Elokuiset 2008 osa 6

  • Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti
Second edition
Hitsit mika vasymys... vauva kylla antaa nukkua yolla, mut hereilla pitaa taa mun maha... eiko taa koskaan lakkaa toimimasta. Esikoisen kanssa oli ummetusta ja nyt ripulia et ehka kolmannen kanssa normaali? No jos meille kolmatta joskus haaveillaan niin se ei ole muutamaan vuoteen ajan kohtainen. On naiden kahden pienen kanssa sen verran touhua et valilla meinaa kadet ja usko loppua... mut joka paiva mennaan parempaan kun molemmat vanhenee... Tosin kun miehen isyysloma pian loppuu ja jaan yksin kotiin niin voi olla aikamoista haipakkaa elama ennen kuin saa sit rytmin ja rutiinin paalle. No kait ne muutkin on selvinneet kahden pienen kanssa niin miksipa en mina.

Taallakin on ilmat viilenneet just sopivasti kun sain mahan edesta pois, just niin tata minun tuuria...
Eilen kavelylle laitaoin viela raskaushousut niin niitahan sai olla joka toinen askel vetamassa ylos pain et niiden aika taitaa sit olla ohi...
Ei mulle niin hirmuisia traumoja synnytyksesta ehka jaanyt, ainut et ma olen aina pelannyt etten ennata laitokselle ajoissa ja synnytan kotiin tai matkan varrelle ja nyt jos sita kolmosta joskus kokeilaan niin olen varmaan ihan paniikissa ja kasi jatkuvasti sairaalan oven kahvassa...

Second edition ja viikon vanha perheen kuopus
 
Julia 73
En minäkään vielä...täällä siis ollaan ja odotellaan..
Viime yönä jo luulin merkkien alkaneen. ihan liraus taisi tulla lapsivettä mutta olivat polilla sitä mieltä koska kykenin pidättämään sitä niin ei välttis ollut sitä ihan oikeaa..ja kun ei olla supistellut tänään yhtään niin taisi olla "väärä hälytys".
tosin itseä huolettaa tuo, että se neste ei selkeästi ollut pissaa vaan vaaleampaa.
No, ehkä se kätilö langan päässä tiesi kun neuvoi...
Yö meni kyllä valvoessa ja jännätessä, odotellessa suppareiden alkua...
Garnet; saa nähdä ollaanko ensi viikolla kämppiksiä..???
Julia 40+0
 
Miisa*
Juliallakin ollut jännät paikat..jospa se lapsivesi siitä vielä alkaisi tulemaan runsaammin, tai sitten supistelemaan, niin pääsisit hommiin!

Tsemppiä taas muillekin kärvistelijöille!
 
second edition
Ompas meilla tanaan hiljaista...
Odottajat; jokojokojokojokonyt??? =)
Mina en edes voi sanoa et kylla ne tulee ulos ennemin tai myohemmin kukaan sinne sisalle ei viela ole jaanyt. Kun olin itse ihan varma et vauva kerkiaa taytaa kahdeksantoista ennen kuin silta tila todellaa loppuu ja se tulee ulos, kunnes sit tulikin niin rytinalla et hyva et ehdin sangylle ponnistelemaan =)

Viime yona vauvalla oli vahan maha vaivoja ja valvoi parisen tuntia ennen kuin sai kakan tehtya ja sit nukahti tyytyvaisena. Tosin eihan se pari tuntia viela ole mitaan siihen mita se vois olla ja mieskin katseli esikoisen kanssa aamulla koripalloa joten mina sain nukkua vahan pidempaan.... Muuten tanne vauvanhoito rintamalle ei mitaan uutta...

Second edition
 
rizzu
Moro!

Pitkästä aikaa molemmat lapset yhtä aikaa päiväunilla ja minä pääsin koneelle, vaikka jos olisin viisas, menisin itsekin nukkumaan.

Meillä Otso syö päivällä aikas tiheesti, nukkuu yöllä suht. hyvin. Tosin jos menee vaihtamaan yöllä vaipan (mitä joskus joutuu tekemään), se virkistyy niin, että on sitten hereillä tunnin, ja ehtii syödä siinä välissä 2 kertaa, ja se kyllä verottaa yöunia melkoisesti. Viime yönä se söi illalla klo 10, sit yöllä klo puoli 3, ja sit tuli se klo 5-6 hereillä. Aamulla sit taas herättiin puoli 8 ja lopulta nousin ylös vauvan kanssa klo 10. Mies jaksoi nousta esikoisen kanssa ylös klo 9. Eli melkoista rumbaa tämä on.

Mutta tässä olisi hieman synnytyskertomusta:

Aamulla 13.8. mentiin yliaikakontrolliin klo 9. Lääkäri oli joku ulkomaalainen setä, jolla oli paksut sormet, ja hän teki ensin sisätutkimuksen ja tökkäsi sit 2 paksua sormeaan mun kohdunsuusta sisään ja alkoi pyörittää niitä minuutin, pari. Se muuten sattui! Sitten hän ultrasi kauan vauvaa, painoarvio oli tarkka, 3362 g (ja Otso oli syntyessään 3380 g).

Istuttiin hetken vielä käyrillä, sinne piirtyi pari pientä supistusta, mutta kuitenkin aika sännöllisesti. Lähdimme sairaalasta kotiin klo 10, ja mä mietin siinä pihassa, että ei kyllä yhtään huvittaisi mennä takas kotiin, jos vaikka tänne pitää tulla tänään uudestaan. Kotiin oli puolen tunnin ajomatka, eli oltiin kotona noin puoli 11. Mies söi välipalaa ja lähti töihin. Mä sitten aloin kärvistellä pikku hiljaa enemmän ja enemmän. Puoli 12 aikoihin aloin kellottaa supistuksia. Sotin miehelle n. klo 12, että saa varustautua lähtemään kotiin. Klo puoli 1 soitin sitten sairaalaan, että tulisimmekos uudestaan, kätilö kuunteli mun puuskutusta siinä puhelimessa hetken ja sanoi, että tulkaa vain. Soitin saman tien miehelle, että alkaa tulla hakemaan mua. Mies oli kotona noin 10 yli 1, ja me lähdimme 20 yli 1 sairaalaan, eli olimme perillä klo 13.52.

Kätilö vei mut heti synnytyssaliin ja käski laittaa sairaalanvaatetta päälle. Sit vasta se teki sisätutkimuksen: 5 cm auki ja reunoja vain pehmeät "löllykät" jäljellä. (Sen aamuisen lääkärin 2 sormea oli jo sen 4 cm.) Suppareita tuli tasaisesti 3-4 min välein ja kipua alkoi tuntua yhä enemmän. Ilokaasua en edes miettinyt, sillä ed. kerran se aiheutti vain laskuhumalan tunteen. Klo 15.07 sain sitten jo spinaalipuudutuksen. Anestesiologi oli ihan huippu tapaus, vanha vitsaileva mies! Puudutus onnistui hyvin ja seur. 1½ tuntia menivät vain istuskellessa/maatessa sängyllä. Kätilö totesi sitten, että spinaali vähän jarrutti aukenemista joten laitettiin oksitosiini tippumaan klo 16.24. Myös kalvot puhkaistiin jossain vaiheessa ennen oksitosiinia. Vetta lurahtikin ihan kunnolla. Spinaalin vaikutuksen lakattua alkoikin se helvetillisin osuus koko synnytyksessä. Kätilö sanoi, että antaapas tulla parit kunnon supistukset, niin aukenen paremmin. Ja voi jestas että sattui! Samalla aukesin vajaan puolen tunnin aikana 7 cm:stä 10 cm:iin muutaman supistuksen aikana. Minä hyperventiloin ja olin aivan kauhusta kankeana. Kätilö käski laittaa suuta välillä kiinni, hengittä nenän kautta, jotta hengitys tasaantuisi. Sitten sain lisää puudutetta ja heti sen perään kätilö kokeili paikat ja sanoi, että olen täysin auki, saa alkaa ponnistaa. Aloitin tosi varovasti, eikä minuun sattunut ollenkaan, kun olin juuri kerta saanut epiduraalia. Se toimi siis siinä vaiheessa tosi hyvin! Kokeilin pari eri asentoa, esim. kyljelläni, mutta ongelmaksi tuli se, että vedin aina jalkojani yhteen. Vaihdettiin asento puoli-istuvaksi niin, että jalkapohjani olivat kätilön kylkeä vasten, mies piteli toisesta jalasta kiinni. Sitten sain puhtia ja ajattelin, että nyt tämä muksu pitää saada ulos ja ponnistin jo aika reippaasti. Kätilö kehui, että hyvin uskallan ponnistaa. Sit alkoi pää venyttää välilihaa sen verran, että alkoi taas kipu tuntua ylivoimaiselta, alkoi sama hyperventilaatio. Mut ei auttanut kuin ponnistaa eteenpäin, sillähän siitä pääsisi. Huusin, että lapsella on iso nenä kun se painaa niin kovasti pyllyyn päin! Aikani kun pinnistin ja ponnistin, kätilö sanoi, että nyt on nenäkin ulkona, enää yksi ponnistus niin pää on pihalla. Pään synnyttyä mies jo tokaisi, että katso, aivan kuin isoveljensä! Seuraavilla parilla ponnistuksella tuli sit loppuvartalokin. Otso syntyi siis klo 17.42, ja ponnistusvaiheen pituus oli 12 min.

3 tikkiä laitettiin, siihen käytettiin puudutesuihketta, ja jonkin verran kyllä tuntui neulan läpivienti, mutta ei onneksi liikaa. Sitten iskä leikkasi napanuoran ja lapsi laitetiin tissille. Heti tiesi, mitä sillä tehdään! Istukka tuli ulos pienellä nykäisyllä (oksitosiinitipasta varmaan oli apua siihen).

Mutta nyt menen sinne päiväunille niin kauan kuin vielä voin!

Terkuin
Rizzu & Otso 11 pvä
 
Miisa*
Jaha, joko ne odottajat on kaikki lähteneet =)

Tännekään ei mitään uutta.. Oltiin juurin serkun pojan ristiäisissä. Toiset juhlat jo meidän vauvalla ja ikää vasta 1,5 viikkoa =)

 
Garnet80
Tää odottaja meinas kohta lähtee... mutta ei synnyttämään, vaan leffaan! Miehen vanhemmat kävi hakee pojan ja koiran sinne hoitoon. Me ollaan ihan ihmeissään, siitä on aikaa, että ollaan viimeeks oltu kaksin... (vaikka on tuo poika ollut välillä esim. viikonlopun mummolassa) tältäkö se sitten tuntuu, kun lapset muuttaa kotoa pois? Leffassa ei olla käyty "n. sataan vuoteen" ja jos sen jälkeen hakis vielä kotiin pizzaa tms.??

Selkää on poltellut koko iltapäivän, täysin kivuttomia suppareita tulee melkein jatkuvasti. Toivon kovasti, et ne muuttuis siitä synnytyssuppareiksi!! Aamulla olis neuvola, mielummin lähtisin sairaalaan :).

Julia; niinhän sitä sanotaan, ettei lapsivettä pysty pidättämään. Esikoiselta mulla lorahteli sellaista vaaleanpunaista pitkin päivää housuihin, etenkin kun nousi ylös tms. (poika syntyi sit seuraavana aamuna), mut synnärillä kalvot oli kumminkin ehjät... kätilö sanoi, et saattoi olla reikä ylempänä. Ja valkovuoto voi olla hämäävän juoksevaa ja vetistä, sitähän mulla tutkittiin juhannuksen aikoihin. Mutta kämppiksinä nähdään :). Huomenna ois ultran mukainen LA, sitä ei silloin muutettu, kun erosi vain 2 päivää kuukautisista lasketusta.

Suppareita odottajille, jaksamisia äideille!!!

Garnet 40+1
 
Miisa*
Ja univelka kasvaa. Esikoinen heräsi klo. 24 vauvan itkuun ja oli ihan flunssainen. Pojalla on infektioastma, joten oli tietty ihan paniikissa ja tuskainen kun henkeä ahdisti. Äkkiä babyhalerilla Ventolinea pojalle ja siitä seurasi kauhea huuto. Vauva ja poika huusivat molemmat suoraa huutoa pitkän aikaa.. Poika ei meinannut rauhoittua millään ja anooin sitten supon oloa helpottamaan. Sitäkin poika itki pitkään..Tätä showta 01 saakka, jolloin molemmat nukkuivat. Vauva heräsi n. klo.03 ja oli ihan nuhainen. Siis voi helvetti! Ei pysty olemaan makuulla, kun nenä on tukossa. En uskalla nukuttaa vauvaa, koska pelkään että hengitys menee tukkoon. Vauva ei oikein syökään, vaan alkaa yskiin. Kuumetta ei ole, lämpö 37,5. Näin pieni vauva saattaa lakata hengittämästä nenän tukkoisuuden vuoksi, joten en uskalla itsekään nukkua, tosin ei nuku vauvakaan.. olemme valvoneet vauvan kanssa siitä lähtien.

Soittelin jo päivystävälle sairaanhoitajalle, että pitääkö viedä lääkäriin, mutta oli sitä mieltä että nuha johtuu vaan lapsivedestä, jota on jäänyt tuonne rööreihin. Itse kyllä epäilen.. Sanoin, että olen itsekin kipeä ja poikamme myös, mutta ei kuulemma näin pieneen tartu, kun saa vasta-aineita. Onhan se totta, mutta pelottaa silti. Tyttö myös yskii ja aivastelee.

Soitan vielä aamulla neuvolaan ja kysyn sieltä.. Mitähän huomispäivästäkin tulee.. Univelkaa hitosti, itse kipeänä ja molemmat lapset samaten. HUH!

Miisa ja tyttö 1 viikko 5 päivää

 
zuviliini
Moikka,

Mökiltä palattu kotiin,ihanaa.

Miisa: Vauvalle voisi olla hyvä antaa höyryhoitoa. Meillä hakittiin sellainen kun esikoinen oli kipeänä jo 2vko:n vanhana. Nenä tukossa yms. Höyrystimet ovat aika hintavia (n.60e) mutta toimii todella hyvin. Meillä käyttää sitä myös vanhemmat jos nenä tukossa. Saa sitten hyvin nukuttua ja röörit pysyy auki. Niin ja sängyn pääty ylös, mutta se teillä taisikin olla jo kokeiltu.
Voi että, teitä nyt heti alkuun koetellaan, koita jaksaa ja lepää/nuku kaikki välit mitä pystyt. Jos alkaa todella painaa, niin sitten lapset hoitoon. Itse sinnittelin esikoisen kanssa yövalvomisineen liian kauan ja oli vähällä, että en masentunut todella pahasti.

Meillä Veeti nukkuu edelleen hyvin. Jotenkin vaan odotan, että kohta se valvominen alkaa. Toivottavasti ei ala.

Oltiin mökkeilemässä ja samalla Veetin ensimmäisissä juhlissa. Oli ihan mukavaa, mutta ihanaa tulla kotiin.

Mulla on ollut jo monta päivää kamala päänsärky. Oon varmaan juonut liian vähän vettä tuolla reissussa. Nyt täytyy tänään oikein tankata ja venytellä niskaa, se on aivan jäykkä.

Nyt kutsu kuuluu.

zuviliini ja Veeti 13pv
 
Julia 73
..kärvistelee kivuliaiden suppareiden kanssa. Alkoi yöllä, ja on olleet jo useamman tunnin erittäin säännöllisiä 10 min välein..satunnaisesti supistaa siinä välilläkin, joten taitaapa tulla lähtö tänään..? Ainakin toivon niin... :)
Garnet ja Katrinna; tsemppiä teillekin...
 
Katrinna
Julia 73: Tsemppiä sinne, jos vielä olet linjoilla!! Pidän peukut, että kaikki menee helposti ja hyvin bd.

Täällä ei mitään uutta. Viikonloppu meni mukavasti, käytiin miehen kanssa vielä terassillakin :D. Aattelin, et josko miehen juomat pari olutta käynnistäisi synnytyksen, muttei piru vie toiminut sekään ;) heh. No, reilu viikko ja sitten pitäisi meilläkin olla oma nyytti sylissä viimeistään. Oon nukkunut pari yötä taas ihan varastoon ja oon heränny vessaankin vasta kuuden aikaan aamulla ja yhdellä käynnillä siis selvitty. Ihan outoa... Huomenna taas neuvolaan. Saa nähdä, josko huolivat mut yliaikaiskontrolliin polille jo aiemmin kuin viikon päästä näiden diabeteshömpötysten takia...?

Katrinna 40+6
 
Susa78
Tsemiä Julia! Kyllä beibi tulee varmasti tänään maailmaan!!

Voi ei kyllä Miisan perhettä nyt koetellaan. Toivottavasti paranette pian ja vauvan röörit aukeis. Tosi pelottavaa kun noin pienelle tulee jotain. En varmasti uskaltais itsekään nukkua ollenkaan. Ja siihen päälle vielä toinen lapsi ja itsekin kipeenä, huh huh.

Täällä menee ihan hyvin. Viime yönä sitten heräiltiin vähän useammin kuin yleensä...vajaan 2 tunnin välein alkoi kuulua sängystä kitinää. Tyttö söi sitten jonku 5-10 min ja nukahti heti tissille. No, nyt nukkuu tuossa vieressä kiltisti :) Onneksi olen tottunut yöheräämisiin raskausaikana ja jo sitä ennenkin kun kissa on herätellyt vuosikaudet. Ei tunnu niin pahalta sitten heräillä.

Susa ja mimmi 11,5 vrk
 
se-mammaksi
Miisa minä telepatioin sinulle hieman voimia näistä omista varastoista, ei niitä paljoa ole minullakaan, mutta aina kaveria mäessä autetaan tai miten se sanonta meneekin. Meillä poika nukahti kymmeneltä ja heräsi puoli yksitoista... Isänsä sai lopulta nukahtamaan vähän jälkeen kaksi. Siitä sitten nukkui aamuun joten kuten parin tunnin välein syöden. Siitä minun piti Miisa kysyä sinulta, että miten se refluksia ilmeni ja todettiin esikoisellasi? Kun meidän Vili on nyt parina yönä ja viimeksi eilen illalla oksentanut eväät ulos. Syö ihan hyvin, tosin joutuu vähän hotkimaan maidon tulon vuoksi, mutta röyhtäisee parikin kertaa tosi miehekkäästi päälle. Mutta sit yht'äkkiä kun nostan syliin rinnuksia vasten niin kaikki ulos kerta laakilla. Ei mitään varoitusta ennakolta tai itkua jälkeen päin. Ei muuta, mutta kun siinä menee aina pojan vaattet, minun vaatteet, yöllä peti vaatteita jne pesuun sekä poika aloittaa uudelleen syömisen ja minua mietityttää saako sitten tarpeeksi maitoa, kun on jo tisseistä syönyt. illalla tuli jo minulta itku kun tuntuu etten osaa edes lastani syöttää...

Niin ja kuinka paljon tuota pojan sängyn päätyä kannattaa nostaa? Ihan senteissä jos joku osaa sanoa niin tiedän sopivat kirjat etsiä jalkojen alle ;-)

nyt pitää syöttää tää natiainen, joka muuten syö kahden tunnin välein!! mitenköhän sitäkin väliä sais pidennettyä...

stemppiä vielä jakautumattomille!!

-mammaksi-
 
Garnet80
Julialle kovasti tsemppiä!!! :D

Kurjaa, kun monen vauvat sairastelee, pikaisia paranemisia!

Aamulla kävin neuvolassa, kaikki ok. Vauva on jopa laskeutunut ja pää kiinnittynyt, esikoinen ei kiinnittynyt ikinä, laskeutui synnytyssalissa, eli edistystä :). Hemppa oli noussut sen verran hyvin (131) että voin jättää raudan pois.

Eilen illalla kun oltiin siellä leffassa alkoi jo tuntua siltä, et tulee lähtö synnärille. Tuli ihan kunnon suppareita, mihin oisin mielelläni jo ottanut jotain kivunlievitystä. Selkä oli tulessa, tuli ihan pitkät supparit mitkä poltti myös mahaa ja alapäätä ja siinä tuolissa sit kiermurtelin ja koitin muistaa hengittää... Ajattelin kuitenkin kärvistellä leffan loppuun (katottiin Yön ritari, hyvä oli!) ja siinä sitten loppui ne supparitkin :(. Nyt on taas kevyt polttelu selässä, jospa sitä kohta alkais taas suppailee?? Pitäähän mun päästä sinne Julian kämppikseksi ;D.

No, seuraava neuvola on varattu ensi viikon tiistaiksi ja ensi viikon lauantaina voin mennä suoraan äippäpolille yliaikaiskontrolliin, jos ei oo vauva vielä ulos putkahtanut. Uskon kyllä, että syntyy tän viikon aikana, kun ei multa kuitenkaan esikoiselta tullut ennakkoon ollenkaan näin kipeitä suppareita, plus toisen lapsen pitäis tulla nopeemmin (niin, tänään on 40+2, esikoinen syntyi 40+4...). Niin, ja terkka arvioi tänään, et vauva olis jo vähän päälle 4-kiloinen... sais senkin puolesta jo tulla ulos masusta!

Garnet 40+2
 
kattu
Miisa: Täällä toinen nuhainen perhe. Esikoisella kunnon flunssa ja korvatulehdus, vanhemmat nuhassa ja kurkut kipeenä ja vauvalla nenä tukossa. Vauvan nuha on jatkunut jo synnäriltä saakka eikä terkkarit (meillä kävi viime viikolla kaksi kappaletta) olleet asiasta huolissaan. Keittosuolatippoja oon nenään yrittänyt muistaa laittaa joka vaipanvaihdon yhteydessä ja välillä tuntuvat jopa toimivan. Puklujen yhteydssä maidon mukana on tullut oikein kunnon keltaista limaakin ulos. Sängyn päätyä täytyy nostaa ens yöksi.

Refluksin tunnusmerkki on kaiketi se että oksentelee pitkän ajan kuluttua syömisestä. Siis kuvittelisin mammaksi et jos poika oksentaa suhtkoht heti syötyään se johtuu vain tuosta mainitsemastasi hotkimisesta.

Julialle tsemppiä laitokselle!
 
se-mammaksi
kattu nimenomaan... Siis kun poika syö kahden tuunin välein niin tuo "pitkän ajan kuluttua" on vähän niin ja näin. Kuitenkiin niin, että poika oksentaa reilusti syömisen jälkeen, ei siis heti syötyään (en ole katsonut kellosta, mutta poika saatta nukkua hyvinkin pitkän tovin siinä välissä ja vaikkapa kitistä jotain unessa ja kun nostan syliin niin oksentaa).

-Mammaksi-
 
Katri-73
Meilläkin ilmeisesti kärsitään refluksista sillä jopa tunnin kuluttua ruokailusta pulauttaa. Pulauttelu väheni kun siirryin pumppaamaan ja annetaan pullosta ja röyhtäytetään n. 15 ml välein mutta on tytölle rankkaa kun nälkäisenä vähän väliä ruuan tulo katkaistaan. Onko kellään tietoa miten refluksia hoidetaan? Löysin netistä sen verran että neuvolasta saa yleensä lähetteen sairaalaan ja ongelma voidaan siellä todentaa jollain ph-mittauksella.

Katri ja tyttö 4 vko
 
Miisa*
Sain nukuttua 07-11.30 kun mies oli lasten kanssa ja tyttökin nukkui suurimman osan ajasta..kävi välillä tissillä.

Nuhaa on edelleen ja tyttö on aikas tukossa..pitää kokeilla sitä höyryhengitystä! Vaikka kylppäriin suihku päälle ja tyttö sinne.

Käytin tytön terkkarissa, mutta koska nuha ja yskä on kestänyt niin vähän aikaa, niin pitää kokeille ensin kotikonstit (keittosuolatipat ja niistäjä) ja jos pahenee niin sitten herkästi uudelleen lääkäriin. Käski seurata tarkkaan hengitystä, kun se helposti loppuu noin pienillä. Hengitys onkin aika työlästä, kun ei nenä on niin tukossa.

Meillä ei oikein noi keittosuolatipat tunnu auttavan, ei auttanut ikinä esikoisellakaan. Niistäjänkin saisi työntää tosi syvälle. Noh, katsoo nyt sitten miten tässä käy! Tuntuu vaan jo valmiiksi niin turhauttavalta, kun ei ne kuitenkaan mitään auta.

Ihan kamalaa tämä lasten sairastaminen.. Tuo vauva on niin pieni, että saa tosissaan tarkkailla hengitystä!

Mammaksille refluksista: Meillä pojalla alkoi se refluksi juuri pulauttelulla. Kaikki tuli ulos pitkästi syöntien jälkeen, joskus tuli hetikin. Jatkuvaa pulauttelua siis.. Yöllä meni aina vaihtoon vaatteet ja petivaatteet. Olkapäällä ollessa oksennus lensi kaaressa metrin päähän ja yöllä meinasi tukehtua kun tuli niin paineella. Myöhemmin mukaan tuli kipuitkut, kun ruokatorvi oli jo tulehtunut jatkuvasta oksentelusta. Poika itki selkä kaarella monta tuntia päivässä. Mahallaan/selällään ei viihtynyt ollenkaan, jatkuvasti siis sylissä pystyasennossa, muuten hapot nousivat suuhun. Kiinteiden syönti ei onnistunut kun ruokatorvi oli tulehtunut. Yöllä heräsi tissille puolen tunnin-tunnin välein, kun maidon juominen helpotti vähäksi aikaa kipua kurkussa. Pojalle tehtiin ruokatorven ph-mittaus 10kk iässä, jossa todettiin refluksi. Kannattaa kyllä hakea apua ajoissa, jos epäilee sitä..kamalat kivut lapselle!

Julialle tsemppiä!!! Taitaa olla jo tositoimissa=)
 
Miisa*
Katri: Refluksiin on erilaisia happolääkityksiä ja oksentelun estäviä lääkkeitä. Riippuu taudin vaikeusasteesta mitä määrätään. Meidän pojalle määrättiin ph-mittauksen perusteella Prepulsid, mutta koska sitä varten pitää ottaa sydänkäyrä (voi aiheuttaa rytmihäiriöitä) niin en halunnut ottaa sitä käyttöön. Olemme sinnitelleet Zantacilla ja Primperanilla. REfluksia on rakenteellista ja allergista, joten pitäisi selvitellä että kummasta johtuu.. Pulautteluhan on vauvoilla normaalia (runsaskin sellainen), koska mahanportti on kaikilla löysä. Jos on ongelmat kuitenkin pahenevat ja jatkuvat, niin kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa. Refluksi todetaankin mielestäni vasta aikaisintaan 2kk iässä. Yleensä myös painokäyrät lähtevät laskuun, kun lapsi oksentaa kaiken..

Nyt lepäämään, vihdoin talossa hiljaista kun kaikki nuhanenät nukkuvat =)
 
Katri-73
Kiitokset Miisa tiedoista :) Meillä on keskiviikkona neuvolassa lääkäri joten otanpa siellä puheeksi tosin jos ikäraja on 2 kk tutkimusten aloittamiseen niin tässä vaiheessa on turha vielä kauheasti hötkyillä. .
 
se-mammaksi
Katri-73 lueppa tämä linkki: http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/suihkutissit.html
Minusta alkoi tuntumaan, että meillä onkin kyse tästä, minähän olen maidon runsasta tuloa kironnut tässä jo teidän kaikkien kiusaksi astikin. Tuossa on ihan hyviä vihjeitä varmaan vaikka vauvalla olisikin refluksia. Pulloruokinta muuten lisää ilman pääsyä mahaan, näin minulle on ainakin väitetty, joten meillä ei vielä pulloa ole otettu käyttöön. Illalla huomasin kanssa, että kun mies antoi pojalle tutin niin yöllä ei poika sitten nukkunut kuin minun rinnuksilla mahallaan (arvaatte kuka sitten ei nukkunut...).

Pitää hakea itselleni aamupalaa... Tähän aikaan päivästä!

-Mammaksi-
 
Katri-73
Juu tuo linkki oli jo osunut google-hakuuni ja minulla on muutama tiehye kummassakin rinnassa josta tulee suihkuna. Ilmeisesti jos yrittäisin imettää siten että pumppaan vähän edestä pois ja siten että tyttö vatsallaan minun vatsan päällä niin voisi onnistua mutta meillä lonkkalastahaarniska estää useamman imetysasennon vielä ainakin 3,5 viikkoa. Pullolla ollaan nyt annettu mutta silläkin täytyy antaa pienissä erissä. Meillä ei nukuttu juuri yhtään viime yönä ja varasinkin iltapäiväksi yksityiseltä erikoislääkärille ajan.
t.Katri
 
naksuli
Heippa,

Voimia teille kaikille jotka valvovat joko kipeiden tai vatsavaivaisten lasten kanssa.

Meillä nukutaan yöt suhteellisen hyvin, 2-3 syötöllä menee. Eilen oltiin ekaa kertaa neuvolassa ja vauva oli 3,5cm pidempi kuin syntyessään. Aika hyvin kasvanu vaikka luulen kyllä että ovat sairaalassa mitanneet väärin. Hurja vauhti jos 10 päivässä noin paljon kasvaa... Paino oli nyt sama kuin syntymäpaino.

Vauva viihtyy pari tuntia päivässä hereillä ja tykkää sitteristä katsella siskon touhuja. Muutenkin tuntuu että siskon kasvot on paljon mielenkiintoisemmat kuin äidin tai isin.
Ollaan käyty joka päivä tunnin vaunulenkillä. Ihanaa kun saa taas liikkua.

Nyt täytyy mennä tekee esikoisen kanssa palapeliä.

Naksuli
 
se-mammaksi
Katri en yhtään mistanut sitä lonkkalastaa, se tosiaan hankaloittaa tuon kaikkein parhaimman asennon löytymistä. Meillä poika ei ole oksentanut nyt reiluun vuorokauteen, mutta illalla alkoi tuntumaan ettei saa tarpeeksi ruokaa, kun imi ja sylkäisi tissin pois - imi ja sylkäisi pois jne ja väliin vähän huutoa. Nyt siis näin kun yritän syöttämistä pari kertaa peräkkäin samasta tissistä. Ja ilmaa oli mahassa ihan hirveästi viime yönä, voi sitä pierun määrää!

Poika nukkuu taas sylissäni, sitä on kummasti alkanut arvostaa vasenta kättäkin tässä yksikätisyyden aikoina.

-Mammaksi ja Vili 3vko + 3pv-
 

Yhteistyössä