Marraskuun masuasukit 2013 *toukokuussa*

ummetuksesta luumupiltti purkillinen päivässä on helppo tapa pitää maha kunnossa! Itsellä maha kyllä toimii, mutta parin-kolmen päivän välein ja vaikka muuten on ummettanut niin sit kun toimii niin on melkein sekaisin, ja toimii sit useamman kerran päivässä. Aika ärsyttävää kun ei toimi normaalisti.

nirppu sitähän se lopussa saattaa pahimmillaan olla että missään asennossa ei oo hyvä ja se kyljen kääntäminen keskellä yötä ei oo sekään enää siinä vaiheessa kauheen ketterää :D Kannattaa kokeilla autaako kyljellään nukkumista tyyny kainalossa, musta ainakin tuntuu että helpommin löytyy hyvä asento sillain. Jotkut tykkää myös että tyyny polvien välissä on hyvä. Sitten se kääntyminen ketterää onkin kun ensi itse hilautuu puolelta toiselle ja asettelee kaikki tyynyt hyvin :D

Mä oon vähän alkanut etsiskeleen meille hoitopöytää, haluan sellaisen missä on laatikot vauvan vaatteille samassa. Yksi on jo kiikarissa, pitäs käydä kattoon. Saa sit sinne jemmata noi jo olemassa olevat vauvanvaatteet odottamaan marraskuuta, nyt ne on esikoisen vaatekaapissa viemässä tilaa.
Toisaalta tekis mieli jo osaa pieniä vaippoja ja laittaa kaikki valmiiksi, mutta ehkä koitan malttaa vielä sinne 30 viikon kieppeille ainakin :D

Haluaisin kovasti jo tietää onko tulokas tyttö vai poika! Meillä on molemmille nimet valmiina, toissa iltana keksittiin tytölle täydellinen nimivaihtoehto, pojalle onkin ollut jo hetken valmiina. Varmaan puhutaan kotona vauvaa nimellä sit rakenneultran jälkeen jos saadaan siellä tieto sukupuolesta. Saa nähdä pitääkö varoa esikoisen kuullen puhumasta ettei se lavertele :D Ei haluta sukupuolta paljastaa muille etukäteen.

Vauva tuntuu möyrivän kovasti, selkeitä tökkäisyjä tuntuu vielä harvoin mutta muljuaminen voimistuu selvästi päivä päivältä <3
Mukavaa tuntea elonmerkkejä kyytiläisestä :)

Susimieli ja Kuopus 15+1
 
Joo toi kyljen kääntäminen ei oo mikään kauheen yksinkertainen toimenpide kyllä enää sitte viime metreillä :D

stellini, enpä olekaan tuollaista ennen lukenut. Tai siis joka paikassa missä aiheesta ollut, niin lukenut, että itselle tulee huono olo jo sen verran ennen kun sikiölle on mitään vaaraa, että sen takia tavallaan ihan turvallista. Että kroppa kertoo kyllä kun täytyy vaihtaa asentoa.
 
Selällään en ite voinnu loppuvaiheessa nukkua kun poikaa odotin. Kyljelleen nukuin ja mulla oli tyyny jalkojenvälissä, seläntakana ja mahan alla. Meil oli sillon viel 120levee sänky, voitte kuvitella kun mies oli ahtaalla :LOL: Ja asennonvaihto oli tuskaa, piti aina asetella kaikki tyynyt uudestaan :D

Mulla jäi kyl siivoomiset! : / Laitoin pojalle altaaseen vettä ja ite vaakatasoon ottamaan arskaa, onneks mentiin kun nyt on tumma taivas ja tuuli yltynyt! Nyt vaan pitäs jaksaa tehä sitä ruokaa ukoille.

Aijotteko salata lapsen nimen ristiäisiin/nimeämisjuhliin asti? Mä en pysy hiljaa :D Tai siis tekin tiedätte jo etunimen jahka saadaan synnytyksessä selville kumpi tuli ;) Pojanki nimen kaikki tiesi, paitsi yks toisesta nimestä pidettiin salassa ja saatiinkin sillä tuore vaari kyyneliin ristiäisissä :heart:

Niin se ruoka ->
 
Viimeksi muokattu:
Me kerrottiin esikoisesta ainakin etunimi heti kaikille kun syntyi, toinen nimi selvisi vasta ristiäisissä. En ole ihan varma tajuskohan munkaan vanhemmat ennen ristiäisiä että nimi jolla vauvaa oltiin siihen asti kutsuttu, olikin se ihan oikea nimi :D
En tiedä miten tällä kertaa tekis, toisaalta olisi kiva paljastaa nimi vasta sitten nimijuhlassa kerralla kokonaan. En tiedä :D Fiiliksen mukaan kai :D
 
Levolac/Duphalac? Neuvolalääkärin mukaan noita ja myös Laxoperonia voi ottaa. Oon vetäny kuivattuja luumuja silloin tällöin, pitäs varmaan ettiä sitä luumupilttiäki ettei tarvis pinnistellä vessassa... Mä kun sain neuvolasta hempan ylläpitoon rautatabletteja otettavaksi joka kolmas päivä, niin en tiedä onko sekin kovettanut mahaa...

Eilen kerroin töissä pomolle, joka onnitteli ja halasi. Ja onneksi kerroin sillä tänä aamuna vessakäynnillä verta holahti pönttöön ja ajattelin et onhan näitä pikkuvuotoja ollut ennenkin ja laitoin pikkuhousunsuojan ja läksin töihin. Verta tuli lisää, aina vessassa ja tuli tunne että kohta menee läpi housujen. En edes mitenkään tällä kertaa pinnistellyt pöntöllä niin ihmetytti tuo aikaisempaa runsaampi kirkas veronen vuoto. Kärvistelin tunnin, jonka jälkeen olk pakko sanoa pomolle mistä kyse ja lähteä sairaalaan naistentautien polille päivystykseen. Parin tunnin odottelun jälkeen espanjalainen nuori komea mieslääkäri otti mut vastaan ja ultrasi. Totesi kaiken olevan hyvin, pilkuinen liikkui kovasti ja aydän löi. Syytä vuodolle en harmikseni saanut, sanoi vuotojen olevan aika yleisiä (vaikka aika väkän niistä puhutaan muuten kuin keskenmenon merkeissä) ja voi kohtua edessä olevasta istukasta tai niistä herkistä limakalvoista (joista kuulin jo viime viikolla neuvolalääkäriltä). Sain saikkua tän ja huomisen sekä kontrolliultran ens viikon torstaille äippäpolille ihan vaan varmuuden vuoksi. Toki sanoi, että jos yltyy voi päivystykseenkin mennä sitä ennen. Nyt kuitenki vuoto loppumaan päin, toistaiseksi. Huomenna aion vain lepäillä. Mutta kurjaa tämä jännittäminen ja se että, koko ajan saa pelätä jotain... Ois voinu jotenkin ehkä suoda, että kolmen vuoden yrityksen ja yhden keskenmenon jälkeen voisin nauttia odotuksesta rauhallisin mielin. Mut ei, pientä lisäjännitystä pitää näköjään olla. Luojan kiitos kaikki oli kunnossa, mutta kyllä säikäytti.

Aurinkoista viikonloppua!

Hempukkainen 14+1
 
susimieli mun vatsa toimii aika lailla samalla tavalla - n kolmen päivän välein saa sitten useamman kerran käydä, muttei kuitenkaan sekaisin ole ja muuten onkin sitten ummetusta.

Mahalleen ei ole pystynyt nukkuu aikoihin - ennen nukahdin mahalleen melkein joka ilta. Tissit ollut sen verran arat ettei ole voinut mahallaan olla ja nyt mahakaan ei siitä tykkää..välillä kun yritän kokeilla.
Useimmiten yritän nukahtaa selälleen mutta tiedä sitten missä asennossa nukun :confused:


hempukkainen nyt otat iisisti ja toivotaan ettei mitään enää tule. Lisäjännitys ei tosiaan ole kivaa


Itse en paljoa lääkkeitä syönyt ennen raskautumista enkä sen jälkeenkään. Pientä päänsärkyä ollut mutta en oikein jaksa napostella lääkkeitä siihen - lepo auttanut. Ummetukseenkin pystyy aika hyvin ruokavaliolla itse vaikuttamaan.
 
kyyneltenhymy mä elän vielä "päivä kerrallaan" tässä mutta jos kaikki menee hyvin niin mä
luulen noiden ristiäisten osalta että yrittäisin pitää salassa loppuun saakka..tiedä miten hyvin se
käytännössä onnistuu :LOL:
 
Meil on pojan nimistä ainaki yks yhteinen varma suosikki. Joitain tytön nimiä on tullut itsekseen pyöriteltyä mielessä. On toi isäntä meinaan niin vahvasti sitä mieltä, että poika tulee :D Mutta kyllä mun ainakin tarttis se vauva ensin nähdä, ennenku voin sille mitään lopullista nimeä antaa :)
 
Mietittiin jo esikoisen aikaan molemmille nimet ja kun tyttö tuli niin pojan nimi jäi, ja se nimi tullaan antamaan jos poika tulee. Tytölle on myös nimi keksitty :) Oon ollu alusta asti niin innoissani tästä raskaudesta että kaiken oon jo miettiny valmiiks ja hankinnatkin alkaa jo olla tehtynä..
Mulla "pullahti" maha ihan kunnolla esiin muutama päivä sitten, nyt on selvä kiinteä raskauspömppis! :heart:

Maanantaina alkaakin jo kesäloma, tulee tarpeeseen! :)

Mirkkeli & Pikkupirpana 15+3 <3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna on kesäkuu ja enään 20yötä ultraan (jos en muista väärin) :)

Tytön nimi on ollu jo pojan odotuksesta lähtien valmis :) pojalle nimi on kans valmiina, mitä nyt yks nimi puuttuu välistä :D Mutta eiköhän sekin löydy.

Hempukkainen toivotaan että nyt loppus se vuoto kokonaan, eikä tulis takasin! Varmasti hermoja raastavaa, mutta onneks antovat heti uuden ultran.. Mutta koitahan lepäillä :hug:

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 18+0 :)
 
Huomenta!

Me on pidetty molemmista pojista nimet salassa ristiäisiin asti ja niin tehdään varmasti nytkin.. vielä ei tosin ole mitään hajua nimestä tälle uudelle tulokkaalle. Tytölle mulla olis etunimi valmiina, mutta mies ei ainakaan vielä oo sitä ihan täysin hyväksynyt, joten saa nähdä.. Pojan nimeksikin löytyy yksi suosikki, mutta mies tyrmäsi sen ihan suorilta, joten lähtötilanteessa siis täällä.

Myöskään hankitoja en ole yhtä bodya lukuunottamatta tehnyt vielä yhtään. Luultavasti sitten rakenneultran jälkeen rupean enemmän haalimaan tavaraa kasaan. Jotenkin kivempi ostella, kun tietää, onko tulokas tyttö, vai poika. Turvakaukalo on kyllä jo tiedossa, joten jotain edistystä edes...:D Turvakaukalo siis ostetaan naapurilta, jahka heidän oma vauveli kasvaa siitä yli (on nyt 4kk).

-Nelly ja murunen 14+2-
 
Tervetuloa kaikki uudet munkin puolesta! Tiukuselle onnittelut!

Mulla ei ole kauheasti ollut kirjoiteltavaa kun olo ihan sama kuin ennen. Vatsa tosin kasvaa, vielä menee vanhat housut, mutta niitä täytyy pitää sen verran alhaalla että ne tuntuu roikkuvan kohta puolitangossa :) Oletteko muut siirtyneet jo äitiysvaatteisiin? Kävin ostamassa eilen uuden äitiyspaidan ja ihan tavallisia reilumman kokoisia paitoja, jotta kukaan ei näkisi töissä raskautta mun pinkeiden paitojen läpi.

Mulla oli se eka ultra 9.5 ja seuraava neuvola 10.6 ja sitten rakenneultra. Helsingissä asutaan, joten vaikuttaisi siltä että eroja on neuvoloiden kohdalla. Tosin ystäväni käy samassa neuvolassa ja hänellä taas ei ole neuvolakäyntiä ultrien välillä. Eikä mulla mielestäni ole mitään erityistä syytä.

Nimistä ei vielä mitään tietoa. Tytölle muutama ehdotelma, mutta pojan nimestä ei varmaan päästä ihan heti yksimielisyyteen miehen kanssa.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Heips! Ei ole hetkeen tullut kirjoiteltua käyn kyllä joka päivä lukemassa, mutta kirjoittelu on jäänyt.. Täällä tunsin ekaa kertaa liikkeitä rv16 ja nyt se on tänään ja eilen möngertänyt massussa aika paljonki.. :heart: Tai kaippa se siellä muutenkin paljon liikuskelee, mutta nyt viimepäivinä olen tuntenutkin sen.. :)
Mun on pitänyt jo vaihtaa äitiysvaatteisiin, oon jo kuukauden niitä pitänyt.. Kun tuo vatta pompsahti tosi nopeesti näkyviin ja housut rupesi kiristämään, yllätyin kyllä kuinka pian se tuli, kun ajattelin ettei vielä pitkään aikaan varsinkin kun esikoista odotan.. Mutta mukava on tuota vatsaa katsella ja ihailla peilistä ja ukkokin sitä välillä silittelee. :heart:
Nimiä ei olla vielä mietitty, paitsi toinen nimi on nyt aika selvä että samaa käytetään mikä suvussa on kiertänyt, että jos on poika niin isän puolelta ja jos tyttö niin saa minun puolelta..
Hankinnoista täällä ollaan parit potkupuvut ostettu, muuta ei vielä.. :)

Ensi viikolla on neuvola, ja kesäkuun lopussa se rakenne odottaa, voi mä niin toivon että näkyis kumpi kampi siellä olisi tulossa, olisi mukava ruveta ostamaan sinisiä tai pinkkejä vaatteita.. :heart:

susupala & vauva 17+2
 
Meillä on jo sekä tytölle että pojalle nimiajatuksia. Lopulliset päätökset tehdään varmaan vasta kun nähdään vauva. Nimiä oon yrittänyt udella molempien suvuista ja oikein kivoja vaihtoehtoja on löytynyt :). Minä en haluaisi paljastaa nimeä ennen ristiäisiä, mutta saa nyt nähdä miten sitä sitten innostuu vauvaa kutsumaan.

Me ei olla hankittu vauvalle vielä mitään. On vieläkin jotenkin niin epävarma olo ja kun ei tätä tilaakaan mitenkään ylimääräistä ole niin ei viiti ostaa tänne nurkkiin pölyyntymään. Varmaankin vasta loppukesästä, ehkä rakenneultran jälkeen aletaan etsiä tarvikkeita. Haluaisin ostaa enimmäkseen käytettyjä tavaroita, kuten rattaat ja pinnasängyn.

Sukupuoli halutaan pitää yllätyksenä. Kun ei ole väliä, kumpi sieltä tulee kunhan tulee ja terveenä :). Ja kun on eka lapsi, niin ei ole minkään värisiä vaatteitakaan täällä odottamassa.

Neuvoloista. Minulla oli eka neuvola 10+0 ja toinen 11.6 joka on sitten 16+2. Välissä oli ultra 12+4 viikolla. Rakenneultran jälkeistä neuvolaa en tiedä vielä yhtään, todennäköisesti se on vasta elokuussa. Eli ei täällä Jyväskylässä ainakaan kovin usein näitä ole, ensisynnyttäjillekään.

Minulla alkoi tänään työttömän kesä, eli lomailua :). Ja pihahommia! Kasvimaahan pitäis laittaa tänä viikonloppuna jotain kasvamaankin :). Saa nähdä mitä siitä tulee, kun ekaa kertaa yritetään. No, kunhan nyt kokeillaan :)

Nannikki 14+5
 
Heipä hei täältäkin suunnalta.

Mulla jotenkin melko epäuskottava raskaus olo... Jotenkin ei tunnu ollenkaan raskaana olevalle... Kaikki oireet kun on jäänyt pois niin on jotenki "normi" olo... Kaveri liikkuukin vielä niin vähän ja liikkeet niin hentoisia :)

Mut onneks rakenneultra jo ens kuun loppupuolel ni saa haettuu vähä lisää uskoo tähän touhuun :D Ja ens viikolla nla niin pääsee salakuuntelemaan pikku ihmettä...
Ehkä sit ko vähä useampi tietää asiasta niin sit alkaa erilailla ajatella ja elää tässä raskaudessa... Lapsillekin pitäisi kertoa, kun edelleen vasta 15,5 v esikko tietää... Sit kai se tieto leviiki ku pienemmät saa tietää... Ne ei niin osaa salaisuuksia pitää ;)

Eilen kävi jo muutama vaate käsissä että olisin ostanu, mut sitten kuitenkin ne jäi vielä sinne kauppaan... Josko niitä kerkeis sitten ostella kun tietää suuntia sukupuolesta :D Tosin meillä käydään edelleen kädenvääntöä sukupuolen selvityksestä... Isäntä on kovin sitä mieltä että ei oteta selkoo ja mä jämäkästi puollan omaa mielipidettäni et otetaan ;) hih... Arvatkaa vaan millanen päänkääntö täällä käy :D

Mulla alkaa mennä hermo mun allergian kanssa... Nenä vuotaa ja joka paikka kutisee... tää ei oo enää mitenkään päin hauskaa... En ees muista millon on ollu näin voimakkaat oireet :( Mikään ei oikeen auta...
Aikasempien raskauksien aikaan ollu paljo parempi olo... Hyvä et huomannukaa koko allergiaa... Liekö sit tämä kevät/kesä allergisoivampi...

Niin noista nimiasioistaki oli jotain... Meillä tytölle on nimi jo melko valmiina kun tulee olemaan varmaan sama joka ois ollu edeltäjällä jos olisi ollut tyttö :) Pojalle sit nimi onkin aika hakusessa kun noita poikia meil on jo iso liuta ja ko oon aika nirso alkukirjaimesta ko meil ei oo ko J:llä ja A:lla alkavia :) ja tällä kaavalla mennään :)

Jeps mut pitänee alkaa pelastaa iltapalaa uunista niin ei saada vain hiiliä :D

Mukavaa alkavaa viikonloppu kaikille

Anskuli&Papu 17+4
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas pitkästä aikaa! en oo täällä käyny vähään aikaan kun tulee päivittäin tuolla facebook ryhmässä luettuu kaikki jutut :)
Ootan jo innolla ens viikon neuvolaa jossa ultrataan vissiin kanssa.

Nimistä: Me ollaan pojalle ja tytölle etunimet valkattu, toisista nimistä on vähän erimielisyyksiä vielä :D
Ja puhutaan varmasti vauvasta vauvana kotonakin ettei sit tuu möäytettyy nimiä kellekään. Halutaan vasta ristiäisissä/nimiäisissä paljastaa nimet.

Mahantoiminnasta: Mulla aina ollut hidas vatsa eikä tosiaankaan päivittäin toimi. Yleensä pari, kolme kertaa viikossa. Mut tää ummetus tekee kyllä kipiää :( onneks luumut ja lakritsi on keksitty. ja kahvi on hyvä ummetuslääke! mut sitä en juo kun vähän ja sillon kun en lähe kotoota minnekään, sillä mulla on kofeiini yliherkkyys.

Shalley 16+3
 
Olen diagnosoinut omat särkyni liitoskivuiksi, häpyluuta ei särje mutta ristiselkää ja lonkkia kyllä! Välillä tuntuu että meinaa jalat pettää alta. Tylsä juttu jos jatkuvat (tai pahenevat) loppuun asti, tarkoitus oli jatkaa perhepäivähoitajana äippälomaan asti mutta jos ei tää helpotu niin en kyllä pysty :/ Esikoisesta mulla ei ollut tälläistä ollenkaan.

Vatsassa tuntuu myllerystä, selvästi siellä kasvatetaan potkuvoimia päivä päivältä <3

Susimieli ja Kuopus 15+2
 
Heippa! Täällä olisi yksi marraskuun vauvelia odotteleva äiti lisää... :). Kolmas olisi tulossa, vanhemmat lapset kouluikäisiä. Olisi kiva saada vaikka tätä kautta juttukavereita toisista äideistä. Ottakaahan yv:nä yhteyttä! :)

Kuukuhäkki ja masukki 17+3.
 
  • Tykkää
Reactions: Shalley
Aurinkoista lauantaita kaikille :flower:

Pikkunen ei ollu antanu elonmerkkejä pariin päivään ja tänä aamuna muutama tönäsy oli mahassa :heart: Liekkö tuo istukka vaimentamassa, vai enkö vaan sit huomaa liikkeitä!?

Haluukos Nuppusein tehä uuden pinon kesäkuulle? :)

Äippävaatteet on ollu tääl jo varmaan kuukauden käytössä jo ja pikkuhiljaa alan pukemaan paitoja jossa leikkaus rinnustan alla :) Ei tarvi enään säkissä kulkea :D

Susimieli täällä kans varmaan jotain kasvu tai liitoskipuja! Meinaan juilii kohdusta alapäähän, ihanku joku tunkis puukkoa läpi! Ja nyt on taas repäsykipuja mahassa. Nää vielä siedän, mutta poikaa odottaessa loppuvaiheella meni lonkat ja en voinnu kun kontata ja samalla itkin tuskasta.. Ah, niitä ihania raskausvaivoja! Toivotaan että sulla kivut helpottas ja pystysit jatkamaan töitä :)

Taidan mennä keittään kaffetta ja kattoon kasvaako pihalla mitään uutta :) Ihana kun eilen sato vettä ja ukkosti, kaikki näyttää vihreemmältä =)

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 18+1
 
  • Tykkää
Reactions: *jonesy
Huomenia :)

Täälläkin eletään asian kanssa "päivä kerrallaan", kun vieläkään ei ole oikein kunnolla sisäistänyt olevansa raskaana :D Maha alkaa kyllä jo pullottaa siihen malliin, että kohta olisi varmaan syytä vaihtaa vaatetustakin äippämalleihin, mutta onneksi on kesä, niin mekkoja ym. joustavia voi kyllä käyttää vielä vanhastakin varastosta :)

Meillä on nimivaihtoehdot molemmille aikalailla jo mietittynä, katsotaan pysyykö samoina tän puoli vuotta vai vieläkö säädetään toisten tai kolmansien nimien osalta. Etunimien uskoisin olevan jo lukittuina ;)

Kerrottiin raskaudesta miehen vanhemmille tällä viikolla ja olivat kyllä varovaisen innokkaita, onhan kyseessä ensimmäinen lapsenlapsi :) Ensi viikolla pitäisi sitten piipahtaa mun vanhempien luona uutisen kanssa. Jostain syystä kertominen jännittää aika kovasti, ehkä siksi kun on eka kerta kyseessä :)

Kivaa viikonloppua kaikille, ihanaa että on jo kesäkuu! :cool:


*jonesy 14+2
 
Huomenna voisin väkertää uutta pinoa, kun tää yrittäjän elämä on näin juhlapäivinä kiireistä=) Toivottavasti kroppa jaksaa tän päivän, ja eikun työn iloon!!!

Mukavata lauantaita kaikille

Nuppusein ja monta viikkoo, ei ehi laskeen...
 
Kyyneltenhymy mä ainakin välillä unohdan kuulostella liikkeitä, tuntuvat sen verran hennosti että niihin pitää keskittyä ja joskud iltaisin kun kaadun rättiväsyneenä sänkyyn niin unohdan kokonaan tunnustella, nukahdan niin nopeaan!

Maha on jotenkin tänään pulleampi, kai ne parina iltana olleet repäisykivut löystytti kohdun kannattimia niin että nyt se pääsi pullahtamaan :D

katso liitettä 18881

Susimieli ja Kuopus 15+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä