**Helmikuun Helmet 2008**

Iltaa
Ompas täällä vipinää, meni aikaa taas lueskellessa ja nyt en muista enää, kuka kirjotti ja mitä :ashamed: . Toi kaakko on edustettuna, mut myös KYSiin oli joku menos synnytteleen, et savostakin on muita ku mä. Nii, tytöthän mä synnytin TAYSissa, ja tykkäsin kyl..tiiä sit toi KYS. Äiti ku siel töissä, synnärillä siis, kertoo aina niistä ruuhka-ajoista, ku käytävälle joutuuvat heti synnytettyään ja ei esim. oo saanu rinnalle vauvaa..siis ruuhkina, MUT SILTI! Sehän on tärkeintä ja ihaninta, ku saa vauvan heti rinnalleen pötköttää! Ja muutenki, mä luulen et mutsi hakee vaik virkavapaata siihe lasketun ajan tienoille, ettei tartte kuunnella mun huutoo :LOL: :LOL: , vois olla vähä liikaa :whistle: .

kauhee väsymys vaan..Tunnin päikkärit otin ja hetki sen jälkeen oliki hyvä, kunnes taas, iha silmät ristissä tääl meen. Ja millohan toi menkkamainen alaselkäkipu lakkaa?? Ei se jatkuvaan koske, mut välillä. Juu, ja yks tuttu kysy tänää, et oonko raskaana :eek: . Enkä mä sille oo puhunu yrityksestä tmv..sanoin sit vaa et eeenhän mä ja kattelin maahan.

Mut kiva kun on aktiivinen palsta!!

:heart: nelli rv4+5

Ai nii, ultra mun piti varata niiden lomien tmv takii, se on sit 31.7, sillo 12+5 menossa. Ja tääl ultrataan kahesti, siis np sekä rakenne rv19!! Tampereella se rakenne tehtiin tos np:n kaa samaan aikaa ja toka ultra pois. Kiva, ainaki kahesti pääsee..Mut varmaa seuraavat taas, niiku tyttöjäki. Ja siit yksityisestä alkuraskaude ultrasta..tarttee ton isännän kaa jutella..ku ei se tunnu tajuavan viel yhtää..auttashan se. Ei pääse ees eka neuvolaan, et jos siel ois jo äänet kuulunu, tekis todemmaks.
 
päätin et meen sinne alkuraskauden ultraa. rahat revitää vaikka mistä, mut haluun varmuuden et tuol on elämää. tänää tuli toisesta tissistä maitoo, mut vaa toisesta. onneks on noita oireita ees vähän ni onhelpompi uskoo. edelleenkään en kaipaa sitä pahoinvointia :whistle: jaa kai se on lähettävä nukkumaan ku hiukka ramasee. päivällä ei onneks väsytä, ois tekeminen ton pienen kans jos ois ku nukkuneen rukous... mut öitä kaikille ja huomiseen :wave:
 
Huomenta,voi apua kahvi tökkii millä mä nyt saan aamut käyntiin?

Eilen kokeilin juhlavaatteita ni joko ne on kutistunu pesussa tai sitten olen jo pyöristynyt,mietin vain että onko mun mentävä samoissa vaatteissa kaikki juhlat kun on ristiäisiä ja rippijuhlia.Toisaalta noi vaatteet kyllä sopii kumpiikin juhliin,joo no on mullakin ongelma.

Onko muilla ristiselkä kipua?Miulla alkoi eilen jomotella ja nyt vielä vähän juilii,mahassa on painon tunnetta ym.jotenkin tuntuu että tosi aikasessa vaiheessa alkaa turvottaa ja kuvottaa kun pojilta oli vain pari viikkoa kumpaakin rv6-8 välissä.

Onko muilla clomi vauva?meillä tämä on jo kolmas clomeilla alun saanu kun mulla nyt vasta todettiin pco jota epäilen kyllä olleen jo ennen esikoista.

Mukavaa kesäpäivää kaikille,meillä kutsuu pihahommat ja mansikan istutus vielä laitettava 250tainta.
 
nelHM Minä ainaskin olen KYSsin synnyttäjä. Oon synnyyttäny siellä pojatkin ja oon kyllä tykänny paikasta. Kuopus kun synty niin sillon meinas olla just sitäruuhkaa mut ihan hyvin siellä mahuttiin. Sä varmaankin oot ihan kuopiosta kun kaks ultraa. (kaverit jotka on kaupungist nii niil on ollu ne kaks ultra) Mulla on ollu kolme n. rv 10, 19 ja 36. Ja kuopusta odotellessa niitä oli tosi tiuhaan KYSillä kun herra meinas syntyy jo rv 24 ja jotain. Mutta sitten loppupeleissä pysy kyydissä 40+3. Mut siis kys on hyvä paikka.

Mulla ei oo oikeestaan oireita raskauden suhteen. Enemmänkin tuntuu menkka oireilta! Alamahaa aina välillä kihelmöi (niinkun ennen menkkojakin) ja valkkaria tulee ihan kiitettäästi (kuin myös) Välillä aina ihan säikästää että no nytkö se täti sit löytikin perille, mutta kun alkaa miettimään ja muistelemaan niin näin oli edellisissäkin raskauksissa. Että jospa tää ois vaan hyvän merkki.

Miekään en oo vielä neuvolaa varannu jajattelin perjantaina soitella ja kertoo neuvolan tätille et olisin jälleen tulossa. Tällä kertaa käyn neuvola käynnit varmaan ihan ittestään, kun ukko vaihto työpaikaa niin parikyt kilsaa ois ajettava et pääsis kuulemaan samat asiat kun ennenkin. Mut aikasemmissa raskauksissaon ollu joka kerta mukana. Nyt jos sit ehkä noihin ultriin korkeintaan.

Kellekkään ei oo vielä kerrottu että kolmonen ois tulossa, kun on vielä niin alussa,mut tää on kyllä niin rasittavaa pitää oma onni piilossa. ukkohan tuo tosin eule tuumas kun olis hamaita pesemässä että ei enää kauan pysy salassa jos maha tuolla vauhilla kasvaa. :$

Amalia rv5+2
 
Hitsin kuuma, oltiin puistossa parisen tuntia ja kohta laitan tuon jäpikän nukkumaan. Meni kuperkeikan puistossa aurinkolasit päässä ja otsassa kamala patti ja hurja oli huuto. Nyt se tuossa leikkii iskän uimalaseilla... :D

Kyllä olikin Kymenlaakso hyvin edustettuna, harmi ettei mua voi laskea mukaan kuin vain entisenä kotkalaisena. Ja joo, Hamina ja Virojoetkin on ihan tuttuja seutuja. Seukkasin tuossa vähän nuorempana haminalaisen pojan kanssa ja silloin tuli paljon sielläkin pyörittyä. Oi niitä aikoja :heart:

Mulla on joka aamu ihan krapulainen olo. Esikoisesta en tällaista muista. Vaikka nukun n. 22-07 niin tuntuu, että aamulla herää ihan yliväsyneenä ja voisi vain nukkua, nukkua, nukkua... :whistle:
 
Moikka
Amalia en oo Kuopiosta :) . Muutettiin sieltäki jo pois..Tääl vähä kauempana ja pienemmäs kyläs, ni ihmettelinki, et kaks ultraa :eek: , mut hyvä vaan. Ja kevytmelankolia on kans menos samoihin aikoihin KYSiin, siellä sit tavataan, toivottavasti siis kaikki menee hyvin! Mä kyl synnytän 2vk etuajassa, jos en luomuna, ni sit käynnistetään, näin nämäkin neidit..joten mä oon siel jo tammikuun pakkasilla aika varmasti.

Huh, me käveltii reiska 8km tuol helteessä kaupunkii ja takas, oon aivan poikki! Väsyttää nii kauheesti. Että Eeva tiedän noi sun olot, aika samoilla mennää täällä! Ja saithan sä niitä oireita, ku pelkäsit nii. Oota vaa, kohta on pönttökin tuttu!
Mites teil on ton ruoan kaa? Että maistuuko se vai ei? Ku mulla ei oikee mee mikää alas. Oon syöny joka päivä vasta ekan kerran 17-18 maissa. kaipa se väsyttää lisää, ku touhua koko ajan, mut ei syö! Juon kyllä sit senki eestä, iha älyttömästi janottaa!

Nyt tarttee lähtee ipanoille laittaa ruokaa ja sit nukumaan, mä kans! Moikka!
 
Onpas täällä vilskettä =)

Paljon on uusia tullut, tervetuloa! :flower: Oli listan päivittämisessä jo hommaa, kun ei ole pariin päivään ehtinyt koneelle! Mutta nyt pitäisi kaikki löytyä listalta. =)

Alkuraskauden ultraan en varmaan mene... esikoisesta houkutteli, oli jotenkin niin vaikea uskoa vauvauutista. Mutta jäi sitten käymättä kuitenkin kun tuntui niin kalliilta. :whistle: En usko että nytkään tulee käytyä juurikin sen rahapuolen takia :ashamed: ja lisäksi pitäisi järjestää esikoisen hoito siksi aikaa, joten odotan varmaan jännityksellä ekaa neuvolaa ja sydänääniä. :heart:

Ekassa raskaudessa mies järjesti pari kertaa työvuoronsa niin että pääsi mukaan neuvolaan kun neuvolan th sitä oikein erikseen pyysi. Jälkeenpäin mies purnasi, että miksi hänen sinne piti oikein sitten tulla, kun ainoa mitä neuvolan th miehelle puhui oli se kun kysyi missä on töissä. Eli hiukan pettynyt mies oli. :/ Kieltämättä samat tiedot olisi nähnyt neuvolakortistakin, mitä siellä paikan päällä... molempiin ultriin mies kyllä tuli ja niistä oli innoissaan. =) :heart: Nyt tuskin neuvolaan lähtee enää, ultriin varmaan lähtee jos saa työvuorot järkättyä. =)

Vauvauutinen täällä vaan leviää ja leviää B) hiukan olosuhteiden pakottamana, mutta eipä se enää mikään salaisuus ole. :D

Hissukka rv5+1
 
Cruella, en oo meinannu mennä vielä ultraan :/ Ei oikein oo nyt ylimäärästä, et raaskis. Minne meet ja paljon maksaa?
Viime raskaudessa kävin rv 28 Appelbergillä selvittää sukupuolen ja muutenki kattoo et kaikki ok =) Että sinne meen varmaan nyttenkin, ainakin jos ei koksissa kerro sukupuolta =) Mutta nyt alussa tuskin meen.

....


Kohta pitäski lähtee Pasaatiin, työterveyteen. Kävin pari viikkoa sitte hakeen muutaman päivän saikkua selän takia ja nyt se haluu nähhä minut uudestaan :/ Pitäskö pyytää loppu viikko saikkua, nii vois jo nyt alottaa loman :kieh: :kieh: :kieh:
 
eka neuvola varattu, jee! yhdeksännelle viikolle saatiin, eli heinäkuun alkuun. mies haluaa mukaan, joten miksipä en sitä sinne ottaisi :). ajattelin alunperin odottaa vielä muutaman viikon ennenkuin varaan, mutta sainpa samalla kysyttyä muutaman mieltä askarruttaneen jutun. huvittavaa sinällään, että kysyivät jo nyt synnäriä.. joskaan sitä ei heti tarvinnut päättää (onneksi!). kättäri, nkl, jorvi ja tammisaari on kaikki jollakin tavalla erikoistuneita, joten vaikea päätös on edessä sitten ekalla neuvolakäynnillä.. jos teillä on kokemuksia, niin mielellään otan suosituksia vastaan, muuten pitää varmaan sukulaisnaisia rasittaa kysymyksillä :).

mä olen menossa just ennen juhannusta (seiska viikko pitäis tulla sillon täyteen) ultraan mun gynelle, joka itse ehdotti sitä (kun lapsi sai alkunsa hoidolla). se ei oo siis ilmeisesti oo mikään virallinen "alkuraskauden ultra", mutta gyne oli sitä mieltä, että sikiö pitäis jo siinä vaiheessa näkyä. ihan hauskaa saada tietoa jo niin varhaisessa vaiheessa.

ihana sää ulkona, toivottavasti kaikki ovat ehtineet jonkin verran ulkoilemaan :)! ainakin mulla on ollut mieli tosi virkeänä ja iloiset tunnelmat, kun aurinko on jaksanut paistaa joka päivä. pientä vatsannipistelyä aika ajoin, mutta pahoinvointia ei ole vielä kuulunut. aiemmin parina satunnaisena päivänä tulleet tiputteluvuodotkin lakkasivat kun korvasin parin päivän juoksulenkit kävelyllä ;). eli tästä on hyvä vetää nopeita johtopäätöksiä...

hyviä vointeja kaikille!
 
JAHVETTI:Appelbergille meen ku kaveri suositteli, sinne saa ottaa lapsenki mukaan ja mulla se aika tärkee kriteeri ku en välttämättä saa hoitajaa :/ omavastuu on 81,70 et kallista on mut jätän shoppailut välii ja eletää pihisti ni saa sen rahan kasaa. ja mies lupas maksaa osan. pieni hinta toi on mun mielenrauhalle :whistle: pyydä ihmeessä lomaa, mä ainaki pyytäsin :kieh:

 
Mä synnytin esikoisen Naistenklinikalla ja olin ihan älyttömän tyytyväinen, VAIKKA sattui olemaan vuoden ruuhkaisinta aikaa ja ekana yönä meitä oli 5 äitiä vauvan kanssa samassa huoneessa (en halunnut perhehuoneeseen enkä tiedä olisko ollut edes vapaana). Siellä on kuitenkin töissä Suomen parhaat lastenlääkärit ja meilläkin huomattiin pojalla synnytyksen aikana rytmihäiriöitä niin laittoivat heti kotiinlähtötarkastuksessa jatkotarkkailuun parin viikon päästä, VAIKKA poika oli jo ok. Mutta varmuuden vuoksi. Hoitajat olivat miellyttäviä, ja minulle se sopi hyvin, etteivät kamalasti tuputtaneet neuvojaan vaan kysyttäessä avustivat vaikka kädestä pitäen. Aika omissa rauhoissa sitä sai vauvaa hoidella ne 2 päivää, jotka sairaalassa olin. Tahtoo äkkiä takaisin sinne KÄYMÄÄN! :D
 
Mä oon synnyttänyt 2 kertaa Jorvissa (tyttöjä)vaikka Kättäri olisi kyllä lyhimmän matkan päässä. Kun odotin esikoista kuulin niin paljon hyvää Jorvista ja kaikkein kodikkain naistenklinikkaan ja kättäriin verrattuna,VAIKKA ei sinne siis viihtymään olla menossakaan. Mulla oli loppu raskaudessa paljon seurantaa,niukka lapsivesi,perätila yms. ja kaikki toimi siellä loistavasti.henkilökunta oli mahtava.Siksi valitsin toisenkin kohdalla saman. Jälleen loppuraskaudessa juoksua siellä ultrissa,kasvu hidastunut,mutta kaikki lopulta hyvin(syntyi 40+5 2700g) .Nyt kolmannesta en tiedä vielä mutta varmaan edelleen pysytään Jorvissa. Vaikea kyllä toi sairaala valinta täällä pääkaupunkiseudulla. Kaikista kuulee hyviä ja huonoja uutisia niin kuin taitaa olla muillakin paikkakunnilla sama juttu.
 
Nii juu..naistenklinikalle ajattelin mennä taas pikkuisen pyöräyttää :D

Nyt alkaa jo tuo veetus hormooni jyllää..tänään ollu nii pahalla päällä että oksat pois :headwall: Hetkeäkään en saanut istua paikallaan ja koko ajan lapset kitis jotain. Ukko valittelee kun ei tykkää nykyisestä työstään ja tyttärensä tapaamis sotku tappeluista. Olis kiva joskus ouhua muustakin |O
 
Juup, mies sai aika hyvän näytteen äske, että mitä tulee olemaan seuraavat 8kk!!! Luin tässä tota Eevan laittamaa "miehet ja synnytys" juttua ja naureskelin. Sit aloin ukolle kertoon omasanaisesti näit tarnoita..Mä menin iha sekasi, siis en saanu sanaa suusta, ku nauratti vaa, sit iha sekunnissa aloinki itkemään nii että veet valu ja sit taas nauramaan, ja itkemään, oikein äänien kera :eek: :LOL: :LOL: . Isäntä katto vaa hölmönä ja sano, että koitahan rauhottua ja juo vaikka vettä.
Mä ootan varmaa useempaa, ku hormoonit viskaa jo näi alussa, ei ollu normaalia mulle, no kyllä kellekkään. Ja tää väsy jyrää yli kaiken, nukuin melkei pari tuntii päivällä, eikä auta mihinkään. Ja nyt on alkanu tuol alavatsallakin olemaan tuntemuksia iltapäivästä lähtien..ihmeen hiljasta nuo paineet/vihlasut yms siellä ollukin.

Tarttee varmaa lähtee rauhottumaan peiton alle.. :x
 
Huomenta

riikka83 täälläkin veetutus hormooni löysi perille,eilen olin kyllä tosi kiukkunen ja muksut vaan kiukkuu ja tappelee mutta sitten kun katsoo töllöä ni joku mainos saa vedet virtaamaan.

Onko kellään hankala nukkua vatsallaan?Olen aina nukkunut mahallaan mutta nyt tuntuu jotenkin ilkeeltä,painaa ja sattuu.

Amaliameillä kanssa tämä jää viimeiseksi pakosta kun mun kroppa ei kestäisi enempää raskauksia.
 
Huomenta!
Ilmoittaudun nyt sittenkin tänne helmikuun helmin. Olen lueskellut juttujanne jo koko viikon mutta pieni epävarmuus istuu olkapäällä. Koska se näemmä kuuluu asiaan julistaudun nyt sitten lopulta odottajaksi. Sitäpaitsi voin samaistua täysin vilunväristelijöihin. Istuin eilen 27 asteen helteessä pitkät housut jalassa, takki päällä ja täysin kananlihalla. Mies piti minua ihan hulluna. Muita oireita ei ole. Janottaa. Mutta ei muistaakseni ollu esikoisestakaan vielä kummempia oloja. Ainoa ihmetyksen aihe on että ekalla kerralla maha oli mielettömän kipeä ja oli hirveitä alavatsakipuja. Mitään sellasta ei nyt ole. Selkää vähän jomottele. Olen ajatellut että jos se kohtu on jo kerran on venytelty ei se enää niin ota kipeää seuraavala kerralla....?!

Laskettu aika menee 6.2 asti. Vielä on hyvin epätodellinen olo mutta pitkän odotuksen jälkeen mahtava juttu. 14 kiertoa tarvittiin että saatiin plussa. Tänään 4+5. Esikoispoika täyttää elokuussa 3 vuotta. Varasin ultran juhannuksen jälkeiselle viikolle. Neuvola 9.7. Sairaala PHKS.

Minulla on sääriluu poikki ja olen ollut saikulla toukokuun alusta lähtien (PYYKKITAPATURMA!!). Liekö työstressin eliminointi auttoi plussan saamisessa!! Vähän harmittaa se röntgenissä istuminen. Arvatenkin nilkasta on otettu kymmeniä kuvia. Oviksen jälkeen kuitenkin sanoin röntgenissä että yritetään raskautta. Täti marmatti asiasta mutta soitti lopulta lääkäriltä luvan kuvaamiseen ja laittoi kylkiluihin asti paksut lyijypeitot suojaksi. LUOJAN KIITOS SANOIN ASIASTA! Se onkin ainoa kerta hedelmöityksen jälkeen röntgenissä joten on vain luotettava että pikku silmu voi hyvin. Ultra kertoo lisää kolmen viikon päästä.

Ninna1: tavattiinkohan aikaisemmin mm. vk 18 jännääjissä. Vastasit minulle siihen oviskyselyynkin kerran. Muistatko??? Olin aikaisemmin emoliini, mutta se oli jo rekisteröity i jouduin ottamaan uuden nimimerkin.

Mitä muuta piti kirjottaa: onnea kaikille siis plussasta ja suotuisia odotuksia meille kaikille!! Joku oli kaksi vuotta yrittänyt lasta ja nyt odottaa: SUPERONNITTELUT! :hug: Ihan tulee tippa silmään teidän puolesta...

palataan!
 
Äitee2 Jostain syystä ne lapsetki on aina samaan aikaan pahalla päällä :/ Kuopus kukku viime yön,mikä lie sillä oli kun yleensä nukkuu yön heräämättä.
Mulla tää ärtyisyys johtuu varmaan eniten siitä kun stressaan tulevaa,pojan ja vauvan välille kun hikiseen tulee se 1v4kk ikäeroa. Mä olen taas ihan näppylöillä |O Jostain syystä stressi tekee mun käsiin sormien väliin näppyjä ja ne kutisee ihan hulluna. Tälläinen aamu täällä :whistle:
Mites muilla? Joko läheisillä tieto tulevasta? Miehen puolelta otti kaikki uutisen hyvin paitsi miehen äiti.. tuumas vaan et herrajumala. Mun suku onnitteli kovasti.
 
Riikka83: "ihana" anopin kommentti: eikö ne tiedä että raskaana olevia ei passaa ärsyttää: räjähdysvaara! :LOL: Tsemppiä lasten kanssa. Pärjäät varmasti hyvin sitten kun vauva on syntynyt. Naisilla on taipumus oppia pakon edessä tekemään yhdellä kädellä yhtä , toisella toista ja vasemmalla jalalla vielä jotain muuta....

Me on kerrottu miehen vanhemille ja siskolle. Koska raskauden odotus on ollut "pitkä" onnitteut olivat liikuttuneen onnellisia. Muutoin ei tee mieli julistaa asiaa ennen kuin käy sielä ultrassa. Ehkä omalle siskolle kerron. aion häikäilmättä puida asiaa täällä... eiköhän se auta pitämään suun supussa.
 
Aamuaalto, kyllä vaan jutskattiin kun olit emoliini.Mun piti laittaa ton Ninnan perään ykkönen kun ei päässyt pelkkänä Ninnana rekisteröitymään. HIENOA, että teilläkin onnisti!
Olisin kysynyt onko muilla takana raskauksia missä ei alussa mitään oireita? Mun edellisissä oli heti jopa ennen testin tekemistä 3rvko:sta eteenpäin vahvat, selkeät oireet. Nyt ei ole mitään paitsi et menkat pois. Vähän heikotusta,pyörrytystä mut on niin kuumakin. Välillä alavatsa jomottaa mut ei häiritsevästi. Ei vessassa juoksua pitkin yötä, ei väsymystä (oon tosi tosi energinen) yms. Vähän on tullut pelko et mahtaako kaikki olla kuitenkin hyvin. Voihan tää raskus olla ihan erilainen kuin edelliset. Onko muilla kokemusta samasta?
 
Toivottavati jalka paranee pian ja ei tarvis röntgeneissä juosta. Onko sulla vielä kauan sairasloma? Sulla on myös aika oireeton raskaus? Mäkin mietin tota alavatsa kipua et kun on kaksi kertaa kohtu venynyt jo, et jos nyt ei siksi pahoja kipuja ja "repäisykipuja".
 
No kuule tästä mäkin sain jo stresin aikaseksi tänä aamuna; kun ei tunnu yhtään miltään. Ei nipistä, turvota eikä edes oikein väsytä. Janottaa ehkä mutta nyt on niin kuuma että se on varmaan ihan jo senkin takia. Hitto. Onhan vasta ihan alku mutta kuten sanoit sitä alkaa miettimään että onhan kaikki ok. Mutta just opiskelin että naisella voi olla ihan erilaiset tuntemukset eri raskauksissa joten nyt ajatellaan että tämä on ihan normaalia!!!

Mulla oli ekalla kerralla älyttömät vatsakivut jo ennen ku menkkojen piti alkaa. Sitten alko ne mielettömät itkut ja raivoomiset. (Niitä mä en kaipaa ollenkaan!) .. hitto itkin valintatalossa, filmtownissa, töissä.... ja kerran nukahin bussiin töistä tullessa... :LOL:

Mulla on kipsi vielä kaks viikkoa. sitten on pakko kuvata, mutta tietty hyvillä suojilla. Katotaan miten kipeä jalasta tulee poiston jälkeen. Buranaa ja panacodia olis pakettitolkulla mutta niitä en syö tietenkään...


huokaus: lähden pyykkiä pesemään.
 

Yhteistyössä