Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Julia: Mulla samat fiilikset. Itkettää ja mieli aika maassa (voi johtua tästä syyssäästäkin). Mulla mies lähdössä ensi to reissuun (5pv) ja toivoisin, että syntyisi ennen sitä.

Täällä taas takana huonosti nukuttu yö... En tajuu kuinka kauan tälläistä jaksaa.

Mua sattuu koko ajan alavatsaan vähän samalla tavalla kun sillon ku menkat on just alkamassa. Sen lisäks tulee vähän väliä kipeitä vihlaisuja... Ja edelleen paha olo.

Minä myöskin itken tosi helposti joka asiasta. Varmaan myös vaikuttaa tää ahdistava odottelu.

Tsemppiä kaikille!

Naksuli

Zuviliini; kohtalotovereita siis..juu, ei tää kauheen kivaa ole. Lähetän sulle voimia reissun ajaksi. Toivotaan, ett syntyy ennen reissua. On se oikeasti henkisesti raskasta jännätä omaa oloaan 5 pv:n ajan. Eikä sitä taida moni ymmärtää.
No, yritetään tsempata toisiamme. Mä ainakin olen hengessä mukana ja tuen sua...
Toivotaan että vauvat tulee maailmaan isien läsnäollessa;)

PS: Kommentoiko ne siellä neuvolassa yhtään sitä, milloin voisi mahdollisesti tapahtua jotain..lähiaikoina?

Julia 37+3

Zuviliini: Kiitti ohjeista! Tosin mä en tiedä miksen päässyt tolla mun puheilmella etusivua pidemmälle.. tuli teksti että muisti täynnä!? Kait siellä sitten on liikaa kuvia tms. Pitää kysyä mieheltä.

Minä heräsin yöllä jo 04 ja siitä lähtien valvoin, kunnes poika herätti 7.30. Nyt olen ihan poikki, enkä jaksa mitään. Ei maistu ruokakaan.. Heräsin varmaan supistukseen, koska niitä tuli sitten pitkin aamua. Ei mitään tosi kipeitä, mutta menkkakipua. Ärsyttävää! Nyt ei tietenkään enää mitään muuta kun kovettumisia..

Onkohan muitakin jo lähtenyt synnyttämään kun on niin hiljaista!

Perustetaanko tuonne vauvanhoitopuolelle oma ketju? Olisi kiva jatkaa siellä..

Miisa 38+6 (39+4)

Höh, taaskaan mulla ei näkynyt muiden viestit, ennen kun laitoin omani.

Naksuli: Meillä on sitten samat ongelmat, tsemppiä sinne. Ei tätä tosiaan kauaa jaksa..

Nyt lähden pakkonukuttamaan esikoista, silmät painuu itsellä kiinni..

Miisa

Taitaa tosiaan olla alakuloa ilmassa..tai sitten johtuu tästä kelistä. Itsellänikin on vähän olo alamaissa. Mä kans nukuin tosi huonosti...heräilin koko ajan ja vatsa pingottui jatkuvasti kovaksi sillä seurauksella että alkoi tuntua koko maha jo ihan kipeältä. Kyllä tää odotus vois jo loppua...

Susa 39+2

Joo, sama täällä.. Vauva melskasi hurjasti nukkumaan mentäessä ja oli pakko nousta ylös lukemaan ja valvoin sitten johonkin puoli kahteen asti. Eilen juili alamahaa ja selkää menkkamaisesti koko päivän ja vähän kuin poltteli sisäreisiä, mutta muuten ei mitään. Maha on kipeän tuntoinen kauttaaltaan. Olo on jotenkin tosi väsynyt ja vähän etova. Huoh...

Tsemppiä kaikille meille, ei tätä kauaa enää voi kestää (paitsi täällä käynnistellään viim. rv 43 eli pahimmassa tapauksessa kuukausi vielä...)

jaksamisia kaikille! Kyl ne vauvat sieltä tulee kun on aika.

Tääl poika rinnalla ja tuli mieleen varoittaa ensikertalaisia et se imetys sit voi sattua aika paljonkin aluksi kun rinnanpäät ärtyy. Mut lansinohia vaan joka imetyksen jälkeen niin toivottavasti alkaa helpottamaan. SatKSssa ainakin saa lansinohia lääkekupillisen talon puolesta.

Toinen juttu. Meil oli mukana synnytyksessä pieni pyyhe jota isäntä kävi kastelemassa ja sit viilensi mun otsaa ja niskaa. Tosi kätsy!

Miisa: koita tyhjentää välimuisti tai kaikki tiedot niin saat muistitilaa.

Synnytyskertomusta kunhan pääsen tietsikan viereen.

Missähän Emeliina?

Vauvaonnittelut Katulle!

Täällä vauva päätti sitten yön aikana kääntyä poikittain... "kiva kiva". Ihmettelin mahan hassua muotoa ja kun aloin etsiä päätä ja pyllyä, niin poikittainhan neiti/herra siellä oli. Onneksi kääntyi takasin oikein päin, kun kevyesti tönin pyllystä, näköjään siis tilaa on vielä pyöriä vaikka miten päin siellä. Ei kyllä enää tarviis paljoo pyöriä...
Ja tän päivän onki sit myllertänyt siellä ihan onnessaan, ei hetkenkään rauhaa (eikö vauvojen pitäis nukkua aika paljon???), eli ei meinaa sieltä vielä hetkeen tulla pois.
No, me kyllä meinattiin vielä ensi viikon viikonloppuna viettää romanttista viikonloppua miehen kanssa, elokuviin, syömään, hotelliin yöksi... tiiä, milloin sitä taas pääsee kahdestaan minnekään?

Garnet 37+2

ps. ja taas tuntuis vauva kääntyilevän poikittain/viistoon...

Huh, sain nukuttua pojan kanssa pari tuntia.. kyllä helpotti.

Rintojen kipeytymisestä: Mullakin meni viimeksi verille nännit, oli tosi kipeät. Sitö Lansinoh rasvaa kannattaa ehkä hommata kotiinkin, sairaalasta sitä saa ensihätän. Nyt ostin jo rintakumit valmiiksi.

Garnet: Kylläpäs siellä on pyöritty! Ihme että mahtuu vielä. Sulla saattaa olla paljon lapsivettä!

Pitäs lähtee taas kirpparipöytää kattoon, kun ukko tulee töistä.. Jotain tavaraakin oon sinne taas katsonut. Pistin jo äitiysvaatteitakin myyntiin, etenkin niitä jotka ei enää mahdu =)

Synnyttäneet! Miten on lähtenyt paino laskuun, paljonko jäi sairaalaan?

Miisa

Päivää ja oniittelut heille ketkä synnyttäneet tässä välissä, mutta ketä en ole muistanut onnitella.

Juliallako se selkäkramppi oli?? Minulle iski sellainen kanssa ennen synnytystä (voi kun muistaisin milloin se oli... Lukee kyllä täälläkin jossain). Se oli ihan tuskaa, makasin sängyllä ja mietin miten pääsen siitä pois. Se kramppi iski pihalla ja väkisin pääsin sisälle. Ne on ihan hirveitä!!

Miisalle painosta ;-) oliskohan ollut jotain 72kg sairaalaan mennessä (en tiedä kun neuvolakorttini on sairaalassa, en saanut itselleni). Ja lauantaina punnitsin itseni kotona, olisko ollut 66,5kg... Ja pikku hetki niin kerron mitä nyt... 65,1kg verkkarit ja t-paita päällä. Lähtöpaino oli silloin joskus 55,5kg.

Nyt poikaheräsi ja suuttui, jatkan kun ehdin, mm. imetyklsestä.

-Mammaksi-

Nyt selvisi mun aamuinen alakulo. Mulle tuli joko ruokamyrkytys/vatsatauti. Kaikki on tullut ulos. Nyt oon sitten vaan maannut koko päivän. Kamala olo vieläkin. Käsiä ja jalkoja välillä pistelee ja ne puutuu. Voimat aivan poissa. Toivottavasti ei tule lähtö ensi yönä. Mä en varmaan jaksaisi synnyttää. Nyt sentään pysyy jotain jo sisälläkin.

Kirjoittelen myöhemmin jos jaksan. Kiitos Julialle kannustuksesta. Voi olla, ettei mies lähde jos ei oo viikonloppuna syntynyt. Nyt se on ainakin alkanut olla jo paljon epävarmempi puhuessaan asiasta. Katsellaan.

zuviliini

Itse asiassa ma olin kuullut taalla kans et pakaste pusseihin mut olin vahan epailevainen, mut jos tekin kerran suosittelette niin kylla ma sit uskon =) Itse asiassa kavin jo ensimmaisen pakkauksen ostamassa.

Kavin myos siella kontrolli kaynnilla, paino oli pudonnut 500g. Pissaa ei otettu, vauavn syke oli about 140-145, en muista enaa varmaks enka saanut minkaanlaista paprua mukaani. Sen takia SF mittakin on tietamattomissa, seka vyotaron ymparys joka mitattiin ensimmaista kertaa, eli kait silla todellakin on jotain merkitysta vauvan kokoon siis sf mitta * vyotaron ymparys. En tieda oliko koko arvio niin suuri ettei tati halunnut minua jarkyttaa, vai eiko se tiennyt, mitaan se ei ainakaan puhunut. Kohdun kaulalla ei merkittavia tapahtumia ollut, tosin en ma siihen puoli tuntiseen syke/ supistus mittariin yhtaan supistusta saanut tuhrattuakaan... Joten viikon paasta seurava aika... jipii!!!

Ainut lohtu on et kahden viikon paasta viimeistaan kaynnistetaan...

Minullakin meni esikoisella nannit vahan rikki, salva ja sit taalla nauvotaan et salvaakin parempi on kun purskauttaa vahan maitoa rinnasta syoton jalkeen.

Mina ainakin haluan vauvanhoito ketjuun, jos vaan ikina mitaan vauvaa saan... siis pienta uskon puutetta alkaa olla =)

Toivottavasti Zuviliinin olo on jo parempi!

Second edition 40!!!

Second edition: Eiköhän se vauva tule sinullekin =) Samanlaista uskonpuutetta on kyllä mullaki, tai en vaan osaa kuvitella että se on tulossa ehkä hyvinkin pian.

Zuviliini: ettei sulla enteilisi synnytystä tuo "mahatauti" ?

Hoh-hoijaa, täällä edelleen... Eikä siis mitään. Eilen illalla supisteli tosi "hyvin" sen ruohonleikkuun ja kävelylenkin aikana mut sit taas yöllä EI MITÄÄN. Mikähän olisi seuraava "järeämpi" konsti. Iskällä on tänään se syntymäpäivä ja ellei hyt heti ala jotain tapahtua, niin ohi tämäkin päivä menee. Seuraavaksi jännään sitä 080808:a.

Anoppi on siis ollut jo 1½ viikkoa täällä päin Suomea passissa, että koska vauva syntyisi, ja viimeisen viikon siis meillä. Välillä pikkuisen hermoa kiristää, mutta muuten on ollut mukavaa/helppoa. Se on lapsenvahti ja ruokakauppalaskun maksaja jne. Eilen se laittoi meidän kukkapenkit uuteen uskoon, me kun emme tosiaan ole mitään puutarhaihmisiä. Nyt se alkoi leipoa pullaa pakastimeen tulevia vieraita varten (ja siis toissapäivänä se leipoi jo sämpylää ja tiikerikakun ja mokkaruutuja)! Ja minä istun koneella... Aivan hävettää.

Tiskikonekin odottaa edelleen korjaajaa, tänään kävi joku kosteusmittaajamies toteamassa, että hän ei kyllä jättäisi parkettia koneen alta tuollaiseksi, vaikka vettä olikin valunut vain tosi vähän. Se vähäkin voi kuulemma alkaa kasvaa jotain bakteereja siellä ajan mittaan. Ehdotti, että vaihtaisimme koko keittiöön parketin tilalle klinkkerin! Ja sen alle pitäis tietty laittaa lattialämmitys! Hoh-hoijaa. Nyt sitten tapellaan siitä, kuka tämän kaiken maksaa: meidän oma vakuutus, taloyhtiön vakuutus vai rakentaja (kone on alkuperäinen, 3 v. vanha ja ilmeisesti kyseessä on rakentajan asennusvirhe, sillä letku oli jäänyt puristuksiin koneen ja seinän väliin niin, että letkuun oli tullut jyrkkä painauma ja sieltä vesi sitten vuoti).

Mutta se siitä vuodatuksesta. Nyt voisi jo vuotaa ne lapsivedet seuraavaksi! Sitä odotellessa.

Terkuin
Rizzu 40+4

Mun piti myös lisätä Zuviliinille, että mitäs jos tuo "vatsatauti" enteilee tosiaan synnytystä? Mullahan tulee yleensä kaikki sieltä toisesta päästä ulos, kun tapahtuu jotain "jännää" kehossa tai ihan muutenkin vaan

Rizzullahan on siellä oikein lekoisat oltavat! On se toisaalta rankkaa, kun on joku "vieras"koko ajan, mutta jos noin omatoiminen ja avulias on, niin mikäs siinä =)

Tännekin voisi tulla joku leipomaan ja vaikka siivoamaankin! Sitä urakkaa tuntuu aina vaan riittävän.. Olen niin keskittynyt kaikkien kaappien ym. siivoamiseen, että tämä perussiivous on täysin jäänyt. Minulla on siis hommat edelleen kesken, joten vauva saa pysyä mahassa! Mekin voitaisiin tähdätä tuohon 0808 päivään, kun olisi se lapsenvahtikin!!

Miisa

No onpas täällä masennuspäivä tosiaan :(. Mullakin oli aamulla vatsa sekaisin ja palelsi ja melkeinpä itkettikin ja heräsin jo 4.30!! Viimeistä mulle ei oo koskaan tapahtunut, oon "ainauninen" ihminen ;). Näihin oloihin oli kylläkin syynä se, että pelotti ja jännitti niin pirusti mennä sinne äitipolille kuulemaan "tuomiota" mun sokerivauvasta.

Noh, turhaan jännitin, kaikki meni aivan loistavasti :). Sekä kätilö, että lääkäri olivat tosi kivoja ja ihanan empaattisia tapauksia. Vauvan sydänkäyrän piirtäminen otti aikaa reilusti, kun prinsessa ei suostunut heräämään unilta ollenkaan, että oltaisi saatu liikkeitä mukaan käyrään.

Lääkäri ultrasi ja arvioi vauvan painoksi nyt 3,2 kg, eli ihan keskikäyrällä mennään. Kehuivat, että mulla on kokooni nähden niin sopusuhtainen maha että :). Ihana kuulla välillä hyviäkin juttuja. Raivotarjonnassa muksu pötköttää, mutta ei oo edelleenkään laskeutunut mihinkään. Paikat on myös edelleen kiinni, eli näillä näkymin synnytystä odotellaan vielä hyvä tovi. Ja alakautta mennään tosiaan, siis jos ei mitään yllättävää tule eteen. Vaikka toisaalta tuntuu, että tulisi vaan jo pois, niin toisaalta, jos saan vielä neljäkin viikkoa lomailla ihan rauhassa näillä voinneilla, kun mihinkään ei kolota, niin mikäpä siinä :). Keksitään miehen kanssa meille paljon mukavaa tekemistä ja nautitaan toisistamme ihan kaksin. Ja kun on jotain muuta mitä odottaa ensin, niin unohtuu tuo olojen vahtiminen. Nyt odotan vaunuja saapuvaksi Saksasta ja loppuviikon uutta tukkaa, johan sitä on siinäkin. Ja ehkä on mulle ihan hyvä miettiä noita synnytyspelkojuttujakin vielä ja valmistautua koitokseen vielä vähän aikaa.

Ja uutinen oli muuten tänään myös se, että täällä on sairaanhoitopiiri muuttanut sokerirasituksen raja-arvoja, eli jos olisin nyt mennyt rasitukseen, olisin jäänyt ilman raskausdiabetes-diagnoosia ja tätä hävytöntä stressiä, mikä mulle on noista sokerien kyttäilyistä aiheutettu. Jepjep.

Hyviä vointeja kaikille ja synnytyksiä niitä jo toivoville ;).

Katrinna 38+0

Katrinna: Hyvä, että kaikki oli kunnossa! Ei sulla kyllä taida pahasti vikaa olla sokereissa, kun noin sopusuhtainen vauva kerran on.. Mitkäs vaunut tilasitte Saksasta? Me tilattiin esikoisen aikaan Hartanit sieltä ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Ei ole ollut ongelmia ja tosiaan kotiin asti tuotiin.

Mies meni esikoisen kanssa ulos ja nyt on vähän tätä omaa aikaa.. pitää kyllä mennä järjestelemään paikkoja, ties vaikka tulee lähtö ensi yönä kun ei sitä hoitajaakaan ole!

Miisa 38+6 (39+4)

voi kun meillakin olis pakastimessa pullaa ja muita herkkuja, tosin niista ei varmaan olis kuin muista vieraiden saapuessa vauvaa ihmettelemaan =)

Minakin ainkoinani haaveilin tosta 080808sta mut nyt olen senkin haaveilun jo jattanyt...

Hyva Katrinna et kaikki on kunnossa, eika sita sokeria sitten niin paljon loppu peleissa olekaan...

Unohtui aikaisemmin kertoa et kun olin siella sairaalassa odottamassa hissia, niin yks mies tuli siihen ja katsoi mun mahaa silmat pyoreana hyva ettei pyortynyt, sit se sanoi et anteeks mut hanen on ihan pakko kysya koska sulla on laskettuaika, vastasin et tanaan... sit se mies sanoi et joo hanen vaimollaan oli paljon pienempi maha ja silti tuli yli kolme kiloinen... olin vaan et kiitos kiitos, ma kun kerran teen niin teen oikean kokoisen vauvan enka mitaan pikku sinttia... hitsit!!! =)

Second edition 40

Tosi huonoa tuuria teilla Rizzu sen koneen kanssa mut ei se voi teidan piikiin menna kun tehan olette asuneetkin siina vasta niin vahan aikaa...

Hengissä ollaan. Olo on kuin jyrän alle jäänyt. Nyt yritän vaan saada esikoisen nukkumaan ja mennä sitten itsekin.
Empä tuosta lähdöstä tiedä, vähän on tullut nyt sellaista kokkareista vuotoa, mutta ei muuta.

Hyviä öitä mammoille ja vaaveille.

zuviliini

Oli kiva lukea teidän muidenkin kuulumisia. Piristi vähän.
Jotenkin mä yritin rivien välistä lukea, että ehkä tää meidän vauva ei nyt synny ennen perjantaita kun mies palailee...mullahan ei oo varsinaisesti vielä mitään supistuksia tuntunut...te muut ootte kärsineet "oireista" jo pitkään..mulla ne taitaa olla vielä edessä. Vai onko tää teistä ihan toiveajattelua??

Mammaksi; juu, mulla niitä kramppeja on nyt pari ollu..ne on sellasia, et selkää särkee kauttaaltaan ylhäältä alas ihan mielettömästi, polttelee, sit tulee jäykäksi ja todella kipeäksi.erittäin tuskallista. mikään asento ei oo hyvä, eikä venytellä voi :( makuullaan ei voi olla ollenkaan. noiden kipukohtausten aikana oon lähinnä yrittänyt hiljakseen kävellä..tai miksikä sitä pikku hipsuttelua nyt sitten sanoa voi. Ja tuo kipu kai sitten tavallaan säteilee myös vatsanseutuun, koska sekin tuntuu kovalta ja kipeältä :(

Garnet; ihana suunnitelma teillä viikonlopuksi. Nauttikaa :)

Zuviliini; toivottavasti olo paranee...

Muillekin odottajille voimia ja tsemppiä..kaikelle on aikansa ja odottavan aikahan on tunnetusti pitkä ;)

Miisa; sillon viikonloppuna kun kävin tarkkailussa ja tutkimuksissa sairaalassa niin kätilö ja lääkäri molemmat totesi, että siinä kun käyrää otettiin niin oli vain pari supistusta, ei voimakkaita. Itse en niitä luonnollisestikaan "tunnistanut", kun se selkäkipu/särky oli niin totaalinen..eivät siis vetäneet yksi yhteen niitä kipukohtauksia supistuksien kanssa..sitten kun ennen lähtöä olin käyrällä, niin ei ollut supistuksia lainkaan...
Tiedä sitten näistä loppujen lopuksi. Siksi kai se on niin tärkeää ottaa heti yhteys äitipoliin, jos kipukohtaus uusii, koska siinä tilanteessa ei voi itse tietää supistaako vai ei...kuinka kriittiset hetket on käsillä..koska se selkäkipu tuntuu koko ajan.. :(
Toivon tosiaan, ettei tuo kramppi tai mikä lienee iske sitten kun synnytys on käsillä...tuon tuskan kanssa oli elämistä ja voin kuvitella et ne synnytyskivut on vielä kovemmat...ei mulla oo varmaan voimia ponnistuksiin sun muihin ollenkaan jos oon "kohtauksen" kourissa..

Yhteistyössä