HELMIÄIPÄT 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lovisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei taas!

Ja kiva kun ollaaan saatu "uutta väriä" tähän meidänkin ketjuun, kun muutkin kuin me "vakkarit" ovat kirjoitelleet kuulumisia. Kiva lukea muiden kuulumisia ja mietteitä näin samoilla metreillä.

Ilmeisesti kaikki meidän ketjusta vielä yhdessä kasassa?! No niin tietysti kuuluukin, koska helmikuisia ollaan. Itse tosin olen melko varma, että tämä vaavi syntyy jo tammikuun puolella. Viime lauantaina supisteli aamupäivällä jo useamman tunnin epäsäännöllisesti ja piti välillä jo puuskutellakin ja laittaa lämmintä kaurakäärettä tuonne selän puolelle. Eilen illalla puolestaan pienen ja rauhallisen lenkin jälkeen alkoi sellainen polttelu, joka jatkui läpi yön ja nukkuminen onnistui vain pienissä pätkissä. Lisäksi limatulppa alkoi irrota, joten ilmeisesti tuolla alakerrassa jotakin tapahtuu. Viime yönä päätin, että tänään laitan sairaalakassin ainakin melkein valmiiksi, sen verran tuntuu olevan aktiviteettia tuolla kohdun suulla.

Viimeistä lääkärikäyntiä minulla ei ole vielä ollut, koska terkka oli sitä mieltä, että siitä ei ole minulle juuri hyötyä. No okei, saisin tietää kohdunsuun tilanteen, mutta muuten meidän neuvolalääkäri on sellainen masuja hivelevä vanha muori, joka pitää esitelmän "kuinka silloin ennen toimittiin", jos häneltä erehtyy kysymään jotain. Niinpä siis olen autuaan tietämätön kohdunsuun tilanteesta, mutta esikoisen kohdalla limatulpan irtoaminen (tosin silloin paljon isompina klöntteinä) tiesi synnytystä 5vrk:n sisään eli ehkä nytkin myös....

Yöllä tosiaan nukkuminen sitä sun tätä, mutta päivisin voisin vetää parinkin tunnin päikkäreitä sohvallla. Tarvii ilmeisesti siirtyä nukkumaan sohvalle yöksikin, jos siinä nukuttaisi paremmin. Päivisin olen kuitenkin jaksanut yllättävän hyvin touhuilla ja eilen sain leivotuksi jopa pullaa pakkaseen esikoisen avustuksella.

Eipä muuta kuin tsemppiä kaikille vatsakkaille ja koittakaa jaksella vielä viime metrit!

Tiina-76 ja hippu 36+6

Tervhdys pitkästä aikaa!

Kirjoitin tänne aamulla jo pitkän viestin mutta se hävisi taivaan tuuliin kun en muistanut kirjautua. Toivottaan parempaa onnea nyt.

Täällä on selvitty rv 34 + 0 ilman suurempia raskausvaivoja. Sitä kyllä ihmettelen kun olen saanut kuulla niin paljon siitä kuinka kaksoisraskauksissa vaivatkin ovat tuplana. Mutta täällä ei. Tosin tuo maha painaa jo aikalailla ja vaikeuttaa liikkumista. Molemmat vauvat ovat arvion mukaan jo yli 2 kiloisia, joten mahassani on yli 4 kiloa vauvaa+ 2 istukkaa+ kahdet lapsivedet, ei siis ihme että painaa jo tässä vaiheessa.

Meidän vauvat syntyvät sektiolla viimeistään 4 viikon päästä. Syynä tähän on A-vauvan perätila. Olisi siis ensin tulossa sieltä mutta ei edes lähdetä yrittämään perätilasynnytystä. Minulle on pääasia, että vauvat tulevat turvallisesti maailmaan, synnytystapa ei ole ratkaisevaa. Jos synnytys käynnistyy ennen rv 38 niin sitten tehdään heti sektio, jos ei käynnisty niin sitten mennään tuolla rv 38 sairaalaan ennalta sovittuna aikana sektiota varten.

Kotona kaikki alkaa olla valmista vauvojen tuloon. Välillä iskee hirveä halu jo nähdä pienokaiset mutta samalla toivon, että saisivat vielä kasvaa joitakin viikkoja tuolla mahassa. Mitään jättivauvojahan näistä ei tule, kuten ei kaksosista yleensäkään, mutta vielä saisivat kuitenkin kasvaa ennen syntymäänsä.

Meillä on kontrolli äitiyspolilla kerran viikossa tämän loppuraskauden ajan. Enää en käy neuvolassa vaan kaikki hoidetaan tuolla sairaalan puolella. Olen kyllä ihan liikuttunut siitä, miten hyvässä seurannassa me ollaan. Viikottain sama lääkäri tarkistaa vauvat ultralla, samoin kuin kohdunsuun tilanteen. Kätilö mittailee verenpaineet yms. Kohdunsuu minulla on pehmentynyt mutta kiinni, kohdunkaulaa jälkellä liki 3 senttiä.

Hyviä vointeja kaikille helmiäipille viimeisiin raskausviikkoihin. Nyt jännitetään kuka saa ensimmäisenä oman nyyttinsä. Eiköhän tässä ketjussa jo ala tapahtumaan tammikuun puolella.

Maaxi 34+0

Terveiset lääkäriltä!

sf.mitta oli 35cm, joten vastaa viikkoja enkä joudu synnytystapa-arviointiin TYKSiin. Painoo oli tullu vaan 100g. muuten kaikki ok. kohdunsuu oli auki 1,5cm ja pituus 2cm. sattui, kun tutki. olisinkin jo valmis synnyttämään!!

-esikoinen heräs-

aurinko paistaa kerrankin, nostaa mielialaa mukavasti. unet on aika lyhyet nykyään. meen norm. myöhemmin ja silti herään jo kuudelta + ne vessassa juoksemiset. mutta kai tää on valmistautumista yöheräämisiin.... vauvan vaatteita tarvis alkaa pesemään. vaunun kankaat pesin jo ja turvakaukalon laitoin kuntoon. aika vaan menee huomaamatta samalla rutiinilla. esikoinen tarvii huomionsa ja hoivansa, vaikka äiti lyllertääkin ;)
kampaajalla kävin vielä, jotta pysyis jotenkin kuosissa pari kk:tta.

Vointeja!!! Kaura 36+2

Heipsis jälleen ja terveiset neuvolasta!
Kaikki oli hyvin, Hb:tä tosin ei mitattu lainkaan..ihan hyvä koska viimeks olin niin ilonen kun se oli noussut 121 kun se kerran huiteli jo pitempään lähellä 100 rajaa. Joten olo on hyvä ja uskon et kaikki on siinä suhteessa hyvin. Verenpaine oli hyvä ja sf mitta oli 30,5 kasvanut siis viikossa 1,5 cm. Paino oli taas pikkusen pudonnut..en ymmärrä, kun tuntuu että syön kokoajan jotain :) Mutta eipä siinä mitään, eivät ainakaan huolestuneita olleet. Ja mulle kyllä riittää jo tää 7 kiloo että en kovin paljoa enää toivoisikaan painoa lisää. Äitini kyllä sanoi että hän on minua odottaessaan lihonu 8 kg ja veljeäni 6 kg , että se ei ole ihme jos ei kauheesti tuu enempää kiloja. Vauvan painosta ei ole hajuakaan tällä hetkellä, mutta pää tukevasti alhaalla mennään ja viikkositten lääkärissähän kohdunkaula pehmentynyt ja 2 cm, joten jotain alhaalla tapahtuu pikkuhiljaa kokoajan :)

Oli kiva sijainenkin neuvolassa, ja jäi hyvä mieli siitä. On laittanu pikkusen hermostuttaan ku vakkaritäti pitempään saikulla ja sijaiset on vaihtunu koko ajan. Saa nähä kuka ens viikolla odottaa...

Neuvolassa kehotettiin jo pakkaamaan laukkua valmiiksi jos tulee lähtö, en vaan oo oikeen saanu päähäni et mitä sinne laittais. Pesuvehkeet itselle ja puhtaat vaatteet, mutta mitähä n muuta? mitä te muut olette sinne ajatelleet laittaa? Kai ne imetysliivitkin pitäs käydä hankkimassa piakkoin.

Huomena saadaan kaikki muut tavarat paitsi pinnasänky, joten ihanaa kun saa pikkusen huonettakin sisusteltua ja silleen ku hoitopöytä, kaukalo, hoitoalusta, vaunut ymym saapuvat. Pinnasängyllä ei kyllä kiire ookkaan vaikka se olis kiva olla jo, mut saatiin isovanhemmilta kehto joululahjaksi niin pikkunen saa alottaa unensa siinä.

Tuosta rintapumpusta on ollut monessa paikassa puhe, ootteko te muut sellasen jo hankkineet? Avent isis merkkiä on kehuttu, en kyllä oo niihin tutustunu mitenkä..tiiän et niitä on sähkö ja käsikäyttösiä mutta siihen se sitten loppuukin. Tuo isis olis tarjouksessa 49€ tällähetkellä, et sellasen vois vaikka hankkiakkin.

Mies lähti just työreissuun taas tänään, onneks ei enää ennen la:ta kovin kaukaisia reissuja tee n. 100km säteellä on kokoajan ja tulee yöksi aina kotiin.
Mutta eipä tässä varmaan tällä kertaa muuta, vointeja kaikille :)

Perhonen & superitar 36+1

Täälläkin käyty tiistaina neuvolassa:

Painoa +600g/viikko, hemppa vihdoin noussut, oli nyt 118, verenpaineet 104/60, sf-mitta 27cm. Syke oli 140-160, liikkeet ++. Kaikki muuten vallan hyvin mutta vauva on perätilassa, eli kahden viikon päästä jos on vielä niin saan lähetteen synnärille missä katsovat yrittävätkö kääntää. Jos tulokas meinaa sitkeästi perätilassa pysyä niin saa tulla maailmaan sektiolla, en uskaltaisi edes yrittää perätilasynnytystä koska esikoinen on ollut 4,3kg (ja painoarvio vauvan "syntymäpäivänä" oli 3,7kg joten painoarvioihin en luota lainkaan tuon kokemuksen jälkeen...). Mutta toki toivon että kääntyisi nyt itse piakkoin, esikoinen oli tässä vaiheessa ollut jo 2kk pää alaspäin.

Perhoselle tuosta rintapumpusta, en olisi tullut toimeen ilman tuota kapistusta eli mulle se oli kyllä välttämätön, samoin kuin liivinsuojat (myöhemmin hankin maidonkerääjät). Mutta tiedän että jotkut ovat pärjänneet ilman sitä :O

Lovisa rv 33+2?

Rintapumpusta: mä taas en saanut sillä mitään irti vaikka tissit oli pakahtua. paras saavutus tais olla 30ml/1h, joten seisoo kaapissa. Liivinsuojat kams melkein tarpeettomia, mut ne kannattaa ostaa, ku ne on aika halpoi.
Kassiin aion laittaa: vaatteet, pesuvehkeet (ottakaa jotain tosi hyväntuoksuista, tuntuu uskomattomalta, kokemuksella), liivit, kännyn laturin, hiuksiin panta+jotain meikkejä (jotta näyttää edes lähtiessä elävältä)

Kirjoittelenkin nyt alkuperäisellä nimimerkillä plus syntymävuodella, kun yhtäkkiä pelkkää Nenneä en saanutkaan enää käyttööni...

Neuvola oli keskiviikkona ja sieltä tuli lähete lääkärille. Tarkistetaan ultralla toukan asento ja samalla koko. Neuvolan terkkari ei osannut varmasti sanoa, kummin päin masussa ollaan, joten sitten ensi keskiviikkona tarkistetaan. Vähän jännittää, kun esikoinen oli tässä vaiheessa ollut oikein päin jo jonkin aikaa, eikä tällaista tarvinnut edes miettiä. Minulle on toisaalta ihan sama, miten synnytän, alateitse vai sektiolla, mutta alatiesynnytyksen kokeneena voisin tehdä sen kyllä toistekin. Minusta itsestäni vähän tuntuu, että tämä kaveri saattaisi kyllä ollakin väärinpäin, koska aiemmin tuntemani paine alhaalla on hävinnyt. Kohdunkorkeusmittakin oli pompannut yhtäkkiä aika reippaasti ja päädyttiin jonnekin yläkäyrän huitteille tai taidettiin mennä jopa vähän ylitse, vaikka tähän mennessä ollaan oltu tiiviisti keskikäyrällä. Sekin ilmeisesti vähän kielisi siitä, että taitaa olla vauva kääntynyt tässä välillä. No kyllä siellä on sellaista jumppaa ja meuhkaamista vatsassa pidettykin, etten yhtään ihmettelisi, vaikka olisi kääntynytkin.

Hemppaa ei mitattukaan tällä kertaa, mutta painoa on nyt tullut yhteensä varmaan 15kg. Edellisellä kerralla tuli 18 ja 3 niistä jäi... Verenpaine ollut koko ajan tosi hyvä.

Rintapumpusta sanoisin, että itse en esikoisen kanssa tarvinnut, imetin minkä kerkesin, eikä siinä jotenkin tullut tarvetta enää alkaa pumppailemaan lisää. Maitoa kyllä pakastin ihan vähän pumpattuani sitä manuaalisesti, mutta sitä ei tullut sitten käytettyäkään... Manuaalinen pumppaaminen on kyllä sitten sellaista puuhaa, että en suosittele, vaan kannattaa hankkia pumppu, jos tuntuu, että maitoa tahtoo pakastella.

Tuntuu melkein kamalalta, kun en ole kassia vielä pakannut, enkä vauvan vaatteisiinkaan vielä kajonnut. En edes tiedä, mistä kaapista ne muuton jälkeen löytyvät... Pitäisi kai ensi viikolla alkaa etsimään niitä... Yhdistelmistä rattaat on koko ajan käytössä, joten niitäkään en ole pessyt, enkä muuten edes testannut, voiko niihin asentaa seisomalautaa esikoiselle... Mitään ei siis ole tehty.

Kovasti olen synnytystä, sairaala-aikaa ja kotiutumista miettinyt viime aikoina. Viimeksi sairaala-aika ei kyllä ollut mitään herkkua, kun tuntui, ettei yhtään saanut levätä, mutta toisaalta tällä kertaa itse ei varmaan ole niin hämmentynyt kuin ekalla kerralla. Tai sitten on...

Hyviä vointeja kaikille taas ja aurinkoisia talvipäiviä!

Nenne 34+5 (muistaakseni;-))

Pejantain neuvolakuulumisia täältäkin!

Eli vielä sitkeästi yhdessä kasassa, vaikka viime yönä olin jo aivan varma, että tänään minulla olisi jo nyytti käsissä ;) Heräsin puoli 2 aikaan supisteluihin ja sen jälkeen sain nukutuksi parit puolen tunnin tirsat ja yhden kokonaisen tunnin. Ei mitään kovin kivuliaita supistuksia, mutta sellaisia, että niihin herää ja jää odottelemaan, että tuleeko lisää. Kellon tikityksestä laskeskelin, että kestoltaan n.30-45 sek, mutta kovin harvakseltaan, yksi-kolme tunnissa. No aamun ja päivän mittaan on tullut yksi supistelu silloin, toinen tällöin, mutta muuten olo aika väsynyt katkonaisista yöunista. Jos sitten vaikka ensi yönä...

Mutta neuvolakuulumisia:
Painoa: 600 g/vko
Pissa: puhdas
Turvotus: -
Verenpaineet: 123/81
SF-mitta: 34,5 cm
Vauvan syke: 150
Liikkeet: ++

Eli kaikki hyvin. Keskiviikkona aika sinne synnytyskeskusteluun (esikoisen) ja torstaina sitten viimeinen lääkäri. Kohdunsuun tilanne aivan mysteeeri, kun kukaan ei ole sitä keskiraskauden lääkäritarkistuksen jälkeen tarkistanut. Luulisin kuitenkin, että jotakin on tapahtunut, koska säännöllisesti joka päivä on jo supistellut.

Tsemppiä loppumetreille ja hyviä vointeja kaikille!

Tiina-76 ja hippu 37+5

Kuulumisia taas täältäkin.

Ajattelinkin jo että eikö kenenkään muun kohdalle osu tätä perätila"ongelmaa", mutta nyt näimmä Loviisa ja Nenne joutuvat jännittämään samaa asiaa. Minulla vauvan on todettu olevan perätilassa jo vko 26 alkaen ja viikko sitten oli käännösyritys joka ei onnistunut. Lääkärin kanssa neuvoteluamme päädyttiin hänenkin suosituksestaan suuniteltuun sektioon (ellei vesseli sitten tee loppumetrin ylläriä ja käänny sittenkin). Jännää että reilun kahden viikon kuluttua meidän vauva sitten syntyy päivänä jonka jo tiedämme.

Tiina-76:lla tuntuu olevan lähtö lähellä. Nythän taidamme itse asiassa olla jo sellaisilla viikoilla että vauvan katsottaisiin syntyvän täysiaikaisena.

Tänään oli kohdallani tämän raskauden todennäköisesti toiseksi viimeinen neuvola, viikon päästä ehdin vielä yhteen. Painoa oli tullut kahdessa viikossa +2,2 kg joka on kyllä tämän raskauden ennätys! Ja olen mielestäni syönyt vähemmän kuin aikaisemmin. Kokonaispainonlisäys on nyt sitten 13 kg, onneksi ei enää millään ehdi tulla parissa viikossa kauheasti lisää...Sf mitta oli keskikäyrillä ja nyt oli verenpaine hieman noussut (121/80), jota kuulemma tyypillisesti tapahtuu loppuraskaudessa.

Tällä toivotaan nyt että vauva pysyisi masussa suunniteltuun päivään asti ettei tulisi mitään kiirellistä hässäkkäsektiota ja että kaksi viikkoa kuluisi nopeasti :-).

Tv Polgara rv 37+3

Kirjoittelenpa tännekin välillä kuulumisia. Täysiaikaisuus on siis meilläkin saavutettu. :)

Eilen oli st-arvio, ja lasketun ajan painoarvio ois n.3,4kg. Kohdun ulkosuu oli sormenkärjelle auki ja kanavaa 2cm ja jotain pehmeen/kiinteen väliltä. Suppareita ei oo ollu, harvoin harjoitus sellaisiakaan. Muutenkin olo ihan ok. Eikä mulla vielä mikään kiire oo synnyttää. Vauvalle ois kyllä tosin jo valmiina kaikki täällä kotosalla. :) Menny niin nopeesti tää raskausaika, että tuntuu oikein haikeelta.

Täällä kaikki ennallaan, supistuksia ei edelleenkään ole, yksi ehkä kerran kolmessa päivässä. Viime viikolla kävin st-arviossa ja ultrassa ja kaikki oli kunnossa. Kohdunsuu vielä kiinni ja kanavaa jäljellä 1,5 cm. Nyt vain odotellaan, toivottavasti ei menisi yli lasketun ajan. Parin viikon päästä vois vaikka jo tulla tähän maailmaan! Päivät kyllä menee tosi nopeasti. Yöt sitten taas välillä ei, kun nukkuminen on melko hankalaa. Nukuttua saa vain pätkissä!

Huomenna menen sinne lääkärille ultraan. Täytyy sanoa, että kyllä jännittää hieman. Toukka möyryää päivittäin vatsassa ihan urakalla, mutta en kyllä yhtään edelleenkään osaa sanoa, miten päin olisi. Ehkä veikkaukseni kuitenkin olisi, että oikeinpäin, mutta mene ja tiedä...

Näyttää siltä, että aika moni täällä alkaa olemaan aika valmis vauvan tuloon. Minä olen myös ihan valmis jo lähtöön muuten, mutta tosiaan ne valmistelut on vieläkin vähän kesken...

Viime yöt on menneet tosi huonoilla yöunilla. Perjantaina loppuivat reseptillä saamani närästyslääkkeet ja viime yöt olenkin sitten nukkunut lähes istuvassa asennossa Renniellä pinnistellen. En ole koskaan ennen näitä kahta raskauttani kärsinyt närästyksestä, enkä tiennyt millaista se pahimmillaan voi olla. Yrjöt suussa koko yön ja kauhea polte kurkussa ja rintakehässä, eikä nukkumisesta tullut oikein mitään. No, tänään vihdoin sain reseptin ja lääkkeet, joten ehkä ensi yönä saan nukkua vähän paremmin.

Odotan jännityksellä toukan huomista painoarviotakin. Tosin edellisellä kerralla arvio oli noin 4kg ja tyttönen painoi syntyessään 3340g;-)

Polgara, eikö se ole niin, että nyt jos synnytyksesi sattuisi käynnistymään itsekseen, sinun pitäisi hankkiutua sairaalaan vauhdilla ja mieluiten makuuasennossa, vai muistelenko väärin? Jännittääkö leikkaus yhtään? Aika jännää, kun tiedät ajankohdan jo nyt etukäteen niin tarkkaan. Tsemppiä!

Hohhoijaa, pitäisiköhän mennä iltahommiin. Esikoinen on juuri tulossa kotiin isänsä kanssa, ovat olleet hevosia katsomassa. Että voi 2,5v tyttökin olla jo niin hevoshullu;-) On päässyt jo talutusratsastukseenkin useita kertoja ja siitä riittää juteltavaa aina pitkäksi aikaa. Josta tulikin mieleen, että kyllä jännittää vauvan tulo esikoisenkin kannalta...

Hyviä vointeja taas kaikille!

Nenne 35+2

Hei Nenne ja tietysti myös muut,

Koska meidän vauva ei ole edes kiinnittynyt (tämä taisi olla se termi) eli peppu ei ole tiukasti synnytyskanavassa niin ohjeena todellakin on että jos lapsivedet menee niin sitten vaakatasoon ja ambulanssilla (tai mahdollisesti omalla autolla) sairaalaan vaakatasossa. Vaarana on että napanuora muuten luiskahtaisi esiin tai että vauva ehtisi tunkea esim. jalkaa ulos. Jos taas tulee säännöllisiä supistuksia niin heti yhteyttä synnärille niin saavat mahdollisimman aikaisin varoituksen siitä että sektiotapaus on tulossa. Supistusten kanssa ei kuitenkaan kuulemma ole niin kovaa kiirettä sairaalaan kuin jos lapsivedet menee.

Olihan se aika erikoisen tuntuista kun siinä kääntöyrityksen jälkeen selasimme hoitajan kanssa kalenteria ja sovimme että minä päivänä lapsi syntyy. Mies siinä sitten kirjoitti kalenteriinsa että synnytys... Leikkaus ei sinänsä jännitä, koska olen itse asissa sattumalta joutunut viime vuosina useampaankin operaatioon. Se, että operaatio tehdään puudutuksessa, ei nukutuksessa, vähän jännittää, mutta mielummin niin että pääsee heti näkemään vauvan. Vauvan tulo jännittää kyllä sitäkin enemmän. Mahtaa sitä olla silloin sovittuna päivän (jos sinne asti päästään) erikoiset tunnelmat aamulla kun sairaalaan lähtee ja tietää päivän päätteksi vauva on sitten masun ulkopuolella.

Jaha, nyt tätyykin lähteä haalautumaan ruokakauppaan. Täälläkin on painavan masun kanssa nukkuminen mennyt semmoisiin pätkiin että tänään nukuin lopulta melkein 11 asti kun mies oli lähtenyt töihin. Tätyy nyt yrittää nukkua niin paljon kuin pystyy, ettei sitten valmiiksi ole univelkaa kun alkaa elämä vauvan kanssa.

Viikonjatkoja kaikille!

Tv Polgara rv 37+5

Terveiset lääkäristä! Siellä se toukka oli aivan oikein päin ja touhukkaana, kuten yleensä. Lääkäri sanoi, ettei ole kiinnittynyt kunnolla vielä, kun pää pyörii niin kovasti, mutta kovin alhaalla oli silti. Olihan se helpotus, nyt ei tarvitse miettiä kääntämisiä eikä muita, vaan odotella vaan rauhassa, milloin se h-hetki nyt sitten onkaan. Ja lääkäri muuten vahvisti sen sukupuolen, meille on siis tulossa poika. Esikoinen saa säilyttää perheen ainoan prinsessan aseman;-)

Vieläkin mietin tilannettasi Polgara, on se hassua, että tietää tarkalleen vauvan syntymäpäivän. Hauska tosiaan, että kalenterissa lukee "synnytys";-)

Lääkäristä vielä, että painoarvio oli tällä hetkellä kahden eri mittauksen perusteella 2,4 tai 2,6kg ja sen mukainen arvio syntymäpainosta viikolla 40 on noin 3,2-3,6kg. Esikoinen painoi 3340g, joten saman kokoinen pötkö olisi punnerrettavana siis.

Tänään esikoinen sai karmean kohtauksen pukemisesta uloslähtiessä. Mietin, miten ihmeessä sen tason kohtauksen jaksaa ja kestää, kun on vielä toinenkin siinä huolehdittavana ja koirakin vielä usein lähdössä samalla oven avauksella ulkoilemaan meidän kanssa. Eihän siinä mitään, jos isäkin on paikalla, mutta itsekseen ollessa... Pakolla puettiin karjuvaa 2,5 vuotiasta, joka räki, sätki ja potki ja teki pukemisen mahdollisimman hankalaksi... No, ehkä isosiskoksi muuttuminen kasvattaa myös henkisesti... (=toiveajattelua)

Palaillaan taas, nyt lähden antamaan känkkäränkälle iltamuonaa;-)

Nenne 35+3

Heippa!

Moikka taas pitkästä aikaa ja hyvää alkanutta vuotta helmiäisille!

Neuvola kuulumisia tältä aamulta:
paino: +800g/vko (+8 kg 1.neuvolasta)
turvotus: "kohtalaisesti", sormet ja varpaat kun nakit ja naamassakin jonkin verran
pissa: puhdas
paineet:114/72
sf-mitta:32
syke:130+
liikkeet:++

Pikkuinen on ollut raivotarjonnassa jo viikolta 30 lähtien, onneksi. Nyt hän on myös laskeutunut ja melkein kokonaan kiinnittynyt, Saattaa kuulemma synnytys olla ihan lähellä.Supistelujakin kun on ollut jo vaikka kuinka. Päivittäin supistelee, joskus hyvinkin kivuliaasti, tosin vielä tosi epäsäännöllisesti.

Nukkuminen täälläkin on vähän niin ja näin, meillä molemmilla. Kun minä ähisen ja puhisen ja etsin hyvää asentoa, mies vieressä nukkuu "koiran unta" ja heräilee tämän tästä että joko nyt, pitääkö jo lähteä. Olen yrittänyt sanoa hänelle että nukkuisi vaan ihan rauhassa, kyllä sitten herätän kun tapahtuu jotain :)

Mietityttää tuo synnytystapa-arvio. Mulla oli viimeinen neuvolalaääkäri 2 vkoa sitten eikä lääkäri puhunut mitään st-arviosta eikä mitään pienen paino-arviosta. Miten olette muut päässeet st-arvioon tai saaneet tietää painoarvion. Meillä ei lääkäri ultrannut ollenkaan, kuunteli vain sydänäänet ja teki sisätutkimuksen ja mittasi sf-mitan. Johtuuko tämä mahdollisesti siitä että mennään keskikäyrän alapuolella, ettei näitä arviotia tehty?

Mukavaa loppuviikkoa

T: Miiu ja Pikkuinen rv37+5

terkkui neuvolasta=kaikki ok, tosin rh-tetin edellinen näyte oli viottunu (?), niin otti uuden putkilon verta. vaavi möyri oikein tädillekin :)

mun yöt on menny ihan tuskaksi. nukun korkeintaan 2h putkeen, muuten heräilen 1/2-1h välein. aamulla on tosi väsynyt ja järki ei luista. päivät menee silti mielyttävämmin ku yöt. pelottaa oikein nukkumaan meneminen. onneksi meillä mies nukkuu vaikka pyörinkin, välillä ärsyttävän hyvinkin.

tilasin englannnista imetysliivit, kun täältä ei saa tarpeeks isoja. odottelen mielenkiinnolla niiden saapumista. onneksi on kahdet vanhat jälellä, tosin olen nukkunut niiden kanssa jo useamman kuukauden. sairaalakassiakin olen pakkaillut pesuvehkeiden osalta, vaatteet tarvis vielä.

viikonloppuna siirretään pinnis makkariin, jotta esikoinen ei ihmettele sitä sit vauvan aikana. tosin hänellä on oma iso sänky ollut jo kesästä. Sympatiat Nenne75, meilläkin on kamalaa vastusta välillä ja ikää on vasta 1v9kk. ei voisi omapäisempi olla! huutoa ulos lähtiessä ja sisälle tullessa, mikään ei oo hyvin. sit vielä oma väsymys päälle, niin välillä tekis mieli juosta karkuun. Kuinka mä pärjään ku on kaks?!? kaikkeen sitä ihminen pääsä pistää...

Kaura 37+2

Hei vaan taas!

Ja ettei kukaan vain pääse epäilemään mitään, vielä yhdessä kasassa ollaan, vaikka alkaisin olla jo valmis näkemään tämän vauvelin!

Eilen viimeinen lääkärikäynti ja kaikki näyttäisi olevan hyvin. Vauva hyvässä tarjonnassa pää alaspäin, kohdunsuu pehmeä ja lyhentynyt 2 cm:n ja sormelle auki. Kiva juttu, ettei nämä kaikki supistelut ja yövalvomiset ole menneet ihan hukkaan! Kahtena viimeisenä yönä olen kumpanakin herännyt supisteluihin ja valvonut niiden takia tunnin, parikin, mutta ovat sitten lientyneet niin paljon, että uni on tullut uudelleen. Paino oli tippunut edellisestä käynnistä 1,4 kg eli voin hyvällä omalla tunnolla syödä, mitä huvittaa :) Olen kärsinyt viime päivinä kroonisesta nälästä ja koko ajan voisin syödä mussuttaa jotakin...

Verenpaineet 118/82
Pissa: puhdas
Sf-mitta: 32-33 cm, terkka saa enemmän ja lääkäri vähemmän
Painonmuutos siis -1,4 kg /vko. Ekasta neuvolakerrasta painoa tllut n. 8,5 kg eli vähemmän kuin esikoisesta.

Vielä sain viikon päähän uuden ajan, mutta toivottavasti ei sinne asti tarvitse kituuttaa. Tänään olen siivoillut ja eilen kävin saunassa. Kolmatta ässää ei tee mieli kokeilla :( Supisteluja kuitenkin tuntuu tulevan ilman niitäkin. Niin ja kävin siellä esikoisen synnytyskeskustelussa ja mieli on nyt hyvä sen suhteen. Oli mukava kätilö ja juteltiin tunti. Avoimet kysymykset saivat vastauksen ja olen valmis uuteen koitokseen.

Tsemppiä kaikille vatsakkaille ja koitetaan jaksaa!!!!

Tiina-76 ja hippu 38+2 (esikoinen syntyi 38+5 eli ei olis enää kuin muutama päivä)

Nostelenpa tässä ketjuamme ettemme aivan kolmannelle sivulle tipu.

Vieläkö kaikki ovat yhtenä kappaleena?

Minulle tuli viikonloppuna kovat liitoskivut ja supistuksia heti jos vähänkin liikkui ja välillä jopa levossa. Kävin sitten eilen NKL:llä tarkistuttamssa missä mennään kun jotenkin ajatus äkkilähdöstä tämän perätilavauvan kanssa ei houkuta.

Harjoitussuppareita kuitenkin näyttivät olevan kun mitään kummempaa ei ollut tapahunut. Sitä ennenaikaisuuden uhkaa aiheuttanutta kohdunkaulaa on edelleenkin jäljellä n. 2 cm ultralla mittuna, kohdun suu on sormelle auki mutta epäkypsä. Lääkäri veikkasi että kyllä vauva masussa pysyisi siihen ensi viikon sovittuun sektiopäivään asti. Tänään supistelukin on onneksi laantunut kun olen ottanut rauhallisesti. Taidan kuitenkin köllötellä tämän viimeisen viikon pääasiassa täällä kotona. Eilen kun jouduin käymään asioilla niin kävely oli suppareiden ja liitoskipujen takia sellaista tuskaa että alkoi huolestuttaa miten selviän kotiin ollenkaan.

Yksi neuvolakäynti on vielä edessä, mutta sitten meillä onkin ensi viikolla jo nyyti ulkona masusta. Jännää...

Tv Polgara rv 38+4

Hei taas!

Täällä ainakin yksi yhtenä kappaleena yhä oleva ilmoittautuu!!! Jännää tulla tänne aina katsomaan, että joko jollekulle on jo jotakin tapahtunut. Tosin kovin hiljaista on ollut viime aikoina, joten joku saattaa jo olla nyyttiänsä hakemassa tai jo päässyt kotiinkin asti. Itse olin aivan varma aiemmin, että kyllä minäkin nyt tässä vaiheessa jo olisin jakaantunut. mutta täällä sitä vain kuitenkin yhdessä kasassa porskutellaan.

Aina pari yötä menee valvoessa supistuksia ja sitten sen jälkeen pari yötä nukun kuin tukki, vessaankaan ei tarvi herätä kuin kerran! Viime yö oli juuri tällainen eli nukuin tosi hyvin. Ja hyvät unenlahjat eivät rajoitu aina vaan yöaikaan vaan myös päivällä nukuttaa hyvin sellaisia tunnin pätkiä parikin.

Perjantaina vielä neuvola, mutta toivottavasti saisin jättää sen jo pois laskuista. Nämä viimeiset päivät tuntuvat niin kovin pitkiltä vaikkei mitenkään kamalan tukala olo olekaan. Välillä on ihan kamalia liitoskipuja, jotta käveleminen sattuu, mutta muuten pääasiassa voin oikein mainiosti. Ihanaa olla kuitenkin kotona, ettei tarvitse sairaalan petiä tarvi olla kuluttamassa. Tosin esikoinen syntyi viikoilla 38+5 eli nyt porskutellaan selvästi sen yli.

Mutta edelleen hyviä vointeja kaikille meille helmikuisille ja tulkaahan sitten ilmoittamaan jakautumisista!

Tiina-76 ja hippu 38+6

yhtenä kappaleena vielä ollaan.....

yöt alkaa olla yhtä helvettiä, kun joka paikkaa jomottaa. muuten kai olo ihan normaali. perjantaina olis neuvola, tuskin pääsen ennen synnyttämään. luulen et aika tarkkaan tulee laskettuna, edellinenki oli tarkka poika ja just ultran mukaan tuli. kaikki ihmettelee kuin sä vielä teet tota ja tota, mut kert pystyn ni miks ei!?!

nyt on tullu raskausarpiakin pari lisää entisten viereen. kyllä nahkaa kiristääkin ja en ole ehtinyt rasvailla.

Voimaa! Kaura 38

Täälläkin vielä yhtenä kappaleena. Tosin kyllä alkaa olla aika täyteläinen olo. Mutta täytyy olla onnellinen, että näiden kahden kanssa on päästy näinkin pitkälle ja loppujen lopuksi pienillä vaivoilla. Yöt on täälläkin aika katkonaisia. Onneksi päivällä sitten saan ja osaan nukkua. Torstaina taas lääkäri. Silloin sovitaan todennäköisesti vihdoinkin se sektioaika. Sehän meillä on edessä viimeistään kahden viikon kuluttua. Siis ihan kohta... Maha on aivan valtaisa. Ihmettelen miten se voikaan venyä niin paljon. Kohta kait pitää hankkia jokin tukikeppi alapuolelta sitä kannattelemaan.

Hyviä vointeja viime metreille kaikille!!

Maaxi

Missä on muuten toinen tuplaodottaja Veeti, olisi kiva kuulla kuulumisia...

Mie oon voinu ihan ok ja edelleenkin siis myös jakautumaton. :) Ei meidän vauva ole edes laskeutunu vielä eikä mulla oo ollu ees yhtään kipeetä suppariakaan, kovettumisiakin aika harvoin. Mut eipä tässä mikään kiire oo vielä synnärille. :)

Tänään oli neuvolareissu, niin joudun nyt sit käymään äippäpolilla, kun ei olla varmoja, et kuuluko vauvalta sivuääni sydämestä, mut huomenna sit tietää varmaan paremmin, kun käy käyrällä.

Täälläkin ollaan vielä yhtenä kappaleena. Viime viikon neuvolalääkärillä todettiin kohdunsuun olevan auki 1,5 senttiä ja olevan pehmeä. Kohdunkaulaa jäljellä 2,5 senttiä, eli se ei ollut lyhentynyt yhtään. Vauva oli laskeutunut.

Selkää vihloo sekä alhaalta että ylhäältä ja sisäreisissä tuntuu päivittäin vihlaisuja. Harjoitussuppareita on myös päivittäin.

Kukahan meistä on ensimmäinen? :-)

Myy-y rv 37+1

Hei helmiäipät,

Tosi pitkästä aikaa kirjoittelen tänne... Ei tuo uni meinaa viimeisillä viikoilla tulla mitenkään normaaliin aikaan. Yöllä kun kukkuu, niin päivällä nukuttaa kovasti.

Raskaus on mennyt yllättävän hyvin, vaikka loppuvaiheessa aina joku paikka kiukuttelee. Kävin vikassa lääkärissä viime viikolla. Painoarvio oli 3,2 kg eli hyvänkokoinen sulopallo sieltä tulossa. Itsestä tuntuu, että voisi tästä jo lähteä synnyttämään, mutta masuasukki vaan puntuilee omaa elämäänsä eli supistuksia ei kovin paljon ole.

Ylihuomenna taas neuvolaan kauhistelemaan painon kasvua ja ihastelemaan sydänääniä :)

Poksahtamista odotellen,
Bellynette 37+6

Hei,

Ja yhtenä kappaleena ollaan täälläkin. Liitoskivut ja rajut sellaiset iskivät viikko sitten, vauva painui rytinällä alas ja jalat hävisivät alta. Vihlontaa ja painetta on ollut siitä lähtien ja joka ilta n. 2-3 tuntia aikasta timakoita suppareita. Viikko sitten torstaina jouduin jo soittelemaan TYKS:iin, mutta päätin lykätä lähtöä ja onneksi niin tein, supistelut loppuivat 4 tunnin jälkeen kuin ilmaan ja sillä hyvä.

Voin teitä sen verran valaista tilanteesta, että painoarviossa 36+2 vauva oli 3700g ja käynnistys tehdään ensi tiistaina 38+2 luultavimmin pillereillä (kuten esikoisestakin). Siispä tämä saattaapi olla viimeinen kerta kirjoittelua ennen vauvan näkemistä. En nimittäin enää jaksa istua koneella, takapuoli on todella tulessa. Saisi nämä kivut jo jäädä ja itse synnytys alkaa. Lääkäri vielä sanoi näistä mun oireista (menkkamaiset kivut, lievä flunssa, joka kiristää otetta, supistelut ja kaikki muukin), että kohti synnytystä mennään. Kovasti toivon ja TYKS:ssäkin toivottiin, että käynnistyisi nyt sitten ennen tiistaita itsekseen. Ja uskokaa, leivottu, siivottu, saunottu ja kaikkea muutakin on kokeiltu. Esikoinen syntyi rv 37+3 eli eilenhän oli esikoisen starttaus.

Tämä toivottelee nyt teille muille oikein ihanaa lumisateista keskiviikkoa ja katsellaan, josko tässä ketjussa kohta alkaisi tapahtumaan =)

Piuku