Helmikuun äipät 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja __/\__/\__
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, täällä edelleen :-)
Eilen alkoi jo hyvää ennustavat supistukset, mut sit parin tunnin pästä loppuivat kun mäkin nukahdin sohvalle. Aina jos touhuttaa päivällä saa illalla nauttia suppareista, mut kun meikä simahtaa niin simahtaa supparitkin. Ehkä mua on supistellut jo liikaakin (vk 20 alk) ja nyt kohtu on vaan väsynyt eikä jaksa ponnistaa vaavia tarpeeksi, nää on siis mun omia doctoraalisia mietteitäni. Täytyy kai varautua et yli menee ja joudun käynnistykseen.

Muuten olo siis aivan loistava, ainut et kokoaikana poissaollut turvotus on alkanut ja joka aamu kun katsoo peiliin niin säikähdän, hirvee pöhöttynyt naama ja kaksoisleuka, onneks se päivän mittaan vähän tasottuu.

Tylsää, tylsää...oon siivoillut, kävellyt, käynyt kahvilla, kirjastossa, netissä...mitäs vielä vois keksiäkään et tää aika kulus ja sais ajatuksia edes hiukan muualle kuin tulevaan synnytykseen. Ainiin, mun yks tuttu synnytti just, sekin oli miettinyt ja miettinyt ja odottanut ja itse synnytyksestä se sano et se oli melko pettymys, odotti kai jotain suurta ja järisyttävää mut se oli niin nopea ja kivulias ettei se ees mitään ehtinyt tajuamaan, vaik kestikin kait se normaalit alle 10h.

Kai pitäs suunnata ajatukset vauva-arkeen ja tulevaan kevääseen ja kesään, pois synnytys mielestä nyt!! JOs se sit vaik alkaskin, kun ei kokoajan miettis.

Pakko kommentoida tuota: Synnytys on tosiaankin ainutkertainen ja mieleenpainuva kokemus. Mutta: Ei kannata liikaa odottaa ja suunnitella, ettei tulis pettymystä. Juttelin eilen erään toisen monisynnyttäjän kanssa, joka myös on tiennyt aina tarkkaan, mitä itse odottaa synnytykseltä. Hän kysyi, miten olen suunnitellut oman synnytykseni. Sanoin että tällä viiden kokemuksella, en mitenkään! Tyhmintä, mitä vois tehdä, mun mielestä. Joskus on mennyt nopeaan, ei ole kerennyt miettiä kivunlievitystä. Pari kertaa on ollut tosi maraton, on käytetty imukuppia ja epiduraalia. Koskaan en ole tuntenut epäonnistuneeni enkä ole ollut pettynyt kokemukseen.

Avoimin mielin eteenpäin, jos vauva pysyy sisällä pitkään, se kertoo myös usein siitä, että istukka toimii hyvin ja vaavi on hyvässä hoidossa ja sitä valmiimpi ulos tullessaan!

Jaahas, eipä taida tämäkään pallero syntyä laskettuna päivänä (höh)..

Mulla ei ole mitään vaikeuksia saada aikaani kulumaan, koska tahti siivoamisessa on hidastunut niin älyttömästi (ei vaan huvita), niin kaikenlaista tekemistä kyllä olisi. Jos vaan jaksaisi ottaa itseään niskasta kiinni..

Päkä, epistä, mä olin viime viikolla kahteen otteeseen runneltavana hammaslääkärissä. Eikä mua mihinkään särkenyt, mutta tarkastuksessa löytyi jotain, mikä sitten paikattiin. Mä sitten inhoan hammaslääkäriä, nytkin verenpaine lähti taas nousuun.. :) (Mulla korjattiin paikkoja, jotka laitettiin viime keväänä. Vuodenko paikat nykyään muka vaan kestää??? Grr...)

Lähtis nyt tuo vauva tulemaan tuolta... *toiveikkaana*

Voikaahan hyvin!

Päiviä muilleki mammoille!

Eilen tosiaan kävin kampaajalla, sai tukka taas uuden kuosin. Kyllähän se piristää! Siitä kävelin sitten kaupunkiin ja kirppareille tietty (mun lempiharrastus). Matkaa kertyi kuitenkin jonkin verran, kyllä supisteli sitten, ei mitenkään kipeästi kuitenkaan, mutta tuli eilen ainakin liikuttua.

Tänään olen jo pyyhkinyt pölyjä ja imuroinut kunnolla. Aattelin vielä käydä kävelylläkin ja jos jaksais illalla, niin harrastais sitä kolmattakin s:sää jolla tuntui olevan vaikutusta, oliko se Kirsikalla =) Sitähän kyllä sanotaan että eikös se pehmennä tuota kohdun suuta se miehen erite. Tuntuu vain niin vaivalloiselta tän mahan kanssa koko touhu. Tuntunee mullakin yli menevän tää homma, kun ei minkäänlaisia kipeitä supistuksia ole. Eilen selkää särki kauhiasti, mies hieroi sitten illalla sängyssä vähän, auttoi kyllä ja lähtivät poies. Mitähän tässä keksis tosiaan että aika kuluis ja sais ajatukset pois tulevasta!

Moikka pitkästä aikaa...

Ei ole tullut kirjoiteltua tänne aikoihin, mutta muiden kirjoituksia olen kyllä tiiviisti seuraillut. Nyt viikkoja 38+5. Vointi on ollut koko ajan hyvä, pieniä ""vaivoja"" lukuunottamatta. Olo alkaa vaan olla jo niin tylsistynyt tähän odottamiseen :( Tuntuu, että vauva saisi tulla jo! Olo on ajoittain varsin tukala. Sitten tietty menee vielä yliaikaiseksi... mitään ennakoivia merkkejä synnytyksen alkamisesta ei ole ollut. Joskus harvoin kivuttomia suppareita. Mutta kätilö kyllä viimeeksi sanoi neuvolassa, että se saattaa lähteä käyntiin ilman mitään ennakoivia oireita kuin salama kirkkaalta taivaalta... Saas nähä miten käy.

Jos joku fiksumpi osaa, niin vois päivittää tuohon listaan, mun oikean lasketun ajan eli 11.2. Ja sairaalana olis Hyvinkään sairaala.

Onnea vauvan jo saaneille. On ollut mukava lukea miten kenelläkin on lähtenyt vauvan kanssa menemään. Ja tammikuisissahan varmaan suurimmalla osalla on jo vauvat syntyneet.

Koitetaan malttaa vielä jonkun aikaa mielemme...

Osallistujat:

Ria LA 31.1-1.2.06, Lapin lääni
* poika 26.1.2006 3625g 50cm
Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
Missu LA 31.1.06 Porvoo
Tytsi LA 1.2.06, Pääkaupunkiseutu (Jorvi)
Una LA 1.2.06 kaksoset :) Pääkaupunkiseutu (NKL)
-Tuikku- LA 2.2.06
hunajakana LA 2.2.06, Pääkaupunkiseutu (NKL)
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
Wirkku LA 2.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
Orvokki LA 4.2.06
aurinko LA 4.2.06, Oulun lääni
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
Nessa LA 7.2.06, Itä-Uusimaa (Porvoo)
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Arde LA 9.2.06, Pori (SATKS)
Katariina LA 10.2. Pori (Satks)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Kirsikka LA 10.2.06 Helsinki (NKL)
* poika 24.1.2006 4076g 51 cm
Cathy LA 10.2.06 Oulu
Pia LA 11.2.2006 (Hyvinkään sairaala)
Kaisa LA 11.2.06
Tuplamami LA 12.2.06 (kaksoset), Helsinki
* pojat (3150g ja 2875g)
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Minnie LA 14.2.06, Pirkanmaa (TAYS)
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
Tarah LA 19.2.06, Kööpenhamina
päkä LA 20.2.06 (OAS)
Katarina LA 20.2.06 (TYKS)
1 LA 20.2.06 (NKL)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Paukku LA 23.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Muumimamma LA 23.2.06
Mirkku LA 24.2.06
Amina LA 28.2.06 Helsinki (Kätilöopisto)

Toivottavasti meni oikein..:)
Tuplamamin synnytyspäivää en onnistunut löytämään, päivittäkää lista jos parempaa tietoa :)
Wirkku 40+0

Täällä vaan linjoilla roikkuu... Menee toi päivä niin kivasti, kun vähän välillä touhuilee ja käy sitten taas täällä kurkistelemassa... Mulla Wirkku sama juttu, että tekemistä ois enemmänkin, kun vaan sais niskasta kiinni itteään... Mä olin tosiaan asennoitunut siihen, että saan ton sunnuntaina särkyneen hampaan kuntoon ja sen vieressä on toinen jo aiemmin rikkoutunut. Vaan ei, linja täällä on nähtävästi se, että ei riskeerata, niin kuin täti mulle sanoi. On vaan inhan terävät kulmat noissa risoissa.

Auringolle: Seksi ois tosi kivaa, kun olis vähän sutjakampi vartalo, kun vielä tietää, että jälkivuoto vie oman aikansa ja rauhallisen hetken löytäminen myös sitten jälkeenpäin...

Mitähän Unalle nyt kuuluu? Tuplamamikaan ei ole ehtinyt kirjoitella sen koommin, ymmärtäähän sen kyllä. Terveisiä ja sua ajatellaan, jos ehdit edes lukemaan näitä!

Mä en tosiaan vielä oottele minkäänlaisia lähtöoireita, joten sanoin tossa jo HUI, kun huomasin, että suoli on alkanut toimia aikas reippaasti ja jotain muitakin vaivihkaisia merkkejä on alkanut ilmaantua... Lillian tais kirjotella imetysliiveistä, mäkin ostin jo ja olin tyytyväinen kun löysin mielestäni itselle sopivat. Nyt oon niitä sovitellut välillä, ja oiskohan sittekin kuppikoko liian pieni? Äh..

Pakko käydä välissä lukemassa teidän muiden kuulumisia... jännittää millon muilla tulee lähtö ja miten synnytys menee:=)...

Mulla on selkeesti paras päivä synnytyksen jälkeen just tänään...tähän asti oon syönyt joka päivä panadolia alapääkipuihin sallitun määrän. Nyt alkaa oleen kivuttomampi päivä eikä särkylääkkeitä vielä oo tarvinu:)...jee.. tänään saisin myös 'virallisesti' jo istua (viikon oli istumakielto)...käytän silti istuessa tällästä matoa joka on sopivasti rullalla niin ettei joudu istuun koko painolla... mutta siis vaikka repesin ja väliliha leikattiin niin kivut alkavat olla nyt suurimmaksi osaksi jo ohi...kivaa:)...sitä paitsi olisi kiva imettää istualtaan ettei tarttis koko ajan maata... tuo makaaminen aiheuttaa mulla vähä pääkipua ku niskat on mutkalla eikä siinä asennossa oo nii helppo olla rentona...

Poju on nukkunut koko päivän...mentiin nukkuun puol 11 ja se on heränny syömään yhdeltä, viideltä, kasilta ja kahdeltatoista... muuten on nukkunut....tekis mieli mennä jo herättään...tahtoo seuraa:)

Me ei muuten kumpikaan kuuluta kirkkoon eikä vauvaa siis kasteta eikä pidetä myöskään nimenantojuhlaa...etunimi on jo päätetty ja joskos tänään ehdottaisin että alettais miettiä myös toista nimeä (kun tuli nuot paperit maistraatista)...olisi niin kiva kutsua kääröä jo omalla nimellään:).. jokos muut on kovasti miettineet nimivaihtoehtoja?

On se jännä ku luulin et nyt pääsen kertaheitolla eroon äitiysvaatteista...ni eipä mee vielä normaalit talvitakit
päälle:( (vyötärö ja lantio levenneet + se masu) ... housuista ehdottomasti mukavimmat on äitiyslappuhaalarit... no kotona on kivoin olla hameessa...

kirjotelkaahan kuulumisia:)....

Ääh, mulla on taas pyykki- ja silitysrumba päällä. Täytyy käydä täällä vähän ""keventämässä"" ja lukemassa välillä. Kuten Wirkkukin sanoi, on tosiaan touhut hidastuneet ja välillä tuntuu ettei saa oikein mitään aikaan. Eilen kävin shoppailemassa pari tuntia, ja olin aivan väsy sit koko illan. Kyllä tää odotus alkaa vähitellen kropassa tuntumaan kun väsyy ja tulee suppareita paljon herkemmin.

Äippäpolilta ei oo tullut mitään kutsua, vaikka sain lähetteen jo maanantaina. Eilen sinne soittelin, ja tyly vastaus oli etteivät ole vielä käsitelleet sitä. On se kumma kun raskausmyrkytyksen oireisiin ei ton nopsempaan reagoida. Kun neuvola on saanut asian pois omalta vastuulta, niin sitten vaan odotellaan. No meen joka tapauksessa huom. neuvolaan paineiden ja pissan mittaukseen ja maanantaina ultraan.

Ja sit hammaslääkäri... soitin tarkastukseen ajan 3.8. ja kutsua ei edelleen oo tullut. Soitin viime viikolla ja sanoivat että kutsun pitäis lähteä parin viikon sisällä, mutta tarkastusaika menee varmaan maaliskuulle. Tämä kun on runsaslapsista aluetta, ja koululaiset ja lapset otetaan ensin. Tosi vakuuttavia nämä hoitopalvelut täällä Tampereen suunnalla. Yksityiselle en kyllä viitsi mennä kun palvelut kerran on. Valivali...

Jaahas, jos jatkais silitystä. Illalla olis tarkoitus mennä kavereiden kanssa ulos syömään = paineet on taas huomenna neuvolassa kohdillaan. Mut pitää nyt nautiskella jos ei hetkeen pääse ihmisten ilmoille.

Poksahduksia ja hyviä vointeja!

Heips kaikille pitkästä aikaa!!!

Olen lueskellut ahkerasti kuulumisianne, mutta en ole saanut itse naputeltua mitään. Rv on nyt 37 + 6 ja viikko sitten oli lääkärin mukaan kohdun suu 1 cm auki ja kanavaa jäljellä alle 2 cm. Selkää polttelee ja supistelee välillä, mutta varsinkin supistelut ovat lieviä. Kai tässä mennään vielä viikkoja, huh... Masu on kohtuu jätti (sf 36) ja näin pienellä (lue lyhyenä 160cm) ihmisellä se näkyy...

Päivät menevät hohhaillessa ja vähän ulkoillessa. Sohvakin on tullut tutuksi tässä viimeviikkoina kun istuminen tuntuu ikävälle selässä. Ajatukset pyorivät yh-äidin mietteissä, kun ukko päätti kokeilla uutta suhdetta ja se oli siinä... Omat voimat eivät riitä pähkäilyyn, et missä se nyt menee yms ja kuinka asiat muuttuvat vai muuttuvatko ollenkaan.. Noh, onneksi lähellä on ihmisiä joihin voi luottaa.

Tsemppiä kaikille tulevaan ""urakkaan"" ja iloista lyllerrys-mieltä!

Täällä odotellaan suppareiden pitkittymistä ja säännönmukaistumista.

Eilisestä illasta lähtien olen kirjaa supisteluista pitänyt, mutta tässä on käynyt juuri samoin kuin Missulla - kun uni tulee, niin loppuvat supistelutkin.

Nukahdin puolen yön aikaoihin ja heräsin kolmelta supisteluun. Tässä vaiheessa tuli limatulppa. Valvoin noin 1 h 30 min ja sitten kömmin sänkyyn. Ja taas sama homma eli nukuin tukevasti klo 7.30 asti. Pääsääntöisesti supisteluja tulee 10 minuutin välein, mutta sitten on taas puolen tunnin taukoja ja välillä tulee supisteluja 4 - 6 minuutin välein. Ottaa tästä nyt sitten selvää!!

Soitin Kätilöopistolle ja sanoivat mitä odotinkin eli supistelujen pitää olla pitkäkestoisempia, noin minuutin mittaisia tai sitten pitää tuon lapsiveden mennä. Juuri nyt olisi kuulemma hyvin tilaakin sairaalassa...

Eilen toteutin koko 3S-strategian ja tänään on toteutettu osia siivous ja silitys.

Voikaahan paksusti :)

Moi,

Tässäpä lyhyesti tämän päivän kuulumisia. Mulla on viime yöstä lähtien ollut menkkakipu-tyyppistä jomotusta alamahalla. Myös häpyluu on aivan SAIRAAN kipea. Hyvä, että pääsen kävelemään/liikkumaan. Oliskohan se vauva vihdoin laskeutumassa/kiinnittymässä? Mitään vastaavia tuntemuksia mulla ei ole ollut koko raskausaikana. Lisäksi mun jalat on kipeet? Tiedättekö tunteen jos on esim. seissyt jossain korkkarit jalassa koko päivän? No empä ole seissyt, mutta ilmeisesti kyseessäon jonkin sortin laskimo-ongelma? Hmm...Alkaakohan se synnytys lähestyä? Onko jollain muulla tällaisia tuntemuksia? Supparit edelleen kivuttomia ja epäsäännöllisiä. Juu voi mitä valitusta, alkaispa kohta jo tapahtua...

Kivaa lukea Rian vauva-arjesta. Kuulostaa rauhalliselta pojalta:) Ja kiva, että kaikki on lähtenyt mukavasti käyntiin ja toipuminen on ollut nopeaa.

Kirjoitellaan taas!

Kiva kun käyt Ria lueskelemassa ja kirjoittelemassa täällä, saadaan vähän tuntumaa hommaan :)

Jossain lehdessä oli muuten just tuosta ettei niistä äitiysvaatteista tosiaan vielä heti synnytyksen jälkeen eroon pääse.

Minnie, tuo kuulostaa vähän ihmeelliseltä.. Pitäisikö sun ihan vaatia toimintaa kohta jossei ala tapahtua. Tyyliin marssia paikalle..

Mä oon käynyt nyt yksityisellä hammaslääkärillä, tuo kunnallinen on niin hidas, sanoivat mulle suoraan että mene yksityiselle (ja jossen olisi sitä tehnyt mulla olisi mennyt juurihoitoon yksi hammas). Suolainen hintahan siinä on, alkaa oikein itkettää ajatus että onko mitään epämukavampaa ja siitä joutuu vielä maksamaan kauheita summia, epistä!!!!

Ollaan kyllä miehen kanssa mietitty nimeä, ja itsekseni olen miettinyt miten muka voin olla lipsauttamatta sitä jossain vaiheessa.. Tai sitten jos vaan kertoisi sen heti kaikille, miksi sitä oikeastaan pitäisi salailla?

SuperOnnellisena ilmoitan, että tänään kotiuduttiin Jorvista ja mukana ti 31.1.06 kl 01:17 syntynyt aivan ihana tyttövauva. Pikkuprinsessan mitat olivat 3560g ja 51cm. Synnytys oli nopea(alkoi kl 20:00 ja tyttö ulkona kl 01:17) ja siitä jäi kaikinpuolin positiivinen kuva, mullekaan ei tullut yhtään repeämiä, eikä välilihaa jouduttu leikkaamaan, pari tikkiä sain muutamaan haavaumaan. Kipeet supparikivut oli helvetillisiä, mutta kun epiduraalin sain, oli tunne kuin olisi taivaaseen päässyt, suosittelen! Tulen kertomaan myöhemmin lisää...

Tytsille + poppoolle! Tulihan niitä tyttöjäkin meidän ketjuun :)
Hienoa kuulla, että kaikki meni hyvin (ja vielä noin nopeasti, WAU!!!) Tule tosiaan kertomaan lisää kunhan rauhassa olette asettuneet.

No nythän olen ihan täpinöissäni, Unakin on varmaan otettu sisään kun ei ole mitään kuulunut... Tahtoo kanssa!!:)

Osallistujat:

Ria LA 31.1-1.2.06, Lapin lääni
* poika 26.1.2006 3625g 50cm
Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
Missu LA 31.1.06 Porvoo
Tytsi LA 1.2.06, Pääkaupunkiseutu (Jorvi)
* tyttö 31.1.2006 3560g ja 51cm
Una LA 1.2.06 kaksoset :) Pääkaupunkiseutu (NKL)
-Tuikku- LA 2.2.06
hunajakana LA 2.2.06, Pääkaupunkiseutu (NKL)
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
Wirkku LA 2.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
Orvokki LA 4.2.06
aurinko LA 4.2.06, Oulun lääni
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
Nessa LA 7.2.06, Itä-Uusimaa (Porvoo)
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Arde LA 9.2.06, Pori (SATKS)
Katariina LA 10.2. Pori (Satks)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Kirsikka LA 10.2.06 Helsinki (NKL)
* poika 24.1.2006 4076g 51 cm
Cathy LA 10.2.06 Oulu
Pia LA 11.2.2006 (Hyvinkään sairaala)
Kaisa LA 11.2.06
Tuplamami LA 12.2.06 (kaksoset), Helsinki
* pojat (3150g ja 2875g)
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Minnie LA 14.2.06, Pirkanmaa (TAYS)
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
Tarah LA 19.2.06, Kööpenhamina
päkä LA 20.2.06 (OAS)
Katarina LA 20.2.06 (TYKS)
1 LA 20.2.06 (NKL)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Paukku LA 23.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Muumimamma LA 23.2.06
Mirkku LA 24.2.06
Amina LA 28.2.06 Helsinki (Kätilöopisto)

Päivitin Tytsin tiedot listaan nyt samointein
Wirkku

Samoja jalkatuntemuksia täälläkin. Jalat tuntuu todella siltä kuin niiden päällä olisi seisonut tuntikausia. Ja parina yönä on iskenyt suonenvedon tyyppinen kipu jalkapohjaan. Kummaa... Samoin vatsan alaosa on ollut kipehkö, erityisesti sen huomaa illalla ja yöllä sängyssä pyöriessä. Ja uusinta uutta on nyt sitten parina päivänä tullut kumma ""paineentunne päässä"" -- paremmin en osaa sitä selittää. Toivottavasti ei ole verenpaine lähtenyt nousuun...

Ihanaa Tytsi, onnea teille kaikille! Siellä taitaa olla jo useampi listalta tositoimissa, Lilliankin vaikutti aika ""valmiilta"".

Kesäheinälle jaksamista! Olet saanut monta isoa asiaa purtavaksi kerralla. Kun olen lukenut näitä palstoja, olen huomannut, että naiset ovat yllättävän vahvoja näissä tilanteissa, vai kirjoittavatko vain vahvat naiset tänne sellaisesta? Ehkä kuitenkin lapsen tulo on se päällimmäinen juttu ja silloin puolison seikkailut saa jäädä omaan arvoonsa. Mietin itsekin, että olisiko tuossa tilanteessa helpompi kestää selvä ero, kuin esim. se, että toinen kävis vieraissa ja sitten kuitenkin jatkettais? Taas tämmöstä syvällistä pohdintaa, joka ei ihan kaikkia taida tässä tilanteessa kiinnostaa...

Joo mutta neuvolaan iltapäivällä, tuleva isoveli oottaa tuossa, että pääsee eka kertaa mukaan katsomaan ja ennenkaikkea kuuntelemaan! Mulla oli illalla ihan oikeita suppareita muuten, muutama peräkkäin! Ei tosin kovin kipeitä, mutta ihan pontevia, niinkuin olis sellaista tiukkaa tuubia vedetty alhaalta ylöspäin. Mieskin vitsaili, että kohta on ne olympialaiset, vois lomakin alkaa sitte 10. päivä..

Onnea, onnea, onnea Tytsille ja perheelle pienestä prinsessasta!!!!Byääääää, taas itkettää. Mä olen jotenkin ihan superherkistynyt ollut viime päivinä. Innolla odottelen täällä synnytyskertomusta, tulehan kirjoittelemaan jahka ehdit. Kyllä se nyt vaan on niin, että meidän ketjussa on alkanut jakautuminen:) Unakin on varmasti jo sanut omat nyyttinsä. Mä olisin myös jo ihan valmis synnyttämään, mutta eipä ainakaan tänään tunnu siltä, että olis lähtö edessä.
Eilen mulla oli tosiaan kovat kivut häpyluussa ja alamahalla ja tänään ei juuri mitään. Luulen, että vauva on vihdoin laskeutumassa ja kiinnittymässä. Analysoitiin miehen kanssa illalla mahan muotoa ja todettiin, että ehkä se on vähän tipahtanut. No täytyy varautua myös siihen, että näin ensi synnyttäjällä homma voi mennä pitkäksi:) Nukuin muuten taas viime yönä 11 tuntia:) ja edellinen olikin sitten vähän kehnompi yö. Nyt aloitan siivouksen, pitää siivota ahkerasti, että paikat pysyy kotona puhtaana, kun ei sitä tiedä koskaan milloin lähdetään. Eletään jännittäviä aikoja tytöt. Tsemppiä! Ja hyvää viikonloppua, voi olla viimeinen miehen kanssa kahdestaan.....

Taidan ottaa Päkän neuvosta vaarin, turha hätäillä, vauvalla varmasti omat syynsä pysyä sisällä ja vielä kehittyä ja nauttia lämmöstä ja turvasta.

Eilen kirjastossa luin kirjaa ""Pehmeä synnytys"" ja mua alko itkettää, se kerto syntymästä vauvan näkökulmasta, mua rupes jo säälittään se vauva niin paljon et siksi aloin itkeä, miten sen maailma järkkyy ja se pelkää ja ympärillä olevat ihmiset vaan on itseensä tyytyväisiä. En tiedä miten Suomessa synnytykset hoidetaan, mut siinä just kaikki kauheudet: jalasta riiputetaan, kirkkaat valot, kovat äänet, heti puntariin ja napanuora katki ja kuinka happi aiheuttaa tuskaa aluksi...jne Sit siinä oli kuvia vastasyntyneistä, sellasia kauhuissaan olevia pikkukääröjä ja onnellisia sellaisia, riippuen snnytyksestä. Se oli aika rankka kirja ei ehkä ois pitänyt lukea.

Mä yritän nyt olla valmistautumatta synnytykseen, olen varmaan muuten kätilöitten kauhuasiakas, kun olen lukenut niin paljon tietoa kaikesta mahdollisesta...taidan pitää suuni kiinni ja mennä vain mukana.

Muuten sama jatkuu..suppareita tasaseen tahtiin, pienoista jomotusta selässä ja vatsalla, jotain limaa tulee kokoajan ja niitä ""vesiä"" lorahtelee mut tosi vähän. Tänään on neuvola, kun nyt niitä kaks viikossa, ärsyttää kun neuvolatätikin aina sanoo et tuskinpa enää tulet mut aina mä vaan siellä sitten odottelen (sanois suoraan heti kättelyssä et varmasti menee yli, ni ei ois turhaa odotellut)NO, nii nyt rupeen vielä kärttyseks :-) Yritän valaa itseeni elämäniloa!!

Onnea Tytsille tyttövauvan syntymän johdosta ja hienosti meni synnytys, jahka vielä pidemmästi tulet kertoilemaan kokemusta meille odottavaisille, joidenka aika on pitkä!!

Itse kävin kävelemässä aika vauhdikkaasti puolisen tuntia eilen, lenkillä ei sinänsä kauhiasti supistellut, mutta illan mittaan kotona tuli supistuksia, siksi minä ne ainakin luokittelisin. Harmi kun taas on pakkasta noin kamalasti eikä mahu toppahousut jalkaan niin en tiedä viitsitkö mennä ulkoilemaan, pakkohan se olisi kun se saattaapi kuitenkin asiaa auttaa. Huomasin eilen myös että vatsa on ikään kuin tipahtanut tuonne alas ihan muutaman päivän aikana. Ja eikös joku täällä maininnut ja olen itsekin kuullut, että toi mahan toiminta, kun olen kolmesti käynyt tänään jo vessassa plus tietty pissaamiset =) että se kertoisi synnytyksen olevan lähellä?! Toivotaan, toivotaan.

Ruokaa täytynee alkaa kohta laittamaan kun niin aikasin olin jo ylhäällä tänään, kiitos jälleen aivan ihanien naapureiden niin nälkä jo kurnii suolistossa. Mieskin tulee tuntia aiemmin töistä ku normaalisti niin käydään sitten kaupassa jne. Kaupassa käyntikin piristää kummasti, näkee sentään tuttuja, sehän on mun työpaikka nimittäin.

Mutta hyvää perjantaipäivän jatkoa!!!

Moi helmimammat!

Nyt vaikuttaa kovasti siltä, että tämä mamma lähtee tositoimiin vuorokauden sisällä... Nimittäin klo 6.24 heräsin siihen, että jotain lorahti oikein kunnolla haaravälistä. Aloin tyrkkiä miestä, että nyt vesi taisi mennä.. Äimäiltiin siinä hetken aikaa, koska supistuksia ei tuntunut. No soitin synnärille, sanoivat että seuraa tilannetta, jos alkaa kivuliaat supustukset niin mene suoraan synnytysosastolle, muussa tapauksessa tule käymään näytillä täällä päivystyksessä. No siinä sitten köllittiin kasiin asti sängyssä, kivuliaista supistuksista ei vieläkään mitään tietoa. Eikä mielestäni niitä supistuksiakaan kauheasti tullut.

Kättärillä ottivat vauvan sydänkäyrän ja tutkivat kohdunsuun tilanteen. Sydänkäyrä ok, kohdunsuu auki 3cm. Kysyivät haluanko jäädä sinne vai tullaanko illalla tarkastukseen. No tietysti halusin kotiin, mukavammat puitteethan täällä on :)

Nyt tilanne on siis se, että jossei säännöllisiä/kivuliaita supistuksia ala tulla, synnytys käynnistetään viimeistään huomenaamulla. Toistaiseksi ei ole näkynyt...

Hui, taitaa olla Wirkku menoa seuraavaksi... onnea ja tsemppiä matkaan!

Sain vihdoin äippäpolilta kutsun tutkimukseen maanantaina, joten sittenpä tietää hiukan paremmin onko tämä raskausmyrkytystä. Viikon se ajan saaminen kesti! Toki voisin mennä päivystykseen heti jos alkaa oireita tulla. Neuvolassa tänään oli valkuainen lisääntynyt, mutta ei mulla ole päänsärkyä tms.

Muuten alkoi illalla jännittää. Alavatsaa jomottaa koko ajan, heijastelee selkäänkin. En tiedä ovatko ne suppareita, kun kipu on sellaista jatkuvaa. Pakkasin joka tapauksessa yöllä sairaalarepun valmiiksi. Mikään asento ei oo oikein hyvä ja varsinkin kävely on tuskaa kun alavatsaa painaa niin kovasti. Taitaa vaavi ainakin laskeutua alemmas jollei muuta. Panadolia en oo viitsinyt kuitenkaan ottaa, kun haluan olla perillä kaikista kivuista. Mies on Hesassa moottoripyörämessuilla, joten toivon ettei tässä vuorokauden aikana mitään dramaattista tapahtuis.

Nimiä pitäis alkaa tosissaan miettimään. Oon itselleni kerännyt listaa kivoista nimistä, mutta miehen kanssa ei olla niistä vielä paljoa juteltu. Joka tapauksessa pitää se vauva nähdä ennenkuin pystyy päättämään asiaa. Huomasin vaan, että tuohon sairaalan esitietolomakkeeseen pitää jotkut nimet laittaa.

Kovasti jaksamista kaikille!