Heipähei, pitkästä aikaa! Niin ne viikot vaan kuluvat, vaikka toisaalta tuntuukin että aika tuntuu matelevan kun noita omia viikkoja laskee.
Nyt on siis lomilta palattu, ja viime viikolla lueskelin jo teidän kuulumisianne. Mukavaa seurata miten raskaus kullakin etenee! Ja valitettavasti huonojakin uutisia näkyi joillekin tulleen :hug:
Itse en oikein uskaltanut mitään kirjoitella, ennen kun pääsin taas matkustajaa kurkistamaan. Välillä kun tuntui että näinköhän siellä ketään on kyydissä kun oireet ja pahoinvointikin on alkaneet vähentyä.
Eilen meillä oli nt-ultra-käynti, ja siellähän menikin sitten aikaa! En tiedä kauanko teillä nuo ultraukset on kestäneet, meillä lääkäri tutkiskeli ja otti erilaisia kuvia ja mittoja suunnilleen tunnin. Tuohon päälle sitten verikokeet, pissanäytteet, verenpaineet ym.
Ensin ultrattiin masun päältä, sitten alakautta ja lopuksi vielä uudestaan masun päältä. Ultrassa kaikki oli oikein hienosti, verikokeiden tulokset pitäisi tulla ensi viikolla. Pikkuinen liikkui todella vilkkaasti ja kai siksikin lääkäri zuumaili useampaan kertaan, että sai aina kuhunkin mittaan haluamansa kuvakulman. Niskapoimun (1,15mm) lisäksi lääkäri mittaili tietenkin pää-perä-mittaa (5,2cm) , ja mm. pään halkaisijaa, reisiluun pituutta sekä nenäluun pituutta, kaikkia useampaan kertaan. Nenäluun löytymisestä lääkäri oli erityisen tyytyväinen on kuulemma hyvä merkki =) Myös sydämen kammiot näkyivät kuulemma jo (itse en niin selvästi kyllä ruudulta erottanut...), ja paljon muuta joita en edes kaikkea ymmärtänyt...eh, lääketieteellinen sanavarasto edelleen vielä vähän hakusessa
Mies oli ihan haltioissaan kun pääsi näkemään mitä masun sisällä liikkuu. Ei olisi kuulemma uskonut että se liikkuu jo NIIN paljon no, enpä olisi itsekään kyllä osannut aavistaa että kaveri siellä jo hyppii! Mukaan saatiin mittausraportin & normikäyrien mukana yksi kuva kustakin mittauksesta, sekä kaksi 3D kuvaa.
Täällä Saksassa nt-ultraus + veriseula ei kuulu standardiohjelmaan, vaan jos sen haluaa tehdä täytyy kustannukset kattaa osittain itse. Mun sairaskassa maksaa tutkimuksesta puolet, joten omaksi kustannukseksi jää noin 100e. Tuo seulonta ja koromosomitutkimus tuntuu yleensäkin olevan täälläpän (ehkä historiallisistakin syistä...) suurempikin keskustelun aihe, ja lain mukaan lääkäreiden on selitettävä vanhemmille todella tarkkaan mitä tutkimus tarkoittaa ja millaisia tuloksia saattaa löytyä, jonka perusteella vanhempien on mahdollisesti päätettävä miten edetään jne. Allekirjoitin taas kolme eri lomaketta todistamaan että varmasti tajuan mitä ollaan tekemässä
Juuri näiden eettisten kysymysten takia (periaatteen vuoksi) sairaskassa ei siis myöskään tutkimusta kokonaan maksa.
Että tällaista tänne, pikkuhiljaa tämä perheenlisäys alkaa konkretisoitumaan, vaikka mahasta ei vielä päällepäin juurikaan huomaa. Eilen uskalsin sentään jo vähän surffailla vaunumalleja...
Vointeja kaikille!
Onnellinen Jaspis, 11+3