Helmikuun äipät, 11 __/\_/\--

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päkä rv 32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päkä rv 32

Vieras
Nostetaan vähän..

Osallistujat
Ria LA 31.1-1.2.06, Lapin lääni
Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
Tytsi LA 1.2.06, Pääkaupunkiseutu (Jorvi)
Una LA 1.2.06 kaksoset :) Pääkaupunkiseutu (NKL)
-Tuikku- LA 2.2.06
hunajakana LA 2.2.06, Pääkaupunkiseutu (NKL)
Missu LA 31.1.06 Porvoo
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
Wirkku LA 2.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
Orvokki LA 4.2.06
aurinko LA 5.2.06
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
Nessa LA 7.2.06, Itä-Uusimaa (Porvoo)
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Pia LA 9.2.3006
Arde LA 9.2.06, Pori (SATKS)
Katariina LA 10.2. Pori (Satks)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Kirsikka LA 10.2.06 Helsinki (NKL)
Kaisa LA 11.2.06
Tuplamami LA 12.2.06 (kaksoset), Helsinki
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Minnie LA 14.2.06, Pirkanmaa (TAYS)
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
Tarah LA 19.2.06, Kööpenhamina
päkä LA 20.2.06 (OAS)
Katarina LA 20.2.06 (TYKS)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Paukku LA 23.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Muumimamma LA 23.2.06
Mirkku LA 24.2.06
Amina LA 28.2.06 Helsinki (Kätilöopisto)

Hyvää joulunjälkeistä kaikille!

Allekirjoittanut kärsii kauheasti närästyksestä.. (onko tämä nyt tulkittavissa niin että ahneella on paskainen loppu?) Inhaa herätä yölläkin ja huomata että 'Oi kivaa, oksu kurkussa'. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan...

Ensimmäinen päivä äippälomalla, olen hukassa. Ihan kuin pitäisi olla jossain muualla tekemässä jotain. Tai ainakin tehdä jotain. Olla tehokas. Enkä pysty muuhun kuin makaamaan sohvalla... Jos vaikka lähtisin nyt kauppaan ja illaksi pelkkää salaattia tälle ahneelle joulupossulle (no okei ehkä ihan vaan pari palaa suklaata.. ;))

Täällä alkaa flunssa olla helpottamaan päin, koko joulu menikin pärskiessä. Kuumetta ei onneksi ollut paljoa. Tylsä päivä, olen makoillut saikulla kotona ja ihmetellyt että tällaistako se mammis sitten on. No nyt ei jaksanut edes tehdä mitään. Aamulla kävin kyllä neuvolassa, kaikki oli ihan ok. Sf 32 ja yläkäyrällä edelleen. Vaavi on ilmeisesti pää alaspäin. Sain parin viikon päähän viimeisen neuvolalääkärin ja ultran. Eli samalla arvioidaan synnytystapa. On hiukan ajoissa, mutta myöhempiä aikoja ei enää ollut. Kiva kyllä päästä vielä ultraan.

Joululahjaksi saimme paljon ihania vauvatarvikkeita, niitä on sitten kiva hypistellä.

Kirjoitelkaa kuulumisia & hyvää vointia!

Terve täältäkin. Mulla myös eka äippälomapäivä, kuten sulla Wirkku. Aamulla oli neuvola, siellä kaikki ok. Päivän pyörin sitten ale-myynneissä. Seuraava neuvola parin viikon päästä ja pari päivää sitä ennen synnytystapa-arvio NKL:llä. Huomenna ajattelin mennä aamujumppaan. Sitä mahdollisuutta kun ei työpäivinä ole. Toivottavasti Minnie saat viimeisetkin flunssan oireet taltutettua.

Sama täällä - ensimmäinen lomapäivä. Varsinainen äippäloma alkaa 5.1., mutta pidän tässä muita lomapäiviä ennen sitä. Kuten Wirkkukin sanoi, ihan outo olo, kun ei tarvi työasioita enää ajatella.
Lastentarvikkeen aleen menin tänään, kun näin lehdessä ilmoituksen. Ja ilokseni haluamani kevytrattaat oli -20%. Samalla hommasin hoitoalustan ja siitä se minunkin pesänrakentaminen vihdoin alkoi, vauvan vaatteiden pesua, silitystä, viikkausta kaappiin jne.
Närästys vaivaa minuakin, kahvi ei näemmä sovi enää ollenkaan.. Gefilus-piimällä olen saanut hiukan rauhoitettua olotilaa.

Huomenia;)..

Täällä aloittelin vauvan vaatteiden pesu urakan. Olo on samanlainen ku aiemmin....nyt jo raskausviikko 36 aluillaan, joten jännittämään on alkanut:)...lähtöhän voi tulla jo muutamassa viikossa, toisaalta voi kulua vielä puoltoista kuukauttakin...

Tänään aattelin vielä lähtä kangasostoksille, jos vaikka tekis jonkun uuden kevättakin kun masu tästä pikapuoliin katoaa ja mammavaatteet saa vaihtaa normaaleihin kuteisiin...muuten ale-ostoksille tuskin jaksan lähtä...

Joulu meni syödessä ja öisin oli vaikee nukkua kun ei ollut oma tuttu punkka alla:(...noh, nyt meen vielä hetkeks koisimaan... jakselkaahan hyvin:)!!!!

Uskomatonta, että olen jo viikon 36 alussa. Kaksoset tosiaan syntyvät usein näillä main...kääks. Jännittää. Lähiaikoina on kyllä ollut sellaistsa vihlomista tuolla alhaalla, veikkaisin jotain kohdunkaulan seutua. Välillä tuntuu aika inhottavaltakin. Mutta en sitten tiedä onko vaan siitä, kun kersat siellä pyörittelee päätään vai onko kenties jotain kivuliaampiin suppareihin viittaavaa... Kuka näistä tietää... ;)

Näköjään muillakin ollut flunssaa, mä olen ollut viikon nyt aikalailla sänkypotilaana. Toivon et menis pian pois, ois kauheeta synnyttää vielä tälläisissä puolikuntoisissa tunnelmissa. En tiedä jaksaisinko ollenkaan. Ja ulos kävelylle halajan, mutta ei ole kyennyt sinnekään about viikkoon, blaah.

Tämä odotusvuosi on kyllä mennyt tietyllä tavalla niin eri tavalla kuin yleensä. Kaikki perusjutut, kuten joulu, ei oikeastaan tunnu miltään. Ja jotenkin kaikki pyörii vain sen h-hetken ja tulevaisuuden ympärillä. :) Niin kai se kuuluukin olla.

Mukavia vuoden vikoja päiviä! :)

Tervehdys,

Siinähän se joulu meni...syödessä ja herkutellessa:) Mulla alkaa jotenkin olemaan vähän ""hermostunut"" olo ja ei sitä samalla tavalla nauttinut joulusta kun aikaisemmin. Vauva pyörii vaan mielessä ja on jotenkin niin kuin kääntynyt ""sisäänpäin"" eikä muiden kuulumiset ja asiat jaksa hirveesti kiinnostaa. Tänään oli sitten neuvola ja kiitos joululle, painoa oli tullut sellainen 1,2kg/vko!!!!! Onko muilta mitattu moisia lukemia? Paineet ja pissa onneksi ok. Täytyy toivoa, että tuo paino pysyy aisoissa ei mulla ole vielä kertaakaan tollasta nousua tosiaan ole ollut! Sf-mitta oli 31. Ensi viikolla on synnytysvalmennus ja alkaa virallinen äitiysloma. Eilen käytiin alennusmyynneissä ja shoppailtiin loputkin tarvittavat vauvan tuotteet. Ostettiin alesta autoon turvakaukalo, amme ja kantoliina. Kun äitiyloma alkaa alan sitten pesemään vaatteita ja järkkäilemän kaikkea paikalleen. Mulla on pieni paniikki, kun tuntuu, että aika menee liian lujaa ja kohta sitä pitäisi jo synnyttää...Kääk!
Hyviä vointeja kaikille ja voikaahan paksusti!

Hyvää joulunjälkeistä elämää myös minun puolestani. Sain aaton aattona sokerirasitustestin tulokset, jotka onneksi olivat normaalit. Terkkari kielsi silti syömästä ylenmäärin suklaata. No, suklaan syönti jäi vähälle ihan luonnostaan, kun se tuppaa närästämään ihan kympillä. Makeita leivonnaisia sen sijaan meni jouluna varmasti enemmän kuin olisi ollut tarpeen. Tähän lienee syynä se, että kävimme aaton aaton ja Tapaninpäivän välisenä aikana yhteensä yhdeksässä kyläpaikassa. Niin että se siitä joulurauhasta. Ensi jouluna en kyllä suostu samanlaiseen menoon.

Ensi viikolla neuvolassa sitten näkee, oliko joululla vaikutusta sokeriarvoihin. Ensi viikolla on myös ensimmäinen synnytysvalmennus Kättärillä. Mutta eihän sinne Haikaranpesäänkään pääse, jos raskaus ei ole täysin normaali. Senkin puoleen pitäisi ne sokerit pitää kurissa...

Joku tuossa kirjoitteli pyykinpesusta. Pesin viime viikolla yhteensä kolme koneellista äitiyspakkauksen vaatteita + kavereilta saatuja vaatteita. Siinä sai kummasti tuntumaa lapsiperheen arkeen, kun ripusti niitä kuivumaan. Silittämisessäkin meni melkein kolme tuntia. En kyllä ole varma, onko siinä silittämisessä mitään järkeä. Jos vaatteet pesee herkkäihoiselle tarkoitetulla pesuaineella ja käyttää vielä ylimääräisiä huuhteluita, niin luulisi vaatteiden ilman silittämistäkin sopivan myös vauvan iholle. Mitä mieltä muut tästä asiasta ovat?

Iltaa! Joulu meni kanssa syödessä (tosin sellaista ruokamäärää kuin ennen raskautta ei enää pysty nauttimaan...) ja jotenkin sellaisessa hämärässä usvassa, kun ei oikein ollenkaan tajunnut, että tämä on joulu. Kuten tossa muillakin oli, jotenkin sitä vain ""kääntyy sisäänpäin"" ja vain vauvan tulo pyörii mielessä. Huomaa, että sitä synnytystä ja synnytyksen jälkeistä elämää pohtii nyt huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin.

Äitiyslomaa 2 päivää takana, eikä sitäkään vielä oikein käsitä. Miehellä oli kanssa nää 2 päivää vapaata ja tuntuu kuin normaalilta lomalta, kaipa sen mammaloman käsittää sitten, kun toinen vaan painaa töitä ja itse olet kotona. Mä olen saanut oltuun aika ahkera, mutta tiedän, että ihan varmasti tulee niitä päiviä, jolloin löhöän vaan sohvalla tekemättä mitään. Mutta eikös se tarkoitus ole kerätä voimia tulevaa varten, joten älkää olko huolissanne, jos ei joka päivä jaksa jotain tehdä! Mulla on pää täynnä kaikkea, mitä pitäisi vielä tehdä ennen vauvan tuloa, mutta saa nähdä mitä kaikkea jää tekemättä! :)

Olo on yleisesti ottaen mainio, hieman närästää välillä, jalat/nivuset särkee jos on koko päivän jaloillaan sekä yöt tuntuu muuttuvan aina vaan levottomimmiksi. Perjantaina menen neuvolaan, perhevalmennukset oli jo (yht. 2 kertaa) ja synnärille mennään tutustumaan 2 viikon päästä. Lääkärille synnytystapa-arviontiin päätin mennä yksityiselle (omalle gynekologilleni, joka on yksi kaupunkin parhaista), kun en ole vielä edes tavannut neuvolalääkäriä, joten jää kyllä tapaamattakin.

Nyt lämmittämään glögiä ja linnottautumaan loppuillaksi telkkarin ääreen... :)

Ardelta lähinnä kyselisin!
Huomasin että sinulla on myös laskettu aika satakunnan keskussairaalassa samoihin aikoihin kuin itselläni.Olit kirjoittanut että menette yksityiselle ultraan synnytystapa arvioon.Itse olen käynyt koko raskauden ajan yksityisellä.Saanko olla utelias ja kysyä kenen vastaanotolle menette?
Onnea loppu odotukseen myös kaikille helmimammoille!

-vieras 34+2-

Pyykinpesusta ja silityksestä... mä aattelin et tän ekan kerran silitän kaikki vaatteet, koska osa on kirppareilta ja kuulemma kaikki 'pöpöt' ei kuole vielä pesussa, petivaatteet aion silittää myös myöhemmin (kaveri neuvoi tekemään niin, juuri siksi että noi pöpöt saa varmuudella silityksellä pois, pelkkä pesu ei kaikkeen riitä)...tiedä sitten?! Mut näin aattelin tehdä, silitys vie sen verran aikaa etten varmaa kaikkia vaatteita ainakaan ala silitteleen vauvallekaan tän ekan kerran jälkeen...

Joulun ajan painosta: noin kilo tuli vajaassa viikossa...toivon että tällä viikolla painon nousu ei ois yhtä paljon ja pysyisin 'tavoitteessani' (koko raskausajan tavoite max. 16 kg) ...tällä hetkellä kertynyt 13kg.... ja joululta säästyneet suklaat maistuu edelleen liian hyvin...päivittäin:(

Meillä synnytystapa arvio venyy viikolle 39:(...kurjaa kun olin odottanut pääseväni viikolla 37 niinkuin neuvolatäti sanoi...no jos syntyy ennen tota vk 39 niin eiköhän joka tapauksessa alakautta mahdu, toivoin vaan niin kovasti näkeväni pikkuisemme jo aiemmin...

Välistä on mieli tosi herkkänä ja puoli itkuisena (siis onnesta) miettii että pian meitä on täällä kolme:)...vähän oon lueskellut oppaita imetyksestä ja muusta, mut mieli vetää niin herkäks vauva-asioista etten meinaa kyetä ja mies ihmettelee ku kyyneleet valuu vähän väliä ja syynä 'ei-mikään' tai 'ihan mikä vaan'....

pirteetä torstaita muillekin helmikuun äipille!!!!!! (Itse kyllä painun vielä pehkuihin pariks tunniks)

Heissan!

Vieläkö joukkoonne mahtuu yksi helmikuun äippä...? :) Laskettu aika on 10.2.2005 (omien laskujen mukaan 14.2...pidempi kierto)mutta siellä main kuitenkin... Toinen lapsi on tulossa, reipas pieni mies on syntynyt myös helmikuussa ,19. päivä....kohta 5 vuotta sitten ja minun 20-vuotis syntymäpäivänä..:) Elikkäs saas nähdä päästäänkö triplasynttäreitä viettämään..:) Asustelen avioliitossa Oulussa ja ihan kiva olisi päästä vaihtamaan ajatuksia toisten äitien kanssa... Enempää en nyt ehdi kirjoittelemaan, poika kiirehtii äitiä saunaan....:) Mutta hyvää vuodenvaihdetta kaikille ja toivottavasti pääsen vielä tutustumaan teihin...

Osallistujat:

Ria LA 31.1-1.2.06, Lapin lääni
Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
Tytsi LA 1.2.06, Pääkaupunkiseutu (Jorvi)
Una LA 1.2.06 kaksoset :) Pääkaupunkiseutu (NKL)
-Tuikku- LA 2.2.06
hunajakana LA 2.2.06, Pääkaupunkiseutu (NKL)
Missu LA 31.1.06 Porvoo
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
Wirkku LA 2.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
Orvokki LA 4.2.06
aurinko LA 5.2.06
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
Nessa LA 7.2.06, Itä-Uusimaa (Porvoo)
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Pia LA 9.2.3006
Arde LA 9.2.06, Pori (SATKS)
Katariina LA 10.2. Pori (Satks)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Kirsikka LA 10.2.06 Helsinki (NKL)
Cathy LA 10.2.06 Oulu
Kaisa LA 11.2.06
Tuplamami LA 12.2.06 (kaksoset), Helsinki
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Minnie LA 14.2.06, Pirkanmaa (TAYS)
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
Tarah LA 19.2.06, Kööpenhamina
päkä LA 20.2.06 (OAS)
Katarina LA 20.2.06 (TYKS)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Paukku LA 23.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Muumimamma LA 23.2.06
Mirkku LA 24.2.06
Amina LA 28.2.06 Helsinki (Kätilöopisto)

Kiitoksia...:) Kiva vaihtaa ajatuksia ja tuntemuksia muiden kanssa kun tällä hetkellä satun olemaan ainoa tuttavapiirissä joka odottaa vaavia...:) En tiiä, onko tämä nyt se ketju jonne kirjoittelette vai oletteko päivittäneet tätä tai jtn. Uutena tällasessa ""porukassa""...

Heippa taas pitkästä aikaa!
Joulu meni syödessä, kuinkas muutenkaan... Olin taas verikokeissa noiden maksa-arvojen takia (edellisessä raskaudessa hepatogestoosi) ja nyt ne on sitten lähteneet nousuun :( Eikun äitiyspolille tutkimuksiin, mutta ei ne siellä ollut maksa-arvoista huolissaan, vaan ne totes, että napanuoran virtauksessa on jotakin häikkää ja vauva on varsin pienikokoinen. Sydänkäyrä oli ok ja vauva liikkuu hyvin. Jälleen viikon päästä tutkittavaks. Kyllä tämä harmittaa, jos jotain nyt sitten onkin vialla, niin synnytys käynnistetään huomattavasti aikaisemmin kuin laskettuna päivänä. Joutuu vielä tammikuun äipäksi :(
Täytyy vaan yrittää olla ajattelematta koko asiaa ja toivoa, että seuraavalla käynnillä olis asiat paremmin.
Hyvää Uutta Vuotta kuitenkin kaikille!

Tänään oli neuvola, paino oli laskenut edellisestä punnituksesta (jolloin saldona oli se +3kg/2 vkossa..), hyvä niin. HB oli noussut ja nyt 128! Oho, iloinen ylläri. Sf-mitta ei ole kasvanut kuukauteen, ollen nyt 27cm. Neuvolan täti ei oo siitä moksiskaan, mutta itseä vähän mietityttää... Koska sehän on alle alakäyrän... No, ensi viikolla on lääkäri, siellä selvinnee tarkemmin.

Tervetuloa ketjuun Cathy!

Hyvää vuodenvaihdetta kaikille helmimammoille
toivottaapi Wirkku + Mahis

""Säilyttäköön uusi vuosi sen mitä rakastat,
tuokoon tullessaan sen mitä kaipaat
ja vieköön mennessään sen mitä
taakkana kannat!""

Olin kanssa neuvolassa ja kaikki muuten ok, mutta hieman samaa ongelmaa kuin Wirkulla. Sf-mitta ei taas ollut kasvanut kahteen viikkoon yhtään, on nyt 29 cm. Terkkari oli sitä mieltä, että pää olisi laskeutunut alaspäin ja siksi kohtu ei ole kasvanut ylöspäin, mutta mitataan uudestaan 1 ½ viikon päästä, joten täällä ollaan kyllä jos ei huolissaan niin ainakin tarkkoja ton jutun kanssa. Hassua, ettei sulla Wirkku asialle ""tehdä"" mitään. Mulla kasvu on siis vielä alakäyrän yläpuolella.

Pikkasen alko pelottamaan, kun terkkari sanoi tosta pään laskeutumisesta, että ei kai se nyt vielä ole syntymässä, vaikka ei siitä mitään haittaakaan ole, kun kyllä näillä viikoilla syntynyt jo hyvin selviää... Että semmosta... Ite kyllä ajattelin, että ei se nyt mitään merkitse, että kaipa se lähestyvä synnytys sitten antaisi itsestään jotain muitakin merkkejä, eikä sellaisia ole ollut. No sen aika on sitten kun on, mikäs siinä ;)

Mullakin terkkari viimeksi sano, että vauvan pää on tosi alhaalla. Se ei pystynyt edes tunnustelemaan sitä. Siitä kai sitten johtuu, että kun tulee vessahätä, se on tosi tukalan tuntuista, ja jopa sattuu välillä. Painaisko pää jotenkin hassusti tai jotain. En huomannut yhtään kysyä, mitä tuo pään alhaalla olo näillä viikoilla meinaa. Käyrällä olen ala-ja keskiviivan puolessa välissä...jossain välissä olin yläkäyrää lähellä.

Ai niin, sen se terkkari sanoi, että sf-käyrä pienenisi siinä kohtaa, kun synnytys lähestyy. Eli niin kauan kuin käyrä kasvava ei pitäisi olla huolta.

Hyvää ja onnellista uutta vuotta 2006 kaikille! :) Nyt voidaan jo sanoa että pienokaistemme on tarkoitus tupsahtaa maailmaan ensi kuussa...:) Joten täytyy kai alkaa pakkailla laukkua ja alkaa odotella, koskas lähtö tulee...:)

Onnellista alkanutta vuotta myös minun puolestani!

Pitänee tosiaan vähitellen alkaa miettiä, mitä sinne sairaalaan pitäisi ottaa mukaan, kun lähtö tulee. Vasta nyt alkaa oikeasti tajuta, miten vähiin nämä viikot käyvät. Eräs ystäväni sanoi, että hän tajusi lasketun ajan läheisyyden todella vasta sitten, kun maitopurkin päiväys osui samalle päivälle...

Hyvät uudet vuodet myös minun puolesta!
Olen myös alkanut miettimään, mitä sinne laukkuun laittaisi. Vielä en ole kuitenkaan alkanut pakkaamaan, mutta kyllähän sen voisi jo tehdä.
Olo on edelleen hyvä, eikä masu ole menoa haitannut. Välillä tulee hassuja tunteita, että kohta tää on jo ohi, eikä sitten enää masussa määrää kukaan. Nopeasti aika on mennyt!!