Helmikuun helmet 2014

Meillä kissat ei oo reagoinu mitenkään. Eivät edes mene vauvan tavaroiden/fleecen päälle vaan kiertävät nätisti ja ovat omissa oloissaan. Nuorempi kissa kattoo mua välillä ku tyttö huutaa, että "etkö nyt voi hiljentää tota", mutta jatkaa sitten uniaan :D Porukoilla tosiaan koira ei oo viel ihan ymmärtänyt mikä tuo pieni nyytti on. Koko ajan pitäs olla haistelemassa ja itkun tullen ni koiraki rupee haukkuun. Toiv. nyt rauhottus nopeesti ku ei kukaan jaksa kuunnella sitä haukuntaa :D

Mä oon laittanu yleensä aina fleecen vauvan alle jos pidän sohvalla yms. lattialla en oo pitäny pientä vielä ollenkaan. margareta91, samat pelot täällä, mutta ehkä se äidinvaisto on kumminkin senverran vahva että osaa lastansa lukea ja kasvattaa :) Luotan ite ainakin siihen ^_^

Onko kukaan miettiny rupeavansa käyttään rintareppua/liinaa?
Mulla on tuol rintareppu, mut en oo voinu sitä viel alottaa käyttään, ku siihen vaaditaan 3.5 kg minimipaino. Viime neuvolassa (2 vk sitten) tytsy paino 3 440 g, joten uskon että ollaan tuo paino saavutettu, mutta koitan vasta seuraavan käynnin jälkeen ku saan varman painon :) Haluisin kyl sitä rupee käyttään ja toivon että tytsy siihen tottuis.
Nyt on tosiaan ruvettu syömään 100 ml kerralla korviketta. Välillä menee se 80 ml, mut joskus jopa tuo 100. Kauheen nopeesti kasvaa ruokahalu :D
 
Mun on pakko myöntää, että söin raskausaikana aika paljon herkkuja, etenkin sokerisia. Nyt oon yrittäny jättää kaikki makeiset mutta silti kävi illalla mielessä, että jos vaikka kaakaota pahimpaan hätään keittelis... no, maltoin mieleni :D

Tutti meillä aina nukuttaessa, hereillä ollessaan joskus vaatii sitä, välillä ei. Mut aika paljon on käytössä. Harmi toisaaltaan, mutta kun se pientä niin kovasti rauhoittaa..:)

Sylin lisäks lattia on meiän neitin lempipaikka. Viltin päällä toki siinä on, ja pehmee matto myöski vähentää sitä kovuutta. Toisinaan huiskaa ja viuhkaa sylissä, mikää ei miellytä. Lattialle ku laskee nii siinä saattaa tovin rauhassa katella ja venytellä :) Eli varmaa on tarvetta venytellä ym.
 
Kiitokset onnitteluista :)
Me päästiin pojan kanssa kotiin eilen (lauantaina) :) Yllättävän nopeasti lähtenyt toipuminen käyntiin sektion jälkeen vaikka tiistaina kun heräsin tuntui, että en tästä toivu ikinä. Olihan sitä niin kipeä :/ On sitä toki vieläkin, mutta kotona pärjää loistavasti :)

Poika voi hyvin ja imetys lähtenyt käyntiin hyvin. Lisämaitoa joidun 1-2kertaa päivässä antamaan koska ilmeisesti oma maito ei vielä riitä. Pitäisi hankkia pumppu, että saa pumpata. Jotenkin ressaa tuo imettäminen. Mutta eiköhän se tästä :)
Kirjoittelen lisää kunhan koneelle ennätän :)
 
Noniin, poika jo viikon vanha! Aika on mennyt siivillä! Tiistaina kotiuduttiin laitokselta ja nyt on kotielämää ja arjen opettelua takana jo jokunen päivä. Ihan täysin arkea ei olla päästy elämään, kun vieraita on tullut ovista ja ikkunoista. Meillä on ollut joka päivä kylässä joku ja parhaimpina päivinä jopa enemmänkin, kun yhdet vieraat.

Poika on uskomattoman rauhallinenja tähän mennessä helppo lapsi. Ainoat itku tulee vaipan vaihdossa, jos joutuu peppua pesemään enempi. Muuten ei itke ollenkaan, yöllä herään äkkiä siihen nälkä kätinään niin ei ehdi itkua kehittelemään. Nukkuu paljon, joten onkeensa normaalisti hoitamaan kodin askareita, pyykinpesukone ja tiskikone pyörii kokoajana ja oon ehtinyt laittamaan ruokaa, imuroimaan jne. Kävinpä hoitamassa hevosetkin yks ilta, kun mies oli sisällä pojan kanssa sillä välin. Nyt vaan toivotaan, että sama meno jatkuu.

Imettäminen lähti jo sairaalassa hyvin käyntiin, eikä poika ole saanut lisämaitoa laisinkaan ja tuskin on tarvettakaan. Paino putosi sairaalassa olo aikana vaan vajaa 200 g. Rintoja pakottaa jos poika ei ole syönyt pariin tuntiin, mutta muuten kaikki ok. Rinnan päät on ehjät, imetys ei satu jne.

Yöt meillä nukutaan vaihtelevasti. Yleensä aloitetaan iltatoimet kahdeksan aikaan, tehdään pikku pesut, vaihdetaan yöpuku ja syödään. Sitten laitan pojan omaan sänkyynsä ja me nautitaan miehen kanssa vie hetki yhteisestä, rauhallisesta ajasta kunnes ennen omaa nukkumaan menoa syötän pojan vielä kerran. Sitten herätään tavallisesti 01.30, 03.00 - 04.00 ja seuraavan kerran aamulla 07.00 - 09.00. Tänään mies herätti meidät molemmat yhdeksältä : D.

Oma toipuminen on lähtenyt käyntiin hyvin. Sairaalassa ajattelin, ettei tästä voi selvitä ikinä! Mutta aika äkkiä alko paranemista tapahtumaan. Mulla siis eppari ja repeämä emättimen sisällä. Tikkien lukumäärää en tiedä. Nyt pystyn jo hyvin istumaan ja eilen vetäisin jopa farkut jalkaan : D. Uskaltauduinpa jopa katsomaan tonne alakertaan ja ihan normaalilta näyttää. Jälkivuoto on aikalailla niukkaa, vähemmän tulee verta kun kuukautisissa.

Eläinten käytös vauvaa kohtaan on ollut neutraalia. Meidän neljästä koirasta kolmea ei kiinnosta yhtään ja toi meidän isoin koira vahtii ja vartioi vauvaa. Menee sängyn/ kehdon viereen makoilemaan ja tuijottelemaan. Kissoja joutuu aika paljon vahtimaan, kun pelottaa että hyppäävät pienen päälle tämän ollessa esm. Sängyssä tai kehdossa. Illalla teljetään kissat olohuoneeseen, jotta ei tarvitse miettiä sitä.

Raskauskiloja tuli koko raskauden aikana aika törkeät 30 kg ja niistä 5 kg jäi sairaalaan. Nyt on varmaan tippunut jo toinen mokoma, koska ruokahalu on multa hävinnyt täysin. Ei tee mieli syödä mitään lämmintä tai pureskeltavaa ja onkin syönyt nyt joka päivä vaan aamiaisen ja ruuan enkä muuta. Nesteitä tulee juotua paljon. Väkisin on hankala syödä, mut kokoajana heikottaa. Kai tää tästä tasaantuu ja ruokahalukin palaa taas normaaliksi.

Huhhuh, tulipa tekstiä! Eikä tässä varmaan vielä ollut edes kaikki ;)
 
Elm
Hei vaan moi kaikille pitkästä aikaa, ja kiitokset Hortensialle uudesta pinosta!
Mulla tässä vähän synnytyskertomusta ja muutakin, joten pitkä postaus tiedossa.

Eli siis, 4.3. aamupäivällä istuin sohvalla, mies oli vielä nukkumassa. En tehnyt mitään normaalista poikkeavaa, istuin, tuijotin televisiota ja yhtäkkiä kuului mahasta selkeä naps. Hetken mietin että uskallanko nousta ylös vai holahtaako lapsivedet. No, siitä sit jalkeille ja kävelin muina miehinä vessaan pissalle tarkistamaan tilanteen. Ei mitään. Tein siinä tarpeeni ja pyyhkiessä sain pienimuotoisen slaagin; vessapaperi aivan kirkkaan punainen. No, soitin synnärille ja käskivät tulla näytille.
Herätin miehen ja totesin vaan että nousetko ylös, pitäis lähteä. "Ai minne?" Vähän naureskelin ja totesin että jos sinne synnärille.. No, mies puki päälle ja pesi hampaat ja autoon mars. Pihasta kun ajettiin pois niin ukko kysyi "Tiiätkö mikä päivä tänään on?" - molemmat naurettiin kun mies tosiaan sanoi jo syksyllä, että hänellä on sellanen olo että vauva syntyy tiistaipäivänä. Ei siinä, synnärille jossa sit ottivat käyrille, kirjauduttiin sisään n. 11:30. Oltiin siellä varmaan tunnin verran kun kätilö totes että ei tää varmaan mitään oo, kun ei oo mitään sietämättömiä supistuksia ja sydänäänet on ok, eli voi olla että lähdetään takas kotiin.. Sanoi kuitenkin, että käy kysymässä lääkäriltä haluaako ultrata vai tekeekö normaalin sisätutkimuksen. Tyytyi normaaliin sisätutkimukseen ja kun kokeili kalvoja niin meni lapsivedet siihen paikkaan. No, siitä sit alko supparit voimistumaan. 15:00 pintaan mies lähti käymään kotona ulkoiluttamassa koiran ja syömässä/suihkussa. 16:00 aikoihin totesin kätilölle, että alkaa sattumaan ihan oikeasti, epämukava olla ja mikään ei oo hyvä -> siirsivät mut synnytyssaliin. Ehdin olla siellä tunnin verran, kun epiduraali laitettiin joskus 17:20. Pian sen jälkeen mies tuli takas, ja mä olin taivaissa. Meni pari tuntia jutellessa ja jaksoin naureskellakin, kunnes taas seittemän jälkeen vedet silmissä soitin kätilöä paikalle että sattuu -> laittoivat loput kipulääkkeet, kun anestesialääkäri ei koko annosta laittanut kerralla. Hetki taas meni hyvin, kunnes kahdeksan aikoihin totesin miehelle että voitko soittaa sitä kelloa, nyt tulee lapsi tai paska. :LOL: No, kätilö tuli paikalle, paikat 10cm auki ja voi alkaa ponnistamaan.. Siitäpä ei sit menny ku 16min kun tyttö jo tuhisi rinnan päällä. Koko ponnistusvaiheen olin vedet silmissä, mies ihmetteli jälkeenpäin kun en päästänyt ääntäkään lukuunottamatta yhtä kertaa kun totesin tyynen rauhallisesti että "***tu että sattuu."

Tyttö siis syntyi 20:20, painoa oli 3750g, pituutta 51cm ja pipo 36cm.
Pari tikkiä sain ja pienen haavauman mitä ei tikattu, joten aika vähällä selvisin.
23 aikoihin mies lähti kotiin nukkumaan, me jäätiin neidin kanssa osastolle. Tosin unta en sinä yönä saanut silmäystäkään, huonekaveri kuorsasi kuin peltojyrsin. Neiti veti kyllä unta palloon, minä en.

Päästiinkin jo seuraavana päivänä kotiin, kun en ollut ensikertalainen. Tyttö kotiutumishetkellä n. 18h "vanha". :D Perjantaina käytiin kontrollissa, kun kotiuduttiin niin ajoissa, perjantain paino oli 3600g ja saatiin vielä lähete kirurgiselle kun tytöllä oikeassa lonkassa liukumaa. Tosin, lääkäri sanoi että yleensä normalisoituu viikon iässä ja neiti oli tuolloin vasta sen vajaa 3 päivän ikäinen. No, ensi viikolla tarkistamaan lonkat ja sit tiedetään mikä tuomio..

Neuvolasta
kävivät kotikäynnillä keskiviikkona. Tytöllä painonnousu hurjaa, perjantain 3600g:sta keskiviikon 3910g:aan! Sanoinkin neuvolan tädille, että kyllä tytöllä on isänsä ruokahalu, välillä ihmettelen miten niin pieneen pakettiin meneekin niin paljon maitoa! Puolentoista viikon päästä mennään sit uudestaan.

Meillä syöty äidinmaitoa ja korviketta, tuntuu että äidinmaidosta menee pienellä maha kovaksi - kaksi yötä mennyt enemmän tai vähemmän valvoessa kun toinen ähisee ja puhisee. Aamulla taas saa kakat tehtyä. Päätin tänään aamulla että kokeilen mennä tämän päivän pelkällä korvikkeella ja katsoa miten käy. Tosiaan herätään öisin 1-2 tunnin välein - poikkeuksetta. Jos ei korvikekuuri tehoa, niin harkitsen cuplatonia. Päivällä tyttö kyllä nukkuu neljänkin tunnin unia, joten siinä suhteessa vähän turhauttavaa ja parina päivänä on ollut hermot kireellä ja oon itkenyt pienimmästäkin asiasta kun yksinkertaisesti vaan väsyttää niin paljon. Mies onneksi antanut mun pari yötä nukkua ja hoitanut tyttöä, että vähän paremmin jaksaisin. Mies oli myös jo torstain ja perjantain töissä, piti viikon talviloman kun tyttö syntyi. Sovittiin että pitää isyyslomat vähän myöhemmin, kun mä en ensikertalainen ole ja pärjään kyllä sen 8h yksikseni, kun tyttö nukkuu kuitenkin puolet siitä ajasta.

Oma olo on hyvä. Jälkivuoto laantumaan päin, joskin öisin tulee enemmän. Synnytyksen jälkeen parina ekana päivänä en uskaltanut edes yskiä kun sattui alapäähän, ja kaikki vessakäynnit hoidettiin suihkun voimin. Nyt selvitään ilman suihkua ja kävinpä eilen ensimmäistä kertaa saunassakin, ja tuntui loistavalta! Ajattelin tähdätä ensi perjantaiksi treeneihin, tässä onkin mennyt jo 5kk tekemättä mitään ja polte on kova! Tosin sanoin miehellekin, että meen vaan jos tikit on sulaneet, en haluu heti perään toisia! :LOL:

Raskauskiloja tuli koko 9kk aikana vaan 7,5kg, joten pääsin sen suhteen melko vähällä. :) Lähtöpaino oli 65kg, nyt oon käynyt vaa'alla ja ottanut lukemat ylös ihan vaan mielenkiinnosta.
9.3. 69,9kg
12.3. 66,6kg
15.3. 65,4kg

Ja mitään en oo tehnyt, oon varmaan enemmän syönyt suklaata ja herkkuja nyt kun raskausaikana! :D

Ristiäiset ajateltiin pitää ennen toukokuun alkua, jos saadaan isyydentunnustukset sun muut viralliset asiat hoidettua. Harkitsin ensin pitäväni juhlat kotona, mutta totesin että seurakuntatalo/vastaava on helpompi - ihan vaan jo pelkästään tiskien suhteen. Omakotitalossa kun vedenkäyttö ei oo ihan ilmaista ja sitä tiskiä todennäköisesti tulee ihan reilusti. Noissa seurakunnan tiloissa on yleensä kunnon koneet millä saa hetkessä pestyä astiat ja nekin saa yleensä sieltä käyttöön. Mutta nähtäväksi jää.

Koira oli pari päivää ihmeissään ja väsynyt, kun heräsi aina kun neitikin varmistaakseen että kaikki on hyvin. Vähän enemmän ehkä vahtii nyt kun aiemmin, muuten ei ole tulokkaasta moksiskaan.

Huh, tulipa tekstiä! Yrittäkääpä nyt selvitä tästä vuodatuksesta ensin, palailen sit taas uudestaan kun neiti antaa mulle omaa aikaa.. :D

Elm + Tytsä 12vrk.
 
Raskauskiloja jäljellä alle 6kg, siis painoon ennen raskautta. Hienosti siis! Tyytyväinen olen, mahakin on littana. Läskiä on joka puolella.

Tuttia tarjoamme aina tilanteen tullen, ei ota aina. Esim syönnin jälkeen viimeinen teko tarjota tuttia, tulee puklu helposti! Tuttia kohtaan ei sen suurempia pelkoja. Annan jos kelpaa. Ei toimi meillä hiljentäjänä.

Vuotoa ei ole ollut (siis punaista) useampaan päivään, epparihaavan avautumisen vuoksi pidän pikkusidettä ja suihkuttelen vessakäynneillä. Tikit avautu kun poika 10vrk. Lievää tulehdusta joka meni ohi itsekseen, sain kipulääkettä kipuun. (cpr 26)

Vauvan vaippatoiminta :) Tulee isoja satseja, tuntuu itkevän vatsaansa kovasti karjuen, siksi en antanut rela d-vitamiinia tänään. Rintamaidolla ollut kokonaan kunnes minulla nousi maito, alettu antamaan 5vrk iästä alkaen, muuten luovutettua äidinmaitoa. Paino ei ole pudonnut kertaakaan, vain noussut. 2500->2860 (13vrk).

Vaipat Viime yönä aloitin osakestoilun, siis kestovaippojen käytön opettelun. Harso, lisäimu, kuori, kuivaliina ja näpsy. Sanotaanko että piti kauemmin pissaa kuin kertakäyttöinen. Eikä harso ollut kertaakaan täysin märkä, ehkä. Nyt päivälläkin käyttänyt kestoja, ja pari kertistä. Kakkakohdan huuhtelen, harjaan ja saippuoin sappisaippualla, ilmavasti siihen tarkoitettuun pyykkikoriin altaan alle. Harsoille en tee mitään.

Pieni vauva, josta tulee iso paketti kestovaipan kanssa!

Isyyden tunnustaminen Uusi aihe, otan ensiviikolla selvää miten menetellä.
 
Voihan ahdistus, tuohan on kohta jo taapero! Tai ehkä ei ihan kohta vielä mut jostain syystä kova ahistus ku vauva aika vaan kiitää ohi, päivä päivältä. Nautin niin paljon tästä ajasta.

Mietin tässä et mitenköhän pian tuo alapää on siin kunnossa et voisi seksiä ruveta kokeilemaan. Enään ei kipuile vaikka koko päivän touhuaisi. Tikkejä laitetiin 6 + 2 hätätikkiä.. Nooh, jospa parin viikon sisällä ;)

Ois kova kiinnostus ruveta luovuttaa äidinmaitoa. Tuntuu hukkaan menevältä kun tällähetkellä sitä menee viemäriin kun olen yhden pakastelokeron jo täyttänyt. Pelkään vaan et onko siitä kovastikkin vaivaa. Ja sit jos/kun maitoa rupee tulemaan vielä enemmän tarviin kellukkeet etten huku siihen.

Eläimistä. Meijän kissat ei enään halua nukku meijän kaa (yleensä molemmat nukkunu mihessä kiinni lähes koko yöt) mutta nyt taitaa olla niiden makuun ihan liikaa toimintaa yöaikana makuhuoneessa. Raukathan rasittuu :D Koira on jo vähemmän rasittava, alku oli melkosta ku toinen halusi kokoajan auttaa. Nyt on lopettanut jatkuvan päivystämisen, toisinaan tulee kattomaan mitä tehään. Pahaahan se ei tarkota mutta ku tuio tervehtii ni koko vauva meinaa lähteä lentoon -.-

Nyt on ollu muutama ihan possu pvä tänään on mennyt niin keksiä ku pullaa. Miten aikuinen ihminen ei saa itteensä hallittua. Paino ei ole enään ollenkaan tippunut iikkoona, enkä ihmettele.

Nyt on 2 tosihyvää yötä takana, saa nähä saanko vielä kolmannen? Toivottavasti.
 
Meiän pikkuinen jo välillä vilauttelee ihan oikeita hymyjä, etenkin päikkäreiltä tai yöunilta noustessa.. vastailee jo muutenki hymyihin, joka päivä enemmän ja enemmän mutta silti on vielä vähän hakusessa se homma.. :D tuntuu, että minun pieni vauva ei ookkaa rnää nii pieni.. vaikka kyllähän tuollanen 5 viikon ikäinen meleko pieni vielä on :D

Ajatukset liikkuu täälläki siinä seksissä.. 2 tai 3 tikkiä mulle sillon laitettiin, en oo varma. Ja ne muuten on ja pysyy !!!!! Ainaki yhen selkeästi tunnen. Huoh!! No, ainaki se naiseus on säilyny, aattelin raskausaikana että jos iha mammaudun eikä haluja oo ku joskus jouluna ja juhannuksena :D
 
Oon ruvennu kans miettiin, että minkä ikäsenä niitä tarkotuksellisia hymyjä tulee? Tuo tyttö hymyilee tosi useesti päivässä, tahattomia hymyjä tosin, neuvolassa sanottiin että ne johtuu siitä ku mahahapot tai jotkut kutittelee mahassa. Mut mistä mä tiiän koska se hymy on sit tarkotuksellinen? :O
Ristiäiskutsuunki saatiin aivan ihana hymykuva tuosta neidistä :)

Samoin oon miettiny kans tota seksin harrastamista. Mulla vuoto loppu 5 vk synnytyksestä, pidän edelleen pikkuhousunsuojaa, koska tuntuu että tulee vähän valkovuotoo. Uskaltauduin kans yks päivä kattoon tuota alakertaa ja sitä myös siistimään, koska sheiveriä en oo näyttäny tonne hetkeen :D yhtä rumahan se on ku aina ennenki, mut mun mielestä tikit jo sulanu eikä satu tms. Lantiopohjanlihaksia reenailen myös jos se auttaa vähän palautumaan :)
Luin myös netistä muiden kokemuksia, ni jotkut on harrastanu seksiä 1-2 vk synnytyksestä, toiset taas 3-4 kk synnytyksestä. Kai se on vaan ihmisestä kiinni miten on haluja ja uskaltaa kokeilla. Varovasti kannattaa kumminkin lähtee liikkeelle.
 
Jossain lukee hymyistä, että 3-6 vk ikäsenä, jossai 4-8 jne.. meillä ainaki ne selkeet tahattomat hymyt oli sellasia "välähdyksiä", mutta nuo mitä aattelisin jo vähä tarkotuksenmukasiksi, on sellasia todellisia :D- hymyjä ja kestävät pitempään.. ja jotenki silmät on siinä hymyssä mukana :D

Mä en oo uskaltanu kahtoa tuonne alakertaan, käsikopelolla oon tunnustellu ja tikkien kohdalta on kireempi mitä ennen.. oletan, et jääki ainakin osittain sellaseksi, koska tunnen arpikudosta. Varovasti täytyy kyllä puuhastelut alottaa..
 
Meillä ollaan pari päivää vajaa 2kk vanhoja jo :) iso poika jo ja kohta lähtee varmaan ji kävelee :D

äidinmaidon luovutuksesta
Aloin luovuttamaan kun synnytyksestä oli muistaakseni 2-3vkoa. Aikamoinen vaiva kun pitää keitellä tuota pumppua joka välissä (sanottiin että joka pumppauksen jälkeen, jostain luin että kerran päivässä, joten olen keitellyt minimi 1x päivässä). Tarkat käsien ja tissien pesut ennen pumppausta ja nopea maidon jäähdytys. Ei oo mun maidot näillä menetelmillä ainaskaan palautuneet (eli ei oo bakteereja löytynyt).
Yleensä pumppaan 2kertaa päivässä ylimääräisiä, eli enemmänkin sais pumpattua luovutukseen jos vaan viittis. Mut se on sellanen härdelli aina..yleensä eka syötän vauvan, sit pumppaan, sit pesen pullot ja systeemit, samaan aikaan pitäs nukutella vauvaa, esikoinen alkaa samanaikaan kinuamaan jotain - eli tämän takia tää ylimääräinen pumppaaminen on viimeisellä sijalla tässä perheessä ;)
Korvaus ei oo suuri joten muiden pienien hyväksihän tätä tehdään <3
 
miss_piggy
Pikaiset kirjoittelut vain, että kaikki aika menee pojan kanssa. Toiset päivät paremmin kuin toiset. Kastejuhla on 29.3, tulevana perjantaina isyyden tunnustus ja 28.3 eka rokotus (suun kautta otettava). Poika täyttää tänään 5 viikkoa. Kasvaa silmissä ja kannattelee päätänsäkin jo tosi hyvin ja pitkiä aikoja.
Meillä vauva ei tutista paljon välitä, välillä saattaa sitä lupsutella suussaan mutta tosi lyhyitä aikoja.
Masuvaivoihin meillä rela-tipat, mutta kantsii kokeilla vesipohjaista vaihtoehtoa nimeltä Jekovit, jos vauvan masuvaivat ei parane. Relat on öljypohjaisia jotka saattaa ärsyttää.. Lisäksi levolac jos kakkaa ei näy, ja cuplaton. Näillä on pärjätty. Yöt vauva nukkuu hyvin, tissiä syö usein, mutta ei haittaa mua :)
Paino mulla tippui sen sairaalassaolon aikana (10 päivää) 10 kg, ja nyt painan noin 68kg, kun loppuraskaudessa paino oli 80kg.
Nyt poika heräilee päikkäreiltä, gotta go! :D
 
Täällä maidon tulo vähentynyt tosi paljon vuorokaudessa! En tiedä ollenkaan että miksi?! Eilen mietin luovuttamista ja tänään jännitän joka imetyksessä et riittääkö maito. En ole mielstäni syöny/juonu vähempää. Viime yö oli kyllä ihan hirveä ja miehellä nyt kolmas yövuoro joten koti on kokonaan mun vastuulla ja sitä olen hieman ressannu. Masentuneisuutta hiukan verran ilmassa. Mutta voiko ne vaikuttaa niin nopeasti? Noh, nyt olen koko päiän tankannut juotavaa ja vauvaa olen pitänyt hengailemassa tissillä jospa se auttaisi. Hirveästi harmittaa jos imetys nyt tyssää jostain syystä. Illal ku saan tuon nukkumaan vois ehkä vielä pumpata jos se auttais. Itku. Samanlaisia ihmisiä korvikevauvoista tulee mutta imettäminen ois mulle tosi tärkeetä.
 
margareta, ymmärrän täysin tuon stressin ja pelon maidontulon loppumisesta. Imetys on tärkeää meikäläisellekin. Olen yrittänyt juoda ja syödä ahkerasti, pumppaillut tuota kehnompaa tissiä muutaman kerran päivässä ja hitaasti, mutta varmasti siitä heruukin maitoa aina vain enemmän.

Meillä on poitsun kanssa pienonen ongelma tissillä viihtymisestä. Poitsu tykkää iltaisin käyttää tissiä tuttina ja eilen vietti rinnalla yhteensä 3,5 tuntia, pieniä taukoja siinä välissä pitäen. Tämän seurauksena sitten ykäillään maitoa kaaressa, kun on vedetty kunnon överit. Tuttia ei huoli ollenkaan (paitsi automatkoilla). :/
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Haikeaa ja vaikeaa :( Itkettää usein ja välillä myös pitkään. Eilen itkin yli kolme tuntia. On tullut todella paljon pettymyksen tunteita monen asian suhteen. Ja sitten iskee myös haikeus. Oli jopa haikeaa, kun helmikuun helmien odotuspino "päättyi". Nyt sekin on sitten ohi. Huoh.

Imetyksestä
Varmaankin parasta on juurikin pitää vauvaa paljon rinnalla, syödä ja juoda paljon. Jostain olen myös kuullut, että olut saa maidon nousemaan. Margareta, ota yksi rentouttava iltaolut?

jäikin lyhyeksi tämä. Pitää kirjoittaa yhdellä kädellä. Toinen pitää pikkumiestä.
 
Minä kans itken joka välissä. Kaikki vaikuttaa niin haikealta, surullinen olo kaiken aikaa..yritän tsempata vaikka en jaksais ees tukkaa harjata :/ välillä sit parempia päiviä.

Sama homma oli viime raskauden jälkeen joten osasin tätä olotilaa jo vähän odottaakin..mut päivä kerrallaan <3
ärsyttää vaan kun ihana vauva-aika menee ohi kun stressaa ja huolehtii omasta olotilasta.. (tärkeää tietenkin myös sekin..)
 
Haikeudesta Olin niin rikki laitoksella, ettei ole tehnyt mieli olla murheellinen kotona ollessa :) Rikki olin koska epätietoisuus vauvan voinnista ja kotiinpääsystä. Kotona ollaan huomattu että ihan tavallinen mahaansa karjuva vauvahan tämä on. Olen myös pystynyt toteuttamaan arkea samalla tavalla kuin ennen raskautta. Olemme jopa saunoneet kahdestaan joka ilta, vauva nukkuu viereisessä makkarissa, ja kuulen karjunnan lauteille. Ajoittaminen tärkeää ;)

Rahasta Tuli kalliiksi tämä syntymän ihme!!! Saanen eritellä, summat eivät ole tarkkoja.

Mies maksoi; autoilukulut, +800km autolla ajoa. Yöpymisensä hotellissa 7 yötä. Omat syömisensä henkilökunnan hintaan päivittäin (lounas) ja muut ostoksensa. Kerran kävimme kotona 2 yötä nukkumassa.

Minä maksoin; sairaalakuluni 7vrk, lapsen kulut keskolassa (7vrk+7vrk 0e) ja potilashotellin 4vrk, noin 800e! plus olimme 4 yötä "ilmaiseksi" osastolla, vierihoidossa. Lounaan ja aamupalan sain täysimetyksen ajan ilmaiseksi. Shoppailureissu ennen kotiutumista :D
 
Mun oma osasto lasku oli 133e (4pv) ja tytön lastenosasto lasku oli 104e (3pv)
Laitoin vakuutukseen meneen ton tytön laskun ni ne korvas sen. Tosin omavastuu oli 100e, joten sain 4e takas, mut ompahan tän vuoden omavastuu maksettu ni jos tulee jotain ni saa vakuutuksista sitte takas :)
 
Mä vielä odottelen sairaalassaoloajalta laskua. Poliklinikkalasku tuli kahdelta käynniltä (vajaa 60 e). Osastolla oltiin minä 9 vrk ja poitsu vauvateholla (lastenosastolla) 7 vrk.

Mulla surkeimmat olot oli osastolla ollessamme, kun ei tiennyt mistään mitään, oman lapsen sai ikään kuin "lainaan" aina satunnaisesti, imettämisestä tuli kaamea stressi ja kaikki tuntui joltain älyttömältä suorittamiselta. Tuoreelle, hormonihuuruiselle äidille ihan järkyttävä kokemus ja tilanne.
Kotiin kun pääsimme, tuli vain iso helpotus. Mies osallistuu ahkerasti vauvanhoitoon ja nauttii ihan silminnähden isyydestä. :)

Poitsun jokailtaisiin parin tunnin huutosessioihin yritetään suhtautua asenteella "kyllä maailmaan ääntä mahtuu". Vuorotellaan miehen kanssa sylissäpitoa. Toinen voi välissä käydä suihkussa/saunassa hengähtämässä tms.
Kyllä tässä silti on itseltä pari kertaa suusta päässyt maagiset sanat "En jaksa" tai "oon ihan puhki", kun jäbä on pitänyt hereillä ja itse on aivan rättiväsyneenä yrittänyt taistella unta vastaan.
Tämä vauva-aika on niin lyhyt, että yritän keskittyä siitä nauttimiseen nyt kun sitä saadaan vielä elää ja kokea. Itkut ja vähät unet kuuluu asiaan (näin mä itselleni jaksan muistuttaa). Mä myös lohdutan itseäni sillä, ettei meidän jäbällä ole kuin parin tunnin huutosessioita ja sekös on onnekasta, kun tilanne voisi olla huutoa kaikki illat ja yöt läpeensä. Meillä sentään mennään yhden yösyötön turvin. :D
 
Täällä maitoa tulee taas enemmän, ei kylläkään vieläkään saman verran ku aikasemmin, mut onneksi riittävästi.

On kyllä ollut raskasta ku miehellä ollut yövuorot, ei saa apua päivisin eikä öisin ja lisäksi huusholli hoidettavana. Iso hatunnosto yksinhuoltajille!! Eihän miehestä ole juurikaan apua ku ei ole tissejä kasvattanu mut on se helpompaa jos itellä tuntuu et menee hermo ni lykätä toiseen syliin siksi aikaa et käy ite rauhas wc:ssä ja sit taas jaksaa.

Itkua en ole juurikaan vääntänyt mutta kyllä tyhmät asiat surettaa. Onneksi mieliala pysynyt kuitenkin suht ok olin alkuraskaudessa ihan sekasin, ilmestyskirjan demoni mielialavaihtelujen kanssa.

Muita jolla huono omatunto jos ei ole 24/7 vauvan kanssa? Olin viime perjantaina 4h shoppailemassa pakosta ja tälle päivälle sovittu lenkki ystävän kanssa. Hirveän huono omatunto ku tiedän et jätän pienen useaksi tunniksi. Kyllähän järki sanoo et onhan se hyvä et saavat olla isän kaa kahdestaan, en ole aina säheltämässä mutta tuntuu pahalta. Maitoa olen jo pumpannut niille.
 
miss_piggy
Mun sairaalalasku oli 382€ kun osastolla 10 päivää. Pistin menemään lapsivakuutuksen piikkiin jos sais korvausta kun pojasta johtuen tuo pitkä sairaala-aika.
Maidon pumppaushan ei kerro sitä todellista maitomäärää jota tissistä tulee. Ite koitin kerran pumpata enkä saanu paljon mitään mutta silti pojan paino nousee, ja synnäriltä sanottiin että pumpun lukemiin ei kannata luottaa.
 
Mullekki tulee huono omatunto jos vauvan jätän vähäksi aikaa. Hyvin ne isänsä kanssa pärjäävät, mut silti. Mut oon aatellu asian niin, että parempi ottaa välillä aikalisä kuin kököttää kotona väsyneenä koko ajan. Hetki sitä omaa aikaa, vaikka asiointien lomassa, tekee hyvää. En sano, että meidän vauva ois mitenkään hankala, päinvastoin. Mutta silti se tekee hyvää aina hetki käydä pois tästä vauvamaailmasta.

Meilläki miehellä 2 yötä takana. Eka yö meni hyvin, viime yönä itkin sängynlaidalla, että mikset sinä asetu.. jotenkin yksinään on hankalampi tsempata itseään.. no onneks vauva kuitenki 2 maissa nukahti :) tää oliki eka tollanen yökukkuminen, mitä nyt sairaalassa kaikilla oli vähän kaikki hakusessa :D
 
Heippa :)
Täällä poitsu jo 1vkoa ja 1 päivän "vanha". Hui, että aika menee nopeasti.
Lauantaina tosiaan kotiuduttiin ja arki on mennyt opetellessa ja itsellä toipuessa leikkauksesta. Mies joutuu töitä tekemään ja mulla on onneksi vanhemmat ja sisko kaverina täällä, koska yksin en pärjää kun on aika rajoittunutta vielä tämä liikkuminen. En saa kannella vauvaa raskaampaa, kumarrella, kiertoliikkeitä tehdä jne. Yksin pääse aina edes sängystä ylös :D Mutta silti toipuminen on lähtenyt hyvin käyntiin...

Täällä vauva on tosi rauhallinen kaveri. Syö, nukkuu, pissaa ja kakkaa :) Imetystä on nyt ollu, mutta lisämaitoa on joutunut antamaan koska tuntuu, että rintamaitoa ei ole riittävästi ja pumppaamaankaan en ole voinut vielä alkaa ku pumppu on vielä kaupassa :D Mutta en ota ressiä tästä asiasta itselleni ollenkaan. Ensin imetän tissit ja jos ei ole tyytyväinen annan hieman korviketta. Nälissään en ala lastani pitämään vaan sen takia, että imetys on pakko. Mielestäni tärkeää on se, että vauva saa ruokaa, rakkautta ja kaikki muuten on hyvin :) Tissillehän tuo poika mieluiten nukahtaa. Tutti kelpaa välillä, mutta ei pitkiä aikoja.

Torstaina tulee neuvolantäti käymään ja saan mielenrauhan, koska vauva punnitaan :D Oon hysteerinen sen ruokinna kanssa... Mutta ekai vauvoja voi yliruokkia? :D Vai voiko?

Mitä te pidätte öisin vauvan päällä vaatteina ja mitä käytätte peittona? Entä päivisin kun ollaan sisällä niin mitä vaatteita? :D Oon ihan avuton ja kaikki googletan netistä :( Hulluksi tässä tulee vielä, koska en luota omaan osaamiseeni äitinä.

Apua anteeksi sekavaa tekstiä :LOL:
 
Mulla on äp:n peitto käytössä, alussa panin vauvan sen sisälle "pakettii" mutta nyt se on melko väljästi päällä. Päivällä on pari bodya, sukkikset ja potkarit päällä. Päikkäreillä ei nuissa vetimissä tartte pahemmin peittoa. Yöllä on haalari ja välillä oon laittanu alle bodyn, välillä en. Nuo vaatetukset on meiän vauvalle riittävät, ei oo esim. niska mitenkään hikinen. Tumppuja piän nykyään välillä käsissä, alussa oli koko ajan, kun raapi itseään ja nyrkkiä työnsi koko ajan suuhun, oli nälkänen tai ei.

Vauvaa ei voi yliruokkia, tulee pukluina se ylimääränen ulos. Näin sanoi neuvolantäti, kun itekki asiaa hätäilin :)

Millaset vaatetukset muilla ulkoillessa ? Nuo ilmat nyt heittelee ja eilen oli lenkiltä tullessa aivan hikinen.. joten taian olla vähän hukassa nyt on ulos pukemisen suhteen :D
 
Heippa kaikki ihanaset äidit!

Tänään käytiin neuvolassa koko 3-henkisen perheen voimin. Upeat 2km matkaa neuvolaan. 18vrk iässä painoa huikeat 2960g! Hienosti kasvaa pelkällä tissimaidolla. (Elänyt siis alun keskolassa luovutetulla, ja sitten mun omalla maidolla. Pumppasin paljon keskolassa, hukuin maitoon. Sain 3,5kg maitoa kotiin vietäväksi...)

Vauva-arki Hyväksi koettu juttu on, syödä itse samalla kuin vauvakin, eli imetystyyny syliin, kun oma ruoka on pöydässä, vauva tissille ja keittiöliina vauvan suojaksi ettei ruokaa tipu päälle. Turha väittää ettei ehdi syömään vauva aikana!
 

Yhteistyössä