EMILYN

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kai munkin äiti on kiillottanut sädekehäänsä, kun on kolme lasta punnannut maailmaan ilman kivunlievitystä! :laugh: :laugh: Veljen kohdalla ei pahemmin ehditty miettiä mitään kivunlievityksiä, kun maailmaan oli tulossa lujaa vauhtia 3kk liian aikaisin syntyvä vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Kai munkin äiti on kiillottanut sädekehäänsä, kun on kolme lasta punnannut maailmaan ilman kivunlievitystä! :laugh: :laugh: Veljen kohdalla ei pahemmin ehditty miettiä mitään kivunlievityksiä, kun maailmaan oli tulossa lujaa vauhtia 3kk liian aikaisin syntyvä vauva.

Rupeankin heti hinkkailemaan sitä jo nyt ajoissa *hinkuti hinkuti kiillottelee*

Mut onhan siinä muitakin asioita,mitkä vaikuttaa luomusynnytykseen,kun pelkkä kivunlievitys.

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:

Mut onhan siinä muitakin asioita,mitkä vaikuttaa luomusynnytykseen,kun pelkkä kivunlievitys.

Mä en puhunut nyt mistään luomusynnytyksestä vaan siitä sädekehän kiillottamisesta. Aivan oikeasti mua ei kiinnosta saako joku kivunlievitystä vai ei, tärkeintä on että äiti ja lapsi selviää synnytyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:

Mä en puhunut nyt mistään luomusynnytyksestä vaan siitä sädekehän kiillottamisesta. Aivan oikeasti mua ei kiinnosta saako joku kivunlievitystä vai ei, tärkeintä on että äiti ja lapsi selviää synnytyksestä.

Ja kivunlievitystäkin on muuta kuin lääkkeellistä. Mieluummin pulahdan ammeeseen ja liikun, kuin makaan sängyllä piikitettävänä :x

Siis apua uskallankohan edes vastata kun tuli tämä toinen LUOMUNA. Siis aah, luomuna. Ihan ilman kivunlievityksiä ja kalvojen puhkomisia. *kiillottaa*
No kuitenkin. Minulla oli onneksi aivan ihana kätilö joka kunnioitti toiveitani eikä edes yrittänyt laittaa minua makuulle kuin vasta sitten kun oli pakko katsoa kohdunsuun tilanne. Vauvan sykkeitä otettiin niin että joku "vehje" oli mun mahalla.
Ekassa synnytyksessä piti laittaa vauvan päähän ja se synnytys ei mennytkään ollenkaan nss. oppikirjojen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Kehitysmaissa syntyy(ja kuolee) ihan tarpeeksi luomu lapsia(ja äitejä).
Tyhmää ja vastuutonta jättää käyttämättä nykytekniikka ja tieto/ taito.

Ja suurin syy kuolemiin tuskin on luomuna synnyttäminen. Taitaapa olla melko heikko hygienia tuolla, jonka johdosta aikoinaan Suomessakin äiti/lapsikuolleisuus väheni huomattavasti kun opittiin pesemään kädet..

Äläpäs yleistä. Jos synnytys etenee normaalisti niin niistä puudutteista on yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä. Myös sille vauvalle voi olla. Esimerkiksi melkein aina joudutaan epiduraalin jälkeen laittamaan käynnistystippa kun supistukset heikkenee joka on mielestäni aivan järjetöntä jos vaan pärjää hyvin ilmankin. Tyhmää on ottaa kaikki jos pärjäisi hyvin ilmankin ja jos synnytys etenee normaalisti. Jos ei niin asia on aivan toisin ja sen luulis jokaisen tajuavan. Kaikilla kun synnytykset ei kestä vuorokautta vaan voi olla ohi muutamassa tunnissa, jopa nopeammin. Turha sitä silloin on ruveta hidastelemaan millään epiduraaleilla.

Jos multa ei oltais kalvoja puhkaistu olisin varmaan vielä tänäpäivänäkin synnyttämässä tota 1,5-veetä. Kohdunsuu ei meinaa päässyt aukeamaan määräänsä enempää, kun pää ei ollut kiinnittyneenä ja lapsivettä oli niin paljon. Supistukset siis "pumppasi" tyhjää siellä kohdunsuulla. :)

voi vittu mikä ketju.. en viitti ees vaivautua vastaamaan vaikka meinasinki... vittuakos sitä kauhalla ammentamaan ku on lusikalla annettu.

mutta se on kyllä tosi mahtava huomata että tällä palstalla on ainaki nyt kaksi jumalaa! onnea heille :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
voi vittu mikä ketju.. en viitti ees vaivautua vastaamaan vaikka meinasinki... vittuakos sitä kauhalla ammentamaan ku on lusikalla annettu.

mutta se on kyllä tosi mahtava huomata että tällä palstalla on ainaki nyt kaksi jumalaa! onnea heille :flower:

En mä ainakaan ole huomannut, että täällä joku jumala olisi :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

oho,otitkohan nyt turhan rankasti tän... :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Ja suurin syy kuolemiin tuskin on luomuna synnyttäminen. Taitaapa olla melko heikko hygienia tuolla, jonka johdosta aikoinaan Suomessakin äiti/lapsikuolleisuus väheni huomattavasti kun opittiin pesemään kädet..

just joo ei hitto ei voi muuta sanoa!

Toivoa sopii ett emilyn kertoo parin kuukauden päästä ihka oikean luomusynnytyksensä (eikä vaan keksis sitä, kun onkin JOUTUNUT ottamaan kivunlievitystä ym). Ilmeisen helppo synnytys on emilynillä ollu, kun kerran mainitsi, ett synnytystuskat ja -kivut on yli arvostettuja ja ylipuhuttuja juttuja........... :o

Nii joo, mut eikös luomu oo ihan ilman mitään ilokaasuja tms :whistle:

Kukin synnyttäköön niinku itse parhaaks näkee, se kipu kun on ihan just niin yksilöllistä kun ihmiset muutenkin.
Joku voi sanoa että se oli yhtä helppoa kun paskalla käynti ja toiselle kivuliain tapahtuma ikinä.

Mun mielestä on oikeesti ihan käsittämätöntä että pitää rehennellä jollain luomusynnytyksellä(kin ) :D

Alkuperäinen kirjoittaja outo emilyn ja ihan ite itsestään sellasen kuvan antanu:
Toivoa sopii ett emilyn kertoo parin kuukauden päästä ihka oikean luomusynnytyksensä (eikä vaan keksis sitä, kun onkin JOUTUNUT ottamaan kivunlievitystä ym). Ilmeisen helppo synnytys on emilynillä ollu, kun kerran mainitsi, ett synnytystuskat ja -kivut on yli arvostettuja ja ylipuhuttuja juttuja........... :o

No mun mielestä koko synnytys todelakin oli ylipuhuttu juttu. Siis sattuihan se, ja mulla ei ollut mitään epiduraalia vastaan, mutta ei se enää loppuvaiheessa auttanut, ja kumminkin siitä alkaa heti parantua jos kaikki menee hyvin. En toivo kellekään vaikeaa synnytystä, se ei ole vauvankaan etu. Ikävää jos jollain on menny synnytys huonosti, mutta pohjimmiltaan kyse on luonnollisesta tapahtumasta. Nykyään onneksi pystytään seuraamaan lapsen vointia jo kohdussa, enkä itse pidä hirveen "epäluomuna" auttaa luontoa jos äiti ei pärjää kipuinensa tai lapsella on hätä. Mutta nää palstan kauhujutut "sen jälkeen et istu viikkoon" on ihan turhaa pelon lietsontaa

Tuota, tuota...

Muistan kun aikanaan näistä synnytysjutuistakin keskusteltiin Emilynin vielä odottaessa esikoista eikä tule mieleen että hän olisi kenenkään toisen synnytystapaa tai käytettyä kivunlievitystä arvostellut. Muistikuvani mukaan hän vain totesi aikovansa (tai mitä sanaa nyt käytetään) synnyttää lapsen ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. En edes muista käyttikö hän itse sanaa luomuna, mikä nyt tuskin on edes oleellista kun kerran luomun määritteleminen näyttää olevan yhtäkirjavaa kuin täysimetyksen.

Loppupelissä en edes ymmärrä mikä näissä Emilynin synnytys-jutuisssa niin ärsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja outo emilyn ja ihan ite itsestään sellasen kuvan antanu:

no mä tulin kyllä siihen tulokseen että synnytyskivut on ylipuhuttuja juttuja... Mutta se on vaan mun mielipide, meistä jokainenhan kokee kivun eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:

no mä tulin kyllä siihen tulokseen että synnytyskivut on ylipuhuttuja juttuja... Mutta se on vaan mun mielipide, meistä jokainenhan kokee kivun eri tavalla.

Niin juuri et kukin kokee sen omalla tavallaan!

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:

ei mullakaan synnytys ollut niin kamala kuin olin kuvitellut, mut kipua ei voi verrata. mä uskon että mun kaverilla oli ihan helvetinmoiset tuskat kun synnytyskanava oli liian ahdas. loppupeleissä se repesi tosi pahoin. kipu on niin yksilökohtaista, toiseen sattuu toinen, toiseen toinen ja vielä eri asteilla.

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
mun isä,täti,sedät ja mummot on syntyneet maalaistalon savusaunassa...se oli luomua se....ei mun mielestä mikään muu =)

miun isomummo on synnyttänyt kaikki lapsensa sellaisessa vanhassa metallisessa sängyssä. oma isä laittoi sen muutama vuosi sitten takaisin kuntoon ja nauroikin mulle että tuossa sitten vaan sinäkin.. :D

Yhteistyössä