Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkin olen miettinyt että mahdollisesti ollaan Miisan kanssa samoihin aikoihin ponnistelemassa :) Kyllä tässä kohta puoliin on jo PAKKO alkaa tapahtumaan jotain...ainakin jommalla kummalla, toivottavasti molemmilla!

Kaakaovoirasva ei estä raskausarpia
07.08.2008

Kaakaovoirasvan käyttö raskausaikana ei uusimpien tutkimusten mukaan estä raskausarpien muodostumista.

Raskausarvet (striae atrophicae), ilmaantuvat yleensä vatsaan ja rintoihin, mutta myös lantiolle, reisiin ja takapuoleen. Syy niiden muodostumiseen on vielä tuntematon, mutta monet naiset uskovat kaakaovoirasvan levittämisen iholle estävän niiden syntyä. Vaikka tieteelliset tutkimustulokset eivät tue tätä väitettä, useat lääkärit ja kätilöt suosittelevan sen käyttöä edelleen.

Tuoreessa tutkimuksessa tutkittiin 210 naiselle tulleita raskausarpia. Osa naisista käytti kaakaovoirasvaa ja osaa rasvaa, jossa kaakaovoita ei ollut lainkaan. Naisia neuvottiin käyttämään rasvoja raskauden alusta lähtien vatsaan, rintoihin ja reisiin päivittäin. Naiset eivät tienneet kumpaa rasvaa käyttivät. 83 prosenttia naisista noudatti rasvaamista synnytykseen saakka.

Kaiken kaikkiaan 45 %:lle kaakaovoirasvaa käyttäneistä naisista tuli raskausarpia verrattaessa verrokkiryhmään, joista 49 %:lle tuli raskausarpia. Vaikka prosentuaalinen ero kaakaovoiryhmässä oli hieman pienempi, ei tulosta voi tieteellisesti pitää kovin merkittävänä, tutkijat toteavat. Raskausarpien laadussa ei ollut eroja ryhmien välillä.

Tutkijat eivät näin ollen tue kaakaovoirasvan käyttöä raskausarpien ehkäisijänä. He kuitenkin toteavat, että lisää vertailevia tutkimuksia tulisi tehdä ennen lopullista tuomiota.

Aiheesta kirjoitti 5.8.2008 Reuters Health "Cocoa butter lotion won’t prevent stretch marks".

Tässä nimenomaisessa tutkimuksessa puhutaan kaakaovoirasvasta, mutta muistan lukeneeni sellaisestakin tutkimuksesta, missä puhuttiin rasvaamisesta yleisesti ottaen. Muistaakseni argumentin mukaan raskausarvet syntyvät syvemmissä ihokerroksissa, ja siksi vain pinnallisesti imeytyvät kosmeettiset tuotteet eivät voi ehkäistä raskausarpia. Mutta siis onhan ihon rasvaaminen ainakin mukavaa puuhaa, iho tuoksuu hyvälle ja pysyy kimmoisana, vaikka ei sitten raskausarpia ehkäisikään.

Kiitos kaikille onnittelijoille! Kauhean vähälle nyt jäänyt tämä koneella istuskelu, välistä olen hieman käynyt lueskelemassa teidän kuulumisia mut kirjoittamaan ei taho "ehtiä":)

Mammaksi: Täällä on vähän sama ongelma tuon röyhtäsyn kanssa, on aika tiukassa röyhtäsyt olleet.. Tänään kävi terveydenhoitaja kotikäynnillä ja häneltä kyselin neuvoja. Sanoi että ihan pienet ei vielä oikein osaa röyhtäistä, voi mennä joku aika et niitä alkaa tuleen. Neuvoi pitämään vauvaa olalla tai rinnalla, ja välistä käyttää makuulla ja sitten taas pystyyn. Asentojen vaihtelu helpottaa röyhtäsyn tuloa. Päiväsaikaan voi koittaa vähän kauemminkin röyhtäsyä mut yöllä ei suositellut kovin kauoa vauvaa "heiluttelemaan", virkoaa vaan liikaa ja sit ei ehkä uni tulekkaan. Minullakin vauva lähes aina nukahtaa heti syönnin jälkeen (joskus jopa syönnin aikana) jotenkin ei sitten enää raski alkaa toista siinä kovin nosteleen..

Hmm, jotain muutaki piti kirjoittaa mut muisti on nyt viimisten viikkojen aikana menny täysin..:) Ennakkoon olin kyllä juttuja kuullut ey sitä tulee aika hajamieliseksi ja huono muistiseksi, mut ihan näin pahasti en sen uskonut iskevän:)

Tsemppiä kaikille odottajille..

Emeliina ja rinsessa 9pv

Kiitos vaan mamaksi kannustuksesta mut minusta sita yllattajaa ei ole. Tietty ensi tiistaina on kaynnistys et silloin tai viimeistaan keskiviikkona jos tosiaan tulee samallalailla kun isosiskonsa niin kuin olen jo maininnut.

Kavin siis taas yliaikais tarkkailussa, ja kaikki niilta osin kunnossa, tosin ainut mita katsottiin oli vauvan sydankayra, liikkeet ja supistukset (joita tietty ei edes ollut). Sit Verenpaine ja katilo vahan kopeloi alapaata, mut siella ei ollut viikkoon mitaan tapahtumia, kun tivasin et eiko muka mitaan ole tapahtunut niin sit se enemmankin ollakseen minulle mieluiksi sanoi et joo no ehka se on vahan pehmentynyt viime viikosta mut ei mitaan erikoismainintaa... 2-3cm on kaulaa jaljella papereiden mukaan. Tosin minnekas se ilman supistuksia haviaa? Torstaiksi ja lauantaiksi on seuraavat ajat. Torstaina on taas myos laakari ja lauantaina pelkat kayrat...

Minulla on just tota kaakaorasvaa. Olen ostanut sen ihonrasvaamiseen enka raskausarville. Ja ihan kohtalaisesti olen saanut arpia tassa raskaudessa aikaan, tietty ma en ole mikaan hirmuinen rasvailija et toi kaakaorasvakin on jo tovin kestanyt...

Second edition TASAN 41

ai niin ja hajaamielisyydesta puheen ollen. Tanaan kun makasin siella kayrilla jatin kasilaukun naulakkoon ja tietty en muistanut sita lahtiessa ottaa vaan menin jo laakarin vastaan otolle ja ajattelin katsoa kannykan kellosta aikaa ennen kuin tajusin et se laukku napottaa vielakin siella naulakossa =)

Second edition vielakin 41

Voi että..kaikki tuntuu olevan vielä linjoilla!

Mulla on niin kamalat oltavat tuolla lantiossa ja alakerrassa, että en tiedä miten tästä selviän jos monta päivää vielä kestää! Vauva on varmasti nyt entisestään laskeutunut ja olisiko sitten kiinnittynyt kunnolla kun paine on kova. Vauva painaa peräsuoltakin niin, että tuntuu kuin olisi se iso hätä koko ajan, aivan kuin ponnistuttaisi! Luita särkee ym. Onko teillä synnyttäneillä ollut tällaista juuri ennen synnytystä?

Menkkakipua on, mutta ei oikein supistuksia..

Onneksi mulla tuli näin tukalat oltavat vasta näin lopussa, en tiedä miten olisin jaksanut tällaista pidempään..

Miisa 39+6

Mutsille onnea nyytistä!

Ja joillekuille mun lähtöä toivoneille: ei toivoa! Tänäänkään ei ole supistuksia tullut, ei edes sen vertaa mitä normaalisti päivän aikana. Ensi yönä siis valvotaan ja jännitetään aamulla koittavaa yliaikaiskontrollia. Kait sinne pitää varmuudeksi ottaa kamat mukaan jos jo meinaavat, että ottavat sisään. En kuitenkaan jaksa uskoa siihenkään, tämä vauva ei nimittäin ole luultavasti kovin suurikaan vielä (sf-mittahan menee alakäyrillä 31 cm viime pe).

Zuviliinille ja Naksulille tsemppiä myös, kun/jos lähtö on jo tosi lähellä. Ja Miisakin tuntui jo aika kärvistelevältä tätä aikaa vastaan.

Kerronpa teille huvittavan jutun terkkarin suusta: oli ollut terkkari ja harjoittelija, jotka olivat tutkineet jo pitkällä raskaana ollutta naista. Harjoittelija oli kokeillut painaa lantiota ja totesi: "On vauva jo niin alhaalla, ettei löydy päätä." Pöydällä maannut äiti ei ollut sitten oikein ymmärtänyt kuulemaansa, vaan oli kimpaissut ylös ja lähtenyt ja ajanut suoraan sairaalaan aivan paniikissa: "Neuvolassa sanottiin, että lapselta ei enää löydy päätä!" :) Siinä teille huumoria.

Kukahan kyseli, missä supistukset tuntuu? Ylävatsa toki kovettuu ihan kovaksi, mutta alavatsassa ja ihan siellä kohdunsuulla eli "pimpsassa" tuntuu kipua. Vähän kuin menkkakipuja mutta ei sitten kuitenkaan... Ja todellakin, kipu on aaltomaista, se tulee ja nousee korkealle ja laskee sitten taas.

Nyt pitää mennä herättämään esikoista päiväunilta, se on vetänyt pian 2½ tuntia sikeitä.

-Rizzu 41+4 (huoh.)-

rizzun kuvaus synnytyssupistuksista osui nappiin. En ois osannu ite noin hyvin kuvailla.

Ollaan uudestaan sairaalassa. Viime to siis kotiuduimme mut vauva kellastui ja bilirubiini arvo oli tänään sit jo niin korkea et vuorokauden valohoito tarpeen. Tai ehkä pidempikin. Huomenna taas verikoe ja sit tiedetään päästäänkö kotiin. Mäkin sain onneks huoneen joten pystyn jatkamaan imetystä. Tosin imetän kipulääkkeen voimin kun poika imenyt nännit verille.

En muista koska mulla olis viimeks ollu näin kauhea olo flunssan takia. Nyt rupes mietityttää että onko mulla keuhkoputkentulehdus. Oon vaan niin loppu etten jaksa lähteä lääkäriin. Supistuksia on tullu koko päivän mutta onneks vielä ihan siedettäviä.

Kattu; toivottavasti pääsette pian kotiin ja kaikki on kunnossa.

Kaikille tsemppiä! Loppusuora häämöttää...

Naksuli

Rizzu: Onko sulla mennyt koko ajan sf mitta alakäyrällä vai nyt vasta?

Mullahan on nyt kanssa viimeisimmissä neuvoloissa mennyt sf-mitta alakäyrälle ja ultran mukaan vauva kasvaa hieman keskikäyrän alapuolella! En ymmärrä miksi, kun painoarvio on kuitenkin jo 3450g!? Neuvolantädin kanssa tänään ihmettelimme, että paljonkohan sen sitten pitäisi olla, että menisi keskikäyrällä..

Sf mitta on alakäyrällä varmaan sen vuoksi, että maha on laskeutunut niin alas.. Vauvan koosta en sitten tiedä.. Jos minulla sen takia lykkäävät käynnistystä, että painoarvio on heidän mukaansa alakäyrillä, niin minä kyllä nostan metelin! Minusta tuollainen 3450g painava on ihan sopiva syntymään vaikka heti.

Me lähdettiin ex termpore ajelemaan mökille saunomaan. Mökki on siis Hämeenlinnassa ja noin tunnin sinne ajaa. Otin sairaalakassin mukaan varmuuden vuoksi.. Oli ihan tuskaa istua autossa, kun vauvan pää painoi tuonne kohdunsuulle joka töyssyssä. Nyt sitten odotellaan saunan vaikutusta =) Muutaman supistuksen olen saanut jo, mutta laimeita ovat.

Tämä tukala olo ja painontunne ovat edelleen päällä.. kyllä on lantio täynnä tavaraa! Viime raskaudessa ei ollut tällaista.

Toivotaan, että ensi yönä joku lähtee synnyttämään!!

Naksulille pikaista paranemista.. koita nyt selvitä lääkäriin saakka, että saat itsesi kuntoon ennen synnytystä! Raskaana ollessa flunssa vie voimat entisestään..

Miisa

Hei, poikamme Veeti syntyi tänään 12.8 klo.18.27. Painoa pojalla huimat 2970g ja pituutta 50cm. Synnytys oli todella nopea ja vesien menosta poika kolmella ponnistuksella maailmassa. Suloinen on kuin enkeli. Kirjoitan lisää kun pääsen sairaalasta kotiin. Zuviliini (38+0 synnyttänyt)

Jaha..supistukset ovat taas alkaneet. Muistuu mieleen viime synnytyksen alkumetrit, joten tämä saattaa olla menoa! Aika ilkeä tunne selässä ja välit 9-11 min. Seurailen tässä tilannetta, voi tulla laittamaan väliaikatiedot jos tulee lähtö =)

Esikko on ilmeisesti kipeä ja saatiin se juuri pitkien itkujen ja lääkityksen voimalla nukkumaan..että ei paras mahdollinen yö lähteä synnyttämään, kun joudutaan roudaamaan poika minun vanhemmilleni! Äitini menee aamuun töhin, kuten äitini miesystävänkin pitäisi mennä.. Äidin miesystävä voi kuulemma tarvittaessa sumplia hommansa niin, että voidaan viedä poika sinne. Mutta ei siis mikään ihannetilanne ole tällä hetkellä.

Miisa, nyt jo 40+0

Onnea zuviliinille ja tsemppiä Miisalle!

Musta tuntuu että mullakin alkaa synnytys lähenemään...koko yön tuntui maha todella aralta ja kipeältä. Kävin jatkuvasti vessassa kun oli sellainen tunne että jotain tulee...tänä aamuna lorahti verensekaista vuotoa...ei ole siis aikaisemmin ollut mitään verivuotoja. Nytkin on maha täysin pinkeenä ja kipeenä.

Susa rv 40+3

Oennea zuviliinille!!! Miisa hämeenlinnassa olis ollut ihan hyvä sinun synnyttää, sieltä saa tälläisiä pieniä poikia mukaan, kun käy sairaalalla ;-), mutta päivittelehän miten tämä päivä etenee!!

Susa yritä nyt viel lepäillä, jos lähtö tulee nii jaksat.

Rizzu, huhuu... kuulumisia??

ja second, jos siel ei tapahdu synnytyksen suhteen mitään niin kerro vaikka millainen sää siel on, me täällä palellaan sateessa, taas!

Kukas vielä on jakautumatta?? anteeksi kun en kaikkia muista, tuli valvottua yöllä pari-kolme tuntia niin meinaa pätkiä.

-Mammaksi-

Täällä ollaan Taysissa. Alkoi siis n.00:50 supistaa säännöllisesti ja sairaalassa olimme n. 6.00 kun sain esikoiselle hoitajan. Välit on 3-6min. olemme siis synnytysvastaanotossa..en tarvitse vielä kipulääkettä, niin en pääse saliin..

Kanava oli hävinnyt kokonaan silloin 06 aikaan ja kohdunsuu auki 3cm. En valvonut siis turhaan koko yötä!

Nyt väsyttää pirusti, mutta ei auta, matkaa on vielä jäljellä. Haettiin sämpylät miehen kanssa kahviosta ja tässä oli kone.

Miisa 40+0

Tsemppiä Miisa!

Onnea zuviliini!

Susa; mulla on kans yöstä asti valunu verensekaista limaa, eli varmaan loput limatulpasta. Supistaa kans koko ajan ja nyt jännittelen että joko tänään pääsis mahasta eroon.

Flunssan sain aisoihin lääkkeillä ja nukuin jopa 6 tuntia putkeen kunnes heräsin supistuksiin. Mulla oli maanantaina kanavaa vajaa sentti jäljellä ja paikat auki 2cm joten eiköhän tää tästä pian edisty.

Nyt on sitten monella jännät paikat. Tsemppiä kaikille!

Naksuli

Tsemppiä Naksulillekin!! Kiitos Mammaksille tsemppauksesta! Jännää tää on...Tässä saattaakin tulla monta vauvelia tälle päivälle!

Soitin just miehelle että vois lähtee tulemaan töistä kotiin jos tästä joutuu sairaalaan.

Supistuksista kärsivä Susa

Täällähän alkaa tapahtua..hyvä hyvä :) Onnea vauvan jo saaneille ja tsemppiä teille joilla on "lähtö lähellä"...pidän peukkuja!!

Mulla oli eilen neuvola. Kaikki oli ok. Vauvan vähäisistä liikkeistä keskusteltiin ja se terkka antoi "päiväkirjan". Jäi vähän epävarma olo, koska liikkeet on niin satunnaisia..eikä supistuksiakaan ole ollut...viikonloppuna oli yhtenä yönä ekan kerran sellasia tunnistettavia. Soitin äitipolille ja kätilö oli sitä mieltä, että voi olla huoletta (!)..loppuajasta liikkeet vähenee..mutta mutta...mitä mä nyt olen tätä asiaa ymmärtänyt ja lukenut myös teidän muiden kokemuksia niin aika vakava asiahan se on, jos vauva lakkaa liikkumasta...
Mites teillä muilla oli rv 38 paikkeilla?? Garnet jo kertoikin oman tilanteensa..ei kai munkaan muu auta kuin soitella polille uudelleen, kai ne pyytävät sinne sitten tutkimuksiin. Itsellä vain on huoli..

Nyt lähden ruoanlaittoon ym kotihommiin. Sataa sataa ropisee taas kerran, eikä lähipäivinä taida tulla muutosta säätilaan....

Onnea Zuviliini! Tsemppiä Miisa, oletkin näköjään jo sairaalassa! Ja tsemppiä Susa!

Ja terveiset myös Kättäriltä, yliaikakontrollista. Mulla oli joku turkkilainen/pakistanilainen hoono soomi -lääkäri, mut osasi aika hyvin asiansa. Teki aikamoista kohdunsuunhierontaa, tökkäsi 2 paksua sormeansa tupaan ja alkoi pyöritellä minuutin, parin. Sen jälkeen onkin supistellut, välillä 5 min väleinkin ja kipeää tekee, mutta supparin kesto on vielä aika lyhyt. Saas nähdä mihin se johtaa.

Jos mitään ei tapahdu, lauantaiaamulla saa klo 7 soittaa, että koska mennään sit suoraan synnytysosastolle ja puhkaistaan kalvot. Eli eiköhän tämä täältä tällä viikolla ulos saada! Ultratessa vauva liikkui hyvin ja lapsivettä oli norm. määrä, paino 3360 g. Yksi EKHÄ sieltä löytyi: vauvan oikea munuainen saattaa olla hieman laajentunut. Tai sitten se on suolessa olevaa nestettä. Kun vauva on 3-4 pv ikäinen, tehdään ultra uudestaan, nyt vauva oli vähän huonossa asennossa. Lääkäri sanoi, että 2 x normaalinnäköinen ja 1 x epänormaalinnäköinen, eli ehkä siellä ei ole mitään. Minä en ainakaan vielä panikoi tuolla asialla.

Muuten sitten jännittääkin! En osaa olla paikallaan ollenkaan, katotaan siis pääsiskö meikäläinenkin tänään teidän matkaan! Olikos kukaan menossa Kättärille? Vois treffata jos tosiaan osutaan samaan aikaan...

Rizzu 41+5

Yhteistyössä