Helmikuun Helmet 2014 *Syyskuussa*

miss_piggy
Sori hiljaiselo mutta ei nyt oo paljon kirjoteltavaa :) Normaali oireeton olo ja mahan kasvamista odottelen edelleen jännityksellä. Kovin tuntuu olevan hidas projekti..

17+4
 
miss_piggy mä lyön vaikka vetoa että kerkeet ihan täysin kyllästyä siihen mahaan koska kyllä se sieltä vielä tulee.. :D mä oon ainakin loppuajasta ihan valmis ja kypsä siihen ahdistukseen ja valas-olotilaan, ainakin viimeks olin ja alan nyt jo ahdistua pelkästä ajatuksesta :D

Tänään 17+6,
19.9 ultra
Kaikki menee ihan ok..vaatteet on vaihtunut verkkareihin, turvottaa, mikään ei maistu..tulevalle oon ostanut tasan kantokopan joka menee nykyisiin rattaisiin (niin kauan ku esikoista ja vauvelia pitää samaan aikaan lykkiä rattaissa) , parit bodyt oon saanut tutuilta ;) kyllähän nuo loput kerkee sit jossakin välissä hankkia..toppahaalari pakko ostaa kun äippäpakkauksen on niin isoja (eikä niin kivojakaan..)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Minä löysin just tänään toppahaalarin kirppikseltä, ei maksanu ku 7€. Sellanen beigen värinen joten menee tytölle ja pojalle kun ei tiedä kumpi on tulossa :D Koko tais olla 59. Oon just kuullut kanssa että ne äippäpakkauksen haalarit on ihan liian reiluja vastasyntyneelle. Mukaan tarttui myös pari kietaisubodya.
 
Huii, enää 16pv rakenneultraan!! :D Huomasin muuten emlu, että meillä on sama laskettu aika sekä ultrakin samana päivänä vielä :)
Täällä on vietetty hiljaiseloa kipeilyn vuoksi.. Eilen aamulla herätessä tosi kipeä olo ja ootin vaan että päikkäriaika saapuis.. No, tulihan se mutta arvatkaa vaan sainko enää nukuttua..
Yhtään mitään en oo pienelle vielä hankkinut, mutta tänään tein huuto.netistä hyvän löydön: ostin sellaisen raskausajan "vyön" (carriwellin expander belt), uudenveroisena vielä ja makso vaan 5e! :) Hyvä löytö sillä kaikki odotusajan housut on mulle auttamatta liian isoja.. Siis ne pienemmätkin koot :/
Vielä se; tänään tunsin ekoja kertoja pikkuisen liikkeet vatsan päältä! Pidin kättä vatsalla kun tuli potkuja, ja vitsi ne tuntuu hyvin :')

Mimmau 17+6, huomenna taas poksuu!
 
Kehtaako tänne enää kirjotella ku viime kerrasta on...kauan.

No, mutta olen back in business eli olin lamaannuttavan väsymyksen kourissa ja kun väsymys alkoi hiipua tuli tilalle kuvotus. Siinähän se kesäloma sitten menikin. Jota kuinkin kun 12 vkoa tuli täyteen, olo alkoi helpottaa, nyt onkin jo 16+0. Nyt onkin aherruksen aika, kaapit on siivottu ja nurkat puunattu ;)

Hankintoja en oo ees miettinyt. Edelleen tämä olotila on jotenkin outo, toki vatsani suuri koko sekä kaikki koetut olot paljastaa kaikille kaiken, mutta siltikin itestä tuntuu että "raskaana...kuka...minäkö..??". Ja kun liikkeitäkään en oo viel tuntenut joka vähän konkretisois tätä hommaa.

Terkuin Rumba
 
Siihen isoon mahaan ehtii tosiaan kyllästyä loppuajasta, muistan kun viimeksi uhosin että tätä mahaa ei kyllä tule ikävä kun tästä päästään (mutta eihän siinä kauaa mennyt kun alkoi jo haaveilla uudesta raskaudesta :) )
Ja täällä myös ollut akne jo ennen plussaa ja vieläkään ei näytä kaikkoavan. Ihan kuin teini-iässä kun koko naama täynnä pientä näppylää. Tää on kyllä semmonen oire mikä oikeesti inhottaa, enkä tiiä onko siihen mitään apua. Jos jollain on jotain vinkkejä niin otetaan vastaan! Pesen vain Aqualan L:llä aamuin illoin ja levitän sitä vielä huuhtelun jälkeen kosteuttamaan ihoa, välillä laitan pahimpiin paiseisiin teepuuöljyä kuivattamaan finnin.
 
Sokerirasitus takana, olipa kuvottavaa hommaa... Huomenna sitten tuloksia kuulen.

Täällä vointi tosi hyvä, odotan kauhulla kaikkia raskausvaivoja, unohdan olevani raskaana. Kävin tänäänkin kirpparilla, muutamalla eurolla sai tosikivoja ihan ekoja pukuja, niitä kokoja kun ei millään raaskis kaupasta ostaa kun kuitenkin menee pieneksi heti. Mutta kiva laittaa jotain alkuun mihin vauva ei huku.

rumpali 17 +1
 
Hei vaan. Täällä 16+3 ja ihan kuin olo viimeinkin alkaisi hiukan paranemaan. Edelleen oksettaa, mutta ehkä hiukan vähemmän :). Nyt vaan on oireisiin tullut lisäksi tukkoinen nenä. Ei kivaa. Ja se voi kuulema kestää synnytykseen asti. Kylläpä tämä raskaus on ollut vaivainen.

valkovuodosta onko kenelläkään ollut semmoista limamaista ja venyvää? Täällä on ollut muutamana päivänä. Mietin vaan että onkohan normaalia. Mitään hajuja tai kipuja ei ole. Ja hiivakin on tutkittu.

Täällä alkaa olemaan kovin pohjoismaista. Yksi odottajan Tanskasta ja minä Norjasta ja tietenkin kaikki Suomessa odottavat. Löytyykö täältä vielä Ruotsin vahvistustakin.

Onkohan minulla ekana RU kun on jo 16.9?
 
  • Tykkää
Reactions: Jutland
Eipäs ole täällä tullut taas kirjoiteltua vähään aikaan.
Mutta kaikki hyvin, eilen kuului etsinnän jälkeen lääkärissä sydänäänet. Ellotus helpottanut huomattavasti, väsymys ei ihan niin pahaa, mutta kasvu- ja liitoskivut on tosi kovat. :x Tuntuu ajatuksena hienolta, ettei oo menkkoja pitkään aikaan, mut silti samat kivut joka päivä. :D Ja tietty raivohulluudesta kauheeseen itkuun purskahtelen edelleen.

Täälläkin ootan kovasti massun kasvua ja ensiliikkeitä! Maha on kasvanu vaan silleen, ettei housut mee kiinni, mutta ei sitä kyllä vielä raskausmahaksi tunnista. Liikkeitä oon kuullostellut ja ehkä tuntenut jotain, mutten ole varma. :)

Hankinnoista.. Oon aatellu odottaa vaan niin pitkään kuin maltan, pinnasängyn ja joitain vaatteita saan ystäviltä. Joulun jälkeen olis varmaan hyvät alennukset kaikesta. ;) Yhdet mammahousut ostin eilen ja netistä tilaillut jotain pientä.

Purnukka.& Sisu
16+1 <3
 
Onko kenelläkään kokemusta Aventin (Philips) mikrosterilointilaitteista? Eilen sellaista pyörittelin hyppysissä Prisman reissulla, mutta jätin vielä ostamatta. Onkohan kätevä apu vai meneekö siihen sijoitetut rahat harakoille? Jotenkin vaan houkuttaa ajatus isomman pullomäärän kertapuhdistuksesta parissa minuutissa eikä tarvitsisi jatkuvasti olla vettä keittämässä...

Pari tuttipulloa ostettiin ja seuraavalla Prisman ostosreissulla nappaan kärryyn Aventin manuaalisen rintapumpun. Pakko ryhtyä hissuksiin tekemään hankintoja, ettei sitten päivää tai kahta ennen LA:aa tarvitse paniikissa ryhtyä kerralla kaikkiea haalimaan.

Neuvolantäti soitti eilen ja siirsi seuraavaa neuvola-aikaa niinkin paljon kuin reilu 3 tuntia aiemmaksi. Pakko on sitten jo ottaa puheeksi tuo yhä paheneva issiasvaiva. Tänään on töissä ollut melkoista tuskaa vaappua eteenpäin, kun tuntuu ettei oikeaa jalkaa kestä liikuttaa oikein mihinkään. Sinnikkäästi kuitenkin yritän töissä kyetä olemaan niin pitkälle kuin suinkin mahdollista. Tylsistyisin ja turhautuisin kuoliaaksi kotona notkumisesta.

Aamulla vaa'alla käydessä meinasin pökertyä järkytyksestä kun paino näytti yhtäkkiä jo vähän yli 2 kiloa enemmän kuin lähtöpaino oli. Toivottavasti ei nyt yhtäkkiä ala kovin reippaasti painoa kertymään - toisaalta onko tuo 2 kiloa lähtöpainoon lisää niin järkyttävän paljon kuitenkaan? Johan tässä puoliväli lähestyy kovaa vauhtia ja painon kaiketi kuuluukin alkaa nousta. Jotenkin vaan tuli tuo vaa'an näyttämä lukema pienenä järkytyksenä mukamas! :D

Pullahtava Hortensia & Dude 16+5
 
miss_piggy
Mulla on valkovuodon kanssa ollut ongelmia jo pidemmän aikaa, jos ei oo pikkuhousunsuojaa menossa mukana, niin heti on housut tahmassa :whistle: Tosi epämukavaa, mutta kuuluu kaiketi asiaan :D

).( Mun pitäis tunnin päästä "treffata" yksi samassa kaupungissa asuva odottaja jonka löysin täältä 2plussan kautta :) Ihanaa jos sais edes yhden live-kaverin joka on samassa tilanteessa.
 
  • Tykkää
Reactions: katrinainen
katrinainen, täältä on tulossa Ruotsin vahvistus, joko heti äitiysloman alettua tai viimeistään lapsen syntymän jälkeen! Muutan silloin nyytin kanssa ruotsalaisen poikaystäväni luo. Alunperin ajatus oli, että synnyttäisin Suomessa, mutta vastikään meille selvisi, että lapsi saa Ruotsin kansalaisuuden vain, jos syntyy Ruotsissa (koska emme ole naimisissa), ja meille kaksoiskansalaisuus ja kaksi kieltä jne. on alusta asti ollut tärkeä juttu. Myöhemmin Ruotsin kansalaisuuden saadakseen on asuttava vähintään 5 vuotta Ruotsissa, joten se olisi vain helpoin saada heti syntymähetkellä.

Eli kohta pitäisi päättää, lähdenkö Ruotsiin synnyttämään vai kiirehdimmekö tässä vielä naimisiin... Huhuh, isoja juttuja. On muuten täysin yllättänyt, kuinka vaikeita sosiaaliturva- yms. kuviot ovat jo Suomen ja Ruotsin välillä! Me kun luultiin, että jos jossain, niin näiden maiden välille homma sujuisi aika helposti. Välillä iskee kauhee stressi ihan vaan näiden kuvioiden miettimisestä... Vauva rukka.

Pieniä hipasuja ja nykimistä (ehkä??) tuntuu iltaisin vatsan sisäpuolelta :) Ja maha kasvanut jo paljon isommaksi, ainakin itsestä siltä tuntuu..

smulan 18+2
 
Hyvin on pohjoismaat edustettuna... :)

).( Täällä odotellaan ensimmäisiä liikkeitä, pari kertaa tuntunu jotain epämääräistä, ihan kun saippuakupla puhkeais... Mut mitään isompia ei oo viel tuntunu, ja jotenkin tieto siitä, että kohtu takana (neuvolan täti koitti viimeks väittää et ois jo navan korkeudella... o_O) ja istukka edessä, on aiheuttanu sen etten oo oikeastaan edes ajatellu koko liikehdintää, np- ultrassakin nauroin kätilölle et jos sitte jo sinne ru:aan mennessä olis jotain tuntunu (ru 30.9.)... Veikkaan, ettei se jää epäselväksi sitten kun ne alkaa tuntumaan.

Viimeks neuvolassa oli mulle painoa ekaan punnitukseen verrattuna tullu 144g/vk, eli vielä ei ainakaan tarvi huolestua :D , hemppa oli tullu kolisten alas, edellisellä kerralla 149, nyt 131, mut viel ei tarvi alkaa rautanauloja syömään, ja sit taisin tehdä henk. koht. ennätyksen verenpaineen kanssa kun oli 93/75... Hiukan alhaalla huitelee... mut eipä juurikaan onneks oo huimannu, tai ainakin todella harvoin... :)

Tänään ollu koko päivän sellanen olo et ihan kun olis liian pienet housut jalassa vaikka ei ole, vähän vissiin meinaa tota vatsanahkaa alkaa kiristämään. Jos nyt muistais rasvailla, niin ei tuntuis niin ilkeälle...

Olotila noin muuten on aikas normaali, ainut että ruoka löytää kyl tiensä sisään, mut se ei oikein meinaa osata ulos... Ja saan ihan surutta syödä pussillisen luumuja ilman sen suurempia vaikutuksia.. ehkä tää tästä, viimeistään helmikuussa... :D
 
  • Tykkää
Reactions: katrinainen
Täällä yksi tumpelo: katsoin eilen että ompahan hiljainen ketju. Noh, äsken tajusin että klikkaa sitä seuraavaa sivua. Raskausaivot?:D

Papustin, mulla iski akne myös ja jatkuu vaihtelevasti. Sain neuvon olla koskematta kasvoihin (yllättävän vaikeeta muuten), puhdistaa aamuin ja illoin ja neutraalein tuottein.Hankin apteekin tuotteita. En ole käyny lääkärissä asian takia, ehkä kannattaa ettei arvet jää forever.

Vai muitaki Pohjoismaisia eukkoja. ;) Aika hauskaa aina vertailla kulttuurieroja mitä tulee neuvola jne perinteisiin.

Onko täällä muuten jengiä jotka olis halukkaita avaamaan toisen Fb ryhmän? Kun tuo yksi on jo täynnä, niin miksei sitten toinen ryhmä haluaville?

Hei muuten Smulan, oletko ihan varma että kansalaisuus-asia menee noin? Pohjoismaiden välillä vallitsee erityinen pohjoismainen sopimus, jonka mukaan sinun ja lapsesi pitäisi olla oikeutettuja Ruotsin kansalaisuuteen heti kun muutatte maahan virallisesti. Meidän esikoisen synnyttyä asuin virallisesti suomessa, mutta saimme tanskan kansalaisuuden tekemällä digitaalisen maadtamuuttoilmoituksen kelan sivuilla ja allekirjoittamalla yhden paperin Tanskassa. Voisin vaihtaa kansalaisuutemme suomalaisiksi yhtä helposti. ( minä olen suomalainen tosin, sillä tanska ei hyväksy kaksoiskansalaisuutta ja on muutenkin tiukka maahanmuuttopolitiikassa).
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa kysellä eri instansseilta. Meillekin annettiin aivan vääriä neuvoja, koska monet viranomaiset ei ollu tietoisia Pohjoismaisesta sopimuksen nykytilasta. Meitä mm.yksi työntekijä neuvoi menemään naimisiin, mutta myöhemmin selvisi ettei sillä olis ollu mitään väliä.. ;)

Tsemppiä selvittelyihin, kandee selvittää kunnolla!
 
  • Tykkää
Reactions: smulan
Täällä toinen, joka on mahdollisesti muuttamassa Ruotsiin miesystävän kanssa asustelemaan, mutta vasta lapsen syntymän (la 10.2.) jälkeen. Luin tuon Nordenin sivun Ruotsin-jutuista läpi ja siellä kyllä annetaan ymmärtää asiat juuri niin kuin smulan kuvaili. Ehkä Tanskan ja Suomen väliset käytännöt ovat erilaiset kuin Ruotsin ja Suomen väliset? Siis mitä tulee tuohon kansalaisuusasiaan nyt ainakin. Meille tärkein kysymys on, saammeko Suomen kansalaisina sitten samat palvelut Ruotsissa, ja mitenköhän käy lapsilisien, elatustukien (mulla viisivuotias lapsi ennestään), kotihoidon tuen ym. Tässäpähän tätä selvitettävää riittää vielä, vähän hermostuttaa tosiaan ja ajattelin yrittää selvittää asiat mahdollisimman pian.

Niin ja siis oon toistaiseksi ollut hiljainen taustailija, ja sellaiseksi varmaan siirryn taas, mut heipat kaikille!
 
Hmm, juurikin Pohjoismaiseen soppariin kuuluu taata muille Pohjoismaisille sanat sosiaaliturva-palvelut kuin omille kansalaisille. Aika hurjaa jos ruotsissa se on hankalampaa kuin tanskassa, koska tanskassa on paljon eriäviä sääntöjä vrt.muut pohjismaat. Kannattaa soittaa ja varata aika kunnalle siellä ruotsissa. Terv. Kantapään kautta oppinut. ..

Muutoin, näihin odotusasioihin: eilen oli semmonen kuvotus-väsymys-huomaus päivä ettei paljon tullu tuota muuta elämän aktiviteettia harrastettua. Tänään kun heräsi niin ku ois ryypänny eilen pullon viskiä tms. :D No lapsi piti viedä hoitoon jne. Nyt "tasoittelen" jugurtilla. Että örks-terkut vaan kaikille! ;)
 
  • Tykkää
Reactions: katrinainen
Moikka Katrinainen

Mä kirjoitinkin aiemmin, että olen Nepalissa. Mutta toivon mukaan en ala täällä etuajassa synnyttää :O Neuvolalääkärin mukaan vauva voi syntyä viikolla 24 jo, ja Suomessa saadaan hoidettua, täällä tuskinpa vaan. Viikolla 28 takaisin Suomeen. Parin viikon päästä menen täällä ultraan, täällä ei varata aikoja vaan mennään vaan sairaalaan. Hinta on kuulemma n. 3-5 euroa, hiukan eri kuin Suomessa.

Valkovuodosta: oon kans miettinyt omaani, että onkohan ihan normaalia. Vähän keltaista. Mutta sitten olen myös ajatellut, että jos siihen on sekoittunut hikeä, kohtuullisen trooppiset kelit täällä monsuunikausi ja n. 30 astetta lämmintä.

Tsemppiä kaikille, olipa maha kasvanut tai ei! :)
 
  • Tykkää
Reactions: katrinainen
smulan ja ainovalen kyllä pohjoismaisen sopimuksen mukaan kaikki sosiaalietuudet kuuluu teille Ruotsissakin. Minä en ole Norjan kansalainen ja saan samat etuudet kuin norjalaiset. Olen asunut täällä jo 7 vuotta. Lapsilla on kaksoiskansalaisuus, minun pitäisi valita jompi kumpi. Ja olen pysynyt suomalaisena kun etuuksiin ei kansalaisuus vaikuta. Tanskassa ilmeisesti sama systeemi?

Merineitsi: hurjalta kuulostaa. Toivottavasti pääset Suomeen synnyttämään. Kiva että olet mukana kansainvälisessä tiimissä.
 
Katrinainen, tanskassa sama systeemi kuin siellä. Ongelma on vain ettei monet viranomaset tiedä mistään mitään. Pitää ihte pitää pää kovana ja vaatia oikeuksiaan. Tunnen täällä suomalaisia, jotka asuu täällä, mutteivat koskaan aio vaihtas kansalaisuutta. Suomalaisuus on tärkiää. :)

Merineitsi: tosi mielenkiintoista! Siis että oot niin erilaisessa kulttuurissa. Intiassa tullu reissattua, Nepal yksi haave. ;) Hyvin tunnut pärjäävän. Kyl sielläki lapsia syntyy iha terveinä, toki riskejä enemmän?

Ps. Anteeksi kirjoitusvirheet, kännykällä tää on niin tätä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä