EMILYN

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ja sitten loukkaannutaan jopa siitä kun sanoo että itsellä on korkea kipukynnys. Huoh.

Jos tajuaa että oma synnytys on vähäkipuinen, niin ei tarvitse sanoa että itsellä olisi korkea kipukynnys. En minäkään sano niin kun lyön varpaani eikä se satu, jos toinen murtaa luunsa ja se sattuu. Usein näissä keskusteluissa väheksytään toisen kokemaa kipua, kun oma synnytys on mennyt helposti (ei kivuttomasti, mutta niin että sen kivun sietää ).

Alkuperäinen kirjoittaja Huoh vaan:
Jos tajuaa että oma synnytys on vähäkipuinen, niin ei tarvitse sanoa että itsellä olisi korkea kipukynnys. En minäkään sano niin kun lyön varpaani eikä se satu, jos toinen murtaa luunsa ja se sattuu. Usein näissä keskusteluissa väheksytään toisen kokemaa kipua, kun oma synnytys on mennyt helposti (ei kivuttomasti, mutta niin että sen kivun sietää ).

Synnytys on ollut vähäkipuinen siksi että minulla on korkea kipukynnys ja tiedän sen. :)
Ensimmäinen synnytys käynnistettiin ja siinäkin ne kivut oli pakko kestää viimeiset tunnit ilman kivunlievitystä eli kyllä minä olen kipua tuntenut.
Olen kokenut sellaistakin kipua josta joku toinen soittaa ambulanssin ja karjuu apua mutta minä ( pöljä) seuraan vain tilannetta kotona. Ei se ole mikään ylpeilyn aihe mutta fakta on se, että toiset kestää kipua paremmin kuin toiset ja mitä sitten?

Alkuperäinen kirjoittaja BisBis:
Tuota,,mikään pakko ei ole laitattaa sitä anturia päähän. 3raskaudessa en antanut ronklia yhtään ylimääräistä krt alapäätä. Sen kyllä tietää, jos alkaa lapsi heikkenemään.

:o Mä kyllä annoin laittaa ihan senkin takia, että kun sillä seurataan lapsen vointia!! Se oli ainakin mulle tärkeintä.

Mulla on ollut kaksi erilaista synnytystä. Eka meni epiduraalin voimin ja vauvalle laitettiin pinni päähänja hyvä niin koska mä en ainakaan tuntenut sitä että vauvan syndänäänet alkoivat laskea. Vauva avustettiin imukupin avulla ulos. Pahimmassa tapauksessa esikoinen olisi saattanut kuolla.

Toisen lapsen synnytin pelkän ilokaasun voimin ja se oli se mun juttu. Kalvot puhkaistiin vasta sitten kun olin täysin auki. Vauvan vointia seurattiin vatsan päälltä anturilla.
Koko synnytys meni hyvin.

Jos joskus kolmannen saan toivon että siinäkin synnytksessä saan ilokaasua.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suunnitellahan voi synnyttävänsä, vaikka päällään seisoen, mutta joka synnytys on omanlaisensa tapahtuma, jonka kulkua ei pysty määrittelemään aiempien kokemusten perusteella.

Aivan, mutta mitä pahaa on puhua toiveistaan? Jos joku haluaisi synnyttää ilman kivunlievityksiä, niin mitä pahaa siinä on?

Itsellä kolme lasta, kaikki ovat syntyneet kivunlievityksittä nopeasti ja rajusti, alle kolmessa tunnissa. Viimeisin lapsi tuli kasvotarjonnassa. Aina ovat synnytykset sattuneet, mutta tiesin sen jo "leikkiin lähtiessäni". Eikä kyseinen kipu ole ollut mulle(!) mitenkään kiduttavaa, vaan sellaista, että sen on kestänyt. Jokaisen synnytyksen jälkeen olen käynyt samantien suihkussa ja istunut parin tunnin sisällä sängyssä risti-istunnassa imettämässä. Kolmas synnytykseni olikin polikliininen. En mä silti katso olevani mikään supersynnyttäjä, mulla on ollut tuuria, kun synnytykset ovat olleet nopeita ja rajuudestaan huolimatta suht helppoja. Ja tuuria myös sen suhteen, että olen toipunut niistä nopeasti.

En mä ole missään vaiheessa etukäteen päättänyt sitä, miten mä tulen synnyttämään, mutta jonkinlaisia toiveita mulla on pääni sisällä asiasta ollut. Jos synnytykseni olisivat kestäneet pari vuorokautta, niin todennäköisesti olisin päätynyt kivunlievityksen ottoon. Ei sen otto tai ottamatta jättäminen ole mikään hyvän synnyttäjän mitta.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi tästä aiheesta aina saadaan tällainen haloo. Synnytykset ja synnyttäjät ovat erilaisia. Joka ikisessä keskustelussa ilman kipulääkkeitä synnyttäviä syytetään sädekehän kiillotuksesta, ymmärtämättömyydestä ja ties mistä. Ei se hitsi soikoon niin mene! Kyllä mä ainakin olen erittäin tietoinen siitä, että kaikki/joku synnytykseni olisi saattanut mennä ihan toisin. Mun synnytyskokemukseni ovat omiani, pelkkiä esimerkkejä siitä, miten synnytys saattaa mennä. Eivät sädekehän kiillotusta, ylemmyydentuntoista jorinaa tms.

Suunnitelkoon kukin ihan mitä tykkää, mutta ei myöskään tarvi tulla arvostelemaan toisten synnytyksiä tyyliin "tutkimusten mukaan kaikki olisi mennyt paremmin jos olisit synnyttänyt luomuna". Kun tuollaista ei voi oikeasti tietää tuntematta tapausta pilkulleen.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
mun isä,täti,sedät ja mummot on syntyneet maalaistalon savusaunassa...se oli luomua se....ei mun mielestä mikään muu =)

miun isomummo on synnyttänyt kaikki lapsensa sellaisessa vanhassa metallisessa sängyssä. oma isä laittoi sen muutama vuosi sitten takaisin kuntoon ja nauroikin mulle että tuossa sitten vaan sinäkin.. :D

:D

Alkuperäinen kirjoittaja Huoh vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ja sitten loukkaannutaan jopa siitä kun sanoo että itsellä on korkea kipukynnys. Huoh.

No itsellä ainakin ON korkea kipukynnys (näkyy muussakin elämässäni) ja siitä syystä synnytykseni ovat olleet siedettäviä ilman kipulääkkeitä. Ja kun sanon noin, se ei todellakaan ole kenenkään muun kivun tunteen vähättelyä! Ihmiset kun ovat erilaisia.

Ja helppo synnytys ei ainakaan omassa tekstissäni tarkoita sitä, että se olisi ollut kivuton. Otetaan esimerkiksi viimeisin synnytykseni, jossa pukataan kasvotarjonnassa ulos nelikiloinen lapsi. Helppo synnytys oli siinä mielessä, että sain lapsen väärästä tarjonnasta huolimatta työnnettyä ulos suht nopeasti ja omin voimin. Kätilö sanoi, että usein noissa tapauksissa lapsi juuttuu synnytyskanavaan, synnytys pitkittyy ja joudutaan käyttämään ties mitä apuvälineitä, pahimmassa tapauksessa mennään hätäsektioon. Jos vertaa kaikkeen tuohon, mitä tuossakin OLISI VOINUT tapahtua, siihen nähden synnytys oli ns. helppo.

Vitsit, mun piti esikoinen synnyttää luomuna..koska ennenkin on ilman mömmöjä pärjätty ja se on kipua vaan :ashamed:
kyllä siinä minulla mieli muuttui, kun en päässyt sängyltä ylös enkä oikeestaan mitään tajunnut mistään...taisin aika paljon eri mömmöjäkin kokeilla :whistle:
Ei mitään luomua ollut siinä touhussa :laugh: kun sitä lyötiin käyntiinkin kolme päivää :whistle:

Toiveissa olis tän kakkosen kohdalla, et sais lähtee kotoo synnyttää eikä tarttis käynnistää...mutta mitään en enään vanno, otan lääkkeellistä lievitystä jos tarvitsen ja jos en, niin sitten en :D

minusta se on hienoa jos pääsee synnytyskivun yläpuolelle ja vielä hienompaa jos kokee että se ei ole edes kamalaa!mutta se ei ole hienoa että joku sanoo että synnytyskipu on ylimainostettua ym ym ja vähättelee muiden kokemusta oman kokemuksensa pohjalta! :/
itse olen 4 kertaa synnyttänyt ja OMASTA mielestäni olen kokenut hirveää kipua joka on vienyt itseni ihan hysteeriseksi vaikka esim ennen viimeistä synnytystäni psyykkasin itsenäni paljonkin siihen että pystyisin rauhoittamaan itseni ja kestämään kipua ym.ja se onnistuikin hyvin siihen asti kunnes olin 8 cm auki ja kivut kävi järkyttäviksi enkä kyennyt enään muutakuin kiljumaan ja itkemään,valitettavasti,hirvee pakokauhu tuli kun tunsin että ponnistusvaihe alkaa,en vaan voinut sille mitään.asiaa ei auttanut kätilö joka vielä synnytyksenkin jälkeen haukkui minua vaikeaksi yhteistyöhaluttomaksi synnyttäjäksi ja kertoi kuinka synnytys pitkittyi ja oli kivulias koska en voinut koota itseäni :'( näinhän se varmasti oli mutta enhän minä nyt ilkeyttäni..
mielestäni on kuitenkin hienoa että emilyn on päättänyt oman synnytys tapansa niin kuin sen nyt vaan voi etukäteen päättää mutta ehkei minun tapaisen ihmisen ole kiva lukea niitä juttuja joissa leimataan tälläset ei hyvin kipua sietävät synnyttäjät ikään kuin huonoiksi äideiksi/naisiksi tjn :'(

Joko nyt KAIKKI tajuaa että synnytys VOI OLLA ERITTÄIN KIVULIAS JA AHDISTAVA JA PANIIKINOMAINEN kokemus ?!!!!

Eikä marista, että synnytyskivut on ylimainostettuja ja pelotteluja muille . :o

Alkuperäinen kirjoittaja Tarja:
Alkuperäinen kirjoittaja Eli synnytyskivut EIVÄT OLE YLIPUHUTTUJA. :
Miettikääs nyt ne joilla ns helpohko synnytys, ei se tarkoita että kaikilla olisi. Kyllä silloin synnytys VOI OLLA kivulias, eikä sen kertominen ole ylipuhuttua ja kauhutarinaa.
Oletteko lukeneet palstalta jepuliskon muutaman vuoden takaisen synnytyskertomuksen?!!!!!!! Lääkärin virheen takia vauva kuoli SYNNYTYKSESSÄ kohtuun, vaikka äiti huusi että nyt ei kaikki ole hyvin jne. Kopioin sen tekstin joskus täältä.......... Lääkäri pakeni sitten ulkomaille ja hoitsut puolesta puhuivat sitten. Että joopajoo. :(

Näin juuri.. Minua ärsyttää puheet kipukynnyksestä, ja miten ihmiset kokevat kivut eri tavalla jne, kun joskus synnytys vaan menee niin pieleen että se sattuu ihan tosissaan. Vaikka kestäisi kipua miten hyvin. Minä en tarvinnut kipulääkitystä supistus- tai ponnistusvaiheessa, mutta kun vauva oli revitty ulos usean kätilön & lääkärin avustuksella ja repesin (ja kyllä kiljuin siinävaiheessa) niin sain suoraan suoneen lääkettä kun olin shokissa ja itkin vain.

Auts, mutta kirjoitit ihan asiaa.
Mä en kanssa kestä tuota kipukynnys asiaa yms. Jokainen synnytys on eri tapahtuma, ja vaikka olis kaksi äitiä jotka kokee kipua tismalleen samalla tavalla, niin ne synnytykset voi silti olla kipuasteikolla täysin erilaiset. Ei kaikki ole kiinni vaan kipukynnyksestä.

Saahan sitä ennen synnytystä suunnitella mitä vaan. Valitettavasti synnytys kuitenkaan tuskin koskaan menee niin, kuin on etukäteen suunnitellut. Joskus voi olla sekä äidin että lapsen parhaaksi, että äiti saa kivunlievitystä.

Kuopus käynnistettiin. Olin sitten osastolla odottelemassa synnytyssaliin pääsyä. Viereisen pedin nainen vaikersi kivusta ja näytti olevan kalmankalpea nihkeän hien vallassa. Ajattelin, että tuollaistakohan se sitten minullekin on... Noh, tämä äiti kärrättiin pois ja vähän ajan päästä kätilö paljasti, että oli joutunut hätäsektioon, mutta kaikki oli mennyt hyvin.

Mä katsoin telkkaria ja kävin suihkussa. Huojuin ja rentoututin alaleukaani. Istuin jumppapallon päällä. Sitten menikin vedet. Kaikki meni ihan jees, paitsi pieni paniikki, kun vauvan sydänäänet meni ensin yli 200 ja sitten tipahti nollaan. Tunnissa kuitenkin ulos vesien menosta, ponnistusta kesti 2 min. Ei tehnyt kipeää, mutta mulla on todella korkea kipukynnys. Pahin oli se, kun ponnistutti ja ei saanut ponnistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Niin ja luomuna viime kesänä kotisynnytyksessä synnyttää joku kaksosetkin ja huonosti kävi!
Täysin turha veto. Enpä ole kuullut muista kuolemaan johtavista kotisynnytyksistä nykyaikana. Sairaalassahan vauvoja kuolee jatkuvasti. Ja siellä niitä vasta kuoleekin! Suomessa syntyy kuolleena keskimäärin yksi lapsi päivässä. Vuosittain 50 lasta kuolee synnytykseen ja parisataa lasta ensimmäisen elinviikon aikana. Pelkästään Tyksissä kuolee vuosittain noin kymmenen lasta raskauden tai synnytyksen aikana.

ädä. hurja sun kokemus. tuntui ihan pahalta puolestasi. :hug:
on siinä kanssa ollut kätilö... "koota nyt itsensä" voihan jösses. voisin antaa tukkapöllyä niin mäntille kätilölle!

Spinaali rulettaa!! =) ...joo varmaan heikko vitsi tähän rakoon!Mutta viidestä mukulasta kaks viimosta olen spinaalin kanssa synnyttäny ja voi jösses jos tällästä olis ollu 20v sitten tarjolla!!! ;) Luomuna en ole synnyttäny kuin kaksi mukulaa sairaalassa,joten sitä ei luomuksi lasketa(täysin ilman kivunlievitystä siis.....pakon edessä tosin! :laugh: )
Mutta summasummarum mulle on ihan sama kuka synnyttää mitenkin,luomuna,kotona,sairaalassa tahi vittu itä-meressä!AIVAN SAMA!Kuhan lapsen turvallisuus,terveys ja hyvinvointi on taattu! =)
Mutta ihan turhaa tuo kivulla kilpailukaan on.........

Aurora - eivät ne kivunlievitykset minunkaan kipuani poistaneet, mutta kyse ei olekaan kivun poistosta, vaan lievityksestä. Ja millä sinä tulet määrittelemään muitten synnytyksiä helposti, jos et ole omastasi selvinnyt ilman lääkityksiä, toisilla on korkeampi kipukynnys ja kestokyky eri tilanteissa, kyse ei ole mistään äitiyden mittarista.

Voi blaah vaan taas tuolle kommentillesi.. "yhyy, minua niin sattui ja sinun synnytyksesi oli helppo" Hoh hoijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Voi blaah vaan taas tuolle kommentillesi.. "yhyy, minua niin sattui ja sinun synnytyksesi oli helppo" Hoh hoijaa.

:laugh:

Sinua tuntematta yhtään tuota enempää kuin mitä palstalla olet kertonut, olen 100% vakuuttunut siitä, ettet SINÄ kestä kipua juuri lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
KYLLÄ! Mut antaapa osan äideistä kilpailla kuka on se "kovin" kivun sietäjä B)

Joo, ihan rauhassa vaan, mun mielestä vaan aika typerää ja naurettavaa, eikö sen synnytyksen pääasiallinen tarkoitus oo kuitenkin saada tenava jotakin kautta ulos? Eikä äitien kilpailla, kuka on kovin jätkä synnyttämään?

Yhteistyössä