Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Zuviliini: mä oksensin ja ripuloin koko päivän ennen esikon syntymistä ja kätilö sanoi että joillekin tulee tollainen "vatsatauti" ennen synnytyksen alkua... Joten mistäs tietää jos sulle tulee yöllä lähtö. Tsemppiä!

Me käytiin Sellossa pyörimässä pari tuntia kun ajattelin että jos vaikka lähtis synnytys käyntiin. Mutta ei yhtään ainutta supistusta tullu. Hitto vie!
Mä tähtään nyt kans siihen 080808.

Edelleen on paha olo. Närästys on myös tullu takas mun kiusaks. Kiva kiva.

No nyt yritän nukkumaan kun viime yö meni valvoessa.

Naksuli

Saas nähdä miten zuviliinin käy tänä yönä :)

Mulle kans kävis toi 080808...tosin lauantaina meillä ois yhdet juhlat jotka sitten jäis välistä...ois mukava päästä niihin mutta toisaalta ei tarttes miettiä vaatetta, en ole vielä hankkinut mitään päällepantavaa.

Ens yö vois kyllä sujua paremmin kuin viime yö...

Jaksuja kaikille!

Kyllä meistä joku synnyttää tuolloin 08.08.08 =)

Mulla on huomenna ultra ja jännittää se painoarvio! Ultran tarkoituksena on siis katsoa istukan kunto, mutta uskon sen olevan hyvä. Keskityn siksi enemmän tutkailemaan vauvan kokoa..

Laskin sillä sf-mitta * vartalon ympärys kaavalla, että painoarvio olisi tällä hetkellä n.3700g. Huomenna sitten saa tietää, pitääkö se yhtään paikkansa ultran mukaan! Mielenkiintoista!

Huomenta,

hengissä ja yhtenä kappaleena ollaan. =)
Vielä on aika heikko olo, kun illalla vielä kaksi kertaa oksensin. Yöllä neljältä kävin syömässä puolikkaan jugurtin kun oli niin kamala nälkä. Aamulla taas vilkasta vatsantoimintaa, mutta ei onneksi enää vatsakipeänä ja hikipinnassa. Ehkä tämä tästä. Ei ainakaan yöllä tullut lähtö.

Limaista vuotoa tulee edelleen, epäilen kyllä limatulpan palasia, vaikka voikin olla jotain muutakin. Esikoisen kanssa maha oli kanssa aivan sekaisin pari päivää ennen synnytystä, mutta silloin kyllä supistelikin jatkuvasti. Limatulppakin irtosi isona klöntiinä. Nyt on vain paljon pienempiä klimppejä. (anteeksi taas kuvaukset)

Esikoinen katsoi aamulla mun mahaa ja sanoi, ei oo vauva oikein kovaan ääneen. Vauva vastasi samantien napakalla potkusarjalla. Aivan kuin olisi "huutanut" että ompas vauva. =)

Nyt täytyy yrittää syödä varovasti jotain, muuten alkaa kohta pyörryttää.

zuviliini 37+1

Huomenet täältäkin!

Ei sitten tullut Zuviliinille lähtö yöllä.. Jospa se olikin mahatauti.

Meidänkin esikoinen jutteli tänään vauvasta. Makoiltiin aamulla sängyssä ja poika sanoi kaikkia sanoja mitä tuli mieleen.. Sitten sanoi äiti, isi, vauva! Vauva siis tuli jo meidän perheen jatkoksi =) Loistavaa.

Minäpä nukuinkin sitten ensimmäistä kertaa koko raskauden aikana KOKONAISEN yön heräämättä kertaakaan vessaan! Mulla alkaa nämä raskausoireet kadota loppua kohden.. Supisteluja ei ole. Seuraan varmaan teidän muiden vauvautumiset tällä puolen ja siirryn sitten tunne syyskuisiin =) Siltä tuntuu tällä hetkellä.

Ultrakin on vasta iltapäivällä..

Olen alkanut pelkäämään vauvan isoa kokoa. Olen itse kuitenkin alle 160 pitkä ja pienikokoinen, tai ainakin olin =). Esikoinen oli 3100g syntyessään ja siinäkin oli tekemistä.. Jos tämä on lähelle 4kg, pelkään ettei mahdu tulemaan. Onneksi ultraaja on lääkäri, niin voin vähän udella faktoja!

Miisa 39+0 (39+5)

Huomenta kaikille vielä järkensä jakautumettomille (ompa kamalaa suomen kielen taivutusta, oikein hävettää...) Minä sain pojan ensimmäistä kertaa nukkumaan yksin sänkyyn, on siis nukkunut kaikki päiväunet minun tai isänsä sylissä ja yöunet vierelläni sängyssä. Pienellä on ollut ihmeellisiä säpsähdyskohtauksia ja niiden jälkeen tulee aina parku, sylissä ollut helpompi rauhoitella heti. On myös pulautellut niin, että oma mieleni on ollut rauhallisempi pojan nukkuessa sylissä, kas kun jotenkin sitä pelkää, että toinen tukehtuu siihen pukluun, jos en heti ole kääntämässä kylkelleen jne... No säphähdykset ovat eilisen aikana loppuneet ja pikku hiljaa röyhtäyttäminenkin tekee tuloksia, joten nukkukoon nyt tuola, vaikka pitää myöntää, että joka inahdukseen mainaan lähteä katsomaan mitä mitä...

Tuosta imetyksestä piti eilen jo kirjoittaa... Se lansiloh (tai mikä se nyt oli...) on villarasva pohjainen eli jos joku on villalle tai villarasvalle (lanoliinille) allerginen niin kannattaa kokeilla varovasti miten reagoi. Itse olen lanoliinille allerginen, joten valitsin suoraan bepanthenin, jossa ei lanoliinia ole (ainakaan minun ja apteekkiharjoittelijan lukutaidon mukaan).

Meillä on pojalla muuten todella kuiva iho, kätilö ihmetteli oikein ja sanoi, että yleensä vasta yliaikaisilla on tuollainen paperimainen iho. Meillä on siis lotrattu nyt ceridalin kanssa. Nyt mietinkin, että tuleeko kenellekään mieleen mitään kylpy tai pasuainetta pienelle mikä kosteuttaisi hyvin? Ja sellaista mikä ei heti tartu ammeen pintaan ja tee siitä armottoman liukasta loppun maailman ajaksi. Esikoisella oli jotain öljyä, jota ei saanut edes fairylla pesemällä irti ammeesta ja sehän olikin sitten mukavaa...

Nyt menen katsoo mitä tuo pieni tuolla huutelee.

-Mammaksi-

PS: JAKAUTUKAA!!!!!

Miisa*: Tilattiin Teutonian Spirit3 -yhdistelmärattaat. Ne sellaiset kolmipyöräiset. Jännittää, minkäväriset ne tulee olemaan ihan luonnossa, kun olen nähnyt kuvat vain kuvastosta ja netistä sekä sitten vastaavan (luulisin) 2007 malliston värin.
Kyllä ne oli niin paljon halvemmat tilata sieltä, kuin ostaa täältä. Monta sataa euroa oli hintaero. Samalla rahalla olisin tosin saanut täältä esim. Herqules-merkkiset vastaavat, mutta harmikseni en olisi varmaan jaksanut niitä nostaa autoon. Meillä ei ole kummankaan auto edes farmari, että pitää vähän asetella, että mahtuu. Tähän saakka siis tilauksen kanssa kaikki on sujunut hyvin, ainut vaan, ettei vaunut ole vielä tulleet, heh. Pidetään peukut, että tulevat aikanaan ja ongelmitta.

Mittasin muuten äsken mahanympärykseni (navan kohdalta?) ja sain tuolla laskukaavalla 3201 g vauvan painoarvioksi. Eilenhän ultrassa arvioitiin juuri 3,2 kg, eli tarkalta vaikuttaa mun kohdalla :), ainakin just nyt. Kerrohan Miisa ultran jälkeen, minkä arvion sait siellä.

Ne verensokerit mulla on tosiaan olleet ihan hyvät koko ajan, kun olen itse mittaillut ja se diagnoosi tuli siitä paastoarvon 0,1 mmol/l heitosta. Nyt oon sitä mieltä, että oon tehnyt parhaani ja onnistunutkin tietysti, kun vauva on noin normaalikokoinen. Vielä pitää vaan loppuun saakka koittaa syödä säännöllisesti ja vähän vältellä nopeita hiilareita.

Katrinna 38+1

Tana aamuna kun herasin niin ensimmainen ajatus oli et voi ei menkat alkaa pian... siis kivisti siihen malliin alavatsaa, sit kun sain pahimmat unet ohi niin tajusin et tuskin ne menkat kuitenkaan ihan heti alkaa =)

Ma luulen vielakin et Zuviliinilla on lahto lahella vaikka se ei viime yona ollutkaan...

Minakin nukuin tosi hyvin viime yon, muutaman kerran kaksi herasin vaihtamaan kylkea mut nukahdin samantien, kertaakaan en vessassa koko yon aikana kaynyt... Tosin lohtuna tassa on se et 19 paiva kaynnistetaan, mut ei huvittais siella kovalla synnytyssalin sangylla taas kovin monia tunteja odotella, viimeksikin oli loppu yhta tuskaa vaikka olin jo 4cm auki. Ja siltikin kesti sen 15h siita kun olivat avittaneet puhkaisemalla kalvot. Siis kun meidan synnytyssairaalassa ei paase valilla minnekaan liikkumaan, ei edes vessaan...

Second editoin 40+1

Heräsin aamulla klo5 ja kun uni ei tullu niin nousin ylös. Alkoi kipeät supparit ja vatsa meni ihan sekaisin. Ravasin vessassa vähän väliä. Pari tuntia niitä säännöllisiä suppareita tuli mutta sit taas loppuivat kuin seinään. Nyt olin jo ihan varma että lähtö tuli...
Onneks nukahdin sit vielä ja esikko antoi nukkua klo10 asti. Nyt taas ihan hyvä olo.

En tajuu kuinka monta päivää tätä vielä kestää.

Laskin kans tolla sf-mitta x vyötärön ympärys ja tulos oli 3,3kg. 1,5 viikkoa sit ultrassa annettiin 2,5kg joten aika paljon olis tullu vauvalle lisää jos tuo laskukaava pitää paikkansa. Esikko oli vähän alle 3kg joten toivottavasti ei kovin paljon isompaa tule.

Naksuli 37+3

Onpas täällä hiljaista... Kaikki synnyttämässäkö???

Rupesin siivomaan josko auttais. Jotain lorahteli housuihin mut en tiedä mitä.
On kyllä tosi kärsimätön olo... Kaikki soittelee vähän väliä ja kyselee että joko syntyy.

No nyt tekemään ruokaa...

Naksuli

Naksuli: Tuo on kyllä varmasti raivostuttavaa, jos läheiset vähän väliä soittelee ja kyselee. Mä varmaan jättäisin jo kiusallani vastaamatta, kun oon sanonut, että ilmoitan sitten kyllä. Kyllä se vauva sieltä sitten ajallaan tulee. Eihän sullakaan ole viikkojakaan vielä tuon enempää kasassa. Koita kestää :).

Katrinna

Moiks!

Mulle soittaa tai ainakin laittaa viestin päivittäin varmaan 5 ihmistä ;) Oon jo tottunu uteluihin. Osa on toki niin läheisiä ystäviä, että niille voi ystävällisesti vastatakin. Mutta musta tuntuu, että sukulaiset on rasittavimpia. Anoppi on edelleen täällä (sanoi olevansa perjantaihin saakka) ja heti kun minä sanon että "nyt supistaa vähän" tai että "nyt nipistää alamahaa", se pomppaa ylös ja vetää henkeä sisään: "NO nytkö se alkaa?!?" Huoh. Ollaan niin innokkaita, että. Mutta perjantaihin olis siis armonaikaa. Vähiin käy. Elokuu08 ennusti mulle, että ens yönä tulis lähtö. Katotaanpa vaan.

Mä kokeilin myös mitata vauvan painoa sf-mitta x vyötärön ymp. Näytti 3582 g:aa. Vois olla hyvinkin sen painoinen. Esikoistahan luultiin käsikopelolla synnytykseen mennessäni juuri 3,5-kiloiseksi, mutta poika olikin laihempi, alle 3-kiloinen (oli ollut huonolla ravinnolla koska napis oli kaulan ymp. 4 kertaa). Mutta "pitkä" siis silti: 50,5 cm. Ja selän pituuden perusteellahan kait niitä käsikopelopainoarvioita tehdään.

Nyt yritän suggestioida sen synnytyksen käynnistymään! (TUU JO, PENTELE!)

Terkuin
Rizzu kera masussa viihtyvä Sykerö 40+5

Moikka,

mulla on ollut tänään jo jotenkin rauhallisempi olo. Limaklönttistä vuotoa on tullut siitä eilisestä lähtien. Ehkä se on merkki ettei ainakaan yli mene. Jotenkin olen taas löytänyt pientä mielenrauhaa tähän odottamiseen. Kyllä se tulee kun on valmis.

Mulle neuvolatäti veikkaili eilen, että tämä olisi isompi kuin veljensä (Otso 2950g, 48cm). Pojalla on kuulemma pitkä selkä ja sen kyllä uskon, kun tuntuu niin selvästi mahan läpä tuo pitkä kaari oikeassa kyljessä. Toisaalta Otsolla ja isällään on kanssa pitkät selät, et eipä se paljoa kerro.

Mä kanssa mittasin ympäryksen (96cm) ja antoi painoarvioksi 3072g. Voisi hyvin pitää paikkansa jos täti on oikeassa. Siro vauva on kuitenkin kyseessä.

Kävin äsken kävelylläkin kun olo alkoi olla jo ihan hyvä. Todella pahasti tuollainen mahatauti vie kyllä mehut. Siirsin tapaamisen kaverini kanssakin huomiseksi, kun aamulla ajattelin, etten tänään vielä jaksa tehdä mitään.

Meillä siis mies ja minä jännäillään pääseekö hän matkaan vai ei. Kuulemma jos viim. tiistain syntyy (pääsen kotiin keskiviikkona) niin sitten on lähdössä. Jännää tulee. Pitää tuonkin reissun nyt juuri tähän aikaan osua, mutta joka vuosi ovat siellä olleet, eli se on sellainen perinne.

Tsemppiä Naksulille, koita löytää jotain konkreettista tekemistä, niin se auttaa.

Täytyypä lähteä katsomaan perunoita, mies on hakemassa poikaa tarhasta.

zuviliini 37+1

Nyt sain oikein siivousinnon päälle. Siivosin keittiön kaapit ja pesin lattiat. Mies tulee kohta kotiin niin sit käyn vaatehuoneen kimppuun. Saa pakkailla jo osan mammavaatteistakin pois kun ei ne mahdu enää päälle...

Huomenna aamulla olis neuvola. Täytyy sieltä kysyä tota painoarviota.

Naksuli

Ma tiskasin askon vahan ja laitoin pyykkikoneen pyorimaan. Ukko saa tyhjentaa sen kun en ma taman mahani kanssa yleta naruille...

Taallakin valilla muistutetaan et sullahan on jo laskettu aika koskas se sun vauva meinaa tulla. Vastaan et tuskin ihan pian... suurin osa ihmisista on kylla jattaneet ihmeen rauhaan...

Second edition 40+1

Rizzu: Oikein sieluni silmin näin jo oman anoppini istumassa meidän sohvalla ja pomppaamassa ylös mun jokaisesta supistuksesta :D. Apua... ;).
Ja just kun ehdin miettiä, et mä oon saanut olla ihanan rauhassa, niin lanko soitti kysyäkseen, et no joko nyt oot laitoksella. Mikä ihmeen kiire ihmisillä on?!!?? Mulla on vielä kaksi viikkoa aikaa laskettuun!! Sulla Rizzu tosin on eri tilanne jo, "parasta ennen" meni jo ;). Toivottavasti siis pääset jakautumaan pian :).

Zuviliini: Hyvä, että oot löytänyt mielenrauhaa, se kuullosti hyvältä. Ei oo odotteluaikakaan sitten niin pitkä. Eri asiahan se on varmasti toista odotella, kun ensimmäistä. Mulla on nämä viimeiset "omat viikot" tässä käsillä, joten varmaan sekin vaikuttaa asenteeseen. Ja tietysti se, että mulla on hyvä olo ja jaksan touhuta. Enkä vieläkään oikein tiedä, kuka tämän vauvan synnyttää mun puolesta ;) heh.

Mulla on ollut projektina tänään vanhat valokuvat. Tykkään edelleen teettää valokuvat ihan paperiversioiksi, mutta tuo kansioiminen tahtoo tulla vähän jälkijunassa. Nyt sain aikaiseksi alkaa järjestelemään valokuvia häämatkasta parin vuoden takaa. Ihanaa fiilistelyä <3.

Katrinna 38+1

Ultrassa käyty ja kaikki hyvin!

Istukka oli kunnossa ja napavirtaukset myös. Vauvan pää on jo niin alhaalla lantiossa, että mitta oli vaikea saada, siksi painoarvio ei ole täysin luotettava. Painoarvioksi saatiin sitten 3450g ja lääkäri sanoi, että 3500g jos menee laskettuun aikaan saakka. (en kyllä ymmärrä miten voi niin vähän paino nousta, jos virallinen laskettu on 13.8) Vauvalla on kuulemma erityisen pitkät jalat, joten en tiedä vaikuttaako se arvioon.. Voihan se olla niinkin, että on pitkä, mutta kevyt. Tällä hetkellä vauva kasvaa hieman keskikäyrän alapuolella, vaikka viime ultrassa olikin käyrän yläpuolella. VArmaan vaikuttaa sekin, kun tuo pään mitta oli vaikea ottaa.

Lääkäri ultrasi myös 4D:llä vauvan kasvoja =) Voi luoja että meinasi tulla tippa linssiin, kun näki nyt jo pikkuisen kasvot. Sehän on kuin videokuvaa katsoisi.. Sain myös ihan lähikuvan kasvoista mukaani. Kyllä on söpö vauva =) Aivan saman näköinen kuin veljensä.. Sellainen nöpönenä ja kurttunaama.. Oli siis aivan loistava lääkärikäynti! Ja vielä ilmainen.

Tämä lääkäri teki vielä sisätutkimuksenkin. Kohdunkaulaa 2 cm jäljellä, pehmennyt on, sormelle auki. Vauvan pää tuntuu jo ihan siellä suulla. On nuo supistukset jotain tehneet, kun viime lääkärissä kohdunsuu oli suljettu ja kaulaa 3cm. Paljon on silti vielä kärsittävää jäljellä, huh.

Mutta oli niin positiivinen käynti taas, että jäi tosi hyvä mieli. Sinne on aina niin kiva mennä.. Ihan yläluokkaista palvelua! (ja kyseessä siis kaupungin keskusäitiysneuvola)

Nyt vaan jatketaan odottelua! Alkoi tuntumaan siltä, että tämä raskaus menee reilusti ensi viikon puolelle, ellei ylikin.. En siis odota enää tämän viikon/viikonlopun aikana lähtöä tulevaksi.

Tsemppiä kuitenkin kaikille kärvistelijöille, kyllä täällä taas kohta poksahdellaan =)

Miisa 39+0 (39+5)

Ei sitten tullu kellekään viime yönä lähtöä. Emeliina varmaan kohta jo kotiutuu jos on synnyttämässä ollut...

Mullakin meni viime yö paremmilla unilla ja tänään on ollu muutenki kivempi päivä henkisesti. Kävin kampaajallakin niin ei sitten tartte stressata hiuksien kunnosta ihan heti synnytyksen jälkeen.

Mullekin tulee lähes päivittäin joltakin viestiä tai soittoa että vieläkö kotosalla ollaan. Ei nyt toistaiseksi ole pahemmin kyselyt haitanneet mutta ehkä joskus parin viikon päästä voin olla jo kyrsiintynyt!!

Susa 39+3

Nyt näyttää kaikkien olo eilisestä piristyneen. Kiva kuulla.

Mukavaa Miisa, että sulle jäi mukava fiilis ultrasta. Iloisilla mielin on paljon mukavampi olla. =)

Mulla on supistellut koko iltapäivän ja illan, mutta ei kovinkaan säännöllisesti. Eikä myöskään kovin kipeästi. Sillälailla vihloo ja maha supistuu, paine kasvaa alapäässä. Välillä tulee 10min välein, mutta ei voi olla vielä synnytyssupistuksia, kyllä ne mun muistin mukaan sattuu enemmän. Nyt siis kohtu treenaa oikein tosissaan.

Poikaa täytyy ruveta nukuttamaan. Hyvää yötä kaikille.

zuviliini 37+1

Miisaa lainaten kun en itse muistanut/ tajunnut eilen sanoa et samaa sanottiin minullekin, et viikon paasta uusi aika mut heti yhteys ensiapuun jos, vauva ei liiku, siis meilla sanottiin et pitaa liikkua aamulla, paivalla ja illalla... Sit tietty jos tulee lapsivedet, verista vuotoa tai supistukset on tunnin ajan 10min valein... Ma vahan ihmettelin noita supistusten valeja niin sit se sanoi et no joo voi olla 5minkin valein... Ja sekin minua ihmetytti et tarttee olla vaan tunnin saannolliset... tosin kun ei supistele yhtaan niin ei tartte tommoisia edes miettia... =)

Second editoin 40+1

Meillä on kyllä noita rauhallisia hetkiä paljonkin tällä vauvalla.. Aamuisin ei liiku oikein ollenkaan ja iltapäivästä ja illasta sitten enemmän.. En tiedä pitäisikö huolestua, mutta näin on ollut jo pitkään. Mulla on se istukkakin edessä, joten en kaikkia liikkeitä edes tunne. Tuolla ultrassakin vauva liikkui, mutta en tuntenut mitään läheskään joka kerta.

Noh, pitää alkaa tarkkailemaan ja mennä sitten suosilla käymään TAysissa jos ei ala tuntumaan.. Tässä esikoisen hoidon lomassa ei vaan meinaa aina muistaa niitä liikkeitä tunnustella tarpeeksi.

Miisa

Miisa minullakin on istukka edessa, et varmaan jaa osa liikeista huomaamatta ja taa on selvasti samanlainen kuin isosiskonsa et aamulla ei liiku vaan mielummin nukkuu, isosisko on samanmoinen vielakin, ja kay meidan aamu uniseen perheeseen oikein hyvin =) Siis jos meilla herataan kahdeksalta niin se on aikaisin!

Huomasitteko muutes Ilta-Sanomista et joku nainen oli suonenjoella onnistunut synnyttamaan autoonsa...

Kait ma mielummin ravaan sit siella synnarilla vahan turhan usein ja tulen aina kotiin takas jos ne supistukset joskus suostuu edes alkamaan, kuin odotan liian pitkaan kotona... Mies varmaan jarkyttyis niin ettei loppu ikanaan pystyis puhumaan, saati tulla viitta metria lahemmaks kun pelkais et ma tulen taas raskaaks =) Ja siella sairaalassa ne taitaa ajatella muutenkin et taas toi hullu suomalainen taalla... =)

Second edition 40+1

Tänään on ollut hiljaisempi pvä liikkeiden suhteen, ehkä liiankin...oon yrittänyt herätellä...täytyy jatkaa herättelyä.
Huomenna neuvola täytyy jutella siellä.
Öitä kaikille...

Yhteistyössä