HELMIÄIPÄT 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Myy:
Hei,

Tiedättekö, missä vaiheessa sikiö rupeaa kuulemaan?

Myy 12+3

Lainasin seuraavan tekstin asiantuntijatiedoista:

"Korvankehitys on käsillä viikoilla 24-25, mutta belfastilaiset tutkijat ovat väittäneet, että sikiö pystyy reagoimaan äänelle jo 16. viikolla."

Eli tämä tieto nyt sitten yhdeltä palstalta.

Piuku

Miekin oon jostain lukenu, että siinä rv 17 paikkeilla sikiö kuulisi. Ihan jostain vauvakirjasta. Muitahan en nykyään luekaan. =D

Ihanaa, kun teillä jo pienet potkiskelee. Itse ei oikein tiedä edes, että mitä odottaa, että miltä sen pitäis tuntua. Luulisin kyl itse varmaan ilmavaivoiksi tai vastaaviksi ainakin jotain hentoja potkuja. :) Mut jos ajattelee, niin periaatteessa ihan hyvin saattais jo tuntea niitä kuukauden päästä. :)

Ostin tänään semmoisen Nalle puh-vauvakirjankin, mihin täytetään kaikkia tietoja vauvasta. Syntymästä, ristiäisistä, millon oppii konttaa, asioita 1v. synttäreihin asti. En ollu nähny sitä, kun vaan yhdessä kaupassa täällä päin, niin halusin sen varalle ostaa jo nyt, vaikka onkin vielä aika aikaista. No mut on siinä kyllä ultrakuvallekin paikka. :)

twinkle 13+6

Hei,

Minun äitini teki minulle vauvakirjan aikoinaan. Nyt sitä on aivan ihana lukea, varsinkin kun äitini on lentänyt taivaaseen ollessani lapsi. Aion kyllä tehdä lapselleni tuollaisen kirjan muistoksi lapsuuden alkuajoista.

Huomenna np-ultraan!

Myy 12+6

Heip,

Jo on hellettä piisannut tänä kesänä. Tänään jatkuu sama tahti, mittari näyttää 30 astetta. Neiti ei suostu nukkumaan tuntia pidempiä päikkäreitä, joten päivät ovat suhteellisen täynnä touhuilua aina puistottelusta kyläreissuihin. Mies lähti tänään viikoksi työkeikalle, joten yksin ollaan. Ensi viikolla on sitten lääkärineuvola. Taas päästään yksi askel eteenpäin ja ajatella, enää muutamia viikkoja ja on rakenneultran vuoro. Siskon kanssa just mietittiin, että ei aikaakaan, kun on jo joulu (muutama hassu kuukausi) ja sitten ollaankin jo pikkuhiljaa valmistautumassa pienokaisten syntymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy:
Missä asennossa te nukutte? Minulle on helpoin nukkua mahallaan, koska siinä asennossa eivät pistokset ja juilimiset tunnu niin paljon...

Mä nukun puoliksi mahallaan ja puoliksi kyljellään. Paras asento, saa iskias levätä rauhassa. Selällään tuntuu, että ahdistaa, kyljellään ei ole koskaan ollut hyvä ja niin pitkään kuin mahdollista, nautin vatsallaan olemisesta. Sitä asentoa nimittäin tulee kaipaamaan toden teolla sitten, kun vatsa on jo tiellä.

Hellehalauksin,

Piuku 13+2

Moi pitkästä aikaa!
Myy: Mulle tuli synnytyssairaalasta pari viikoa sitten kirje että mulle on varattuna rakenneultra-aika viikolle 19 (syyskuun 13). Meidän kunta ei kustannakaan kuin tämän yhden ultran.

Ja mitä nukkuma-aentoon tulee nukun melkein poikkeuksetta vasemmalla kyljellä, vasen jalka koukussa ja oikea suorana, eli kai niinkuin puoliksi mahallaan, olen aina tykännyt nukkua niin ja eilen luin että vauvan kannalta paras nukkuma asento, varsinkin loppuraskaudesta ois just vasemmalla kyljellä.

ON: Mulla on ollu tosi hankalaa tän pahoinvoinnin kanssa, jokapäivä on kamala olo ja oksennan vieläkin vaikka kuinka monta kertaa päivässä, painokin on tippunut 5kg lähtöpainosta, mut neuvolassa eivät reagoi siihen, ei kuulemma vielä haittaa. Mitens muilla?

Kaks viikoa sitten pelästyin pahasti kun tuli verta aika lailla, mies kiidätti ensiapuun keskellä yötä (luultiin kesken menoksi, kipuja ei kuitenkaan ollu), ensiavussa tutkivat ja sanoivat ettei hätää, mutta seuraavana päivänä gynepolille kuitenkin aika. Gyne tutki ultralla sisäisesti ja masun päältä ja totesi että mulla on eteisistukka, jossa istukka on vähän kohdunsuun päällä. Siitä vuoto johtui, vauvalla kuitenkin kaikki hyvin. Lääkäri käski ottaa ihan rauhallisesti, nyt oon ollu kohta 2 viikko sairaslomalla. Sairasloma on kyllä ihan tarpeen, kun en kyllä ees jaksais olla töissä pahoinvoinnin takia.

Minäkin kävin lauantaina ostamassa elämäni ekat äippähousut, kyllä ne on mukavat kun ei purista masua yhtään vaikka istuu, omat housut kyllä menee jalkaan mut niiden kanssa ei voi istua.

Nyt täytyy mennä syömään jotain.
Mukavaa maanantain jatkoa kaikille
Miiu 14+2

Voi Miiu kun joudut vielä oksentelemaan :(. Mulla kesti esikoisesta etova olo rv 16 asti ja sitten olo oli normaali ja ruoka maistui toden teolla. Mutta oksentanut en ollut enää viikkoihin. Mulla paha olo on nyt helpottanut paljon, vieläkin on koko ajan lievä etova olo ja illalla vähän pahempi muttei mitään verrattuna ihan alkuaikoihin, oksentanut en ole kuin kerran mutta kuvotus on ollut kaameaa. Rinnat ovat nyt paisuneet kun lopetin imetyksen kokonaan vajaa kaksi viikkoa sitten. Eipä tänne sen kummempaa kuulu...

Lovisa 10+5

Huomenta taas!

Ihanan pilvinen päivä pitkästä aikaa. Työssäolo on ollut viimeiset pari viikkoa yhtä tuskaa, kun on ollut niiiin kuumaa.

Tuosta nukkuma-asennosta joku kyseli. Itse en ole koskaan osannut nukkua vatsallaan, saan siitä armottoman niskasäryn. Mieluiten nukun joko aivan selällään toinen jalka koukussa vieressä tai sitten jommalla kummalla kyljellä. Saa nähdä miten tämä vatsan kasvu sitten vaikuttaa nukkumiseen, vielä ainakin pystyn nukkumaan selälläänkin.

ON: Olo "normaali", ei yökötä kun muistaa syödä säännöllisesti. Alavatsassa välillä vihlontaa, mutta kuulunee asiaan. Turvotusta ei onneksi ole havaittavissa, mutta juon tarkoituksella aika reilusti. Vatsa etenkin illalla omasta mielestä suuri, ei jää kyllä kenellekään epäselväksi, että missä tilassa ollaan ;) Saa nähdä mitä keksin päälle parin viikon ja kuukauden päästä oleviin häihin :/

Viileneviä ilmoja ja sadetta toivoen
Tiina-76, rv 14+6

Minullakin paino on -3kg vaikka koko aikana olen oksentanut vain kerran. Eiköhän tuo ehdi tästä vielä nousta ;) Olen viime päivinä ollut havaitsevinani pientä vatsan kasvua, mutta kukaan muu ei sitä vielä vähään aikaan huomanne. Vähän löysempiä housuja käytän töissä, kun farkut jalassa ei koko päivää pysty istumaan.

Nukun edelleen joko mahallaan tai kyljellään. Neuvolassa kehoittivat pitämään kyljellä nukkuessa tyynyä ylemmän, koukistetun jalan alla, jottei selkäranka jäisi liian mutkalle.

Sohvi 14+0

Tänään on np-ultra. Meinaa hieman jännittää, että onko kaikki hyvin. Tämä on meille sellainen virstanpylväs, jonka jälkeen uskaltanemme kertoa raskaudesta sukulaisille ja tuttaville.

Viime yönä sattui mahaan, kun nukuin selälläni. Kipu loppui kyljelle käännön jälkeen.

Minusta tuntuu, että minulla on ollut hieman huonoa tuuria neuvolatätien kanssa. Ensin oli kesälomasijainen, josta en pitänyt. Ja viimeksi lääkärinä oli nuori tyttönen, joka ei myöskään osannut oikein neuvoa ja tukea. Onko teillä muille suositeltu jotain vitamiineja käytettäväksi? Eräs tuttuni puhui, että hänelle oli heti ekassa neuvolassa neuvottu syömään raskaille tarkoitettuja vitamiinivalmisteita.

Myy 13+0

Hei! Itse nukun parhaiten kylkiasennossa, pari tyynyä jalkojen välissä. Kaverini kertoi nukkuneensa ensiapuoppaassa käytetyssä tajuttoman kylkiasennossa, joka on jonkinlainen yhdistelmä kylki- ja maha-asentoa? Esikoista odotellessa nukuin jonkin verran myös mahallani ilmarenkaan päällä, joka oli myös toimiva.
Pahoinvoinnit taitaa olla jääneen historiaan. Viikkoon ei ole tarvinnut käydä oksentamassa :)! Ja liikkeitä on alkanut tuntua pikkuhiljaa!! Kuulemma onkin uudelleensynnyttäjällä jo mahdollista ne tuntea.
Ja maha vain kasvaa. Vyötä ei tartte enää housuissa käyttää, normihousut kyllä vielä menee, muttei enää kauaa. Toissapäivänä tein tosi hyvän kirpparilöydön, ostin kahdet äippähousut ja yhden imetyspaidan pilkkahintaan. Ja kaverini sanoi että antaa omat äippävaatteensa lainaksi. Tosi kiva, kun omia äippävaatteita ei juuri ensimmäisen raskauden aikana kertynyt -sain niin paljon silloin lainaan. (Köyhänä opiskelijana :)!)
Ensi viikolla alkaa arki lomien jälkeen. Tuntuu ihan kivalta :)! Ja jouluun saakka kun jaksaisi ahertaa, niin sitten alkaisikin äitiysloma. Ei siihen siis niin järkkypitkää aikaa enää ole!
Tsemppiä kaikille!

Hei,

Kävin eilen ultrassa. Niskaturvotusta oli 1,6 mm, ja riskiluku veriseula huomioonottaen on 1:11000. Joten, jos haluaisin otattaa lapsivesinäytteen niin sen takia kasvava keskenmenoriski on suurempi kuin riski, että saan down-syndroomaisen lapsen. Eli jatkotutkimuksille ei ole lääketieteellistä perustetta.

Pikkuisen pääperämitta oli 7 cm, joka vastaa täysin viikkoja. Liikkeitä oli kylläkin vähän normaaliin verrattuna...

Osaako joku kommentoida noista vitamiineista, joista jo aikaisemmin kyselin?

Myy 13+1

Täällä tänään 12+0. On sitten yksi rajapyykki saavutettu. Ensi viikolla olisi ultra. Toivottavasti pienokaisilla kaikki hyvin ja ovat kasvaneet.

Myylle: mulle neuvolassa suositeltiin otettavaks Multitabs spesial 2+. On suunnattu erityisesti raskaanaoleville ja raskautta suunnitteleville. Neuvolantäti sanoi, että niiden aloitus olisi tärkeää jo mahdollista raskautta suunnitellessa, sillä sisältävät paljon ainesosia, mitä tarvitaan heti alkuraskaudessa, esim.foolihappo. Näitä suositeltiin käytettäväksi ainakin rv 12 asti. Sitten voi ottaa vaikka pienemmän päivä annoksen. Itse otin alkuun 2, nyt taidan vähentää yhteen. Myöhemmin raskauden aikana minulle suositeltiin kalkkia, kun olen huon juomaan maitoa. Talvella kuulema d-vitamiini lisä olisi paikallaan. Nyt sitä on saatu kyllä reilusti auringosta!!! Rautalisä katsotaan sitten jo hemppa alkaa laskea. Tällaisia ohjeita minä sain ekalla kerralla.

Pahaolo vaivaa enää hetkittäin mutta nälkä on koko ajan. Viime yönä heräsin 2 kertaa syömään ja 4 kertaa vessaan!!! Aika pätkittäistä siis on tää nukkuminen. Täytyy ottaa päivällä päiväunet kun on siihen vielä mahdollisuus. Nuku edelleen suurimman osan ajasta mahallaan, välillä kyljellään. Eilen kävin vaa'assa ja olin laihtunut 3 kiloa. Omat housut mahtuu vielä jalkaan mutta kuinka kauan jää nähtäväksi.

Maaxi 12+0

Moikka. :)

Täällä päin menee ihan ok. Tasan viikon päästä olis neuvola ja silloin ekan kerran sydänäänten kuuntelu. Tänään pitäisi raahautua ravitsemusterapeutille. Mie oon kans silloin tällöin napsinu noita multitabs 2+, mut ei ne neuvolassa mitään ihmeitä sanonu. Kalkkitableteista tais mainita, mut oon nyt yrittäny petrata muuten tuota maitotuotteiden käyttöä.

Ja siis, mie en saa oikein nukuttua, kun en löydä hyvää asentoa. Ei oo hyvä mahallaan, eikä oikein selälläänkään ja jos on kyljellään, tulee sellainen olo, että maha roikkuu. Ja sit tuntuu ahtaalta, kun meillä on sänky vaan 120cm ja kuuma ja mitä kaikkee. Tyyny tuntuu liian matalalta...

Hei, muistatteko oliko se veriseulan tulosten saamisaika 2vk? Et siinä ajassa ne soittaa tms, jos niissä on jotain?

Ja sitten äitiyspakkauksesta, että miten paljon ennen laskettua aikaa sen saa kotiinsa? Saako sen jo pari kk ennen vai jopa aiemmin? :)

twinkle 14+4

Huhuu helmiäipät!

Missäs kaikki luuraavat? Olimme tippuneet jo melkein kolmannelle sivulle!!!

Mitenkäs voinnit? Oma vointi muuten ok, mutta armoton väsy vaivaa. Onkos muilla vastaavaa? Tarvii varmaan mennä mittauttamaan hemoglobiini, jos on vaikka laskenut ja tarvis alottaa rauta-kuuri. Alussa hemppa oli kohtuullinen 128, sen jälkeen sitä ei ole mitattu. Lisäksi esikoinen on alkanut herättämään kerran yössä, joten sekin varmaankin verottaa unta ja väsyttää enempi.

Tiina-76+hippu 15+1

Hei Tiina-76!

Sama vika täällä, armoton väsymys vaivaa. Voisi vaan nukkua koko ajan... Pahoinvoinnista olen kyllä päässyt eroon. Tosin mulla kyllä on särkenyt päätä normaalia enemmän, ja tämä alkoi heti toisena työpäivänä loman jälkeen. Eilen näkökentässä vilisi pisteitä... Pitäisiköhän ottaa yhteyttä neuvolaan vai työterveyshuoltoon?

Myy 13+2

Heippa,

Minäkin laitan kuulumisia tulemaan pitkästä aikaa. Säännöllisesti kyllä lueskelen palstaa, mutta kirjoittelu jää vähiin.

Meillä oli tänään np-ultra ja nyt kyllä kovin helpottunut olo, kun todettiin, että kaikki on niinkuin pitääkin. Turvotusta alle 1mm, joten sen suhteen kaikki kunnossa ja kaveri pyöri massussa hirmuista vauhtia ja vilkutteli äitille ja isille. Kyllä siinä itku pääsi.

Laskettuaika pysyi samana, eli 14.2.2007 ja Jorvissa aiotaan synnyttää.

Olin ollut tässä pari viikkoa kovin huolissani, että onkohan masussa kaikki kunnossa, kun oireita ei ollut paljoakaan ja muutenkin alkuraskaus oli mielestäni ollut "liian helppo", kun ei ollut tarvinnut oksentaa kertaakaan, pahimpana oli jatkuva väsy, joka sekin on nyt laantunut niin, ettei koko ajan väsytä.

Saatiin iso pino kuviakin, tekisi mieli katsella niitä koko ajan, mutta ei se töissä onnistu =)

Helpottunut ja onnellinen Suikki 13+1

Huomasin tuossa, että ilmoitan raskausviikkoni näköjään vähän miten sattuu... Minä kun lasken niitä välillä lasketun ajan, välillä viimeisten kuukautisten mukaan. Luulen, että kuukautisten mukainen on totuudenmukaisempi (eli tuo, mitä listassakin on). Np-ultrassa sikiö nimittäin oli isompi, kuin la:n perusteella olisi voinut olettaa. Lääkäri ei kuitenkaan lähtenyt muuttamaan varhaisultrassa määriteltyä laskettua aikaa.

Onko esikoisen odottajista kukaan muu vielä ollut tuntevinaan sikiön liikkeitä? Minulla on nyt kahden päivän aikana (lähinnä iltaisin) tuntunut sellaista hentoista myllerrystä/muljahtelua alavatsassa. En tiedä, voiko sikiön liikkeitä näin aikaisin vielä edes tuntea, mutta en oikein tiedä, mitä muutakaan se voisi olla... Kädellä mahan päältä tunnustelemalla en tunne noita liikkeitä, vain "sisäisesti". Kertokaa kokeneemmat, miltä ensimmäiset sikiön liikkeet oikeasti tuntuvat.

Sohvi 14+6

Mie oon kanssa pari kertaa kuvitellu? tuntevani jotain möyrimistä kohdun paikkeilla. Mut sit oon alkanu aina epäilee, et tuntuisko se jo näin aikaisessa vaiheessa... Kun tosissaan ei tiedä, et miltä ne tuntuis.

twinkle 14+5

Heipsan.

Huomasin olevani vielä listallanne.
Minut voi poistaa. Olin kaavinnassa heinäkuussa ja nyt on uusi yritys päällä...

Tsemppiä kaikille helmiäipille! Voikaahan hyvin!

T: Pioni

Tiina-76, 29, PHKS, la 31.1.2007, poika 10/2002
Minni, 30, TAYS, la 1.2.2007, poika 02/2005
Perhonen, 22, TAYS la 1.2.2007
josefiina 31 phks la 2.2.2007 poika 131005
Sohvi 30 KYS 2.2.2007 esikoinen
Polgara, 2.2.2007 esikoinen
Twinkle 20, PKKS, la 3.2.2007, esikoinen
Miiu 30, la 4.2.2007, esikoinen
Elna 29, TAYS, 5.2.2007, esikoinen
Tiiu, 32, 6.2.2007, esikoinen
Minna 25, PHKS la 6.2.2007, esikoinen
Kaura 31,TYKS, la 6.2.2007, poika 04/2005
Sokeri 29, la 7.2.2007, tyttö 9/2005
Jewel 33, la 7.2.2007, pojat 97 ja 05
Piuku, 32, TYKS, la 10.2.2007, tyttö 05/2005
Veeti, 23, KYS, la 11.2.2007. esikoinen (tuplat)
Onsku K-SKS. la 11.2.2007, toinen
Riina-K 25, Jorvi/NKL la 12.2.2007, esikoinen
Bellynette 28, Naistenklinikka la 12.2.2007, esikoinen
Venla, ?, ? la 13.2.07, ?
Myy, 28, ?, la 13.2.2007
Suikki, 29, ? , la 14.2.2007
Katri 35 , ? , la 18.2.2007, esikoinen
Ninnu 29 la19.2.2007, esikoinen 10/2004
Krisse, 25 la 19.2.2007 , toinen lapsi
Maaxi la 20.2.2007, esikoinen (tuplat)
Lovisa, 27.2.2007, toinen lapsi

Pahoittelut Pionille! Ja peukkuja uuteen yritykseen! :)

Tiina-76 29, PHKS, la 31.1.2007, poika 10/2002
Minni 30, TAYS, la 1.2.2007, poika 02/2005
Perhonen 22, TAYS, la 1.2.2007
josefiina 31, PHKS, la 2.2.2007, poika 131005
Sohvi 30, KYS, la 2.2.2007, esikoinen
Polgara, la 2.2.2007, esikoinen
Miiu 30, la 4.2.2007, esikoinen
Tiiu 32, 6.2.2007, esikoinen
Minna 25, PHKS, la 6.2.2007, esikoinen
Piuku 32, TYKS, la 10.2.2007, tyttö 05/2005
Veeti 23, KYS, la 11.2.2007, esikoinen (tuplat)
Onsku, K-SKS. la 11.2.2007, toinen
Riina-K 25, Jorvi/NKL, la 12.2.2007, esikoinen
Bellynette 28, NKL, la 12.2.2007, esikoinen
Myy 28, ?, la 13.2.2007
Suikki 29, ? , la 14.2.2007
Katri 35, ?, la 18.2.2007, esikoinen
Ninnu 29, la19.2.2007, esikoinen 10/2004
Krisse 25, la 19.2.2007, toinen lapsi
Maaxi, la 20.2.2007, esikoinen (tuplat)

Moi,

Siistin hieman meidän listaa. Samalla voisin hieman kysellä gallupin omaisesti seuraavaa:

Kenellä on vielä np-ultra käymättä?

Ja Kauraa huiskuttelen täällä, kun saman sairaalan synnyttäjiä ollaan. Ja onpa meillä esikoisetkin aikasta saman ikäisiä. Tiedä, vaikka samaan aikaan päästäisiin tositoimiin. Esikoinen ainakin syntyi 2 vk etuajassa käynnistyksellä, joten...

Meillä odotellaan kovasti remontin alkua. Ei oikein enää meinaa tämä täti housuissa pysyä, kun odotan uutta keittiötä ja samalla saadaan uudet lattiat. Keittiö siis on katosta lattiaan uusi, ja hyvä niin, sillä se on mun pääsääntöinen touhuilupaikka.

Masussa kaikki kuten ennenkin, liikkeitä tuntuu (tai lähinnä myllerrystä) iltaisin, jos oikein niitä alkaa "kuuntelemaan". Pissalla juostaan ja rintoihin sattuu, MUTTA PAHAT OLOT OVAT TIPOTIESSÄÄN. Eikä mun pärstävärkkikään niin pahan näköinen ole finneistä. Eli ihan tätä samaa, masunkasvattelua.

Piuku 13+5

Tiina-76, 29, PHKS, la 31.1.2007, poika 10/2002
Minni, 30, TAYS, la 1.2.2007, poika 02/2005
Perhonen, 22, TAYS la 1.2.2007
josefiina 31 phks la 2.2.2007 poika 131005
Sohvi 30 KYS 2.2.2007 esikoinen
Polgara, 2.2.2007 esikoinen
Miiu 30, la 3.2.2007, esikoinen
Tiiu, 32, 6.2.2007, esikoinen
Minna 25, PHKS la 6.2.2007, esikoinen
Piuku, 32, TYKS, la 10.2.2007, tyttö 05/2005
Veeti, 23, KYS, la 11.2.2007. esikoinen (tuplat)
Onsku K-SKS. la 11.2.2007, toinen
Riina-K 25, Jorvi/NKL la 12.2.2007, esikoinen
Bellynette 28, Naistenklinikka la 12.2.2007, esikoinen
Myy, 28, ?, la 13.2.2007
Suikki, 29, ? , la 14.2.2007
Katri 35 , ? , la 18.2.2007, esikoinen
Ninnu 29 la19.2.2007, esikoinen 10/2004
Krisse, 25 la 19.2.2007 , toinen lapsi
Maaxi la 20.2.2007, esikoinen (tuplat)

Hoi Helmiäipät,

Päivitin omalta osaltani listaa, huomasin että LA on yhden päivän pielessä eli mun LA on 3.2.2007, mutta ei kai sillä väliä.

Peukkuja Pionille uuteen yritykseen.

ON:Kävin aamulla lääkärissä kontrollissa siitä muutaman viikon takaisesta vuodosta. Kaikki on hyvin, vauva voi oikein hyvin ja oli ultrassa erittäin aktiivinen :). Sain kuitenkin sairaslomaa kuukauden, tämän jatkuvan pahoinvoinnin ja oksentelun takia. Toisaalta on helpottavaa kun ei tarvitse mennä töihin, mutta toisaalta taas tuntuu että päivisin ei ole mitään tekemistä kun mies on töissä, enkä tunne paikkakunnalta oikein ketään. Muutimme keväällä miehen kotiseudulle.

Pitäisi tässä yrittää rakentaa kääretorttu tai pieni kakku, mun vanhemmat ja appivanhemmat tulevat viettämään mun synttäreitä. Parempaa lahjaa en kyllä voi saada, kuin minkä sain aamulla lääkärissä kun pikkuinen vilkutteli ultrassa :)

Miiu 14+5