HELMIÄIPÄT 7

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!

Niin, sen olin jo päätellytkin että supistuksia on myös mukana, mutta tulevatko ne sen takia että vauva änkeää niin vaikeaan asentoon vain tulisiko niitä ihan muutenkin vai onko kyseessä kaksi eri "ongelmaa".

No, nyt seurailen joka tapauksessa tilanetta muutaman päivän ja jos ei muutosta tule eli tilanne helpota niin sitten suuntaan uudelleen lääkäriin.

Kokemuksia ja kommentteja otetaan edeleen mielellään vastaan.

Tv Polgara

Polgara: mulla noita juuri kuvaamasi kaltaisia supistuksia on ollut viikolta 17 alkaen. Välillä tuntuu, että ei pysty kävelemään kun alavatsa ihan kovana. Mulle lääkäri sanoi, että tuollaiset supistukset on ihan normaaleja rv 22 alkaen. Mullahan nuo alkoi jo aikaisemmin mutta täytyy muistaa, että kaksoisraskaus. Voin sanoa, että tosi inhottavia ja rajoittavat tosi paljon liikkumista. Niihin ei auta kuin lepo. Joten jos vähäkään tuntuu hankalalta olla töissä niin mene Polgara lääkäriin ja pyydä sairaslomaa. Ei kannata olla turha sitkeä työelämässä! Lisäksi minua kehoitettiin juomaan paljon. Voi joskus auttaa, mulla ei juurikaan. Näillä viikoilla kohtu kasvaa kauheaa vauhtia, joten ei ihme vaikka supistelee ja nipistelee. Mulla ainakin välillä tuntuu,että iho ratkeaa.

Meillähän toinen oli pitkän aikaa poikittain kohdussa ja toinen siinä sivussa pää alaspäin mutta missään vaiheessa ei lääkäri kommentoinut, että supistukset johtuisivat tuosta asennosta. Muodostivat ikään kuin T-kirjaimen sivuttain tuolla kohdussa. Nyt toinen raivotarjonnassa, toinen perätilassa ja supistukset jatkuvat. Vielähän ehtivät moneen kertaan vaihtaa asentoja ennen kuin tila loppuu.

En tietenkään osaa sanoa mitään varmaa mutta ihan näin omasta kokemuksesta uskoisin, että kyseessä on kaksi eri vaivaa. Supistuksia tulee monelle tässä vaiheessa. Minultakin on muutaman kerran tarkastettu kohdunsuun ja -kaulan tilanne. Eivät ole sinne vaikuttaneet. Se olisikin sitten taas ihan eri tilanne jos siellä tapahtuisi muutoksia.

Joten lepää ja sitten vielä lepää, Polgara. Anna miehesi hoitaa kotihommat ja vaadi sairaslomaa jos vähänkään tuntuu siltä!

Maaxi 22+6

Muistan esikoisesta lukuisia kertoja, kun mietin tuota samaa "kivikova alavatsa" -tuntemuksia. Nyt tiedän niiden olleen suppareita. Kauppareissuilla saatoin joutua kesken tavaroiden keruun pysähtymään ja tuntui, kun pienokainen olisi alkanut puskemaan itseään masua vastan esim. päällään ja alavatsa pingottui. Nyt näitä tuntemuksia on ollut rv18 asti, tuolloin harvoin ja nyt sitten niitä on ollut lähes päivittäin. Harjoitussuppareita ovat, eivät ole kivuliaita, mutta tuntee, kuinka vatsa todellakin pingottuu.

Ihanaa, että neuvolasta ohjasivat lääkäriin ja sait nyt sitten vielä nähdä pienokaisesi =)

Täällä myllätään urakalla, äidin paikat koetuksella, iltaisin klo 23 maissa meinaa saada unesta kiinni, kun potkukoulu venyy jopa tunnin mittaiseksi. Muuten fiilikset ihan ok, huomenna neuvola. Sitten kerron lisää kuulumisia!

Piuku 24+3

Neuvolakuulumiset!

hemppa noussut, sf-mitta 23,5 (viimeks ollu jo 26) painoo on tullut nyt 9kg (kääk) tosin vain 200g/viikko edellisessä raskaudessa oli rv25-33 ei tullut painoo ollenkaan lisää, joten odotan samanlaista tasaantumista nytkin. verenpaine oli ihan matala 106/69 (ensin mitattiin 90/59), ilmankos nää tähtiin välillä. sydän jumputti tosi kovaa 160 ja taas potkaistiin dopleria ;))

suppareista kärsitään täälläkin. kävely tekee pahaa, samoin kumartelu ja yleinen touhuaminen vauhdilla. pitää vaan istuu/maata hetki et helpottaa.

Tänään kyläilemme urakalla, unet otetaan näin kotona ja sit taas mennään...

Huomenta helmikuiset!

Onpas kovin hiljaista ollut taas meidän ketjussa, tosin itsekin olen päivittäin vain pikaisesti lukenut mahdolliset kuulumiset, kun on täällä töissä ihan mahdoton kiire. Tosin on sekin huojentava tieto, että sairaslomalle pääsee tosi helposti, jos ihan mahdottomaksi hommat alkaa käymään... Mutta kun ei sitä ihan turhaan lomille viitsi jäädä, etenkin kun ei ole mitään varsinaista vaivaa, mikäli sellaisia päivittäisiä supisteluja ei lasketa. Niitä nimittäin tulee, etenkin iltapäivällä töistä kotiin päästyä. Istumistyö ei ole meikäläiselle hyväksi, vaikkakin pääsen jaloittelemaan aina, kun siltä tuntuu.

Muuten vointi siis ok. Innolla odotan jo ensi viikon neuvola-lääkäriä, jolloin taas kuulee vauvelin sydänäänet. Huolissaan ei tosin tarvi olla, sen verran liikkuvainen kaveri tuolla vatsassa myllää! Onneksi ei yöllä herätä jumppaamaan, mutta iltaisin usein ennen nukahtamista myllää ympäri :)

Ei muuta kuin tsemppiä ja jaksamisia kaikille tähän ankean pimeään syksyyn!

Tiina-76 ja hippu rv 26 tasan

Taidan olla minä aktivisti tällä palstalla mutta ajattelin nyt laittaa kysely kierroksen päälle. Olen miettinyt kovasti tuota toppapuku asiaa. Äitiyspakkauksessahan tulee se toppahaalari. Oletteko ajatelleen pärjätä sillä, aika suurihan se helmivauvoille on, vai oletteko ajatelleet hankkia pienemmän? Tästä mielipiteitä kaivataan...

Maaxille toppapuvusta...

Itsellä on esikoisen eka toppapuku tallella ja ajattelin tämän kakkosenkin pärjäävän sillä. Koko reilusti pienempi (olisko 62 tai 68 cm, en muista, kun äitini teki sen), joten en tiedä kuinka kauan menee. Esikoinen syntynyt lokakuussa. Esikoiselle ainakin se äitiyspakkauksen puku oli sitten sopiva seuraavana syksynä / talvena, jolloin hän n. vuoden ikäinen.

Tiina-76

Maaxi, samaa olen minäkin mietiskellyt. Todella isolta äitiyspakkauksen toppis kyllä näyttää, pienempi puku vois olla paikallaan. Onneksi tässä on vielä vähän aikaa miettiä asiaa. Tekisi mieli ostaa, mutta kun me ei tiedetä onko pikkuinen tyttö vai poika. Ultraajat ei ole suostuneet sitä sanomaan tai arvailemaan :( Voihan sen puvun tietysti ostaaa sitten kun vauva on syntynyt.

Kävin tänään neuvolalääkärissä, kaikki oli kunnossa. Kun lääkäri yritti kuunnella pikkuisen sydänääniä, hän totesi:" Kylläpä on eläväinen kaveri" ei meinannut saada sydänääniä kuunneltua kun pikkuinen potki niin kovasti ja pyörähti pois anturin alta :).

Mullakin on iltaisin ollut supistuksia ja joskus myös kävellessä, mutta menee onneksi ohi kun huilaa ja hiljentää hetkeksi tahtia.

Mukavaa keskiviikkoa sateisesta ja pimeästä säästä huolimatta

Miiu

Neuvola kuulumisia..

HB edelleen 113, pissa puhdas, Sf 27cm ja sydänäänet molemmilla kuului selvästi, jotain 140 ja 160... Painoa oli vaan tullut ihan liian paljon lisää... Mutta onneksi vauvoja on kaksi niin kai se on ihan ymmärrettävää.. Neuvolan tätillekkin ihmettelin miten on voinut nousta noin reippaasti, vaikka syön samanverran kuin ennenkin..

toppapuvut olen ajatellut minäkin ostaa pienemmät, jos vaan rahaa jää muilta hankinnoilta..

Olo on muuten mitä mainioin. En vieläkään tiedä mille suppari tuntuu, joten kai minulla niitä ei sitten vielä ole.. Onneksi.. Vauvat potkii masussa tasaseen tahtiin ja nasu on jo niin hurjan iso että on hankalaa löytää vaatteita...

Että semmosta tänne..

Veeti, Tiuhti ja Viuhti 24+3

Hei vaan!

Piti Myy-ylle kommentoida tuosta pussimallisesta toppapuvusta sitä, että on varmasti lämmin vauvalle, mutta turvakaukaloon vauvaa ei tuossa pussissa saa (ellei siinä ole jalkojen välissä jotakin reikää turvavyölle). Meidän vauva-aikainen toppapuku oli sellainen, että siinä oli jalat ja kädet "ummessa" eli välttämättä ei tarvinut tumppuja tai "toppajalkineita" laittaa vauvalle lainkaan, ja oli tosi kätevä käyttää. Tuo seikka kannattaa siis huomioida ainakin autoilevassa perheessä!

Tiina-76 ja hippu rv 26+1

Tuli tässä mieleen kun päätin lukea imetystukilistan mailit, että sitä voisinkin mainostaa. Siis ilman mitään imetyspropagandaa sen enempää tunkematta, niin suosittelen ainakin ensikertalaisia liittymään tuonne imetystukilistalle vaikka jo ennen lapsen syntymää.
Sieltä saa hyviä vihjeitä imetyksen ongelmiin ja tukea jos oma usko meinaa loppua.
Osittaisimettäjiä ei väheksytä ollenkaan!!
Mulla ainakin olisi ekan imetys kaatunut useaan kertaan (raivareihin, lakkoiluun ja rinnan hylkimiseen) ilman ko. listaa ja miehen tukea.
Jos kiinnostaa, niin http://www.imetystukilista.net/

Mahassa möngertää, taitaa pikkunen olla perätilassa (kuten isosiskonsakin ) kun potkut tulevat vain alavatsaan.
Perjantaina 3.11 on vasta neuvola ja 6.11 se 3/4d ultra :)

Tommonen pussimallinen toppapuku olisi varmaan todella hyvä!! Meillä esikoisella (syntynyt heinäkuussa) oli vielä ekana talvena äp-toppis ihan liian iso. Ja nyt tokana talvena pitää olla jo rymypuku käytössä, joten yksi käyttämätön toppis odottelee kaapissa.
Toivottavasti jossain vaiheessa tulisi jotain keräyksiä karjalaan tms. Sinne haluaisin lahjottaa tämän kakkosen jälkeen kaikki perusvaatteet (pienet) ja äp-toppiksen yms.

Neuvola kuulumisia:

HB 130
Sf 27
Pissa puhdas
Sydämen sykkeet molemmilla hyvät
Verenpaine 115/82
Painoa tullut reili kilo per viikko mutta ei haittaa kun on kaksi lasta kyydissä ja lähtöpaino kaiken oksentelun jälkeen melko alhainen.

Kaikki siis kunnossa.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Maaxi 23+3

Tännekin kuuluu parempaa. Vauva on nossut ylemmäs, liikeetkin tuntuvat nyt tuossa navan alapuolella, ei enää siellä "vesirajalla". Samalla ovat myös supistuksen helpottaneet. Toivottavasti poju ei enä poraa itseään tuollaiseen asentoon ennekuin on aika syntyä!

Tuota pienen toppapuvun/pussin ostoa olen miettinyt minäkin. Oliskohan semmoisia saatavilla tammikuun alennusmyynneistä? Ei vain ole mitään havaintoa siitä onko vauvanvaatteita tai mitään tarvikkeita ylennsä alessa.

Meillä on tässä nyt projektina ollut rattaiden katsastus. Miten ihmeessä sitä osaa valita itselle parhaiten sopivan! Vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Millä perusteiella te olette tehneet valinnan?

Hyvää viikonloppua!

Tv Polgara rv 26

PS Pahvi, hyvä vinkki tuo imetystukilista. Täytyykin käydä tutustumassa.

Täällä pohditaan myös, olisikohan toppapukua/pussia saatavilla tammikuun alennusmyynneistä. Sitähän olisi sitten sopivasti lomalla ja aikaa shoppailuun ;-) Hih, ruusuinen kuva äitiyslomasta. Se ei varmaan todellisuudessa ole mitään lomaa eikä kaupoissakaan varmaan jaksa juosta... kertokaa kokeneemmat!

Meidän ratasvalinta oli helppo. Tutuilla oli myynnissä Brion combit, joten ne ostettiin. Muita ei edes katseltu, koska nuo ovat olleet usempana vuotena muistaakseni TM:n testeissä voittajat (muistaako joku tarkemmin?) ja luotamme laatuun. Vaunut sopivat renkaineen päivineen meidän autoon. Tässäpä meidän perusteluja ilman vertailuja ;-)

Myy-y

Mullakin on hankala valkata noita vaunuja, tai siis kaksosten vaunuthan tässä olisi hommattava mutta vielä en ole päättänyt millaiset hankitaan. Luulen että käydään kiertelemässä vasta joulun jälkeen vaunuliikkeissä. Esikoisella oli/on käytössä juuri nuo Brio combit joista ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa, erittäin hyvät ovat olleet. Enemmän nuo Brion ponyt ovat kyllä käytössä, ovat olleet siitä lähtien kun poitsu täytti vuoden, ovat niin pienet ja ketterät.

Eipä mulle kyllä ihmeellisiä kuulu, kaikki vauvelin potkut ym möyrinnät tuntuvat alavatsalla juuri siinä Polgaran mainitsemalla vesirajalla, jee. Heh, nauratti tuo Myy-yn kuvaus äitiys"lomasta", mulla oli kyllä aika tuskaa se ihan loppuaika, ei olis voinut kuvitellakaan mitään shoppailua :D. Kai jotkut kuitenkin jaksavat...

Lovisa 22+3

Heippa kaikki!Ja erityisesti Lovisa!! :)
Tulin pikaisesti käymään, kun Lovisa oli minua onnitellut tuolla Kermiteissä!!Eli juu, nyt menossa rv10+4 ja eiköhän tämä raskaus mene hyvin loppuun asti....toivotaan ainakin. Mun vointi on ollut niin huono, että pakko siellä masussa on jonkun olla!! :) Oon käyny jo 2 kertaa ultrassakin ja kaikki näytti ok:lta......Mun la on 22.5, niin kuin arvelitkin....hassua on se, että esikoinen täyttää samassa kuussa 2 vuotta!!!Toivottavasti ei nyt ihan sama syntymäpäivä tule..... :)

MUTTA KOVASTI ONNEA TEILLE KAIKILLE JA KOHTAHAN TE JO PÄÄSETTE SAIRAAALAAN TYNNÄÄMÄÄN!!!! :) :) :)

tiiti

Onnea vaan Tiitille kovasti. :) Tänään just mietin, et miun äippälomakausi alkaa tasan 2kk:n päästä. Eilen oli sokerirasitus, joka oli ihan normaali. :)

Tänään tasan rv 26 ja maanantaina olisi sitten neuvola ja ultra. Sitä odotellessa...

Kiva Tiiti kun kirjoittelit tännekin :). Toivottavasti jossain ketjussa kertoilet sitten jatkossakin kuulumisiasi (ultrat ym), käyn kurkkimassa. Huh, nyt on pakko käydä äkkiä suihkussa ja kaivaa taas renniet kaapista. Todella ärsyttävää tämä närästys, argh. Toivottavasti närästys ei vielä muita vaivaa näin kovasti. Kirjoittelemisiin :)

Lovisa 22+4

Hei,

Minulla on päivittäin ennakoivia supistuksia ja niitä on useasti päivän aikana. Nyt kyselin joiltakin tutuilta näistä eikä yhdellä ole ollut noita lainkaan ja toisella vain iltasin... Meinulle noita tulee jos rupean rehkimään: kävelen kaupassa lujaa, imuroin tms. Eivät ne ole kipeitä, mutta pakko pysähtyä puhaltelemaan. Miten usein teillä on ennakoivia supistuksia? Alkaa hieman pelottaa että eikö tämä ollutkaan normaalia...

Myy-y rv 24+6

Piiitkästä aikaa tervehdys kaikille! Viikkoja kertynyt 24+1 ja vointi on hieno. Meillä on tuhat ja yksi projektia perheen kanssa meneillään ja välillä tuntuu, ettei oikein ehdi tähän raskauteen edes keskittyä. Rakennamme uutta taloa parhaillaan ja viime aikoina olen kyllä alkanut huomaamaan sekä voimieni että kykyjeni rajoitteet, vatsa alkaa olla sellaisessa koossa, ettei kaikkeen enää kykene. Tällä viikolla meillä olisi muuttokin tilapäisesti vuokra-asuntoon, kun ollaan myyty vanha talo pois, joten hommaa riittää.
Vatsa on voinut oikein hyvin. Toukka liikkuu ahkerasti, eikä huolestuta äitiään pitkillä hiljaisuuksilla. Etenkin iltaisin on kova jumppa, mutta touhua on kyllä tasaisesti pitkin päivääkin. Vaivoista sen verran, että hiukan on suonikohjut alkaneet vaivaamaan. Oikeassa polvitaipeessa on niin kivulias kohju, että välillä kyykistyminen sattuu. Iltaisin jalat on tosi väsyneet ja tekisi mieli heittää selälleen välillä kesken työpäivänkin, että saisi jalat kattoa kohti.
Toinen harmi on närästys. Onneksi on pysynyt Renniellä aisoissa ihan kohtuullisesti, mutta tänään täytyykin käydä hakemassa Apteekista uusi pakkaus, vanha meni eilen loppuun.
Esikolle ollaan vähän jo juteltu, että vauva on tulossa, mutta hän on vasta 2v4kk ja tuo aikakäsitys on vielä sellainen, että vauvan pitäisi tulla sitten tänään, että ymmärtäisi asian. Minua jo surettaa valmiiksi esikoisen tilanne, kun toinen syntyy, onhan väistämätöntä, että huomio vähenee silloin radikaalisti. Vielä, kun isäkin on vähän sidottu noihin rakennushommiin iltaisin...
Välillä sitä tuntee olevansa elämänsä voimissa ja iltaisin sitä on niin poikki, ettei kissaa jaksa sanoa. Olen yrittänyt kovasti saada kaikkia mahdollisia hommia eteenpäin vauhdilla, kun tiedän, että kohta tilanne pitää rauhoittaa... Välillä on kyllä sellainen paine, että toivoisi vähän helpotusta.
Supistuksia ei ole merkittävässä määrin ollut, mutta rautakuurilla olen minäkin, kun hemppa oli 113 edellisessä mittauksessa pari viikkoa sitten. Verenpaine on aina ollut tosi hyvä, mutta paino sitten taas on ollut aika kovassa nousussa. Ja kyllä tuo ruoka minulle kieltämättä maistuukin...
Oikein hyviä vointeja kaikille! Kiva lukea kuulumisianne!

Itse ostin jo pienen toppapuvun, 62 cm, koska vauva hukkuu siihen pakkauksen pukuun. Ostin neutraalin värisen, joka käy sitten molemmille. Ostaa sitten siihen vaikka punaisen tai sinisen pipon. Ostin nyt, koska luulen et noita pieniä toppapukuja ei oikein alennukseen asti riitä. Ainakin täällä päin niitä oli enää tosi vähän tarjolla. Ostin ihan normaalin toppapuvun, en sellaista pussimaista.

Olo on hyvä, välillä tulee supistuksia, maha menee kivikovaksi. Ovat kivuttomia ja menee aika äkkiä ohi, joten olen päätellyt niiden olevan harjoittelusupistuksia. Neuvolaa ei ole ollut taas kuukauteen eli siellä en ole voinut asiasta mainita. Tiiu 26+0

Mie oon nyt tauolla rautalääkkeistä, kun hb oli tänään neuvolassa 127. Kokonaispainonnousu tähän mennessä 7,2kg. Sit sf-mitta oli kasvanu neljässä viikossa vaan 2cm!, mut en tiiä johtuisko siitä, että nyt oli eri mittaaja kun viimeks. Pienen painoarvio oli 1kg.

Ja sithän meillä oli kans se ultra. Ei saanut lääkäri selvää, kumpi tulokas on ja sitten pikkuisella oli joku "outo pallukka" lähellä virtsarakkoa. Lääkäri ei osannu sanoa mikä se on. Sen takia mennään kahden viikon päästä uusintaultraan. Mie niin toivoisin, että pikkuinen olisi terve!

Masentaa kyllä nyt. =(

masukki 26+2