasti kaikkea jos nyt ei ihan korvessa asu. Tosin minä sorruin esikoisen aikaan ostelemaan kaikenlaista noista listoista. Ja kun sattuikin tulemaan hyväihoinen lapsi, niin nyt on sitten avaamattomia purnukoita sinkkivoidetta, talkkia ym. Tosin se tavaroiden ostelu on aika ihanaa ja tuo vauvan jo lähemmäksi, joten haitanneeko tuo jos on jotain turhaakin ;)

Meillä ehdottomasti tärkeimpiä oli: turvakaukalo, vaunut, vaipat :), rintakumit (nää on monelle turhia, mutta mä kuuluin niihin, joille tuo imettäminen oli alkuunsa jopa synnytystä tuskallisempaa, enkä muuten etukäteen ollut yhtään tietoinen että se voi joillain sattua ihan tosissaan), muutama vaate ja siinä ne tais ollakkin. Tosin esim. rintapumppu ois voinu olla ihan jees. Jouduin yks aamu soittamaan heti sen auettua lähimpään apteekkiin ja kyselemään, et kai niillä on rintapumppuja, kun olin koko yön kärvistellyt alkavan rintatulehduksen kanssa... Tarkoitus ei oo pelotella, mut tuli muutama ikäväkin kokemus mieleen näitä tavaralistoja miettiessä. Mut oikeesti mä olin henkisesti hyvin varautunut siihen, et synnytys sattuu, mut en ollut ollenkaan valmistautunut siihen sen jälkeiseen kipuun. Josta tulikin mieleen, että kannattaa ehkä varata kotiin myös panadolia...

Mä en halua kuullostaa siltä, et täähän on tehty ennenkin, sillä oikeesti mä en tiedä näistä asioista yhtään mitään :) Ja oon todennut, että lapsen kasvatuskin on ihan vierasta aluetta ;)
 
Terkut np-ultrasta, jota olin odottanut jo ihan hulluna! Kaikki kunnossa. Kävi tosin ilmi, että raskaus on pidemmällä kuin luulin. Nyt mennään jo 14+5 (omien laskujen mukaan olisi ollut 13+4 ja neuvolan mukaan pari päivää myöhäisempi). Vauvan koko kuitenkin kertoi muuta. Niskaturvotusta ei voitu enää mitata eikä riskilukuja laskea. Se jäi vähän harmittaan. Käyn vielä ensi viikolla verikokeissa uudestaan. Laskettu aika aikaistui ja se on nyt 15.2. Rakenneultraan sain ajan 2.10.

Hyvillä mielin eteenpäin ja mahaa kasvattamaan!

Hankinnoista, en ole vielä oikeestaan miettinyt. Kirpparillakin olen vain ohittanut vauvanvaatehyllyt. Sain kyllä pari päivää sitten kasan vaatteita kaveriltani + sitterin ja söpön mobilen. Mulla on muutto edessä ensi viikolla ja kunhan olen asettunut aloilleni, alan miettiä vauvajuttuja.
 
Huomenta!
Olipas kiva lueskella kirjoituksianne pitkästä aikaa! Itse oon ollu lomareissussa pari viikkoa, onneksi pahoinvoinnit loppu just ennen lomaa:p

Viikkoja mulla on nyt 13+1 ja np-ultra on vasta 26.8...ja silloin on jo 13+5 vähän jännittää että jos raskaus onkin jo pitemmällä niin silloinhan np-mittaus on jo myöhäistä, niinkuin jollekkin muullekkin oli käynyt : /

Olo on muuten hyvä, eikä enää okseta heti jos on esim nälkä :) Masu on jo aika iso, mut lähinnä on vielä läski olo...:D ootan jo kovasti että ois kunnon kumpu!

Meidän 3,5v odottaa kovasti pikkusiskoa tai -veljeä ja kyselee päivittäin jotain vauvasta :) Kerran tajuttuaan että tulokas olisi tosiaan ihan pieni vauva josta ei ihan heti olis leikkikaveriks, hän sanoi "Äiti mä haluaisin että ensin tulisi samankokoinen lapsi kuin minä ja vasta sitten vauva, niin sitten sulla olisi kolme lasta :LOL:"

Lähetin eilen Bambille viestiä fb-ryhmään liittymisestä, toivottavasti vielä mahtuu mukaan. Edellisessä raskaudessa oli todella hyviä kokemuksia tällaisesta vertaistuesta. Synnytyksen jälkeen ainakin me täällä pääkaupunkiseudulla asuvat treffattiin monta kertaa ja vietettiin yhdessä pikkujouluja ja synttäreitä ja muuten vaan kahviteltiin. :)

Osanottoni kaikille surun kohdanneille, lista laskettujen aikojen perässä on pelottavan pitkä. Toivon teille voimia päästä surun yli! :heart:

Nyt tää höpötykseni on niin pitkä ettei sitä kukaan jaksa lukea (ja lisää ois vielä tulossa kun vauhtiin pääsin) :D Eli heippa!

Synnytyssairaalaksi voi mulle muuten merkata NKL:n

Terveisin Sointunen ja pikkuinen 13+1 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Suvisnii ja -Bambi-
miss_piggy
Mun ongelmana on nyt valkovuoto. Tuntuu että sitä tulee ihan liikaa! Täytyy jatkuvasti pitää pikkuhousunsuojaa, tai muuten on alkkarit märät. Kuuluu kaiketi asiaan, mutta tosi ällöttävää :stick:

Eipä sitten muuta, huomenna taas poksutaan :)

15+6
 
missy Harmi ettet mahtunut kurssille vaan joduit varasijalle. Tosi ikävää! Mutta onneksi voi hyvinkin olla, että joku peruu osallistumisensa.
hankinnoista meiltä löytyy kaikennäköistä. Oikeastaan suurimpana hankintana tulee olemaan uudet kombivaunut. Meidän vanhat vaunut kelpaa kyllä parvekevaunuiksi, mutta jotain kevyempää tarvitsen vaunulenkeille ja auton perään mukaan.

Mulla oli aineenvaihdunta-arvot heittänyt testeissä ja uusiin testeihin jouduin. lääkitystä varmaan nostetaankin nyt sitten.Lisäksi olo on edelleen kamala. Sain kahden viikon osittaisen sairasloman avutamaan tilannetta. Ehkä tämä mun pahoinvointini loppuu jossakin vaiheessa.Ärsyttää kun en pääse tavalliseen elämään ollenkaan kiinni olon takia.

Sain myös kutsun rakenneultraan 16.9. Eli kolmen viikon päästä.

14+4
 

Yhteistyössä