HELMIÄIPÄT 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lovisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hiljaista on täällä meidän palstalla, joulukiireet painavat kaikilla tietysti päälle.

Mun täytyy nyt hehkuttaa!!!!!! Mulla oli ihan ihana viikonloppu. Ihanaiset tyttökaverit järjestivät kultaisen mieheni avustuksella mulle VAUVAKUTSUT, ihana ylläri, todellinen yllätys en osannut aavistaa yhtään. Yht´äkkiä tytöt pöllähti meille mukanaan kasa herkkuja ja lahjoja vauvalle. Olis ollut kyllä ihanaa vaikka olisivat vain pöllähtäneet kylään, kun monia heistä en ole nähnyt sitten kesän. Me syötiin hyvin, herkuteltiin, availimme lahjat, sain ihanan hieronnan ja oli tosi ihana lauantai-ilta. Olin niin yllättynyt etten oikein edes osannut kiittää ystäviäni, täytyy yrittää keksiä joku kiva tapa. Olin eielnkin ihan innoissani, ja mies naureskeli pitkin päivää hämmästynyttä ilmettäni kun tytöt tupsahtivat ovesta sisään. Hän paljasti että kaverit olivat suunnitteleet yllätystä syyskuusta lähtien. ja hän sanoi että nautti suunnattomasti mun pienestä sumuttamisesta. Nyt ymmärrän kyllä miksi mies on ollut viime viikkoina vähän nihkeästi lähtenyt vauvantarvikeostoksille :)

Meillä alkaa synnytysvalmennus loppuviikolla, vähän jänskättää. Seuraava neuvola-aika on torstaina, saas nähdä mitä siellä sanotaan, minusta tuntuu että nestettä on kertynyt jonkin verran, sormet on kuin nakit ja jalat tuntuu aika "tönköiltä". Täytyy vissiin kaivaa pakastimesta mansikoita ja käydä ostamassa ananasta.

Nyt taidan lähteä syömään jotain ja sitten jouluostoksille.

Mukavaa maanantaita

Miiu 32+2

Heippa!

Neuvolassa kaik oli kunnossa. Painoakin oli tullu vaan 250g/vk. Vaavi oli kääntynyt raivotarjontaan -huh- sf-mitta oli 31, joten yläkäyrillä huidellaan. Tosin kaikki sanoo masua pieneksi, kun töissä on 2 muut odottajaa (toinen 10pv ja toinen 2kk myöhemmin saavia), näiden molempien odotetaan saavan aikaisemmin!! ja musta ne näyttää ihan normaaleilta. olen kai sen mallinen sitten. PS: 2pv töitä!!!!
flussa on vaivannut jo viikon ja nyt alkaa yskittää... aivan kamalaa! kuumaa mehua vaan litkitään.
jouluvalmistelut on ihan rempallaan, mut en oikein jaksa stressata siitäkään. kaupasta saa sit ruokaa, jos emme kerkeä tehdä. lahjoja ei oo kun muutamalle, mut ei oo rahaakaan (hoitovapaalla, kun olen).

kiireetöntä masun kasvattelua :)
Kaura 31+6

Hei vaan kaikki!

Kiva, että joku on aktivoinut taas tätä meidänkin ketjua. Välillä tuntuu, että itse on joka päivä kirjoittamassa jostakin. Miiun vauvakutsut kuulostivat tosi mukavilta. Kiva, että tuollaisia yllätyksiä vielä järjestellään. Itsellä on niin vähän tuttujua täällä nykyisellä asuinpaikkakunnalla, että itse en moisia kutsuja kyllä saa. Tai saisin, mikäli itse järkkäisin...

Masu kasvaa ja voi villisti. Välillä on sellainen meno päällä, että tuntuu vatsanahka repeävän. Siis aivan kamalaa monotusta, paidan läpikin voi nähdä potkut ja liikkeet. Kuinkahan kauan mahtuu tuolla masussa melskaamaan? Tosin on siinä se huojentava puoli, ettei mitään liikelaskentaa tarvi tehdä :) Muuten olo suht ok, liitoskipuja ja supisteluja päivittäin, mutta ei mitään vakavempaa (toivottavasti ainakaan). Supistuksista olen sitä mieltä, että ovat aina eduksi synnytyksessä, mikäli ei nyt aivan mahdottomasti ala niitä tulemaan. Esikoiseltakin olin viimeisessä lääkärintarkastuksessa (rv 37) jo sormelle auki!

Viimeisiä työpäiviä viedään tai siis enää 8 aamua jäljellä ja työmotivaatio nolla! Kohta onneksi helpottaa?!

Tiina-76 ja hippu 32+5

Hei!

Laitellanpa kuulumisia täältäkin. Olin taas kontrolli äippäpolilla kohdunkaulan tilanteesta ja nyt ei onneksi ollut tapahtunut juurikaan muutosta 10 pv takaiseen tilanteeseen! Rauhallisesti täytyy ottaa kuitenkin edeleen jotta vauva pysyisi masussa täysiaikaiseksi asti. Toisaalta olen kyllä mielessäni miettinyt että tässä käy varmaan niin että huokailen sitten helmikuussa sitä että syntyis jo... :-).

Täällä on vauva edelleen tukevasti perätilassa. Nyt varattiin jo vko 36 aika kontrollia varten ja jos silloin edelleen perätilassa niin yritetään kääntää mikäli mahdollista. Toivottavasti kääntyisi itsekseen. En ihan hirveän innoissani olisi kyllä ensimmäistä ryhtymässä perätilasta alakautta synnyttämään.

"Uutuutena" ovat viime viikon aikana alkaneet harjoitussuppari. Maha kovettuu kivikovaksi monta kertaa päivässä ja jopa yölläkin. Onneksi eivät näytä kuitenkaan vaikuttavan (ainakaan vielä) tuohon kohdunkaulaan.

Miiun vauvakutsut vaikuttivat todella mukavalta yllätykseltä. Minä ajattelin kutsua ystäviä käymään vuodenvaihteen jälkeen ja kerätä viimeisimmät vinkit vauvan tarvikkeita ja hoitoa varten. Tästä ennnaikaisuuden uhasta johtuen on toisaalta kyllä tullut hankittua jo varmaan suurinpiirtein kaikki välttämätön.

Tv Polgara rv 32+3

Moi!

Oltiin pudottu jo kolmannelle sivulle,nostan ketjun ettei ihan hukuta.

Tänään oli taas neuvola. Kaikki hyvin, pissa puhdas, painoa ei ole kahdessa viikossa tullut yhtään lisää, verenpaine oli 119/76. Pikkuisen syke oli +140, sf-mitta 30cm. Terkkari sanoi että hän on sitä mieltä että pikkuinen ei varmastikaan synny yliaikaisena. Jäin miettimään kun ei tullut kysyttyä mistä hän niin päätteli, mahdollisesti siitä että vauva on kuulemma tosi alhalla ?!?

Kävin tänään anopin kanssa shoppailemassa ja erehdyttiin ;) käymään Lastentarvike-liikkeessä, anoppia ei meinannut saada sietä pois, olisi halunnut ostaa melkein koko kaupan tyhjäksi :)) Kivahan se on ettei kaikkea tarvitse itse ostaa.

Nyt taidan mennä syömään pientä välipalaa. Mukavaa loppuviikkoa kaikille

Miiu 32+5

Hei vaan kaikki helmikuiset!

Taidatte kaikki olla jo jouluvalmisteluissa, kun on niiiiin hiljasta täällä meidän ketjussa. No itsekin mieluusti olisin kotosalla värkkäämässä jotakin joulujuttuja, mutta kun täällä töissä pitää vielä torstaihin asti kärvistellä. Sitten pääsisikin äitiyslomalle. Viime viikon to ja pe olin esikoisen kanssa kotona, kun hän oli kuumeessa ja täytyy sanoa, että kyllä teki itsellekin hyvää. Ei sitä näköjään edes tajua, kuinka rankkaa tämä työssäkäynti jo on, ennenkuin pääsee vapaalle.

Muuten vointi ihan hyvä, kunhan ei tarvi liian kauan istua paikoillaan. Sitten liikkeelle lähtö on tuskaa, liitoskipuja etu-ja takapuolella. Lisäksi tuntuu, että vauva on jo aika alhaalla ja puskee vielä alemmaksi. Saa nähdä mikä on kohdunsuun tilanne viimeisessä lääkärikäynnissä. Supisteluitakin tulee päivittäin muutamia, välillä ihan napakoitakin jo. Jouluksi ajattelimme kuitenkin lähteä vielä n. 100 km:n päähän mummulaan, mutta onhan sielläkin paikkakunnalla synnytyssairaala, mikäli jotakin alkaa tapahtumaan jo joulun aikoihin. Pikkuiselle olen esittänyt pyynnön, että pysyisi ainakin uuden vuoden yli masussa, ennemmin alku- kuin loppuvuonna syntynyt.

Rauhallista ja stressitöntä joulunodotusta kaikille vatsakkaille!

Tiina-76 ja hippu rv33+6

Ompas tosiaan hiljaista täällä meidän ketjussa.. Neuvolassa kävin eilen ja oli kyllä ihmeellinen neuvolantäti taas tällä kertaa, kun oma oli lomalla.. Kaikki oli kunnossa, mutta pississä oli valkuaista vähän. Tämä kuulemma voi johtua siitä että munuaiset on niin kovilla kun on kaksi vauvaa. Itse kyllä ajattelin, että tuon aiheutti appelsiinimehu, jota join pitkästä aikaa viikonloppuna. Se kuulemma tekee valkuaista virtsaan. Ja alussahan mulla oli useasti valkuaista, kun join appelsiini mehua, mutta kun lopetin mehun juonnin valkuaisetkin katosi.. Jospa se olisi taas vaan siitä johtunut..

Niin, sitä ihmettelin tädissä, kun olin siinä lähtemässä niin sanoi vaan että parin viikon päästähän sinä oletkin jo osastolla!! Ihmettelen vaan kun voinnissa ei ole mitään vikaa ja vauvatkin voi ja kasvaa hyvin niin miksihän minun sinne pitäisi melkein kahtakuukautta ennen laskettua aikaa mennä makoilemaan..? Eri asia, jos olisi jotain häikkää.. Noh, huomenna on äitipoli, niin siellähän ne varmaan sanovat miten asia oikeasti on..

Ei muuten tämä täti edes muistanut mitata edes sf-mittaa.. Ensimmäisellä kerralla, kun olin tämän samaisen tädin neuvolakäynnillä, se ei edes tajunnut että odotan kaksosia.. Ihmetteli, että taitaa olla iso vauva tulossa, sanoin vaan että kaksi siellä kyllä on.. Oli vähän nolona..

Että semmosta tänne. Harmittaa kun ei voi ulos lähteä, kun on sen verran enemmän pakkasta.. Ei taida löytyä lämmintä päälle pantavaa enää..

Iloista joulun odotusta!!

Veeti, Tiuhti ja Viuhti 32+2

Täällä vielä tämän jälkeen kolme päivää töitä ja sitten alkaisi kauan odotettu äitiysloma. Olo on hyvä, yöllä vain saan melko huonosti nukuttua. Vessassa täytyy käydä useamman kerran ja yhdessä asennossa ei ole kovin hyvä pitkää aikaa nukkua. Oikein taas odotan, kun klo tulee 16, pääsee päiväunille!! Neuvola on torstaina ja siellä varmaan onkin vain ne rutiinitarkastukset.

IHANAA! ILLALLA SATOI LUNTA.

Mun viimiset työpäivät meni sairastaessa. kamala yskä, johon syytä ei löytynyt, flunssa vaan pitkittynyt. nyt alkaa jo helpottamaan 3vk jälkeen. öistä on tullut painajaisia. herään tunnin välein, kääntyminen on tuskaa ja kankut puutuu. aamuyöstä haluais jo nousta, kun joka paikkaa jomottaa. päivällä otakin sit päikkärit esikoisen kanssa.
mä yritä ulkoilla vielä kun jaksaa (mulla on äippätoppahousut). pojan pukeminen vaan ottaa voimille ja hermoille! onneksi ei oo mihinkään kiire.
edessä on vielä paketointia ja laatikoiden valmistusta (mies tekee). lupasin imuroida ja pestä vessan, mut loput saa hän hoitaa. vieraita tulee 3pvänä, aattona mennään anoppilaan parin kilsan päähän.
joulun jälkeen onkin heti neuvola niin näkeen herkkujen vaikutuksen ;))

Rauhallista joulua kaikille!
Kaura 33

Hei vaan!

Kirjoittelen minäkin pitkästä aikaa, on ollut todella kiire jouluvalmisteluiden kanssa. Reilun viikon takaiset neuvolakuulumiset (eli rv 28+6): painoa oli tullut peräti 1kg/viikko (10kg tullut nyt lähtöpainosta), verenpaine 106/60, hemppa 111, pissa puhdas ja sf-mitta 24. Kaikki kunnossa :)

Vitsit mulla on kyllä pieni maha verrattuna siis tuohon esikoisen odotukseen jolloin masu oli valtava. Kaikki tutut sanoo että oliskohan tyttö tulossa... No joo, muuten on mennyt ihan mukavasti mutta iskias on ruvennut vaivaamaan välillä (siis kauhea kipu...), todella ärsyttävää, tällaista ei ollut esikoista odottaessa. Nyt taidan mennä keittelemään aamukahvit, oikein hyvää joulua kaikille helmiksille :)

Lovisa 30+1

Tänään on sitten 31+0.
Olen tämän viikon ollut himassa talvilomalla ja ihanaa on ollut!
Esikoinen on ruvennut nukkumaan oikeastaan täysiä öitä (pari tutitusta / yö) kun älysin vihdoin jättää maidon pois hänen ruokavaliostaan... Annos riisipuuroa illalla ja meillä valvotaan 1-3 tuntia yöllä.

Viime perjantaina oli neuvola, kaikki oli taas OK, hemppakin oli 127 enkä ole yhtään nappia rautaa syönyt!! :)

Esikoisen kanssa ollaan nautittu minkä täällä pääkaupunkiseudulla nyt voi nauttia. Lumikin näyttää sulavan pois eli ei taideta päästä tänäänkään pulkalla mihinkään.

Muuten olo on oikein ihana, mutta päätä särkee. Ei kait se ole oire mistään??
Varmaan johtuu siitä, että olen nukkunut huonolla tyynyllä huonossa asennossa. Niskaa kyllä jumittaa...

Vielä on yksi neuvolakäynti tälle vuodelle. Silloin on taas tiedossa sijainen, onkohan sama joka ekakäynnillä kysyi, että oliko raskaus vahinko, MUR!!

Pakko lähteä palvelemaan esikoista joka roikkuu paidassa...

hyvää joulun jälkeistä elämään ;)

neuvolassa kaik ok, mut lääkärissä arvioidaan lähetetäänkö tyksiin synnytystapa-arviointiin, kun oli sf-mitta 35cm. yläkäyrät kutsuu. niin oli viimekskin ja alakautta tuli.

lapsi sai lahjoja ja ei pelännyt pukkia vaan harvemmin näkemiään 3. isovanhempia! ei ollut kivaa meillä vanhemmilla. meni onneksi ohi puolessa tunnissa. kiirettä piti 4 päivää, joten nyt lepäilen 3 pv ennen uutta vuotta. silloin on taas kyläilysuma.

kierikäänhän tyytyväisinä!
Kaura 34+1

Hei kaikille!

Porukka taitaa olla vielä aika tavalla joulunvietossa kun on ketjussa ollut niin hiljaista.
Minulla oli neuvola juuri ennen joulua ja kaikki ok. Maha on viimeisen kolmen viikon aikan kasvanut huimasti ja sf mittakin nousi sieltä alarajan tuntumasta keskikäyrän yläpuolelle. Sf mittaan varmaan muuten vaikuttaa aika tavalla myös se missä asennossa vauva on. Tällä oli myös hb noussut (123)vaikka en olekkaan enää syönyt säännöllisesti rautatabletteja. Painoa on tullut lisää n. 11 kg, mutta eipä se juuri mahaa lukuunottamatta näy. No, panoa saa vähän tullakin kun lähtö painoindeksi oli alle 19.

Vauva on edeleen mielestäni tiukasti perätilassa. Istuu ja potkii virtsarakkoani ja oikeaa kylkeä. Nyt ollaan jo siinä vaiheessa että pienestä jalasta voi melkein ottaa kiinni kun poika ottaa vauhtia kyljestä. Aina tosin tuo vilkas liikuskelu ei tunnu niin kivalta, joskus se suorastaan sattuu... Närästys on myös voimistunut ja vaivaa varsinkin iltaisin. Onneksi vauva on edelleen pysynyt kiltisti masussa. Saa sitten nähdä vaikuttaako kohdunkaulan ennenaikainen lyheneminen ja kohdusuun pehmeneminen synnytyksen nopeuteen tms.

Jokatapauksessa nyt on ensisijainen toive se, että vauva kääntyisi itsekseen oikeaan asentoon. Kääntöyritystä varten on kuitenkin aika jo varattuna. Sitä olen kovasti mietiskellyt että uskallanko yrittää synnyttää alakautta jos vauva jää perätilaan, mutta lopullista päätöstä en ole vielä tehnyt.

Laittakaahan muutkin kuulumisia tulemaan!

Tv Polgara rv 34+6

Heipä hei,

Olen seuraillut keskusteluanne passiivisempana viime aikoina.

Olin yhteensä kolmisen viikkoa sairaslomalla selkäsärkyjen takia, jotka onneksi helpottivat ja pystynen olemaan nämä viimeiset päivät normaalisti töissä. Eipä näitä onneksi enää ole kuin puolisen kymmentä jäljellä ;-) Jihaa!

Kaikki on mennyt suht hyvin. Vauva on raivotarjonnassa ja istukka oli noussut pois kohdusuulta. Lekurin sanojen mukaan: " Nyt käyt vaan neuvolassa ja sitten synnyttämään". Tosin pikkuisella taitaa olla ahdasta kohdussa, kun se rupeaa möykkäämään minun istuessani. Neuvolan täti povasi, että se voi syntyä ennakkoon, jos paikat käy liian ahtaaksi. Onko teillä kokemuksia moisesta?

Lekuri arvioi vauvan painoksi viikolla 32+0 2109g. Minusta tuo aika iso... Sf-mitta tosin menee keskiarvokäyrän alapuolella.

Myy-y rv 33+3

Heippa kaikille pitkästä aikaa! Tämä äippälomalla olo onkin niin kiireistä aikaa, ettei ehdi kirjoittelemaan. Vointi muuten hyvä, mutta maha kyllä ahdistaa öisin. Kääntyminen ja nouseminen on vaikeaa ja käsien puutuminen kamalaa. Vessassa täytyy käydä usein, joten päiväunet joka päivä tulee tarpeeseen. Uudenvuoden jälkeen ajattelin alkaa laittaa vauvalle valmiiksi paikkoja, pestä ja silittää vaatteet, laittaa sängyn yms. Sitten vain odotellaan. Supistuksia tulee joka päivä, öisinkin. Hyvää uutta vuotta kaikille ja hyviä vointeja loppuajalle! :) Kirjoitelkaahan kuulumisia!!

Onpa omituista olla hereillä näin aikaiseen sunnuntai-aamuna. Mutta uni hävis silmästä. :)

Meillä on pinnasänkykin on laitettu valmiiks vauvalle. Ainut mikä puuttuu on turvakaukalo, mut sekin on tilauksessa. Joten nytten sitä oikeastaan vaan odotellaan enää. On tullut tässä välillä rouvaannuttuakin, joten nyt meillä kaikilla on sitten sama sukunimikin, kun pikkuinen päättää syntyä.

Viime viikolla oli neuvola ja sf oli 34cm ja painoa tullut +14kg... Aikas lailla paljon. =/ Varmaan se on sitten vaan siitä, kun liikuttua ei tuu yhtä paljoo, mut syönti on pysyny samana. Parin viikon päästä on sit synnytystapa-arvio ja ultra.

Nyt on alkanu välillä jo vihloksimaan ovelasti tuonne alas. Mut supistuksia ei tietääkseni oo ollu, kun noin 10 harjoitusta koko raskausaikana. Tai ainakaan en oo tiedostanu muita. =D

Parin viikon päästä oltais sitten jo täysaikaisia. :)

Hyvää uutta vuotta kaikille!
twinkle: onnea rouvalle!!
maha on kasvanu niin paljo, et joudun synnytystapa-arviointiin.sf-mitta oli 34-35cm. tosin en kyllä usko et olis niin iso vaavi. painoo on tullu 14kg!!! kaameaa. ompahan millä imettää ;)) kaikki muu oli ok.
mä alan pestä vaatteet nyt, sänky on ollu pedattuna jo kauan, kun se on esikon jäljiltä paikallaan. kaukalo tarvis laittaa nyyttiasentoon... ja vaunujen kankaat pestä. pieniä vaippoja ostin jo! mummilta saatiin toppapuku joululahjaksi. oli tehnyt söpön v-pun-pinkin, joten toivotaan et vaavi on tyttö :)
Kaura rv35

jee- nukahti!!!! sairastettiin vesirokko uutena vuonna, ei tullu vieraita meille.... varsinkin, kun paras kaveri odottaa myös!!!!! olis ollu just riskiaika. jännää et heillekin on tulossa vaavi...

Tsau helmimammat...

Mä ajattelin tulla pitkästä aikaa moikkaamaan, menee nimittäin niin hurjaa vauhtia tämä elämä, etten ole edes ajatellut palstailua. Eli edelleen kannetaan hurjan isoa vatsaa ja tuntemukset alkavat olla piakkoin synnytyssalin suuntaan. Tänään mennään 34+4 ja eilen oli neuvola. Tässä kuulumiset

Pissa puhdas
Hb 116 (tippui nyt ensimmäistä kertaa alle 120)
Verenpaine 124/70
Sydänäänet erittäin hyvät
Sf 37 cm (tajuton senttimäärä, mennään yläkäyrän yläpuolella)
Paastosokeri on edelleen koholla
Painoa on tullut hieman vajaat 20 kg, esikoisesta tuli 24 kg (nyt tarkkailussa, dieetti)

Painoarviopäivämäärä on varattu 15.1. ja luulenpa, että tuolta reissulta jään sairaalaan (36+2). Nyt jo tuntuu, että vauva on joka puolella, potkut tosi kipeitä, turvotusta huomattava määrä ja oksentelua on ollut öisin. Jos painoarviosta eivät käynnistä, niin 16.1. on neuvolalääkäri, joka tekee sisätutkimuksen. Sitä mulle ei olla vielä tehty ja hieman kiinnostaisi tuo kohdunsuun tilanne. Supisteluja on tullut päivittäin, tänään enemmän, huomenna ehkä taas vähemmän ja ylihuomenna niitä voi tulla taas 4 min välein (ei tosin kipeitä). Yhtä ylä- ja alamäkeä tämä on ollut, jaksaminen on ollut aika kortilla. Nyt tosin tuntuu, että loppuraskauden superenergia on käytössä, tänään olen maalaillut seiniä ja laitellut esikoisen huonetta kuntoon. Esikoinen tulee piakkoin 1 v 8 kk (iso ja reipas tyttö, syö ja pukeekin jo melkein itse).

Historiaa sen verran, että yksi sydämen rytmihäiriökohtaus takana (tai sellaiseksi lääkäri sen määritteli). Sydän alkoin yht'äkkiä hakkaamaan yli 200 ja sitä ei saanut rauhoittumaan, taju oli lähteä, tuli kylmä hiki otsalle ja oksetti. Pää tuntui räjähtävän. Lääkärin diagnoosi oli, että vauva painoi isoja verisuonia niin, että veren pumppaus häiriintyi ja siitä sitten seurasi tämä n. 5 min kestänyt omituisuus.

Huh... kyllä vaan täällä ollaan ainakin valmiita synnyttämään heti, kun vaan vauva on hyvin kehittynyt. Ilmoittelen itsestäni tässä viimeisten viikkojen aikana useammin, LUPAAN SEN.

Halauksia!

Piuku 34+4

Kuulumisia taas täältäkin.

Ensinnäkin twinklelle onnittelut rouviintumisesta :-).
Piukulle taas toivottelen jaksamista. Aika hurjalta kuulosti tuo yli 200 pulssi!

Tänään meillä varmistui että vauva viihtyy edelleen tiukasti perätilassa. Kääntöyritys on siis ensi viikolla edessä. Onneksi vauva näytti voivan masussa erinomaisesti ja napanuora ei ollut kiertynyt kaulan ympärille, joten uskallan suostua kääntöyritykseen. Painoarvio oli 2 800g eli nyt mennään ihan keskikäyrillä. Lääkärin arvio syntymäpainosta jos lasketuun aikaan asti mennään oli 3 700 - 3 800 g.

Muuten olotila on ollut ok ja olen jopa käynyt alennusmyynneissä pyöriskelemässä nyt kun ei enää tarvi niin tiukasti huilia ennenaikaisuuden vaaran vuoksi. Liitoskipuja vain alkaa olla aika tavalla. Ihan kuin joku olisi irottanut jalat ja laittanut ne jotenkin huonosti takaisin paikalleen...

Ai niin. Naistenklinikalle olen muuten menossa synnyttämään. Mitenkäs muut?

Tv Polgara rv 35+6

Pitkästä aikaa myös!

Ja hyvää uutta, alkanutta vuotta kaikille helmikuisille! Täällä sitä ollaan oltu jo pari viikkoa äitiyslomalla ja vasta nyt pääsen ekaa kertaa päivittämään tietoja täältä kotoa! Tai mikään minua ei ole estänyt tekemästä tätä aikaisemmin, mutta nyt vain tuli sellainen sopiva rako tehdä se! Tosin äitiyslomalla tunnen olevani vasta ekaa viikkoa, koska vasta tällä viikolla isäntä on ollut pois jaloista :)

Tänään aamulla taas neuvola:

Pissa: puhdas
Hemppaa ei otettu
Verenpaine: 120/78
Sf-mitta: 32 cm
Painoa: +500g/vko (ei siis onneksi kovin paljoa joulut+uudet vuodet ajatellen)
Sykkeet: 140
Liikkeet: ++

Eli kaikki hyvin. Verenpainetta olen pelännyt koko raskauden ajan, mutta ainakin toistaiseksi näyttäisi pysyvän aisoissa. Esikoisesta jouduin juuri näihin akoihin sairaalaan raskausmyrkytyksen ja kovan verenpaineen takia. Vauva ollut jo pari kuukautta pää alaspäin ja nyt pää jo tosi alhaalla, mutta ei vielä kiinnittyneenä. Supisteluja on päivittäin ja aina välillä jo napakoitakin, joten muistuu mieleen mitä tuleman pitää... Olen menossa äitiyspolille 17. pv kätilön kanssa juttelemaan edellisestä synnytyksestä, kun eivät täällä lähetä terkan tulkittaviksi edellisiä synnytyksiä. Mitään pelkoja ei edellisestä jäänyt, mutta kysymyksiä kuitenkin ja haluan ne selvittää ennen seuraavaa, mikäli niitä voi selvittää. Saa nähdä, kun koko ajan minulla on tunne, että vauva syntyy etuajassa, niinkuin isoveljensäkin, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Ja vahvasti poikaolo edelleenkin. Vauvan vaatteita olen pikkuhiljaa kaivellut esille ja pessyt niitä. Ovat ne ihanan pieniä :)

Oikein hyvää vuoden alkua kaikille ja ilmoitelkaahan sitten, mikäli vauvat syntyvät!

Tiina+76 ja hippu 36+2

Piiiiiitkästä aikaa minäkin saan aikaiseksi kirjoiteltua..on ollu muka niin kiirus että ei meinaa keretä..heh
Vihdoin siis mammalomalla ..ansaitulla sellaisella. Kyllä viimeiset kouluviikot olivat ennen joulua jo tuskastuttavaa.

Viimonen neuvolalääkäri oli eilen aamulla ja vihdoin selvyys siihen että vauvan pää on tukevasti alhaalla ja siellä pitäisi pysyä. Eivät ole th:t osanneet vielä kertaakaan sanoa miten se siellä on, arvailujen varaan on jäänyt ja on niin helpottunut olo kun tietää että siellä ollaan valmiina puskemaan itsensä maailmaan

Vielä kun täälä oltais valmiita ottamaan pikkuinen vastaan
Pikkuisen huone uudessa kodissa muistuttaa varastoa enemmän kuin vauvan huonetta... tosin tää johtuu siitä että tilatut pinnasänky ja hoitotaso muiden tavaroiden kanssa saapuu vasta tammikuun puolivälissä... joten nyt täytyy alkaa tehdä tilaa ja silleen. Vaatteita oon jonkin verran hankkinut kun sukupuolikin selvisi sillon aikoinaan 4d ultrassa. Muita en oo oikeen vielä hankkinut mutta mukavasti tuli tavaraa jouluna kun tein miehelle daddy packagen ja siellä sitten oli tuttia ja tuttipulloo, voiteita ja muuta tarvittavaa. Muutenkin tuntuu et siellä kaapissa on vaikka mitä kun purkasin ne vidoin kaappiin ja hyllyille. Saatiin myös tulevalta papalta kehto joululahjaksi, oli oikein komea ja hieno. Hän oli sitä viimeiset viikot laitellut ja maalaillut. Sen kun vielä saisi kunniapaikalle ja petivaatteet hommattua. (aateltiin et pikkunen alottaa unensa kotona siinä ja siirretään sitten pinnasänkyyn omaan huoneeseen kun siltä tuntuu)

Seuraavana olisi vuorossa sitten vaatteiden pesua ja muuta valmistelua. Vaunut on kanssa tulollaan, valittiin brion happy:t, niitä tuttu kovasti suositteli (asiantuntija kuitenkin) ja sanoi mulle ihan suoraan että noi on sun juttu, niin mä kiltisti kuuntelin eikä sitten tarvinnu ku väri valita.

Synnytysvalmennuskin on takanapäin ja pikku paniikkihan siellä iski kun katseli niitä synnytys-saleista tulevia isiä jotka puuskuttivat tuskissaan ja muutenkin siellä asia vasta jotenkin tuli niinku takaraivoon että kohta se on menoa meilläkin

Niin neuvolassa oli tänään huojennuttavaa kun selvis miten päin pikku rinsessa on ja myös rauta-arvot olivat vihdoin nousseet..ne onkin olleet jopa 101 joten nyt oli ihanaa kun ne oli noussu 121, huojentavaa... rautaa oon syöny viimeset pari kuukautta mutta eipä tuntunut tehoavan. Ja oikein alkoi raivostuttaa kun kaikki siellä on kysellyt että onko suvussa keliakiaa ( kun joku b12 vitamiini alhainen) ja kun sanoin että ei niin ne oli vaan et joo, no ei tää kyllä sen oireita oo mutta kuitenkin. Miksi säikyttelee jos ei ole aihetta,,,piru vie...
Kiloja ei ole oikein tullut viimeiseen kuukauteen ja taas oli muutama gramma painosta tippunut, ei kuitenkaan huolestua pidä. Kaiken kaikkiaan kiloja on nyt kertynyt 7 joten, eiköhän ne siitä lähe sitten suht kivasti pois kun pikkunen on maailmaan astellut.

Tästähän tulee oikein romaani kun en oo käynyt hetkeen kirjottelemassa. Mutta nyt täytyy loppuaikana ryhdistäytyä minunkin
ihanaa sai nukkua pitkään aamulla ja ihan rauhassa...mieskin on reissussa niin saa ihan tosissaan levättyä oman mielen mukaan vaikka mieluusti minä sen kotia jo ottaisin. Nyt siivousurakkakin ohi ja voi mennä suihkuun rauhottumaan..

Iloisia viimoisia odotuksia kaikille.
Tähtönen 23 & superitar 35+3

Ja minäkin täällä hävettävän pitkästä aikaa... Viime aikoina olen vaan ollut niin väsynyt, ettei ole jaksanut edes käydä netissä surffailemassa sen kummemmin. Nyt alkoi kiinnostamaan niin kovasti teidän muiden kuulumiset, että oli pakko tulla lukemaan.

Lämpimät onnittelut Twinklelle rouviintumisesta! Oliko teillä isotkin häät vai menittekö hillitymmin naimisiin? Ihana juttu!

Piukulle jaksamisia, kaikenlaisia vaivoja oletkin saanut! Toivottavasti rytmihäiriö ei toistu, on voinut olla varsin pelottava kokemus!

Polgaralle tsemppiä kääntöyritykseen. Pidetään vielä peukkua, että kääntyisi sittenkin itsekseen.

Olen ollut jo kuukauden sairaslomalla tämän väsymyksen kanssa. Nukun jatkuvasti kunnon päiväunia ja olen tosi väsynyt. Hemppa oli välillä 103 ja nyt olen tankannut rautaa ahkerasti, joten ehkä se on alkanut siitä nousemaan. Henkinen väsymys on ollut myös melkoista. On jotenkin ollut niin turha olo, kun on ollut niin paljon asioita hoidettavana ja töitä tehtävänä. On tuntunut, ettei millään repeä kaikkeen ja se on vähän masentanut. Mutta nyt on monta hommaa hoidettu ja takanapäin, joten nyt vaan pitäisi yrittää levätä ja valmistautua vauvan tuloon. Uhmaikäinen esikoinen on kaikessa ihanuudessaan ollut myös aika väsyttävä välillä... Saa sekä henkiset että fyysiset voimavarat välillä aika tiukille. Mutta on hän silti aivan ihana ja herttainen tapaus, kun sille päälle sattuu;-)

Vauveli on esikoista huomattavasti aktiivisempi nyt masuaikana. Joka päivä ja ilta on sellaisia jumppatuokioita, että välillä tuntuu vatsan kääntyvän ympäri. Sitten tuntuu ikäänkuin vaistoavan, jos en jostain syystä saa yöllä nukuttua ja herää myös möyryämään vatsassani. Ja kuin nakutettuna nukkumaanmenoaikaan aloittaa shownsa, jossa ajoittain saan aika kipeitäkin survaisuja suuntaan jos toiseenkin. Ihana tunne, eipä tarvitse miettiä, onko kaikki kunnossa.

Neuvola on keskiviikkona, eikä edellisellä kerralla vielä terkkari osannut sanoa, kumminpäin vauva on. Minulla on hyvin vahva tunne, että pää alaspäin on, potkut ja liikkeet tuntuvat sellaisissa kohdissa ja lisäksi paine on kovasti alhaalla. Ja pissahätä tulee jo pelkästä ajatuksesta, että lähtisi ulos...

Lenkkeily on mennyt aika lyllertämiseksi ja sängystä on tosi vaikea nousta. Kävely ei meinaa lähteä kulkemaan millään. Liitoskivut ovat jonkinmoiset, tosin ei ne ihan tajua sentään vielä vie. Olisin kyllä enemmän kuin valmis jo lähtemään laitokselle, sen verran kömpelöksi ja röhnöksi itseni tunnen. Painoakin kun olen kerännyt aikamoisen määrän tämän raskauden aikana.

Voikaa hyvin, kokekaa helppo synnytys ja ilmoitelkaa, kun alkaa tapahtua!

Nenne ja toukka 34+6 (muistaakseni;-))

Alkuviikkoa!

Oltiinpa taas tiputtu pitkälle.

Kääntöyritys on nyt täällä takana ja vauva ei suostunut hievahtamaankaan. N. neljä kertaa sitä yritettiin, mutta ei kun ei... Joku syy sillä vauvalla nyt on väärinpäin olemiseen. Lääkäri tosin epäili jo ennen kääntöyrityksen aloitusta että ei välttämättä tule kääntymään kun on ollut jo niin pitkään perätilassa. Sinänsä kääntöryritys ei ollut mitenkään kamala, mutta ei se mukavaltakaan tuntunut.

Koska on erittäin epätodennäköistä että vauva enää kääntyisi itsestäänkään, niin keskustelimme synnytysvaihtoehdoista ja päädyimme lääkärinkin suosituksesta sektioon. Mielummin olisi tietysti synnyttänyt normaalisti alakautta, mutta kun on ensimmäinen kyseessä niin perätilasynnytys tuntuisi kyllä liian riskialtiilta. Meidän vauvamme sitten syntyy jo tammikuun puolella. Toivottavasti vain malttaa odottaa oikeaan päivään asti.

Kohdun suu oli edelleenkin kiinni ja kohdun kaulaa vieläkin jäljellä vaikka juuri tuon lyhenemisen takia jouduin silloin jo marraskuun lopulla sairaslomalle. Nyt vauvan painoarvion oli 2,9 kg. Minulla itselläni raskauden aikaiset kilot ovat kyllä vatsaa lukuunottamatta onnistuneet levittäytymään jotenkin ihmeellisen tasaisesti. Painoa on tullut lisää 12 kg ja kuitenkin eilen sain taas sairaalassa kuulla hoitajilta ja lääkäriltä kommenttia kun olen niin hoikka... Itsestä ei aina ihan siltä tunnu kun yrittää kammeta ylös esim. jostain tuolista tai sängystä tämän masun kanssa ;-).

Tv Polgara rv 36+4