Elovauvat 2014 <3 *helmikuussa*

Heippa pitkästä aikaa!

Lueskellut olen, vaikka muuten hiljaiseloa pitänytkin. Minulla oli nt-ultra 11.2. ja eihän se ihan putkeen mennyt. Kaikki rakenteet ok ja niskaturvotus 0,9 ja riski siis todella matala, mutta kätilö huomasi päässä jotain pientä poikkeamaa ja tämän jälkeen lääkäri ultrasi minut. Hän oli onneksi kuulemma Keski-Suomen parhaita sikiön rakenteisiin ja erityisesti pään ultraamiseen erikoistuneita lääkäreitä. Hän sitten tulkitsi poikkeaman normaalivaihteluksi, joka todennäköisesti korjaantuu kun sikiö kasvaa. Sanoi myös että nykyajan ultrat ovat niin tarkkoja, että niidenkin takia tulee ns.vääriä löydöksiä. Mitään kotrolliultraakaan ei hänen mielestään tarvita, vaan seuraava ultra on rakenneultra 4.4.. No asia jäi minua kuitenkin arvatenkin ahdistamaan ja minä aion myös mennä Lunan tavoin mielenrauha ultraan maaliskuun alkupuolella. Laskettuaika muuttui myös kolmella päivällä ja on nyt 20.8. Eli nyt on jo 13+2, jee! :)
Eilen aamulla tapahtui sitten jotain kamalaa eli aloin vuotaa verta, kunnolla! :( Säikähdin ihan valtavasti! No onneksi sain esikoiselle hoitajan ja pääsin heti sairaalaan, jossa ultrasivat minut ja pienellä oli kaikki mainiosti! Vuoto tuli kohdun suun läheltä tuntemattomasta syystä. Voi liittyä etiseen istukkaan, joka minulla tällä hetkellä on. Minulta kiellettiinkin kaikki nostelu, hyppely, juokseminen jne. ja lantion täytyy antaa levätä mahdollisimman paljon eli istua ja makoilla. Sain loppuviikon saikkua ja tarvittaessa jatkuu pidempään. Vuoto on vähentynyt huomattavasti ja on lähinnä enää pientä tiputtelua. Tässä vaiheessa olen erityisen onnellinen, että hankin dopplerin muutama viikko sitten! Ihanaa tarkistaa, että jumpsutus kuuluu!:heart: Keskenmenoriskiä vuoto lisää ja se pelottaa :( Päivä kerrallaan tässä on kuitenkin mentävä, vaikka nyt tämä aika kuluukin todella hitaasti ja aika ahdistavissa tunnelmissa!
Tämä oli tämmöistä omanapailua, anteeksi, mutta tällä hetkellä ajatuksiin ei oikein mahdu mitään muuta kuin jatkuva huoli pienestä!:heart:
 
mammuttisi tsemppiä testeihin!!

Mabirris, varmasti semmoinen säikäytti ultrassa. Ehkä kanttii kuitenkin yrittää olla rauhallisin mielin ja uskoa lääkärin sanoja :)

Fiinaliina, ei sulla ole mitään syytä pelätä, etteikö vauvalla olisi kaikki hyvin. Liikkeistä voi päätellä sikiön hyvinvoinnin vasta muistaakseni viikon 25. tai jotain sinnepäin jälkeen. Saattaa tässä vaiheessa mennä montakin päivää, ettet tunne liikkeitä, ja sitten tunnet taas voimakkaampina. Johtuu siitä kun sikiö on vielä niin pieni, ettet voi tuntea läheskään kaikkia sen liikkeitä. No hätä! :)

Tulin nyt periaatteessa vaan päivittelemään kun toi muutto on niin mielessä kokoajan ;) Vuokrasoppari on tänään allekirjoitettu ja viikon päästä saadaan avaimet. Iih!

Täällä suunnalla kaikki ookoo! Se mun outo lima ei terkkarin mielestä ole limatulppaa, vaan jotain muuta limaa siitä kohdunsuun läheltä, eikä kuulemma ole hätää.

Pinsuli ja himpula 16+1 <3
 
Mammuttisi, täällä peukutellaan edelleen, toivottavasti syy selviää!

Pinsuli, oi kiitos tuo lohdutti ihan hirveesti :heart:. En saanut neukkua tänään kiinni niin joutuu jännäämään yksikseen kotona. Mutta toi tosiaan vähän helpotti oloa, jos niitä liikkeitä ei tarvi vielä kokoaikaa tuntea. Huh!
Muuttotsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Täällä on kotiuduttu. Koko päivä meni kaikenmaailman tutkimuksissa ja ainut mitä ne miusta löyti, oli hiiva. :ashamed: kipukin alkaa helpottaa nyt, liekkö menossa jo pois vai kolmannen panadolin ansiota! Pääsin ultraan ja siellähän se Heikki heilui ja hyvin voi! :heart: vastasi viikkoja 12+2 (tai kolme niinkun se vasta aloittanut hoitaja sanoi). Mutta mitään vaarallista sen ei pitäisi olla, mut huomenna varoilta uusiksi verikokeisiin!

mammuttisi ja Heikki 12+1
 
Ultrassa käyty ja kaikki oli ihan niinku pitiki. Neljäs raskaus näyttäis nyt olevan se THE raskaus. Huojentunu olo toistaseks. Ja niin onnellinen, meil molemmilla. <3 Nyt ois tarkotus sit pikkuhiljaa kertoo uutisista tuleville isovanhemmilleki ja mun sisaruksille.

Siinä viel kuvaa meidän rakkaudesta.

20140214 094312 - Aijaa.com

Verppu ja *työ nimi mietinnässä* maaginen 12+0 <3
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Mammuttisi, hyvä ettei ainakaan mitään vakavaa löytynyt, vaikka kivahan se olis tietää, mistä tommoset kivut johtuvat. Vieläkö siellä niitä kipuja on ollut?


Mabirris, koitahan ottaa rauhallisesti :) Kurjia tommoset kyllä :(
 
verppu Onnea ultrakuulumisista!

mammuttisi hienoa että Heikki voi hyvin:) Toivottavasti olosi paranee.

Pinsuli hyvä että sait huojentua liman suhteen!

Mabirris kurjaa että jouduit huolestumaan:( Uskon kuitenkin että lääkärit herkästi määräävät jatkotutkimuksia/kontrolliultria jos epäilisivät hiukkasenkin jotain. Ja hyvähän se kuitenkin on mennä mielenrauhan vuoksi välissä ultraan, jos yhtään siltä tuntuu, kun tuntuu että rakenneultraan on vielä niin pitkä aika. Sitten kun välissä jo näkee että tilanne on korjaantunut niin ei tarvitse olla huolissaan sinne rakenneultraan asti. Toivottavasti istukka sieltä nousee pian ja vuoto loppuu ettei tarvitsisi senkään puolesta olla huolissaan. Ne pienen sydämen jumputuksen on kyllä niin ihania :heart:

(.) Mä kävin perjantaina ottamassa sen influenssarokotteen. Kyselin ensin terveydenhoitajalta työterveydessä että kannattaako se vielä ottaa niin hän vahvasti suositteli. Sanoi että pirkanmaan alueelle pahin aalto on tulossa parin viikon päästä, ja kun nyt otan rokotteen niin se ehtii siihen (vaikuttamisaika noin kaksi viikkoa). Vaikka huonolla tuurilla voin toki sen tässä ehtiä saamaan, kehotti välttämään kyläilyjä paikoissa missä kipeitä ihmisiä. En sinänsä ole huolissani, koska hyvin harvoin sairastun ja olen perusterve ihminen, mutta ajattelin että rokote oli hyvä ottaa, varmuuden vuoksi. Lisäksi rokote suojaa vauvaa ensimmäiset kuukaudet influenssalta syntymänkin jälkeen.

Me kerrottiin tänä viikonloppuna molempien vanhemmille. Itkuksihan se meni, olivat niin toivoneet näitä uutisia :heart:

luna ja palleroinen 13+5
 
Mä en oikein osaa päättää tuon influenssarokotteen kanssa... Hmm. Perusterve olen kyllä ja näin, mutta raskaana olevathan kuuluu tuohon riskiryhmään. Todennäköisesti en kuitenkaan ota tätä, vaan yritän vaan vältellä sairaita ihmisiä. Meillä joku pikku flunssa jylläsi viime- ja tällä viikolla mutta oon tähän mennessä selvinnyt pelkällä aivastelulla. :)
 
Kausi-influenssa rokotetta en ole ottanut..neuvola käynneillä siitä ei ole ollut puhetta mitenkään.. Nyt on kai jo sitten liian myöhäistä,tai kun osa tiedosta on ettei enää rokote kerkee luoda suojaa ja toisaalla taas kehotetaan ottaan.. Kyllähän raskaana olevat on riskiryhmää, mutta onko vasta sitten kun keho rasittuu raskaudesta,eli loppukuukausina? Olen kans miettinyt että saisiko vauva suojaa tästä rokotteesta,ens talvenahan voi olla eri influenssa / sika-inf. kantaa.. Ja siirtyykö vielä tässä vaiheessa vasta -aineita istukan kautta?
Jotenkin kumma ettei selviä vastauksia oo missään,minkä pohjalta ratkaisuja tehdä..

Eilen oli eka ilta kun en simahtanut jo klo 9 illalla yhtäaikaa muksujen kans,pieniä toiveita energisemmän jakson alkamisesta:D

pikku-uikku ja kyytiläinen 13+6
 
Ensimmäisenä iso kiitos Pinsulille, Fiinaliinalle ja Lunalle kannustavista viesteistä! :) Täällä vuoto on jo lähes olematonta ja toivottavasti loppuu ennen huomista työpäivää kokonaan. Eilen illalla viimeksi tarkistin, että ainakin sydänäänet vielä kuuluvat :) Näin minäkin Luna ajattelin että jos maaliskuun alussa saan jo varmistuksen, että kaikki näyttää hyvältä, niin ei tarvitse sitten huhtikuun alkuun asti stressata. Nyt jo onneksi on vähän parempi ja luottavaisempi mieli ja pystyy keskittymään muihinkin asioihin.

Kausi-influennssa rokotteesta, minä otin sen itselleni jo marraskuussa esikoisen neuvolakäynnin yhteydessä. Toiveissa oli kuitenkin tulla raskaaksi, niin otin sen jo varmuuden vuoksi. Lisäksi otin sen esikoiselle ja mies joutuu ottamaan sen vähän niinkuin pakosta työnsä takia, joten nyt on koko perhe rokotettuna. Pikku-uikku olen ymmärtänyt, että raskauden aikana on suurempi riski sairastua ns. vakavaan ifluenssaan (tauti tulee erityisen rajuna) , komplikaatioiden riski olisi suurempi, paraneminen hitaampaa ja jälkitautien esim. keuhkokuumeen riski suurempi. Mielestäni nämä riskit ovat suurentuneet koko raskauden ajan, koska raskaus pienentää hengitystilavuutta ja silloin hengitystieoireet voi sairauksissa olla hankalammat, myös elimistön puolustusjärjestelmä osittain heikkenee jo alkuraskaudesta lähtien, jotta äidin elimistö ei esim. ala hylkiä sikiötä. Tästä syystä monella esim. iskee flunssa heti alkuraskaudesta. Mielstäni myös vasta-aineet jo siirtyvät istukan kautta. Ja jos äiti ei sairastu influenssaan ei sikiökään sairastu, mutta jos äiti sairastuu, niin suurella todennäköisyydellä myös sikiö sairastaa. Ja sitten jos äidillä jokin perussairaus, joka muutenkin altistaa vakavalle influenssalle esim. astma niin riski lisääntyy entisestään.
Luin myös että ensimmäisen kolmanneksen aikana otetusta influenssarokotteesta on kertynyt vähiten tietoa, mutta mihinkään aikaan raskaudesta otetusta influenssarokotteesta ei nykykäsityksen mukaan ole haittaa sikiölle. Ensi talvelle siitä tuskin on merkittävää suojaa, koska infulennsa kanta vaihtelee vuosittain. Silloin varmaan paras keino suojata vauvaa, on ottaa rokotteet muille perheenjäsenille ja mahdollisesti muulle lähipiirille, etteivät he tartuta vauvaa. Mutta en todellakaan halua neuvoa, mitä kenenkin tulisi tehdä! En itsekään ole täysin varma mitä asian suhteen tekisin, jos en olisi jo rokotetta ottanut.. Mutta tsemppiä pohdiskeluun ja toivottavasti nämä tiedot auttoivat jotain asiaa pohdiskelevaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Mabirris; Kiitos vastauksesta. Mä en oo jotenkin " muistanut " ees olla huolissaan minkään näköisistä influenssoista, vasta nyt ruvennut miettin kun on liikkeellä kyseiset flunssat..
Löysin aika hyvin tietoa tuolta THL:n sivuilta,rokottajan käsikirjasta,
sinne haku kenttään kirjoitin : raskaus ,niin ensimmäinen osuma; raskaana olevien rokottaminen ja viides osuma; raskaana olevien kausi-influenssa rokotukset käsitteli hyvin tätä aihetta. Mutta en tiiä siltikään mitä tehdä.. Ja niiden perusteella käsitin ettei masuvauva vielä kovin hyötyisi jos ottaa tuon rokotteen kun vasta-aineet siirtyy paremmin vasta myöhemmin.. Toki siitä se hyöty on ettei itse ehkä sairastuisi ja sikiö,mutta kuitenkin flunssat jo jyllää niin ehtiikö rokote antaa suojan ennen kuin/ jos saa tartunnan..
Olisin kyllä ottanut tuon rokotteen tuolloin marraskuussa kun niitä ruvettiin riskiryhmille pistään mutta en aatellut/muistanut eikä siitä ollut neuvolassakaan puhetta lapsen kohdalla.. Itse en kuulu mihinkään riskiryhmään,ainut tekijä on tämä raskaus.

pikku-uikku ja kyytiläinen
 
pikku-uikku, se masuvauva hyötyy eniten kun influenssarokote otetaan loppuraskaudesta. En tiedä kuinka se tässä vaiheessa antaa suojaa, tuskin ainakaan seuraavalle influenssakaudelle asti. Ja influenssastahan ei suoraan ole sikiölle vaaraa, vaan se korkea kuume on siinä se, mikä saattaa huonoon aikaan sairastettuna vaikuttaa sikiön keskushermoston kehitykseen. Ja tämä koskee siis ihan mitä tahansa korkeaa kuumetta sisältävää virustautia. Näin olen ymmärtänyt. Mutta ehdottomasti jos pohdituttaa kannattaako ottaa, niin kannattaa ottaa!

Tervetuloa Hulda^! :flower:

Pinsuli ja himpula 16+3 <3

Päivitetty.
 
  • Tykkää
Reactions: Hulda^
Pinsuli; kiitos sinullekin.

Flunssassa olin jo melkein kaksi viikkoa ja edelleen sitkeää limaa irtoaa,mulla ei kyllä ollut kuumetta. Alkoi kurkkukivulla,sitten väsymys!, yskä,vilunväristykset,pääkipua, sitkeä nenäerite ja outona oireena oikean käden sormien kipu,ei pystynyt omenaa kuorimaan...Liekö ollut influenssaa.. Taidan nyt jättää rokotteen väliin..

pikku-uikku ja kyytiläinen
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin ollaan edelleen kipeänä. Kuumetta ei täälläkään ole kummallakaan ollut, mutta neidillä nenävuotaa, mutta ei enää niin kovasti ja nyt yskii ja minulla on edelleen kurkkukipua ja voimatonta oloa. Eka yö nukuttiin huonosti, toisena yönä taas ilman tytön heräilyä ja viime yönä hän heräsi viiden aikaan yskimään, jonka jälkeen uni tuli vasta puol seiskan aikaan. Onneksi sain nukuttua vielä sen jälkeen kymmeneen asti ja tyttö puoleen päivään. Miehelläkin on nyt kurkku arkana, joten varmaan ollaan koko perhe kipeänä.

Toivottavasti tämä sairastelu ei vaikuta pikkuisen vointiin vatsassa. Luin onneksi eilen lehdestä, että jos sairastelua alkaa nenän vuodolla tai kurkkukivulla ilman kuumetta, niin todennäköisesti ei ole influenssaa.

Itse sain vielä vaivoikseni vissiin hiivan, koska lääkäri sanoi, että siltä vähän näyttäisi. Otti kyllä näytteen, mutta olen kyllä alkanut sitä itsekin vähän epäilemään. Hän suositteli käyttämään lääkettä, jos oireita tulee enemmän ja nyt tekisi mieli kyllä käydä apteeksissa. Harmillisesti apteekkiin pääseminen on aika mahdotonta niin kauan kun ollaan kipeitä. Lähin apteekkikin on sen verran kaukana, että ilman kyytiä tässä kunnossa ei jaksa lähteä kävelemään ja koska tyttö on kipeänä, ei häntäkään voi ulos viedä. Mieheltä en viitsi sen lääkkeen ostamista pyytää. Eli nyt joutuu vain odottamaan paranemista, onneksi lääkäri sanoi, ettei sen pitäis vaikuttaa sikiöön.

Peppi1981 13+6
 
Mabirris, millaiset lepo-ohjeet sä nyt lääkäreiltä sait? Ja mikä siellä vointi on nyt?

Täällä on kiusaksi tullut ikävä ummetus... Oon nyt syöny muutaman päivän noita Valion Olo-jogurtteja ja tuntuu, että ne hieman helpottais oloa säännöllisesti syötynä.. Onko kellään tietoa, että saahan noita syödä raskausaikana?

Onko kellään ajatuksena mennä raskauskuvaukseen, yksin tai miehen kanssa? Tai onko joku jo sellaisessa aikaisempien raskauksien kohdalla ollut? Me tänään miehen kanssa vähän katseltiin, netistä noita hintoja ja kuvia ja ajateltiin kyllä, että voitais mennä.

Tsemppiä flunssan kanssa painiville!!
 
Fiinaliina, hyppiä ei saa, eikä juosta, ei mitään urheilua eikä fyysistä rasitusta tällä hetkellä. Mitään painavaa en saa nostella, enkä kantaa. Tämä on hankalaa, koska esikoista (15 kg) en kuulemma myöskään saa nostella. Ei pieni vielä ymmärrä miksi ei voi olla äidin sylissä, silloin kun äiti seisoo :( Tänään on vähän muistanut ja todennut vaan että "niin kun äitin masu on kipeä ja siellä kasvaa vauva" :heart: Töissä olessa lääkäri käski välttää mahdollisuuksien mukaan jatkuvaa seisomista ja kävelyä, rasittaa kuulemma lantiota, mikä voi tässä tilanteessa laukaista verenvuodon uudestaan. Ja sitten jos vuoto taas alkaa niin pitää olla heti yhteydessä neuvolaan tai runsaassa vuodossa päivystykseen. Mutta tällä hetkellä enää tiputteluvuotoa harvakseltaan ja ei mitään kipuja eli vointi ainakin nyt ihan hyvä :)
Minä en ainakaan keksi miksi olo-jogurtteja ei voisi syödä raskausaikana. Minusta ainakin näytti sisältävän ihan turvallisia ainesosia. :)
Raskauskuvauksessa en ole ollut, mutta kuvat on kyllä monesti tosi kauniita ja herkkiä, voisin itsekin harkita tällä kerralla. Jäisihän siitä tosi ihana muisto raskausajalta. :)
 
Mä olen influenssarokotteen ottanut, mutta jo marraskuun lopulla, jolloin en ollut vielä raskaana. Olen terveydenhuoltoalalla töissä ja isäni sairastaa syöpää, niin oli itsestäänselvyys, että sen otan. Ja nyt olen varsin tyytyväinen raskaudenkin kannalta, että otin. :) Eipä tarvi jossitella.

Oltiin appiukon ja sen naisystävän luona tänään syömässä, paikalla myös miehen mummo ja miehensä. En vaan saanut heille kerrottua. :/ Ei tullut sellaista sopivaa hetkeä. Toki vastaanotto olisi ollut varmasti positiivinen, mutta olen vähän huono tällaisissa jutuissa. Ehkä sitten perjantain jälkeen kun on np-ohi (ja toivottavasti kaikki on hyvin).

Kaisa-Tuulikki 12+3
 
Tervehdys kaikille!
Onpahan taas ollut kiireinen viikonloppu. Onneksi ihania menoja vain :)

Minulla ei ole influenssarokotetta eikä ole minään vuonna ollut. En ajatellut nytkään ottaa. Toivottavasti säilyn terveenä. Mies oli juuri viimeviikolla rajussa vatsataudissa koko viikon. Ei onneksi tarttunut minuun, huh! Olen perusterve ja minä sairastan ehkä yhden kerran miehen kymmenestä, eli erittäin harvoin. Onnekas olen siis!

Vauvakuvauksista ei olla puhuttu. Ihaniahan ne varmasti olisi, mutta en ole niin kuvauksellinen, että ehkä en aio sellaiseen ryhtyä.

Tsemppiä kaikille vaivoista kärsiville. Rankkaa varsinkin sinulla Mabirris, mutta hyvä, että on parempaan päin!

Tänään sain ensimmäisen vauvalahjan anopilta :D Mitään ei olla itse vielä ostettu. Kuultiin myös, että saadaan jotain tarvikkeita myös miehen veljen perheeltä. Se on aina tietenkin hyvä juttu. Me ollaan katsottu lähinnä vaunuja vasta. Itse tykästyin Brio Smile yhdistelmiin. Miehen veljen vaimo suositteli Bugaboon Buffaloita, joita heillä tosin ei ole, mutta muun kokemuksen perusteella. Onko täällä mammoilla mielipiteitä merkeistä tai malleista?

Perjantaina eräällä keikalla olin varma, että tunsin pirpanan kääntyilyä <3 Sen jälkeen en ole tuntenut.. Ehkä jo pian tuntee säännöllisemmin. Vatsa on kipeänä lähes joka aamu yön jäljiltä. Eiköhän siellä möyritä ja kasvateta elinoloja vinhasti :)

Kiva kun kerrotte hiivasta. Itsellä on se todennäköisesti. Ultraaja sanoi, että kannattaa hoitaa vaiva pois. Yksi lääke auttoi n. viikon, nyt olisi muka tullut takaisin.. Tarkkailen tilannetta. Lähinnä on kutinaa, ei mitään outoa vuotoa tms.

Noniin tässä taas pitkästä aikaa ja paljon.

Elythia ja pirpana 14+4
 

Yhteistyössä