Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taas tana aamuna totesin et lapset on ihania niin kauan kun ne on toisten. Esikoinen nimittain veti lautas/ lasin kuivaus telineen lattialle. Sirpaleita tuli niin et jos ne tuotaa onnea niin esikoisen onni on koko loppu elamaksi turvattu. Silla aikaa kun ma yritin niita sirpaleita metsastaa taan mahani yli, niin esikoinen tunki kaulaansa isansa likasia kalsareita. No onneks taa tapahtui nyt eika sit kun siina olis viela vasta syntynyt ollut kitisemassa nalkaansa... huhuh huh valillaa tuntuu et kuinka ma parjaan kahden pienen kanssa? Onko muilla toka tai useampi kertalaisilla saman moisia tunteita? Tosta sirpale sotkusta selvittiin pelkalla saikahdyksella eli esikko kerkes livistaa alta ennen kuin ne tavarat tuli alas. Vahan se oli hengastynt kun kannoin sita sirpaleettomille vesille, eli tais tajuta tehneensa jotain ei niin viisasta. Kylla se tietty ihanakin osaa olla, ettei kukaan mua nyt ajattele lapsi vihaajaksi, varsinkin kun se on oppinut kunnolla rutistus halimaan =)
Ja sit tahan raskauteen... viime yona narasti niin et jouduin istualteni paastelemaan isompia ilmoja ulos. Itse asiassa herasin siihen kun tuntui et oksennus tulee, vahan aikaa sit mietin et tuleeko vai ei mut ei se lopulta tullutkaan... Ei mulla esikoisen aikana narastanyt kertaakaan, nyt on sit siitakin edesta.
Aamulla kun katsoin pilvista taivasta ajattelin et miten erilaisesti siihen suhtautuu taalla kun suomessa. Talla nimittain oli ajatuksena AA ihanaa pilvinen paiva! =)
Jaahas mitas toi villikko nyt keksii, taidan menna vahaksi aikaa leikkimaan sen kanssa ja ottamaan pienta valipalaa, jospa se pian alkais taas paikkareille niin paasisin itsekkin lepaamaan. Aamupaiva oli nimittain tarkoitus ottaa rauhallisesti ja lepailla, mut pienten lasten kanssa ei ikina mene niin kuin suunnittelee...

Second minun esikoinen on jo pian yhdeksän vuotias ja olen "ihan paniikissa" että miten mä pärjään pienen kanssa. Esikoiseni asuu viikot isällään koulunsa vuoksi, joten olen jonkun aikaa jo tottunut olemaan "lapseton". Kun esikoiseni oli piene isänsä hoiti hänrä aina kun poika oli kipeä, minä menen jotenkin ihan sekaisin silloin enkä omaa minkäänlaista järkeä silloin. Nykyinen mieheni on taas ihan erilainen, joten kun hän puhui jo toisesta pienestä niin minä tuijotin häntä kuin hullua ja totesin, et ai toinenkin pieni pitäis herran saada... Kun en yhdenkään kanssa varmaan selviä hengissä (jos isäänsä tulee niin kaverista tulee hieman paljon enempi menevämpi kuin esikoiseni). Mutta kait sitä selviää, eikös?? Vissiin pakko vaan uskoa niin ;-)

-Mammaksi, jota jälleen laiskottaa vallan hirveästi-

PS: minua on närästänyt jo useamman kuukauden, taisin eilen laskea, että rennietä on mennyt yksi 48 ja kaksi n.90 kpl pakettia, eilen ostin vielä 48kpl paketin. Ruisleipää ei juuri voi syödä, samoin iltaisin syöty banaani (??) närästää yöllä, maidon juominen pitkin yötä auttaa. Nyt viimeisen viikon aikana on helpottanut eli yöllä ei tarvi kuin yhden rennien.

Huomasin eilen illalla että vauva on liikkunut mahassa paljon vähemmän kuin ennen. Piti oikein ruveta laskemaan liikkeitä kun niin säikähdin... Aikaisemmin vauva on siis liikkunut lähes koko ajan. Yöllä ei myöskään touhunnut. En herännyt edes vessaan koko yön aikana mikä on todella outoa. Onko muilla vauvan liikkeet vähentynyt?
Supistuksia tulee myös paljon. Paha olo koko ajan ja vessassa käyn isolla hädällä monta kertaa päivässä. Anoppi veikkas että alkaa olla synnytys lähellä...

Viimeinen lääkäriaika on vasta ens viikon perjantaina. Sittenhän sen tietää onko tuolla alhaalla tapahtunut mitään. Jotenkin on vaan niin kummallinen olo koko ajan...

Naksuli

Ps. minäkin kauhistelen joka päivä että miten pärjään kahden pienen lapsen kanssa. Onneks sillon pystyy sitten jo liikkumaan normaalisti ekä ole näitä kaikkia vaivoja riesana. ;)

Toisiks viimeinen työpäivä! Päivä alkoikin lupaavasti oksentamisella, aamupahoinvointi palasi kehiin... sama juttu oli esikoistakin odottaessa... jiihaa!

Kyllähän nuo liikkeiden vähenemiset VOI olla merkki synnytyksen lähestymisestä, vauva alkaa kerätä voimia synnytykseen. Tai sitten on vain rauhallisempi päivä, tai tila käy yksinkertaisesti niin ahtaaksi, ettei enää mahdu liikkumaan. Mulla on just menossa ihan mieletön myllerrys mahassa, huhhuh.
Eilen tuli koko päivä suppareita, osa ihan poltteli tuolla ihan alavatsalla, melkeinpä nivusissa. Oltiin just pojan kanssa ulkoilee, hyvä siinä koittaa juosta 3-vuotiaan perässä, joka treenaa pyörällä ajoa kun suppailee ja tekis vaan mieli irvistellä eikä liikkua yhtään. Uskomattoman lujaa nuo 3-vuotiaat jo pääseekin pyörillään!!!

Täällä on myös mietitty, miten pärjätään kahden lapsen kanssa. Esikoinen on jo niin helpossa iässä, kun pukee, syö, käy vessassa yms. itse, ei tarvii nukuttaa... vähän huolestuttaa, että miten sitä jää tarpeeksi aikaa myös esikoiselle, kun vauva vie kuitenkin niin paljon huomiota ja omia voimia, vaikka eihän tuo esikoinen ole vauvan syntymän jälkeen yhtään vähemmän rakas kuin tähän asti. Nyt jo odottaa, että vauva tulee pois äidin mahasta, että äiti voi taas juosta ja hyppiä hänen kanssaan. Eilen poika muuten sanoi, että "huomenna vauva tulee äidin mahasta pois", saas nähä, pitääkö ennustukset paikkaansa ;). Mä oon kyllä henkisesti valmistautunut olemaan valas vielä sen kuukauden, viimestään 7 viikon päästä vauva on sit leikattu ulos, jos ei muuten tule.

Taaskaan ei ollut mitään asiaa, vaan silti tuli näin pitkä viesti. Koittakaa kestää!

Garnet 34+5

Niin ja Julia, me asutaan Jyväskylässä.

Huomenta taas...

Sain taas nukuttua kohtuullisen hyvin. Tosin jotenkin sellasta "torkku-unta", koiranunta miten sen nyt sanoisi...ja kuudelta nousin ylös kun ei nukuttanut ja masu-asukki alkoi heräilemään myös:)

Onko teillä kellään kokemuksia Gracon matkarattaista? Kätevät kaiketi siinä mielessä että sen kaukalon saa siihen kiinni näppärästi ja kulkeminen helpottuu...ei tarvii raahata painavaa kaukaloa ympäriinsä.

Lähden leipomaan pullaa...mikä lie inspiraatio..käytettävä hyväksi??

Päivänjatkoja kaikille :)

Ultrassa käyty!

Vauva on mahassa ihan oikein päin, eli raivotarjonnassa. Pää on jo ihan alhaalla, eli laskeutunutkin on jo! Sitä kyllä itsekin olen epäillyt, sillä maha on ihan selvästi laskeutunut.

Istukka oli hieman kalkkeutunut, mutta napanuoran virtaukset olivat hyvät. Sain kuitenkin ajan vielä uuteen ultraan viikolle 39+jotain niin katsotaan istukan vointia tarkemmin. Minulla oli tuon esikon synnyttyä istukka aika huonossa kunnossa, joten nyt se katsotaan tarkemmin.

Painoarvio oli 3100g !! Siis apua. Vauva on painonsa puolesta valmis syntymään jo. Minkähän kokoinen se on sitten laskettuna aikana !? Keskikäyrän yläpuollella meni..Lääkäri oli sitä mieltä, että ei välttämättä pidä paikkaansa se 13.8 laskettu aika, vaan lähempänä saattaa olla se yksi niistä lasketuista ajoista, eli 8.8. Yliajalle ei ainakaan päästetä paljoa, kun on edellisellä kerralla ollut niin huonossa jamassa se istukka..

Sukupuolesta kysyin varmistusta, mutta vauvan peppu oli niin huonossa asennossa, että jalkoväliä ei saatu näkyviin.. Eli tyttöveikkaus varmistuu sitten todeksi tai taruksi synnytyksessä =) Ihan kiva toisaalta niin.

Lääkäri kyselin, että onko ollut oireita synnytyksestä! Noh, onhan tässä supistellut ja olut jotain menkkajomotuksia tuolla, mutta ei kai nämä nyt synnytyksen oireita vielä ole.. Sen kyllä tunsin, kun vauva tunki päätään alaspäin lantioon, häpyluuhun sattui.

Että tällaista täällä.. Alkoi jotenkin jännittää, kun tuo synnytys tuntuu olevan aina vaan lähempänä ja jos tämä nyt muutenkin on vähän epävarmaan, että pysyykö laskettuun aikaan saakka.. ja mikä ikinä onkaan se laskettu aika! Kuukautisten mukaan se on 20.7, niskaturvotusultran mukaan 8.8, rakenneultran mukaan 13.8. Lääkäri veikkasi hyvinkin mahdolliseksi tuota 8.8. Tai sitten syntyy välillä 8-13.8 Saas nähdä, mielenkiintoiseksi menee =)

Eipä sitten muuta, alan laittamaan esikkoa unille.

Miisa 36+1

Terveisiä lääkäristä. Mie vedän itseni pois kuka synnyttää ekana kisasta. Ei meinaa sitten mitään merkkejä kohdunsuulla siitä, että huomenna alkais 39 viikko. 3cm kaulaa ja kohdunsuu kiinni. Hieman pehmennyt kuulema on, mutta kiinteä kuitenkin, kiinteä jopa viikkoihin nähden. Siinä ne minun suuret supistukset nyt sitten oli, jotenkin osasin kyllä aavistaakin asian. Masumitta ei ollut kasvanut viime viikosta yhtään, sama 34cm siis edelleen, asiaan luultavasti vaikuttaa se, että poika on painunut entistä tiukemmin alas. Mitään muuta ei sitten tällä käynnillä katsottukaan, eikä sitä koko arviota saatu taaskaan.

Julia noista matkarattaista. Minä haaveilin niistä, mutta selvisi ettei yksilläkään gracon renkailla kuljeta hiekkateillä tai lenkkipoluilla. Kävin toissa päivänä ostamassa Emma shopperit, niihin istuu tuo gracon autobaby kaukalo ihan yhtä jymäkästi kuin gracon rattaisiinkin, mutta Emmoissa on etuna maastokulkuisemmat renkaat. Jos matkarattailla on tarkoitus kuljeksia kaupungissa ja kauppakeskuksissa niin sitten gracon renkaat paremmat, kun ne osin itse varmaan itkisin jyväskylän mukulakivetyksillä matkarattaiden kaksoisrenkaita työntäessä ;-) Meinaa kun ne hakee jokaisen kiven raon, jos lukitus auki ja lukemani mukaan aika pian ne lukitukset ovat hajonneet. Niin ja nimenomaan tuon kaukalon raahaamisen vuoksi meille nyt jo rattaat ostettiin, kun vaan saatais ne kaupasta pois niin pääsis lykkii, tosin kuivaharjoitteluna kuten yläpuolelta voit lukea...

Jaahas, kait tässä jotain pitäis tehdä, leikata anopin tukka ainakin, pitänyt leikata jo kuukausi sitten, mutta jotenkin aina tullut jotain ettei olla ehditty.

-Mammaksi 37+6-

PS: tiedättekö jotenkin masentavaa ettei kohsunsuulla ollut tapahtunut yhtikäs mitään, ei siksi että olisi kamala hätä saada poika ulos, vaan lähinnä siksi, että kipuilu ja supistukset ovat olleet hyödyttömiä. Tulee sellainen enkö mä osaa tätäkään tunne. Hieman tuo kasvamaton sf-mittakin mietityttää.

Ai niin Naksuli: mulla poika rauhoittui jo tuossa olisko ollut viikko sitten aikas rajustikin, pitää iltaisin vain vähän aktiivisemman tunnin, muuten köllöttelee rauhakseltaan ja välillä tunkee jalkaansa kylkeeni. Mutta kuten ylhäällä lukee niin eipä se ainakaan synnytystä enteile...

Löysin muuten ohi mennen netistä tälläisen vanhan tavan arvioida vauvan kokoa eli sf-mitta kertaa mahan ympärys. Eli esim minulla 34 x vyötärön ympärys 97= 3298. Painoarvio olisi siis nyt tuo n.3300g. Ihan järkeen käypää tavaraa.

Itse asiassa etsin tietoa kuinka nopeasti tuo kohdunkaula voi lyhentyä, että meneekö siihen viikkoja... Kun mietityttää tämä oma mitään tapahtumattomuus.

-Mammaksi-

Tervetuloa mukaan Julia minunkin puolesta. Me ostettiin Gracon kantokoppa ja matkarattaat kun tuttava suositteli - meillä ei pitäisi olla tarvetta hiekkateillä niitä juurikaan työntää.
Vauvan sänky on vihdoinkin pedattu, hoitopöytä ja pinnasänky pitäisi vielä kasata mutta ne saa odottaa vko-loppusiivouksen yli.

Mä olen nukkunut pari viimeistä yötä tosi huonosti - ei meinaa voida nukkua missään asennossa. Asukki ilmeisesti yrittää kääntyä raivotarjontaan, mutta toistaiseksi huonolla menestyksellä :(

Hei te konkarit, tyhmä kysymys joka askarruttanut:: minne vauvan syntymästä tulee ilmoittaa? Kelalta sain tiedon että heille tieto tulee maistraatista joten riittääkö maistraattiin ilmoitus? Tietysti sitten vakuutusyhtiöön, taloyhtöön jne. eli näitä en tarkoita kysymyksellä.

Katri 34+6

Katri, tieto vauvan syntymästä menee heti syntymäpäivänä maistraattiin, joten käytännössä sinun ei tarvitse sitä minnekään ilmoittaa. Kaikki ne tahot jotka normaalistikin saavat esim muuttotiedon maitraatista saavat tiedon myös vauvan syntymästä. Lopulta se vakuutusyhtiö on ainut kenelle pitää ilmoittaa, jos olet vauva vakuutuksen varannut.

-Mammaksi-

katri: jos ette oo naimisissa niin ainakin joissain kunnissa kannattaa ottaa itse yhteys kunnan lapsivaltuutetulle isyyden tunnustamista varten. Mut nekin kyllä muistavat sua postilla aika pian yleensä. Neuvolasta saa lisätietoa.

Kävin aamulla neuvolassa eikä mitään ihmeellistä. Sf jo 35. Joskin terkkari ei musta mitannut sitä kunnolla. Pikkaisen sain sapiskaa kun en oo verensokeria mitannut mut kun ei muista niin ei muista. Ens vkolla äitiyspolille koon tarkistukseen joten ennen sitä pitäis muistaa sokerit mitata.

ai niin gracoista! Oli esikoisen kanssa aivan ehdottomat kun nosti vain kaukalon autosta kyytiin ja edelleen palvelevat kaupunkirattaina. Nyt ostin käytetyt peräkkäin isuttavat gracot et päästään molempien lasten kaa liikkeelle. Kaukalo + rattaat se hyvä puoli et se kaukalo lukittuu kiinni niin ei pääse putoomaan vaikka rattaat vähän keikkaiskin. Ja kyl mä oon pärjännyt Vanhassa Raumassa mukulakivikaduilla gracoilla. Hiekkateillä ja lumisohjossa on menty sitten brion novilla jossa vaavi sai köllötellä makuuasennossa eikä vähemmän selkäystävällisessä kaukalossa.

Konkarit: kiitokset tiedoista :-) En oo saanu tänään oikein mitään vauvaan liittyvää tehtyä - päivä on mennyt ihan pyykkäilyissä ja kaupusteluissa... Huominenkin menee kaverin ja hänen 1 v. pojan merkeissä.

Mulla sf mitta tänään mitattuna 30,5 cm...onko teillä kaikilla muilla isompi? Musta tää maha kyllä on ihan kookas. Vauva kuulemma normaalikokoinen ja muutenkin kaikki kunnossa. Terkka sanoi että vauva ois jo ihan lantiossa kiinni vaikka ei kyllä näytä laskeutuneelta...mene ja tiedä! EHKÄ vois syntyä jo pikkasen ennen laskettua aikaa mutta eihän sitä tietenkään voi tietää miten tässä käy.

Meillä on vielä vaiheessa pinniksen kasailut ja muut. Mulla on ollu kyllä sisustusintoa muuten vaikka vauvan tarvikkeet ei kasassa vielä olekaan.

Millasia sittereitä ootte hankkineet? Onko kellään sellasta Carenan normaalia sitteriä? Maksais 29 e...katoin sitä tuolla mutta en sitten vielä ostanut.

Susa rv 36+4

Alkuperäinen kirjoittaja kattu:
ai niin gracoista!! Kaukalo + rattaat se hyvä puoli et se kaukalo lukittuu kiinni niin ei pääse putoomaan vaikka rattaat vähän keikkaiskin. Ja kyl mä oon pärjännyt Vanhassa Raumassa mukulakivikaduilla gracoilla.

Mietin pitkään tuota turvallisuutta juuri, itse yllätyin, kun autobabyn takalukko otti kiinni jopa gessleinin yhdistelmien "eturautaan", ottaa kiinni Emmoihinkin. Se siis kannattaa tarkistaa, jos meinaa ostaa muut kuin gracot. Täytyy sanoa, et teille on osunut hyvät rattaat, jos mukulakivillä olet pärjännyt! Mä taidan olla vaan luonteeltani sellainen et pienetkin töyssyt niissä kaksoisrenkaissa otti pattiin esikoisen kanssa. Katsos laiska luonne haluaa päästä helpommalla.

-mammaksi-

mammaksi: Mulla kohdunkaulan pituus oli synnytystapaarviossa vähän reilu 4 cm ja viikkoja oli tuolloin kasassa 36+1. Sitä myös tässä mietin et kuin nopeesti se sitten voi lyhentyä..? Supistuksia mulla ei kyllä ole edes ollut joten en oikeastaan olettanutkaan kohdunkaulan lyhentyneen. Sulla kyllä vähän eri juttu kun niitä supistuksia on ollut. Eilen neuvollassa sanottiin, et lääkäri oli kirjannut tietoihini silloin synnytystapa arviossa, että jollei lähellä laskettua aikaa ole merkkejä synnytyksesta niin sitten katsotaan aika käynnistykselle. Jälkeenpäin kotona aloin miettimään et onko se juuri tuon kohdunkaulan lyhentymättömyyden takia..? Vauvan koko ei ilmeisesti minun tapauksessani ole syy käynnitykseen koska vauva arvioitiin melko pieneksi, syntymäpainoksi arvio oli n.3kg ja pitäisi mahtua hyvin tuleen, huh:) Mullahan oli myös istukkka aiemmin kohdunsuun lähettyvillä, kuten Katrinnallakin, mut se oli onneksi siirtynyt niin että alateitse voi synnyttää.

Nukkumisongelmista kärsitään myös täällä. Yö menee pyöriskellessä ja hyvän asennon etsimisessä. Ja lisäksi on kuuma ja vessassa saa käydä tiuhaan tahtiin. Tuttua kai kaikille:) Aamuyöstä alkaa yleensä vasta sikeämpi unijakso ja sängystä ei sitten pääse millään ylös ennen klo.11.

Susalle tuosta sf mitasta: mulla se oli eilen 30cm ja viikkoja 37+0. Koko raskauden ajan on toi sf-mitta mennyt ihan siinä alemmaalla käyrällä, tasaisella kasvulla. Terkka sanoi vauvan painuneen jo aivan lähtökuoppiinsa..

Emeliina 37+1

Apua, jos tuo Mammaksin laittama vanhan kansan veikkaus vauvan painosta pitää paikkansa... Sen mukaan tämä baby nyt 3450g ja 3 vkoa vielä laskettuun aikaan... Te, jotka olette saaneet arviota vauvan painosta, kokeilkaapa huvikseen pitääkö teillä ollenkaan paikkansa...

Mammaksi: Se on kuitenkin hyvä merkki, että sinulla supistelee! Luulisi sen synnytyksenkin sitten lähtevän käyntiin herkästi, kun supistelee paljon, vaikka ne eivät tulosta olekaan tuottaneet. Harmi kyllä.

Susa78: Mulla oli sf mitta viimeksi 31, viikkoja 35+ jotain. Jos sulla kuitenkin kasvaa ihan käyrällä, niin hyvä juttu. Oletko pitkä ihminen? Silloinhan maha ei tule kovin esiin.. ja tietty riippuu paljon mittaajasta nuo lukemat.

Tuosta painoarvion laskemisesta. En nyt löydä mittanauhaa, mutta veikkaan vyötärön ympärykseksi noin 100cm. Sen mukaan painoarvio olisi nyt 3200g ja ultran mukaan siis 3100g eli aikas lähelle =) Hauska laskelma.

Miisa 36+1

Huomenta, tai päivää... Heräsin jo viideltä ja olen kuin peipponen! (vähänkö ärsyttävää...)

Miisa: Supistukseni ovat luultavasti kaikki olleet vain harjoitussuppareita, koska kun lueskelin aikani kuluksi nettiä niin oikeat supistukset tuntuu alaselässä (ja reidessä), mutta minulla nämä ovat tuntuneet vain mahassa. Esikoisesta tunsin ekat oikeat supparit vasta muistaakseni joku kuusi tuntia ennen syntymää, jos silloinkaan, että tiedä tästä nyt sitten. Tässä vaiheessa raskautta, hieman aiemminkin, olin muuten esikoisesta tilanteessa kohdunkaulaa 1,5cm ja auki jonkun pari senttiä (tuosta tekstistä ei oikein ota selvää). Sinänsä mietityttää minne tämän kanssa vielä joudun, esikoinen meinaa oli ultrien mukaan aina aikaansa nähden pieni, kun tämä taas kulkee ihan täysin millilleen keskiarvoilla. Totuuden nimissä minua alkaa eniten kauhistuttaa kumpikin synnytyksen ääripää eli tuleeko poika hemmetinmoisella rytinällä vai vuorokausien taistelulla. Jos äitini synnytyksistä voi mitään päätellä niin veljeni syntyi kertarysäyksellä useamman päivän yliaikaisena (yliaikainen olen ollut itsekin). Veljeni ei edes laskeutunut ennen synnytystä vaan tuli todella siten, että oikaisi jalkansa ja sit mentiin, onneksi siihen aikaan yliaikaiset otettiin tietyssä vaiheessa sairaalaan tarkkailuun ja äitillä oli apu lähellä.

Nyt kuuluupi alhaalta sellaisia ääniä, että anoppi on herännyt, voin siis alkaa ompelemaan (ompelukoneeni on suoraan anopin makuuhuoneen päällä yläkerrassa)

-Mammaksi 38+0-

Mammaksi: Kyllä sulla on silti voinut olla ihan oikeita supistuksia, vaikka ei selässä tuntunutkaan. Muistelin, että minulla alkoi supistukset viime synnytyksessä juuri sellaisilla mahakipuisilla ja vasta myöhemmin mukaan tuli selkäkipu.. Saas nähdä miten sinun sitten käy! Toivotaan, että ehdit hyvin sairaalaan, kun synnytys alkaa.. ja toisaalta olisi kiva, ettei nyt ainakaan käynnistykseen menisi.

Täällä kanssa yksi pirteä mamma.. menin nukkumaan yhdeltä, pyörin sängyssä kolmeen ja heräsin puoli seitsemän! Eli unta 3,5 tuntia ja ylös ihan pirteänä! Ei hitto näitä univaikeuksia.. Pitää taas nukkua pojan kanssa päivällä. Ärsyttää vaan, kun jää oma aika minimiin, ei ehdi mitään tekemään.

Yöllä vauva taas tunki päätänsä lantioon..tuntuu, että maha on entisestään laskenut.

Miisa 36+2

Huomenta!

Hih, laskinpa mäkin tuon mammaksin "taulukon" mukaan ja vauva ois n.3,2kg! Alkuun säikähdin, tässä on kuitenkin vielä 5 viikkoa laskettuun aikaan, mut toisaalta, esikoinenkin oli 4kg... Painoarvio mulle tehdään elokuun alussa.

Joku oli huolissaan pienestä sf-mitasta. Meneekö se miten neuvolakortin käyrällä? Mulla oli viimeeks tasan 30cm - ja tasan käyrällä. Alkuun meni yläkäyrän yläpuolella, mut on tasaisesti "pienentynyt" käyrälle ja nyt siis normimitta.

Luin eilen illalla esikoisen odotuksen aikaista päiväkirjaa. Sf-mitta ja vyötärönympärys on olleet ihan samat silloinkin! Tää oksentelu oli alkanut vasta myöhemmin uudelleen, samoin valkovuodon väri ja haju muuttunut vasta paljon lähempänä LA:aa. Hassua silti, miten ihan samat oireet toistuvat.

Esikoiselle tehtiin viikolla 38 painoarvio 3530g ja kun 2 viikkoa siitä syntyi, oli 3940g, joten se kyllä piti hyvin paikkaansa, kun lopussa vauvat kasvaa sen n.200-250g/viikko.

Sit tuossa päiväkirjaa ja etenkin synnytysjuttujani lueskellessa muistu sekin mieleen, että meidän esikoinen ei sitten kiinnittynyt lainkaan, vielä syntyessäänkin pyöri synnytyskanavassa ja kätilöt sai tehä töitä, et sai nenän oikeeseen suuntaan syntymän hetkelle :). Että ei hätiä, jos ei vauvat oo vielä laskeutuneet/kiinnittyneet ;).

Sit noista "oikeista" suppareista, niin esikoiselta mulla tuli käyrille ihan synnytyssuppareiden tuntuisia just tuon painoarvion yhteydessä. Kätilö ei millään meinannut uskoa, ettei ne satu ollenkaan. Sit taas kun synnytys alkoi, alkuun supparit oli käyrien mukaan paljon paljon pienempiä, mutta ne kyllä tuntuivat!!!

Tänään se loma alkaa sitten mullakin!

Garnet 34+6

Huomenta aamuvirkut:)

Täällä kans painiskellaan unionkelmien kans. Juuri eilen valittelin et tulee nukuttua niin pitkään kun uni tulee vasta aamuyöstä.. Noh, viimeyönä nukahdin varmaan siinä yhden ja kahden välillä ja siitä huolimatta heräsin 6.30. Ja pirteänä ku mikäki. Otin heti kaiken hyödyn aikasesta heräämisestä ja järjestelin vielä siivoamattomina olleita kaappeja. Onpahan nekin nyt sitten suunnilleen järjestyksessä. Saattahan se olla että tämä aikanen herääminen ja touhuilu kostautuu iltapäivällä...

Eilen sain haettua vaunut lastentarvikeliikkeessä ja niitä sitten ilta ihmeteltiin. Vielä kun sinne sen vauvan saisi:)

Emeliina 37+2

Sf-käyrä menee kyllä ihan pikkasen neuvolakortin alarajakäyrän yläpuolella että ihan nätisti on kasvanu. Mä sain ton Mammaksin laskukaavan mukaan vauvan painoksi 3081 g. Terkka sanoi eilen että on reilusti alle kolmikiloinen vauveli että ehkä toi laskukaava antais vähän yläkanttiin, ainakin mulla.

Ahistaa kun vieläkin makkari vaiheessa vauvan tuloa ajatellen...mies tehny pitkää päivää ettei ole paljoo jaksanu/kerenny kotona mitään ja mä en voi/jaksa kantaa raskaita huonekaluja. Viikonloppuna on taas kaikkee hulinaa että menee aikaisintaan ens viikolle kun jotain saatas aikaan. Eilen kattelin kaupasta sittereitä ja hoitotasoja mutta enpä oikeen löytäny mieleisiä...kai vaan jotku pitää ostaa.

Susa 36+5

Yhteistyössä