**Helmikuun Helmet 2008**

hyvää huomenta! normaalisti viikolla on niin aikainen rytmi, etten edes viikonloppuisin osaa nukkua vaan tänäänkin ennen seiskaa jo ylös...
Mirtsu-81 kyseli vuodoista, jotka varmaankin ovat ihan vaarattomia. itselläni oli kokonaiset 4 päivää ennen testin tekemistä todella niukkaa vuotoa ja eilisen kovan juoksulenkin jälkeen taas tuli hieman (ei housuihin asti). lääkärikaverini, joka erikoistuu naistentauteihin sanoi, että vaarattomia vuotoja on monella raskauden alussa.
Cruella DeVille kysyi vitamiineista. Itse käytän multitabsin raskaus monivitamiineja, kalkkia, möllerin vitaminoimatonta kalaöljyä ja helokkiöljyä. pitää vielä kysäistä joltakulta ammattilaiselta ovatko nuo öljyt ihan ok, mutta ainakin mulla on vastustuskyky on parantunut huomattavasti öljyjen myötä eli en ole edes flunssaa sairastanut kokonaiseen vuoteen .
itse mietin vähän, että pitäisikö treeniä keventää nyt raskauden myötä.. muistaako kukaan niitä sykerajoja? salilla varmaan pystyy käymään loppuun asti, mutta juoksu varmaan vaihtuu jossakin vaiheessa vähemmän hyppiviin lajeihin (jooga ja pilates?). onko kukaan tehnyt vielä treeniohjelmaan muutoksia?
noniin, eiköhän tässä ollut jo tarpeeksi höpinää tälle aamulle. pahoinvointia tässä pelonsekaisin tuntein odotellaan alkavaksi, tällä hetkellä oireet ovat vielä ihan "mukavia" nippailuja ja tuntemuksia :). aurinkoista päivää kaikille!

shiva:sykeraja on 140 eli sen yli ei saa mennä. pitänee ottaa sykemittari pyörälenkeille mukaan ku siellä nopeesti nousee sykkeet korkeelle. salilla ois kiva käydä mut mä en ikinä pääse :/ mut jos täs nyt kerkeis ni meinaan kyllä kysyä et tarviiko treeniohjelmaa muuttaa. luulisin ettei ku mul ei mitään rankkaa oo, keventäis vaa painoja.

pitää vissiin apoteekista hakea noita vitskuja varsinki jos pahoinvoinnit alkaa ni sais sitte tarvittavat vitamiinit ainaki. viimeks oli ainaki niin paljo ällötyksiä et vähissä oli mitä pysty syömään... mut ehkäpä tässä raskaudessa ei tuu niin pahat, toivossa on hyvä elää :whistle:

Onnea kaikille helmikuun odottajille,itse en tänne kuulu mutta tässä selaillessani huomasin nuo treenijutut jotka kovasti itseänikin on kiinnostanut. Olen kilpaurheilija ja lajina "puntin kolistelut", ammattina personal trainer.
Näin alkuraskaudessa saa siis treenailla ihan normaalisti. Salilla ei tarvi painoja vielä vähentää mutta semmoset liikkeet missä kohtu joutuu puristuksiin niin kannattaa jättää (mm.maastaveto,prässi,kyykky). Itse kyllä kyykkäilen edelleen välillä koska ei oo tuntunu pahalta. Siispä kroppaa kuunnellen,jos tuntuu tukalalta niin ei tee.
Toivottavasti oli jotain apua=)

Liikunnallista ja onnellista odotusta teille kaikille!

Cruela DeVille : Todella ihana idea tuo raskauspäiväkirja :heart: Mie olen vähän huono kirjottamaan päiväkirjoja, täytän mieluummin valmista kirjaa :ashamed: Meillä on se Lapselliset- vauvakirja missä on raskaudelle oma osio, siihen olen riipustellut testin tekemisestä ja siihen liittyvistä tunnelmista :) Ihana tickeri siulla :heart:

Vitamiineja mie olen ottanut koko sen ajan jo kun yritettiin raskautua. Käytän MultiTabs Raskaus- monivitamiinia (entinen MultiTabs 2+), jossa on kaikki raskaanaolevan tarvitsemat vitamiinit oikeissa suhteissa ;)

shiva : Ihanaa kun sie jaksat urheilla ja pitää itestäs huolta. Mie olen tällänen iloinen pullukka, joka valehtelee itselleen, että "kyllä mie sitten, kun se vauva syntyy, lähden sen kanssa kävelylle rattaita työnnellen" :ashamed: Ainut urheilu mitä oon ikinä harrastanu, on ratsastus =) No, se onkin sitten sieltä raskaimmasta päästä, mutta niin ihanaa :heart: Nyt ei uskalla kun köpöttelyvauhtia vaan mennä maastossa.

mimoniandra ja Takku 4+6

Mirtsu noilla vaiheilla se pieni vuoto voi liittyä vielä vaikka kiinnittymiseenkin. Eli yritä vaan olla murehtimatta, jos ei mitään kipuja ole kuitenkaan mukanaan tuonut. =)

Onpa täällä urheilullista porukkaa. =) Mä olen noissa asioissa valitettavan laiska. Ja se kyllä näkyykin toisinaan kropan mallissa... :whistle:

Ihan hillitön väsy on iskenyt, lyö tyhjää kun yrittää jotain järkevää kirjoittaa... ehkäpä tämä tästä vielä helpottaa, alkuraskauden vaivoja tämä oli esikoisenkin kohdalla. =)

Hissukka rv4+5

Täällä mennään JO rv 5+0 :D :heart: Ei oliskaan enää KUIN 35 viikkoa :LOL:

Meinattiin tossa miehen kanssa, et ei kerrota kellekään tästä tulevasta....saa kaikki ite huomata ja kysyä, jos kehtaa lihomisesta mitään kysyä ;) :whistle:
JOS siis vaan ite maltetaan pysyä vaiti :whistle:
Nettiystävilleni olen tästä kyllä ertonut (nähnyt joskus heitä myös livenä), mutta suklaisille tms ei mitään oo puhuttu, eikä puhuta :x :LOL:

Tänään en oo ollu yhtään niin väsyny, tuli meinaan nukuttua 13h yöunet :LOL: Et kyllä jakso ;) Mut aika saamaton kyl silti oon ollu. Ei niinku huvittas ryhtyy mihinkään...toisin kuin ennen mulla aina monta rautaa tulessa :/
Turvotus on hirveetä!!!!! Maha on samanlainen varpilla, kuin esikosta rv 20 paikkeilla!!! Huhhuh!! No onneks sentä pystyy vielä vetää sen sisään :whistle: :whistle:

Ens viikko vielä töitä ja sit alkas loma :D :D Jos heti eka lomaviikolla sit sinne neuvolaanki soittelis... =)

Gatsu ja Cruella DeVille kiitoksia vaan vinkeistä. pitänee varmaan muokkailla vähän omaakin harjoitusohjelmaa noiden liikkeiden osalta; kyykky ja maastaveto kun ovat mun lempilapsia ;). ja varmasti ihan virkistävääkin vaihtelua, jos vaikka vihdoin testais jotain ryhmäliikuntajuttuja. fiiliksen mukaan edetään :).
mimoniandra: mulla on entinen kilpaurheilutausta, joten siitä kai toi liikkuminen on jääny veriin. äitipuoli juoksi vielä muutaman maratoonin odottaessaan esikoistaan pari vuotta sitten.. ihan niin extremeen mä en lähtis, mutta tällä hetkellä tuntuu ihan kivalta jatkaa vielä hikitreenejä sopivassa määrin. ilolla kyllä jossain vaiheessa kevennän kun siltä tuntuu. sinuna en kyllä yhtään huolehtis, ehdit kyllä varmasti vaunutella sitten vauvan kanssa, ja muutenkin ainakin mun lähipiirissä tuoreilla äideillä on kaikki raskauskilot hävinneet tosi nopeesti imettämällä ja kävelylenkeillä :). itse odotan tässä vaiheessa tosi innolla vatsan kasvua..
väsymystä on ollut täälläkin kovasti ilmassa. katsottiin just kummisetä 1 ja nukahdin jo puolentoista tunnin jälkeen :D. tosin osasyynä voi olla rannalla löhöily, mikä veti ihan löysäksi.. tänään oli ainakin meillä kesän eka biitsi-päivä.
reipasta ja aurinkoista viikkoa kaikille helmimammoille! toivottavasti ainakin muutamat sais neuvola-ajat varattua (itse en taida vielä ensi viikolla.. käyn ensin tapaamassa tätä raskautta edistänyttä gyneä kun nää tiputteluvuodot ei näytä loppuvan :/)

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Cruella, kai se on vaan kun on jo keran venähtäny (mulla 3), niin turvotuskin antaa enempi periks :whistle: Tai jotain :kieh:
Mulla ainakin joka kerralla isompi ja isompi masu heti alusta ollu |O :kieh:
apua :eek: minkälainen jättipötsi mulle sit oikee tulee ku ekastaki olin ku viis rantapalloo nielly... B)

Kiva juttu, että täällä muutkin pohtii noita liikuntajuttuja. Itse olen urheillut käytännössä aina ja kovasti mietin juoksemisen jatkamista. Vielä tuntuu onneksi hyvältä, mutta kun kesän kilpailukautta suunnittelee niin olisi kiva tietää mihin saakka voi pitkiä matkoja juosta huoletta.
Sykerajana 140 on varmaankin henkilökohtainen, itse en sillä sykkeellä pysty kuin varovasti hölkkäilemään ja normaali peruskuntolenkin sykkeet on siellä 150-160 välillä, kisasykkeet 160-180.
Mitenköhän kauan sitä uskaltaa revittää puolentunnin yli meneviä juoksumatkoja "täysillä"? Pitääkö heti jo alkaa hellittämään vai vasta sitten kun masu kasvaa?

Oma masu tuntuu kanssa turvonneelta, mutta ei vielä - onneksi - mitään näkyvää. Toiveissa olisi selvitä vielä ainakin kuukauden verran eteenpäin niin, ettei kukaan huomaisi mitään. Sitten olisi jo turvallisemmalla mielellä tämän jatkumisen kanssa ja uskaltaisi kertoa ainakin vanhemmille ja läheisimmille ystäville. Muut saavat huomata sitten kun huomaavat :)

Ihanaa, että voi tätä kautta purkaa tuntojaan ja nauttia muiden masunkasvattajien seurasta jo tässä vaiheessa, kun ei viitsi tutuille asiasta kertoa, jos vaikka sattuu vielä jotakin..

Onko muilla ollut elohiiriä liikenteessä? Mulla on silmässä elohiiri tosi harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa ja nyt viimeisen viikon aikana joka päivä aina välillä...

Heips
Minä varovaisesti voisin kanssa liittyä seuraanne. Tuossa alkuillasta tein rfsu:n testillä haaleen plussan...tai no kolme :ashamed: . En meinannu uskoo, ni pakko oli seuraavastaki pissasta tehä ja sit oon koko illan rampannu sitä tikkua kattoo. Noista testeistä oon vaa kuullu paljo noottia ja itekkin saanu aikasemmissa kierroissa niihin lukuisia viivanpaikkoja, mutta en koskaa yhtä paksua punertavaa viivaa =) . Kai sitä sit ollaan raskaana (ei usko, ei usko, iha seko olo jne).
Eli yk3 tärppäs ja kolmas ois mulle ja tolle isännälle eka. Ollaa uusperhe, mulla 07/03 ja 02/05 syntyneet tytöt..Menee tän laskettuaika ton tokan kaa aika samoihin, tää ois menkkojen mukaa 8.2 ja oviksen mukaan 6.2 (ovis ajankohdasta en iha satavarma), mutta tohon alkukuuhun kuiteskin. Tytöt on molemmat syntyneet etuajassa, käynnistetty kauheiden liitoskipujen takia..muutenki noi supisteli rv20 asti ka molemmista jouduin saikulle rv34..et toivottavasti pääsis nyt helpommalla noiden suhteen.
OIreita ei juuri ole, siks tuli kyllä aika yllärinä..No on noi tissit painavat ja arat ollu oviksesta asti, mut normi kierros kans. Huimannu mua sillon tällön ja väsyneempi heti oviksen jälkeen. Sit kp20 tuli kirkasta limaa isot läjät, että oisko sit ollu kiinnittymisjuttuja ne..Mietin eka, et mite voi toiseen kertaan tulla ovis, ku vasemmalta vihlo kans samaan tapaan. Mut se vihlominen tuolla vasemmalla alamahassa on jatkunu ja välillä se säteilee alapäähän ikävästi. Juu, ja mulla on maha sekasi ollu useempana aamuna, mut eilinen ja tää päivä ollu pahimmat, oon juossu vessassa useempaa otteeseen. Tytöistä oli kans kankkunen ja maha sekasi, mut en yrjönny kertaakaan.

Mut nyt lopetan, kauheesti ois asiaa..Toivon vaan, että se plussa nyt on plussa(ei meinaa uskoa) ja pieni pysyy kyydissä!!

"nelli" rv4+3 :heart:

*muoks*
Laitampa viel noi tiedot selkeemmin, ni voitte lisätä listaan, ku joudatte =) . Eli: kolams lapsi mulle, eka miehelle, la n. 8.2 ja synnytyssairaala KYS (kiva, mun äiti synnärillä töissä :D ..tarttee varmaa kertoo sille ku sen aika tulee, että puijolla tavataan helmikuun alussa, hehe)

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Tervetuloa Äippä70 =) Lisäsin sut tuonne etusivun listalle. Ajatuksena on että lisäisin sinne kaikki uudet tuttavuudet, niin lista pysyisi aina ekalla sivulla ketjun kasvaessa ja on helppo sieltä käydä katsomassa kunkin LA:t ja muut. =)
Kiitos sulle hirveesti kun siirsit minut listaan eli ostin apteekin
raskaustestin 28.5.ja plussasin 29.5.ensimmäinen neuvola 21.6.millaisesta
asiasta täällä keskustellaan.mulla on ennestään yksi autismia ja epiölepsiaa
sairastava poika 14v. 92 vuosmallia.
aurinkoista päivää kaikille ! :hug:

äippä70: täällä saa puhua mistä haluaa mut lähinnä kai me höpistään omasta olosta ja raskauden kulusta. tää on tosi hieno juttu et on tällänen keskustelupalsta mistä saa vertaistukea toisilta samassa tilanteessa olevilta =)

mä tein taas testin tänä aamuna kun oli vielä jälellä :whistle: :ashamed: heti tuli viiva mut eikös sen pitäs olla jo aika tumma, liki niinku kontrolliviivaki? oli se tummempi ku la testatussa mut silti paljo haaleempi ku kontrolli. edellisisten menkkojen alkamisesta on huomenna kk.
tänää pitää käydä apoteekissa hakemassa jotain lisävitskuja, eiköhän ne siellä osaa opastaa et mitä vielä tarvii ton möllerin lisäks. ja sit käyn ostamassa jonku vihkosen tms mihin voin ruveta pitää sitä raskauspäiväkirjaa =) helteistä päivää kaikille :wave:

NelHM lisäsin sut listalle, tervetuloa mukaan ja onnea =)

Cruella mä testasin varmistelutestin kp30 eli rv4+2, ja sain myös selvän plussan mutta kuitenkin haaleamman kuin kontrolliviivan. Mutta tärkeintä on että on tummentunut ylipäätään. =) Se on tosi yksilökohtaista, kuinka nopeasti se hcg-hormonitaso nousee raskauden alussa, joten joillakin voi noilla päivillä tulla jo tumma viiva ja joillakin haamu tai ei mitään. =)

Vitamiineja olen minäkin täällä miettinyt, esikoisen kohdalla söin alkuun Mulitabs 2+ vitamiineja mitä olisi vielä jäljelläkin, mutta mulle sanottiin viimeksi (siis esikoista odottaessa) neuvolassa että ei pitäisi ekan kolmanneksen aikana suotta syödä mitään lisävitamiineja. Jätin sitten sen jälkeen syömättä :/ Onko kukaan kuullut vastaavia kommentteja? Muistaakseni perusteli niin, että niitten vitamiinien vaikutuksia kun ei kuitenkaan voi ikinä tietää, että jos saakin jotain liikaa... :/

Täällä myös pötsi kasvaa |O Johtuu tietysti raskaudesta eikä jätskistä, sipseistä yms... :D Mutta juuri totesin, että kilot on ennallaan vaikka maha selvästi suurempi, eli kaipa se jotain alkuturvotusta on.

Hissukka rv4+6

Hei kaikille ja kiitti hissukka ku listasit mutkin!
Mulla meni yö iha mietiskellen ja tuijottaen niitä tikkuja :headwall: . Mä en millää uskonu, vaiks iha selkeen haaleen viivat sainki! Aamulla soitin neuvolaan ja sain lähetteen veritestiin, tuloksen sain just äske ja 100% varmuudella pieniin päin ollaan :heart: .
Mites muilla, onks menkkaoireita? Mulla juilii toi alaselkä iha ku menkkojen aikaa ja niitä enne. Se on vaihtelevasti kipee, ei sillais 24/7 niiku normikierros. Paha olo on, sellanen, että ei voi syödä vaiks nälkä on..iha ku tytöistäkin. Oksentanu en oo ever raskauden takia, ni jännää, mite nyt käy. Onhan tää kuiteski iha eri juttu, ja siis nii jokainen raskaus, mutta tällä pienokaisella on eri isä sit.. Tiiä mitä nuo isännän geenit viel laukasee meikäläisessä :whistle: .
Toivottavasti pysyy matkassa pien, mutta ei sitä auta koko aikaa miettiä, ei se sillä mikskää muutu. Aion iloita asiasta ja toivoa, että kaikki sujuu hyvin.
Mulla on muute kans välillä mahassa turvotusta..ja kohtu tuntuu! Kädellä painamalle sen reuna tuntuu iha tuol alhaalla. En tiiä onks vaikutusta, kun mulla on todella pien kohtu, 33mm, ultrattu toi koko alkuvuodesta. Kasvaahan se sit..Kiva oottaa, millo alkaa pömpöttää :D . Molemmista aika aikasin ja tokasta joskus rv10 tienoilla jo pien pömppö.

Mut nyt nukkuu päikkärit tyttöjen kaa, viime yönä 4h katkonaista unta...väsy!

:heart: nelli rv4+4

HISSUKKA: kävin tänää apteekissa ja kyselin et mitä voisin viel möllerin hyvää sydämelle-pilsujen lisäks ottaa ni se sano et ei kannata ottaa mitää just sen takii ettei tuu mitään liikaa. siis noita möllereitä kyl voin syödä mut ei enää lisäks. käski kysyy neuvolasta paremmat ohjeet. pitänee niin tehdä.

ihanaa kuulla et muillaki pakki sekas. todella ärsyttävää |O maha on ku potkupallo ja vessassa saa juosta alvariinsa. ei mulla pojasta ollu tällästä. no jospa tässä raskaudessa ei sitte tulis pahoinvointeja tai sitte vaan lievänä. karseet muistot tosta pojan odotuksesta :/

tervetuloa riikka83 ja myös nelHM =)

Siis mun maha vastaa kokoa rv 25!!!! |O |O |O Siel on varmaan viitoset :kieh: :kieh: Siis tää on kauheeta, ihan justiinsa ei mee housut enää kiinni!!! Muuten ei kyllä oo tullu trvotusta, ainoostaan tuoho vyötärölle/alavatsalle :whistle:

Väsy on...huhhuh, 4 päivää pitäs vielä töissä jaksaa. Eiköhän se mene =)

Onnea ja tervetuloa uusille :wave: :wave:

Iltaa
Mulla on kans maha turvoksissa, ärsyttävää. Kohtu tuntuu jo käteen ku koittaa, kova on. Jee. Eipä taas malta oottaa et masu kasvaa, kunnes mä kiroon sitä jo rv30 viimestään. Oon iha norsu ollu tytöistä.
Jahvetti ku veikkas viitosia :LOL: ..mä oikeesti just nyt aloin kelaan, et mite mulla toi kotitesti nyt näytti nii aikasi?? Tytöistä testailin 3viikkoo about, enne ku plussa pärähti..siis 3vk oli jo menkat myöhäs. Ja oireet on vahvat jo nyt. paha olo ja ruoka ei vaa mee, söin kuuden maissa tänää ekaa kertaa. Onks muilla päänsärkyä? Mulla ei oo tainnu aikasemmin olla, nyt koskee varmaa jo kolmatta päivää putkeen päähän. Migreeniä mulla on, kuhan ei siihen menis!

On tää vaa jännää!!! Oon miettiny kaikki kaukasempana asuvat kamut, jotka ei kytköksissä näihin lähellä olevii kamuhin/sukuun, et vois jo hehkuttaa.. Yhelleppäs soitinki jo :D . Ja kahelle läheisimmälle kamulle, jotka vauvahaaveesta ties ja jutuillani ne pitkästyttäny, niille kerroin. Mut suvulle yms ehkä joskus rv8-10, ei me taideta ultraan asti ootella.

huomenia :wave: vieläkin hyvä olo, jee. mulla on nyt niin eri oireet kun pojasta et oiskohan tytteli tulossa :whistle: :heart: onko kellään muulla muutes kynnet menny oudoiks? siis ihan ku ois tökkiny jollain kynnen alle, näyttää siltä. outoo :/ ja sit muutama finni naamas, pojasta ei ollu yhtää.
noista varmistuksista, siis raskauden, kuinka moni on käyny tk:ssa tai neuvolassa tekemässä testin kotitestien lisäksi? täällä ei meinaan sellasta käytäntöä ole, uskotaan kotitesteihin ja sen mukaan mennään. mä oon jo juoruillu kavereille kun en osaa olla hiljaa :ashamed: niin ja mun äidille kerroin kans eilen. toivottavast nyt ei sitte käy mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
huomenia :wave: vieläkin hyvä olo, jee. mulla on nyt niin eri oireet kun pojasta et oiskohan tytteli tulossa :whistle: :heart: onko kellään muulla muutes kynnet menny oudoiks? siis ihan ku ois tökkiny jollain kynnen alle, näyttää siltä. outoo :/ ja sit muutama finni naamas, pojasta ei ollu yhtää.
noista varmistuksista, siis raskauden, kuinka moni on käyny tk:ssa tai neuvolassa tekemässä testin kotitestien lisäksi? täällä ei meinaan sellasta käytäntöä ole, uskotaan kotitesteihin ja sen mukaan mennään. mä oon jo juoruillu kavereille kun en osaa olla hiljaa :ashamed: niin ja mun äidille kerroin kans eilen. toivottavast nyt ei sitte käy mitään...
Tytöllä tänään 4v neuvola ja varmistan raskauden samalla reissulla :whistle:

Heippa,uusi haluaisi liittyä joukkoon,eilen tein testin ja plussahan sieltä tuli,vuosi ollaankin odotettu tätä uutista ja hormooneilla se vihdoinkin onnistui.Jos joku miut listaan lisäisi:kolmas vauva,LA9.2 ja synnytys sairaala Etelä-karjalan keskussairaala.Oireita on jotain ainakin kauhea turvotus,paha maku suussa,mistäköhän toi muuten johtuu?Öllöttää aamulla ja illalla ja illalla on kauhea palelu aina päällä.

Hei vaan kaikki "kohtalotoverit"!

Täällä olisi yksi mukaan joukkoon, kevätvauvojen saajiin siis. Eilen tehty testi, ja vauvakalenterilla saatu la 4.2.2008. Synnäriksi tullee varmaankin TAYS. Jos olen noviisina oikein näitä teidän merkintöjä tulkinnut, niin meillä on tänään rv 5+1. Hih, hauskaa sanoa, että "meillä"...

Ensimmäistä odotan, ja jännitys alkoi heti kun testin olin tehnyt....

Ilmoitin itseni myös tuolla kevätvauvojen puolella, mutta tännehän täsmällisesti kuulun...

Yhteistyössä