Clomittaret 2013

Enna: Tervetuloa! Toivottavasti on lyhyt käynti!

Hyy: En osaa sanoa, kun ei ole ollut muutoksia. Ja oon pahoillani vuodosta!

Skorppari: Toivottavasti onnistut pongaamaan p-plussan!

Miramei: Ompa ärsyttävää, että lääkäri ei tajua että me ollaan yksilöitä. Pistä kova vasten kovaa ens kerralla!

Matti Katikainen: Meillä tietää yrityksestä myös minun äitini ja kaksi ystävää. Toinen pamahti paksuksi yk1. Ääärgh, vaikka onnellinen olenkin heidän puolestaan.

Hyd: Voi harmi. Mullakin oli 3mm limis, tosin kp 8. Mikä kp sulla on/oli kun kävit?
Mulle lekuri määräs tota menopuria piikitettäväks vielä neljäksi päiväksi, jos se ehtis kasvattaa limistä. Mä kun vinguin sille, että eikö MITÄÄN ole tehtävissä enää tässä kierrossa. Ja ens kiertoon otan pelkän menopurin piikityksen, niin sen ei todella pitäis tehdä mitään pahaa limikselle (niinku clomit ja mulla femar).
Jännä ettei ehdottanut sulle? Saa nähdä toimiiko toi menopur, kun aiemmatkaan ei. Niinkun sanoit, ärsyttävää että menee kiertoja "hukkaan" kun etsitään oikeaa lääkitystä. Huoh. Voikun ne clomit ois vaan toiminut...

Minä: Jotenkin on sellainen fiilis, että tällä kertaa(kaan) ei onnistunut. Vähän ärsyttää, kun ei ole minkäänlaisia tuntemuksia mihinkään suuntaan. Tosin viime kierroissa oon lähes poikkeamatta tuntenut erilaisia tuntemuksia ja ollut täysin varma että nyt nappas. Voikun aika kuluisi nopeammin, niin pääsisin testaamaan.

Käyttekö te kaikki (oliko se prog) verikokeessa, jossa katsotaan onko ovis tapahtunut? Mä en oo käyny kertaakaan, eikä lekuri oo sitä ehdottanutkaan. Hmrphh.
 
Heissan naiset pitkästä aikaa ja onnea uudelle vuodelle!

Kamalan paljon tullut viestejä palstataukoni aikana :)

Tervetuloa uusille mukaan :wave:

Pahoittelut uuden kierron aloittaneille!

Hyvää keskustelua ja pohdintaa ollut :)

ON: Täällä aloitelaan uutta kiertoa. Vuoto ei ole runsasta, vähän tulee siteseen ja yksi hyytymä tullut. Tässä kierrossa tuskin mitään tapahtui, ei ollut ainakaan mitään tuntemuksia.

Tällaista pohdin; onko teillä vuoto niukentunut clomien myötä? Edelliset menkat mulla kesti kaksi päivää ja vuoto oli normaalia niukempaa, yleensä vuoto on kestänyt 3-4 päivää ja on paripäivää hyvinkin runsasta.

Voi siis päivittää kp1 ja 3.clomi
 
Hyy2, pahoitteluni, jos uusi kierto on alkamassa. :hug: Mulla on ollut jokunen vuosi sitten toisen asteen solumuutoksia papassa ja niitä hoidettiin loop-hoidolla ja yhä oon seurannassa, että ei vaan uusisi. : / Mulle on sanottu, että solumuutokset tai hoidot eivät vaikuta raskautumismahdollisuuksiin, mutta hoitoja ei kai voi tehdä raskauden aikana.

Neppu, kp 15 oli. Lääkäri pohti kyllä pistoksia, mutta koska mulla on kuulemma sen verran aktiivisen näköiset munasarjat, niin pelkäsi mahdollista hyperstimulaatiota. Hän oli siis enemmän tablettihoidon kannalla mun tapauksessa. Niin ja yhtään isoa follia ei siis löytynyt. Kaikki tosi pieniä. Mä kävin nyt tuossa prog-kokeessa viime kierrossa.

Seemi, pahoittelut uudesta kierrosta. :hug:

Enna, tervetuloa! :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Hyd: No niinpä taisit kirjoittaa, sorry meni jotenkin ohi :| Toivotaan, että saat kunnon ja toimivan lääkityksen! :)

Seemi: En oo huomannut muutoksia clomien ja vuodon suhteen. Mutta aika monella muulla niitä taitaa olla (vähentynyt vuoto)
 
Viimeksi muokattu:
Moikat torstailta kaikille,

täällä on tosi mukava käydä, kun jo yhdessä päivässä tulee niin paljon keskustelua. En enää edes muista mitä piti kenellekin kirjoittaa, niin laittelen kaikki ajatukset vaan nippuun. :D

Aika yleistä taitaa olla se, että vaan pieni määrä ihmisiä tietää "lapsettomuudesta" tai niinkun fenixlintu sanoi, niin se on vähän liukuva käsite jonka jokainen määrittelee tavallaan. Onhan mullakin jo yksi lapsi, tosin hoidoilla, mutta silti. Ite aattelen kai jotenkin niin, etten halua paljon kertoilla tästä kun ihan parille ihmiselle, koska sitten ne kyselis koko ajan ja odottais ja odottais, että joko. Joko? Joko? Sitten tulis itellekin sellanen jatkuva selittämisen ja päivittämisen tarve. Oon kertonut tosiaan äidille ja yhdelle kaverille, en muille. Ja ne ei kysele koskaan. Tietää, muttei kysele jos en ite halua jutella. Miehen kanssa puhutaan paljon. Täällä oon nyt viikon sisällä puhunu tästä enemmän kun ehkä koskaan, KIITOS vertaistuesta kanssasisaret :heart: En olis uskonut ja nähny itseäni netissä keskustelemassa, mutta eihän tää oo yhtään hassumpaa, päin vastoin! :)
Lisäys: Ei mua sinällään haittaa vaikka kertoisin koko maailmalle, ei tää nolota missään tapauksessa eikä mitään sellaista eikä oo aihe josta ei sais puhua, päinvastoin, mutta kai se on sitä, ettei jaksa selitellä ja päivitellä kaikille koko ajan, kun ne kuitenkin sitten kyselis ja voivottelis. :D Mutta sit kun on raskaana, (Huom. KUN :D), niin voi hyvin sanoa, ettei se aina niin helppoa oo. :)

En oo koskaan tilannu netistä testejä. Oon aina käyttäny Clearbluen digitestejä, saakohan niitä jostain netistä halvemmalla kuin apteekista? Mulla on kaksi testiä kaapissa, mutta en tee ennen ensi viikkoa kun on jotain dpo 12-14. Mutta jos ei nyt tärppää, niin sitten vois jostain tilata jos ne on halvempia!

Omat fiilikset: EDELLEEN alavatsakipuja ja tuikkimista, vihlontaa. Päivällä meni hetkeksi ohi, mutta palasi tunnin kuluttua. Illalla se oli enemmänkin nivusissa, tänään taas alavatsalla/nivusissa. Outoa. Toivon hartaasti, ettei tää olis mitään negatiivista :(

Mukavaa torstai-iltaa kaikille ja pahoittelut huonoista ultratuloksista niille, joilla niitä oli sekä menkoista niille, keillä ne alkoi. (Paitsi titiuu! :D)
Kiva, että jenni_nooran ensikäynti sujui hyvin! :)
 
Viimeksi muokattu:




lauantai 5.1.

Nimi__________kp_______YA/YK/YV__hoitokerta___muuta

Sarppa-71.......60/28-30.....ya4/11........tauko
Unja-O............57/32..........yk31............8.f+pr+ins
Heipa…...........41/18-41……..ya11/11......tauko (c).......2.lapsi,31v
Slartibart........41/28..........yk4/ya3/12...4.c.................pco,1.lapsi,25v
NiQ................32/26-48.......yk9..............2.c+m+t......pco(1/2),2.lapsi
Alma*.............27/28-34.......yv2.............4.c x2
Neppu_...........25/28(34-59)..ya2010.......f+mp...............pco,1.lapsi,26v
miimuli87........24/?.............ya2008........t+m+c.............pco,1.lapsi,25v
fenixlintu........22/29-34.......ya1/2012....1.c..................2.lapsi,36v
Matti Katikainen..22/30-50...yk6..........1.c+t..................pco,2.lapsi
hanzku_91......21/30-32.......yk23..........3.c....................selitm,1.lapsi
Miramei...........20/?.............ya6/11........1.c..................1.lapsi
Enna_.............20/35-?......yk5.............. pitkät kierrot,ovuloimattomuus
Nyysy.............18/29...........yk5......4.c+3 ins->IVF~2/03..selitm,2.lapsi.
Hydrangea......17/31-44......yk11/ya1/12...2.a...............pco,1.lapsi,26v
mirjami_73.....16/24-25......yv1.5...........tauko(c+t).........3. lapsi
Angela............15/28-32.......yv8.............2.c..................2.lapsi
luna_82..........13/~34........ya3/12.......tauko+t(3.c+pr+l).pco,1.lapsi,30v
skorppari82....13/??...........yv2..............5.f....................pco,1.lapsi
TTT................9/28............ya4/2012......1.c.....................1.lapsi,29v
Mimmuskainen_..7/28-39....ya2/09.........1.c................selitm,1.lapsi,24v
jenni_noora....6/27...........ya10/11.........tauko...................1.lapsi
titiuu85..........4/30-32......ya6/12........3.c+t................pco,1.lapsi,27v
Seemi.............3/28-41......ya11/09.......3.c.............pco(1/2),1.lapsi,31v
Hyy2..............2/28-34.......ya9/11............................2.lapsi

lyhenteet: c=clomit, a=anazol, f=femar, g=glonal-F, m=metut, pr=pregnyl, t=terot, mp=menopur, ins=inseminaatio, irr=irrotuspiikki, l=luget, x.lapsi=monennesta haaveillaan, selitm.=selittämätön lapsettomuus, pco(1/2)= pco toisella puolella


Tauolla/taustalla
Calliope, AamuTorkku, Nyrpee-81, undercovergirl, Ranskismopsi, Katrina86, toiveuni83, Ansku83, rimpatti, nellustiina, Töpöhäntä, another, 10kaks

Piinailijat
NiQ dpo 12
Neppu_ dpo 12
Matti Katikainen dpo 10
miimuli87 dpo 5
hanzku_91 dpo 4

PLUSSANNEET

tammikuu:

Clomittaret 2012 -pinoon linkki: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/2072054-clomittaret-2012-a//

Clomittarien plussapinkka: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2079283-clomifem-hoidosta-plussanneet/

Päivittäjät: Hydrangea ja luna_82
 
Viimeksi muokattu:
Ennalle tervetuloa! Pahoittelut uuteen kiertoon joutuneille!

Mä olen puhunut suht avoimesti meidän vauvan yrityksestä kysyttäessä. Ainakin moni ystävistä tietää, eikä ne asiaa kuitenkaan onneksi mitenkään utele. Mua on alkanut niin pännimään ihmisten ajattelemattomuus kommentteineen toisesta lapsesta, joten olen heillekin sanonut jotain vihjailevaa että ei niitä lapsia niin vaan tehdä… huvittaisi sanoa välillä suorempaakin kun tulee sadannen kerran kommentti "toisen tekemisestä heti perään". Tässähän sitä on vasta vuosi yritetty tehdä "toista heti perään" :mad:

Meillä minä olen aina kuumeillut enemmän kuin mies. Kun masentelen epäonnistumisista niin mies aina muistuttaa, että toisilla on paljon enemmän ongelmia lasten saannissa ja meillä on kuitenkin jo tuo yksi rakas… ja nämä ovat toki aivan totta ja olen todella onnellinen tuosta yhdestä, mutta eipä noi faktat aina riitä poistamaan sitä vauvakuumetta, sisaruksen kaipuuta tytölle, surua ja ketutusta oman kehon toimimattomuudesta ja pientä katkeruutta siitä, miten toisille lasten"teko" on vaan niin helppoa…

En minäkään kuitenkaan itseäni lapsettomaksi sano, kun kerran yhden lapsen olen saanut. Mutta sekundäärisesti kuitenkin, ja ehdin kärsimään lapsettomuudesta ennen ensimmäisen syntymääkin, vaikkakin suht lyhyen ajan moneen muuhun verrattuna (reilun vuoden).

Hydrangealle pahoittelut ultrakuulumista :( Onneksi gyne on kuitenkin positiivisella mielellä ja suunnitelmat ovat selvät jatkoon! Ja munkin mielestä on hieno juttu, että olet kertonut ystävillesi tilanteestanne: sitähän varten ystävät ovat! Mä olen enemmän avoimuuden kannalla, ei kaikkea kannata aina sulkea syvään sisimpäänsä ja kärsiä yksin.

Pienemmistä folleista: mä olen siinä käsityksessä että pienemmät kuihtuu pois. Jostain olen näin mielestäni lukenut.

Mimmuskainen ja Matti Katikainen, mä olen tilannut ClearBluen ovistestejä Amazon.uk:sta. Niitä saa todella paljon halvemmalla ulkomailta kuin Suomesta! Viimeksi tilasin 20 digiovistestin pakkauksen. Ja mä suosittelen oman kokemukseni perusteella testaamaan muulloin kuin aamulla, vaikka testeissä niin yleensä neuvotaankin. Itse en ole ikinä saanut ovisplussaa aamulla, mutta viimeksi testailin iltaisin ja tuli vihdoin hymynaama. Tämä perustuu siis juuri siihen mahdolliseen lyhyeen LH-piikkiin. Jos piikki tulee yön aikana, niin hormoni lantrautuu suurempaan määrään virtsaa kun yön aikana ei käydä pissalla eikä sitten näy aamulla testissä plussana.

Neppu, mä kävin toisen clomikierron lopulla progesteronikokeessa. Se on kyllä hyvä testi kun kertoo varmimmin onko ovis oikeasti tapahtunut vai ei. Pyydä lääkäriltä lähete siihen? On kuitenkin ihan yksinkertainen verikoe.

Seemi, mulla ei mielestäni clomit ole ainakaan 1 tabletin annoksella vaikuttanut menkkojen pituuteen.

Oman navan alapuolella odotellaan edelleen menkkoja... olisipa jotain kikkakolmosia millä ne saisi alkamaan :headwall:
 
Mulla on nyt ongelma, oon kolme päivää syönyt clomeja ja niistä tuli aivan hirvee päänsärky :( Kuulemma voi jatkaa syömistä jos sietää sen päänsäryn.

Saisinkohan itteni nyt vielä tsempattua ja syötyä noita kahtena päivänä ja ens viikolla siellä ultrassa ottaisin lääkärin kanssa tuon puheeksi.
 
Mimmuskainen: Mulle lääkäri varoitteli, että clomeista saattaa tulla päänsärkyä ja rohkaisi vaan ottamaan satsin loppuun, jos näin käy. Ja sanoi, että voi ottaa panadolia tai ibuprofeenia päänsärkyyn. Kysyin kuitenkin, että minkälaisesta päänsärystä pitäisi huolestua niin kuulema "jos päätä särkee niin, että oksettaa ja tuntuu, ettei voi edes liikkua, silloin on syytä ottaa lääkäriin yhteyttä."

Mulla päänsärkyä ei nyt ekasta clomisatsista kuitenkaan tullut, eikä oikeastaan mitään muutakaan oireilua heti tablettien ottamisen aikaan. Ovulaatioaikaan sen sijaan elämää munasarjojen ja kohdun tienoilla oli senkin edestä.
 
fenixlintu Kyllä tuo päänsärky on suhteellisen kovaa, mutta ei jatkuvaa kuitenkaan. Ja oon pystyny kuitenkin liikkumaan eikä oo onneks oksettanutkaan.
Kyllä minä varmasti saan nuo 2 tablettia vielä alas, jospa ne ens viikolla keksisi jotain muuta jota voisin kokeilla, jos tästä ekasta clomikierrosta ei nyt tärppää.
 
Hui, huomasin että meidän vauvaprojektin vuosipäivä oli eilen. Menin silloin vuosi sitten ensimmäistä kertaa lääkäriin tämän vauvaprojektin tienoilta, kun menkat oli ollut kadoksissa lähes 4 kk ja siitä oon sitten laskenut virallisen yrityksen alkaneen. Pillerit tosin jäi jo 1v 5kk sitten. Joten kai tässä sitten jo ihan virallisesti lääketieteellisen määritelmänkin mukaan lapsettomia ollaan. :(
 
Heippa! Tulin nopeasti piipahtamaan ja kertomaan että menen tänään kontrolliultraan :) Yritän pitää tätä stressitasoa vähän vähäisemmällä, joten siksi ei ole tullut täällä kauheasti pyörittyä :ashamed: Mutta hengessä mukana ollaan! :)

Ja suuret pahoittelut heille, joille täti on pyyhältänyt kylään :flower:
 
Mimmuska, minulla myös oli clomien aikaan päänsärkyä, mutta aika lievää. Yritä kestää!

Omanapailua:lääkärissä käyty ja hyviä uutisia: minussa ei ole mitään vikaa sekä huonoja uutisia: minussa ei ole mitään vikaa. Lääkäri oli sitä mieltä, että minun munaskuissa ei ole polykystisyyttä ja varsinkin kun minulla ei ole pitkiä kiertoja (päinvastoin) eikä muitakaa pco-oireita, progestiinia ja clomifenia ei ole millään tavalla perusteltua syödä. Ilahdutti kyllä että vasemmalta löytyi ihan kelpo folli (reilu 2 cm) ja limis oli 8-9 mm (ei kyllä häävi mielestäni, mutta lääkärin mielestä ihan normaali). Ovistestiinkin tuli plussa äskettäin. MUTTA kun se ei ole koskaan johtanut mihinkään. Tiedän että 9 päivän päästä on taas täti kylässä, mikä munis nyt siinä ajassa ennättää kiinnittyä :headwall: Ja sitä paitsi lääkäri vihjaisi, että kyllähän minun iässäni munasolujen laatu alkaa olla mitä on. Yritin ehdotella progestiinia loppukiertoon, mutta eipä lämmennyt sillekään. Tosin sain lähetteen loppukierron progestiiniverikokeeseen, se on kyllä hyvä juttu! Jos se minun onneton kiertoni johtuisi alhaisesta progestiinimäärästä? Eli lopputulemana: onnea matkaan, siinähän yrittelette! Tämän kummempia keinoja ei normaaligyneltä (terveystalolla kävin) tipu. Lapsettomuushoitoihin pitää hakeutua, yksityiselle tietenkin, kun meillä on jo yhteisiä lapsia. En tiedä... pitää miettiä miehen kanssa. Lähimmät lapsettomuushoitomahdollisuudet ovat 90 km päässä. Mutta mitä siellä hoidetaan jos ei kerta ole mitään vikaakaan!

Ja voi... en taida olla enää clomitarkaan.... minut voi siis poistaa listalta. Tämä ketju vaikutti niin mukavalta, te ihmiset olette ihania :heart: Plussia toivon alkavalle vuodelle teille jokaiselle!
 
Mäkin mietin yks päivä missä on Unja-O ja Sarppa menee?

Hydrangea :hug: toivottavasti sun ei tarviis enää kauaa haaveilla ja odottaa, vaan vauvatoiveet toteutuisivat pikapikaa.

mirjami_73 mäkin liityin tänne siksi että tää tuntui mukavalta ketjulta missä saa vertaistukee ja niin on
ollutkin, eli itse clomifen-asia oli sivuasia. Ja voin vain kuvitella miten turhauttavaa on kun kaikki on kuten pitää
mutta ei tärppää:( Oisko sulla voinu lugesteroneista olla apua luteaalivaiheeseen eli tukemaan oviksen jälkeistä aikaa. Vai onko se just noita progesteronijuttuja, en tiiä. Ja jää vaan tänne ketjuun höpöttelemään jos siltä yhtään tuntuu, ei täältä ketään pois heitetä vaikkei clomeja käyttäs tai vastaavaa. Vertaistukea tarvinnee kaikki tasaisesti ketkä vauvaa niin toivoo mutta toive ei meinaa toteutua:(
 
  • Tykkää
Reactions: mirjami_73
Tuossa kun lueskelin tutkimuspapereita, niin tulipa siellä taas vastaan se, että pitäis käydä papassa. Mulla on siis toisen asteen solumuutoksia hoidettu 2006 loop-hoidolla ja siitä lähtien oon ollut seurannassa. Nyt viime kerralla vuosi sitten helmikuussa löytyi taas jotain pientä ja käskettiin meneen papaan uudestaan vuoden päästä. Vaikuttaako nää lääkkeet jotenkin papakoetuloksiin? Ja mihin aikaan kierrosta sinne olisi hyvä mennä? Jostain luin, että mielellään kierron puolessa välissä ja jossain taas sanottiin, että loppupuolella. Nyt menossa kp 16 ja katselin, että reilun viikon päähän saisin ajan. Ajattelin, että voisi hoitaa sen nyt pois alta, kun on ihan turha kierto menossa. Toisaalta pelottaa mennä sinne, jos taas löytyykin jotain ja edessä on hoidot, koska ne sitten lykkää tätä projektia...
 
mirjami_73 Älä heitä kirvestä kaivoon! Sulla alkaa olla ikää ihan samalla lailla kuin mulla. Nyt ei saa luovuttaa.

Yksityinen ei ole huono juttu lainkaan: Minäkin olen asioinut tässä vaiheessa vain yksityisellä gynekologilla. Mulla kuuluu työterveyshuoltoon tietty määrä gyniskäyntejä&erikoislääkärikäyntejä vuodessa ja olen siis hoitanut näin alkuun tätä lapsettomuusasiaa sitä kautta (diacor pääkaupunkiseudulla). Olen myös ehtinyt kokeilla useampaa gynistä ja löytänyt vihdoin minua ymmärtävän tyypin. Mutta tosiaan vaati sitä, että uskalsin vaihtaa välissä gynikseltä toiselle. Välissä yksi gynis paasasi vain, että mun täytyy jaksaa odottaa vuosi taas täyteen ja sitten pitäisi mennä lähetteellä virallisiin lapsettomuushoitoihin - kun taas toinen totesi suoraan, että sullahan on selkeästi iän tuomaa ovulaation hidastumaa ja voidaan kokeilla clomeja ennen kuin kirjoittaa lähetteen varsinaisiin lapsettomuushoitoihin...

Meilläkin on jo yksi yhteinen lapsi, joten todistettavasti lapsi on mahdollista saada, vaikka siinä saattaakin viedä aikaa. Gynis muistutti myös, että kun yksi lapsi on tehtynä, munasoluja kehittyy ja kanavista ainakin toinen on auki ja miehellä pitäisi siittiöitäkin olla ja verikokeiden tulokset olivat hyvät, joten uskalsi ilman pidempiä tutkimuksia jo ryhtyä puuttumaan selkeästi todennettuun munasolujen hitaaseen kypsymiseen. Mitä siis yritän tässä sulle mirjami_73 sanoa on, että käykää hankkimassa yksityiseltä puolelta "second opinion".
Yksityisten lääkärikeskusten gynisten joukossa on enemmän tai vähemmän lapsettomuuteen perehtyneitä henkilöitä. Jos yksi ei halua kokeilla vaihtoehtoja, toinen voi olla kiinnostuneempi. Perusrivigynis saattaa jopa ajatella, että teillähän on jo kaksi lasta eikä ymmärrä, että sulla biologinen kello alkaa koventaa ääntään ja jos sen kolmannen haluaa, pitäisi gyniksenkin ymmärtää sitä apua heti lähteä antamaan.

Mun mielestä muutenkin, kun ikää alkaa olla yli 35v ja jos haluaa vielä lapsia, kaikissa toimissa pitää painaa kaasua. Munasolujen laatu tosiaan alkaa heikentyä, mutta ei se yht'äkkiä tapahdu. Yhdessä kuussa munasolut voivat olla huonompia ja toisessa parempia. Lääketieteen avustuksella pystyy takuulla auttamaan asiaa, jos halua ja osaamista on. Vai mitä sisaret?

Tulipas tilitettyä :)
 
  • Tykkää
Reactions: mirjami_73
mirjami_73, en vielä poistanut sua listalta, jos haluat sittenkin täällä jatkaa. Vertaistukea me kaikki tarvitaan, eikä haittaa vaikka juuri nyt et olisikaan Clomitar. :)

Oon myös samaa mieltä fenixlinnun kanssa, että ehdottomasti kannattaisi kysyä toista mielipidettä vielä yksityiseltä lapsettomuuteen erikoistuneelta lääkäriltä. Me ollaan yksityisellä klinikalla hoidossa ja oon ollut erittäin tyytyväinen siihen, kuinka vakavasti meidän ongelmat on otettu ja niitä on hoidettu yksilöllisesti.
 
Hydrangea: itse olen käynyt aina papa-kokeessa kierron puolivälin jälkeen. Olen ymmärtänyt, että vuodon pitäisi olla varmasti loppunut.

Ymmärrän, että kokeeseen meno jännittää - varsinkin, jos tietää riskin kiinnijäämisestä olevan olemassa. Tieto lisää tuskaa ja jos tosiaan koetulos voi viivästyttää vielä vauva-projektia, harmittaahan se. Mutta jos oikein raadollisesti ajattelee niin meillä naisilla kuitenkin sillä papakokeella voidaan selvittää aikaisia solumuutoksia ja aikaisella hoidolla voidaan puuttua ajoissa kohtusyöpiin - niin eikös se ole kokonaisvaltaisesti parempi, että on se kohtu käytettävissä... Yritä siis olla ajattelematta asiaa liikaa (toisen on tää helppo sanoa) ja käy hoitamassa papa-koe pois päiväjärjestyksestä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Hyd: Halauksia. Se oli mulle tosi paha kohta tätä vaihetta, kun tajuaa että vuosi on jo mennyt ja ns. kuuluu nyt lapsettomuudesta kärsiviin. Mut, toinen vuosi oli jo paljon helpompi, vaikkei uskoisi. Jaksamista <3 Ja voimia lähteä käymään papassa!

Mirjami: En minäkään syönyt clomeja kun yhden kuurin ja täällä ollaan. Pysy vaan mukana, jos tunnet yhtään saavasi tukea meistä <3

Angela: Miten kontrolliultra meni? :)

Ja Mimmuskaiselle: Toivottavasti päänsärky on helpottanut. Mulla oli päivisin päänsäryt kovempia, mutta helpottivat yöksi. Mutta yöllä tuli ne hi*sin hikoilut ja lakanoita sai vaihtaa joka päivä =D
Mutta koita ajatella, että pieni paha jos lääke auttaa!

Muoks. Näköjään menee jo nimetki sekasi...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mirjami_73
Kiitos kannustuksesta ja viisaista sanoista, taidanpa kuitenkin ensi viikolla soitella yksityiselle ja kysellä vaihtoehdoista! Mielelläni jatkan teidän seurassa, tavoite meillä kaikilla on kuitenkin sama vaikka keinot välillä vaihtuu :D Aika on armoton meille naisille, sen olen nyt vasta käsittänyt, eli odottelemaan ei voi jäädä. Kirves on ongittu takaisin ylös kaivosta ja harjoitukset jatkuvat!

Hydrangea, minulta myös on poistettu muutosalue kohdukaulalta 2007. Papan olen otattanut vuosittain ja joka kerta on kylmä hiki, kun vastausta odottelee... entäs jos tällä kerralla on jotakin... mutta papassa voi kai aika helposti olla muutossoluja, vaikka kyse ei ole pahanlaatuisista solumuutoksista (esim. tulehduksen aiheuttamia). Näytteenottoajankohdasta en ole ihan varma, mutta veri tosiaan taitaa haitata.

Luna, Lugesteronit ovat juurikin niitä loppukierron lääkkeitä joista kai olisi apua jos progesteronia ei ole oikein tarpeeksi. Luge-resepti minulta löytyy, joten saattaapa olla että testaan vielä niitä joka tapauksessa. Mutta katsotaans nyt sitä progesteroni-koetta tässä kierrossa.
 

Yhteistyössä