Ristikonratkojat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onja

Tunnettu jäsen
12.04.2012
2 785
596
113
Länsi-Sipoo
Jos täytät sanaristikkoa, niin miten toimit?
Aloitatko ylhäältä ja yrität edetä ja täyttää järjestyksessä?
Vai, onko systeemisi se, että ratkot ensin kulmat, vai teetkö poukkoiluita mihin sattuu ja täytät miten sattuu?

Teen yleensä järjestyksessä, jos on helppo tai keskitasonen ristikko. Vaikeissa täytyy täyttää sieltä täältä. Tiesitte kai sen vinkin, että ristikko kannattaa aloittaa oikeasta ALAkulmasta. Sen kuulema laatijat tekevät viimeiseksi, joten sieltä on yleensä helpoin.

Haluaisin olla semmoinen taituri, että saisin sujuvasti täytettyä vasemmasta yläkulmasta oikeaan alakulmaan. Ei vaan onnistu. En ole edes koskaan saanut Hesarin ristikkoakaan täysin täytettyä.

Yritän kyllä jotain järjestystä pitää. Voin aloittaa ihan kokeillen keskeltä ja siitä suurentaa ratkottua aluetta. Voin jopa rakentaa jotain kuviota ja onnistuessa on ilo suuri,

Silmäilen pikaisesti ristikon ja aloitan kaikkein helpoimmasta kohdasta ja etenen siihen suuntaan miten ratkaisuja alkaa löytymään. Vaikeammissa ristikoissa yleensä jossain vaiheessa tilanne on se, että täytettyjä kohtia löytyy sieltä ja täältä ja samoin on visaisempaa miettimistä vaativia aukkoja siellä ja täällä. Iisakin ristikot minulle on tullut kotiin jo monta vuotta, ja mielestäni ne ovat nykyään vaikeampia kuin ennen. Tai sitten olen itse vain tyhmentynyt iän myötä. :)

Hesarin ja Kuukausiliitteen ristikot on kyllä niin haasteelliset, että yhden käden sormin on laskettuna ne onnistumiset. Semmoista hakuammuntaa se on. Täyttyy sieltä mistä avautuu.

Joissain lehdissä on niitä kryptoja. Niissä, öhöm, olen aika haka.

Yhteistyössä