Arvostelkaa meidän perheen viikon ruokalista, ollaanko juntteja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22786003:
Tiedoksi junttiutta pelkäävälle, sen jauhelihankin saa aikaan vaikka itse, itsevalituista ruhon osista, ei sen tarvitse olla mitään nautasikaa eli sorkkia ja utareita kelmutettuna.

Vähän repesin tolle ''sorkkia ja utareita kelmutettuna'' :D

Maanantai: lammaskoftaa ja itsetehtyä pitaleipää - ok

Tiistai: sitruunainen äyriäispasta - no jos on rahaa, niin selvä. Äyriäiset on aika kalliita. Ovat meillä lähinnä viikonloppuruokaa

Keskiviikko: maa-artisokkapaistos - kuulostaa pahalta. Mitäköhän muuta tässä on kuin maa-artisokkaa? :D

Torstai: luomukanakeitto - kanakeitto :x

Perjantai: metsäsienirisotto - nami, jos sienet on itse poimittuja. Halpaa, hyvää, terveellstä

Lauantai: yrttistä luomunaudan paistia ja ricottasalsaa - ei mitään muuta? :O

Sunnuntai: inkiväärillä maustettua kuhaa kookosmaidossa - :x Kalaa sekoitettuna kookokseen. Itse antaisin kuhan oman maun olla pääosassa, en peittäisi sitä inkiväärillä ja kookoksella.

Mua jotenkin aina huvittaa kun joku sanoo tekevänsä "luomukanakeittoa" tai "luomunaudan sitä ja tätä". Kyllä huomaa ettei luomu kovin yleinen ruokalistalla ole kun pitää erikseen korostaa että nytpä oli oikein luomukanaa keitossa! Mun kanakeitossa luomua on mahdollisuuksien mukaan muukin kuin kana.

Mun ruokalistalla pitäis varmaan sit erikseen mainita tehotuotettukanakeitto, koska meillä luomu on arkea eikä mikään ruokalistan kohokohta.

[QUOTE="sandra";22786254]Voisin itselleni tehdä ap:n ruokia, mutta sitten pitäisi tehdä lapselle toiset ruuat...ei mun lapsi söisi tuosta listasta ehkä kuin kanakeittoa jos sitäkään. en usko että ap:n ruokalista toimii ainakaan perheissä joissa on pieniä lapsia.[/QUOTE]

Mun lapset söisi noita kaikkia. Ei lapsi osaa kaivata makaronilaatikko-paskaa yms. jos sitä ei ole sellaiseen totutettu. Meillä ei ole koskaan tehty mitään "lastenruokia".

kuvittelisin ruokalistan perusteella että ap:n lapsen vaatekaapissa on vain burberrya,molo kidsia,ticketiä,hillfigeriä,gantia ja muuta sellasta halpaa peruskamaa :D auto lienee "ihan vaan sellanen halpa citymaasturi", varmaanki toyota tai mersu. :D

[QUOTE="Joo";22786419]Mua jotenkin aina huvittaa kun joku sanoo tekevänsä "luomukanakeittoa" tai "luomunaudan sitä ja tätä". Kyllä huomaa ettei luomu kovin yleinen ruokalistalla ole kun pitää erikseen korostaa että nytpä oli oikein luomukanaa keitossa! Mun kanakeitossa luomua on mahdollisuuksien mukaan muukin kuin kana.

Mun ruokalistalla pitäis varmaan sit erikseen mainita tehotuotettukanakeitto, koska meillä luomu on arkea eikä mikään ruokalistan kohokohta.[/QUOTE]

No jos vähän katsoisit ympärillesi huomaisit, että luomukana - tai luomuliha yleensäkään - ei ole suomalaisissa lapsiperheissä kovin yleinen raaka-aine. Siksi sen erikseen mainitsin.

Alkuperäinen kirjoittaja äh;22786425:
Tää on just tätä, teillä syödään KALAKEITTOA mut on niin fiiniä sano bouillabasse jne.

Jos olisin kirjoittanut kalakeitto, niin kaikki ajattelisivat sitä suomalaista maitopohjaista pakasteturskasta ja - vihanneksista tehtyä perussettiä. Toki siitäkin saa hyvää kunnon raaka-aineilla, mutta se on aivan eri asia kuin bouillabaisse.

Tää on just tätä, teillä syödään KALAKEITTOA mut on niin fiiniä sano bouillabasse jne.

no suomalainen kalakeitto on aivan erilaista kuin bouillabaisse... ei se bouillabaisse ole sen hienompaa, mutta erilaista... taidat ymmärtää itse väärin ja pidät hienosteluna sellaista mikä ei sitä ole.

[QUOTE="höh";22786432]kuvittelisin ruokalistan perusteella että ap:n lapsen vaatekaapissa on vain burberrya,molo kidsia,ticketiä,hillfigeriä,gantia ja muuta sellasta halpaa peruskamaa :D auto lienee "ihan vaan sellanen halpa citymaasturi", varmaanki toyota tai mersu. :D[/QUOTE]

Ihan tavallisia vaatteita lapsellani on. Joskus vähän hienompia merkkejä, mutta ei läheskään aina. Yritän vähän kuitenkin katsoa, että ostan laatua ja mahdollisuuksien mukaan välttää riistotyövoimalla valmistettuja aasialaisia kertakäyttövatteita. Autoa meillä ei ole lainkaan, joten ehkä juuri siksi meillä on varaa ostaa kunnon ruoka-aineita ;)

Mä tiedän junttiperheen, joka oikeesti ei tee muista aineksista ruokia kuin jauhelihasta, lihapullista tai nakeista. Viikon jokaisena päivänä. Mun mielestä edes lapsille vois tehdä jotain muuta välillä, vaikka äidillä on kala-allergia olevinaan. Salaatti tarkottaa heillä etrian einessalaatteja, tyyliin punajuurisalaatti, italiansalaatti, mitään tuoretta ei koskaan ole ruuan kanssa.
Edes hernekeittoa ei voi tehdä ilman jauhelihaa, tää muija kysy multa joskus huuli pyöreenä "onko hernekeitto kasvisruoka?".

Ap.n ruokaviikko kuulostaa tähän tuttavaperheeseeni verrattuna suurenmoiselta! Ei näy jauhelihaa ja nakkeja, mahtavaa! :)

no suomalainen kalakeitto on aivan erilaista kuin bouillabaisse... ei se bouillabaisse ole sen hienompaa, mutta erilaista... taidat ymmärtää itse väärin ja pidät hienosteluna sellaista mikä ei sitä ole.

Ei vaan sanon kalakeitto, jos se on keitto jossa on kalaa. Hohhoijaa. Eikö muka ap'n kirjoituksissa haluta korostaa ruokien 'mukahienoutta' ulkomaisilla termeillä? Kun me muut olemme 'juntteja' Pelkkää pätemisen tarvetta, sanon minä.

Alkuperäinen kirjoittaja äh;22786513:
Ei vaan sanon kalakeitto, jos se on keitto jossa on kalaa. Hohhoijaa. Eikö muka ap'n kirjoituksissa haluta korostaa ruokien 'mukahienoutta' ulkomaisilla termeillä? Kun me muut olemme 'juntteja' Pelkkää pätemisen tarvetta, sanon minä.

No kun nää ruoat on meille ihan arkea eikä me pidetä niitä mitenkään "mukahienoina". Nimet on käytännössä suomennettu resepteistä, enkä mä niitä ole itse vääntänyt fiinimmän kuuloisiksi.

Mä en ymmärrä, miksi erilaisuus aina nähdään pätemisen tarpeena?

Ihan tavallisia vaatteita lapsellani on. Joskus vähän hienompia merkkejä, mutta ei läheskään aina. Yritän vähän kuitenkin katsoa, että ostan laatua ja mahdollisuuksien mukaan välttää riistotyövoimalla valmistettuja aasialaisia kertakäyttövatteita. Autoa meillä ei ole lainkaan, joten ehkä juuri siksi meillä on varaa ostaa kunnon ruoka-aineita ;)

Se on helppoa jos elää paikassa jossa julkiset kulkee. Niin mielelläni laittasin ton oman autoniki pois jos täällä pääsis kulkemaan. Mutta ku asuu kehä III ulkopuolella maalla, jossa lähin kauppa on 15km päässä ja lähin kaupunki 75km päässä (missä pitää hoitaa kaikki muu paitsi ruokaostokset koska pikkupitäjistä on kaikki lopetettu) ja julkisia kulkee niin että ARKENA lähtee aamulla bussi kaupunkiin klo6 ja kaupungista takaisin klo16. Muuten ei busseja kulje eikä mitään muutakaan julkista, ainoa millä pääsee on oma auto. Pyhäpäivinä ja koulujen loma-aikaan ei mee ees noita kahta bussia! ja kotoa kirkonkylälle tuo 15km pitää itse selvittää, ei kulje mitään julkista välinettä. Aina haaveilen et jos joskus asun paikassa jossa kulkee julkisia 24/7 nii heti ekana auto pois. ja meillä ei tuo ruokajuttu oo rahasta kiinni vaan ihan makuasia.

No kun nää ruoat on meille ihan arkea eikä me pidetä niitä mitenkään "mukahienoina". Nimet on käytännössä suomennettu resepteistä, enkä mä niitä ole itse vääntänyt fiinimmän kuuloisiksi.

Mä en ymmärrä, miksi erilaisuus aina nähdään pätemisen tarpeena?

Ehkä siksi, kun teit tänne tuollaisen aloituksen, lauseen loppuun : ollaanko juntteja?
Ainakin omiin korviini kuulosta pätemisen tarpeelta. Et nyt kuitenkaan ole ainoa joka vastaavanlaisia ruokia valmistaa, mitä ruokalistallasi luettelit. Muut ei vaan tee siitä numeroa, toisin kuin sinä.

[QUOTE="höh";22786555]Se on helppoa jos elää paikassa jossa julkiset kulkee. Niin mielelläni laittasin ton oman autoniki pois jos täällä pääsis kulkemaan. Mutta ku asuu kehä III ulkopuolella maalla, jossa lähin kauppa on 15km päässä ja lähin kaupunki 75km päässä (missä pitää hoitaa kaikki muu paitsi ruokaostokset koska pikkupitäjistä on kaikki lopetettu) ja julkisia kulkee niin että ARKENA lähtee aamulla bussi kaupunkiin klo6 ja kaupungista takaisin klo16. Muuten ei busseja kulje eikä mitään muutakaan julkista, ainoa millä pääsee on oma auto. Pyhäpäivinä ja koulujen loma-aikaan ei mee ees noita kahta bussia! ja kotoa kirkonkylälle tuo 15km pitää itse selvittää, ei kulje mitään julkista välinettä. Aina haaveilen et jos joskus asun paikassa jossa kulkee julkisia 24/7 nii heti ekana auto pois. ja meillä ei tuo ruokajuttu oo rahasta kiinni vaan ihan makuasia.[/QUOTE]

Elämä on täynnä valintoja. Me ollaan päätetty asua keskustassa, pienessä asunnossa, ilman autoa. Kävelymatka kauppaan, töihin ja päikkyyn.

[QUOTE="Kenguru";22786576]Ehkä siksi, kun teit tänne tuollaisen aloituksen, lauseen loppuun : ollaanko juntteja?
Ainakin omiin korviini kuulosta pätemisen tarpeelta. Et nyt kuitenkaan ole ainoa joka vastaavanlaisia ruokia valmistaa, mitä ruokalistallasi luettelit. Muut ei vaan tee siitä numeroa, toisin kuin sinä.[/QUOTE]

Oon sen verran kauan lueskellut palstaa, että tiedän millaiset aloitukset saavat pian punaisen kirjekuoren eteensä ;) Eli ihan vain sohauttaakseni muurahaispesää laitoin ton juntin tohon otsikkoon. Olisin myös voinut käyttää lyhennettä wt...

meillä lapset syö mun luona ollessaan aika perussettiä makaroonilootaa, keittoja, nakkeja. ja paljon kalaruokia.
isälleen kun menevät niin johan lista muuttuu.
isä kun on tuolta balkanilta niin saavat paljon paprika, munakoiso ruokia.possua ja kanaa. enemmän riisiruokia.
mausteisempia, öljysempiä. mutta hyvin kuulemma kelpaa. eli eri paikoissa eri tyylillä. itselläkin välillä kauhee himo niitä ruokia kohtaan joita ex aikanaa laittoi.
ja parhaan ystäväni mies tulee lähi-idästä joten sitä kautta meidänkin lapset on tottuneet lampaanlihaan, papuihin ja linsseihin.
oliivit maistuvat ja etikalla höystetyt salaatit on jees.
tottakai on mullekki tarttunu jotain näistä jutuista ja käytän ihan eri lailla mausteita ja kasviksia ruuanlaittoon.

Oon sen verran kauan lueskellut palstaa, että tiedän millaiset aloitukset saavat pian punaisen kirjekuoren eteensä ;) Eli ihan vain sohauttaakseni muurahaispesää laitoin ton juntin tohon otsikkoon. Olisin myös voinut käyttää lyhennettä wt...

Niin, miksi, en ymmärrä? Kukaan ei ota sua nyt enää kovin tosissaan. Kyl mäkin teen älyttömän upeita ruokia hyvistä aineksista, mutta mulla vaan ei ole tarvetta päteä täällä niillä ja yrittää erottua 'junteista'. En vaan ymmärrä tämmöistä oman mukasädekehän kiillottamista. Ja öö, anteeksi, mutta en usko että listakaan on totta, on niin vahvasti provoilun tuntua ilmassa.

Bouillabaisse on kumminkin ehkä vähän eri ruoka kuin mitä Suomessa ajatellaan kalakeitoksi...

Alkuperäinen kirjoittaja äh;22786657:
Niin, miksi, en ymmärrä? Kukaan ei ota sua nyt enää kovin tosissaan. Kyl mäkin teen älyttömän upeita ruokia hyvistä aineksista, mutta mulla vaan ei ole tarvetta päteä täällä niillä ja yrittää erottua 'junteista'. En vaan ymmärrä tämmöistä oman mukasädekehän kiillottamista. Ja öö, anteeksi, mutta en usko että listakaan on totta, on niin vahvasti provoilun tuntua ilmassa.

No jos mä haluan keskustella laadukkaasta ruoasta, niin tottakai mun kannattaa tehdä sellainen aloitus joka palstalaisia kiinnostaa. Vähän sama kuin lööppien otsikot; vedetään pikkasen överiksi, niin kyllä menee lehden kaupaksi.

Ja miten ihmeessä listani on epäuskottava, jos kerran itsekin teet ihan vastaavia ruokia? Etkö usko, että joku muukin osaa vai?

Yhteistyössä