Elokuiset 2008 osa 6

  • Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti
zuviliini
Moikka,

meillä on esikoinen kipeenä. tietysti juuri nyt kun olen näiden kahden kanssa kahdestaan ja mies siellä Ruotsissa, anoppi mökillä ja mun vanhemmat töissä. =)
Aamulla meinasi usko loppua ja itkin vaan. Onneksi mies loi muhun uskoa puhelimessa ja hyvin on aamupäivä mennyt. Katsellaan Otson kanssa Puuha Peteä ja Postimies Patea nauhalta. Veeti onneksi nukkuu. Ja yökin meni todella hyvin ja sain itse nukuttua 7,5h. Nyt sitten vaan poikien kanssa päikkäreille puolen päivän aikaan ja neuvolatäti tuleekin jo kahdelta.

Veetillä on ilmeisesti napa tulehtunut, katsotaan täytyykö hankkia antibioottikuuri siihen. Haisee aivan kamalalle ja vuotaa. Oon putsannut desinfiointiaineella ja vedellä, mutta ei auta. Onneksi tosiaan tänään neuvolatäti tulossa.

Imetyspaidat on muuten maailman paras keksintö! Imetys on tosi helppoa kotona (ei oo liivejä) ja kylässä. Voi kun olisin nämä keksinyt jo silloin esikoisen kanssa.

Onkos täällä vielä odottelijoita??? Mitä teille kuuluu?

zuviliini ja Veeti 6pv (jo!)
 
Julia 73
Onnea Naksulille ja Susalle..yritin pikaisesti silmäillä tekstit läpi...

Täällä odottelu jatkuu. Keskiviikkona sitten äitipolille, tarkistavat lapsiveden määrän ja arvioivat tarpeen käynnistää..Yöt on vähän torkkumista, hyvin satunnaista supistelua, huonoa ja etovaa oloa välillä..sellaista elämä on tällä hetkellä...

 
se-mammaksi
zuviliini mä olen alkanut kaivata imetyspaitoja!! en omista yhtään sellaista. mun on kyllä pakko käyttää liivejä, kun maitoa valuu muuten pitkin mahaa... nytkin on sekä kertissuojat että pestävät päällekäin liiveissä. kertikset kastuu läpi parissa tunnissa ja pestävät ei yksinään riitä kuin ihan pieneksi hetkeksi. parina päivänä olen joutunut pumppaa maitoa pois, jotta poika saa otteen rinnasta, eilen nukkui niin pitkään, et toinen rinta piti pumpata melkein tyhjäksi. maitoa irtoaa 5-10min pumpulla pumptessa melkein 100ml per tissi... tyhjäksi ei ole tainut poika vielä koskaan syödä. että tuskaa välillä, kun oikein täyttyvät.
Zuviliini kyllä minäkin pari kertaa olen murtunut itkuun, meillä' poika on alkanut jostain syystä valvomaan yöllä kolmesta viiteen/seitsemään... todella kivaa. nyt sit mies on keksinyt että sillä on reissuja vähän joka viikonloppu. minä menen äitin hoiviin ainakin tän viikonlopussa, en jaksa/halua olla "yksin" viikonloppuakin.

meillä olis neuvola yhdeltä, saas nähdä miten Vili on kasvanut. nyt pitää yrittää laittaa poika unille tästä sylistä. kirjoittelen yhdellä kädellä' tätäkin ja<siksi varmaan kamalat kirjoitusvirheet ;-)

-mammaksi ja Vili 2vk ja pari päivää päälle-
 
naksuli
Mammaksi; mulla on kans tissit niin täynnä kun tyttö syö niin pieniä määriä. Pakko ruveta pumppaa talteen. Inhottava olo kun tuntuu että tissit räjähtää...

Mun mies "joutuu" tekee töitä kaikki viikonloput ja on yleensä poissa pe-su. Nytkin piti lähteä töihin. Onneks pystyy pitää sitten välillä vapaata viikolla. Mutta mitään isyyslomaa ei pysty pitämään. Kyllä mullakin itku on herkässä kun mietin että joudun täällä yksin pärjäämään. Toistaiseksi kaikki on menny vielä ihan hyvin.

Tsemppiä kaikille

Naksuli
 
Garnet80
Susalle vauvaonnittelut!

Taitaa Juliallakin olla jännät paikat jo tällä viikolla... mä taidan pitää sit perää. Vai olikos meitä vielä muitakin poksahtamattomia? Huomenna lääkäri, tuun sitten kertomaan kuulumisia, nyt ei oikein mitään kerrottavaa... kaikki ennallaan.

Garnet 39+2
 
zuviliini
Mammaksi: Mä ostin babyidesta (www.babyidea.fi) sellaiset villaiset liivinsuojat/rinnanlämmittimet, joissa on vielä tasku lisäimuja varten. Toimii todella hyvin ja saa tarpeeksi imuja. Suosittelen.

Kohta neuvolatäti täällä, jännä nähdä mitä se sanoo tuosta Veetin navasta...

zuviliini
 
Miisa*
Tsemppiä Zuviliini..tosi rankkaa kun lapsi sairastaa ja sitten vielä vauva hoidettavana.. Koita jaksaa!

Kuuluuko siitä napatyngästä tulla vähän verta? Likalla on sellaista kuivunutta verta siinä kun sitä putsaa..

Mulla ei vielä tule maitoa liivinsuojiin asti, vaikka rinnat tuntuvatkin täydeltä ja maito on noussut. Ehkä sitä ei sitten tule ihan kauhean paljon, kun tyttö syö yölläkin 1-2h välein.

Tällä tytöllä on tosi kuiva iho. Tai oikeastaan siis vanha iho kesii pois uuden tieltä. Koko likka on ihan riekaleilla joka puolelta! Olen koittanut rasvata ihoa, kai se siitä pikkuhiljaa lähtee..

Soittelin neuvolantädille tänään vauvan rähmivästä silmästä..se on rähminyt alusta saakka. Täti tulee keskiviikkona kotikäynnille ja tuo mukanaan jotain tippoja.

jaha, nyt vaipan vaihtoon..

Miisa
 
zuviliini
Moikka taas,

meillä kanssa toinen silmä rähmii. Katsotaan sitä uudelleen torstaina kun mennään uudelleen neuvolaan. Täti siis äsken kävi ja paino oli noussut ihan mukavasti. Napatynkäkin irtosi, kun täti sitä katsoi ja putsasi. Napaan laitettiin laappista (en tiedä mitä se on?) ja katsotaan sitäkin to uudelleen.
Veeti on myös kuulemma hieman keltainen ja sitäkin sitten katsellaan uudelleen, jos olisi väri poistunut. Ei ilmeisesti kuitenkaan syytä huoleen, kun poika syö hyvin, eikä ole veltto tms. Miten tuota keltaisuutta muuten hoidetaan? Sairaalassa ainakin sinivalolampulla, mutta miten kotona?

Hermot menee tuon esikoisen kanssa, nyt se ei oo enää yhtään kipee vaan aivan rasittavan energinen. En viitsisi sen kanssa uloskaan lähteä, että pääsisi sitten huomenna jo tarhaan. HUH, huh. Ei musta kyllä olisi näiden kahden kanssa kotona olemaan...

zuviliini
 
naksuli
Miisa; kyllä siitä navasta voi tulla vähän verta. Mä oon putsannu pumpulitikulla ja öljyllä ne kuivuneet pois.

Esikko on muuten tosi kiltisti mutta aina kun imetän vauvaa niin sitten haluaa syliin tai alkaa heitellä tavaroita ym. Kai se tajuaa että en voi sillon liikkua niin saa rauhassa sotkea. Ihanaa!

Meillä ei terkka mitään kotikäyntejä tee joten neuvolaan joudutaan mennä itse ja sinnekin sain ajan vasta ensi viikolle. No eipä kai se haittaa kun ei mitään ongelmia ole, ainakaan vielä.

Naksuli
 
Susa78
Meillä kans kävi jo tänään neuvolantäti kotona. Pitää käydä huomenna uudestaan punnituttamassa tyttöä kun paino ei ole oikeen lähtenyt nousuun...täytyy nyt imetellä ahkerasti. Tyttö nukahtaa aika herkästi rinnalle. Ja mulla alkoikin vasta viime yönä nousemaan maitoa kunnolla joten ehkäpä oma maidontuotanto kuitenkin jatkossa riittäisi.

Meillä kans navasta on tullut vähän verta mutta terkan mielestä näytti hyvältä eikä ollu huolissaan.

Mulla on joku ihme energialataus päällä...nautin tytön kanssa olemisesta aivan silmittömästi ja en malttais ite nukkua kun haluaisin vain katella häntä :) Eikä ees väsytä yhtään vaikka unet on ollu aika vähillä!! Viime yön tyttö kyllä nukkui todella hienosti. Ens yönä pitää herätellä syömään jos ei ala itse heräillä että se paino lähtis nousemaan.

Kohta me lähdetään ensimmäiselle pienelle vaunulenkille tytön ja miehen kanssa :)

Ai niin onko muille tullu peräpukamia synnytyksessä? Mulle tuli ihan järkyt..ja ON kipeet...varmaan kipeempi mä olen sieltä kuin noista tikeistä. Toivottavasti vaiva helpottaa eikä jää pysyväksi...

Susa
 
Katrinna
Hmm, aina mut unohdetaan, pitäisköhän tää jo ottaa vihjeenä...? ;)
Garnet: yhdessä kasassa täälläkin edelleen, eikä näytä vielä tapahtuvankaan toviin.

Eilen tuli fiilis, että nyt pitää laittaa kyllä sairaalakamppeita edes vähän läjään ja sainkin sen sitten hoidettua. Olossa ei mitään uutta. Eilen ja tänään on supistellut jonkun verran, mutta ei ne kylläkään koske mihinkään. Vähän vaan vauhtia hidastavat. Eilen laskeskelin, et suppareita tuli 9-20 min välein muutaman tunnin, et josko ne vaikka saisi jo jotain vihdoin aikaan tuolla alhaalla :). Huomenna onkin laskettu aika (se Parasta ennen -päivä ;) ) ja käväisen aamulla neuvolassa. Tuun kertomaan sit kuulumiset.

Katrinna 39+6
 
se-mammaksi
Mun täytyy myöntää nolona, että en putsaillut pojan napaa vissiin olleskaan ja se on ollutkin tosi hyvä koko ajan. Napatynkä lähti pois perjantaina, kun poika syntyi silloin edellisenä lauantaina. Meillä täti kans laittoi sitä mustaa ainetta siihen napaan ja se kuivattaa sen lopun siitä navasta pois, siis vissiin jotenkin "sinetöi" navan kiinni. Meillä täti laittoi rasvaa navan ympärille ja sanoi jotain et rasvataan ettei polta muutakin ihoa...

Miisa meillä laitettiin tuota öljyä kerran päivässä ja nyt tosiaan kylvyssä se iho on lähtenyt, Vili oli kans aikas rajun näköinen alkuunsa.

Me käytiin neuvolassa ja ikäähän pojalla on nyt 16vrk. Paino on nyt 4020g (syntymä 3550g) ja pituutta 52,6cm vähän kippuraisin jaloin (49cm) pipo mittakin jo 36,5cm (34,5 ja 34,5cm laitoksella)
 
Katrinna
Katselin muuten tuota synnyttäneiden listaa, kun Vau-kirjassa sanotaan, että useimmat lapset syntyvät rv 40+2. Tässä pinossa ei ole vielä yhtään sinä päivänä syntynyttä! Aika poikkeuksellista sakkia, eikö ;).
Katrinna
 
se-mammaksi
Hups... Mitäs mä nyt painoin kun viesti lähti kesken lauseen?? No tuossa lopussa pitäisi olla suluissa 35cm ja 34,5cm eli siis kun synnytyksessä pää aina vähän turpoaa vauvoilla niin eka mitta on se heti ja toinen sit kun lähdettiin kotiin.

Minulle täti antoi noottia, paino pudonnut 11kg parissa viikossa ja heboglobiini 148. Kun maitoa tulee näin julmetusti niin nootti tuli siitä, että ellen juo vielä enempi niin kohta olen nesteytyksessä sairaalassa. No eipä oloe itselle tuollainen mieleen tullut, kun mielestäni juon paljon (siis ennen en koskaan esim juomalla juonut vettä tai että minulla olisi ollut jano, ruuan kanssa join maitoa pari lasillista ja illalla ehkä sen puoli litraa maitoa kerrallaan, siinä mun juomiset) nyt juon vähän väliä pienen lasillisen laimeaa mehua, latrattua täysmehua menee ehkä pari litraa päivä.

Mutta nyt menen syömään!!

-Mammaksi eli Kikka-
 
se-mammaksi
Katrinna meidän poika on syntynyt tuolla toisella tavalla laskettuna laskettuna päivänä... Heh siis vau'kirjan sen taulukon mukaan joka perustuu siihen 40+2 laskentaan ja jotenkin ovulaatiosta tiettyyn päivälukuun.

-Mammaksi-
 
listan paivyts
Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
LiuLiu LA 3.8.2008 Kätilöopisto ... poika tulossa
Katrinna LA 19.8.2008..tyttö tulossa
Julia 73 LA 23.8.2008, K-SKS
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
miamaria LA 25.8.2008

Synnyttäneet:

23.7. Pistiina, rv 39+2, tyttö 2850 g ja 46 cm
28.7. Elokuu08, rv 39+3, tyttö 3070 g ja 49,5 cm
28.7. Katri-73, rv 36+3, tyttö 2740 g ja 44 cm
2.8. Mammaksi, rv 40+1, poika 3550 g ja 49 cm
3.8. Emeliina rv 39+4, tyttö 3000g ja 51 cm
4.8. Kattu, rv 40+0, poika 3690 g ja 53 cm
8.8. Mutsi 08, rv 40+4, tyttö 3870g ja 50cm
8.8. VilmaAurora, rv 40+1, tyttö
12.8. Zuviliini, rv 38, poika 2970g ja 50cm
13.8. Rizzu, rv 41+6, poika 3380g ja 51cm
13.8. Miisa, rv 40, tyttö 3360g ja 50cm
13.8. Susa78, rv 40+2, tyttö 3495g ja 48cm
14.8. Naksuli, rv 38+4, tyttä 3585g ja 50cm
16.8. Second edition, rv 41+4 tyttö 4360g ja 55cm
 
second edition
Kuten kuvasta nakyy vihdoin sain ponnistettua PIKKU neidin ulos!!! Paastiin tanaan kotiin ja heti piti tulla ilmoittelemaan =)

Lisasin myos teidat Susa ja Naksuli listaan et tarkistakaa meniko sinne painkaan tiedot. Jos on kovin vaarin niin syyttakaa Miisaa ja kenenkas se toinen synnytys kertomus oli vahan ennen miisaa. Taitaa nimittain olla hieman hormoonit pinnassa kun se eka nostatti kyyneleet silmiin ja miisan kertomusta lukiessa piti ottaa jo paperi ja niistaa =) Oman kertomuksen yritan varkata tassa lahi aikoina, tosiaan tulin vaan pikaisesti ilmoittamaan ja Katrinnalle semmoiset terkut et ei kannata lannistua, se syntyy sit kun sita vahiten odottaa... nim. kokemusta on!!! =)

Second edition ja samana paivina syntyneet tyttaret 16.4.07 ja 16.8.08 =)
 
Miisa*
Second edition: ONNEA!!! Teille syntyi sitten tuollainen "pikkuinen" tyttö..Siellä on varmaan ollut kätilöt ihmeissään, eikös paikalliset synnytä niitä pienempiä vauvoja!? =)
Menit listan kärkeen noiden mittojen suhteen =)

Zuviliini: Vauvaa voi pitää ikkunan lähellä valossa, sekin edesauttaa keltaisuuden lähtemiseen.

Meilläkin lähti tytöltä tänään napatynkä. Mies huusi minut apuun kun oli vaipanvaihdossa =) Kyllä se napa näytti ihan hyvältä, vaikka on putsaamiset hieman jääneet..

Taidan kylvettää likan tänään, jos tuon ihon saisi kuntoon.. Reppana on kuin käärme, joka luo nahkansa! Muutenkin iho on usein tulipunainen, varmaan niin kuiva. Tyttö itkee tosi paljon hoidettaessa ja pestäessä, varmaan iho kirvelee.

Miisa ja tyttö 5vrk
 
Susa78
Onnittelut second edition!! Meidän tyttö syntyi 40+3...en nyt saa tällä koneella tehtyä päivitystä. Ei nyt paljon heitä kuitenkaan listalla olevasta :)

Vielä ois jokunen elokuinen jäljellä :)

Susa ja väsky tyttö 5 vrk
 
listan paivitys
Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
LiuLiu LA 3.8.2008 Kätilöopisto ... poika tulossa
Katrinna LA 19.8.2008..tyttö tulossa
Julia 73 LA 23.8.2008, K-SKS
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
miamaria LA 25.8.2008

Synnyttäneet:

23.7. Pistiina, rv 39+2, tyttö 2850 g ja 46 cm
28.7. Elokuu08, rv 39+3, tyttö 3070 g ja 49,5 cm
28.7. Katri-73, rv 36+3, tyttö 2740 g ja 44 cm
2.8. Mammaksi, rv 40+1, poika 3550 g ja 49 cm
3.8. Emeliina rv 39+4, tyttö 3000g ja 51 cm
4.8. Kattu, rv 40+0, poika 3690 g ja 53 cm
8.8. Mutsi 08, rv 40+4, tyttö 3870g ja 50cm
8.8. VilmaAurora, rv 40+1, tyttö
12.8. Zuviliini, rv 38, poika 2970g ja 50cm
13.8. Rizzu, rv 41+6, poika 3380g ja 51cm
13.8. Miisa, rv 40, tyttö 3360g ja 50cm
13.8. Susa78, rv 40+3, tyttö 3495g ja 48cm
14.8. Naksuli, rv 38+4, tyttä 3585g ja 50cm
16.8. Second edition, rv 41+4 tyttö 4360g ja 55cm
 
se-mammaksi
Voi kilin kullit sanon ihan suoraan. Meillä poika päätti kahden ositain valvotun yön jälkeen valvoa koko yön, great! Eli syö 10min, sit röyhtäytetään 5min, nukkuu 15-30min, narisee ja ihmettelee maailmaa hetken ja sitten aloitetaan sama tunnin rumba uudestaa syömisellä. Poika on nytkin ollut melkein koko aamun hereillä, seitsemän aikaan nukkuin puolisen tuntia. Isänsä oli aikas järkyttävän näköinen kun lähti seitsemän aikaan ajaa töihin. Piti yöllä herättää mies apuun, kun minulle iski joku lihaskramppi tms alavatsaan oikealle, tuntui ihan samalta kuin joskus oikein kovaa kävellessä, mutta nyt ei vaan pystynyt liikuttamaan itseään minnekään sängyssä.

Eilen aloitettiin pojalle d-vitamiinit, mutta annoin sitä vesipohjaista, senhän ei pitäisi niin käydä mahan päälle, mutta tiedä nyt johtuuko toi pojan valvominen sittenkin siitä. Mutta Miisa mites se imetysdiettaus, voiko joku minun syömiseni vaikuttaa poikaan niin että valvoo ja kitisee masuaan? Toki kahvin litkiminen, mutta kait sitä kupillisen aamulla ja toisen iltasella voi juoda vaikuttamatta mihinkään?

Osaako kukaan muuten sanoa nukkuuko nää ihan pienet paremmin ihan umpi pimeässä, hämärässä vai sit ihan valoisassa? Kun meillä on ihan pieni yövalo jatkuvasti päällä, jotta näen rauhoitella poikaa vierelläni. Jos aina laittaisin valon päälle kun tarvii niin mies heräisi, mutta kun valo jatkuvasti päällä niin ei jokaiseen pojan narinaan havahdu.

Jaaha, pikku-isäntä kutsuu, ei ole hyvä nukkua nalle puh sitterissäkään tänään, kuten ei vissiin missään...

-Mammaksi-
 
se-mammaksi
Ja secondille tietenkin onnittelut "Pikku-tytöstä", meillä ei olla edes nyt reilu kaksi viikkoisena noissa mitoissa. Onko tuon kokoista helppo käsitellä, kun ei ole mikään pikkuruinen?

-Mammaksi taas-
 
Katri-73
Moikka pitkästä aikaa!
Ja Onnea kaikille perheen lisäystä saaneille!

Tytön lonkka meni sijoiltaan ilmeisesti hätäsektiossa ja sai kaksi viikkoa sitten lonkkalastan
eli arjen pyörittäminen hiukan hankalampaa ja lastahaarniska rajoittaa tytön elämää mm. nukkuminen onnistuu vain selällään ja pään kääntäminen hankalaa. Mutta toivottavasti lastaa
enää 4 viikkoa jäljellä. Tytöllä on hirveät ruokahalut, ahmii itsensä ähkyksi ja öhkii sitten yöt. Ollaankin mietitty pitäisikö siirtyä pumppaamaan ja pulloon mutta pelkään että vieraantuu sitten rintaruokinnasta. Onko kellään konkarilla vinkkiä ahmattien rintaruokintaan?

Katri ja tyttö 3 vko+
 
Julia 73
Secondille lämpimät onnittelut :)

Garnet ja Katrinna..me taidetaan täällä vielä kärvistellä odotuksinemme ;) Voimia meille...eipä silti, ei tää ainakaan mun kohdalla ole mitenkään tukalaa vielä..taitaa olla ne kivuliaat ja tuskalliset ajat vielä edessä päin.

Su-ma yönä supisteli ja eilen kanssa..mut ei mitään maata mullistavaa. Siis ei mitään todella kipeää. Varmaan aika lailla samalla tavoin kuin Katrinnalla ??
Tänään oli neuvola..kaikki ok ja huomenna meen kontrolliin äitipolille. Katsellaan mitä siellä sanotaan...

Julia 39+3
 

Yhteistyössä