Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
LiuLiu LA 3.8.2008 Kätilöopisto ... poika tulossa
Second edition LA 5.8.2008, espanja, tyttö 04/07.... tyttö tulossa
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS...tyttö tulossa
Katrinna LA 19.8.2008..tyttö tulossa
Julia 73 LA 23.8.2008, K-SKS
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06... tyttö tulossa
miamaria LA 25.8.2008

Synnyttäneet:

23.7. Pistiina, rv 39+2, tyttö 2850 g ja 46 cm
28.7. Elokuu08, rv 39+3, tyttö 3070 g ja 49,5 cm
28.7. Katri-73, rv 36+3, tyttö 2740 g ja 44 cm
2.8. Mammaksi, rv 40+1, poika 3550 g ja 49 cm
3.8. Emeliina rv 39+4, tyttö 3000g ja 51 cm
4.8. Kattu, rv 40+0, poika 3690 g ja 53 cm
8.8. Mutsi 08, rv 40+4, tyttö 3870g ja 50cm
8.8. VilmaAurora, rv 40+1, tyttö
12.8. Zuviliini, rv 38, poika 2970g ja 50cm
13.8. Rizzu, rv 41+6, poika 3380g ja 51cm
13.8. Miisa, rv 40, tyttö 3360g ja 50cm

onnea kaikille vauvautuneille!

Miisa: kuulostaa kovin tutulta. Mä huusin kesken kaiken et tekemättä olis toinen jäänyt jos oisin tiennyt et kakkonen sattuu niin paljon enemmän kuin ykkönen. Lähes luomuna mentiin siis täälläkin.

Onnea Miisalle!
Ma viela karvistelen kotona, nyt on tullut muutama mehevampi supistus mut ei mitaan saannollisia. Joten karvistelen ainakin siihen huomis aamuun ja katson mita ne siella sanoo.

Taidetaan menna koko perhe ensiapuun kun joku otokka nahtavasti oli pistanyt esikoista eilen. Eilen sita kutitti ja nyt se oli vahan turvoksissa, mut kun se ei arista sita mitenkaan niin en osaa hirmuisen huolissani viela olla... Ja nyt se on taas vahan laskenut kun nukuttiin ja oli levossa eika juoksennellut edes takas.

ma olen nyt jaanyt tanne vahan yksin keskustelemaan kun melkein kaikki muut jo hoitelee vauvojaan...

Second edition 41+3

Second edition, täällä ollaan vielä sun seurana :). Mulla kun ei ole mitään kummempaa kerrottavaa, ei suppaile, eikä mitään. Pelkkää odottelua ja varmaan vielä pari viikkoa...

Eilen pahoitin mieleni eräässä kaupassa tai liekö raskaushuuruissani taas 'vähän' ylireagoin... Törmäsin tuttuun, joka siinä sitten kysyi, että millos sulla on laskettu aika. Kerroin hänelle, että ensi viikolla. Tämän sattui kuulemaan vanhempi myyjärouva (ikävä harppu), joka katsoi minua ja kailotti suureen ääneen koko kauppakansan kuullen, että eipä kyllä uskoisi, eihän tuo maha ole edes laskeutunut ja on niin pienikin!! Purin hammasta ja sain pidettyä mölyt mahassani ja jatkoin keskustelua tuttavani kanssa. Miksi ihmeessä tuon myyjän piti ääneen kertoa ajatuksensa, kun kukaan ei edes puhunut hänelle?? Tuntuu muutenkin niin ikävältä, kun joka viikko on terkkarin kanssa sama laulu: eiiiiihän tää oo laskeutunut yhtään. Siis kun MITÄÄN ei tapahdu. Ihan viallinen olo :(. Voi itku. Nooh, niin kuin sanottu, ehkäpä saatoin hiukan ylireagoida :D.

Viikonlopuksi mennään vielä ystävien mökille. Siellä on sellainen jättitrampoliini ja vähän uhkailin, että taidan käydä siellä ottamassa pari kunnon pomppua, josko tämä prinsessa sitten tippuisi vaikka ihan vähän alaspäin :D, heh.

Mukavaa viikonloppua kaikille ja onnea vielä jo vauvautuneille!

Katrinna 39+3

Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
LiuLiu LA 3.8.2008 Kätilöopisto ... poika tulossa
Second edition LA 5.8.2008, espanja, tyttö 04/07.... tyttö tulossa
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS...tyttö tulossa
Katrinna LA 19.8.2008..tyttö tulossa
Julia 73 LA 23.8.2008, K-SKS
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06... tyttö tulossa
miamaria LA 25.8.2008

Synnyttäneet:

23.7. Pistiina, rv 39+2, tyttö 2850 g ja 46 cm
28.7. Elokuu08, rv 39+3, tyttö 3070 g ja 49,5 cm
28.7. Katri-73, rv 36+3, tyttö 2740 g ja 44 cm
2.8. Mammaksi, rv 40+1, poika 3550 g ja 49 cm
3.8. Emeliina rv 39+4, tyttö 3000g ja 51 cm
4.8. Kattu, rv 40+0, poika 3690 g ja 53 cm
8.8. Mutsi 08, rv 40+4, tyttö 3870g ja 50cm
8.8. VilmaAurora, rv 40+1, tyttö
12.8. Zuviliini, rv 38, poika 2970g ja 50cm
13.8. Rizzu, rv 41+5, poika 3380g ja 51cm
13.8. Miisa, rv 40, tyttö 3360g ja 50cm

Terveiset kotoa ja onnea myös Miisa! Saatiin meidän lapsosille sama syntymäpäivä!

Eka yö siis kotona takana, meni tosin hyvin, vauva heräsi klo 2 ja klo 6 ja viimeksi söi nyt puoli 9. Mulla nousi maito rintoihin tosissaan eilen illan ja viime yön aikana, niin että poika tulee täyteen jo parissa minuutissa ja meinaa aivan tukehtua pukluun. Pitää yrittää antaa vaikka 2 kertaa samaa tissiä peräkkäin niin se sais niitä takamaitojakin. Muuten imetys on ollu helppoa kuin mikä (verrattuna esikoiseen, kun piti rintakumitkin ottaa käyttöön).

Korjasin muuten tuohon listaan raskausviikkoni oikein, päivä oli 41+5 eikä 41+6, vaikka mitäpä eroa tuolla enää on.

Nyt pitää mennä ojentamaan esikoista kun se kiukuttelee aamiaispöydässä.

Kerron stooria lisää myöh.

T. Rizzu & Otso 2 vrk

Tsemppiä Katrinna ja Second edition odotuksen loppumetreille. Jänniä, mutta toisaalta pitkiä aikoja..

Täälläkin eka yö takana kotona ja meni kyllä tosi huonosti. Sain vauvan nukkumaan vasta 05 ja aamulla piti lähteä yhdeksäksi Taysiin mittauttamaan niitä arvoja. Olen ihan poikki. Onneksi esikoinen oli yötä mummulla, ei olisi tullut mitään.. Hoitaja veikkasi taysissa, että vauva on nostattanut maitoa koko yön, kun painoa oli tullut kivasti lisää. Bilirubiinikin oli ok. Nyt siis vaan imetellään kotona ja keskiviikkona neuvolan täti tulee kotikäynnille.

Mulla on jo haikea olo, kun taas on raskaus ohi ja vauva maailmassa.. Tuli niin ihana olo, kun kävin siellä sairaalassa osastolla tänään..voi sitä tunnelmaa siellä ja niitä juuri synnyttäneitä äitejä =) Ehkä se kolmaskin meille vielä joskus tehdään, vaikka en kyllä tiedä miten sen aion ulos saattaa =)

Nyt pitää levätä vähän, vieraita tulossa tunnin kuluttua.

Miisa ja typy 3vrk

Huomenta,

katrinna: Olipa kamala akka kaupassa, inhottavaa tuollainen kommentointi. Kyllä se maha sullakin laskeutuu ja voi tapahtua sitten yhdessä yössä tai vaikka vasta just ennen synnytystä. Älä siitä huoli. Tiedän kuinka tuskaista odottaminen on, mutta lupaan että palkinto on maailman paras. =)

Mun synnytyskesromus:

Torstai: Supistukset alkoivat ja tein jo illalla lähtöä synnärille näytille, mutta siellä ei ollut tilaa ja joten pyysivät soittamaan parin tunnin päästä uudelleen, jos tilanne jatkuu.Kätilö käski ottaa panadolia ja koittaa nukkumista. Niin sitteen tein ja supparit loppuivat.

Perjantai: Supparit alkoi taas 11 aikaan ja lähdin näytille NKL n.15.30. Siellä kätilö katsoi käyrää ja supparit näytti hyviltä. Sain sairaalavaatteet ja menimme synnytyssaliin. Supparit oli napakoita, mutta ei mitään super kipeitä. Menin ammeeseen ja vedin siellä ilokaasua. Kun katsottiin tilannetta, ei ollut mitään tapahtunut.Olin edelleen 3cm auki , mutta kohdunkaulaa vielä 1,5cm jäljellä. Supparit jatkui säännöllisinä. Sitten illalla 8 aikaan kätilä vaihtui ja mut passitettiin osatolle odottelemaan. Sain kipulääkettä ja supparit loppuivat.

Lauantai: Pääsin kotiin sairaalasta, ilman vauvaa. Olin tosi masentunut. Koko päiivänä ei tullut kuin kolme supistusta.

Sunnuntai: Tajusin, ettei vauva ole liikkunut juuri lainkaan. Laskin liikkeitä kaksi tuntia ja kun sain aina vain tulokseksi 8liikettä/tunti. Lähdin NKL päivystykseen. Siellä otettiin käyrää ja ultrattiin. Kaikki oli vauvalla hyvin. Lääkäri käski tulla heti takaisin, jos liikkeitä olisi edelleen vähän.

Maanantai: Supisterli kipeästi koko päivän. Supistukset eivät missään vaiheessa vahvistuneet vaan säilyivät samanlaisina koko päivän ja loppuivat illalla.

Tiistai: Heräsin yöllä kipeisiin supistuksiin, aamulla n. 6 aikaan supistuksia alkoi tulla säännöllisesti n.5min välein. Yhdeksän aikaan lähdin NKL näytille. Käyrillä supistuksia tuli harvemmin, eivätkä ne olleet tarpeeksi voimakkaita. Mitään edistystä kohdunsuulla ei ollut tapahtunut. Olin aivan maassa. Onneksi kätilä oli ihana ja tsemppasi lähtemään shoppailemaan tai kävelylle ja purkaaan mieltä jollekin ystävälle.

Lähdin siis kotiin ja kävelylle ystäväni kanssa. Supistukset eivät loppuneet vaan vahvistuivat jatkuvasti. Pääsin kävelemään 5m kerrallaan ja sitten supisti. Menimme kahville ja supistukset vain kipenivät. Kiroilin koko ajan. Lopulta oli pakko luovuttaa ja soittaa mies hakemaan ja viemään taas NKL.

Sairaalaan saavuin 13.50. Menin taas käyrille. Supistukset toibat vedet silmiin ja aloin olla hysteerinen. Kätilöä ei kuulunut, eikä käyrillä näkynyt supistuksia. Vihdoin 1h 10 min jälkeen soitin kelloa ja apuun riensi toinen kätilö. Tuolloin nojasin käyräkoneeseen ja itkin. Kätilö tutki tilanteen ja olin 4cm auki ja kaulasta enää reunat jäljellä. Kätilö totesi, että nyt sitten synnyttämään. Olin niin helpottunut, että vain itkin. Sain heti epiduraalin ja olo oli autuullinen. Mies tuli paikalle ja katselimme telkkarista urheilua. =)
Kun epiduraalin vaikutus alkoi heiketä, otin avuksi myös ilokaasun ja kätilö puhkaisi kalvot. Kello oli 17.40.

Supistukset hieman laantuivat (niitä kuitenkin tuli, mutta harvemmin), n.35 min kalvojen puhkaisun jälkeen kun kätilö tutki tilanteen olin 6cm auki ja kätilö lähti hakemaan lisää epiduraalia.

Ensin tuli voimakas supistus ja perään toinen, jolloin tuntui siltä, että nyt kaikki lapsivedet meni kerralla. Sattui kamalasti. Sanoin miehelle, että soita kelloa, nyt on kiire. Kätilö tuli paikalle 18.20 ja älysi onneksi kurkata peiton alle, kun huusin, että nyt kaikki meni. Olin tuolloin 10cm auki ja pää jo tulossa. Kaikki kävi salamana.

Kätilö nappasi kamoja pöydälle ja käänsi mut selälleen. Kielsi ponnistamasta ja käski ottaa ilokaasua. Mies hälytti toisen kätilön. Vedin siinä sitten överit ilokaasusta kun tajusin tilanteen ja multa meni hetkeksi taju. Kätilö oli joutunut väkisin irroittamaan mun kädet ilokaasunaamarista (oli kuulemma joutunut olemaan oikein väkivaltainen).
Sain ruveta ponnistamaan ja kahdella ponnistuksella syntyi pää, kolmannella vartalo.
Sain syliini pienen ihanan pojan. Pituutta siin 50cm, painoa 2970g ja pipo 33cm.

Koko synnytyksen kesto 5h 27min, ponnistusvaihe 2min.

Kätilön kanssa juteltuani, hän sanoi, että ellei jokin vaisto olisi pelannut ja hän ei olisi katsonut peiton alle. Poika olisi syntynyt pöydälle ilman kätilöä. Onneksi kaikki meni näin.

Nyt meidän perheessä on sitten kolme "äijää" ja minä. =)

zuviliini ja Veeti 4pv

Miisa: mullakin iski tuo sama haikeus. Jotenkin oli ihanaa kun kaikki oli vielä edessäpäin. Vauva masussa ja se ihana jännitys päällä. No en kyllä väitä ettei olisi huippuihanaa kun tyttö on maailmassa. On hän vaan niin ihana.

Meillä menneet yöt tosi hyvin tähän asti. Muutamina iltoina on ollut vatsavaivoja mutta toivotaan nyt ettei niitä tulisi riesaksi asti. Tyttö on todella rauhallinen. Veljellä kun alkoivat vatsavaivat heti laitoksella!

Onnittelut kaikille vauvan saaneille!

Synnytyskertomusta:

Koko tiistai päivän oli ollut sellainen paineen tunne lantiossa ja menkkakipua. Oli huono olo ja ruoka ei maistunut yhtään. Melkein jo tiesinkin, että se lähtö on lähellä. Lähdimme mökille saunomaan ja tulimme silloin tiistai-iltana vielä kotiin. En mennyt nukkumaan, vaan odottelin, että koska alkaa supistukset. Niinhän siinä kävi, että ne alkoivat 00:50, eli vähän keskiviikon puolella.

Supistukset alkoivat heti säännöllisinä ja välit olivat 2-13 minuuttia. Kipu tuntui selässä ja mahassa. Käskin miehen nukkumaan ja sanoin, että herätän hänet kun pitää lähteä.Supistukset menivät hieman kipeämmäksi koko ajan, mutta olivat kuitenkin ihan siedettäviä. Soitin Taysiin, että mitä tehdä kun on supistellut jo 4 tuntia. He käskivät ottaa särkylääkettä ja levätä. No ei auttanut, joten halusin mennä käymään jo ihan vauvankin takia tarkastamaan, onko kaikki kunnossa. Herätin miehen siinä 05 aikaan ja sanoin, että pitää soittaa esikoiselle joku hoitaja jos lähdemme käymään näytillä. Mies soitti isälleen joka tuli sitten 5.30 meille.

Olimme sairaalassa 06 aikaan ja menin heti käyrille. Supistuksia tuli 3 minuutin välein. Sisätutkimuksessa kanava oli hävinnyt kokonaan ja olin 3 cm auki. Ihmeekseni sain sairaalavaatteet päälleni, olin luullut että meidän pistetään kotiin..

Supistukset olivat vielä hyvin siedettävissä ja lähdimmekin kävelemään miehen kanssa ulos ja kanttiiniin. Välillä tuli supistuksia yli kymmenen minuutin väleillä, joten synnytystä ei laskettu käynnistyneeksi.

Kello 11 aikaan kävin suihkussa, kun alkoi tuntua että supistukset kovenee. En tosin ollut siellä kauaa, kun tuli niin huono olo. Sanoin kätilölle, että voisin pikkuhiljaa alkaa harkitsemaan jotain kipulääkettä. 12 aikaan pääsin sellaiseen tarkkailuhuoneeseen makaamaan sängylle ja sain petidiinipiikin. Olin kuullut siitä hyvää ja toiveet olivat korkealla, että olisin saanut levättyä vähän. Olinhan valvonut jo edellisen yön.

Piikki ei auttanut yhtään. Se alkoi vaan väsyttää ja supistukset kovenivat entisestään. Lopulta en enää pystynyt olemaan hiljaa supistusten aikana, vaan oli pakko huutaa. Oikein hävetti olla siellä muiden pällisteltävänä. Mies meni hakemaan kätilön ja sanoin, että nyt pitäisi saada jotain muuta. Kätilö sanoi, että lähdetään sitten käyrille ja saliin niin saan ilokaasua. Käyrillä makaaminen oli tosi tuskaista..Valitin ja vaikersin siinäkin koko ajan. Sisätutkimuksessa olin 5cm auki. Kätilöllä kesti saada paperit kuntoon ja kello oli ehkä 13.00 kun lähdimme yläkertaan synnytyssalikerrokseen. Jouduimme odottelemaan sielläkin vapaata salia hetken ja kyllä oli tuskaista!

Salissa juttelimme kätilön kanssa kivunlievitysmahdollisuuksista ja sanoin, että haluaisin epiduraalin. Kätilö oli vähän vaikeana ja sanoi, että sitä ei voi enää laittaa jos olet 5cm auki. Hän sanoi, että vaihtoehdot ovat spinaali ja paracervikaalipuudutus, joista päädyimme paracervikaaliin. Sain ensiksi ilokaasua, jota kiskoin kaksin käsin, olin jo tosi kipeä. Kätilö yritti viritellä mahan päälle sydänkäyräanturia, mutta ei saanut ääniä kunnolla kuuluviin. Hän sanoi, että gynekologi tulee puhkaisemaan kalvot ja laittaa vauvalle sydänkäyrää mittaavan pinniin päähän, sen jälkeen laitetaan puudute. Olin jo niin kipeä, etten meinannut tajuta mistään mitään, huusin vaan. Lääkäri tuli ja puhkaisi kalvot klo 14.10. Lapsivesien menon jälkeen hän käski minun kääntyä selälleen, jotta saa laitettua kohdunkaulan puudutteen. Huusin, että en pysty, tuntuu että vauva tulee! Kätilö kokeili ja sanoi että olet 8cm auki, ei voi tulla. Huusin että antakaa nyt helvetti jotain lääkettä! Lääkäri poistui huoneesta vähin äänin ja kätilö sanoi että nyt et saa enää mitään.

Vauvalta alkoi mennä sydänäänet ja ilokaasunaamarikin otettiin pois. Luulin että kuolen siihen paikkaan. Sitten kätilö tunki sormet kohdunsuulle ja veti jäljellä olevan kohdunsuun vauvan pään yli. Tämä sattui niin paljon, että nousin istumaan ja huidoin kaikkia pois ympäriltäni. Tässä vaiheessa mottasin kätilöä nyrkillä mahaan ja revin hänen kätensä pois alapäästäni. Kätilöt huusivat että nyt vauvalla on hätä ja pitää ponnistaa nopeasti! Minä huusin että en pysty, sattuu niin paljon! Jostain sain voimaa ponnistaa kipua päin ja pian oli pää ulkona. Kätilöt huusivat että ponnista ponnista, vauvalla on tosi tukalat oltavat! Minä huusin takaisin, että no sitten se leikataan ulos, jos sillä on tukalat oltavat!
Kätilö huusi vihaisesti että ei varmana leikata vaan nyt sinä ponnistat! Kätilö leikkasi välilihan ilman puudutetta ja taas luulin että menetän tajuni sen kivun takia. Jotenkin sain ponnistettua ja pian oli hartiat ulkona, lopulta koko kroppa klo.14.24. Tyttö oli sininen ja veltto, mutta virkosi kyllä. Apgar pisteet 7-9.

Synnytyksen kesto 3h 20min, ponnistus 4 min.

Rankkaa oli ja jäi vähän huono mieli, mutta kyllä se tästä.. Tyttö on niin rakas!

Miisa ja tyttö 3vrk

Nopeasti tulin kertomaan että meille syntyi ihana tyttö torstaina 14.8 klo 18.45. Mitat 50cm ja painoa huimat 3585g. Synnytys oli nopea ja helppo mutta kerron siitä lisää myöhemmin. Tänään päästiin kotiin.

Nyt täytyy mennä. Esikko on todella innokas hoitamaan vauvaa....

Naksuli

Miisa: Voi, että sulla oli huono tuuri noiden puudutteiden kanssa. Saitko puhuttua synnytyksen jälkeen hoitaneen kätilön kanssa asiasta? Mua ainakin helpotti, kun hän tuli juttelemaan osastolle ja käytiin koko synnytys läpi yhdessä. Samoin miestä pyydettiin lukemaan synnytyskertomus ja kysymään jos jokin on jäänyt mietityttämään.

Onnea Naksulille ja kaikille muille vaavin saaneille. Olen kokonaan unohtanut onnitella. Anteeksi.

Meillä Veeti on kanssa aivan toisenlainen kuin Otso. Todella rauhallinen, itkee vain jos on jokin hätä (nälkä, märkä vaippa, ilmaa mahassa, kakka tulossa), muuten syö reippaasti ja nukkuu aivan mahdottomasta. Tänäänkin jo kolmet yli 3h unet. Yöllä nukutaan myös hyvin. Otson kanssa vatsavaivat alkoi heti sairaalassa, ja poika nukkui max puoli tuntia kerrallaan. Veeti on selvsti tullut isäänsä. Isän nenä, hiusraja ja unenlahjat.

Sopiiko teille synnyttäneille/ei vielä synnyttäneille, että siirrytään tuonne vauvanhoitopuolelle vasta kun kaikki ovat saaneet vauvansa???
Viimeksi muistan, että oli inhottavaa kun viimeinen synnyttäjä jäi tänne yksin...

zuviliini

Naksuli: Onnea!!

Zuviliini:Joo kävi huono säkä. Ei tullut kätilö juttelemaan, vähän kyllä sitä odotin.

Siirrytään vaan vauvanhoitopuolelle vasta kun ollaan kaikki saatu vauvat!

Mammaksi: Miten nyt sitten hoidit sitä teidän pojan kuivaa ihoa? Meillä tytöllä kanssa tosi kuiva iho..ihan lohkeilee pois.

Tuo tyttö on kyllä kiltti, ainakin veljeensä verrattuna =) Nukkuu ja syö..kakkavaippaa itkee, kun kakka ilmeisesti polttelee kuivaa ihoa.

Miisa ja typy 3vrk

Katrinna: Mulla laskeutui maha vasta tuolla vikalla viikolla. Lopullisesti vauva laskeutui ja kiinnittyi n. 2 tuntia ennen syntymäänsä! Että ei se sinullakaan tarkoita välttämättä sitä, että menisi kovasti yli tms. Tsemppiä nyt!

Huh mikä kertomus Miisa!!! Auts, pystyin oikein eläytymään tarinaasi ja nyt sattuu joka paikkaan. Kamalaa!

Joo, käy hyvin että ollaan täällä "loppuun asti".

Meillä kanssa esikoisen vatsavaivat alkoivat jo laitoksella joten olin vähän varautunut samaan tämän kanssa. Onneksi niin ei tämän kanssa alkanut yhteinen taipaleemme.
Illalla nippaili tytön masua kovastikin mutta sai pierun tulemaan niin johan helpotti. Tuntuu vaan niin pahalta toisen puolesta kun sattuu eikä ite voi tehdä mitään.

Huomenna mennäänkin katsomaan Rizzun vauvaa!!! Kuvan näinkin ja oli aivan kuin veljensä!! kaksoisolento.

Meillä muuten ristäiset jo kolmen viikon päästä! Pidetään samana päivänä kun esikoisen 2v synttärit

Naksulille vauvaonnittelut, tulihan se käärö sieltä pitkän kärvistelyn jälkeen :). Kiva oli lukea synnytyskertomuksia, aika hurjalta tosiaan kuullostaa tuo Miisan tarina...

Täällä ei edelleenkään tietoakaan synnytyksestä. Eilen tuli ehkä kolme supparia. Oltiin koko päivä shoppailee, mut ei löydetty mitään, ainoot ostokset oli Panadol apteekista! No, rahaa kyllä paloi, käytiin ihan kunnolla syömässä meidän kihlapäivän kunniaksi. Ja oli muuten hyvää ruokaa!!! Loppuilta menikin sit leppoisasti Singstar Suomi Rockin parissa, minkä olin ostanut jo pari päivää aiemmin, myös 3v poika lauloi innolla mukana (aina rivin myöhässä, kun kuuntelee, mitä me lauletaan).

Tänään ois mun siskon LA. Hänen kaksi edellistä lastaan ovat syntyneet jo viikolla 38, nyt ei tietoakaan synnytyksestä. Masukki hänellä on jo reilusti yli 4-kiloinen, mut isoja ovat olleet aiemmatkin. Mulla ois lääkärineuvola tiistaina, silloin kai saan jonkinlaisen arvion, miten iso vauva sieltä on tulossa??

Flunssa jyllää nyt koko perheessä, nenät vuotaa ja panadolia kuluu... keljuttaa... aamulla heräsin 6.30 pissalle enkä enää sen jälkeen saanut nukuttua, ihme juttu, et se väsymys on taas tiessään, vaik oon flunssassa!

Garnet 39+1

Huomenta kaikille. Huomenta tosiaan, kun oltiin eilen tuttujen häissä ja annoin sielä pojalle tuttelia, no se sitten laittoi nyt pienen masun kipristelee (ei tehnyt samaa parin päivän ikäisenä) ja minä sitten valvoin kolmesta puol kasiin ja sitten mieheni otti pojan olohuoneeseen kanssaan katselee aamuohjelmia.

Miisa jotain minun piti sinulle kirjoitella, mutta arvaa muistanko enää mitä... Mutta siitä ihosta. Ciridal lipolotionilla rasvailtu ja nyt kaksi kertaa kylvetetty. Viikon vanhana eka kylpy ja sit siitä neljän päivän päästä toinen muistaakseni. Kylpyvedessä on ollut sitä natusanin vaahtoavaa kylpyöljyä mukana. Tuo kylpy on ollut se taikasana, se kuiva iho jotenkin pehmenee ja lähtee pois siel vedessä. Kylvyn jälkeen sit pyyhekuivaan ihoon tuota ceridalia niin nyt iho alkaa oleen jo tosi nätti (poika on nyt siis kaksi viikkoa ja päivän).

Kaikille vauvansa tässä välissä saaneille isot onnittelut, naksuli on ainakin jakautunut enkä ole ehtinyt kirjoitella vaikka lukenut olen tekstejä.

Pysytään täällä puolella vaan kunnes kaikki ovat synnyttäneet, ei tarvi sitten kenenkään jäädä yksin. Joku voisi muuten pyöräyttää pienoisensa 27 päivä, olis minun synttärit ja olis kiva "tuntea"/tietää edes näin netin välityksellä joku joka syntynyt samana päivänä.

Nyt pitää taas mennä, pojat kutsuu.

-Mammaksi-

Onnittelut kaikille vauvan saaneille!

Meidän pikkuneiti syntyi 13.8.2008 klo 21.51. Synnytys oli varmaankin aika helppo jos vertaan esim. Miisan kertomukseen. Sain ilokaasua (josta en apua kyllä supistuksille saanut..) ja epiduraalin. Synnytys kesti aamun ensimmäisistä supistuksista laskettuna n. 13 h...tosin mielestäni supistukset olivat tosi kipeitä vasta puolen päivän jälkeen. Mutta kaikki kivut kyllä tosiaan unohtuivat kun sain pikkuisen rinnalle! Tytön mitat 3495g ja 48 cm, pipo 35 cm. Pieni repeämä tuli, joka tikattiin mutta muuten olen ihan hyvässä kunnossa.

Eilen kotiuduttiin iltapäivällä..oli ihanaa päästä kotiin! Vauva on ihana ja kiltti...imetyskin alkaa jotenkuten sujua.

Tsemppiä niille joilla synnytys vielä edessäpäin!

Susa ja likka 3,5 vrk

Miisa: Onnea teillekin! Me lähdettin Tayssiin n. klo 16 maissa ja kävin siinä heti käyrillä, jonka jälkeen piti vielä odotella avautumista ja sitten pääsin joskus klo 18 käyrien jälkeen synnytyssaliin. Olin osastolla 2B. Entäs sinä? :)

Onnea kaikille joita en oo ehtiny onnitella! Ja tsemppiä niille jotka vielä odottavat!

Synnytyksestä; Käytiin siis kättärillä keskiviikko illalla/yöllä turha reissu ja tultiin kotiin nukkumaan. Torstai aamulla herätessä supparit jatkuivat ja alkoi olla jo aika kaamea olo. Mies lähti kuitenkin töihin ja sisko tuli mun seuraksi. Klo 13 päätin että nyt lähdetään kättärille, supparit 3min välein. Päästin haikaranpesään klo14 ja menin suoraan käyrälle. Supparit edelleen 3min. Klo 15.30 kätilö puhkaisi kalvot koska vauvan sydänäänet kuului niin heikosti. Laitettiin vauvalle pinni päähän. Olin auki 4cm. Kalvojen puhkaisun jälkeen supparit muuttuivat hieman kipeimmiksi ja tulivat 1-2min välein.
Istun keinutuolissa ja nukahtelin välillä. Kätilö kyseli haluanko jotain kivunlievitystä mutta en halunnut koska olo oli ihan hyvä eikä supparit vielä niin pahoja. Pärjäsin ihan hyvin kun hengittelin syvään suppareiden aikana.
Klo 18.20 kätilö kysyi mikä olo ja ajatteli katsoa alapään tilanteen. Yritin nousta keinutuolista mutta heti kun pääsin jaloille tunsin että vauva puskee ulos. Kätilö käski jakkaralle ja antoi luvan ponnistaa. Aluksi en oikein tajunnu että vauva tosiaan tulee nyt. Muutaman ponnistuksen jälkeen tyttö luiskahti ulos.
Missään vaiheessa ei sattunut niin paljoa kuin esikoisen kanssa mutta pään ulos puskeminen oli tuskaa. Luulin että olisin revennyt joka suuntaan mutta tikkejä tarvittiin vain kaksi ja nekin johonkin pieneen repeämään.

Synnytyksen jälkeen olo oli loistava. Kätilö ihmetteli että eikö mihinkään satu mutta ei. Olisin voinut lähteä kotiin vaikka saman tien. Olin niin helpottunut että vihdoinkin kaikki oli ohi.
Yöllä sitten kirosin kipeiden jälkisuppareiden kanssa. Ne sattuivat enemmän kuin synnytyssupparit.

Tyttö on tosi rauhallinen. Syö vaan ja nukkuu. Ekana yönä nukkui 9h ja tokana 6h putkeen. Viime yö oli vähän rauhattomampi. Isosisko on ihan innoissaan vauvasta ja haluaa koko ajan silittää ja pitää kädestä.

Nyt pakko mennä. Myöhemmin lisää.

Naksuli

Onnittelut Naksulillekin!!

Ja tähän pikku kysymys teiltä jotka äidinmaitoa olette pakastaneet: Millaisissa erissä sitä kannattaa pusseihin laittaa? 20ml? 50ml? Kun ei ole hajuakaan mihin sitä tarvis tulevaisuudessa ja kuinka paljon...

-Mammaksi ja hiton kipeät ISOT tissit täynnä maitoa-

Mammaksi: Kyllä musta kannattaa laittaa ennemmin se 50ml. Meillä Veeti veti jo nyt lisämaitona (sairaalassa ja ekana iltana kotona) tuon 20ml imetyksen lisäksi. Muuten kamalan vaikea sanoa, kun esikoinen söi aina tissit tyhjiksi. Nyt tilanne toinen ja hain jo kaverilta sähköpumpun lainaan... =)

Öitä. Molemmat pojat nukkuu jo.

zuviliini

Susa: Minä synnytin jo 14.25, joten ei siis törmätty synnytysvastaanotossa. Hyvä niin, sillä oikein hävettää kuinka sielläkin huusin =) Osasto oli 2A, joten ei sitten sekään ollut sama. Mutta samaan aikaan oltiin kuitenkin sairaalassa =)

Me oltiin kummipojan synttäreillä..pääsi vauvakin jo kyläilemään!

Nyt vasta saatiin lapset nukkumaan..pikkuisen on esikoisella rytmit sekaisin. Pitää mennä itsekin nukkumaan.

Esikoinen on ottanut siskon tosi hyvin vastaan. Ei mitään mustasukkaisuutta vielä. Poika halaa ja kutittelee siskoaan ja haluaa tämän syliin =) Niin ihanaa. Varmasti on rankat ajat vielä tulossa, joten nautin nyt tästä tilanteesta!

Onnellinen Miisa ja niin rakas pieni tyttönen 4vrk

Yhteistyössä