Arvostelkaa meidän perheen viikon ruokalista, ollaanko juntteja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan hyvän kuuloisia ruokiahan nuo ovat. Itse olen niin kaikkiruokainen, että lähes mikä hyvänsä ruokalista kuulostaa minusta oikein herkulliselta, oli sitten nakkikeittoa tai hummeria. =)

a) Luomu on eettisesti kestävämpää kuin tehotuotettu liha. Riista on toki kaikkein paras vaihtoehto.
b) Ei tarvinnyt koko yötä miettiä, kunhan kävin vähän läpi reseptivihkoani.
c) Kyllä, tämä on esimerkki siitä normiruoasta mitä meillä syödään viikosta toiseen. Toki muitakin reseptejä takataskustani löytyy. Eikä mieheni ole arabimiljonääri vaan ihan tavallinen ohjelmistosuunnittelija. Yhteenlaskettu palkkamme kuussa on n. 6500 euroa.

Moni täällä palstalla tulee toimeen kuukauden alle kolmasosalla tuosta summasta. Kehittele tuollainen monipuolinen ruokalista niin että ruokamenot on kuukaudessa noin 400 euroa niin kiinnostusta on huomattavasti enemmän.

No näin ammattilaisena sanoisin näin..Itse teen työni puolesta niitä ns. hienosto ruokia mutta kotona meillä on kaksi pientä lasta ja eivät varmaankaan innosta hihkuisi jos kotona pyöräyttäsin tehä näitä "parempia" ruokia. Meillä syödään kotona ihan tavallista kotiruokaa terveellistä sellaista. Tärkeämpänä näen sen että lapseni saavat mahansa täyteen kuin sen että ruualla on hieno nimi ja kauhean kalliit raaka-aineet ja ihan peruspöperöstä saa terveellistä kun sen valmistaa oikein.

Junttia on se että arvostelee toisten ruokia!!

[QUOTE="Noo";22786189]Laitatko ap vielä aamu-, väli- ja iltapalat sekä lounasvaihtoehdot viikoksi?[/QUOTE]

Aamupalalla syödään luonnonjugurttia, hunajaa, mysliä, pähkinöitä, puuroa, paahtoleipää, luomuappelsiinimehua (kannattaa oikeasti maistaa, tosi hyvää!), luomumunia jne. Eli ihan perussettiä. Lounas syödään töissä/päikyssä. Viikonloppuna voi tehdä vaikka chevre-tomaattikeittoa, bouillabaissea, jättikatkarapuwokkia, puna-ahvenrullia, lämpimiä salaatteja jne. Mitä milloinkin mieleen tulee. Iltapalaksi vaikkapa tuoretta itseleivottua leipää ja marinoituja kasviksia ja teetä.

Voisin itselleni tehdä ap:n ruokia, mutta sitten pitäisi tehdä lapselle toiset ruuat...ei mun lapsi söisi tuosta listasta ehkä kuin kanakeittoa jos sitäkään. en usko että ap:n ruokalista toimii ainakaan perheissä joissa on pieniä lapsia.

Aamupalalla syödään luonnonjugurttia, hunajaa, mysliä, pähkinöitä, puuroa, paahtoleipää, luomuappelsiinimehua (kannattaa oikeasti maistaa, tosi hyvää!), luomumunia jne. Eli ihan perussettiä. Lounas syödään töissä/päikyssä. Viikonloppuna voi tehdä vaikka chevre-tomaattikeittoa, bouillabaissea, jättikatkarapuwokkia, puna-ahvenrullia, lämpimiä salaatteja jne. Mitä milloinkin mieleen tulee. Iltapalaksi vaikkapa tuoretta itseleivottua leipää ja marinoituja kasviksia ja teetä.

Mitähän moskaa ne laoset saa päikyssä? :) Tuskin ahvenrullia tai jättikatkarapuja, kyllä nyt on heidän elämä ihan pilalla vaikka hyvin yrität paikata sitä..

Itse teen työni puolesta niitä ns. hienosto ruokia mutta kotona meillä on kaksi pientä lasta ja eivät varmaankaan innosta hihkuisi jos kotona pyöräyttäsin tehä näitä "parempia" ruokia. Meillä syödään kotona ihan tavallista kotiruokaa terveellistä sellaista. Tärkeämpänä näen sen että lapseni saavat mahansa täyteen kuin sen että ruualla on hieno nimi ja kauhean kalliit raaka-aineet ja ihan peruspöperöstä saa terveellistä kun sen valmistaa oikein.
!!

Oletko kokeillut? Mistä lähtee tämä ajatus, että pienet lapset syövät vai niitä "tavallisia suomalaisia kotiruokia". Se tuntuu olevan jotenkin kaikken toistama mantra, yleinen uskomus. Kyllä niillä lapsillakin on makunystyrät kohdillaan.

[QUOTE="sandra";22786254]Voisin itselleni tehdä ap:n ruokia, mutta sitten pitäisi tehdä lapselle toiset ruuat...ei mun lapsi söisi tuosta listasta ehkä kuin kanakeittoa jos sitäkään. en usko että ap:n ruokalista toimii ainakaan perheissä joissa on pieniä lapsia.[/QUOTE]

Meillä on yksi nelivuotias tyttö, joka on pienestä pitäen syönyt ja tottunut näihin meidän perheen ruokiin. Eli tottumiskysymys, ihan täysin. Kyllähän raskalla, italiassa, thaimaassa ja kiinassakin lapsia on. Eivät he siellä syö mautonta nakkikeittoa.

Mulle maistuisi noista parhaitentuo kanakeitto. Laittaisitko ohjeen? Ja millainen tuo äyriäispata on?
Muuten lista on ihan kiva, jos jaksaa tehdä. En itse innostu metsäsienirisotosta enkä lampaasta, mutta ei kaikilla sama maku tarvitse ollakaan.
Lapset ainakin oppivat maistelemaan eri makuja. Ja toisaalta joskus on helppo yllättää perhe tekemällä vaikkapa pyttipannua suoraan pussista tai tehdä perunamuusia ja nakkeja! =)

Meillä syödään usein seuraavia ruokia: kanaa uunissa tai pannulla, lihapullia, uunikasviksia, lohikeittoa, makkarakeittoa, lasagnea, makaronilaatikkoa, uunikalaa ja pataruokia. Välillä pihvejä ja tortilloja yms. En ole kovin "aktiivinen ja innokas" ruuanlaittaja, joten mennään siksi usein ruuilla, jotka kestää pari päivää. Lapset syövät melkein kaikkea ja ennen kaikkea kasviksia. Lapsille kannattaa antaa kaikenlaisia ruokia maistettavaksi eikä ajatella, että ei ne syö kuitenkaan. Ne saattavat yllättää! =)

[QUOTE="vieras";22786256]Mitähän moskaa ne laoset saa päikyssä? :) Tuskin ahvenrullia tai jättikatkarapuja, kyllä nyt on heidän elämä ihan pilalla vaikka hyvin yrität paikata sitä..[/QUOTE]

Lapsi syö päikyssä sitä, mitä on tarjolla. Ei aina välttämättä kovin reippaasti ja innolla, mutta syö kuitenkin.

[QUOTE="vieras";22786256]Mitähän moskaa ne laoset saa päikyssä? :) Tuskin ahvenrullia tai jättikatkarapuja, kyllä nyt on heidän elämä ihan pilalla vaikka hyvin yrität paikata sitä..[/QUOTE]

Eli kun ruokavalio on mitä on (sinusta) päikyssä, niin antaa mennä vaan kotonakin nakkilinjalla. Outo ajattelutapa, kerrassaan.

Meillä on yksi nelivuotias tyttö, joka on pienestä pitäen syönyt ja tottunut näihin meidän perheen ruokiin. Eli tottumiskysymys, ihan täysin. Kyllähän raskalla, italiassa, thaimaassa ja kiinassakin lapsia on. Eivät he siellä syö mautonta nakkikeittoa.

Näin juuri. Tässä on vaan taustalla joku kummallinen ajattelutapa siitä että lapselle pitää olla hajutonta ja mautonta ja mahdollisimman helppoa ruokaa.
Oma lapsi söi 1,5-vuotiaana Kiinassa hyvällä ruokahalulla, rakastaa rapuja ja kalaa kaikissa muodoissa, kunnon lihaa. Se on vaan kiinni siitä mihin on tottunut (tai siis totutettu). Toki syö myös niitä "suomalaisia kotiruokia".

[QUOTE="sandra";22786300]Taas joku typerä Eiran hienostomamma liikkeellä. Luuletko oikeasti että joka kaupungissa on stockan herkku? Haha!! Ai niin mutta Suomihan rajoittuu kehä III sisäpuolelle (Itse asun Helsingissä) Voisitko ystävällisesti kirjoittaa ruokalistat vielä ruotsiksi niin kuulostaisi hienommalta?[/QUOTE]

Onhan niitä Stockan herkkuja muuallakin kuin Kehä III sisäpuolella :laugh:

Oletko kokeillut? Mistä lähtee tämä ajatus, että pienet lapset syövät vai niitä "tavallisia suomalaisia kotiruokia". Se tuntuu olevan jotenkin kaikken toistama mantra, yleinen uskomus. Kyllä niillä lapsillakin on makunystyrät kohdillaan.

Kyllä on kokeiltu ja kyllä meillä välillä näitä valmistetaankin mutte ihan joka päivä sentäs :) Parhaiten kauppansa tekee ihan perusruoka mutta toki jonkun toisen lapsukainen vois pistellä erikoisempia herkkuja ihan hyvällä ruokahalulla..ja edelleen toistan että perusruoka voi olla terveellistä kun sen oiken valmistaa..

Kyllä on kokeiltu ja kyllä meillä välillä näitä valmistetaankin mutte ihan joka päivä sentäs :) Parhaiten kauppansa tekee ihan perusruoka mutta toki jonkun toisen lapsukainen vois pistellä erikoisempia herkkuja ihan hyvällä ruokahalulla..ja edelleen toistan että perusruoka voi olla terveellistä kun sen oiken valmistaa..

Hieno juttu :)
Liian usein kuulee näitä kommentteja että "ei meillä tehdä sitä ja tätä ruokaa kun ei lapset kumminkaan söisi" tai "laitettiin lapsille näitä nakkeja ja lihapullia ruuaksi kun ei niille kumminkaan maistu tämä aikuisten ruoka". ja se saa näkemään jo melkein punaista. Lapset saa tyytyä huonolaatuisiin eineksiin kun aikuiset herkuttelevat.

Minulla on sellainen tuntuma tähän ruoka-asiaan, että nirsoja lapsia kasvaa ennen kaikkea perheissä, joissa lapsia ei pienestä pitäen opeteta lapsia syömään muutakin kuin makaronilaatikkoa ja nakkikeittoa. Ruoka-aine-rajoitteisuus on harvoin ongelma silloin kun perheessä syödään normaalistikin eksoottisempaa erilaisista ruoka-aineista tehtyä ruokaa. Silloin niistä ruuista harvemmin nirsoillaankaan.

Tulee mieleen lapsen kaverin toteamus kotitekoisista lihapullista että "nämä eivät ole hyviä, kun niissä on liikaa lihaa". Ja saman perheen isän toteamus että "meidän lapsi ei suostu millään syömään kokolihaa"...

Mutta tämä on vain minun näkemykseni.

Niin sitä yleisesti luullaan. Mä olen koettanut tehdä kaikkeni että mun lapseni söisivät monipuolisesti- aika heikoilla olen. Esikoinen jo syökin, mutta nuorempi ei. JA nuoremman kanssa tein vielä perusteellisemman tien ja maistatin monenlaista, tein monenlaista ja edelleen teen- pentu ei vain syö.
Ollaan tutkimuksissa nyt jo psykiatrisellakin, kun aikani olin huolissani yksin asian kanssa eikä somaattiset tutkimukset oikein antaneet mitään osviittaa miksi ruokavalio rajoittuu päivä päivältä enemmän. 1 vuotiaaksi asti söikin kaikenlaista ja halulla, enää ei.
Vituttaa kuulla aina ja jokapaikasta että se on vain ja ainoastaan äidin syy- tosin sitä se psykologikin nyt hakee, mun sairastaman masennuksen kautta tällä kertaa.

Ei se aina mene siten että mutsi vääntää vain makaronilaatikkoa ja nakkisoppaa jos lapsi nirsoilee.

Viimeksi muokattu:
Kanakeiton ohje:

200 g härkäpapuja (kuivattuna)
oliiviöljyä
pieni pala luomupossun kylkeä (kuutioituna)
3 sipulia
5 valkosipulinkynttä
1 kokonainen kana
suolaa ja mustapippuria
laakerinlehti
tuoretta timjamia
persiljaa
4 porkkanaa pilkottuna
kurttukaalia

Yleensä kypsennän kanan erikseen uunissa edellisenä iltana ja kerään lihaliemen talteen. Sitten vaan käristelen sipuleita, possua, porkkanoita jne. pannussa, lisään liotetut pavut ja suikaloidun kanan, teen liemen, maustan mausteilla ja annan hautua hetken. Lopuksi kaali silputtuna ja hetken kypsennys. Siinä se.

Juu, ei se aina ole vanhemmista kiinni, mitä lapsi syö. Meillä esikoinen syö mitä vaan ja on aina syönyt, mm. simpukat ja erilaiset juustot maistuvat. Pienempi ei saa alas kalaa ollenkaan ja kieltäytyy ties kuinka monesta ruoka-aineesta kokonaan, esim. riisistä, tomaatista, jogurtista... perhe syö monipuolisesti ja kaikkea tarjotaan pienemmällekin, mutta väkisin häntä ei saa syömään.

No ei tuo ulkomailla asuvalle nyt niin erikoinen ruokalista ollut :) Meillä syödään vaan enemmän pastaa ja risottoja ihan siitäkin syystä, että teen lämpimän ruoan itse sekä lounaalle että illalliselle. Siinä olen samaa mieltä, että ainakin oman kokemukseni perusteella lapset syövät pitkälti samalla tavoin kuin vanhempansakin, niin että jos vanhemmat syövät eksoottisempiakin ruokia, niin lapsetkin tottuvat niitä syömään. Meillä on esim. tänä iltana eturuokana pastaa simpukoilla ja tyttö syö niitä siinä missä mekin, samalla tavoin kuin muissakin perheissä. Kaikilla lapsilla on nirsoilukausia, mutta jos tottuu vaikka äyriäisiin pienestä pitäen, niin kyllä ne yleensä jossain vaiheessa palaavat takaisin ruokavalion osaksi.

Mutta itse tykkään tuunata muuten suht kansainvälistä ruokalistaa suomalaisilla ruoilla, esim. herkkusuu mieheni on hulluna kaalilaatikkoon :) Terveellistä ja edullista, kerralla voi pakastaa isompia annoksia. Juu, teen sekä siitä että esim. lihapullista vähän eksoottisempia versioita laittamalla sekaan parmigianoa ja esim. herkkutatteja, mutta kaalilootaa se kaaliloota siltikin on. Ja vieraille tarjoan usein lohipiirakkaa tai vaikka janssonin- tai lohikiusausta, aika perinteisiä ruokia nekin ovat, vai mitä?

Uskon, että luomuruokaa kannattaa ostaa, jos sitä on tarjolla ja siihen on varaa, mutta kun se on täällä meilläpäin vielä vähän eksoottinen käsite, niin mahdollisimman paljon syödään sitten normaalia lähiruokaa. Kun ei se luomuruoan rahtaaminen jostain ties mistä nyt niin hirveän ekologista ole...

Nakkikeitto on muuten ulkosuomalaisten suuri hitti, kun tarjotaan ruokaa ulkomaaneläville, melkein kaikki näyttävät tykkäävän :) Itse en ole vielä laittanut, kun ne nakit (ainakin täällä) ovat täynnä nitraatteja ja muuta, jolla ei lihan kanssa ole paljoakaan tekemistä, mutta mielestäni on hauska huomata, kuinka juntteja nämä normaalisti sinisimpukoita ja herkkutattikohokkaita syövät ulkomaalaiset ovat päästessään suomalaiseen ruokapöytään ;)

Kanakeiton ohje:

200 g härkäpapuja (kuivattuna)
oliiviöljyä
pieni pala luomupossun kylkeä (kuutioituna)
3 sipulia
5 valkosipulinkynttä
1 kokonainen kana
suolaa ja mustapippuria
laakerinlehti
tuoretta timjamia
persiljaa
4 porkkanaa pilkottuna
kurttukaalia

Yleensä kypsennän kanan erikseen uunissa edellisenä iltana ja kerään lihaliemen talteen. Sitten vaan käristelen sipuleita, possua, porkkanoita jne. pannussa, lisään liotetut pavut ja suikaloidun kanan, teen liemen, maustan mausteilla ja annan hautua hetken. Lopuksi kaali silputtuna ja hetken kypsennys. Siinä se.

Kiitos reseptistä, pistänpä talteen :)

Me ollaan kasvissyöjiä. Ei maistuis kaikki teiän ruuat. Ja minä vielä mausteallergikko nii ei senkään takia. Mutta me syödään juntisti: makarooniloota (kasvisversio), perunamuusia ja kalapuikkoja ja sitä rataa. Ja hyvää on :D

Yhteistyössä