Elokuiset 2008 osa 6

  • Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti
Katrinna
Julia73: jep, täällä kärvistellään :D.Tänään on laskettu aika, mut ei kyllä tarvii tänään ainakaan lähteä mitään synnyttämään. Siivotuttaa (elikkäs tekee mieli siivota) niin pirusti, että tää pitää käyttää hyvin hyödyksi ;). Samat supistukset ja menkkajomotukset jatkuu edelleen ilman kummempia kipuja.

Neuvolassa käytiin tuossa aamulla ja kaikki on ennallaan. Maha on edelleen ihan ylhäällä, mutta noista suppareista terkkari sanoi, et ihan lupaavalta kuulostaa. Kahtena yönä on mennyt tunti-pari kuunnellessa melkoista melskausta mahassa: edellisenä tyyppi potki mun kylkiluihin, ihan kun ois näppäillyt kitarankieliä konsanaan. Ihmeellinen pauke tuntui ja aamulla oli ihan hellänä oli koko kylki! :D. Kiltti lapsi tulossa, heh.

No, nyt siivousten kimppuun.

Katrinna rv 40+0 !!
 
se-mammaksi
Katri luultavasti vauvanne ahmii koska maitoa tulee sinulta niin paljon, että joutuu hotkimaan. Minulla oli esikoisen kanssa sama tilanne ja taas tämän toisen kanssa. Pullosta tulee maito helpommin kuin tissistä, mutta minun mielestä pullosta vauva saa imeä omaan tahtiin toisin kuin tissistäni suihkuaa maitoa toisen suuhun niin ettei meinaa ehtiä nielemään. Meillä on välillä rauhoitettava syöntiä ihan irroittamalla poika tississä ja röyhtäyttämällä välillä (muuten puklaa syliin syödessä), mutta se ei ole helppo homma repiä tissi imevän suusta!! j ahuutohan siitä tulee jos väärään aikaan ottaa pois. Onneksi tuo maidon tuotanto tasaantuu tässä ajan myötä sellaiseksi mitä vauva syö. Niin muuten imetysasennolla on väliä, meillä just eilen neuvolatäti sanoi, että kannattaa kokeilla sellaista asentoa missä itse makaa selällään ja vauva on tuossa rinnuksilla mahallaan... Vaikea selittää, mutta jossain nettisivulla oli sitä kuvakin, mutta enhän minä nyt muista missä (googletin jotain imetykseen tai vastaavaan liittyvää ja sitä kautta se löytyi). Meillä on kyllä nyt pari yötä valvottu masun vuoksi vaikka kuinka hyvin poikaa röyhtäyttäis syötön jälkeen, että sinänsä olen vähän jäävi mitään neuvoa antamaan. Mutta vertaistukea voin tarjota ja kertoa, että on niitä muitakin hotkijoita :)

Pitää viikata noi pyykit, kun poika nukkuu rauhassa, tosin noi tyynyt ja viltti huutaa sohvalla mun nimeä...

-Mammaksi-
 
Emeliina*
Onnea kaikille vauvautuneille, enää ei ole montaa odottajaa jäljellä, tsemppiä teille odottajille!!

Meillä on kans valvottu jo useampana yönä ilmeisesti vatsavaivojen takia. Ekat yöt kotona meni oikein hienosti, tyttö heräsi noin 3 tunnin välein syömään ja jatkoi heti uniaan. Nyt onki sit menny jo noin viikko niin että iltaa kohden levottomuus ja ähistely lisääntyy ja sitä kestää sitten 3-4 tuntia. Viimeyönä ähisteltiin 23-03 välinen aika. Tyttö hamuaa n.tunnin välein tissiä ja syö noin 5 min ja sit taas itkettää ja kipristelee. Missään asennossa ei tunnu olevan hyvä olo ja röyhtäsykään ei tule. Kakkaaminenkin on ollut välissä aika tiukassa, sekin luultavasti aiheuttaa mahakipuja.. Itseäkin välistä niin itkettää kun toisella on niin vaikea olla ja ei oikein tiedä miten sitä oloa helpottaisi:( Rela tippoja annettiin eilen, vielä eI oikein osaa sanoa onko niistä ollut vatsavaivoihin apua.

Mammaksi: me alotettiin kans eilen d-vitamiinin otto. Päätettiin kans suoraan kokeilla vesipohjaisia tippoja kun niistä öljyphjasista on kuullut niin paljon huonoa.

Jahaa, tyttö kutsuu..

Emeliina ja rinsessa 16 vrk
 
Garnet80
Onnea Second edition! Mulla on esikoinen syntynyt 20. päivä (20.3.05), jospa huomenna pääsis tositoimiin??? Tulis hyvä päivämäärä: 20.08.2008 :) No, toiveajattelua...

Aamulla kävin neuvolassa. Painoa yli kilo viikossa... muuten kaikki ok. Sf-mitta 36cm, alkaa jo mennä yläkäyrän yli, mutta kun vauva on edelleen niin ylhäällä, useimmat olis jo laskeutuneet. No, esikoinen laskeutui vesien mentyä, joten en murehdi sitä.
Kivuliaita "selkäsuppareita" tuli taas eilen illalla n.3 tuntia. On ne sentään jotain tehneet, kaula on lyhentynyt n.2cm:iin ja kohdunsuu pehmentynyt, mutta edelleen kiinni. Seuraava käynti olisi sitten maanantaina.

Ja Katrinna, varmaan oon sekoittanut sut Katri-73:en. Sä oisit LA:n mukaan meistä seuraavana! Ja Norjassa LA menee ton 40+2 mukaan, sieltä sain 25.8. ajan, Suomesta 23.8. Kyllä sitä viimeistään 3 viikon päästä on jo vauva sylissä!

Garnet 39+3 tai 39+1 norjalaisittain ;)
 
Garnet80
piti vielä vauvan silmiä kommentoida. Meillä esikoisella oli ongelmia silmien kanssa melkein koko ensimmäinen vuosi... kyynelkanavia piti "pumpata" puhtaiksi ja sai joka neuvolakerralla tipat silmiin, kahta eri merkkiä, nimiä en enää muista. Lopulta n.8-9kk ikäisenä saatiin lähete polille, tai sieltä olis pitänyt tulla meille kutsu. Ennenkuin kutsua nähtiin, tapahtui sitten se ihmeparaneminen, mitä ne oli neuvolassa noin pitkään odottaneet, eikä leikkausta tarvinnut. Toinen silmä kyllä parani nopeaan, n.2kk ikäisenä, toisen kanssa meni pidempään. Nyt kun kattoo vauvakuvia, niin onpa tuo poika ollut hurjan näköinen, silloin siihen ei niin kiinnittänyt huomiota, kun ainahan se oli ollut sen näköinen!

 
zuviliini
Moikka,

kylläpä täällä on tullut juttu, katsotaan muistanko kommentoida kaikkia. =)

Imetyksestä: Kannattaa kokeilla myös imettää niin että vauvan jalat on kainalossa. Mulla se ainakin tyjentää rinnan hyvin.
Niillä joilla maitoa suihkua: kokeilkaa pumpata ensin rintaa reippaasti tyhjemmäksi, niin ei pitäisi tulla niin paljon ilmavaivoja vauvalle. Yrittäkää saada jostain sähköpumppu vaikka lainaan. Se on todella hyvä ja nopea.

Valvomisesta: Meillä esikoinen valvoi ensimmäisen 4kk. Nukkui siis päivällä ja yöllä vain max tunnin kerrallaan. Neuvoksi: kannattaa kokeilla vauvalle vatsanlymfaa tai vyöhyketerapiaa. Meille tuosta lymfasta oli apua todella paljon. Lymfasin pojan vatsaa joka päivä ja saatiin "pahat kakat" pois masusta ja yöt/illaat meni peremmin. Vauvan suolistoon voi jäädä sitä vauvan ensikakkaa, pihkaista, ja se estää masun kunnollisen toiminnan. Lisäksi "pierujumppa" on hyvä. Eli vauva selälleen ja sitten pumppaamaan jalkoja rintaa vasten. Liike täytyy tehdä sillä lalla pumppaavasti ja napakasti. eli pumpataan paukut ulos. =)

Veetin napa on nyt todella hyvä, ei haise enää. Hieman punoittaa yhdeltä reunalta, mutta to katsotaan sitten sitäkin. Silmäkin on perempi kun oon kamavaa oikein kunnolla painanut putsatessa. Tuntuu kyllä hurjalle kun simmu on niin pikkuinen,mutta näköjään auttaa.
Iho on jonkun verran keltainen, täytyy kokeilla tuota omaa valohoitoa ikkunan ääressä, tai vaikka laittaa poika ulos nukkumaan parvekkeelle.

Nyt kuului kutsu.

zuviliini ja Veeti 1vko
 
naksuli
Mulle nousi "maitokuume". Tissit on ihan kivikovat ja sattuu niin perhanasti. Vauva ei suostu syömään kun ei ensin saa kunnon imuotetta ja sitten hermostuu ja tekee stopin koko touhulle. Pumppukin meni ja hajos, tarvii hakea huomenna uus. Mulla on kuumetta 38 ja olo aika heikko. Onneks mies pystyy olee loppuviikon kotona.

Vauvalta irtos tänään napatynkä. Ihan siistin näköinen napa jäi. Meillä ei onneks oo mitään vatsavaivoja, ainakaan vielä. Mutta syö tosiaan niin pieniä määriä että ei varmaan siks oo mitään vaivoja.

Nyt yritän mennä itsekin nukkumaan. Tytöt nukkuu jo.

Naksuli ja papu 5vrk
 
**Johanna**
Kurkkimassa toisesta ketjusta...

Naksuli, yhdellä naisella samalla osastolla mun kanssa oli maitokuume kun olin kuopusta synnyttämässä, hänelle laitettiin valkokaalin lehtiä rintaliiveihin.
Se oli kauheaa katsottavaa, kun se maito oli niin pakkautunut, että tämä nainen itki ja pumppasi ja itki ja pumppasi. Kertoi, että oli esikoisestaan saanut lääkityksen maidonnousuun. En tiedä, että mitä tämä lääke tekee tai mikä sen nimi on, mutta kertoi, että mikään muu ei auttanut.
Kätilöt kävi sitten vuorotellen käsin yrittämässä lypsyä. Toivottavasti saat käsin lypsettyä, muutenhan käsittääkseni voi imetyskin olla vaarassa, kun rinnat tulevat niin kipeiksi, että niihin ei voi koskea.

Onnea matkaan toivottelee
Johanna


 
second edition
Meilla seka esikoisella etta kappanalla oli keltaisuutta sairaalasta lahtiessa ja hoidoksi kaskettiin auringon valoa.

Taalla kasketaan hoitaa napatynkaa 70% alkohoolilla ja mercominalla, en ole varma onko nimi suomessa sama vai mika, semmoista punaista nestetta joka tahrii joka paikan...

Mullakin on rinnat tayttyneet niin et suihkuavat.... ja kappana ei saa kunnolla syotya kun meinaa tukehtua, tahan mennessa en ole viela pumpannut kun pelkaan et stimuloin rintaa niin et alkaa vaan enenmman tulemaan maitoa, joten olen vahan yrittanyt kasilla puristella... Paljonko sita voi kerralla pumpata ettei sit ala enempaa tulemaan kuin vauva oikeasti tarvitsee? Ma olen aika paniikissa naiden rintojeni kanssa kun viime vuonna oli niin paha se rintatulehdus. Huomenna mun tarttee kayda katilolla joten kasken sen vahan katsella naita ja sit perjantaina mulla on sille rintatulehdusta hoitavalle laakarille aika... Mullakin on nimittain paukkuuntunut nyt taa toinen rinta, siis just toinen mika tulehtui... ja eilen saattoi olla kuumettakin... Mut jos kuume kestaa olikohan se vuorokauden niin kannattaa juosta laakarille ettei tosiaan kehity rintatulehdus, parempi hoitaa ajoissa kuin myohassa nim. kokemusta on...

Ma sain sairaalassa semmoisen annoksen rautaa et suoli toimii vahan liiankin hyvin. Viime yon ja tanaan olen jo juossut puolentunnin - tunnin valein vessassa, sairaalasta lahtiessa se kuitenkin oli jonkun verran hallinnassa. No nyt en ota huomen aamun rauta annosta ja syon kilon banaania ja juustoa et jospa se vahan edes tasottuisi... Sen takia en ole viela sita synnytyskertomustakaan tullut kirjoittamaan...

Second edition ja pikku kappana 4vk
 
Miisa*
Meillä valvottiin myös viime yönä. Kello 02-07 välisen ajan tyttö kitisi ja itki. Kerran oksensikin oikein kunnolla. En tiedä mikä oli syynä, mutta veikkaan sitä etten saa tyttöä röyhtäytettyä kunnolla. Myös ilmaa oli mahassa, kun maha oli sellainen pömppö jo illalla. oikein pelottaa tuleva yö, jos edessä on taas valvomista. Olin NIIN väsynyt aamulla seitsemältä, kun tyttö vihdoin nukahti. Esikoinenkin reppana joutuu valvomaan.. Nukuttiin sitten koko perhe kymmeneen, kunnes tyttö heräsi tissille.

Mammaksi: Kyllä ne syömiset voi vaikuttaa tosiaan. Itsekin aloin miettimään, että oliko viime yön itkuihin syynä syömäni omenat. Nyt jätän kaikki ilmavaivoja aiheuttavat ruoat varmuuden vuoksi pois, eli omenat, ruisleivän, kaalit ym. mitä niitä nyt onkaan.

Tyttö on ollut päivälläkin aika itkuinen, eikä oikein rauhoitu tissille.. Onneksi terkka tulee huomenna kotikäynnille, niin voin kysyä mikä voisi olla vialla. Epäilin jo maidontuloakin..

Naksulille tsemppiä tuon tulehduksen kanssa! Voi että se on kamalaa. Minullekin tuli se viime imetyksessä ja tosiaan itkien pumppasin rintoja tyhjäksi. Sattui niin paljon. 40 asteen kuume kesti vain vuorokauden, mutta punaiset läiskät jäivät. Sain lopulta antibiootit, kun neuvolassa imetyksen aikana huomasivat läiskät.

Onko muiden vauvat alkaneet jo pulautella? Tosiaan, viime yötä tuo meidän likka oksensi oikein kunnolla sellaista ryynimäistä oksennusta joka haisi (ei ollut pelkkää maitoa) ja se tuli oikein paineella. Pelottaakin nyt, että onko nämä kitinät ja huono nukkuminen merkki refluksista, josta tuo meidän esikoinen on kärsinyt.

Miisa ja tyttö 6vrk
 
se-mammaksi
Miisa just tuon ikäisenä meillä poika oksensi yhtenä yönä ihan kaiken ulos, kolmella yökkäyksellä tuli koko maha tyhjäksi. Ja pulauttelee kokkareiden kanssa ja pelkkää maitoakin. Isänsä sai viime viikolla pojan ekan kerran röyhtäisee kunnolla ja siitä lähtien on onnistunut oikein wagnermaisesti :)

Täysistä tisseistä. Esikoisen aikaan minulla pakkautui tissit niin, että itkuksi meni. Apu oli lämpö! Eli minut käskettiin saunaan istumaan lämpöön ja jalkakylpy mukaan (juu'u, jalkakylpy) siel piti sitten heitellä löylyä ja rentoutua (jalkakylpy rentouttaa ihmeellisesti). Löylyjen jälkeen lämmin suihku. Saunan jälkeen tissit oli sitten sen verran pehmeämmät (lämpö herutti saunassa jo maitoa ulos) että ne sai hyvin varovasti ensin käsin lypsettyä (jota en kyllä koskaan täysin oppinut) ja sitten olisi voinut pumpata, jos olisi ollut pumppu... Tämän toisen kanssa hankin pumpun jo ennen synnytystä (josta kiitos Miisalle!!) ja olenkin isoimmat kireydet pumpannut pois. Aluksi pumppaus tuntui sattuvan ihan per... hirveästi, mutta kun sen alun kesti niin sitten se helpotuksen tunne voitti kyllä kaiken. Nyt jos tissi on oikein täynnä niin pumppaan vähän pois (20-30ml) tai sitten puristan tissiä etu ja keskisormeni väliin littanammaksi vauvan suun suuntaisesti jolloin poika saa "kapeammasta" tissistä paremman otteen. Meillä ei muuten syödä kuin yksi tissi kerrallaan ja sitäkään poika ei jaksa imeä tyhjäksi asti, lauantain juhlien jälkeen yritin pumpata tissiä tyhjäksi, kun yksi syöttö jäi väliin, ja ihan pienessä ajassa, 5min, tissistä irtosi 100ml maitoa. Mietin siinä, että varmaan joku 150ml sieltä olisi tullut, joten eipä tuo poika taida ikinä sitä takamaitoa saada, kun eihän tuon kokoinen 150ml kerralla syö! Söiskö jonkun 70-80ml?? max 100ml taitaa olla.

Millaisia vaippoja te muuten pienilllä käytätte? Meillä kun tuntuu olevan kaikissa jotain sanomista. Kestoilla meillä piti, mutta tuo poika on niin pieni, että hukkuu kestoihinsa, enkä näe järkeväksi tässä vaiheessa ommella vielä pienempiä vaippoja. Meillä oli paketti pampersin 2-5kg vaippoja kun tultiin kotiin, ne oli 3,5kg aika istuvia. Sit ostettiin liberon 2-4kg, kun pampersit oli kaupasta loppu, mutta ne oli ahtaita. Nyt on pampersin 3-6kg, mutta jotenkin nuo tuntuu isoilta jalanteistä ja se peppua vasten oleva verkkomainen materiaali jää pojan peppuun kiinni. Meillä tuo poika piereksii joka vaippaan ja yleensä heti kun saa puhtaan vaipan sille, syödessään myös päästelee. Meillä siis "laiminlyödään" lasta ja annetaan sen olla pieruisissa vaipoissa välillä ;-) Muuten meillä menisi vaippa per puoli tuntia... Eikä tuo tunnu välittävän siitä jos teelusikallinen tavaraa on vaipassa.

Viime yönä muuten vuorostaan nukuttiin! kello 3-4 valvoi, mutta siihenkin löytyi helpotus. Kas kun poika nukuhtaa syliini, mutta pari minuuttia ja alkaa "riehumaan" siism mpotkii ja nyrkkeilee jne tappelee unta vastaan. No viime yönä minulta meinasi (ai meinasi vaan...) palaa pinna siihen touhuun ja mies otti pojan syliinsä. Se oli kuin katkaisijasta olis vääntänyt virran poikki. Poika nukahti heti ja nukkui myös, tajusin siinä, että minun sylissä tuoksuu maito ja siksi poika ei siihen rauhoitu, eihän ruokapöydässä saa nukkua! Päivällä ei samaa tapahdu, kun minulla on paita päällä, mutta yöllä paljas iho tuoksuu pojan nenään. Että kaikkea sitä voikaan tajuta keskellä yötä! Toki varmaan illalla annetulla cuplatonillakin ja pitkällä vaunulenkillä on osansa, mutta tuo nukahtaminen selvisi yöllä.

Nyt pitää mennä, poika on puklannut tässä kirjoitukseni aikana parikin kertaa ja olen vain isommat pyyhkinyt sitteristä, pitää mennä siivoamaan sotkut enne kuin imeytyy kaikkialle.

-Mammaksi ja Vili-
 
zuviliini
Huomenia,

Naksuli: Eikö sulla ollut rinnat täynnä? Kokeile sitä alkokaalia, mulla se auttoi todella hyvin. Ensin lämpimään suihkuun ja kunnon lämmitys rinnoille. Sitten jääkaappikylmät kaalinlehdet esille ja rikot niiden pintaa esim kaulimella ja laitat liiveihin. Ihana helpotus kipeille rinnoille. Ja tämä todella toimii. NKL joka toisella synnyttäneellä oli kaalia liiveissä. =)

Jos vauvalla ilmaa masussa jättäkää kaikki hiilihapolliset juomat pois. Itse vedin sairaalassa jo Frissiä ja limua ja heti oli pojalla ilmavaivoja. nyt sitten eilen tein saman virhee ja join puoli litraa vissyä. Ilmavaivoja oli sitten niin Veetillä kuin mullakin. Eli ei sovi nyt meidän mahoille.

Kannattaa kokeilla kapaloa, jos yöt on levottomia. Itse unohdin koko jutun eilen ja otin sitten Veetin viereen nukkumaan, kun en jaksanut valvoa (oli illalla vähän rauhaton). Nukuttiin todella hyvin. Veeti söi vain kerran neljän aikaan ja sitten aamulla seitsemältä seuraavan kerran. Ensi yönä laitan kyllä kapaloon jos nukkuisi omassa sängyssä ekan pätkän.

Miten muuten on, voinko mennä huomenna saunaan, kun mulla on näitä tikkejä?? Ollaan lähdössä mökille ja sauna olisi ihana. Ja tuo mammaksi ehdottama jalkakylpykin kuulostaa iiiiihanalta.

Peräpukamista: Joku kirjoitti pukamista. Mulla tuli esikoisen kanssa yksi, joka ei hävinnyt mihinkään. Nyt luulen, että tullut lisää... Tikit kyllä vähän kiristää, että en voi olla varma. Itse olen käyttänyt apteekista saatavaa hädensa voidetta, mutta en suosittele jos iho rikki tms. kirvelee ja polttaa nimittäin aivan per..sti.
Onko kenelläkään kokemusta siitä uudeta AC3 comfortista? Se on aivan kamalan hintaista, 22e/tuubi! Täytyy kyllä kokeilla jos vaikka auttaisi. Nää pukamat on kamalia. Onko tietoa miten ne saisi pois kokonaan? Leikkaus?

Nyt pesemään tukkaväri pois ennen kuin herra herää syömään.

zuviliini ja Veeti 1vko 1pv
 
Julia 73
Hyvin nukuttu yö takana..ihanaa. pitkästä aikaa.
Garnet; eikö oiski ollu kiva synttäripvä vauvalle 20082008?? Eipä taida onnistua meikäläiseltä...ainakaan mitään oireita ei ole ollut, supistuksia tms.

Jännä lukea teidän muiden vauvakirjoituksia..ajatella, että lähiaikoina (toivottavasti) sitä alkaa sitten itsekin elää toisenlaista arkea kuin nyt ja nuo asiat ovat myös minun elämässäni..nyt odotellaan :)

Tänään on se äitipolin aika, jospa siellä sitten taas viisastuu. Nyt välipalalle..

Julia 39+4
 
Katrinna
Julia73: ois ollut metka synttäripäivä tämä, mut ei täälläkään tule vauvaa tälle päivälle. Itse veikkasin reilu kuukausi sitten, että synnytän huomisen puolella. Saa nähdä, osuuko oikeaan :). Viime yön unissa me oltiin molemmat miehen kanssa jo synnärillä :D. Taitaa olla mieskin jo jännityksessä... :).

Garnet: vitsillä mä heitin, et mut on unohdettu, eli eipä hätää :). Oisin varmaan itekin sotkenut Katriin, on sen verran samanlaiset nimimerkit.

Tsemppiä meille kolmelle nyt (ja myös muille listassa vielä oleville, joista ei ole kuulunut...)! Yritetään nauttia mahoistamme, kun ikävä sitä tulee kuitenkin, niinkuin Miisa (-kos se oli?) taisi jossain kohtaa jo mainita :).

Jännän tuntuista tosiaan lukea noita vauvakirjoituksia. Aika hyviä vinkkejä ja ohjeita tulee jo näin etukäteen ja nyt kun on jotenkin vielä enemmän korvat höröllä opettelemassa uutta. Sattuu olemaan ainut asia, joka mielessä pyörii nämä vauvakuviot... ;). Itse kun vielä esikoista odottelen ja on jotenkin NIIN pihalla näistä jutuista kuitenkin, et kaikki tieto otetaan kyllä ilolla vastaan. mitenköhän sitä oikein sitten pärjää, kun pitäisi ottaa vastuu pienestä ihmisestä...hui.

Olo on ihan jees. Maha on niin tavattoman ylhäällä, et nyt tää hengittäminen on jo aika kenkkua. Pitää olla pystyssä tai pitkällään, niin on hyvä :). Vauva on liikkunut eilen tosi paljon ja tänä aamunakin ihan kiitettävästi. Supparit on tiessään ja selkäjomotus...

Katrinna rv 40+1
 
Elokuu08
Meillä kanssa ollut jonkin verran masuvaivoja mutta pääosin mennyt aika rauhallisesti.Tyttö nukkunut hyvin paitsi viime yönä valvoi 02-05. Halusi olla vieressä ja pidin tuttia suussa kun imemistarve aivan älytön.Heti kun irrotti tutin niin olisi itkenyt. Sitten nukahti. Nukkui kyllä eilisen koko päivän joten ei ihme että yöllä kukkui pystyssä.

Tilasin juuri netistä sisustustarroja. En ole ikinä kokeillut ja ajattelin tytön tulevaa huonetta niillä vähän somistella. Toivottavasti ovat hintansa väärtejä.

Kohta pitää alkaa herättelemään esikoista päiväunilta kun jätskiauto on tulossa ja on sitä odotellut koko päivän!
 
rizzu
Moro!

Ihmeesti mulla aina lopahtaa tämä kirjoittelu kun ei muka ehdi sit kun vauva on syntynyt. Nyt istun koneella tissit paljaana, pitää antaa ilmakylpyä kun rinnanpäät ovat ruvella niin, että vesi nousee silmiin aina, kun vauva ottaa siitä kiinni :(

Vauvalla on joku ihme tuijotteluvaihe päällä, eilen illallakin vain tuijotti sänkyään ½ tuntia ennen kuin mies sitten otti hänet rinnan päälle makaamaan, johon lopulta nukahti ja nukkui sitten 5 tuntia putkeen, yes! Sain minäkin vähän paremmat yöunet.

Sori, en ehtinyt pahemmin lukea teidän viestejä, mutta ilmeisesti enää pari odottajaa on "yksissä koissa". Tsemppiä loppuaikojen odotteluun. Sen jälkeen aika sitten kuluukin jo kuin siivillä. Meidän poika täyttää 1½ tunnin päästä viikon!

Meidän poika pulauttelee paljon, mutta niin teki isoveljensäkin. Mulla on tissit niin maidosta täynnä, että pieni masu tulee täyteen jo 5 minuutissa. Eli hän syö aika usein ja vähän aikaa kerrallaan. Sängyssä on pulautustahroja jo joka puolella, ja vauvan omassa sängyssä pidän harsoliinaa tyynynliinana, sen saa vaihtaa aika usein. Vauva on myös paras nukuttaa kyljelleen, ettei tukehdu pukluun. Viikonloppuna, kun maito nousi oikein toden teolla tisseihin, oli tuskaa, kun se ei herunut kuitenkaan pois, vaan alkoi jo pakkautua. Nyt onneksi helpottaa siltä osin, että rinta myös tyhjenee välillä. Ja joudun pitämään maidonkerääjääkin toisessa rinnassa, kupissa on sit aina ehkä n. 10 ml ylim. maitoa. Niitäkin voisi kerätä pakkaseen, mutta en ole jaksanut pestä ja desinfioida sitä "tissikuppia", joten viemäriin menevät maidot.

Nyt se tuntuu tuolla alakerrassa hermostuvan, tissi siis suuhun jälleen kerran.

T.
Rizzu & Otso 1 vko
 
Susa78
Meidänkin vauva täyttää tänä iltana viikon...hurja ikä :)

Kaikilla teillä tuntuu tulevan maitoa enemmän kuin omiksi tarpeiksi...eikö mulle löydy yhtään kohtalotovereita kun maitoa ei ilmaisesti tule tarpeeksi?? :( Täytyy syöttää Tuttelia lisäksi että tyttö sais tarpeeksi ravintoa.

Susa
 
Miisa*
Hitto, kirjoitin pitkän viestin päivällä, eikä se ole tullut. Nyt en enää muista mitä kirjoitin.

Katrinnalle ja Garnetille ainkin, että kuulostaa hyvältä ne selkäsupparit ja menkkajomotukset! Kyllä se jotain saa aikaan.

Ja minä tosiaan olin se, joka haikaili mahan ja raskauden perään.. on oikeasti jo ikävä sitä aikaa! Toivottavasti sen saisi vielä joskus kokea (jos toipuu tästä synnytyskammosta).

Tyttö valvotti taas viime yönä ja nukahti vasta 03. Nukuttiin sitten kyllä 07 saakka. En ymmärrä mikä niissä öissä valvottaa, kun päivällä ei ole mitään! Päivällä syö ja nukahtaa, mutta yöllä kiehnää ja kitisee monta tuntia putkeen.

Neuvolan täti kävi tänään kotikäynnillä. Tyttö on jo ylittänyt syntymäpainonsa! syntyessään oli 3360g, nyt 3400g. Sairaalassa paino tippui 3030g, joten ihan ihan hyvin tullut lisää. Maitoa siis tulee, vaikka ei siltä aina tunnu. Mulla ei todellakaan ole mitään ylituotanto-ongelmia, taitaa juuri ja juuri riittää vauvalle. Vauva syö joka kerta molemmat tissit ja öisin lutkuttelee molemmat tissit kahteen kertaan.

Neuvolan täti katsoi myös tuon haavan käydessään. Epparihaava on kuulemma vielä auki. Nyt pitää ottaa rauhassa, että se paranisi. Epparin lisäksi minulla on kuulemma vielä pitkä repeämä, mistä en ole ollut tietoinen! Sitä ei ole mainittu missään.

Saatiin Devitol tipat, mutta luulen että ostan suosilla Jekovittia tällekin lapselle. Vauvan napaan laitettiin jotain puhdistusainetta, kun se oli märkivä, ei kuitenkaan tulehtunut.

Vauva on tosiaan jo viikon ikäinen..niin se aika vaan menee ja kohta nämä ovat kuukauden jne. Pitää nauttia täysillä tästä ajasta!

Mammaksilla tulee sitten oikein kunnolla tuota maitoa! Oletko ajatellut ryhtyä luovuttamaan sitä?

Miisa ja tyttö 1 viikko


 
Garnet80
Eipä taidettu saada 20.08.2008 vauvaa tähän ketjuun? Vai miten meni Julian polikäynti?

Täällä on tullut koko päivän ajan yksittäisia "selkäsuppareita" mut muuten ei oikein mitään kommentoitavaa. Eilen oltiin sienimetsällä, löydettiin mahtava kanttarellipaikka, sellasia pieniä oransseja alkuja pilkisti ihan kamalasti. Ois tarkotus käydä kerää ne sieltä parempaan talteen loppuviikosta. Tosi isoja mustikoitakin siellä oli! Tuskin tää vauva vielä tän viikon puolella syntyy... (tai sit saa mies käydä yksinään siellä :) )
Naapuriin on syntynyt vauva. En oo vielä ehtinyt onnittelee, näin vain kauempaa, että työnteli vaunuja, kun olin koiraa lenkittämässä.

Taidan tästä lähtee viemään pojan nukkumaan.

Garnet 39+4
 
se-mammaksi
Miisa kyllä meidän nauvolan täti sitä luovuttamista ehdotteli, mutta jotenkin tuntuu vaivalloiselta. Siis kun en hirveämmin katso mitä syön niin jotenkin tuntuu ettei tälläistä maitoa voi toisen lapselle antaa. Ja kun nytkin pitäisi juoda vielä enempi kuin jaksan juoda niin mites sitten. Ja kun sitä matkaa tuonne neuvolalle se 25km suuntaansa niin ei oikein huvita alkaa näillä polttoaineiden hinnoilla sitä ylimääräistä ajamaan. Elän siinä toivossa, että maidon tuotanto laskee, heh täällä kylillä ei saisi sanoa noin, asutaan meinaa maidontuotanto alueella (siitäkös tämä muuten johtuukin...). Tänään ostin maidonkerääjän, kun alkoi potuttaa, että aina imetyksen jälkeen toisen tissin liivinkuppi on märkänä vaikka on kertissuoja ja kestosuoja päällekkäin, yöllä vaihdan kertiksen kahdesti ja silti on suoja niin märkä, että siitä voi puristaa maitoa. Onhan tämä kivaa, että pojalle riittää evästä, mutta ei sitä tarvitsisi niin paljoa tulla, että paita kastuu.

Pitää mennä ottaa pizza uunista, syön ihan surutta mitä sattuu, kun neuvolan täti kauhisteli painoni putoamista (siis yli 11kg kahdessa viikossa lähtenyt).

-Mammaksi-

PS: mulla alkaa tulee laimennettu mehu korvista, en kohta enää keksi mitä joisin ja pakko on juoda, kun sillä nesteytyksellä uhkailivat.
 
Miisa*
Mammaksi: Onhan siinä tosiaan oma hommansa. En tiedä miten siellä se asia hoituu, mutta esim. täällä Taysin alueella ne tyypit tulevat hakemaan lypsetyt maidot kotoa parin päivän välein. Ei tarvitse itse mihinkään viedä! 20 euroa litralta siitä maksetaan, joten on siinä jotain vaivan palkkaakin. Mutta en varmaan itsekään jaksaisi moiseen ryhtyä, etenkään kun kaksi pientä lasta hoidettavana.

Onhan se tosi hienoa, kun niitä luovuttajia on. Pikku keskosille se maito on elintärkeää! Tuo meidän esikoinenkin sai luovutettua äidinmaitoa osastolla, kun paino alkoi olla luokkaa 2600g vaikka syntyessään se oli 3140g. Minulta ei tullut maitoa ja paino vaan tippui..

Aika hurjaa kyllä Mammaksi tuo sinun painon lasku!! Kyllä se imetys näköjään vie. Mulla on tippunut n.6kg nyt viikko synnytyksestä. Ihan tyytyväinen olen siihenkin..tästä se lähtee toivottavasti laskuun!

T. Miisa täältä sipsipussin ääreltä =)

 
Miisa*
Voi hemmetti tätä valvomista. Taas sama homma, ettei vauva ole nukkunut klo.24 jälkeen! Itkee ja kitisee makuulla ollessaan, imee tissiä jatkuvasti.. Sylissä pystyasennossa on hetken hiljaa. Alan tosissani epäillä sitä refluksia!!

Meillä oli Ifistä syntymättömän vauvan vakuutus ja varsinaisen lapsivakuutuksen saa vasta kun lapsi on 2kk. Voi hitsi..Vauvalla ei siis voi diagnosoida mitään ennen sitä, tai vakuutusta ei saa. Olisi pitänyt tuotakin miettiä ennen kuin otettiin.

Mutta tosiaan, täällä taas valvotaan!! Yritän saada vauvaa rauhoittumaan tässä sylissä ja nukutan sitterin pystyasentoon loppuyön. Esikoinenkin painattaa ympäri kämppää, kun tottakai heräsi taas..voi luoja!!

Erittäin kypsynyt Miisa
 
se-mammaksi
Mehän voidaan Miisa kohta perustaa aamuyön keskustelupalsta jonnekin... Meillä poika on ihan samaan aikaan nääs hereillä! Nyt sitten aamulla nukahti ja nukkuu tosi kevyttä unta. Mun pitäis saada imuroitua, on meinaa viimeksi imuroitu ennen pojan syntymää, siis varmaan kolme viikkoa sitten. Isoimpia pölyjä olen kyllä vetänyt microkuitumopilla lattioilta, kun sillä lähtee aikas hyvin. Mutta matot on sen näköisiä, et imuria kaivataan. Mutta missäs välissä sitä imuroin?? Mies tuli eilenkin puoli seitsemältä kotiin ja sit lähti korjaa autosta yhden jutun ja viemään puukärryt metsään, jotta polttopuut sais sieltä joskus puuliiteriin. Hitto et mä alan välillä olla kypsynyt siihen, että mä jopa syön päivällä poika toisessa kainalossa, mutta kun mies vihdoin tulee töistä niin sen pitää päästä tekee omia hommiaan ja mä istun taas yksin sisällä vahtien pojan unta. Ja tuon unta on vahdittava, koska uni on välillä niin kevyttä, että saattaa pärähtää itkuun ihan koska vaan ja jos silloin ei ole vieressä rauhoittelemassa niin piru on irti.

Oletko Miisa kokeillut antaa vauvalle maitoa pullosta? Minä olen nyt parina yönä miettinyt sitä vaihtoehtoa, kun tuntuu, että poika syö vaan tipan ja sit taas toisen ja vähän kohta ja lisää hetken päästä ja silti on nälkä koko ajan eikä nukuta. Aamulla kuuden aikaan sit kun oli nukkunut hetken hyvin niin annoin cuplatonia ja poika jaksoi syödä iahn kunnolla, nyt sit on nukkunut jo pari tuntia tuolla syömisellä. Mietin vaan, et miksi hitossa päivällä on hyvä nukkua ja syö kunnolla, mutta yöt kukkuu?? Onko yöllä liian pimeää? Liian hiljaista?

Nyt mä olen uhkarohkea ja käyn hakee alakerrasta keittiöstä itselleni kulhollisen jugurttia ja mysliä, huutokoot poika sitten, jos sen parin minuutin aikana herää, ja varmasti herää.

-Mammaksi-

PS: Sattuuko kenenkään muun tisseihin yht'äkkiä niin, että vedet nousee silmiin? Sellai kiristävä tunne yht'äkkiä ja tunne, et maitoa pakkautuu rintoihin puoli desiä kerrallaan.
 
zuviliini
Voi ei Miisa, voimia sulle.
Oletko kokeillut kapaloa? Meillä esikoinen ja nyt Veeti rauhottuvat kun pääsevät napakkaan kapaloon ja sitten vähän tissiä päälle. Varsinkin kakan tulon jälkeen illalla, Veeti on ollut hieman rauhaton ja tuo kapalo auttaa siihen. Kannattaa kokeilla.
Tietysti jos kyse on refluksista, niin ei varmaan auta kuin pystyasento.

Oletko muuten kokeillut nostaa sänkyn toisen pään pystyyn, tyynyjä patjan alle ja kirjoja sängyn jalkojen alle... tämä siis vaan veikkailua. Muistan esikoisen ajoilta nuo yövalvomiset niin hyvin.

Koittakaa jaksaa.

Meillä siis neuvola klo.13 ja sitten mökille jos kaikki on nyt kunnossa. Veeti on hieman keltainen ja myös silmän valkuaiset ovat kellertävät. Oon yrittänyt pitää valossa nukkumassa, jos siitä olisi jotain hyötyä.

zuviliini ja Veeti 1vko2pv
 

Yhteistyössä